Brynäs IF

710661 inlägg · 7953 ämnen

Brynäs - Oskarshamn 2019-12 -26

2017277 · » Till forumet


Sv: Brynäs - Oskarshamn 2019-12 -26
lapad: jag säger skål och knäcker en öl, varför? Jo för att glömma. Sedan sova,, vakna och drömma om guld.
Skål brynäsbröder.
Kommentera

Sv: Brynäs - Oskarshamn 2019-12 -26
mk: Vi är mänga "hemmasoffa" experter som trots allt sett hockey i många år och har en del kunskap. Jag personligen tycker att det finns fler stjälar i laget som inte motsvarat förväntningar. Jag skulle vilja uttrycka min besvikelse över Ölund. Han syns och hörs knappast. Det hjälper heller inte att någon säger: Det är hans roll!

Sedan har vi ett namn som tar alla priser. Hur i h...e tänkte man när man skrev ett 3:års kontrakt med Alcén? Kompis tjänst till Pekka?
Kommentera

Sv: Brynäs - Oskarshamn 2019-12 -26
mk:
Håller med om HC, skrev ny sådan tidigare själv.

Men nyckeln till framgång är som sanny sa vid något tillfälle. Frölunda har en trupp som kan gå på bara 90 % och ändå vinna matcher.
Höja lägsta nivån kommer att höja högsta nivån också. Men ska lagets högsta nivå höjas mha en tränare så kommer djupa dalar också.
Kommentera

Sv: Brynäs - Oskarshamn 2019-12 -26
xxx BIF xxx: Då kan jag tycka att det är vettigare att bryta med någon annan spelare.
Oavsett hur han gör sina poäng, dom kommer iaf.
Han är nog inte överdrivet dyr heller.

Ska man satsa på nått nästa säsong så är det en tränartrojka. Där kan man tjäna jävligt många poäng om du har en stab som får ut mer än vad som brukligt ur en trupp.

Börja där med ett bra namn så blir det lättare med rekryteringar.
Kommentera

Sv: Brynäs - Oskarshamn 2019-12 -26
Silfverkroken:
Jämför med Myttynen som ersatte Molin har också spelat 16 matcher, fast i Malmö då såklart och har gjort 9 mål (och är nu med det bäste målgörare).
Kommentera

Sv: Brynäs - Oskarshamn 2019-12 -26
lapad:
Håller med dig till stor del!
Kommentera

Sv: Brynäs - Oskarshamn 2019-12 -26
Silfverkroken:
Han gör sina poäng i pp. Behöver någon som kan ta den rollen och bidra i de ledande topp 2 linorna. Det finns inte plats helt enkelt.

Hade vi inte haft spelare som asklöf,alcen, westfält, solem, Zetterberg på kontrakt så hade jag delat din åsikt.
Kommentera

Sv: Brynäs - Oskarshamn 2019-12 -26
Lemp: Men VARFÖR sätter sig Sundlöf i denna situation gång på gång....
Kommentera

Sv: Brynäs - Oskarshamn 2019-12 -26
xxx BIF xxx: Varför ska vi släppa Molin? Han har gjort 10 poäng på 16 matcher. Ta det poängsnittet på en hel säsong och han hade gjort över 30 poäng. Lägg därtill att han fortfarande är ung (26 år), så tycker jag det är givet att vi ska förlänga med honom om han kan fortsätta på samma spår framöver.
Kommentera

Sv: Brynäs - Oskarshamn 2019-12 -26
xxx BIF xxx: Brynäs har stampat i nedre regioner under en lång tid. Själva organisationen i stort har man arbetat med bra som ex. att få mera publik, man har arbetat väldigt hårt på ungdomsidan, man har satsat hårt på damlag vilket man även lyckats med men på herrarnas sida har man gång på gång misslyckats med att få ihop ett topplag. Man har misslyckats med värvningar av både spelare och tränare. Som många skriver i forumet så är Magnus en go gubbe men absolut inte en SHL tränare. Att vara coach handlar så mycket mera än bara spelet. T.ex. så gör Oskarshamn 2:1 och killarna blir ängsliga, massor med tankar sprider sig i deras huvudet och det är i just sådana situationer som en riktig etablerad tränare/coach utmärker sig (se Bulan). Dackell har gjort mänga felaktiga beslut, Sundlöv verkar sitta lugnt i båten, fans har mindre och mindre tålamod, etc. Jag har ingen lösning på problemet men vet att tiden rinner iväg och att något måste göras omgående.
Kommentera

Sv: Brynäs - Oskarshamn 2019-12 -26
Sama:
Spelare som ”håller måttet för shl”?
Jo håller med dig förvisso, det gör dem, men de räcker inte utan vi måste få in bättre spets i första och andra.
Det gäller att värva den nivå som behövs på resp. position mao.
Kommentera

Sv: Brynäs - Oskarshamn 2019-12 -26
Samsung: Och vad ska vi få ut av en spelare på kortkontrakt långt fram i februari, med förmodligen bara runt en månads spel kvar av säsongen? Nån ny nu kring årsskiftet ger i alla fall ett par månaders avtryck mer. Men sen- och snålheten hos Sundlöv gör så klart timman sen redan nu
Kommentera

Sv: Brynäs - Oskarshamn 2019-12 -26
Davey85:
”Rödin-Scott-NY
Desch-NY-NY
Molin-NY-Danielsson
Mannberg-Blomman-Junior/Alcen”

Jag förstår ditt tänk..

..men vi ska bygga ett semilag som ska vara samspelt till 20/21 då vi ska vara i final.
Då har vi inte plats för varken blomman, Molin eller mannberg heller utifrån antal under kontrakt.
Jag ser det därför nödvändigt nästa år att göra följande:

Rödin-Scott-NY
Ny-NY-NY
Deschenau-Sallinen-Danielsson
Zetterberg-Asklöf-Alcen

Westfält - solem

Sedan har vi backsidan:

Sigalet - Ny
Andersen - Ny
Kilas - Ny
ingman - lindelöf

Målis:
Ersson - Ericsson/Ny

HC:
Ny

SC:
Ny

SDir:
Ny

KDir:
Campese

Styrelse:
Begär styrelsen avgång och blås ut allt och alla och börja helt om.

Dyrt som FAN men ska vi ha till en förändring så..
Kommentera

Sv: Brynäs - Oskarshamn 2019-12 -26
Samsung: Nä, det tror jag inte förstås.
Kommentera

Sv: Brynäs - Oskarshamn 2019-12 -26
Davey85: och du tror att alla här skulle tjoa och tjimma över en sån värvning? Knappast.
Kommentera

Sv: Brynäs - Oskarshamn 2019-12 -26
Känns givet att både Dackell och Sundlöv förstår situationen. Problemet är att bara att man väntade så länge att ersätta Boqvist som man hamnade givetvis i ett läge då det inte fanns några vettiga alternativ på marknaden till ett rimligt pris. Man försöker istället ha en retorik utåt för att lugna supportrar att man ser över marknaden samtidigt som de vet att såna alternativ finns inte och särskilt inte till ett rimligt pris. Utan målet är att spela av säsongen med minsta möjliga investering i årets trupp.

Min största oro förutom att hamna i kval är den långsiktiga strategin. Vilken spetsspelare i SHL tycker Brynäs är eller kommer vara en attraktiv arbetsgivare? Snacket går redan om att Sunken är ogillad av spelartruppen och med honom på kontrakt minst en säsong till kommer ingen aktuell spelare se Brynäs som en spännande destination.
Kommentera

Sv: Brynäs - Oskarshamn 2019-12 -26
Samsung: Felix Schütz är ingen drömvärvning, men han hade gjort det bättre än Ölund, kanske samma nivå som Sallinen. Rutinerad, bra bakåt, duglig framåt.

Vet inte alls vad han kostar, men absolut ingen dålig spelare.
Kommentera

Sv: Brynäs - Oskarshamn 2019-12 -26
ellis: men om du tänker ett steg längre då? Ledigt på marknaden nu som kan tänka sig Sverige , lek med tanken att Brynäs tagit in Felix schytz istället för Oskarshamn? Kan garantera att det varit samma liv här då om Sundlöv o dackes inkompetens med o värva spets bla bla bla.
Ingen här hade vart nöjd över den värvningen.
Finns det inte ledig spetskompetens på marknaden så gör det inte det. Denna årstid allra helst. I februari lättar det när Finland o khl som missar slutspel börjar släppa dyra importer.
Kommentera

Sv: Brynäs - Oskarshamn 2019-12 -26
Davey85: Sallinen har visst kontrakt, så en ny center då.
Kommentera

Sv: Brynäs - Oskarshamn 2019-12 -26
Sama:
Ligger inte ribban väldigt lågt för ett lag som skall vinna SM-guld vartannat år de kommande 10 åren om gränsen går vid " resten håller inte i SHL"?

Ribban borde ligga på nivån " klarar av guld"?
Kommentera

Sv: Brynäs - Oskarshamn 2019-12 -26
Sama: Såhär tänker jag om forwards till nästa säsong. Typ.

Rödin-Scott-NY
Desch-NY-NY
Molin-NY-Danielsson
Mannberg-Blomman-Junior/Alcen


Sallinen: Gör det helt ok, men p g a kontrakt på Danielsson och Desch som inte är tillräckligt spetsiga, så måste en offensivt vassare center in.

Ölund: Vi har ingen plats för honom att nystarta karriären, om han inte ska husera i en fjärdeline. Vi behöver bryta där.

Brodecki: En spelare jag vill ha kvar, men återigen p g a att vi sitter på andra kontrakt så behöver vi riktig spets. Kan man inte bryta med Desch eller Danielsson, då offras Brodecki. Molin har överglänst honom med nån procent.

Rohdin: Får inte ut nåt av sitt hårda slit och tjänar nog för mycket sett till sin begränsade roll.


Asklöf: Har kontrakt tror jag, men bör behöva spela i AS.
Kommentera

Sv: Brynäs - Oskarshamn 2019-12 -26
Sama: Behövs inte. Serietabellen är talesman...
Kommentera

Sv: Brynäs - Oskarshamn 2019-12 -26
ellis: motivera!
Kommentera

Sv: Brynäs - Oskarshamn 2019-12 -26
Sama: Nja du, möjligen 5-6 av dessa...
Kommentera

Sv: Brynäs - Oskarshamn 2019-12 -26
xxx BIF xxx: Finns ju några i Brynäs som håller måttet för SHL.

Anton Rödin
Greg Scott
Adam Brodecki
Emil Molin
Linus Ölund
Nicklas Danielsson
Daniel Mannberg
Jaedon Descheneau
-----------------------------
Lukas Kilström
Niclas Andersén
Josef Ingman
Jonathan Sigalet
--------------------------
6 spelare som saknas, resten håller inte i SHL, så enkelt är det
Kommentera

Sv: Brynäs - Oskarshamn 2019-12 -26
ellis: Ja, det känns som att man oftast reagerar istället för att agera.
Kommentera

Sv: Brynäs - Oskarshamn 2019-12 -26
Davey85: " Jag köper inte riktigt det Sundlöv säger idag, "Inte bara värva för värvandets skull". När ska man bli proaktiv? Det är snart 2020 och vi sitter utan ersättare för Boqvist, där skulle man satsat på att täcka upp innan seriestart. Lägg till att vi vet att skador alltid kommer. "

Ja jag tycker sådana beskrivningar från Sundlöv är ogrundade och rent löjeväckande. "Inte bara värva för värvandets skull". Vad menar han egentligen när vi här talar om en klubb som efter en hel svår höst ligger risigt till i serien och behöver hitta på nåt i sin trupp? Försöka förstärka spelarsidan så att laget blir bättre, kanske. Men i Brynäs känns det nästan som att värva är nånting skämmigt", "fult" och belastande...
Kommentera

Sv: Brynäs - Oskarshamn 2019-12 -26
Davey85:
Håller med dig.

Backuppsättningen var ifrågasatt från många håll. Oron av degraderingens konsekvenser genomsyrade både supportrar och massmedia. Men inte dacke&co

Vissa av oss oroade oss även över om vi ens hade en första lina innan vi såg jeadon på is. Inte dacke&co

Frågan är om brodecki och Molin ens hade varit en del av laget om boqvist varit kvar då både är ”eftervärvningsr”. Hur hade 3dje och 4de sett ut då?

Om man då går tillbaka till vad dackell identifierat som fjolårets brister: 1 avsaknaden av en drivande 2dra lina och 2 backuppspelade vid skador och avstängningar.
Han hade inte gjort mycket rätt för att uppnå förbättringar på dessa punkter. Tvärt om känns det som.
Förlängningar av alcen, westfelt, solem, sedan Zetterberg, lindelöf och ingmann som antingen bevisat att man knappt håller shl-nivå eller inte bevisat det ännu så blir bilden än klarare att något brister - och framförallt att man med nya personer på nya poster ändå vevar på i samma form av agerande som Bif alltid gjort, med samma argument och troligen samma ursäkter framöver.
Kommentera

Sv: Brynäs - Oskarshamn 2019-12 -26
Peja: Jag anser nog inte att Zetterberg och Lindelöf är syndabockar, tror vi tycker ganska lika. Mina stora invändningar gäller att man inte ersätter nyckelspelare och att man överskattar befintlig trupp, samt naiv spelidé sett till tränare och spelarmaterial.

Ska man värva dessa VIK-grabbar måste det ju finnas tillräcklig kvalité i laget för att de ska kunna utvecklas, när laget är svagt så blir t ex deras skridskoåkning problematisk.
Kommentera

Sv: Brynäs - Oskarshamn 2019-12 -26
Davey85: Förra säsongen hade vi en förstakedja men vi saknade en tredjelänk i andrakedjan.
Denna säsong har vi en andrafemma men saknar en tredjelänk i förstakedjan.
Dacke snackade om två producerande kedjor men vi är längre ifrån det nu än när BZ och Sjödin sparkades.
Kommentera

Sv: Brynäs - Oskarshamn 2019-12 -26
Davey85: Jo, det är många misstag som begåtts. Klubben vill spela en hockey som man varken spelare eller tränare är kapabla till. Det tyder på en självbild som inte överensstämmer med verkligheten. Det är grundproblemen. Min poäng är att Lindelöf och Zetterberg är de minsta av Brynäs problem, men av någon anledning lyfts de ofta fram som syndabockar.
Kommentera

Sv: Brynäs - Oskarshamn 2019-12 -26
Peja: Zetterbergs vara eller icke vara i all ära, men som jag skrev så har Brynäs enligt mig gjort flera misstag.

En ogrundad övertro på vissa spelare, en på tok för stor lucka efter Boqvist, för dålig balans i backparen, att fortsätta med MS.
Kommentera

Sv: Brynäs - Oskarshamn 2019-12 -26
Mattson:
Man kan lugnt påstå att ansvariga misslyckats att få ihop ett lag, sen finns det säkert olika förklaringar/ursäkter. De (Dacklöv) sitter på händerna eftersom de vet hur svårt det är att hitta lösningar under säsong. Deras tid är inte nu, den kommer när kontrakt går ut och alla klubbar är aktiva inför nästa säsong. Bättre lycka nästa gång?
Kommentera

Sv: Brynäs - Oskarshamn 2019-12 -26
Davey85: Om Brynäs hade dikterat tempot och fört spelet hade inte skridskoåkningen blivit i närheten av lika viktig som den är nu. Z har en spetskompetens i PP men har inte fått spelat på sin rätta position där i Brynäs, så jag tycker egentligen inte att han har fått visa vad han går för. Han är en väldigt begränsad spelare, ännu mer begränsad än Pavel Brendl, men utan en skräddarsydd roll i PP är det meningslöst att ha honom i truppen. Det är inte första gången som Sundquist coachar bort Z så ingen borde vara förvånad. Inte ens när Brynäs PP var katastrofalt dåligt i säsongsinledningen fick Z stå på sin rätta plats där.
Kommentera

Sv: Brynäs - Oskarshamn 2019-12 -26
Axle San: Precis, hur ska vi helt plötsligt kunna bli spelförande när vi har färre spelare som kan hålla i pucken?
Kommentera

Sv: Brynäs - Oskarshamn 2019-12 -26
Forsberg 1978: Forsberg: Det är skillnad på att ge kritik än fjantiga inlägg som AVVVVGÅÅÅ ALLA etc. och det gör min bara mer irriterad. Självklart är jag extremt besviken över lagets insatser under flera år men skulle jag vara en spelare som läser 75% av era negativa inlägg skulle jag hälla en hink vatten på er om skutan skulle vända och laget skulle börja vinna hockeymatcher även fast det inte är i år. Om man bryr sig om en förening eller människa så uttalar man sig ALDRIG med ren onödig kritik. För mig är många av er inte Brynäs supportar utan rent missnöjda individer!
Kommentera

Sv: Brynäs - Oskarshamn 2019-12 -26
Davey85: Själv trodde jag att resten av laget var så bra att spelare som Lindelöf och Zetterberg skulle kunna växa in i SHL-kostymen i lugn och ro. Hur naiv kan man vara + att man aldrig lär sej.
Kommentera

Sv: Brynäs - Oskarshamn 2019-12 -26
Davey85: Sen det där att bra spelare ersätts med oetablerade chansningar måsta få ett slut.
Kommentera

Sv: Brynäs - Oskarshamn 2019-12 -26
Peja: Det kanske inte är "grundproblemet", men i speciellt i Lindelöfs fall har det varit ett stort problem oavsett spelstil. Zetterberg hade kanske vart bra i rätt omgivning, men hade Brynäs råd att värva en spelare till som kan uträtta ganska lite på egen hand?

Jag tyckte inför säsongen att det var en bra värvning, men räknade då med att Brynäs kunnat scouta honom i minsta detalj.
Kommentera

Sv: Brynäs - Oskarshamn 2019-12 -26
Davey85: Det var meningen att Brynäs skulle föra spelet och diktera tempot i matcherna. Att Z och Lindelöf var långsamma på skridskorna visste alla, men om Brynäs hade lyckats skapa den spelförande omgivning som ambitionen var, så hade de haft mycket bättre förutsättningar att lyckas. "On top of that" blev ju Z helt bortcoachad av Sundquist, precis som han blev i Tingsryd. Så jag tycker inte att grundproblemet finns ligger i deras skridskoåkning.
Kommentera

Sv: Brynäs - Oskarshamn 2019-12 -26
Jag köper inte riktigt det Sundlöv säger idag, "Inte bara värva för värvandets skull". När ska man bli proaktiv? Det är snart 2020 och vi sitter utan ersättare för Boqvist, där skulle man satsat på att täcka upp innan seriestart. Lägg till att vi vet att skador alltid kommer.

Vilka var tänkta att vara våra kreativa backar? Söderström, Norin och Lindelöf. Lindelöf platsar inte, Norin gränsfall. Söderström inledde i Nordamerika och JVM var en garanti mer eller mindre.

Hur kan vi misslyckas med att scouta två spelare i VIK? Både Zetterberg och Lindelöf verkar sakna skridskor för SHL.

Nä, jag dyrkar både Sundlöv och Dacke för vad de gjort i Brynäströjan, men är fruktansvärt besviken på dem i dagens läge.
Kommentera


Sv: Brynäs - Oskarshamn 2019-12 -26
Huge: här kommer det tips från en läktarcoach..vi har tyvärr för begränsdade backar som inte har uppspel som sin starkaste sida
Därför svårt att vara ett spelande lag med begränsad konstruktivtet! Detta är inget illa ment mot de backar vi har. Kilas andersen sigalet lundgren ersson är inte de som ska föra upp puck och passa vidare! Detta har motståndarna sedan länge läst av och får då mycket gratis.
Alltså får vi endera spela grishockey o ta poäng här o där eller hoppas på att våra fw ökar sitt målsnitt enormt mycket. Inga av våra fw har varit målmaskiner och har svårt att se att någon av dem kommer att bli! Jaedon har förutsättningarna för det men sen är det tunt. Vi har i nuläget ingen palushaj clark som kan göra de enkla billliga målen..
Kontentan i mina ögon..ett felbyggt lag o framförallt om vi ska spela en offensiv hockey o vara ett spelförande lag...
Kommentera

Sv: Brynäs - Oskarshamn 2019-12 -26
Mattson: Viktigt nu att Boqvists ersättare blir en flipp.
Kommentera

Sv: Brynäs - Oskarshamn 2019-12 -26
Auchinleck: Du kan inte be nån härinne om hjälp. Här är vi alla kompletta idioter.
Kommentera

Sv: Brynäs - Oskarshamn 2019-12 -26
Mattson:
Fan, tänkte inte på det!

Huge, hjälp!
Kommentera

Sv: Brynäs - Oskarshamn 2019-12 -26
Auchinleck: Tror nog att de är kunniga i Brynäs organisation. Problemet är att de andra lagen har KUNNIGARE YRKESFOLK. Var fan hittar man såna?
Kommentera

Sv: Brynäs - Oskarshamn 2019-12 -26
bradberry:
Jobbigt när det KUNNIGA YRKESFOLKET för andra säsongen i rad matchar oss mot plats utanför slutspelet. Men det är väl bara KUNNIGT YRKESFOLK som begriper sånt.
Kommentera

Sv: Brynäs - Oskarshamn 2019-12 -26
Carlo: Kan säkert vara en väg men jag föredrar att ny HC ska få välja sin egen tränarstab och dess kompetens. Därefter tar vi resten i steg med delmål och ”omfall” längs resan mot toppen. Jag tycker att vi idag mest står och stampar. Vår ledning har snart nästintill kastat bort ett år, åtminstone som jag ser det. Kanske något har blivit bättre men inte hockeyn iallafall.
Kommentera

Sv: Brynäs - Oskarshamn 2019-12 -26
Brynäsgubbe: Tack för tips men hängt på HS i snart 20 år å det har Huge med så jag kan ”hantera” situationen...😃

Går sällan in i diskussion men när någon slår knut på sig själv i argumentationen så kan jag inte motstå...
Kommentera

2017277 · »