1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 741929 inlägg · 7967 ämnen

Brynäs IF vs. Frölunda - Kvartsfinalserie.

Sv: Brynäs IF vs. Frölunda - Kvartsfinalserie.

Ett lag vinner genom att dra ner tempot i matchen, markera bort slutspelets bästa spelare och spela styrspel. Vafan, finns det inga regler mot sånt?

Bra med en hemmamatch till. En miljon rakt ner i fickan. Ring och förvarna Brendl!

Som vanligt är minnet kort här inne....

Dacke gjorde väl sin bästa säsongsinledning sen återkomsten från NHL och var i toppen av  interna poängligan när han blev skadad så han borde verkligen inte ha lagt av efter förra säsongen.....däremot ska han naturligtvis inte spela i en 1-2:a kedja nu efter ett så långt uppehåll.
13:e forward och alternera byten med nån i 4:e + spela BP är den givna rollen tycker jag.

Redigerad kommentar

mattiaskarlgren:Sant, och har han ett uns av självkritik och en vilja att göra det bästa för LAGET så borde han bänka sig själv. Vi kan inte bedriva nå slags social välgörenhet där man ges speltid baserad på lång och trogen tjänst.

Redigerad kommentar

Håller helt med i era kommentarer om Dackell. Hur mycket det än smärtar att se vår gamle goa Dackell så är det bara inse att han inte tillför något alls just nu. Både i det sätt Brynäs spelar ishockey på idag samt för att han inte har någon form alls.

Brynäslegenden:Instämmer.. en legend som spelat nån säsong för mycket. Han borde ha lagt av efter förra.

Redigerad kommentar

A_x_e_l:Japp, TV4 Sport

nån som vet vilken tv kanal nästa match går på?

Går det på 4:an tro?

Huss:Jag tycker att Dackell borde kagt av redab efter förra säsongen, Han bidrar inte längre i den hockey Brynäs spelar idag.

Sen måste jag ge TJ en känga med. Hur fan kan man tillåta att man matchar en viss kedja mot vår bästa scoringline, PÅ HEMMAPLAN?

Har man hemmamatch och fördelen med sista bytet så måste man utnyttja det.

Även om Dacke avslutar slutspelet på ett värdelöst sätt o lägger av så är jag enig om att hans tröja ska upp i taket.

#12 Legend!

Huge: Jag pratar ju givetvis inte bara om matchen igår, Dackell är ju segare än kola varenda match.

Redigerad kommentar

tobhund: Håller med! Smärtar att konstatera att den gamle hjälten inte platsar eller hänger med, och som du säger, nu finns inte plats eller tid att spela nån i form. Nu krävs prestation från första bytet!

Peja: Tyvärr håller jag med. Dackell idag är en skugga av Dackell i höstas innan skadan. Han behöver nog ytterligare ca fem matcher för att komma in i ett godtagbart tempo. Problemet är att det inte finns utrymme nu för denna startsträcka.

En tanke som jag hade tidigare var att låna ut honom som namngiven spelare till ett av kvalserielagen och låta honom köra ett antal matcher där för att få upp tempo. Tanken med detta skulle då vara att få hem honom med bättre tempo till en eventuell final. Vet dock ej om det finns några ålderspärrar för utlåning som namngiven spelare, det kanske faller av någon sådan anledning.

Som det nu ser ut tror jag att han gör bästa insatsen för laget bakom bänken i civila kläder som pådrivare.

Zappaholic: Dagens Dackell håller inte i någon spelform. Elitserien är för bra för att någon ska kunna spela på 50%.

Huge: Jag kan tycka att Dackell borde kunna tillföra en hel del i BP. Hans rutin och defensiva kunnande är ju toppklass i ES, och det måste kunna utnyttjas. Låt han bara spela BP resten av säsongen, då borde han ju vara pigg och fräsch när han kommer in på isen.

MarcusElving: Rent allmänt märks det ju att han har problem i vissa lägen och det här blir nog hans sista säsong, skulle jag tro.
Men TJ skulle knappast spela honom i dagsläget om han inte trodde att det tillförde laget nånting.
Som sagt: jag bedömer honom inte utifrån gårdagens insats då i stort sett samtliga underpresterade.
Fanns det öht nåt tempo i vårt spel igår och som han isf skulle ha dragit ner?
Kändes inte som så, ärligt talat.... 

Huge: Dackell hänger absolut inte med längre, det borde du väl se. Han drar ner tempot något fruktansvärt när han har pucken och han förlorar alla åkdueller. Fysiken räcker inte till längre, något som är helt naturligt när man blir äldre.

Jag skyller ingen förlust på Dacke men jag konstaterar att han inte klarar av att spela i det tempo som resten av laget vill spela i. 

Jag tror att han känner det själv också, det här är hans sista säsong.

Redigerad kommentar

Redigerad kommentar

Anders Berg: Och jag skyller förlusten igår på Frölundas spelare som gjorde 2 mål på oss och vann matchen.
Hade dom inte gjort nåt mål så hade vi ju vunnit med 1-0.
Frågor på det?

Zappaholic: Klockren analys. Som Andersén säger: Dom ville vinna mer än vad vi ville och sånt avgör i såna här matcher. Som du säger: enklare att nollställa sig efter en dålig insats än efter en vinst, så jag är heller inte speciellt förvånad över torsken igår.
In med Larsson igen, lite mindre istid på Dackell offensivt. Krydda seb med en spelsugen Lauritzen som har bra fart under rören och driver upp tempot ytterligare, så har vi en bra chans att avgöra redan i morrn.

Anders Berg:

Så du skyller även på Svedberg och Dansk?

Brynäs svarade för en negativ klassiker igår - man spelade dåligt hemma när "alla" räknat med en bra prestation. Hur många gånger har man exempelvis inte blivit nollade på hemmaplan den här säsongen?

Nej, jag skyller förlusten igår på alla spelare som inte gjorde mål. Frågor på det?

Huge: Personligen tycker jag inte att det är så himla konstigt att det kommer en svacka i en stenhård matchserie. Frölunda hade sin i lördags och vi hade vår igår. Det är hårt att ladda om mentalt och gå in och göra det 100% jobb som krävs. Kanske är det lättare nu för laget att, efter en skitmatch, ladda om batterierna och gå ut och prestera bättre...

Det är min förhoppning i alla fall. En styrka i eländet igår var ju att vi var med målmässigt i matchen trots att vi inte var bra. Med lite flyt hade vi kvitterat och då hade det tippat över till vår fördel igen.

Jag vet inte vad ni tycker men var det bara jag som tyckte Frölundas spelare såg trötta ut i tredje perioden när vi växlade upp. Kan spelarna driva upp tempot direkt så tror jag inte att FHC orkar. Nu punktade de Kroken och Silfver ganska så hårt och det lyckades de med för att tempot i matchen inte var så högt...högre tempo nästa match så vinner vi. Då orkar inte sillstryparna...

Huss: Bänkningen var väl isf mer ett resultat av att försöka toppa laget offensivt i slutet för att få till en kvittering och inte så mkt beroende på att Dackell skulle ha varit så mkt sämre än nån annan, skulle jag tro.
Eftersom hela laget underpresterade så är det svårt att avgöra om hans insats igår motiverar en bänkning eller inte i nästa match.
Kan tänka mig att han iaf får mindre istid då JL förmodligen är tillbaka (nästan ett måste som det känns).
För som du själv är inne på: vilka alternativ var bättre igår?
Lindholm må vara en jättetalang men såg tunn ut och bänkades väl också till sist. Mkt möjligt att Molin får chansen, han känns iaf än så länge lite tuffare och hårdare än Lindholm. Dackell har trots allt rutin och smarthet som behövs i såna här tuffa och jämna matcher.

Vilket för övrigt var en sak vi var rörande överens om på O´Learys igår:
hur otroligt jämn ES ändå är. Jag menar; alla kan slå alla och nu är det viljan och det mentala som kommer att avgöra, inget annat.
Lagen möts varannan dag och lär känna varandra i grunden, både spelmässigt men även individuellt och där vissa spelare måste vara rätt trötta på varandra vid det här laget.

Huge: Nej självklart var det inte bara Dackells fel. Men det går inte att komma ifrån att han var riktigt dålig, sämst på plan skulle jag vilja påstå. T.o.m grabbarna i svart och vitt var bättre. Jag kan inte förstå att han fortfarande får så mycket speltid. Där måste TJ göra någonting, måste vara tuffare. Det är väl ganska klart nu att det blir Dackells sista säsong.

Huge: Det var inget gnäll, bara ett sakligt konstaterande. Dacke har varit en stor idol i många år därför var det extra sorgligt. TJ bänkade också Dacke till slut. Låt vara att han varit skadad men i nuvarande form platsar han inte. Rohdin gjorde bättre ifrån sig under de få byten han fick. Elias Lindholm gjorde också en slät figur, läge för Emil Molin i Götet?

Huge:
"Många verkar göra det enkelt för sig genom att skylla gårdagens torsk på en enda spelare"

Vem skyllde förlusten på Dacke?

Bissett_19:
Håller med dig till fullo angående Dackell... Sa det till polarn på matchen igår att Dacke fan inte hänger med.  Synd men sant.

Huss: Håller med om allt, utom gnället på Dackell. Många verkar göra det enkelt för sig genom att skylla gårdagens torsk på en enda spelare, då slipper man väl analysera lite djupare antar jag.
Hela laget underpresterar och energin vi hade i Scandinavium senast ville aldrig infinna sig riktigt, inte ens efter reduceringen.
Nä, det här kändes som en typisk reaktion på urladdningen därnere och vi går ner oss minst 10 % och det håller inte mot ett smartare och desperatareFrölunda som dessutom relativt enkelt får ledningen med 2-0 och kan spela på resultatet.
Det som svider är väl isf att vi ändå är med i matchen resultatmässigt och får chansen, även om vi samtidigt på nåt sätt inte är där på riktigt allvar.
JL saknades igår, möjligt att hans energi och vinnarskalle hade kunnat få fart på dom övriga, men Frölunda vinner rättvist.

Hamnade på O´Learys i Gamla Stan igår eftersom jag jobbade och inte hann hem till matchstart och fick Gunnar Persson (AIK-tränaren) som granne vid bardisken. Kul, jävligt trevlig gubbe och det blev mkt brynässnack om ditten och datten. Han tyckte iaf att det vore kul om vi fick mötas i semin, var väl inte så mkt mer jag lyckades pumpa honom på vad gäller framtiden i slutspelet....    :-)

Huss:

Håller till fullo med om Dackell.
Men varför får han spela öht?TJ måste ju se att Dackell glider runt som en zoombie därute.
Tycker synd om Ollas som varit så bra men kommer ju inte alls till sin rätt med Dackell.
Ska vi slå Frölunda igen därnere,måste vi har fyra enheter som kan åka sönder Frölunda och där ingår inte Dackell.

Slajsarn: Frölunda imponerar inte ett dugg. Bortsett från en period i andra då de pressade på bra så tycker jag Brynäs når högre nivåer i sitt spel. Ett undantag dock, markering i egen zon. Vi släpper inte för tok för mycket mål på tappade markeringar. Frölundas zonförsvar passar deras fysiska backar bättre som då kan koncentrera sig på att rensa returer. Brynäs fällde krokben på sig själv igår kändes det som. Sorgligast att se igår var Dackell, tyckte synd om honom. En skugga av sitt forna jag.

Anders Berg: Vad är du för nån som lägger sig platt efter en förlust i en matchserien vi leder och har goda möjligheter att vinna?? Jag tryckte även på fel knapp, gilla......

Det här tror jag vi vinner på onsdag.

sylf:Frölunda spelade på sin absoluta toppförmåga igår, precis som deras målvakt. Brynäs var långt ifrån sin topprestation igår. Jag tror vi har en väldigt bra chans. Igår var det "do or die and nothing to lose" för indianerna.

Nu har de hemmaplan och visst är det en måstematch imorgon med men samtidigt så är läget inte lika desperat. Precis som Brynäs hade igår. Läget var inte desperat. Man offrade inte en hörntand för att blockera ett skott.

Blev bara radiosporten o internet för mig ikväll. Men såhär i efterhand gör det ingenting..Även om jag på förhand mer än allt hade velat vara på plats. Nu börjar man bli riktigt nervös, snälla låt oss vinna på onsdag o göra en kanonmatch i götet en gång till! Skulle det bli en sjunde avgörande hemma (då är man självklart på plats) Men då kan det ju gå precis hur som helst..Så snälla VINN på onsdag så att man får ladda lite inför semifinalhockey!

Horace76c: Ni tar detta och får möta oss om vi kan fixa ett mirakel mot hallelujagänget. Sedan får jag gratta till en klockren finalplats mot SAIK

Gurra88:
Matchtröjan kommer inte fram förrän nästa säsong nu.  Lessnade vid avblåsningen runt 8:40 i sista perioden, tog av mig tröjan och slängde den under stolen.....och vad händer???!!!... Ber om ursäkt för förlusten, den kommer inte användas mer detta slutspel!!

Larsson MÅSTE vara tillbaka på onsdag.. Går det till en avgörande så tror jag Frölunda tar det av bara farten.

Clarence: Hörru Ior låt dom spela först!

Gurra88: Det var en kollektiv kollaps. Solklart hybris efter matchen senast. Man var inte tillräckligt desperata. Beklagligt men sant. Jakob o Calle spelar runt och gör det bra men de kommer inte riktigt in på mål samtidigt som ingen gör dyngjobbet där framför mål. Man spelar stundtals snyggt men ack så ineffektivt. Inte okej att börja tro att det här grejar sig.

Nu är det taggtråd som gäller. Tyvärr har man lämnat stor del av semifinaltårtan till Frölunda. Dock behåller vi rosen i mitten någon dag till... :)

Semifinal har jag aldrig trott på, så blir det så har laget lyckats bättre än jag tippat.  Nåt hopp om final och SM-guld, som Brynäs  har som mål, har jag däremot inte. För femtielfte gången kommer tyvärrr Färjestad att sätta stopp för oss. Och det bara känns så tråkigt, trist och tragiskt...  

Trots kvällens debacel tror jag Brynäs samlar sig och ändå når semin, även om det nog blir först i hemmamatchen på fredag. 

Totte:absolut inte. men jag vill ha honom i målet på onsdag. Samt dackell på läktaren.

Totte: Hansen, LJ och Svedberg godkända, resten kan springa ToR Ockelbo som straff. Dacke kan springa till Kiruna!

Gurra88: "Honken måste vara tillbaka till nästa match"

Så du lastar förlusten på Svedberg....? 

Tycker han gör en fullt godkänd match. det var många, alla,  som var mycket sämre.

Ja vad säger man.. Hur kan man vara så snedladdade inför en sån här viktig match?

Fanns absolut inget som tydde på att man ville vinna.

8200 på läktaren borde vara tändvätska nog.

Istället så bjuder man in Frölunda som nu har allt att vinna.

Dackell hoppas jag lägger av inför nästa säsong, gärna nu direkt.

Honken måste vara tillbaka till nästa match

Mikael Karlsson:

Berg sitter med myspinne nu.
Nu kan han återigen få håna Brynäs.

SKITMATCH från TJ ända ut till klackledaren.

Mikael Karlsson: svårt för en som har plåt innanför pannbenet att komma igen. Berg är livrädd för att Brynäs ska gå vidare det blir så svårt för honom att håna laget då.

bradberry: Dackell tillför ingeting, han drar bara ner tempot när han har pucken.

bradberry:Bara att instämma, tråkigt men sant :(

Hescores: Faktum är att Brynäs de 10 senaste matcherna gjort sina bra matcher utan Dackells närvaro och sina sämre när han varit med.

Slump?

-Har hävdat detta sedan hans comeback och tror det har med förskjutna roller att göra.

Hescores:VÅGA BÄNKA DACKE TJ!!!!!

Anders Berg: Äh kom igen nu !  Det är bara att bryta ihop och komma igen. Vi får inte vara så negativa. Visst hade varit skönt att vinna ikväll men vi får inte ge upp.

FORZA Brynäs 

« · 1480616 · »