Brynäs IF

710619 inlägg · 7953 ämnen

Brynäs IF - Växjö Lakers 3/12-2016

1782251 · » Till forumet


Sv: Brynäs IF - Växjö Lakers 3/12-2016
eltifoso: Färjestad må ha dålig form (även om ni vunnit två av de tre senaste) men mot Brynäs brukar ni alltid tagga till oavsett form och tabellposition.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Växjö Lakers 3/12-2016
KalleTeodor: Enklare förstås att få bra stats om man spelar hemma än borta om vi snackar vunna matcher.
Rautio spelar mest borta men vinner mindre...Brynäs är seriens bästa bortalag så han imponerar förstås också trots färre vinster.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Växjö Lakers 3/12-2016
KalleTeodor: Antalet vunna matcher är främst en lagstatistik. Det går inte riktigt att bedöma målvakter efter det. Det kanske kan säga något över ett väldigt långt tidsspann men just nu säger inte den statistiken mig något.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Växjö Lakers 3/12-2016
Så i princip kan man säga att vi har en hemmamålvakt och en bortamålvakt 😏
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Växjö Lakers 3/12-2016
KalleTeodor: och lite mer intressant statistik är att av 10 matcher har han fått stå hela 8 (!) matcher på hemmaplan...Bortamatcherna har varit mot Örebro och Karlskrona..
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Växjö Lakers 3/12-2016
Peja: Om du har tolkat det som att skadorna inte betyder någonting så har du tolkat fel. Jag menar att skadorna har betydligt mindre påverkan på övriga toppspelares istid än vad du och några till försöker få det till.

Men nu lägger vi ner diskussionen.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Växjö Lakers 3/12-2016
Rodrigo: Intressant statistik ang Felix är att han har vunnit 8 och förlorat 2 matcher (80 % vinster). Det är han faktiskt bäst på i serien. Rautio t ex har vunnit 7 och förlorat 7. Det är svårt att förklara detta bara med att ha skulle ha tur. Det jag tycker att det bl a visar är att Felix är bra när det gäller och därmed borde han kunna vara en bra slutspelsmålvakt.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Växjö Lakers 3/12-2016
Peja: Hur många poäng Bröderna W har gjort? Spelar ingen roll i den här diskussionen om antal spelminuter per spelare. Deras kedja spelar även om vi jagar kvittering och på så sätt "avlastar" dom de andra 2 kedjorna som hade fått spela ruskigt mycket utan dom.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Växjö Lakers 3/12-2016
Skrubben: Jag gör ingen höna av en fjäder, men tycker det är förminskande och även respektlöst att påstå att skadorna på Zaborsky, Enterfeldt och Sunkan inte påverkar någonting ö-v-e-r-h-u-v-u-d-t-a-g-e-t som du har försökt få det till.

Som det här med att tre kedjor som hotar motståndarna. Hur många poäng har Westerholmarna gjort i 5 mot 5 sedan Zaborsky blev skadad? Ja, de gjorde några när Blomman spelade där, och konsekvensen av det blev att fjärdekedjans klass sjönk drastiskt.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Växjö Lakers 3/12-2016
Peja: Jag tycker du gör en höna av en fjäder. Brynäs sliter inte mer på sina spelare än något annat lag trots att man har 4 spelare skadade. Jag skulle snarare säga att det är precis tvärt om. Vi har 3 toppkedjor som alla är ett hot för motståndarna. Vanliga lag har 1 eller 2 toppkedjor som man ofta matchar betydligt hårdare än resterande kedjor. Vi kan rulla runt på 3 kedjor när vi jagar en kvittering exempelvis.

Samma sak gällande backsidan. Nu rullar vi på 7 backar, där istiden ligger ganska jämnt fördelad mellan 6 backar. Den som sticker ut är Gunderson, men en toppback av hans kaliber klarar av att spela 23 minuter per match. Det känns som att du verkligen letar med ljus och lykta för att hitta problem i Brynäs just nu. Jag kan köpa att ytterligare skador kan göra att några spelare får slita lite extra. Men som laguppställningen ser ut just nu är det inga som helst bekymmer.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Växjö Lakers 3/12-2016
Skrubben: Det går ju att dra vilka slutsatser som helst av istiderna, i och med att ingen vet hur det hade sett ut om laget varit skadefritt. Och som sagt, om du tar bort hela bufferten av spelare ökar sannolikheten att du inte vilar dina småskadade spelare. Och det sliter mer och är större skaderisk att spela småskadad.

Och det är ju uppenbart att t.ex spelaren som spelar BP istället för Sunkan utsätts för större slitage än utan BP-istid.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Växjö Lakers 3/12-2016
Peja: Typ alla lag i ligan vill spela en ishockey med mycket fart. Skellefteå och Frölunda kom 1:a och 2:a i ligan förra säsongen och dom spelade nog den mest energikrävande ishockeyn av alla förra säsongen.

Och, ja Zaborsky hade spelat högre upp i hierarkin än i fjärde. Men det hade endast varit på bekostnad av Alcén som hade fått flytta ner till fjärdekedjan. Resterande toppspelare hade inte fått mindre istid.

Sedan kan du kolla på den rena statistiken som jag skrev tidigare. Inga spelar ligger på särskilt anmärkningsvärda istider. Toppspelare SKA spela 16-19 minuter per match. Likaså ska den bästa backen ligga mellan 22-25 minuter per match. Hockeyspelare klarar av detta. Dom är tränade för att spela 3 matcher per vecka med mycket istid.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Växjö Lakers 3/12-2016
Skrubben: Förstår inte riktigt vad du menar med "myten", skulle det vara en myt att det blir större slitage på ett lag med många skador?
I Brynäs fall är stora delar av 'bufferten' borta. Det är mer sannolikt att du spelar halvskadade spelare om det inte finns ersättare att kasta in.
Zaborsky är ingen fjärdekedjespelare. Han är en tilltänkt poängspelare som spelar PP.
Sunkan är given i BP. Enterfeldt hade troligtvis också spelat BP om han hade kommit i form.
Givet att det blir större slitage på spelarna utan de här grabbarna i laget.
Sedan menar jag att Brynäs spelar ett mer energikrävande spel än många andra lag. Det är också en sak som talar för en dalande formkurva, så vida man inte kan upprätthålla energinivån hela säsongen, men det blir betydligt svårare med flera skador och uteblivna nyförvärv.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Växjö Lakers 3/12-2016
Carl Lejonkräk: Ett formsvagt skadedrabbat FBK mot ett Brynäs i slag. Ja verkligen hua. som tur är så har vi hunnit skaffa oss marginal ner till kvalstrecket
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Växjö Lakers 3/12-2016
bifhjärta: och nu väntar dubbelmöte mot FBK.....hua
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Växjö Lakers 3/12-2016
Skönt att vakna upp efter 3p!
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Växjö Lakers 3/12-2016
Brynäsgubbe: Underbar vinst igår.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Växjö Lakers 3/12-2016
Peja: Det är bästa inställningen. Mycket kan hända...
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Växjö Lakers 3/12-2016
Chris11: Man vet ju att han har näsa för målet, men jäklar vad han har sett vilsen ut i de matcher jag sett. Kollade lite extra på Calof eftersom jag hade honom i min drömfemma ett tag. Skulle kunna vara värt ett försök, han är onekligen ett säkrare kort än Broadhurst.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Växjö Lakers 3/12-2016
Skellefteå kan komma att göra sig av med Andrew Calof.
Varför inte ta in honom?
Haft en trög start på säsongen men är verkligen en spetsspelare.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Växjö Lakers 3/12-2016
Peja: Det är en lång serie och mycket kan hända. Förra året låg vi trea i tabellen efter drygt 30 omgångar spelade. Så givetvis ska vi vara ödmjuka inför fortsättningen av serien.

Men en myt som jag vill ta död på är att vårt skadeläge skulle göra spelarna tröttare. Om vi leker med tanken att vi hade haft full trupp idag, så hade enda skillnaden varit att man hade roterat på spelarna i fjärdekedjan. Man hade aldrig roterat på spelare i toppkedjorna. Man hade knappast bestämt sig för att vila typ Paille och Johnson bara för att Enterfeldt och Zaborsky hade varit skadefria. Det är bara kolla på istiderna för spelarna senaste matcherna. Inga anmärkningsvärda siffror alls på någon egentligen. Spelarna i toppkedjorna ligger mellan 16-19 minuter per match. Och bland backarna lirar Gunderson mest med ca 23 minuter per match.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Växjö Lakers 3/12-2016
Chris11: Precis så! Han är ingen toppmålvakt i SHL just nu men får han mer ordning och hittar någon slags jämnhet tror jag att han kan vara en en av SHL:s bästa målvakter.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Växjö Lakers 3/12-2016
Skrubben: Det är klart att man ska njuta av segrarna, men ibland ser jag inlägg här som ser ut som säsongssummeringar där Brynäs får massvis med beröm. Det är en jämn serie och vi vet att många lag blir bättre och bättre. Samtidigt spelar Brynäs ett väldigt energikrävande spel och har redan flera tunga skador. Jag är optimistisk men också ödmjuk inför fortsättningen av säsongen....
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Växjö Lakers 3/12-2016
Inkazar: Ja, Honken gjorde enstaka insatser i det slutspelet, men det viktiga är att ha en målvakt som steppar upp på allvar. Som Svedberg gjorde. Om man har två så är det lyx.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Växjö Lakers 3/12-2016
Lite kul läsning, Förra säsongen mot:
Skellefteå: 0 vinster av 4
Växjö: 0 vinster av 4

Denna säsongen:
Skellefteå: 1 vinst av 2
Växjö: 2 av 2 vinster
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Växjö Lakers 3/12-2016
Chris11: Vi får väl se om någon av Rautio & Felix klarar av att "stå på huvudet" i slutspelet. Vara bäst när det gäller som mest. Grundserien är en sak, slutspelet en annan.

Just nu är Brynäs inne i ett schysst flow. Förhoppningsvis kan man spela till sig en position som innebär att man kan vila halvskadade spelare de sista omgångarna. Och förhoppningsvis kan man förmå att få in åtminstone en klasspelare runt jul.

Serien är jämn och många andra lag kommer att bli bättre och bättre under seriens gång.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Växjö Lakers 3/12-2016
Peja: vill dock minnas att honken spikade igen mot FHC i början innan han småskadade sig så Svedberg fick chansen, och tog den.

Kommer ihåg frölundaiter som var förbannade över att honken storspelade hos oss men inte hos dom.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Växjö Lakers 3/12-2016
Rodrigo: Ja det finns chans att han blommar ut. Kan han reducera misstagen så är han en grym målvakt. Enorm potential finns, ja!
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Växjö Lakers 3/12-2016
Chris11: Jag förstår kritiken mot Felix som har varit under säsongen. Han har varit otroligt ojämn. Jag är långtifrån en expert på målvaktsspel men jag ser fortfarande stor potential i honom. Jag tror att han har potentialen att storspela i ett slutspel, om vi skulle gå långt.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Växjö Lakers 3/12-2016
Rautio på 92.1% i räddningsprocent
Felix på 91.7% i räddningsprocent

Efter KHK och Malmö så har vi ligans bästa målvaktspar. Tycker båda våra målvakter spelat upp sig efter novemberuppehållet i takt med att försvarsspelet sett bättre ut.
Fungerar vårt försvarsspel så fungerar våra målvakter, så enkelt är det.
Får vi in en till målskytt så har vi allt vi behöver för att utmana i slutspelet. Väldigt välkomponerat lagbygge måste jag säga!
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Växjö Lakers 3/12-2016
Carlo: Snälla kan vi undvika "Pajjen" 😖
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Växjö Lakers 3/12-2016
Skrubben: yes, det är ingen panik att värva, men på lång sikt så måste det värvas.
Tror precis som du att Stefan kommer att hugga så fort rätt spelare dyker upp efter nyår.
Kommentera


Sv: Brynäs IF - Växjö Lakers 3/12-2016
bifhjärta: han verkar vara på väg tillbaka tidigare än väntat. Innan nyår är förhoppningarna
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Växjö Lakers 3/12-2016
Chris11: Håller med om att förstakedjan får ett lyft med Blomman. Om vi tittar på kort sikt tror jag ändå att Bulan väljer att sätta in Granis i första och Blomman tillsammans med twinsen. Men det verkar onekligen vara så att Bengtzén är ute efter en ersättare till Zaborsky, så det är nog inte omöjligt att han hittar något innan fönstret stänger i februari. Marknaden är nog väldigt tunn så just nu, så ska han värva något ska det vara ett säkert kort (som Holloway ). Att chansa med typ Niniimäki eller Broadhurst behöver han inte göra då laget fungerar så bra ändå. Men dyker rätt spelare upp på marknaden så tror jag han slår till.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Växjö Lakers 3/12-2016
Chris11: Har dom gått ut med någon ny prognos på Granis?
Kommentera



Sv: Brynäs IF - Växjö Lakers 3/12-2016
Vid det här laget så tror jag att vi alla är överens om att Blomqvist är vår förstecenter? Får han spela på den platsen hela säsongen så tror jag han kan komma upp i över 10 mål och runt 30 poäng. Blomman har lyft förstakedjan med sin raka hockey. Han passar utmärkt med Johnson och Paille.
Det som behöver värvas är en ytterforward till andrakedjan. Alcén kan inte spela där!
När Granis kommer tillbaka så får han spela i fjärde mellan Mannberg och Alcén.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Växjö Lakers 3/12-2016
Peja: Inte många slutspelsrävar bland målvakterna denna säsong..
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Växjö Lakers 3/12-2016
Peja: "Frågan är om Rautio kan lyfta sig i slutspelssammanhang för första gången i sin långa karriär, eller om Sandström kan göra det för första gången i sin korta karriär."

Nähä. Du menar det alltså? Dessa frågeställningar hade jag aldrig hört förut 😀
Njut av segern nu. Det är låååångt kvar till slutspelet. Efter landslagsuppehållet har både Rautio och Sandström spelat bra.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Växjö Lakers 3/12-2016
Auchinleck: Ja, vi vet att målvaktsspelet också ofta blir helt avgörande i slutspel. 2012 hade Brynäs mycket väl kunna åka ut mot Frölunda om det inte vore för Svedbergs storspel, trots att Silfverberg mfl höll oerhört hög klass. Frågan är om Rautio kan lyfta sig i slutspelssammanhang för första gången i sin långa karriär, eller om Sandström kan göra det för första gången i sin korta karriär... Det är vad vi får hoppas på.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Växjö Lakers 3/12-2016
SvennEG: Ja, det beror mycket på vilket lag man spelar i. Sjödda hade t.ex vissa säsonger på omkring -20 i grundserierna när han var en av ligans bästa backar. Men du har inte absolut bäst +/- i hela serien utan att vara en bra tvåvägsspelare. Att Nörstebö leder +/- är ju också en indikation på att han är en funktionell pjäs i seriens bästa lag.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Växjö Lakers 3/12-2016
Inkazar: Som vanligt så har "experterna" råkar välja fel på Dif och Bif..
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Växjö Lakers 3/12-2016
Ros tabell börjar ordna upp sig.

MEN
Uppladdat:

450x300-img_1714.jpgimg_1714.jpg

Kommentera

Sv: Brynäs IF - Växjö Lakers 3/12-2016
Inkazar: Jag syftade på Luleå och inte SAIK
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Växjö Lakers 3/12-2016
Carl Lejonkräk: Värdelös är den väll inte men personligen tycker jag den beror lite för mycket på vilket lag man spelar i
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Växjö Lakers 3/12-2016
Carl Lejonkräk: Du har tagit åt dig lite av Rodrigos snack ändå 😉

Som du säger så är +/- inte en statistik som man ska lägga jättestor vikt vid. Nick Johnson hade SHL:s bästa +/- säsongen 14/15 i Växjö. Säsongen efter låg han långt ner i Brynäs interna plus/minus-statistik. Och jag tror inte att han blev en extremt mycket sämre tvåvägsspelare på en säsong.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Växjö Lakers 3/12-2016
Carl Lejonkräk: njae. Dom behöver ingen femma. Inte Lindbäck heller. En back möjligtvis... men när dom är fulltaliga igen så är dom livsfarliga. Och ortio har en fruktansvärd potential att bli en vägg i slutspelet.

Synd jag inte såg matchen idag. Som jag förstått det gjorde vi en gedigen insats! Och Felix fick hålla nollan igen! Skoj!
Läste att han haft en skada? Skitsnack eller faktum? Konstigt att man inte hört något innan..
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Växjö Lakers 3/12-2016
Carl Lejonkräk: Tror tyvärr dom är förbi snabbare än så!
Kommentera

1782251 · »