1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 745967 inlägg · 7967 ämnen

Brynäs-Skellefteå sm-final 2012

Sv: Brynäs-Skellefteå sm-final 2012
arnio: Sitter här med fru Porelius. Vill ni hälsa ngt m.a.p skyltarna?

arnio: Hade jag varit med själv o spelat så hade man troligtvis inte varit det minsta nervös, men är jobbigt att kolla på o inte kunna påverka något.

Så hoppas o tror att det är som du säger, spelarna bryr sig inte det minsta om det är match 5 lr 7 de vet vad som gäller.

A_x_e_l: fast nu var det ju inte Brynäs som rätt upp skyltar och jag tror inte att de i laget hade tagit ut någonting i förskott.

arnio: Stolpskottet igår känns som ett riktigt jävla stolpskott.

Tungt som satan, känns bara som att det är imorgon som vi har matchboll, de ev. 2 andra matcherna känns det som att det är vi som kommer ha kniven mot strupen.

....ja har dåliga nerver

Stör mig på skyltar osv att guldet är klart.....är det först till 4 så är det först till 4....

Någon som vet hur medlemmar går till väga vid biljettköp? medlemmar har ju förköpsrätt och vid en ev 6:e match tänkte jag utnyttja det .

Har sett att man får ett mail men sen då? nån länk där att följa?

tacksam för svar!

Bad_Brett: ja blir det match på torsdag på blir det grymt nervöst, igår hade man en konstig känsla innan match eftersom att det nästan hade gått för enkelt upp till tre noll. Förhoppningsvis så här Brynäsarna lärt sig någonting av detta och rutin är otroligt viktigt i såna här lägen. För varje match så lär sig ju spelarna någonting nytt och det var faktiskt första gången i finalen som vi verkligen var favoriter. En matchboll är borta men tre finns kvar och det här klarar vi, pressen på Saik igen i morgon. Blir det match på torsdag så kommer publiken att vara ännu grymmare och då kommer spelarna att klara av att vinna, var så säker (även om jag tror att vi kniper det redan i morgon).

Redigerad kommentar

Huge:

Personligen tyckte jag att de flesta spelarna på isen såg helt förskräckta ut (det såg faktiskt ännu värre ut i Skellefteå). Det var ju tappade puckar precis hela tiden. Nu är väl en bidragande orsak att de var trötta efter matchen i lördags, men om vi säger såhär: Jag tror många hade tankarna någon annanstans igår.

Som opartisk åskådare kan jag faktiskt säga att Brynäs har varit det betydligt bättre laget sett över hela finalserien, men nog har Skellefteå tjänar ihop till åtminstone en vinst.

Troligtvis avgör Brynäs redan på tisdag, men det vore intressant att se vad som skulle hända om det studsar Skellefteås väg i nästa match också.

Huge: onödigt kändes det med torsk i alla fall, vi hade matchen och publiken var grym! Starkt av Saik att inte tappa energi efter 2-1 målet i alla fall men det var ju vår match! som du säger flyt och oflyt jämnar ut sig och vi stal ju förra matchen i Skellefteå så det är jämt nu. Jag tycker fortfarande att vi är det bästa laget och inte fan tar Saik fyra raka på oss?

Redigerad kommentar

Skulle Silfverberg satt straffen skulle guldet varit klart, men eftersom han nu missade så finns ju chans till en ny Guldfest på Läkerolen vilket ger en massa mer pengar till Brynäs!  kan bli bra detta ! ;)

arnio: Nä, nervteorin tror jag inte ett skvatt på. Nervösa spelare blir passiva och backar hem i onödan, fanns inte några såna tendenser igår.
Mer tillfälligheter och usel markering vid både 1-1 och 2-2 som fällde oss.
Plus oflyt med stolparna i förlängningen.
Det var väl deras tur att ha lite flyt igår, även om jag inet håller med Forsberg och övriga spelara att dom skulle ha förtjänat det pga att man varit det bättre laget i samtliga matcher.

Huge: ja skallningen skulle givetvis ha gett ner än två minuter och att vi åkte på en riktigt billig utvisning strax efter var värdelöst, matchen försvann där tyvärr. Svårt att gnälla allt för mycket där då vi har haft en del domslut med oss tidigare i slutspelet och i längden jämnar det ut sig. Jag tror att det var nerverna som spökade igår, vi hade matchen vid 1-0 och vid 2-1 men slutade att vårda pucken och blev lite försiktiga istället för att gå för nästa mål, så jävla onödigt. Jag är dock saker på att vi tar det tillslut och i Läkerolen förlorar vi fan inte igen. Guldet ska hem!

Redigerad kommentar

tompap71: Ja, lite märkligt hur domarna har resonerat vid skallningsförsöket, som dessutom inte bara var ett försök, skallen träffar faktiskt Granström även om den inte är speciellt hård.
Spelar roll som sagt: enbart försöket ska ge matchstraff.

Rubricering blev ju "charging", minst sagt märkligt.
Kan iofs bli begripligt om domarna anser att det inte finns nån lämpligare rubricering, då man inte tolkat det som en "Head-butting".

Fast då inställer sig frågan: om inte det här är en "Head butting" eller ett försök att skalla, hur ser den/det isf ut?

Angeånde vårt mål i match tre:

Här kan man snacka om luddiga regler.

Mål ska godkännas om (regel 470):
En anfallande spelare befinner sig i målområdet när pucken passerar
mållinjen och på inget sätt påverkar målvaktens förmåga att göra en
räddning, förutom i situationer som beskrivs under regel 471.

Mål ska inte godkännas om (regel 471):

En anfallande spelare står i eller har sin klubba i målområdet när pucken
går i mål, utom om han blivit fysiskt hindrad av en försvarande spelares
agerande som orsakat honom att vara i målområdet, förutsatt att spelaren
inte haft tillräckligt med tid på sig att ta sig ur målområdet.

Det som sägs i regel 471 gör ju att det som står i regel 470
enbart kan gälla om en motspelare spärrar vägen för att komma
ur målområdet.

Då ska ju alla mål där en spelare har en skridsko i målområdet underkännas.
Men så är det ju inte.

Jag kan inte hitta något om offside i målgården i regelboken.
Jag har för mig att den regeln har tagits bort för några år sedan?

tompap71:

Men Wikegård fick det ju till att det var en filmning.
Jag antar att bildsekvensen i expressen, där man kan
se Bellemares hjälm träffa Granström på hakan, är en
fotomanipulation.

Man såg att det var en skallning redan innan man fick se reprisen.
Obegripligt att domarna missade detta.

Till och med försök till skallning ger gu matchstraff,
så i det här fallet är det hur solklart som helst.

Till på köpet leder match penalty automatiskt till en matchs avstängning.
Inte ens efter matchen har alltså domarna sett det och kan
rapportera det till diciplinnämnden.

Men de kanske har tagit semester.

Först till fyra är det ja...

Hade en otroligt skön känsla i kroppen hela dagen igår, blandat med 110 % nervositet. När Silfverberg skulle lägga straffen trodde jag att det var klart. Nu blev det inte så. Tycker Svedberg kändes livsfarlig i kassen igår, spred returer åt höger och vänster. Ska det bli så att Skellefteå gör en historisk vändning? Har vi varit så mycket bättre egentligen, förutom i den första matchen? Usch, jag känner att tvivlen börjar komma smygande, hoppas att det bara gäller mig och inte spelarna som ska greja detta.

Kanske bäst att Brynäs vinner imorgon redan så att man får slappna av någon månad sen.

tompap71: Ja, skallning eller head-butting anses väl vara bland det fulaste man kan göra på hockeyrinken. Därav det hårda straffet i Regelboken, men det spelar ju liksom ingen roll så länge domarna inte följer Regelboken.

Redigerad kommentar

Känns som om många tycker fördelen svängt över till SAIK. Det är väl ändå vi som leder med 3-1 i matcher. Mycket bra tycker i alla fall jag.

Peja:

Största skandalen är väl ändå att Bellemare fick vara kvar på isen, reglerna där är solklara och dessutom en av de saker domarna inför säsong blivit särskilt instruerad att beivra. 

529 – SKALLNING – Head-butting  

En spelare som försöker skalla eller avsiktligt skallar en motståndare ska ådömas: 

- Match penalty

Bissett_19: viket drag det var i Läkerolen vilken fantastisk match det var trots att resultatet blev skit. Vi snodde en match i Skellefteå och de snor en av oss, logiskt. Synd som fan men det är bara att vänta på guldet ett tag till. Synd för min del då detta var min chans att se guldet bärgas på plats. Jag har inte orkat skriva tidigare men nu har jag samlat mig och insett att fyra raka var för bra för att vara sant men vi ska bara ha guldet tillslut i alla fall.

Gurra88: Tror även att vi får det perfekta slutet på säsongen med en revansch från Nr.100

Kluven, är helt övertygad att guldet hamnar i Gävle..

Men vill man förnedra de på bortaplan

alternativt en hemmamatch till så att man isåfall kan vara på plats. som sagt svårt val för min del.

Peja: Vi filmar ju bara enligt många vet du men sen att ha motsståndarnas klubbor mellan benen och halsen samt ha ryggsäckar i form av spelare är helt enlig regelboken antagligen!

Märkligt att domarna släppte två solklara påkörningar på Svedberg. Dels sopan Söderströms när han redan hade en avvaktande utvisning på sig, dels i sudden death precis innan målet. Det var ingen supertackling direkt, men Skellefteåspelaren kom med fart och hans bakdel träffade Svedbergs skalle från sidan. Behövs inte mer än så för att det ska göra jävligt ont och framförallt orsaka nackskador. Men det är uppenbart att mediasnacket har gjort att det krävs väldigt mycket mer för Svedberg och Järnkrok att få med sig utvisningar än vad det gör för andra spelare.

Huge: OK men då ska det fan blåsas på tripping och hakningar också för det hände ett par gånger under pp:et efter Ekholms puck out ( eller hela matchen) bla en solklar tripping och domarhelvetet står bara och tittar!

Bedömningsnivån på domarna är under all jävla kritik ena perioden blåser dom sönder sina pipor i andra så verkar dom inte veta att dom har en pipa nä fan detta får domarkåren sätta sig ner och diskutera igenom tills nästa säsong! Och vi i Sverige ska ha proffsdomare hahaha NHL står och skrattar åt oss!

Huss: Absolut, lägg ner Modos herrlag och satsa på damerna.

Horace76c: Hur fan kan Eriksson stå i tv (after ice) och säga att dom INTE har domarna med sig vilken finalserie har han spelat i????

Har inte haft något emot Saik förr men nu med Forsberg och Bert i spetsen så har det blivit ett hatlag!!!

STOLPHELVETE!

Gurra88: Varför bry sig om vad ett gäng förlorare tycker? De har aldrig vunnit något utan hjälp från Brynäshåll och kommer aldrig vinna något framöver heller. Modo är ett lag utan historia och utan framtid.
Men damhockey kan de, kanske något de borde koncentrera sig på istället...

Måste vara fruktansvärt jobbigt att vara så avundsjuk som Modoiterna är. Deras divingsnack är fruktansvärt patetisikt.

Redigerad kommentar

SH: Nja, tycker trots allt att domarna stått emot den här divingdebatten och överdrifterna rätt så bra. Kan inte se att nåt lag haft nån större domarfördel här.
Däremot sorgligt att ex Forsberg får stå och tjata om saken i varje intervju och aldrig blir ifrågasatt.
Heder åt TJ som inte går i svaromål utan låter gnället tala för sig självt.

SH: Hela den här jävla filmningsdiskussionen är ju bara löjlig. Lill-Kenta började att grina ut i media som givetvis gnuggade händerna och slog upp krigsrubriker och Wikegård såg sin chans att bli center of attention och sedan hängde även Boorken på. Lill-Kenta har semester och Wikegård och Boork är två föredettingar som vill skapa debatt för annars så glöms dem bort. Visst har det väl hänt att några av våra killar har förstärkt situationer, men sådant händer ju i alla lag och matcher. Det som är mest löjligt är ju alla lallare från andra GB:s som är här inne och spyr ur sig sin avundsjuka o bitterhet. låt dem hålla på säger jag, vi är i FINAL och dom är lediga. Det bästa vi kan göra är att skita i att svara på deras provocerande smörja.

Redigerad kommentar

70 Rodrigues: T.o.m våra egna spelare erkänner ju att Ekholms puck out var korrekt dömd, även om Ekholm själv ville få det till att hans klubba lyfts i samband med rensningsförsöket.
Nä, korrekt bedömt av domarna, hur surt det än är, och som verkar ju dessutom ha varit väldigt säkra på sin sak, alla 4.

Bedömts som touch ska det stå.

Huge: Verkar tyvärr som SAIK fått med sig både domare och media med det här filmarsnacket. Det vinkas och gapas på domare om diving i varenda situation och dom har gått på det, kommer bli otroligt svårt för Brynäs att få med sig någon utvisning överhuvudtaget i Skellefteå. Forsberg har tydligen fått någon slags status som en sportslig typ och får därför stå helt oemotsagd bland media. 

Horace76c: Situatioen är ingen solklar puck-out, Ekholms klubba lyfts samtidigt som han ska slå iväg pucken, jag tycker att det skulle ha dömts som touch, precis som några liknande situationer tidigare under matchen.

Redigerad kommentar

När ska den extra vilan som Brynäs ge ut sin rätt? Som det kändes i går, var Skellefteå piggare. Lite knepigt kan man tycka. Många, i stort sett alla i laget, måste upp en bit! Också testa Molin från start. Han kommer nog inte vara skillnaden mellan vinst och förlust, men en plats i 4 kedjan tycker jag han ska ha på tisdag!

70 Rodrigues:
Vaddå...blundade dom för 3-4 puck out?  Inget jag märkte nå reaktioner uppe på rinken på.  Ekholms var väl solklar?  Vet inte, kanske var tydligare allt om man såg på teve..

Undrar om det är samma lallare som dömer imorgon?  Puck-out utv är en skandal, speciellt med tanke på att de sk domarna släppt 3-4 liknande situationer under ordinarie matchtid, en ren kompensationsutvisning. Hade vi inte fått straffen så hade aldrig Ekholm åkt ut.

bisterfinnen: "Och straffen ni filmar till er?"

Dina egna ord igår.

Räcker gott och väl som exempel på att du öht inte är intresserad av nån någorlunda objektiv eller vettig debatt, trots att du samtidigt efterlyser en sådan.

Och framförallt: hur kan man ta dig på allvar i nån annan diskussion efter ovanstående citat?

bradberry: Svårt att säga om det handlar om nåt momentumskifte till SAIK:s fördel. Tycker att det mer handlade om tillfälligheter igår, läs: markeringsmissar.
Vid 1-1, var är markeringen på målskytten?
Vid 2-2 vete fan vad Granis sysslar med. Först jagar han efter puckföraren som ger assisten till målet, sen ändrar han sig och försöker stoppa målskytten men hinner inte dit.
Nån tappade iaf sin gubbe i det läget. I övrigt små marginaler, nästan ironiskt att Silfverberg bränner sina bästa lägen i matchen (straffen och i storts sett öppet mål nån minut senare).
Nåja, var väl SAIK:s tur att ha lite medstuds den här gången, dom såg lite desperatare ut och det gav utdelning.

tompap71: "Efter förra matchen total­sågade Anders Forsberg när Brynäs målvakt Niklas Svedberg förstärkte en situation där han blev pååkt. Nu går Forsberg till ny filmningsattack:

- De har några som förstärker­ när man petar på dem. Som Svedberg på slutet, när han bara låg där efter en skråma på ­masken eller något.

Kan du utveckla?

- Det var inte ens någon som petar på honom. Han filmade förra matchen och filmade nu igen. Han är en så bra målvakt så han skulle inte behöva hålla på med sånt."

Haha, nu är tomten igång igen.
Syns solklart på bilderna att saikaren passar på att sätta ur arslet när han passerar Svedberg och träffar därmed masken med sin vänstra höft/byxdel.
En relativt kraftig sammanstötning som iaf får masken att ruska till ordentligt och det kändes säkert rätt bra.
Att Svedberg sen ligger kvar en stund beror förstås på att han vill få lite extra vila inför nedsläpp.
Återigen ett felaktigt konstaterande från en frustrerad ledare och som blåses upp i media, trots att det inte stämmer.

tompap71: Exakt.

70 Rodrigues:

Absolut, Granis var precis sådan som man vill se honom igår, trea på honom är ju bara löjligt.

tompap71: Granströms 3:a är ett för lågt betyg, det var ju i princip bara han som tog fighten och gjorde skitjobbet, sådant ska premieras. Nordan och Lavander är två enligt mig iskalla spelare just nu.

70 Rodrigues:

Betygen går helt klart att diskutera, jag har t ex svårt att se hur Nordan kan få en femma när Martin Johansson får en trea? Tycker MJ var klart bättre än Nordan.

Trots en 3-1 ledning i matchserien så är det Skellefteå som har ett rätt bra grepp runt taktpinnen, gårdagens pungspark tog hårt på många av spelarna. Nu är det 100% fokus och ödmjukhet på rätt grejer som gäller. Har tippat 4-2 i matchserien vilket betyder att det blir torsk imorgon och så spelar vi hem GULDET i Läkerolen på torsdag :-)

Tveksam betygssättning tycker jag.

foppa78:
Ja det hade väl varit för bra för att vara sant om Silverberg hade satt den där straffen.....
Hoppas det inte blir någon monstervändning nu bara (nä, tror inte SAIK klarar att vinna 4 i rad, men konstigare saker har hänt).
Sen kunde man ju ge sig fan på att det skulle vara Ekholm av alla som skulle sulla till det med en Puck out.
Jaja...3-1 i matcher är väl mer rättvist än 4-0

bradberry: Ja idag var det tunga ben som gick upp ur sängen fan att Silvers skott inte gick 2cm till höger till!!!

« · 1493380 · »