1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742064 inlägg · 7967 ämnen

Brynäs IF vs. Frölunda - Kvartsfinalserie.

Sv: Brynäs IF vs. Frölunda - Kvartsfinalserie.

Huge: Har just sett sekvensen igen (svårt att uppfatta från där jag satt i Läkerolen). OM domaren höjde armen för att plocka en brynäsare men sen godkänner ett brynäsmål är det en ordentlig tavla. Har jag fattat rätt att t.o.m. domaren påstår att det var så?

Precis som om jag bryr mej. Brynäs vann hur rättvist som helst.

Komiskt att allt eftersnack verkar handla om Brynäs första mål. Ja, domaren gjorde fel, men det var också det enda jävla domslutet i hela matchen som gynnade Brynäs. Med en normal bedömningnivå hade Frölunda fått massvis med utvisningar för hakning, holding och interferance.

Jag tycker att Brynäs kom ut övertaggade och hade tur att det var 0-0 efter matchinledningen, men därefter tog man ju över totalt och antalet målchanser för Frölunda var onekligen lätträknade.

Också skönt att Honken överglänste Andersen. Och att "pettisbif" som vanligt gjorde bort sig med sina maskerade chansningar om laguppställningen.

Sämsta var ju att Bertilsson blev tvungen att avbryta matchen.

Jajjen:

Jag uppfattade inte heller den situation från min position,men efter att ha snabbspolat mej igenom matchen,så är det ju uppenbart att Mållgan gör en fadäs av stora mått.
Men vad i helvete vilken Frölundakeps Wikegård hade på sej under sändningen,man såg riktigt hur besviken han var efter matchen.
Han är polare med Micce Andréasson som är målvaktstränare i Frölunda.

Honken grym ikväll,och Widing gör en av sina bättre matcher ikväll.
Och Lassgård eldade på publiken grymt på plats.

Nån status på Bertilsson?

Bissett_19: Wikegård är alltid rädd för att bli tagen som partisk när han kommenterar Brynäs, eftersom han ju är härifrån... Det gör att han snarare är partisk MOT Brynäs, vilket han har erkänt flertalet gånger. Inte så konstigt kanske. En expert SKA ju vara objektiv (ironiskt nog, med tanke på att ingen kan vara det).

Jajjen: Morgan förklarade i studion att han höjde armen pga Johnssons slashing mot Lavanders vänstra knä i momentet innan Lavander slår av Johnssons kompositklubba med en lätt dutt. Att den går av så lätt beror, som alla vet, på materialet. Skulle domarna blåsa varje gång nån slashar med den hårdhetsgrad Lavander använde, ja då fick man bygga ut båda lagens utvisningsbås rejält och räkna med minst ett par tvåor i varje byte.

Huge: Men då handlar ju tavlan bara om att Mållgan gjorde en klassisk felbedömning av utvisningssituationen. Inte att han skulle ha ändrat sej som Kenta påstod med gråten i halsen. What´s the big deal, i så fall? Skulle vi jämföra antal missade utvisningar mellan lagen är det ju ingen tvekan att Brynäs drabbades mest.

Huge:tolkningen är väl mer åt interfierence när man slår av en motståndares klubba.

Jajjen: Precis: what´s the big deal?
Såna här misstag av domarna förekommer ju ett otal gånger i varje match, det kan vi om inte annat få besked om genom att läsa allt gnäll på domarna i samtliga gästböcker här på HS.
Gör domarna nånsin nåt rätt, enligt läktarexpertisen härinne?

Kan inte hitta nåt annat fel så här långt än att Johnsson bokförts för en crosschecking i samband med målet.
Om statsen på Swehockey nu är korrekta.
Kan inte se nån crosschecking på Johnsson efter att det dömts för mål.
Kan vara en felaktig rubricering där Johnsson fått en tvåa för nåt annat, frågan är isf bara vad?
Men som sagt: matchsiffrorna på Swehockey kan ju vara felaktiga. Hände ju en del i villervallan som kan ha påverkat även funktionärerna.

Huge: Morgan gjorde ett fruktansvärt misstag och när han kom till intervjun på Canal + så tyckte jag fan synd om han stackare

Slajsarn: Helt rätt, interference kanske det rubriceras för när nån slashar av en klubba.
Ändrar dock inte på principresonemanget.
Dutten med klubban var ändå lika hård som de man ser ett otal gånger i varje byte, där domaren knappt lyfter på ögonbrynen.
Om det nu inte är så att reglerna säger att det alltid ska vara en tvåa när klubban går av, vilket jag tvivlar på.

Bissett_19:

Bertil enligt GD

De första rapporterna talade om en fingerskada och han röntgades på sjukhus.

foppa78: Fruktansvärt och fruktansvärt...
Isf gör alla domare fruktansvärda misstag i varje match.
Nåt vi får acceptera så länge man inte uppfinner en robot som alltid ser allting, alltid bedömer varje situation korrekt och aldrig gör nåt fel.

Det jävliga är att Frölundas och Wikegårds grinande kommer att ge Frölunda fördel i nästa match. Kompensation, kommer att stå skrivet över hela sillstryparland.

Har Frölunda många gamla modospelare i laget?

Jajjen:Bara för att Skrikegård är från gävle betyder inte att han skulle hålla på Brynäs, han är ju en Godisare. Herregud va han hatar Brynäs

mk: Han är väl som alla andra från Godis eller Strömsbro, bitter över att aldrig fått chansen i Brynäs.

sylf: Han fick chansen men blev så svårt knäskadad att karriären fick ett abrupt slut.

70 Rodrigues: Han hade aldrig tagit en plats.

yngwie: Kan inte se att nån brynäsare har svårt med sanningen.
I stort sett alla verkar hålla med om att Morgan gjorde ett misstag, när vi sett repriserna.

sylf:

Har aldrig sett honom spelat,men en rätt talanglös lirare vad man hört.

mk: Vi lägger ner snacket om Wikegård. Att han fokuserar så otroligt mycket på domslutet och beter sig som han gör handlar om marknadsekonomi och inget annat. Det är därför Djurgården, AIK, Frölunda och tom Malmö dominerar tidningar, hockeykväll och debatter. Majoriteten som tittar på matchen håller på Frölunda och då ska han givetvis ta parti för dessa. Canal+ säljer en produkt och försöker självklart styra debatten mot det som tilltalar dessa. Öppnar man aftonbladet, expressen eller någon annan tidning så är det inte lätt att hitta något skrivet om att Brynäs faktiskt vann matchen.

Sen att han mer och mer framstår som en Dom Cherry light med lite bättre klädstil gör ju att man tycker sämre och sämre om honom. Han börjar bli ett skämt när han inte ens kan säga något bra om Brynäs trots att man vinner matchen väldigt rättvist. Sen är det för jävligt att domaren gör en grov miss vid första målet. Men det kan omöjligt vara Brynäs fel, för det är ju faktiskt så det framstår.

mk: Förstår faktiskt inte ett dugg... För det första så ska det vara utvisning på frölunda när dom gör mål. drar ju ner Larsson. Det skulle ha varit 5mot3 när frölunda trippar en brynässpelare vid blå. Fattar inte vad han gnäller på... Brynäs fick tamefan lika mycket hjälp av domarn som frölunda. Han klagade på att det blev en jättekonstig utvisning när silfverberg föll. Grabben blev hakad i 4sek?! 

Vet inte om jag är ensidig men Wikegård är fan tappad. 

känns förövrig jävligt bra med seger!

sylf: 11 matcher 1 mål säsongen 82-83 :-)

Zzz: "Sen att han mer och mer framstår som en Dom Cherry light med lite bättre klädstil gör ju att man tycker sämre och sämre om honom."

Det har han gjort i flera år. Det märks verkligen att Don Cherry är hans idol, att han har studerat Cherrys kroppsspråk, kläder, verbala utspel och så vidare. Ja, Canal+ säljer en produkt, men det gör Wikegård också - sig själv.

Bissett_19: Angående Wikegårds relation till Micke Andreasson. I Wikegård senaste inlägg på videobloggen som han la upp nu ikväll sitter dom två och samåker från Gävle och snyftar i kör.

Sen kan jag hålla med lite om Johan Larsson att han har lite halvtaskigt kroppsspråk, men Wikegårs har tidigare hyllat Viktor Fasth för att det syns på honom när det går tungt. En riktigt vinnarskalla som han säger.. Han är ju så extremt inkonsekvent. Samma sak att ham sitter och säger att målvakterna får räkna med att bli påkörda under slutspelet, sen sågar han domaren och Widing när Widing åker in i Andersen..

Zzz: Jag såg inte matchen på c+, men kan tänka mig att Kenta Johanssons domargnäll inte kritiserades alls av studion. Kentas kritik var givetvis befogad, men det var Larssons också. Regelvidrigheter bestal honom på två frilägen och domarna ignorerade båda gångerna. Man kan självklart ifrågasätta om det är bra, dåligt, vettigt, rätt eller fel att klaga på domarna, men man bör väl såga allt domargnäll eller inget...?

Känns märkligt att välja ut en av många gnällspikar och kritisera just honom för gnället. Kan tänka mig att Sundström fortfarande står och gnäller i Skellefteå...

Peja: Nej det var en samstämmighet i studien att det var synd om Kenta och Frölunda. Rösten stockade sig på stackars Kenta som var väldigt nära att börja gråta.. Hoppas nu dom byter ut Morgan till nästa match för jag vill inte se en skitnödig domare inför 11000 visslande åskådare.

Zzz:

Och nu är dom Goa gubbarna arga..

Jajjen:"Jag ser att du och många andra Modioter är härinne och skriver. Har inte ni en egen gästbok?"

Du vill alltså inte ha några MoDoioter här, är det korrekt uppfattat? Lova då att göra detsamma. Dvs. lämna modoboken ifred! Inte för att det stör mig det minsta att du är där och skriver. Jag tycker det stora nöjet med hs är att det munhuggs en del. Men du tycker det är jobbigt så då är det väl bäst att du/ni får vara ifred. Lycka till i kvarten men jag håller på Frölunda.

Bissett_19: Skönt, hoppas det läggs ett riktigt stort fokus i Göteborg på 1-0 målet tills på tisdag. Tror Frölunda inklusive deras fans gör bäst i att glömma och gå vidare.

Jajjen: grymt tempo med årets ljudligaste hemmapublik, riktigt rolig match att se på. Klara plus till Johansson, Widing, Ollas, Granström o Nordan. För att inte tala om Ekholm och Jonsson på backsidan. Tur det när framförallt Järnkrok var så blek. Minus då, vad hände med tacklingarna efter första perioden? Hur får man bäst stopp på VFs rullningar i anfallszon? Till sist, om man inte klarar av man mot man i försvarsspelet så får man inrikta sig på zonförsvar. Det var alltför många gånger som göteborgarna stod helt rena framför Honken. Det kommer inte att hålla i en längre serie.... Men, vi var det bättre laget idag!

bj21: Vi får knappt vara hos er och skriva. Eran skitbok stänger ju av oss så fort vi skriver ett dyft, och sedan kommer ni och hit gnäller arslet av er (nämen vad ovanligt...). 

Bra att ni visar Göteborgarna vart skåpet ska stå! Om Modo skulle åka ur så hoppas jag ni tar hela skiten.

Huge:Jag ar Ganska overtygad om att sa ar fallet, en slashing som resulterar i avbruten klubba ar en automatisk tvaa. 

Fyfan vilken skon vinst! 

1/12!

optimisten:
Är svårt att hitta ursäkter för att förmildra Morgans miss och skingra smolken i bägaren något tyvärr. 
Att det tjafsades om målet förstod jag inte varför förrän jag såg reprisbilderna, men sen blev det ju tydligt (men då får inte Morgan ändra va?!).  När det blev en crosschecking direkt efter fattade jag ingenting... Det här kommer vi få betala för är jag rädd för.

Finns det en regel som säger att om klubban går av så är det utvisning så är det ju horribelt med tanke på kompositklubborna... men är det så så är det ju iofs lika för alla...

Horace76c:

Men ni ser väl att det inte är någon utvisning...!!??

I en kampsituation låser Lavander klubban (tillverkad i det moderna materialet Balsa) som faller sönder i bitar såsom de alltid gör för ingenting numera...

1.20 in i klippet

Rättvisa skipades i första momentet, dock via viss handuppräckning och strul

2 min utvisningen skulle naturligtvis inte verkställas...menade Morgan att den inträffade efter målet...??? Eftersom den inte togs bort...???

tjugo8:
Om regeln är sån att om en klubba slashas av så är det utvisning så går det väl inte att förklara bort att det skulle vara utvisning....även om klubban skulle vara gjord av glas...(som det verkade i det här fallet).
Sen crosscheckningutvisngen fattar jag inte alls, men som sagt...Morgan gjorde en dundertabbe och försökte nog i förstaläget släta över / komma undan...vilket gick horribelt fel...(men int ä ja bitter:))

optimisten: Fast i matchens första eller andra byte så rök en Brynäs-klubba efter en slashing. Sjukt sen kompensation av Morgan ;-)

tjugo8: Ja, det måste han ju anse eftersom målet borde "tagit bort" den avvaktande utvisningen. Rörigt som fan...Tråkigt att det ska behöva uppstå, men ingen är perfekt.

Vi åkte på en udda utvisning i en match mot Luleå som gjorde att vi tappade poäng och därmed nåt pinnhål i sluttabbellen. Allt hade sett annorlunda ut då...på gott och ont...Bara att hacka i sig för alla inblandade...

Tommy:är det alltid den avvaktande utvisningen som ska bort? VF hade ju en gubbe på botbänken redan, kom inte han in och den andre ut.

Simon Bertilsson blir borta hela kvartsfinalserien..,

Bissett_19:
Jaa, varför är jag inte förvånad?

Lunkan: nej, fan...det är ju sant...tänkte inte på det....My bad...

Bissett_19: Trist ! Riktigt trist !

Verkar bli mer folk på torsdag iaf,

Skitstöveln:
Sent om sider har man djupanalysera situationen och...ja, nu förstår jag hur Morgan har uppfattat situationen kanske.
Han ser Johnsson "slasha" Lavander (att kalla det slashing är ju löjligt, men följ med mig nu), och i farten ser han att klubban hans går av (ser inte Lavanders "Slashing" efterssom det går snabbt)...lägger ihop 1 och 1 och känner att det måste varit ett hårt rapp efterssom klubban gick av...summa summarum FHC utvisning och rätt tänkt av honom. (men det var ju fel tänkt)

Sen tycker jag att Lavanders "Slashing" är sånt man ser 100ggr per match.  Men slår man av klubban för någon oavsett hur löst det är och det enligt reglerna genererar en utvisning så är reglerna så...

Redigerad kommentar

Horace76c:
Nån mer än jag som tyckte det mesta gick i ultrarapid i går förresten (pratar inte bara om bytena när Dacke var på isen ;))

Horace76c:

Ser ut som en Vets som kommer glidande..

Horace76c: Jo, det gick jäkligt fort i början. VF hängde iofs med så jag tyckte det var först i 3e som Brynäs fick utdelning på sin starkare skridskoåkning.

Kalle Johansson tränar med A-laget. Kul för talangen som hade det svårt i höst men nu blommat upp rejält.

Huss: Har han växt nåt, eller är han fortfarande 1,27 lång?

« · 1476079 · »