1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 446147 inlägg · 7966 ämnen
« · 2605076 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
förstår aldrig varför man inte kör den här låten i Monitorn innan matcherna.

förjävla bra asså!

lapad: tror han skulle spela i första linan

{10375}: ja verkligen, men gärna att han får det i Brynäs :)

De kvaliteter han visade 2017 hade jag gärna sett igen, då var han väl 19-20 år.

Nej, det är lätt att romantisera och det kan vara en farlig väg att gå. Men dessa vi nämnt här är ju i bra ålder och kan man krydda med lite lovande -07:or och väl scoutade värvningar så ser jag inget problem.

JohnnyBotox: Personligen hoppas jag Lindblom får igång sin karriär igen efter allt han gått igenom.

Gamla brynäsare kan inte vara det enda kortet som Alcén kan spela ut.

Anders Berg: 10st totalt, varav 8 är forwards. 37% av truppen är svenskar. Otroligt!

Tigerhjärta: "Han gör som alla andra svenskar och flyttar till Vasa Sport i Finland". Hur många svenskar har de i så fall? 20 stycken?

Stefan R 63: Det är väl mer känslan kring dessa lag; bara massa kommundoping och företagsdoping som har tagit de dit där de är idag. Men visst, SHL är alltid bättre än Hockeyallsvenskan. Inget snack om den saken. Höll på att glömma bort Växjö Lakers i sammanhanget.

bradberry: Bra, då vet vi iaf. Antingen var han inte så taggad på Brynäs, eller för dyr, eller så var hans status lite för oklar (från Brynäs sida). Oavsett så måste det funnits en anledning till att han inte signade med Brynäs och då ska vi kanske vara glada för det och hoppas att det finns något bättre i pipen.

xxx BIF xxx: Det som gör nästa säsong unik är det faktum att många av våra ex-Brynäsare har börjat komma upp i en ålder där man harvat i AHL några år + att kontraktet går ut.

Det är väldigt vanligt att spelare väljer att flytta hem efter ett par år om man inte har lyckats. Det sliter enormt att spela i AHL, både fysiskt och mentalt.
Sen är vissa mindre sannolika och vissa är mer sannolika, men att samtliga har utgående kontrakt ger oss en unik chans som vi vanligtvis inte har. Men SHL är ett måste om det ska gå.

Anders Berg: De är ändå en serie bättre än oss.. o det är väl det sportsliga som ska styra vilken serie man är i...inte namnet på tröjorna..
Sen vet jag inte va du menar med hittepålag??

Erat: Tror inte han vill spela i en tredje linan.

Jugge: håller med!

Tror att J Boqvist skulle kunna vara aktuell vid SHL-spel

Wennström klar för Finland…

Stenis: Alcen skulle nog behöva syna sitt Allsvenska fuskbygge innan han börjar knåpa på sitt SHL-dreamteam.
3:e och 4:e håller ju knappt Allsvensk klass. Målvakterna likaså.
Vägen till SHL är lååång.

Jugge:
Det måste vara svårt att värva ett shl-lag när klubben fortfarande spelar i allsvenskan.
Spelare på listan med drömvärvningar stryks nog löpande efter jul och vem skulle signa upp sig på ett shl-kontrakt för en klubb innan klubben först fått sitt eget shl-kontrakt.

JohnnyBotox: Alcén sa ju i ”Nedsläpp Brynäs” podden att han har sitt drömlag klart i händelse av att vi skulle gå upp i SHL igen.

Klart att någon/några av dessa spelare är med där, sen hur realistiskt att dessa kommer är en annan sak. Silfverberg är väl en no-brainer. Lindblom borde vara realistisk, han behöver en nystart. Men jag tycker även en sån som Söderström skulle må bra av det. Klarar man inte att ta en tröja i Arizona efter dessa år som är, och har varit, ett av ligans svagaste lag bör man tänka om. Jag var helt säker på att han skulle ta chansen när OEL trejdades till Vancouver.

Med tanke på vad Carlsson producerar i AHL skulle jag säga att han är för bra för SHL och lär få erbjudande av andra klubbar.

Tigerhjärta:
Vi får se hur han levererat där och utvärdera om det var rätt eller fel av JA att inte signa. Sen har ju wänna egna åsikter så Brynäs var kanske aldrig ett alternativ för honom om han skulle gå i 3de linan utifrån de som lirar där nu.
Wänna har ju förvisso hållit igång men han är grymt matchotränad också.
Men normalt borde han lätt ha slagit sig in i 3de även med kelleher Ölund o scott tillbaka.

Undrar om vi får se hur gälla skulle ha formerat laget om alla är friska och i spel.

Wänna till Vasa Sport, så nu kan vi släppa honom!

Lemp:
Det är långsökt att tro att dessa kommer hem frivilligt och för klubbhjärtat. Får de ett erbjudande där så stannar de kvar såklart - och det bör de ju få.
Att silverberg kikar hemåt som Larsson är kanske inte så konstigt utifrån ålder, familjesituation och vad man kan klämma ut ekonomiskt framåt.
Men de du nämner har ju många år kvar och det är extremt mycket större möjlighet att få chansen att visa upp sig och spela någon match i NHL om de lirar i AHL än i SHL.

Men skulle de mot förmodan inte få fortsatt förtroende i Ahl så ja då är det viktigt att vi är i shl så vi inte tappar dem till annan klubb. Klubbhjärtat är bara en parameter / gammal kärlek rostar fort om man trivs i sitt nya förhållande.

havre: jag vet, jag nämnde det och även att NHL betalar löner fram till april, så han lämnar inte 25 mille på bordet, möjligen lämnar han 2/7 av lönen.

Inte så troligt att han lämnar det heller, men beror ju helt på hans situation. Har man tjänat omkring 100 millar så kanske man resonerar så att man kan lämna ish 7 millar på bordet om man inte alls trivs med situationen.

Sedan är det inte helt klart hur lönen betalas ut heller.

Nu tjänade Andreas Johns(s)on "bara" 800k$ denna säsong, men det bör motsvara ca 7 mille eftersom han lämnade i början av november. Just sayin :)

Mest önsketänkande, försöker greppa halmstrån

JohnnyBotox: Unpopular opinion: Lindblom och övriga listade spelare (förutom Boqvist, som kommer få en ny chans någonstans i NHL) landar väl mest troligt i Schweiz mer än att komma hem till Brynäs, om jag får vara cynisk. Tror detta gäller även om vi skulle gå upp till SHL igen.

Mer pengar, gratis boende och bil, korta resor som gör att man kan komma hem varje kväll. Tror man väntar med en återkomst till Gävle tills vidare och försöker maxa lönekontot så länge det går. Lojalitet mot moderklubben är fint, men sällsynt dessa dagar.

JohnnyBotox: du tjänar ju bra i AHL nuförtiden. Tycker det är konstigt att Carlsson valde att förlänga med Florida, borde sökt sig vidare och hade kanske spelat i NHL denna säsong. Söderström tror jag kommer fortsätta kämpa därborta och kanske hamnar i en annan klubb till nästa säsong. J Boqvist är inte långt ifrån NHL redan denna säsong och tror heller inte han är redo att ge upp äventyret där borta. Lindblom och Silfverberg är nog de realistiska spelarna inför kommande säsong. Sandström är väl också en kandidat till nästa säsong.

Tigerhjärta: "Vi förstår att du ogillar Lindbäck, det framkommer tydligt och vi är många som håller med till viss del."

Vad jag förstår har Lindbäck gjort en jättesatsning på att "komma tillbaka" under sommaren. Han har uppenbarligen gått ner ett par kilo och verkar vara i riktigt bra fysisk form. Ändå är väl varken vi fans eller han själv riktigt nöjda med utfallet så här långt. ...Och kanske är det så att man redan nu ska ta in en riktigt vass förstakeeper.

...Men om det sker är det viktigt att både vi och klubben uppträder med värdighet mot Lindbäck. Han verkar ha gjort allt för att få det att "funka". ...Och kanske ska man ge honom chansen någon månad till.

..men liten statuscheck på de andra:

L Carlsson - bara AHL, 17 matcher, 7+8 - utgående kontrakt

J Boqvist - en match i NHL (0+0), 19 i AHL, 3+6 - utgående kontrakt

V Söderström - bara AHL 18 matcher, 2+7 - utgående kontrakt

A Boqvist - spelar i CBJ 15-17 minuter, draftades tidigt så han är nog inte aktuell. kontrakt även nästa år

JohnnyBotox:
JA jobbar definitivt inte på Lindblom. Han tjänar 25 miljoner kr denna säsongen även i AHL.

ellis: Beror på att många lag är betydligt starkare i år. Sett flertalet SHL matcher live och det har varit kul matcher med härlig inramning..
Jag har alltid gillat FBK. Det finns något i föreningen som gör att nästan alla spelare lyfter sig eller utvecklas när man kommer dit. Bara att lyfta på hatten..Önskar Brynäs kunde komma dit igen...

Lemp: absolut, har lite koll på dem. Carlsson producerar dock fortfarande riktigt bra i AHL.

I fallet Lindblom är jag dock så sjukt nyfiken på om JA jobbar på en lösning redan denna säsong och om det möjligen gör att han avvaktar med Wännström...

JohnnyBotox: Har varit inne och nämnt detta tidigare. Finns många ex-brynäsare som har fastnat i AHL nu som dessutom har utgående avtal, spelare som Lindblom, Boqvist, Söderström, L. Carlsson. Är vitalt att vi går upp så vi kan värva tillbaka så många som möjligt.

Davey85: Tycker tvärs om. Har besökt både Scandinavium, Karlstad och Örebro i år. Har haft tur att se bra matcher.. Skulle gärna vilja se Luleå och Skellefteå. Tycker det varit ett bra SHL år med en hel del starka profiler som kommit tillbaka samt unga spelare som tillfört otroligt mycket.

Peja: När jag ser på NHL och matcherna är jämna så matchas deras toppspelare också stenhårt.
Vad skiljer sig?Dessa spelar dessutom ganska många flera matcher under en säsong och har kortare återhämtning än våra spelare.
Vi spelar oftast två matcher i veckan tycker det är rimligt att våra spelare klarar av att matchas hårt i dessa matcher.Skillnad om det är två matcher på två dagar.

Du har två val bredda truppen nu med mediokra breddspelare för att inte slita på truppen.
Eller hålla dig kylig och spara pengar till vassare nyförvärv i slutet på säsongen.
Det är också Gällas ansvar att matcha sina spelare på ett lämpligt vis.
Jag tar hellre några förluster i detta läge av säsongen om det ökar chansen till bättre spelare under slutet av säsongen.
Det är sista matchen vi ska vinna det är den som är viktigast.

Sitter och nystar lite kring Oskar Lindblom.

Han blev uppkallad till SJ Sharks 8 november, spelade en match 10 nov (0+0, -1), sedan på injury reserve och enligt en del källor (t.ex. TSN) skickad till minors, men han står kvar på Sharks roster och inte på Barracudas så lite oklart.
Beräknas iaf snart vara tillbaka.

Han har ett envägskontrakt på 2,5 m$ som går ut efter i år.
Som sagt en NHL match utan poäng och 8 matcher i AHL (1+1, -6)
27 år.

Jag ser det inte som särskilt troligt att SJ har honom i sina framtidsplaner, mycket tveksam till att något annat lag plockar upp honom efter denna säsong.

Har varit inne på det förut, men luktar det inte Brynäs till nästa år? Har ju faktiskt tjänat en hel del under sin karriär (10m$) och varit borta länge.

Jag hoppas ju att han tröttnar på sin situation, kan ju inte vara roligt att harva i AHL för en klubb som troligtvis inte har några framtidsplaner för dig när du varit ordinarie i NHL i flera år. En annan sak om du är 21 och försöker etablera dig.

Undrar om det går att lösa honom redan till februari? Det är ju lite pengar på bordet att lämna eftersom han har envägs, men å andra sidan så är det i så fall två, max tre månader han behöver lämna på bordet då NHL betalar löner oktober-april.

Davey85:
Har inget emot OIK eller dom flesta lagen i ES för den delen.

Enda laget jag har nåt emot i ES är väl egentligen FBK, men det är mest för till och med dom nån jävla gång måste åka på en motgång annat än att hamna utanför top 4 i tabellen, gillade fortfarande att möta dom.

Det som är tist med OIK, RBK, VHL, LHC är väl att det är känslokallt att gå och se dom matcherna.
Dom andra lagen har man ju alltid nåt "hatmoment" som ligger i reptilhjärnan och puttrar vilket gör att man får lite puls i dom matcherna i alla fall.

SuneMangs: Ja, det är väl så. Jag har sen Brynäs frånvaro i SHL märkt att det är få lag i SHL som fångar mitt intresse. Blir mest att jag kollar på Hv för att jag vill se dom torska typ.

Modo var lite roliga att följa i början, men även det känns segt nu.

Davey85: Det är väl i slutändan en smaksak bara. Jag har inget personligt hat mot Oskarshamn, mer än att jag är bitter efter covidsäsongen att både Leksand och Oskarshamn slank undan lite för lätt i min mening. Föredrar bara att möta klassiska lag med historia än nya uppstickare som Växjö, Örebro och Oskarshamn som inte bidrar till lika mycket folk på hemmamatcherna.

Gavve: " tycker inte vi ska glömma Mora här heller."

Nej, såklart inte. Mora har spelat riktigt bra hockey, men Mora är inget klassiskt lag likt övriga lag jag listade och drar väl inte folk på matcherna i samma utsträckning (förutom när dom möter Leksand). Därför är lag som Brynäs, SSK, Västerås, DIF och Löven mer fördelaktiga att ha i SHL för ligan och fansen. Klassiska klubbar säljer fler biljetter försöker jag säga.

Jag hoppas Oskarshamn klarar sig kvar, blir det Hv i kvalet kan de ha en chans, de borde ha ett skönare psykologiskt utgångsläge i en sån serie. Förstår inte riktigt vad folk har emot IKO, de har knappast spelat den tråkigaste hockeyn sen de gick upp, de har gjort det bra med små medel och haft roliga profiler i sina lagbyggen.

Horace76c: Örebro, Linköping, Oskarshamn och allt vad de här hittepålagen heter, nej, de är inget vidare.

Peja:
Bra liknelse med fotbollsallsvenskan.
Minns att dom flesta lagen tyckte det var "meh" att möta gävle i "FAS".
Samma med OIK i ES... "meh"...
Tycker personligen Växjö faller in under samma kategori...men det är kanske bara jag (Rögle också för den delen....när jag ändå "rantar")

SuneMangs: Oskarshamn i SHL är som med Gefle i Fotbollsallsvenskan. De måste sköta sina kort snudd på perfekt för att lyckas stanna kvar, eftersom klubben egentligen saknar förutsättningar att spela i högsta divisionen. Förr eller senare har man en säsong där man inte lyckas med alla värvningar och så vidare, och då blir det degradering.

Oskarshamn hade kul så länge det varade, det lyckades haka sig kvar längre än Karlskrona och Mora. Mycket möjligt att de aldrig kommer att återvända till SHL den dagen de åker ur.

Ticko : Ove Molin och Tommy Sjödin spelade ju en match i Långshyttan mot Kvarnsveden.. Janne Larsson är född där. Bor i Hedemora så full koll på de där =)

Och hur gick det då mot Kvarnsveden, en mittenfajt i division 3 Dalarna? LAIK Hockey pulvriserade motståndet och vann med förkrossande 18–1.

Femman med Ove Molin och Tommy Sjödin stod för 13 av målen, där Molin noterades för ett mål och åtta assists, medan Sjödin hade fyra mål och tre assists i poängprotokollet efter matchen.

SuneMangs: tycker inte vi ska glömma Mora här heller. De ligger trea och har en riktigt bra målvakt och ett riktigt bra försvarsspel. Släppt in 41 mål på 20 matcher bara (vi har 49 på 19 matcher som jämförelse). Björklöven har släppt in 51 på 21 matcher om man vill få en bra bild av hur lite mål 41 faktiskt är. Offensivt är de dock inte ens nära Löven eller oss med sina 57 gjorda mål (71 respektive 74 hos oss och Löven).

Sen är säsongen lång och mycket kan hända. En skada på någon av Moras eller Lövens målvakt hade ju varit katastrofalt för dem. Framförallt för Löven där andre och tredjemålisarna knappast är i närheten av Voutilainens stats (de har dock stått väldigt få matcher). Tvivlar på att Löven är särskilt sugna på att gå in i ett slutspel med Brattsröms 82.5% efter att ha stått i 2 matcher (helt eller delvis).

Horace76c: Verkligen! Om vi inte klarar av att ta Oskarshamns plats så kommer Löven, SSK, Djurgården eller Västerås säkerligen berika SHL mer än trötta, lilla Oskarshamn.

Det som drabbar Oskarshamn nu är karma från covidsäsongen, när man skulle ha spelat kval mot Leksand men istället belönades med tre miljoner och en fortsatt plats i SHL.

Som det ser ut nu kommer ju Elitserien bli roligare nästa år.
Finns väl inget realistiskt scenario där segraren i allsvenskan är mer osexiga än OIK va?

lapad: må så vara! Men han hade gjort ett lyft i 3:e kedjan i allsvenskan

Erat: Alltså, om man hade gjort en bedömning att han var tillräckligt bra då hade intr han varit utan kontrakt idag. Släpp honom för en gångs skull, han är inte i närheten av det han varit...

munkas:
Spelar de bättre än Kvist & Co?

Peja: jag ger mig inte, alcen måste tjata hål i huvudet på wännan. Det är ändå alcens bästa (enda?) usp som sportchef. 😅

Peja: Ja, det är dags att agera. NU! Snöbollen har börjat rulla. Om några veckor är Kvist & Co vår förstafemma.
Ibland blir man bara så trött när sportchefen inte lär sig ett endaste dyft av sina tidigare feta misstag.
In med Fröberg och Filander till nästa säsong!

Peja: du var först att påtalat det. Och jag håller med.
Skulle kelleher få en spricka eller brott på armen beror kanske inte så mycket på att han är helt slut, men däremot hans förmåga att ta emot sig osv påverkas och kan vara skillnaden på om fallet renderar i en skada eller inte.
Så ja, jag håller med att vi måste göra något åt bredden och avlastningen.

Scott som du nämner är också ett orosmoln, men han är kanske inte nedkörd just nu fysiskt. Men hård matchning kanske inte skadan klarar av.
Sen är han matchotränad nu också så hans prestation går nog kanske inte att räkna med på topp just nu heller.
Jag hade hellre tagit förlusten än riskera honom mot Rahimi just nu tyvärr.

Makita:
”Jag tror överhuvudtaget inte att det missgynnar oss med denna matchning under den här perioden av säsongen.De spelar två kanske tre matcher i veckan det skall spelarna med lätthet klara av.”

Jo nog klarar de av det. Men det är två problem med att matchas hårt under säsongen.
1. Helst vill man hitta en fysisk formtopp inför slutspelet, och att matchas hårt utmattar kroppen istället.
2. När kroppen är tömd på energi mot slutet av en match ökar skaderisken också. Ju mer istid ju större risk.
3. Det är en fysisk sport. All tid på isen sliter på kroppen extra mycket. Jag är rätt säker på att du kan ta en rallarsmäll på axeln från nästan vem som helst utan större problem, men andra gången någon slår dig på samma ställe har det stor betydelse vem som slår (hur hårt) om du står pall eller inte. Så ju mer tacklingar du tar, ju mer slashingar osv osv ju större slitage på muskler, ligament osv får du. Det betyder inte att du anmälts skadad med en saftig lårkaka nästa match, men det hämmar spelet och två smällar till kan ge dig större problem än så på samma ställe.

Så hur man än vänder på det så måste 1a och 2dra linan avlastas av 3de och 4de linan för att vara slagfärdiga senare. Så avlastning behövs nu. Och har vi ett övertal av spelare som kan avlasta laget så kan man rotera de bästa och låta dem vila när det behövs.

Dippen nu tror jag mycket väl kan bero på tufft matchade kroppar även om att ”orka göra tiden” ännu inte är ett problem.
Kom ihåg första matcherna hur man trampade på då för att hålla ett högt matchtempo. Det ser man inte ens i omställningarna nu mer på samma sätt.
(Kan förvisso vara gällas korrigering av taktiken också)

« · 2605076 · »