1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 743498 inlägg · 7967 ämnen

Alla Helvetes Kval

Sv: Alla Helvetes Kval
SuneMangs: Kollar Södertälje-Björklöven, jisses vilken fart! Allt annat än Manners burskyddshockey.
Mer underhållande än vad Brynäs bjudit på hela säsongen.

J-S: ”Nubben (HV) lyckades värva ihop ett helt nytt lag efter halva säsongen som räckte till för en tolfte plats med ekonomiska resurser (muskler) vi inte är i närheten av, vilket bara visar på vilken otroligt svag marknad det varit den här säsongen...”

En korrigering elfte plats ska det vara rätt ska vara rätt, HV lyckades gå förbi LHC sista omgången.

J-S: Hv har gjort det mesta rätt och vi har trummat på i en negativ spiral. Även om vi skulle fixa att vara kvar så ser jag ingen framtid för Brynäs. Det är en så otroligt misshandlad förening och allt känns bara över.

J-S: Ok...så du tror att det är BS...?
Vi hade Roy...i ett antal matcher men han fick inte vara kvar när Strömgren kom tillbaka...Roy lyfte flera andra spelare och gick på mål och var frejdig...I en redan tunn trupp valde då Alcen att säga Hej då till Roy ..o sa har vi lyft in några j 20 spelare som inte håller måttet!!!
Tänk innan du skriver...

Stefan R 63:
Tror du att det finns en koppling mellan beslutet gällande Roy och utlåningen av Hedberg och det förväntade underskottet?

MrCarlahåller med

Auchinleck: samt att det också finns en koppling mellan underskottet och att den finska trojkan sitter kvar?

Tigerhjärta: Det räcker att var medlem i Brynäs, så det har kanske blivit något fel för er?

Pigalle: Var det KK som buade på senaste matchen?

Lakim1912:
Även om Brynäs lyckas hålla sig kvar så finns det inget att bygga nästa säsongs trupp på.
- AL har med all tydlighet visat att han inte är en man för förstaspaden i SHL.
- Det finns inga juniorer att lyfta upp.
- Scott och Rödin är ett år äldre.
- Manner lär vilja ha in 6857 temposvaga Finnar.
- De enda silly rykten som finns är ett gäng HA spelare från Mora. Skall de bygga spets på det? Plus en NHL spelare som haft det tungt sista säsongerna.

Jockster : Ja, det är väl därför man är rätt likgiltig för hur det går i kvalet.
Kul att bygga vidare på fågelholkens styrspelsfilosofi med sega finnar mixat med avdankade föredettingar och Allsvenskt bös. Allt fint ihopslaget och presenterat av Mr million dollar smile himself.
Nä, får jag välja på en till säsong med fågelholken och sportchefspraktikanten eller spel i Allsvenskan så väljer jag det senare.
Om det krävs allsvenskt spel för att få bort alla varbölder och usla tillsättningar/förlängningar så får det vara så.

KulaShaker: Nej!

Silfver:
"...samt att det också finns en koppling mellan underskottet och att den finska trojkan sitter kvar?"

Ekonomi och/eller prestige?
Förlängningen av Manner i början på dec 2022, hur skall man se på det beslutet?

Auchinleck: Galenskap? Att SCerna har låg status i org vs meriterad tränare? Att sporten blivit helt beroende av Manners kontaktnät? Att temat bygga på sikt skall försvaras in i det sista?

Silfver: Fanns inget som befogade en förlängning i det läget.

nä blir faktiskt provocerad av snacket om att HV har pengar och inte Brynäs, och att det är anledningen till allt. Mer pengar hade inte hanteras bra ändå av dessa amatörer.

Auchinleck: ja när Alcen hade chansen att bredda truppen så tog han den inte!
Han har ju sagt som ett mantra att det inte finns några spelare. .ute på marknaden.
I januari lyste väl siffrorna röda antar jag ...men Alcen så tack o Hej till Roy...så snacket om en död marknad håller ju inte..
Roy gjorde inte bort sig i Brynäs.. tycker jag..

Stefan R 63: Uppenbarligen hade man ju inga planer på att ta in något annat. så det är totalt hål i huvudet att inte förlänga det kontraktet när han gjort det ok ändå.

munkas: Förra säsongen blev de mer spelförande lagen konfunderad av vår defensiva uppställning...och vi fick ett antal poäng på den.
I år vet alla tränare i övriga lag om den o har en plan hur de spelar igenom och sätter press..nu är det Manner som måste ha en plan B...

Stefan R 63:
Man får nog ta det ett steg längre. Det borde stått klart tidigt på säsongen att budgeten inte skulle hålla. Lägre sponsring och högre elpriser plus inflationen.
Vad har gjorts för att påverka det förväntade minusresultatet på 7-8 miljoner?
När ett dussin kontrakt gick ut efter 21/22 fanns chansen att bygga om truppen. Nu ser vi resultatet av Grahms och Alcéns kompetens.
Var är självkritiken?

Stefan R 63: Timrå lyckades ju bredda spelartruppen trots dålig ekonomi och bundna kontrakt. Antar att det är här en SC:s skicklighet kommer in?

KulltorpsOlli: Timrå har haft en fördel, efter Z, att ha "lagom bra" spelare i andra ligor. Brynäs spelare i andra ligor är "för bra": Markström, Bäckström, Lindholm etc. Nu fick Timrå hem flera av sina "lagom bra" spelare - Brynäs fick bara hem Larsson, som gissningsvis tyvärr spelat skadad ett tag och inte kunnat göra sig själv rättvisa.

Glömde Lindbäck - som tyvärr inte presterat som vi hoppades.

Malken: dom Kulltorp tänker på är nog Lyytinen, Rindell, Palola och Pääjärvi. Dom som har kommit in under säsong!

KulltorpsOlli: precis, pengar är inte allt men sjävklart viktigt.

Vårt kära Brynäs är ett bra exempel på det. Vad jag förstår av de som är bättre pålästa än jag så har Brynäs haft en spelbudget runt topp 5 i SHL i många år.

Hand upp till den som hittar Brynäs som hittar Brynäs topp 5 i tabellen de senaste 10 åren i grundserien (undantag ev 2017, men jag har inte kollat det.)

Dvs resultaten speglar inte spelarbudgeten. Min tolkning är usla ledare, för dålig scouting när man har köpt för dyra spelare relativt deras prestation.

Allt detta skapat av de som bör/borde ha kunskap, insikt mm enligt Huge och hans anhang.

”Kastat pärlor för svin”….

Tabellen ljuger ALDRIG.

Malken: Förutom Timrå så kan du ju jämföra med ett antal andra SHL lag också. Oskarshamn, Rögle mfl.
Som ngn sa, dålig scouting, dåliga sportchefer.
Antar att ni haft minst lika bra förutsättningar som ovan nämnda lag?

KulltorpsOlli: Fröberg i Oskarshamn och Kenttä i Björklöven är fantastiska - men räcker tyvärr bara till två lag.

Suomela får guldhjälmen, stort grattis och välförtjänt

Stefan R 63:” Tänk innan du skriver...”

Om du tror att våran säsong hängde på Roy då behöver du tänka efter,( sen var det ett misstag att inte behålla Roy kunde inte bli sämre)

Sen var det att du som skrev att det var ekonomin som var avgörande för det fanns bra spelare på marknaden, som sagt BS,

Det stora misstaget var att våra Sportchefer missbedömde spelarmarknaden och trodde att dom skulle hitta bra spelare efter att SHL säsongen startat PGA att spelare skulle ej gå till KHL,

Om våra kära Sportchefer värvat ihop laget innan säsong alltså haft ett färdigt lag (trupp) klart när säsongen startat och inte hoppats på en mirakelvärvning under säsong, där är det stora problemet en missbedömning, som troligtvis kostar oss en plats i SHL.
🤔🤔😎

Stefan R 63: ”Förra säsongen blev de mer spelförande lagen konfunderad av vår defensiva uppställning...och vi fick ett antal poäng på den.”

Helt fel analyserat, den här säsongen har vi inte spelat samma styrspel som förra säsongen,

Vilket är tydligt om man jämför våra matcher med förra säsongens matcher där vi tydligt ställde upp i mittzon,

Den här säsongen ligger vi och forecheckar med 2 eller ibland tre spelare vilket gör att vi tappar offensiva forwards vilket ställer backar och målvakt,

Det inte hände förra säsongen utan där ställde vi upp i mittzon,

Tråkigt möjligen med styrspel men effektivt och det viktigaste är att vi inte har spelarmaterial för någon offensiv hockey,

Varför det ser ut som det gör vet jag inte om det är forwards som skiter i spelsystemet eller dom har kommit överens spelare tränare om en mer offensiv hockey,
Vilket uppenbarligen inte fungerat.
🤔😇

J-S: Jag skrev att om det är så att Brynäs egentligen inte hade ekonomi för att få in nya spelare o skyllde ifrån sig att marknaden var död så fick man ju ett bevis att Alcen inte ville bredda truppen..när han hade chansen...med Roy.
Var har jag skrivit att Brynäs säsong hängde på Roy????? Du tolkar ju som fan tolkar Bibeln..

J-S: Har du sett matcher ...om Brynäs tar ledningen..så ställer vi upp o blir bortspelade...
När vi går upp o forecheckar..så gör vi det helt tokigt....backar går inte med...
Vilket spel och spelidé...Brynäs har haft denna säsongen är faktiskt omöjligt att veta .. Det har inte funnits en enda röd tråd .

Stefan R 63:” Har du sett matcher ...om Brynäs tar ledningen..så ställer vi upp o blir bortspelade...”

Skärp dig nu vi spelar absolut inte samma styrspel som förra säsongen, nu ligger vi och forecheckar utan att ställa upp i mittzon uppenbart om du kan det minsta om hockey,
Har du sett Brynäs alla matcher? är det synen eller möjligen en grogg för mycket som gjort du missat detta ,
Sen var det du som tog upp Roy han har ingenting med Brynäs kvalspel att göra,

Det var Sportchefer som trodde på mirakelvärvningar under säsongen istället för att bygga klart laget innan säsong,
I SDHL fungerar det möjligen med att värva under säsong men inte i SHL
🙉🙈🤔😎

Stefan R 63: Ett annat exempel på hur extremt dåligt Brynäs har skött den sportsliga biten är att man inte kunde värva allsvenska spelare under säsongen med hänvisningen att klubbarna inte släpper spelare.

Det stämmer såklart, men innan ett visst datum kunde alla SHL-klubbar värva alla kontrakterade allsvenska spelare. Leksand utnyttjade den möjligheten när Kalle Östman hämtades in från Västerås för att bredda truppen.

Brynäs hade också möjlighet at göra detsamma, men istället avvakade man och stod till slut med dumstruten på när datumet passerat och de allsvenska klubbarna inte längre behövde släppa sina spelare.

Med bättre koll och planering hade man kunna breddat truppen på samma sätt som Leksand gjorde med Kalle Östman. Han stod för övrigt för 30 poäng under säsongen, vilket hade räckt till en 5:e plats i Brynäs interna poängliga, före välbetalda storheter som Anton Rödin, Greg Scott, Hannes Björninen, Linus Ölund och Oula Palve.

Stefan R 63: ”Har du sett matcher ...om Brynäs tar ledningen..så ställer vi upp o blir bortspelade...”

Har ingenting med att ställa upp vi blir bortspelade för att vi blir passiva och är tvåa på alla puckar,

Sen är du som sagt att alla lag läst vårat styrspel och därför vi förlorar matcher,
(Stefan R 63)
”Vilket spel och spelidé...Brynäs har haft denna säsongen är faktiskt omöjligt att veta .. Det har inte funnits en enda röd tråd .”

Så då medger du att vi inte haft samma styrspel den här säsongen som förra säsongen,

Bra då finns det inget mer att diskutera en dålig säsong där våra Sportchefer inte ställt ett slagkraftigt lag på benen och spelarna inte köpt förra säsongens styrspel
Finns inget mer att diskutera.
🤔🤫

J-S:
Klart inte säsongen hängde på Roy.
Men det hade inte varit sämre med honom.

Poängen är ju att man inte lyckades värva någon som stärkte 2dra linan/5an.

Tex Sallinen som har varit gnällsnöret som dras fram å åter här inne.
För gammal dyr o seg
eller
Luleå kom över oss och där tog han plats o bidrog med konkurrens.
Klart han hade varit bra att ha i laget nu i kvalet.
Klart vi kunde ha funnit bättre om rätt spelare dök upp.
Problemet är att vi varken har sallinen eller någon bättre.
Det är poängen LG. Det är poängen.

Vad fan hände från start undrar jag?
Varför var laget inte klart?
Hur mycket berodde det på att pengen var slut vid start o det bara fanns peng till 1 ny spets men som inte dök upp på marknaden?
Tänk om någon AHL spelare blev tillgänglig under säsongen - skulle vi då ha satsat på två-tre HA spelare till i tid istället? Hur mycket större var budgeten i år från start mot i fjol?
Så länge vi inte vet pengen på konto vid olika tidpunkter hos Alcen kan vi gissa bäst fan vi vill.
Om vi har/hade så jävlas dåligt i kassan, så vi inte kunde värva klart eller gå i klinch för de spelare som var på marknaden - varför lägger vi då tex pengar på en SLO just nu när vi åndå hade hyfsad publik?
Och vi kan ju vända på det - har vi samma sponsorintäkter i år. Om inte - varför? Det är ju till sist en stor summa där som ska täcka löne-pengen!
Ok elen blev tydligen en stor pott - men 8 miljoner köper jag inte att det blev extra pga den o vi visste att det skulle bli dyrt men borde inte en arena redan ha ett bra förhandlat pris annars är det ju också ett bevis på hur man arbetar bristfälligt.

Vi har inte byggt oss bättre. Det är ett krav o inget man chansar med. Klart som fan att vi borde ha haft pengar för att täcka upp skador.
Skador på nyckelspelare såg vi tidigt skulle innebära konsekvenser redan på försäsongen. Ja vi hade ju inte ens marginal för skada på sämsta forwarden. Det är vårt största problem rakt igenom.
Spelare som blomman har gjort skillnad. Vad fan ville Svedman/styrelsen att alcen skulle hitta som gör skillnad innan han fick spräcka budgeten?
Det mest jävliga skulle vara att alcen fick hålla en peng kvar ifa vi skulle byta ut Manner. Ff då Manner förlängdes där o då när han gjorde.
Det fanns spelare på marknaden. Det är bara kolla historiken på elitepro. Och de hade gjort skillnad i bif.

Det är där o bara där problemet legat. Vi ville inte betala (kanske överpriser) för de spelare vi behövde. Det är poängen LG.

J-S: men har du svårt att förstå...i o med att vi har tunn trupp...så är vi ju otroligt skadekänsliga..avstängningar. spelare ur form...Manner kan inte sätta någon åt sidan pga av tunn trupp...Det hade varit bra med Roy hela vägen. Vad är det som är så svårt att förstå med det?,?..

xxx BIF xxx: så bra skrivet men är rädd att LG inte fattar eller ser poängen ändå

xxx BIF xxx: Det fanns pengar till en till klassforward innan säsongen. Brynäs var överens med Saku M innan han gick till NHL och gav Komarov ett seriöst erbjudande. Det var Brynäs som inte lyckades identifiera spelare som man tyckte var värda pengarna. Det är där jag menar att Alcéns noll koll kommer in i bilden, med en sportchef som har koll hade man inte behövt lita fullt ut på Manners kontaktnät. Det är så enormt jädra inkompetent på den här nivån.

Stefan R 63: men har du svårt att förstå...i o med att vi har tunn trupp...så är vi ju otroligt skadekänsliga..avstängningar. spelare ur form...Manner kan inte sätta någon åt sidan pga av tunn trupp...Det hade varit bra med Roy hela vägen. Vad är det som är så svårt att förstå med det?,?.. ”

Men vad är det som är så jävla svårt att fatta , Varför har vi en lövtunn trupp därför vi inte värvade spelare innan säsongen startade utan hoppades på mirakelvärvningar under säsongen,

Därför skadekänsliga avstängningar mm för att vi startade säsongen med en för tunn trupp,(Lövtunn)
Jag säger detta med facit i hand,
Jag hoppades dom skulle klara det ändå men det gjorde dom ej,

Vad är så svårt att förstå!!! om Sportcheferna värvat klart innan säsong istället för att hoppas mirakelvärvningar under säsong så har vi troligtvis varit i en annan sits,

Håller inte med Munkas ofta men att kliva in i säsongen med lövtunn trupp är vad som satt i situationen vi är i,
Detta sagt med facit i hand,
Jag hoppades trodde på en annan utgång,

Men tro och hopp kan du göra i kyrkan funkar inte i Hockey.
😂🤣😇

Peja:
Det där med kontaktnät är mycket skitsnack under pågående säsong. Då handlar det om dålig djup o bredd i scoutingen,
så när man förlorar dragkampen om en ska man veta vilken man fokuserar på direkt där efter.. ..självklart hittar Alcen den manager som spelaren han har intresse för har o kan kontakta denne.
Jag är helt övertygad om att när en spelare vill eller tvingas bryta i ett lag så är det deras manager som kontaktar klubbar (inkl Alcen) o fiskar efter nytt kontrakt åt spelaren.
Tror tex inte det var olika SC som låg på Veinie o undrade om han ville bryta kontraktet med bif utan det var mest troligt hans manager som startade djungeltrumman ut mot lämpliga klubbar utifrån Veinies önskemål (antar bif vägrar släppa till annan shl-klubb bara)

Stefan R 63: Ta in Flygis med Johan Tornberg 👍

xxx BIF xxx: Saku M och Komarov var innan säsongen. Det fanns massvis med spelare på marknaden då men Brynäs hade fäst blicken på Manners gubbar och hade ingen fungerande plan sen. Det måste ha berott på dålig koll.

Kontaktnät kan spela en del, men scouting är A och O. I slutändan handlar scouting både om kompetens och att göra arbetsinsatsen i form av att lägga massvis med timmar på att scouta spelare. Brynäs har två sportchefer men frågan är om man får tillräcklig kompetens och arbetsinsats från någon av dessa…

Jag har sett många SHL-sportchefer och i vissa fall även tränare på HA-matcher den här säsongen men Brynäs sportchefer har lyst med sin frånvaro. Däremot verkar man lägga mycket tid på att exempelvis kolla på Brynäs egna träningar, vad man får ut av det är oklart för mig, men det är ju naturligtvis väldigt bekvämt i jämförelse med att exempelvis åka till Hovet en fredagskväll.

Peja:
"Det är där jag menar att Alce'ns noll koll kommer in i bilden, med en sportchef som har koll hade man inte behövt lita fullt ut på Manners kontaktnät"

Du vet alltså att Manner stod för alla försök att locka spelare till Brynäs?
Är det helt otänkbart att Alc'en har haft kontakt med ett helt gäng spelare men att alla tackat nej för att dom haft bättre erbjudande från andra lag?

Jag tänkte att du som har många åsikter om laget kanske vet?
För jag har ingen aning.

xxx BIF xxx:” Poängen är ju att man inte lyckades värva någon som stärkte 2dra linan/5an.
Tex Sallinen som har varit gnällsnöret som dras fram å åter här inne.
För gammal dyr o seg
eller
Luleå kom över oss och där tog han plats o bidrog med konkurrens.
Klart han hade varit bra att ha i laget nu i kvalet.
Klart vi kunde ha funnit bättre om rätt spelare dök upp.
Problemet är att vi varken har sallinen eller någon bättre.
Det är poängen LG. ”

Förstår inte vad du argumenterar i mot ?
Jag säger samma sak ,
Tabellpositionen vi har reflekterar inte i vad vi inte lyckades värva under säsongen,
Utan varför vi är vad vi är för att vi inte hade ett färdig värvat lag innan säsong,
Så Munkas med flera hade rätt går inte kliva in i en SHL säsong med lövtunn trupp,”

Jag medger jag hade fel trodde mycket bra värvningar innan säsongen startade skulle räcka längre ,
Munkas mfl hade rätt det är bara att bita i det sura äpplet, Lövtunn trupp,
Det skulle behövts fler värvningar innan säsong.

Men att säga Roy och värvningar under säsongen och ekonomin har att göra med varför vi är situationen vi är i är bara fel,

Sportcheferna skulle haft en färdig trupp innan säsongen startade och tränarna skulle fortsatt med samma spelsystem (styrspel) som förra säsongen,

Finns mycket att lära tyvärr
🙏🏻😇😎

Bicshel avgör, 2 mål på de 2 senaste matcherna, killen tar stora kliv mot NHL, skulle inte bli förvånad om Dallas tar över honom redan nästa säsong

mattias - 74: Grattis ✌️

mattias - 74: Har inte riktigt sett hans skills, stor kille som mest åker och cross checkar, men kollar ju inte på leksand så ofta iofs.

Honken:

Han har spelat jävligt opolerat stora delar av säsongen och spelat ovårdat och dragit på sig massa utvisningar men nu har han skärpt till sig, hans fysik och storlek behövs nu.

J-S: men jag har ju för fffffaaaan sagt hela tiden att vi var lövtunna. Ändå från dag 1.
O att dumpa Roy....var urbota dumt pga att vi hade lövtunna trupp...Varför inte Alcen valde och förlänga är något vi aldrig får veta men orsaken var att täcka upp för Strömgren när han var i junior vm...
Sen valde Alcen att inte låta Roy vara kvar när Strömgren kom tillbaka ...Tokfel av Alcen...

mattias - 74: Grattis till vinsten👍

« · 2491993 · »