Brynäs IF

711099 inlägg · 7953 ämnen

Brynäs IF–Rögle BK [2016–10–18]

1770070 · » Till forumet


Sv: Brynäs IF–Rögle BK [2016–10–18]
Vad gör Granström inne på isen när vi ska jaga kvittering?
Kommentera

Sv: Brynäs IF–Rögle BK [2016–10–18]
Ruttet Brynäs...
Kommentera

Sv: Brynäs IF–Rögle BK [2016–10–18]
rafalski: samtidigt får de haka och göra ganska många imterfernce som domarma släppa då är det enkelt att stänga igen mittzon och kontra
Kommentera

Sv: Brynäs IF–Rögle BK [2016–10–18]
Skäms Brynäs det är fan oacceptabelt att det ser ut så här dåligt!!!
Kommentera

Sv: Brynäs IF–Rögle BK [2016–10–18]
Auchinleck: KHK spelar verkligen publikfriande
Kommentera

Sv: Brynäs IF–Rögle BK [2016–10–18]
Mittzon:

Nä, men vi måste ju gnälla lite också.
Annars vore det inte Gävle.
Vi skyller allt på Gävlebocken, Korsnäs och Skitskur...
Kommentera

Sv: Brynäs IF–Rögle BK [2016–10–18]
Karlskrona gör det bra, grishockey deluxe. Varenda spelare är beredd att offra allt för en seger. Det gnistan har Brynäs inte ikväll och hade behövt en normalt presterande målvakt för att kunna ta poäng.

Bara ladda om till lördag.
Kommentera

Sv: Brynäs IF–Rögle BK [2016–10–18]
Auchinleck: publikstödet i Gavlerinken är ju inte sämre än nån annanstans enligt säkra källor
Kommentera

Sv: Brynäs IF–Rögle BK [2016–10–18]
bifhjärta:
Leksingarna kanske rycker på mungipan lite oftare än den hockeystrama sittplatspubliken i Gävle gör. Det hurtigaste vi haft i Gävle de senaste 100 åren är väl speakern...?

Och så Fahlanders Brynäs hej...?

Stark har en pedagogisk utmaning där.
Publiklektion 1: Man får skratta och vara glad i Gavlerinken
Publiklektion 2: Det är tillåtet att heja PÅ sitt lag
Publiklektion 3: Andra sidan är ni klara?
Publiklektion 4: Det blir inte roligare än man gör sig...
Kommentera

Sv: Brynäs IF–Rögle BK [2016–10–18]
Inkazar: Om jag minns rätt hade Ludde (och Johan Larsson) en jävligt hetsig och väldigt illa omtyckt agent. Tror han orsakade väldigt mycket skada för Ludde.
Kommentera

Sv: Brynäs IF–Rögle BK [2016–10–18]
bradberry: ja årgångarna 90-92 var ju jävligt bra. De kan man lugnt säga. Konkurrensen att ta sig upp i A-laget var enorm som junior.
Och jag tror på din teori. Han fick nog för sig att vara bättre än några som fick chansen och sen sket han fan i Brynäs.
Kommentera

Sv: Brynäs IF–Rögle BK [2016–10–18]
Carl Lejonkräk: Jag menar... Rödin, Silfverberg, Järnkrok, Larsson, Wännström, Bertilsson, Molin, Löf, Carlsson(?)...men inte Ludde...
Kommentera


Sv: Brynäs IF–Rögle BK [2016–10–18]
Carl Lejonkräk: Jo men på grund av att andra gick före. Min teori är att andra prioriterades före Ludde. Spelare som han ansåg sig bättre än. Det gjorde att han lackade ur och stack... Tror det skar sig lite. Vet att Brynäs inte var särskilt intresserade av hur det gick för honom i Nordamerika. Man släppte i princip kontakten...
Kommentera

Sv: Brynäs IF–Rögle BK [2016–10–18]
bradberry: Jag tror att det var Rensfeldt som nobbade Brynäs faktiskt.
Kommentera

Sv: Brynäs IF–Rögle BK [2016–10–18]
Inkazar: Ja och innan tiden i Malmö ett år i staterna va...? Jag tror det va bittert för Ludde. Han var ju stjärnan i juniooråldern men tvingades bort medan hans lagkompisar fick kontrakt en efter en och dessutom fick uppleva ett SM-guld medan han huserade i någon obskyr B-liga på andra sidan Atlanten.(eller var han i Malmö då?) Lite märkligt är det att han inte fick kontrakt i en tid när Brynäs tog till vara på varenda junior... Känns som attitydfaktorn spelat in här...
Kommentera

Sv: Brynäs IF–Rögle BK [2016–10–18]
mk: jag tror du tänker på rensfälth som iprincip migrerat till Danmark efter gävletiden.
Kommentera


Sv: Brynäs IF–Rögle BK [2016–10–18]
mk: ": Jag tror faktiskt att han är såpass rotad i Rögle. Så han blir nog kvar."

- Vilket märkligt uttalande! Varför skulle han vara rotad i Ängelholm..? Han har bott 20 år i Gävle...
Kommentera

Sv: Brynäs IF–Rögle BK [2016–10–18]
Någon som vet om pow spelar ikväll?
Kommentera

Sv: Brynäs IF–Rögle BK [2016–10–18]
Carl Lejonkräk:
Att forma laget på kort sikt och dessutom ha en idé om en mer långsiktig strategi kan inte va lätt i dagens svenska hockey. Att de yngre spelarna lockas bort i allt tidigare ålder har sportcheferna fått vänja sig vid. Hur många spelare har man plats för som är tillräckligt bra för SHL, men som troligtvis inte lockas till andra, mer penningstinna ligor?
Sen har vi det här med återvändare, hur många välbetalda utvandrare ser det som självklart att komma hem o "betala av" hos klubben som fostrat dem?

Men som du antyder... vad kan locka en hockeyspelare till Ängelholm om han får ett kontraktserbjudande från t.ex. Brynäs? ;-)
Kommentera

Sv: Brynäs IF–Rögle BK [2016–10–18]
mk: Wännström rotad i Rögle? Vad jag vet har han bara varit i Ängelholm två år av sitt liv. Ett par år i Nordamerika och resterande del i Gävle. Nog fan borde det locka att "komma hem" om Bengtzén ger honom ett erbjudande?
Kommentera

Sv: Brynäs IF–Rögle BK [2016–10–18]
SnowKing: Nä alla kan vi inte ta hem, jag snackade bara om Wännström just nu. Ingen vill väl egentligen spela för Rögle, Brynäs vore ett steg uppåt i karriären här, sen är han ju en egen produkt.

Martin Johansson kan vi inte "ta hem" för han är inte en brynäsprodukt, han har ju bara gästspelat hos oss i två säsonger när han var 23,24 år.
Kommentera

Sv: Brynäs IF–Rögle BK [2016–10–18]
Carl Lejonkräk:
Spelare går till andra klubbar ( Wännström, Martin Johansson m.fl.) de får en större roll, mer förtroende o istid och utvecklas mer än dom skulle gjort i en tredje- fjärdefemma.
Man får hoppas att Brynäsledningen har full koll på vilka som skulle passa in i framtiden.... det går ju inte att ta hem alla!
Kommentera

Sv: Brynäs IF–Rögle BK [2016–10–18]
Carl Lejonkräk: Jag tror faktiskt att han är såpass rotad i Rögle. Så han blir nog kvar.
Kommentera

Sv: Brynäs IF–Rögle BK [2016–10–18]
Carl Lejonkräk: " Äntligen!"

Vi får hoppas det, vi får hoppas det. Inte så säker...
Kommentera

Sv: Brynäs IF–Rögle BK [2016–10–18]
SnowKing: Sen är det kanske också en liten tröst för Wännström att han leder SHLs poängliga efter mål mot just Brynäs.

Dags att komma plocka hem honom igen kanske så fort hans kontrakt med Rögle går ut?
Kommentera

Sv: Brynäs IF–Rögle BK [2016–10–18]
Även om det blev ytterligare en förlust för Rögle senaste matchen så är det inte så svårt att förstå Daniel Widings upplevelse av den... gör sitt hundrade mål i högsta serien, dessutom mot Brynäs! Kanske en liten tröst ;-)
Kommentera

Sv: Brynäs IF–Rögle BK [2016–10–18]
Chris11: kollade upp detta Ölund spelade inte igår mot Mora i J20 antagligen skadad.
Kommentera

Sv: Brynäs IF–Rögle BK [2016–10–18]
Chris11: tycker dock Boqvist är mer intressant än ölund, är inte ölund desutom center? Kan ha fel.
Kommentera



Sv: Brynäs IF–Rögle BK [2016–10–18]
Bara en undran... Varför ska Boqvist spela istället för Ponta när vi har Ölund som sitter på ett a-lagskontrakt?
Kommentera

Sv: Brynäs IF–Rögle BK [2016–10–18]
Mittzon: Brynäs och några till klubbar har en till konkurrensfördel som stavas hockeykultur. Att ha en så fantastisk talangfabrik som Brynäs har, till stor del på grund av hockeykulturen i Gävle, är en konkurrensfördel.
Kommentera

Sv: Brynäs IF–Rögle BK [2016–10–18]
Peja: Att Brynäs inte drar mest publik på bortaplan är oroande på riktigt. Där finns ju stommen till hemmapubliken.

Som alla norrlandslag löper Brynäs all risk att följa Modos exempel. Den enda konkurrensfördel Brynäs har, liksom Leksand, är att landet är fullt av supportrar som är beredda att offra tid och pengar på sitt lag.
Kommentera

Sv: Brynäs IF–Rögle BK [2016–10–18]
Charles: Inga spelare eller ledare jag pratar med vill återinföra red line offside, 90-talisterna har ju knappt upplevt detta. Det går ju snarare åt andra hållet om du tänker hur SHL har förändrat kring icings de senaste åren. SHL vill att det ska gå snabbare, snabbare och ännu snabbare och då passar inte återinförande av RLO in.
Kommentera

Sv: Brynäs IF–Rögle BK [2016–10–18]
Mittzon: Synd att tabellen, hemmapubliktabellen och 'löneligan' är viktigare än bortatabellen, där Brynäs för övrigt kom tvåa förra säsongen. Som sagt, "mitten" återkommer i samtliga relevanta jämförelser med andra lag. Det är tyvärr naturligt att Brynäs är ett mittenlag. Om inga utomstående faktorer påverkar (typ att laget helt plötsligt får massa miljoner av kommunen som Skellefteå eller en miljardär går in som i Luleå) så får vi nog finna oss i att Brynäs inte kommer att dominera svensk hockey som på 70-talet.

Brynäs likt många andra lag kan sprattla till med fina prestationer under enstaka säsonger. Om man får fram en bra juniorkull och sportchefen sätter några nyckelvärvningar så har man chansen att vinna. Dvs samma förutsättningar som nästan alla andra.

SHL-klubbarna, inklusive Brynäs, dras rent generellt med en publikproblematik. Det är inte exceptionellt uselt hos just Brynäs. Det är den nyktra analysen. Men oavsett vilket är det viktiga nu hur Brynäs (jag struntar i övriga) höjer sina publiksiffror. Brynäs långsiktiga målsättning måste vara att ha fullt hus i varje match.
Kommentera

Sv: Brynäs IF–Rögle BK [2016–10–18]
Steenm: hoppas verkligen inte dem återinför red line offside som man hör diskuteras av journalister, finns mycket snygga snabba uppspel som försvinner isåfall, och fler avblåsningar är ju inte det man vill ha när man kollar hockey. så den regeln vill jag inte ha tillbaka
Kommentera

Sv: Brynäs IF–Rögle BK [2016–10–18]
Peja: Ja, eftersom alla tycker det är roligt att supporta sitt lag så är det kul att gå på hockey. Ville jag bara njuta av spelet sitter jag hemma.

En tabell toppar Brynäs år efter år. Publiksnitt på bortaplan.

Men slutsatsen i Gävle är alltså att hemmastödet för Brynäs inte är så dåligt som alla tror?
Kommentera

Sv: Brynäs IF–Rögle BK [2016–10–18]
Steenm: Ser ut att vara många tomma stolar i Karlstad med.
Kommentera

Sv: Brynäs IF–Rögle BK [2016–10–18]
Apropå publiksiffror, knappast ett problem bara Brynäs dras med i dessa tider... ser snuskigt skralt ut på läktarna i Linköping ikväll – en stad och kommun med betydligt fler invånare än Gävle. Om man vill stoppa den negativa utvecklingen så måste något göras i Hockeysverige, helt klart.
Kommentera

Sv: Brynäs IF–Rögle BK [2016–10–18]
Rodrigo:

😃

SAIK - Örebro (SAIK - har kommit igång)
Rögle - Luleå (6 torsk på Rögle, Luleå vinner)
Leksand - Frölunda (corsi? PDO? Frölunda!)
Brynäs - Karlskrona (Brynäs ❤ - ingen lätt match)
Djurgården - Linköping (LHC - har kommit igång)
Växjö - Färjestad (FBK går på fyra cyl)

Sexling...
Kommentera

Sv: Brynäs IF–Rögle BK [2016–10–18]
Mittzon: Nu har du lämnat ämnet fullständigt. Jag fortsätter att hävda att den främsta motivationen till att folk går på hockey är för att ha roligt. Det är också det bästa sättet att få nya fans på.

Men för att besvara din fråga. Det finns ett ord som sticker ut när man analyserar Brynäs. Det är "mitten".
Sett över de senaste säsongerna är Brynäs...
... I mitten av publikligan
... I mitten av tabellen
... I mitten av löneligan
... Och Gävle är i mitten om man skapar en tabell utifrån städernas/orternas storlek.

Utifrån de parametrarna kan du ju bedöma om publiksiffrorna är så fullständigt katastrofala. Det är väl snarare du som borde kunna relatera till Mr Trump som försöker få det till att USA är katastrofalt i varje avseende....

... Men det är självklart att Brynäs och alla andra som inte har fulla hus jobbar intensivt med att höja publiksiffrorna. Det ingår i deras jobb.
Kommentera

Sv: Brynäs IF–Rögle BK [2016–10–18]
Peja: Är du språkrör åt mr Trump? Publikintresset är alltså helt ok i Gävle? Medias, min och övriga hockey-Sveriges uppfattning om Brynäs hemmapublik är tagen ur luften?
Kommentera

Sv: Brynäs IF–Rögle BK [2016–10–18]
Powerfade:
SAIK - Örebro, SAIK borde vinna där.

Rögle - Luleå är rätt svårt att säga, samtidigt som Rögle har väldigt dålig corsi så säger PDOn att dom har underpresterat. Jag skulle säga Luleåvinst eller kryss.

Leksand har otroligt låg PDO men samtidigt under 45% i corsi, risken är där att Leksand kommer att förlora, oavsett om deras målvakt gör en stormatch, Frölunda har så bra corsi att man borde ha sådant skottövertag att man vinner oavsett.

Brynäs ska vinna över Karlskrona.

Djurgården - Linköping är också rätt svår att tippa men jag skulle säga Djurgården där.

Växjö vinner över Färjestad.

Detta är såklart inga självklarheter, då hade jag varit miljonär vid detta laget.

Här är PDOn och Corsin:
Kommentera

Sv: Brynäs IF–Rögle BK [2016–10–18]
Inkazar: Markan har ett riktigt starkt spelsinne, Honken också. Dock ska jag låta det vara osagt hur han var ifjol MEN nu pratar jag om hur dessa fungerat i BIFs dress och för Markan även i World Cup tex. De är ganska dåliga på att släppa ut pucken. Håller dessutom med om Starken i det.
Och dessutom ska man veta att detta är en enormt stor del av spelet. Nu har vi Granis tillbaka som vinner mycket tekningar, men man sätter sig trots allt i det läget genom att målvakterna inte vågar spela ut pucken.
Känns ofta som de är rädda att begå misstag. Det gör alla. Våga istället OM det är rätt läge.
Kommentera

Sv: Brynäs IF–Rögle BK [2016–10–18]
Powerfade: Ja alltså, det är mycket som ska vägas in som är viktigt såklart!

Jag återkommer med en graf över corsi + pdo (på det sättet kan man lättast mäta vilka lag som överpresterat och underpresterat) och utifrån det tippa nästa omgång.
Kommentera

Sv: Brynäs IF–Rögle BK [2016–10–18]
mattiask: håller med dig i det mesta.
Men att säga att markan och honken inte släpper pucken är fel.
Markan är en jävligt spelande målvakt med ett ruskigt spelsinne. Samma sak gäller honken. Det är bl.a. därför han hjälpte khk så mycket förra säsongen.
Starken däremot. Där har du en som la handsken på pucken i tid och otid i onödan.
Kommentera

Sv: Brynäs IF–Rögle BK [2016–10–18]
Powerfade: Jepp, min erfarenhet är att Brynäsfans utanför Gävle inte inser hur mycket man måste offra för att se varje match live. Men det är förstås väldigt enkelt att säga att man hade sett varje match på plats om man hade bott i Gävle.
Kommentera

Sv: Brynäs IF–Rögle BK [2016–10–18]
Mittzon: 1) Att det skulle bli ett inkomstbortfall utgår från att publiksiffrorna inte skulle öka. 2) Jag och många andra Gävlebor har gått på över 500 hemmamatcher. Blir tyvärr löjligt och olustigt på samma gång när du därför säger "Ni i Gävle vet inte vad det innebär att älska sitt lag."

Fint att du gillade att se matchen tillsammans med 3800 andra Brynäsfans. Det är trots allt långt fler Brynäsfans än du kommer att få uppleva någon bortamatch med.
Kommentera

1770070 · »