1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742910 inlägg · 7967 ämnen

En julsaga

Sv: En julsaga
Trallgöken: Serien startade i sep..kanske skulle kunna ha en plan B klar ifall...mv inte skulle funka

Larsson grymt viktig. Kommer bli mer och mer betydelsefull och grym i slutspelet. Han är ingen lirare men det har han ju aldrig varit…

Skulle vi gå upp kan jag tänka mig:

Målvakter
Vakans Vakans

Backar
Kinnvall Vakans
Benn Vakans
Bertilsson Lindstein
Udd vakans
Vakans

Forwards
Vakans Vakans Vakans
Silfverberg Ölund Kopacka
Rödin Larsson Scott
Nordh Vakans Vakans
Vakans Vakans

Ett namn som verkligen är en matchvinnare för Brynäs är Niklas Svedberg, vet inte hur hans kontrakt ser ut.

Asterix: Vill han verkligen komma tillbaka efter sitt uttalande om Alcén tror du? :)

Jockster : Jag tror inte det är där skon klämmer.. utan det är att man man kan se tappade puckar i helt fel lägen.. har hänt flertalet gånger.. sedan jobbar han väldigt hårt men ibland kan det nästan nonchalant ut när det går emot..

Han har säkert en tydlig roll i laget men ibland upplever jag att det ser väldigt förvirrat ut.. Just detta som jag tror många hakar upp sig på.. Att han ska komma trea i poängligan tror jag ingen vettig förväntar sig.. Men jag tror och hoppas att när det drar ihop sig så kommer han verkligen visa vad han går för..

parks: "man kan se tappade puckar i helt fel lägen".. "nästan nonchalant ut".

Detta är väl dock något som man sett hos de flesta Brynäsare? Det har ju stundtals sett ut som Brynäsarna mer eller mindre ger bort pucken i många matcher. Stundtals har det ju sett väldigt lojt ut bland mer eller mindre alla spelare. Försvarar så klart inte att det ser ut så hos Larsson, vill mest peka på att det verkar vara ett rätt utbrett problem hos Brynäs.

När Brynäsarna är påkopplade och spelsugna blir det ofta helt andra matcher än i de matcher där de bara ställer ut skridskorna och ändå förväntar sig vinna. Ta matchen mot Almtuna där vi absolut förväntades vinna. Men Brynäsarna kom trots det ut med kämparglöd och eld i blicken och efter halva matchen ledde vi med 6-0.

Vi förlorade mot Löven i vad jag ser som en av våra bästa matcher. Ingen var särskilt sur eller ledsen över kämparinsatsen i den matchen trots förlusten. Det är ju så jag önskar vi kunde känna efter varje match hur matchen än går.

Tycker Benn uttrycker det bra i GD i torsdags:
"– Vi vet exakt var vi är och vad vi ska göra. Vi kommer förlora matcher, men vi kan dominera mot vilket lag som helst i den här ligan."

Gavve: Jo håller med dig.. kan sägas så om flera spelare men larsson är ju ändå kapten med topplön etc, då blir kravbilden mycket större ju..

parks: Ja, ingen har väl sagt att han skall vinna poängligan. Däremot vill man se att han är hård på pucken och får med sig utvisningar istället för ta på sig onödiga utvisningar själv.
Troligtvis är det störningar i början av serien eller skada som gör att han går på 75%.
Eller så är inte skillnaden så stor mellan motståndarspelare i NHL och Allsvenskan.. 🤷‍♂️

munkas: Var ju grym på försäsongen.
Hjärnskakningar kan påverka mer än vad man tror.

munkas:
Ja, men oavsett, munkas... attityden? Har vi inte signat honom för attityden?

Tappade just serieledningen

Mattson: Djurgården ligger under med 0-3 mot Västervik. Fantastiskt. Är Västervik lite som Brynäs förra året i SHL? Bra mot topplag och usel mot mitten-botten?

Gavve: håller med om tappade puckar i allmänhet och Larsson i synnerhet, jag har höga krav på honom.

Kan blanda tappade puckar med korta stunder av briljans.

Skillnaden fredagens match och tidigare matcher så tog vi tillbaka tappade puckar ofta, speciellt i anfallszon vilket jag även skrev efter matchen.

Värdesätter som sagt denna speldetalj extrem högt, det är så man gör mål och vinner matcher.

Hoppas den trenden håller i sig på lagnivå och snart även Larsson.

Halak öppnar upp för Sverige. Något att hänga i granen?

Mattson: med två mindre matcher spelade!

TheSickSwede: Blir väldigt spännande att se vart han hamnar!

Asterix: ja han hade varit en bra värvning för brynäs men han har kontrakt i Italien denna säsong tyvärr

TheSickSwede: Är ju inte direkt ung längre men har hållit god klass som backup i NHL senaste säsongerna. Han var alltså på tryout i Carolina men vad jag kan se var anledningen till att han släpptes att Carolina ville att han skulle inleda i AHL men han inte var så sugen på det. Känns ändå som ett tecken på att han håller rätt god klass än.

Finns ju frågetecken kring åldern och hur han kommer kunna anpassa sig till stora rinkar efter så många år i Nordamerika men jag känner ändå att det skulle vara värt en chansning.

TheSickSwede: Nej tack! Kort och gammal.

Silfverkroken: Halak har ju åtminstone tidigare hållt mycket hög NHL klass. Han har haft en betydligt bättre karriär ”där borta” än exempelvis Limpan. Tror han (utan att kolla EP) aldrig varit under 90% där borta.

Allt handlar väl om hur kall Alcén vågar vara och vad övrigt som kan tänkas bli tillgängligt.

Jugge: Eller så värvar ni Bartosak som skulle garantera avancemang?

{10375}: "Nej tack! Kort och gammal."

Du tycker det gått bra med långa målvakter?

{10375}: Ja tack säger jag! Det är en målvakt som hade över 90% i NHL förra säsongen på 25 matcher!

Om Brynäs gör en bra scouting och ser att han är skadefri, pigg, bra fysisk form och fortfarande hungrig som tex Jordie Benn så ser jag inget problem med åldern.

nittontolv: Vad sa han?

Andy Tiger: skön seger i em.

Nu får vi hoppas på United vilket känns skumt.

Blir nog bortblåsta av Pool..

bradberry: Håller med om den uppställningen.

Skulle Brynäs gå upp och man skulle klara av att vara kvar skulle det verkligen behövas ett bra målvaktspar. En ledande första trea på forwardssidan och två riktigt stabila backar utöver de spelarna som är kvar.

Bad_Brett: Nej, en person med den tvivelaktiga karaktären ska inte spela i världens finaste tröja. Med vår historik har vi inte råd med hustrumisshandlare..

{10375}: Lassinantti är 175 cm, Marmenlind 183 cm, Lindvall 183 cm, Juel 183 cm, Larmi 182 cm och Enroth 180 cm. Uppenbarligen går det att prestera bra i svensk hockey som målvakt även om man inte är jättelång och uppenbarligen går det i Halaks fall att få en lång NHL-karriär även om man är rätt kort. Om något är det ett tecken på att han är ganska rörlig vilket vore uppfriskande men tanke på hur extremt orörlig Lindbäck sett ut i höst.

Silfverkroken: Legenderna micke sundlöv å jarmo myllis var/är ju bara 175cm.. men det är klart elitserien/shl har väl utvecklats sen dess..

BIF Kungen:
Väldigt skönt!
Det var lite jobbigt att bara ha 1-0 i slutet efter att ha haft full kontroll på matchen..
Man va lite rädd att vi skulle göra som City igår 😅
Nu hoppas vi Utd håller nollan ikväll och att det ramlar in tre nya poäng för BIF imorgon 👍

BIF Kungen: Jag har en bild här på Uniteds försvar🤣🤣😉

Andy Tiger: 👍

mk: 😂

Andy Tiger: faen va kul om Aston Villa hade vunnit klabbet:)

DoNaka: DIF torskade roligt nog och Almtuna fick dyngstryk av SSK.

BIF Kungen: "Blir nog bortblåsta av Pool.."

Vafan, spelar Blackpool idag? 😉

Rulltårtan : nejnej, Arsenal ska ta hem ligan i år!

Tigerhjärta: Höhö!

Erat: helst A.V men okey för Arsenal! Bara inte Liverpool el Shitty!

Silfver:
Mja, riktigt bra av Västervik, kollade faktiskt matchen och det var inget snack, mycket rättvis seger, och bra för oss såklart 😅

Södertälje däremot går lite oroväckande bra, vi behöver en vinst svit nu på 3-4 matcher för att svara upp…

nittontolv: Gäller väl fortfarande , fast nu bakom ett skrivbord .

BIF Kungen:
Top of the leauge i både hockey och fotboll 💪💪

Jan Grismöbel:

Nu blir jag fan irriterad på dig. På riktigt.

Jag är så förbannat trött på ditt ständiga gnäll på Brynäs, oavsett om det är spelare eller ledare du driver med eller klagar på. Hur fan kan du ta parti för en motståndare som säger så om en spelare som gjort flera säsongen i Brynäs från juniorålder och nu står emot som sportchef i en otroligt tuff tid. Jag är inte Alcéns största fan heller men jag respekterar honom som Brynäsare och sportchef. Förra säsongens misslyckande till trots att har gjort det han kan för Brynäs bästa. Han jobbar antagligen betydligt hårdare än både du och jag gjort.

Svedbergs uttalande från den matchen är vidrigt, i ren motsats valde Alcén att inte ens kommentera händelsen. Och du tar såklart Svedbergs sida… Du kan inte vara Brynäsare. Pinsamt är bara förnamnet.

TheSickSwede: Det låter väl osannolikt att Halak skulle gå ner i Hockeyallsvenskan, men om någon SHL-klubb tar honom kommer ju en SHL-andramålvakt bli ledig - och den målvakten blir säkert aktuell för HA.

Givetvis skulle Halak göra jobbet om han är skadefri. Han stod 25 NHL-matcher ifjol och var över 90%. Det hade knappast någon av Brynäs målvakter klarat av.

Silfverkroken: Men är de 38 år? Efter haveriet med Lindbäck så vill folk ha ännu en målvakt som ska ställa ut skridskorna sista åren och tro att det ska räcka. Nej tack. Vi behöver en som är mitt i eller har sin karriär framför sig.

{10375}: Du tänker att Brynäs ska ta in en ordinarie NHL-målvakt i sina bästa år, typ?

Berge: Kanske just det som är problemet. Han skulle aldrig haft alla dessa säsonger i klubben och absolut inte sportchefsjobbet. Det är han som ska tacka att han fick bära detta klubbmärke så länge och fortfarande gör. Det är hårda ord från Svedberg, och det där med Virus är ju framförallt onödigt. Men det är ju inte osanning att Pekka är anledningen till att det blev så många säsonger i klubben.

” Förra säsongens misslyckande till trots att har gjort det han kan för Brynäs bästa. ”
Den meningen säger allt. Det är ju det som är problemet, han kan inte. Inte tillräckligt bra för att vara sportchef på absolut högsta nivå.

{10375}: Ja jag fattar att åldern kan vara en nackdel, vilket jag också själv nämnde i ett annat inlägg, men nu pratade jag om längden och där jag köper jag inte alls att det skulle vara en stor nackdel.

Dessutom, vilken målvakt i sin prime eller karriären framför sig finns på marknaden nu? Vilken målvakt vi än värvar så kommer det finnas frågetecken, något säkert kort finns knappast där ute. Så länge han är tillräckligt bra, och jag tror definitivt Halak är tillräckligt bra för HA, så bryr jag mig inte hur gammal han är. Vi behöver inte tänka så långsiktigt här, vi behöver en målvakt som kan ta oss upp till SHL igen den här säsongen.

Peja: Nej men en som har NHL som målsättning, inte en som vill kräma ur två år till innan man blir pensionär

« · 2615724 · »