Brynäs IF

713200 inlägg · 7953 ämnen

Brynäs IF-Skellefteå AIK 10/1 2008

1111427 · » Till forumet


Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 10/1 2008
arnio: "Jag tycker att Brynäs ska fortsätta att plocka guldkorn från allsvenskan som kan tänkas utvecklas i Brynäs och stanna där i en lång tid i stället för att chansa med okända transatlanter och östeuropeér. Svenskar är dessutom vana med spelet som spelas i Sverige liksom de är vana med maten, språket osv. osv.
Spetskompetensen bör vara meriterade Svenskar typ. Lasse J, nu lär ju artistskatten försvinna också se det är nog slut på panikvärvningar från utlandet för Brynäs del."

Jag håller nästan med om allt du skriver, MEN jag tror att det kan vara bra att ha två kanadensare i laget eftersom de mer eller mindre alltid tillför en otroligt härlig attityd. Men självklart kan man värva kanadensare (eller amerikaner) som redan har erfarenhet av stora isar, till exempel Nick Angell är ju ett bra exempel på det. Colby Genoway som är i Mora nu verkar inte så tokig, och det finns ett antal bra kanadensare i Finland också.

Brynäs scouting bör dock fokusera mest på Hockeyallsvenskan, där det finns många riktigt skickliga spelare som är otroligt hungriga efter att få chansen i elitserien. Jag tror stenhårt på att bygga ett lag där stommen består av egna J20-spelare, men även allsvenska fynd. Sen kan man toppa det med etablerade spelare som t.ex Lars Jonsson och Staffan Kronwall, samt ett par nordamerikaner.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 10/1 2008
Huge: Ja visst är det intressant. Det finns en stor marknad att suga därnere och allt med en klubba är förstås värt åtminstånde en titt.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 10/1 2008
arnio: Det här blir ju bara mer och mer intressant ur en sexualrelaterad synvinkel...
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 10/1 2008
Rättelse till 10:33 inlägget:
Det är förstås Sjödin vi ska skicka till allsvenskan med en damsugare, Mormor får sköta faxen.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 10/1 2008
arnio: "Skicka Mormor till allsvenskan med en damsugare."

Usch då, det där lät ekivokt... ;-)

I övrigt ett sansat och nyanserat inlägg. :-)
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 10/1 2008
Misslyckade värvningar gör alla av och till. Om Brynäs misslyckas mer ofta än vad andra gör är så klart svårt att bedömma. Titta på Frölunda tex. som säkerligen värvar för tre gånger så mycket stålar som Brynäs gör varje säsong men i tabellen ligger lagen i stort sett lika.
En annan aspekt är att det faktiskt är människor som värvas och det är verkligen svårt att förutse hur de kommer att utvecklas och smälta in i truppernaoch trivas rent socialt.
Jag tycker att Brynäs ska fortsätta att plocka guldkorn från allsvenskan som kan tänkas utvecklas i Brynäs och stanna där i en lång tid i stället för att chansa med okända transatlanter och östeuropeér. Svenskar är dessutom vana med spelet som spelas i Sverige liksom de är vana med maten, språket osv. osv.
Spetskompetensen bör vara meriterade Svenskar typ. Lasse J, nu lär ju artistskatten försvinna också se det är nog slut på panikvärvningar från utlandet för Brynäs del.
Skicka Mormor till allsvenskan med en damsugare. Brynäs borde också ha som mål att alltid ha minst två juniorer i truppen tycker jag. Det skulle ge en morot till talangerna nere i juniorlagen.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 10/1 2008
arnio: Jag tror iofs att Spets målbrist i Brynäströjan kan ha att göra med att hans skott var i låg U-16-standard samt att han inte kunde träffa ett hockeymål från insidan.

Inget ont om Spets, gillade hans karaktär.. Men att han var poängkung i Norge säger nog mer om Norskt målvaktsspel än det gör om "Spetskompetensen".
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 10/1 2008
arnio: Det är snarare så det är normalt för toppspelare i norska ligan att floppa i elitserien. Spets är inte tillräckligt bra för att producera i es.

Henrik Höglund toppar poängligan i Norge just nu och inget es-lag skulle vilja ha honom.

Zucarello (supertalang) och bröderna Abbott & Yetman (kanske aldrig borde ha hamnat i Norge) är ju undantag.

En sån som Mats Hansen dominerade helt i Norge. Kanske värt att tänka på.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 10/1 2008
arnio: Boork upptäckte nog rätt så snart att Spets var en arbetsvillig och laglojal spelare, vilket passade perfekt in i det tänk som krävdes för att i första hand stabilisera laget. Och då krävs det att man börjar i rätt ände, dvs defensiven.
Sen blev Spets kvar i den roll han fick sig tilldelad. Men ändå känns det som att hans offensiva kvaliteter ändå inte riktigt räcker till i ES.
Annars borde han trots allt kunnat producera lite mer framåt, än vad han nu gjorde.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 10/1 2008
bradberry: "- Det säger jävligt mycket om standarden på norska ligan det... :-")"

Bröderna Abbort - poängkungar i Norge - flippar i Sverige
Zuckmywiener Åsen - poängkung i Norge - flipp i Sverige
Lars-Erik Spetskompetens - poängkung i Norge - flopp i Sverige

Vad det beror på att inte Spetsen lyckades kan diskuteras men en orsak kan ha varit lite speltid och defensiva uppdrag i Brynäs.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 10/1 2008
Clubsport: "Helt apropå.. Spetsen:...."

- Det säger jävligt mycket om standarden på norska ligan det... :-)
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 10/1 2008
Äsch, Norska ligan kan ju knappt jämföras med Allsvenskan.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 10/1 2008
Clubsport: Jävlar i min låda vad han producerar hemma i Norge, synd att han inte fick till det riktigt hos oss :(.. han har ju bevisligen en hel del potential. Även om det är i en sämre liga han producerar så kan jag inte låta bli att bli imponerad :P
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 10/1 2008
bradberry:
Helt apropå.. Spetsen:
2008-2009 Vålerenga Norway 28 14 26 40 16
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 10/1 2008
andreasknox: Ja, ibland har man tur. Grattis i alla fall. Hoppas det gav en bra slant då :D
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 10/1 2008
AVGÅ: Tack! =) grattis sa ingen på jobbet sagt direkt hehe....

MarcusElving: Gjorde en rätt stor bomb 432r, men visst hade man
marginalerna med sig med men det ska man ha ibland =)
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 10/1 2008
andreasknox: Roligt! Grattis!

Kul att se att fotboll är bra till nånting i alla fall...
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 10/1 2008
andreasknox: fan vilken tur du har då? Jag spelar på den där jäkla bomben rätt ofta, men den går då fan aldrig in :P
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 10/1 2008
Faan vad glad jag är nuu! Fick in fotbollsbomben ikväll!! =) Nån som vet vad
den gav i moneys?? ;) Brynäsvinst o vinst för en gångs skull för mig själv
kan inte bli bättre denna helg! =) Sov gött alla brynäsare det kommer iaf
jag att göra! =)))))
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 10/1 2008
andreasknox: Det har du helt rätt i.. Han är alldeles för kantig i skridskoåkningen. Men tänk om han skulle kunna förbättra skridskoåkningen. Skulle nog bli riktigt bra, Bra fart och balans på skridskorna i samband med tyngden och aggresiviteten. Han skulle nog bli svårstoppad.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 10/1 2008
Peja: Nej inte en av de bästa (3 plus i aftonbladet i betyg) fanns några bättre..
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 10/1 2008
andreasknox: Molin var absolut inte en av de bästa i laget igår. Komiskt att folk blir lurade av hans spelstil.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 10/1 2008
MarcusElving: Men han måste ju träna skridskoåkning för han är verkligen
inte snabb på rören....!
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 10/1 2008
Huge: Wanvig till sportbladet: – Jag vet inte vilken deras plan är, men jag hoppas spela i Brynäs resten av säsongen och även nästa.

Om han ska få förlängt kontrakt och spela i Brynäs nästa säsong också så lär han spela upp sig ordentligt. Om han ens får chansen att spela så mycket mer. Men som många andra tror, så tror även jag att han skulle göra succé i ett slutspel faktiskt.. En elak, jobbig och tung spelare är bra att ha när det hettar till.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 10/1 2008
Gusten: "För en gång skull håller jag inte med Wikegård. Det är lätt att vara efterklok, visst hade man vetat att Wanvig skulle floppa så hade man ju hellre sett att en junior tagit platsen. Men själva grejen med Wanvigvärvningen var ju att vi saknade SPETS och kunde inte producera framåt."

Ja, det räckte med att höra Wikegårds första påstående i den där bloggen:

"Wanvig, stjärnan..."

Och vem fan har påstått eller ens räknat med att Wanvig var eller är ngn stjärna, när han nu signades?

Nä, i det här fallet är Wikegård som sagt helt ute och cyklar.
Och det återstår inget annat än att parafrasera sylfs kommentar om Sundlöv:

Wikegård är till för att sågas....
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 10/1 2008
Peja: Molin var ju bra igår så då får man ju bra betyg
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 10/1 2008
Bissett19: Sundlöv är till för att sågas!!
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 10/1 2008
bradberry: Läs "på förhand". Wanvig såg ut som en potentiell spetsvärvning, Lauritzen gjorde det inte. Sen har situationen utvecklat sig till precis tvärtom, men det har ju inte med saken att göra...
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 10/1 2008
Komiskt att Molin fick betyg 4 i Gävletidningarna för gårdagens insats. Bara Granis och Lauritzen fick högre. Inte konstigt att han har bäst snitt av utespelarna...
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 10/1 2008
Peja: Vad ligger i Lauritzens lönekuvert? Fri mat hos ville samt årskort på Fjärran Höjder??

Wanvig skall enligt uppgift ha 235 lök i månaden...
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 10/1 2008
bradberry: På ett sätt så gör jag faktiskt det :)
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 10/1 2008
Gusten: Saknade vi Spets? Lars- Erik???? :-D
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 10/1 2008
På förhand såg ju Lauritzen ut att vara en betydligt sämre och onödigare värvning än Wanvig.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 10/1 2008
Gusten: Tror också att man i Wanvig såg en rollspelare som saknades. Visst Wikegård, jag håller med dig om att Silfverberg må vara vida mera talangfull än Wanvig (och också kanske borde fått fler chanser redan...?...) men i Wanvig såg man möjligheten att få in mera fysik, mera fart och lite mera "elaka tag"... Tycker också att han visade det efter 3-4 matcher när han blivit varm i kläderna. Den s.k. WDW-linan var en positiv injektion.

Vet dock inte om Wanvig fått i sig för mycket lutfisk eller vad det är för efter decemberuppehållet tappade han allt...

Hyser hopp om att han kan komma igång igen till ett eventuellt slutspel. Där kan hans spelstil (i form vill säga) behövas...
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 10/1 2008
Bissett19: För en gång skull håller jag inte med Wikegård. Det är lätt att vara efterklok, visst hade man vetat att Wanvig skulle floppa så hade man ju hellre sett att en junior tagit platsen. Men själva grejen med Wanvigvärvningen var ju att vi saknade SPETS och kunde inte producera framåt.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 10/1 2008
tjugo8:

Jo i hans Videoblogg,det är väl ett par minuter in i inslaget...
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 10/1 2008
GävleLasse: Ja, det vore värt att testa Wanvig i annan omgivning.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 10/1 2008
Bissett19:
i nått av videoinslagen eller?
hittar inget...
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 10/1 2008
GävleLasse:

Wikegård "sågar" Sundlöv.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 10/1 2008
Peja: Jag tycker att det skulle ara intressant och se en fjärdelina med Vas, Persson och Wanvig...

Men som det känns så hamnar även Wanvig på Sundlövs allt längre flopplista...
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 10/1 2008
Igår drack Wanvig mest explorer. :)
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 10/1 2008
arnio: På fråga 1: Ett mirakel.
Sen att Wanvig kommer tillbakas å har käkat taggtråd skulle va bra mot modo.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 10/1 2008
Undrar vad som krävs för att Vas ska bli petad? Hoppas att Wingding kommer tillbaka snart i alla fall. Skulle vara skönt att se honom spöa skiten ur Sundström på torsdag.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 10/1 2008
Hård: Ja, vi får väl se om det kommer fram några säkra uppgifter, tror dock inte det. Spelarlöner brukar vara väldigt hemligt, men vem vet? Kyle kanske går på stan och tappar lönebeskedet på marken så någon uppmärksam person plockar upp den och ger den till media? Angell repris?

Alla tror, tycker och känner olika och så måste det få vara. Vi kan spekulera om Wanvigs lön i evigheter, tror inte vi kommer fram till mer än att alla tror olika. Men som sagt, skulle vara kul att få besked från en säker källa hur mycket karln tjänar.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 10/1 2008
MarcusElving: Nej, jag är också väldigt skeptiskt till uppgifterna eftersom dem kommer från en kvällstidning där det knappt finns en tydlig källa. Dessutom verkar ju den lönen helt klart överdriven.

Men jag skulle knappast bli förvånad om det stämmer, med tanke på vad t ex Angell fick i lön.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 10/1 2008
Hård: Jag tror inte att det är så stenklart som Sylf tror, bara för att Expressen eller vilken tidning det var skriver att Wanvig tjänar si och så mycket behöver det inte vara så.. Men enligt honom så är det så, Wanvig skulle inte ens vara här annars om man ska tro honom. Jag är väldigt skeptisk till att tro att de betalar honom så mycket i månaden vad än Expressen eller Sylf skriver..
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 10/1 2008
Jag skulle inte bli direkt förvånad med tanke på hur mycket Angell fick.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 10/1 2008
sylf: 12500 och gratis käk på pigalle låter väl inte så dumt? :P haha!
Klart han har bra lön, men var inte så säker på att den är SÅ jävla bra. Det vet inte du ett dugg om, inte jag heller. Det vet bara Kyle själv tillsammans med de som betalar ut lönen till honom. Kvällstidningar är duktiga på att överdriva och späda på när de ska skapa rubriker.

Är det så att han tjänar så mycket pengar, så ska han så långt ifrån Gävle han kan komma så fort som möjligt.. Har man en sådan lön så kan man inte lalla omkring som han gör.. Iofs så verkar ju CZ´s tålamod med Wanvig vara slut med tanke på att han är bänkad.. Kanske ett tecken på att han tjänar otroligt mycket.. Men ingen kan vara 100% säker, inte ens du.

Det låter på dig som att han skickar en kopia på sin lönespec till dig varje månad.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 10/1 2008
Bissett19: Klockrent! Han ska ta minst 3 av målen. 2,3,4 är rena grodor ettan ett gränsfall. När han räddat en puck förvadlas han till en stenstod ett tag innan han fattar att matchen fortsätter, och då ringer det. Bort med honom!!!!!!!!!!!
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 10/1 2008
MarcusElving: "En kvällstidnings skriverier om att han har 235.000 kronor i månadslön kan dock helt avfärdas, ren nonsens. Hans lön ligger inte alls på den höga nivån."

Va tror du den ligger på då? 12500 och gratis käk på pigalle?

Självklart har han en lön i den klassen, annars skulle han inte vara här.
Kommentera

1111427 · »