Brynäs IF

714948 inlägg · 7953 ämnen

Brynäs IF - Färjestads BK Lördag 7/1-2012

1455665 · » Till forumet


Sv: Brynäs IF - Färjestads BK Lördag 7/1-2012
Huge: Hur länge ska du göra dig lustig över " träna fotboll"? 
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestads BK Lördag 7/1-2012

Bissett_19: "Jag håller med,inte undra på folk flyr detta forum."

Isf ett fenomen som kanske säger mer om dom som flyr än om klimatet i vårt forum.
Jag menar; om man som skribent inte tål att det ca 3 gånger om året dyker upp såna här språkdebatter som iofs inte har så mkt med hockey att göra, då är man rätt så inskränkt och trångsynt.

Man hade isf mer förstått om en massa skribenter flytt forumet pga allt skitkastande på allt och alla, men det verkar man inte ha nåt större problem att acceptera.
Ja, jag säger då det....    ;-)

Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestads BK Lördag 7/1-2012
arnio: Kass imitation isåfall, helt fel armrörelse. Aja..hakade upp mig lite på det bara :)
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestads BK Lördag 7/1-2012
Davey_22: jag tror att han imiterade en kyckling
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestads BK Lördag 7/1-2012

Ärligt, jag måste få veta. De där gesterna som Meyer gjorde...typ drog armarna fram och tillbaks vid midjan, va betydde det ?

Typ " jag har fortfarande bältet" ? Haha..Tacksam för svar.

Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestads BK Lördag 7/1-2012
Burken: otveklöst från Sandviken
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestads BK Lördag 7/1-2012

Att ni bara orkar tjafsa....har ni inget roligare att göra ???

Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestads BK Lördag 7/1-2012
Tommy: Han är från Sandviken. Bara att nicka och le.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestads BK Lördag 7/1-2012

arnio: Satt och lurade lite på din dialekt. Vad betyder då "obetydelselöst" ?
hur ska man tolka uttrycket? Bara nyfiken...

Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestads BK Lördag 7/1-2012

Huge: Är du lika ironisk IRL?

Rätt eller felstavat?

Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestads BK Lördag 7/1-2012
Burken: Ja, det är hög nivå här inne. Tycker Arnio kan be Huge sluta med att rätta språkliga fel istället för att behöva be folk att bortse från att han gör det...
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestads BK Lördag 7/1-2012

Tommy:Det är ett ord som han har gjort till dialektalt. för mig är det en dubbel negation.

Betydelse tappar sin betydelse när man sätter "lös" efter. Sätter man då ett O framför ordet så blir det ju betydelse. I och med att O:et tar bort betydelsen i lös...hahaha

Jaja...

Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestads BK Lördag 7/1-2012
Tror knappast Rohdin hoppade in i båset och gömde sig för att han var rädd. Rohdin behöver så mycket speltid han bara kan få och att då ta ett onödigt matchstraff i slutet av en redan avgjord match och riskera avstängning är bara onödigt för hans del.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestads BK Lördag 7/1-2012
Peja: Håller med dig om att hans två kändes jäkligt onödig, men till slut kostade hans lilla provokation Färjestad två spelare. Men.. kanske inte nästa gång
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestads BK Lördag 7/1-2012
arnio: Dialektalt i din hjärna kanske, finns inte nån annanstans!
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestads BK Lördag 7/1-2012
Tommy: obetydelselöst är ett  dialektalt uttryck och det vet nog magister Huge mycket väl.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestads BK Lördag 7/1-2012
arnio: uhh...scarry! Vad ska Huge tycka om ordet "obetydelselösa" ? ;-)
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestads BK Lördag 7/1-2012
Burken: Huges språkliga tillrättavisningar är helt obetydelselösa så släpp dem nu.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestads BK Lördag 7/1-2012
Jag blev irriterad på Rohdin igår. Dels var det jäkligt fegt, dels hade hans onödiga tvåa kunna blivit ödesdiger för laget. Bra med en retsticka men om han fortsätter så där blir han bara en feg retsticka som Jämtin.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestads BK Lördag 7/1-2012
munkas: Dialektalt. I västsamiskan används inte "att".
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestads BK Lördag 7/1-2012
Du glömde "att" folk flyr detta forum. 
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestads BK Lördag 7/1-2012

Bissett_19: "Jag håller med,inte undra på folk flyr detta forum."

Ska vara mellanslag mellan , och inte.

Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestads BK Lördag 7/1-2012
Zappaholic:

Jag håller med,inte undra på folk flyr detta forum.

(hoppas jag stavade rätt nu)
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestads BK Lördag 7/1-2012

Hur orkar vissa sitta och raljera över det språkliga i inläggen här på forumet?

Detta är ett forum, där i alla fall jag ibland skriver fort, utan att sitta och fundera över grammatiska formuleringar och eventuella stavfel, vad som är talspråk eller inte...

Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestads BK Lördag 7/1-2012

Huge: Ta en fight när FBK jagar reduceringsmål? Finns inga fördelar med att ta en fight när man leder med 4-1. Det ger bara energi till FBK.

Älskar fighter, men det gäller att ta dom på rätt ställe!

Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestads BK Lördag 7/1-2012

Jajjen: "Att åka och byta och gömma sej tror jag är olika saker."

I normalfallet: ja.
Men i det här fallet tydligen inte i Meyers ögon.
Han uppfattade det nog som att Rohdin bangade för ett litet kramkalas.
Och uppträdde sen som nån löjlig junior som via gester försökte visa publiken att han själv minsann var modig och inte bangade...   :-)

Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestads BK Lördag 7/1-2012
Burken: Visst är det så. Ordet "vart" i uttrycket "Oj, det vart fel" är väl dessutom inget egentligt talspråk utan ett fullt korrekt ordval som sannolikt används i hela landet, även om ordet "blev" kanske låter bättre i ett språköra sas.
Min poäng är dessutom det du är inne på: Vart är en riktningsfråga och inget annat. Och därför inte ska användas i andra sammanhang än de som handlar om just riktning.
Ett godkänt (nåja, tveksamt...) exempel skulle iofs vara om du frågar: "VART bor du?" och jag då svarar: "Åt det hållet...." (pekandes åt norr eller söder...)  ;-) 
I det läget känns ordet "VART" mer korrekt att använda, men inte i övrigt.

Vad mina ev hemsnickrade förkortningar beträffar så kan du väl ge nåt exempel där det skulle handla om ett språkligt fel.
Att göra sig förstådd är en helt annan debatt och ska inte blandas ihop med ev språkligt korrekta sätt att göra sig förstådd på.

Och till sist: jag var förmodligen lite av en besserwisser, iaf i småskolan.
Gick i nåt som kallades för Skolmognadsklass beroende på att jag är född sent på året och att på året sent födda barn förmodligen (och kanske i viss grad fullt logiskt) ansågs och fortfarande anses vara senare i sin utveckling än på året tidigare födda barn.
Det slutade iaf med att fröken skickade mig tillbaka till den ordinarie klassen eftersom jag alltid var färdig först med de uppgifter vi skulle göra och därefter sprang runt i klassrummet och visade alla andra hur dom skulle göra.
Så när du talar om besserwisser i mitt fall så kanske du inte är helt fel ute ändå...    ;-)
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestads BK Lördag 7/1-2012

Huge: "Att Rohdin valde tryggheten i båset istf en fight på isen må ha sett fegt ut."

Rohdin hade just varit utvisad, deltog någon minut i spelet och åkte sen för att byta. Då åkte tant Meyer efter och sparkade (!) bl.a. efter Jocke. Att åka och byta och gömma sej tror jag är olika saker.

Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestads BK Lördag 7/1-2012

Huge:Jag håller med dig, men här i sörmland så säger man "vart", tex "Oj det vart fel", talspåk alltså. Korrekt skrivet skulle det givetvis vara "BLEV fel".

Vart är en riktning/fråga efter en plats och inte något som hänt.

Men det utesluter inte att man fortfarande kan göra sig fullt förstådd genom att använda talspråk, dialektalt eller inte. Det går ju att jämföra med alla dina hemsnickrade förkortningar som kan vara vedertagna i vissa kretsar. Men inte i SAOL, alltså språkligt helt fel.

På tal om igelkottar i gummibåt. ;)

Till sist: Jag har aldrig påstått att jag är en fena på det svenska språket, jag satt längst bak i klassrummet och ägnade mig åt annat än grammatik och liknande...

Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestads BK Lördag 7/1-2012

Burken:" Men hur kunde Widing få en 4:a i spelarbetyg?"

Han gjorde ju mål, det var ju ett tag sedan, så betygssättaren gav han väl en 4:a i ett rus av lycka ;-)

Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestads BK Lördag 7/1-2012
Burken: När jag talar om upplysning i folkbildningens tjänst så handlar det till största del om ironi, trodde du begrep det.
Till stor del handlade det om att raljera över en skribents dåliga svenska där skribenten ifråga själv sitter och raljerar, inget annat.
Talspråk har öht inget med saken att göra.
Då handlar det om att man ex säger "sa" istf "sade" eller "va" istället för "var" (han va´dum mot mig...).
Det säger jag inget om, då det handlar om vedertagen praxis mer eller mindre och att det inte är språkligt fel att till en viss gräns använda sig av skriftspråk på det sättet.
Här handlar det om ett konkret och faktiskt språkligt fel: det heter VAR och inte VART, när man ex vill fråga: Var bor du?
Det är helt fel att då skriva: Vart bor du?

Det kan däremot handla om dialekt när vi talar om ex vissa trakter i Norrland, där man kan höra ordet "varsch" i meningar som: "Varsch bor du?"
Då handlar det mer om dialekt och inte om nåt språkligt fel, även om det fortfarande är språkligt fel om man ser det ur en strikt grammtatiskt rikssvensk synvinkel förstås.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestads BK Lördag 7/1-2012
Huge: Bring it on!!!
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestads BK Lördag 7/1-2012

Huge:"Att påtala ett tyvärr vanligt förekommande språkligt fel ser jag mer som en upplysning i folkbildningens tjänst."

Konstigt att du bara rättar vissa skribenter? Det finns många som skriver talspråk här, men du väljer att hoppa på vissa. Hade du visat kontinutet och "rättat" samtliga skribenter så hade jag köpt ditt argument.

Du har istället försvarat och kommit med påståenden om "dialekter". Så en bildad man som du borde väl kunna urskilja direkta fel från talspråk.

Eller?

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestads BK Lördag 7/1-2012

Huge: Ber om ursäkt att jag stavade fel sen får du hoppa på mig för det hur mycket du vill det rör mig inte i ryggen!

Men tänk dig för innan bara;-)

Du måste blivit tappad i backen många gånger?

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestads BK Lördag 7/1-2012

Huge: Dra till FBK:S forum istället!

Tror nog att NC:S näve var uppe i din röv istället?

Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestads BK Lördag 7/1-2012
Jajjen: Att Rohdin valde tryggheten i båset istf en fight på isen må ha sett fegt ut.
Men smart att inte riskera ett straff som kunde ha väckt motståndaren och tagit dom in i matchen igen.
Det komiska är att Meyer hade gjort exakt likadant själv om dom varit i ledning och Rohdin velat kramas.
Nån som dessutom förstod hans töntiga och obegripliga gest vid utvisningsbåset?
Såg mest ut som nån sorts torrjuckning....
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestads BK Lördag 7/1-2012
Burken: Haha...

Jobbigt när den som raljerar över gamla tränare får smaka på egen medicin?
Själv sitter du och många andra härinne och gladeligen skriver ansvariga/ledare/spelare på näsan hur man borde sköta sitt jobb.
Snacka om besserwisserattityd i ordets rätta bemärkelse.

Att påtala ett tyvärr vanligt förekommande språkligt fel ser jag mer som en upplysning i folkbildningens tjänst.
Fler borde kanske ha kammat sitt hår och hängt med på lektionerna istf att ex bara träna fotboll...
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestads BK Lördag 7/1-2012

Jajjen: Meyer kan ses som en designerväska typ Gucci eller nåt sånt. Mycket dyrare men med samma funktion.

Stabil insats av Brynäs igår, fast man kan tycka att effektiviteten inte var på topp. Med tanke på att öppna lägen man vaskade fram så borde det varit minst ett par baljor till. Men som jag sa, överlag en stabil insats.

Men hur kunde Widing få en 4:a i spelarbetyg?

Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestads BK Lördag 7/1-2012

Det där var väl årets mest imponerande seger. Efter en månad av dåligt spel och mot regerande mästarna som gått riktigt bra under samma period så spelar man ut motståndarna i 60 minuter. Brynäs spelade som ett topplag! Nu kan det bara gå utför (eller hur Clarence?).

Stefan Meyer? Har värmlänningarna skaffat en kanadensisk tant som sällskap till den andra kärringen?

Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestads BK Lördag 7/1-2012
"Att dom bara orkar, våra storkar..."
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestads BK Lördag 7/1-2012

Huge: Att du satt vattenkammad i skolan och hade stora A i rättstavning må vara en sak. Men att du sitter här och rättar folks inlägg tillför absolut ingenting.

Det visar återigen att du inte är något annat än en besserwisser.

Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestads BK Lördag 7/1-2012

Huge: Snälla, kan du inte dra till rätt forum Färjestadsfjolla

Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestads BK Lördag 7/1-2012
Huge: kanske NC glömde att han bytt lag och tränar FBK nu och därav knöt näven i luften. NC kan också ha fått någon typ av kramp i handen/armen.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestads BK Lördag 7/1-2012
foppa78: In your face: VAR var du på svenskalektionerna?

Det heter "VAR" var din knytnäve igår och inte "VART"....

Och näven var förmodligen knuten i byxfickan efter torsken.
Fanns väl ingen större anledning att knyta näven i luften när man förlorat, som jag ser det...
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestads BK Lördag 7/1-2012

In your face Czarnecki vart var din knytnäve igår kanske i röven på fröken Wallin?????

Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestads BK Lördag 7/1-2012
Gurra88: Alltid stavas Brynäs med stort B!
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestads BK Lördag 7/1-2012
Gurra88: Vi spelar inte alls JÄMT med Brynäs.
Ibland spelar vi match när Brynäs vilar och vice versa.
Jag tycker däremot att vi spelade jämnt med er i ca halva matchen igår men sen var det mest spel mot vårt eget mål, som det kändes.
Grattis till en välförtjänt seger....
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestads BK Lördag 7/1-2012

Huge: Var inte orolig en endaste stund under hela matchen. Ett fruktansvärt svagt Färjestad.. Sen är man kanske enögd , jag tycker brynäs var väldigt mycket bättre och du tycker att ditt färjestad spelade jämt med brynäs..

Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestads BK Lördag 7/1-2012
Clubsport: Jag parkerade som vanligt vid travet. Den här gången var jag där 15.55 och det var hur många platser som helst kvar. Sen när man ska hem efter matchen åker man mot Stiglund eller vad det nu heter. Åt det hållet är båda filerna öppna tillfälligt efter matchen och som ställt sig just på den stora parkeringen har väjningsplikt för oss som då kommer från arena hållet. Hur bra som helst tycker jag.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestads BK Lördag 7/1-2012

Vi behöver ta 5-6 trepoängare till för att vara slutspelsklara.
För att vi inte ska lyckas med det, på 19 matcher, så krävs
en rejäl svacka. Så för en gångs skull känns det bra att vi
slipper kolla nedåt i tabellen.

Vi tycks ju även ha fått bättre ordning på hemmaspelet nu.
Vi ligger faktiskt tvåa i hemmatabellen (men vi har spelat
en eller två hemmamatcher fler än några andra lag).

Så det vore bra att få så bra placering som möjligt i serien
så att vi får "hemmafördel" i så många slutspelsrundor som
möjligt.

Att vinna helt rättvist hemma mot Färjestad med Dackell,
Lauritzen och Larsson "på läktaren" är ju rätt imponerande.
Hyfsat sparkapital vi har att få in i laget där.

Kommentera

1455665 · »