1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 741928 inlägg · 7967 ämnen

Brynäs ekonomi

Sv: Brynäs ekonomi
tjugo8: Menar du fattiglapparna som hade råd att köpa Janmark?

Jajjen:

Janmark har ju inte köpts då han inte var under kontrakt

Och att Detroits Sverige-scout sitter i VFs styrelse bidrog sannolikt t klubbvalet som ska vara steget/utbildningen över t de stora pengarna...ej säkert VFs lön

O att de tvingades släppa Dick o Ahnelöv har säkert gjort att lädret lättat lite...

tjugo8:Jag tror Janmark gick till Frölunda av löneskäl. Jag tror okså att både Fantenberg och Fälth kostar mer i drift än Brynäs alla värvningar, bortsett från Andersén.

Jajjen:

Är av annan uppfattning ang Janmark

Fälths senaste säsong lär knappast ha triggat löneadministratörerna...tror också han drogs t Gbg av släkt/fru...

Noterade också att Frölundas koncern backade m -1,1 miljon

tjugo8: Årets resultat säger i n g e t om vilka ekonomiska muskler ett företag har. LHC, HV och FBK backar mest av alla i år. För att de har råd. Frölundas tradition av att köpa in de dyraste spelarna (Janmark är bara en i en lång rad) antyder något om vilken ekonomi man har/har haft. Hur det ser ut i morron vet ingen.

Jajjen:
Traditionen som slaktade deras egna kapital...

Örebros ordf bekräftade fö att 4 millar eget kap blir kravet e 14/15

Enaranger:

Artikeln är en salig fruktsallad där äpplen o päron blandas hej vilt...

Anser naturligtvis att koncernresultatet är det som ska jämföras...(vet att Jajjen har en annan synpunkt)

Men jag kan inte förstå varför bolag helt kontrollerade av moderföreningen inte ska ingå i jämförelsen...Eller för att förenkla...borde inte din o min Öl, korv och Gott o blandat ingå som intäkter för "Brynäs"?

Koncernomsättningen för Brynäs var i år 142 miljoner

Skulle man anta att AB lyckats pricka in de andra koncernresultaten blir listan som nedan...

Bättre så?

LHC 165

FBK 150

HV 148

VXJ 147

BIF 142

LU 136

MODO 130

VF 126

SAIK 123

ÖIK 90

(DIF 50)

LIF 104

tjugo8:

Då ser det bättre ut för oss.
Nästa steg blir då att kunna använda en större del av våra
inkomster till spelarbudgeten. Fast det t.ex. "bara" skiljer
5 mkr mellan Brynäs och Växjö så är det nog betydligt större
skillnad i lönebudget mellan Växjö och Brynäs.

Sen gissar jag att Skellefteå också ligger på en betydligt större
lönebudget än oss (fastän de försöker framstå som något hemvävt).
De lyckas då använda en betydligt större del av sina inkomster
till att ha ett slagkraftigt lag.

Överraskande dock att Frölunda ligger så långt ner i "din" lista.
Och så pass mycket efter oss. Det hade man aldrig trott för
säg 6 - 8 år sedan.

Enaranger:

Inte så säker att SAIK hade så mkt större budget

Knappast att de betalade sin trejde o fjärde kedja det Sundlöv la ut;

Granis 160'/mån

Nocke 200'+ ?

Harju 200'+ ?

Enterfeldt 100'+ ?

Brodin 100'+ ?

tjugo8:

Jag tror heller inte Skellefteå betalat så låga löner, till de i tredje
och fjärde kedjan, som de påstått att de gjort.

Tror knappast t.ex. Norman bytt från en finsk klubb
för att spela i Skellefteå för 25-40 tkr per månad.

Möller och Lindström lär ju ha haft betydligt högre lön än 200 tkr/mån.
För att inte tala om Holloway. Om de inte har haft det. Ja då har de
varit rätt underbetalda. Men den enda "typen" av spelare som brukar
"acceptera" att spela med icke marknadsmässig lön. Det är ju spelare
från de egna leden och den egna staden, som slagit igenom snabbt.
Typ: Silfverberg och Järnkrok hos oss när vi tog guld. Toppspelarna i
Skellefteå går ju inte in under den kategorin.

Enaranger:

Frölunda kan locka 10.000 åskådare per match men kan inte sälja så mkt som en korv till dem...

Här är ett litet bevis på att namnsponsringen för Brynäs
arena (just nu: Noname Arena) har varit rätt billigt.

Har för mig att det tidigare kostat 1 mkr/år för att kalla
den Läkerol Arena och att det i fortsättning också skulle
kosta 1 mkr/år för att den skulle ha kallats Gavlerinken.

Men tydligen har namnet på Karlskronas arena också varit
värt 1 mkr/år. Då bör ju det vara dyrare att ge namn till ett
SHL-lags arena (och ett klassiskt SHL-lag till på köpet),
än till arenan för ett nyetablerat allsvenskt lag?

Sälj namnet på vår arena till ett marknadsmässigt pris är
mitt förslag. För antingen har Karlsrona fått ett överpris
för namnet på sin arena, eller så har vi haft ett underpris
för namnet på vår. Jag gissar på det senare.

Enaranger:Om jag inte har förstått det helt fel,så kostar Fjällräven Center 5 miljoner per år för Fenix outdoor (huvudkoncern för Fjällräven) Så 1mille per år låter som att man sålt arenanamnet i Gävle för en grynvälling!

Pettan:

Ändå tyckte tydligen borgarna i Gävle att 1 mkr/år var för dyrt.
För vår del får vi hoppas att Brynäs kommer på bättre tankar
och försöker sälja namnet till marknadspris.

Jag vet inte om Fenix outdoor är baserat i Ö-vik så att Modo
fått ett mer "välvilligt" pris just därför.

Men Brynäs borde åtminstone ta 3-4 mkr per år för namnet.
De kan ju inte tappa 2-3 mkr per år, bara för att vara snäll mot kommunen.

Brynäs hade väl inte ekonomi för att förhandla allt för mycket
när namnet Läkerol arena såldes för 1 mkr/år.
Men nu borde de vara hårdare. Dels var det 8-9 år sedan.
Så priset borde ju ha gått upp bara därför.

Genom att sälja namnet under marknadsvärde så sumpar
Brynäs årligen ett löneutrymme för en riktig toppspelare.

Enaranger:

Det ska inte läggas ut skattepengar för att köpa ett arenanamn, fullständigt vansinnigt att Gävles skattebetalare ska lägga ut pengar för att arenan ska heta Gavlerinken.

Jag hade haft viss förståelse om man hade tänkt döpa den till Gävle Arena eller liknande.

pastorn: I princip har du givetvis rätt. I Sverige gäller dock den principen bara undantagsvis. Via våra ombud har vi ju sen ett drygt halvsekel valt att betala allt från världens största osthyvel (kommun i Västerbotten) till landstingsanställda på stripklubb (Värmland) till elitsatsningar inom idrott (hela landet) med skattemedel. För Brynäs uppstår ett överlevnadsproblem om Gävle som enda stad i Sverige väljer att renodla vad som ska finansieras via skattsedeln.

Intressant att den här principen plötsligt blev så viktig när det handlar om att bidra till Brynäs. Om bara bidraget går till alla andra föreningar, eller osthyvlar, är principen inte lika viktig längre?

Jajjen:

Har inte hängt med riktigt i turerna kring den nya fotbollsareanan i Gävle.

Vem har betalat för den?
Har den ett redan nu fått ett namn?
Är det i så fall ett namn som sålts till en sponsor, i så fall vem?
Och till vem går i så fall de pengarna?

Enaranger: Inte påläst. Utgå från att kommunen står för drift och underhåll, olika typer av subventioner vid belåning och garant för hela projektet. Kort sagt, allt som inte går att göra lönsamt står Gävles skattebetalare för.

Jajjen:

Så när det inte är stora stygga Brynäs som gynnas av kommunen.
Då är det inga som gnäller.

pastorn:

Om du tar bort prickarna över ä blir det Gavle !

Kommer ligga i Gavlehov, vid arenan som tidigare hette Gavlestadion...

Kommunens hemsida finns på gavle.se

Fö, visst sjutton är den rödbruna utbyggnaden t vänster där souvernibutiken ligger tänkt som en påminnelse av gamla Gavlerinken...?

Redigerad kommentar

tjugo8: En miljon för ett år. Bra eller dåligt? Är ju i och för sig en taktisk manöver men utifrån tidigare jämförelser med andra klubbars ersättningar för namnrättigheter känns det ju lågt.

KulaShaker:

När man nu vet att Karlskrona fått samma summa för namnet
på sin arena och att Modo får 5 mkr per år. Då kan man inte
säga annat än att kommunen fått det billigt och att Brynäs
gjort en dålig affär. Det borde åtminstone ha varit 2 - 3 gånger
högre.

Störst omsättning, men Lhc ser också ut att ha riktigt stor organisation i koncernen...

Tycker Brynäs trupp/satsning ska ses i ljuset av att många klubbar förlorar spelare som de får svårt att ersätta

För min del behövs inte shl-spelare som drar in 1/4 mille i månadslön...jag nöjer mig m hjärta, svinhårt jobb o visad uppskattning till supportrar...

Jajjen:
Frölunda har bedrivit sin verksamhet som följande;

2010 -10 msek, kvartsfinal
2011 -30 msek, inget slutspel
2012 -20 msek, kvart
2013 - 4 msek, kvart
2014 +/- 0 , kvart

Vilka massa pengar är det Frölunda har över, t skillnad mot Brynäs?

tjugo8: Det där är ju inga roliga siffror precis...😄 Men minst lika intressantt är ju årsomsättningen. Trots att Frölunda t.ex gick 20 miljoner minus 2012 och Brynäs bra många miljoner plus så har säkerligen Frölunda bra mycket större intäkter än Brynäs och därmed större budget på sin spelartrupp. Som synes verkar ju även utgifterna varit större...😀

tjugo8:

2010 – Frölunda hade 39 mnkr högre omsättning än Brynäs

2011 – Frölunda hade 17 mnkr högre omsättning än Brynäs

2012 - Frölunda hade 7 mnkr högre omsättning än Brynäs

2013 – Frölunda hade 13 mnkr högre omsättning än Brynäs

2014 – Frölunda hade 25 mnkr högre omsättning än Brynäs

Under de här fem åren har Frölunda alltså haft drygt 100 miljoner mer än Brynäs att plöja ner i sin verksamhet (och då har Brynäs ändå haft några sanslöst goda år i samband med guldet). Att köpa champagne för, hockeyspelare eller fixa den externa kommunikationen. Hade Frölunda haft samma goda ledare som Brynäs hade dom ägt svensk hockey nu.

Jajjen:

...och ändå har Frölunda o Brynäs nästan lika stora personalkostnader (73 msek vs 71)???

Indikerandes att Frölunda inte kan lägga mer på spelartruppen än Brynäs.

Med alla miljonerna så har Frölunda ändå bara nått kvartsfinaler

Och deras stora problem är ju att alla av dig nämnda miljoner inte räckt till  utan man hade behövt minst 10 miljoner till/år för att inte ha behövt slakta sitt egna kapital

tjugo8: Ja, att Frölunda hittills har sjabblat bort sina fantastiska förutsättningar är det ingen som tvivlar på. Men att de har Sveriges bästa förutsättningar för att lyckas är lika uppenbart. I särklass störst publik hemma, ett av de största distrikten (näst största?) med tillhörande hockeyintresse, ett näringsliv i Sveriges näst största stad som innebär massor av potentiella sponsorer. Hittar Frölunda en räknekunnig ekonomichef blir dom livsfarliga i framtiden,

tjugo8: För tre år sen hade Frölunda 30% större spelarbudget än Brynäs enl. media. Där har det nog legat de sista 20-25 åren.

Jajjen: du har nog inte riktigt koll på vad omsättning innebär.

Carl Lejonkräk: joho

Jajjen: fast du skrev att Frölunda har haft 100 miljoner mer att plöja in i verksamheten under den där tiden.

Carl Lejonkräk: Skyll inte på mej, skyll på Frölunda.

Jajjen: Tror du verkligen att hela en förenings omsättning går rakt in i den egna verksamheten?

Carl Lejonkräk: Du har ju humor! Fortsätt så.

Jajjen:

2012 hade Frölunda 85 msek i personal, alltså dragit ned m -13 miljoner, -15%

När verkligheten kommer i kapp så lägger alltså Brynäs i Frölunda i stort set lika mycket

Sedan vet vi båda att Brynäs har i stort sett lika stor försäljning 126 msek för Frölunda o 124 msek bör Brynäs 142-18 (Arenabol. hyresintäkter, merpart sannolikt fr moderföreningen)

Må vara att intjäningen i Arenabolaget lämnar mer att önska o inte direkt ger några nya spelare, men siffrorna går inte att bortse ifrån

Men tack vare arenan har Brynäs förstklassiga kommersiella lokaler för sponsorer o dyl, förstklassiga utrymmen för publik, restaurangbesökare, barnfamiljer, osv, osv

Skybar, andra barer, jumbotron, mat i hög klass etc etc är ting som Arenabolaget servar moderföreningen med för att den ska kunna sälja mer biljetter, sponsorpaket, souvernier etc etc

Brynäs styr helt själva vad som ska ske i vår arena, hur vi är mest kommersiella/säljande

Den som varit på match i Scandinavium vet hur usla Frölunda är här, om inte matchen är flyttad t Frölundaborg för att hästar sparkat ut hockeylaget

Jajjen: Att enbart kolla på omsättningssiffror för att bedöma vilket lag som har mest pengar "att plöja ned i verksamheten" är som att bedöma spelar enbart genom att kolla in vad som skrivs på EP.

"Alla andra lag värvar ju...bla bla bla..."

- Vi har en spelarbudget som är 9,5 milj kronor lägre än under det avslutade verksamhetsåret men har ett konkurrenskraftigt lag som kan vara med och vinna 60 procent av matcherna, påpekade Håkan Loob.

Fö har då Loob givit upp 40 % av matcherna på förhand...däribland Brynäs utgår jag i från...;)

"För idrotten finns det anledning att se över grunderna för 2015 års siffror. Mitt råd är att räkna ner intäkterna nästa år med 5-10 procent."

Brynäsgubbe:
Trots att MoDo också bytte tränare o värvade hyfsat

tjugo8: Det trivas nog en del med resultaten bland klubbarna, det känns absurt.

Carl Lejonkräk: Ja, visst är det konstigt, och tidningarna bara gapar och spinner på helt utan att ha granskat siffrorna, Örebro gör vinst med 36 miljoner, jo tjena.....

tjugo8: Jo fast ni hade väl rent bedrövliga pubilksiffror hela året nästan? Modo har ju ändå hållit sig nånstans kring budgeterat i alla fall.

Monno: Hossa bland annat finansierades ju genom externa finansiärer vilket gör att kostnaden inte belastar resultatet tex.

Monno: De bedrövliga publiksiffrorna är förstås huvudorsaken till Brynäs dåliga resultat.

Carl Lejonkräk: Ja men det är väl upp till var och en av klubbarna att använda externa finansiärer eller inte? Vare sig det är extern eller internt betald spelare så är han ju betald, så det gör ju varken till eller från. Dock påverkar det såklart personalkostnader som redovisas! =)

Jag förstår inte varför ni inte drar folk på matcherna, Gävle har ju ändå hyffsat bra upptagningsområde. Det är väl inte samma hockeystad som Ö-vik, Leksand eller Skellefteå. Men man tycker att "ströbesökarna" ska kunna väga upp att ni kanske har färre "nördar" som går på varenda match.

Monno: Jag menar bara att allt inte syns i resultatet, det är allt.

Vi drar visst folk till matcherna även om vi tappat en del. Ungefär som ni drar vi sen har vi ju en klubb i allsvenskan i fotboll med i samma stad.

Externa finansiärer är ju nåt som Brynäs verkar sakna helt och hållet. Tänk om vi hade några såna...

Bellman 6,0: Lugnt, jag drar in Lotto idag, drömvinsten.

« · 1623433 · »