1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 739059 inlägg · 7967 ämnen

För dåliga spelare eller systemfel eller en blandning?!?!

Sv: För dåliga spelare eller systemfel eller en blandning?!?!
Silfverkroken: Jag gör min bedömning mer utifrån att Kinnvall och LIndelöf presterat ungefär likadant i två ungfär jämstarka lag, iom att Timrå var ett bottenlag i SHL och Västerås ett topplag i AS.
Sen är det helt rätt: Timrå spelade i SHL och Västerås i AS, fel av mig där.
Huvudpoängen är ändå att Brynäs förmodligen bedömde det som att Lindelöf isf skulle kunna bli en minst lika bra värvning som Kinnvall, även om den senare hade spelat i ett SHL-lag. Och att en sån bedömning isf kändes vettig eller iaf inte dum när man gjorde den.

Huge: ett tips, här är en sida där du kan läsa vart spelaren spelat förra säsongen och hur många poäng han gjort.

Huge: kinnvall kom från Timrå i SHL bara så att du vet. Var målbästa backen i SHL med 12 mål. Han är förstaback i HV. Varför skulle Brynäs kunna erbjuda honom en roll i 3e backpar som bäst när vi inte alls har någon som är bättre offensivt i laget?

Huge: "Ja, nu valde man istället för Kinnvall en annan utfyllnadsback från Allsvenskan: Lindelöf."

Huh, Kinnvall var en av de poängstarkaste backarna i SHL förra säsongen och gjorde tillsammans med Curran flest mål av alla backar, och detta i ett rätt uselt Timrå. Att jämföra honom med Lindelöf känns smått absurt.

Huge: Lindelöf och Kindvall gjorde ungefär lika mycket poäng förra säsongen. Skillnaden är att Kindvall gjorde det i Timrå i SHL och Lindelöf i AS!

munkas: "Troligtvis brände vi allt krut på Sigalet, sen fanns det bara pengar över till utfyllnadsbackar från Allsvenskan."

Ja, nu valde man istället för Kinnvall en annan utfyllnadsback från Allsvenskan: Lindelöf. Rätt så okontroversiellt och vettigt val om man ser till hur de båda backarna hade presterat i sina resp AS-lag och hur man därmed värderade dom som tänkbara nyförvärv.

Mattson: Västervik verkar vara på väg att sälja Adam Plant till Björklöven.

Skrubben: sen tror jag även Dackell bjöd över rejält på Sigalet. Lasta 250-300k på honom känns lite väl va? 160-200 är han värd i mina ögon. Ryktades om att Brynäs dubblade hans lön från Frölunda.
Tycker man ska lägga krut på offensiva spetsbackar istället för defensiva. I NHL är ju de offensiva backarna värd mest också

Oskarshamn plockar in Youds. Nya tränare i både Leksand och Oskarshamn. Rödin har "känningar". Elva poäng till strecket med 12 matcher kvar. Är vi klara?

Skrubben: Tror knappast att nån kritiserar Dackell för att ha valt Sigalet framför Kinnvall. Brynäs har trots allt varit intresserade och det går ju isf lika bra att tolka hans ord som att det uppenbart handlat om pengar och/eller roll i laget och säkert även sociala faktorer.
Sannolikt scenario: Brynäs har varit intresserade men bara om Kinnvall varit villig att acceptera den roll man isf kunnat erbjuda: i en tredje eller fjärdefemma.
HV erbjöd en större roll och mer pengar, svårare är det nog inte.
Kan mkt väl tänka mig att Brynäs samtidigt haft andra AS-backar som gjort lika bra ifrån sig som Kinnvall i åtanke (ex Lindelöf) när man skulle besätta de backplatser som Lindelöf och även Ingman sen besatte.

munkas: Tittade en liten stund nu på den där informationsträffen. Bitvis fantastiskt underhållande. Framför allt delen där Dackell förklarade att Sundquist kändes helt rätt som coach och delen där Campese är helt övertygad om att Dackell är perfekt för sin roll.

Skrubben: Det jag menar. Lagpusslet är dåligt lagt av flera personer (Dacke, BZ) men det positiva är att Brynäs faktiskt skulle kunna få ett jäkligt bra lag om rätt person får lägga pusslet. En person som inte ger kontrakt på 120-150k till utfyllnadskillar. Dacke borde ha signat Kinnvall men det hade också varit lättare att göra det utan de idiotiska kontrakten som hans föregångare skrev. Så många kockar i denna soppa, men som tur är Sundlöv tillbaka. Sundlöv är inte perfekt men han ÄR en bättre sportchef än BZ och Dackell.

Det är mycket prat om spetsvärvningar och de behövs verkligen, men vi behöver också utfyllnadskillar som är billigare och utvecklingsbara. Spelare som kan växa och bli bättre under säsongens gång och som kommer hungriga till varje match och träning. När det gäller den kategorin spelare är jag bekväm med Sundlöv som sportchef.

Just nu har Brynäs nedan spelare under 25 år:
- Söderström (18)
- Ersson, Solem (20)
- Asklöf (21)
- Ersson, Ölund (22)
- Lindelöf (23)
- Ingman, Brodecki, Descheneau (24)

Söderström kommer man knappast kunna behålla. Flera av de andra har inte visat tillräcklig potential. Inte många av den som man vill satsa vidare på. Vi ser inte ut att få någonting från J20 just nu heller.

Skrubben: Det känns lite skumt faktiskt. En 22-åring från området som gör 12 mål i Timrå. Det borde vara hyperintressant. Troligtvis brände vi allt krut på Sigalet, sen fanns det bara pengar över till utfyllnadsbackar från Allsvenskan.

munkas: fan va bra då siktar vi in oss på topp 6 iår👌

Peja: På Expressens lönelista ligger Kinnvall i intervallet 120-150 tusen/månad. I samma intervall i Brynäs ligger Lundgren, Blomqvist och Kilström. Nu var dessa kontrakt skrivna innan Dackell tillträdde så det ska han givetvis inte hängas för. Men tänk om vi hade kunnat kapa bort Dackells förlängningar med Alcén och Asklöf (dom två första handlingarna han gjorde när han tillträdde). Det hade med råge räckt för att täcka Kinnvalls lön.

Peja: KInnvall lär ha varit dyr och det finns som bekant pengar i Jerusalem....
Men som du säger har vi nog SHL's dyraste 4:e lina. Givetvis ohållbart i längden.

Skrubben: Ja, Dackell underskattade nog Kinnvall. Och om man inte hade kastat bort så förbannat mycket pengar på medelmåttor, så hade man ju haft mer pengar till spelare som faktiskt gör skillnad, som Kinnvall. Finns ju backar med månadslön på 100 000+ i Brynäs som utan tvekan hade gått att ersätta med Nörstebö, Kalle Johansson eller någon annan lågbudgetlirare.

Huge: Nu orkar jag inte kolla igenom denna 2 timmar långa video, men där dök frågan upp om Kinnall och Dackell svarade nånting i stil med ”Vi kanske har hittat nåt ännu bättre”, och syftade på Sigalet. Plus att i en intervju med GD svarar Kinnvall följande: ”Ja vi har haft en liten dialog med Brynäs, men det har varit andra klubbar som varit mer intresserade. När jag känner att en klubb tror på mig så mycket som HV ändå gjorde nu så kändes det här som rätt beslut”. Känns ganska uppenbart att Dackell slarvade bort Kinnvall.

Skrubben: Såhär uttalade sig Kinnvall

"Han bekräftar att det funnits intresse även från Brynäs och ett par klubbar till.

– Ja vi har haft en liten dialog med Brynäs, men det har varit andra klubbar som varit mer intresserade. När jag känner att en klubb tror på mig så mycket som HV ändå gjorde nu så kändes det här som rätt beslut"
- GD 15/4 2019

Jag tycker också att det är synd att man inte fick hem Kinnvall. Tydligen trodde kanske inte Brynäs på honom fullt ut, eller om man kanske ansåg att lönenivån drog iväg. Det riktigt tråkigt att se Kinnvall i HV71.

Dallemas: Det stämmer! Forwardssidan är 100% nu. 4 producerande kedjor.

Är de bara jag som tolkar senaste intervjun med Sundlöv som att vi bara letar en back nu??? Blir de alltså ingen förstärkning på forward sidan?

Skrubben: Det mest troliga utifrån Brynäs uttalanden om att man gärna vill ha tillbaka egenfostrade och etablerade spelare från förskingringen sas, är väl isf att Dackell verkligen försökt värva Kinnvall tillbaka men att denne själv aktivt valt ett för honom mer passande alternativ.
Knappast nån dundertavla av Brynäs om man inte lyckas ro hem en spelare som under alla omständigheter och av okänd anledning inte vill komma tillbaka.
Möjligtvis en dundertavla ifall Kinnvall själv velat komma hit och Brynäs varit ointresserade, men det låter isf osannolikt med tanke på hans framgång i Timrå och Brynäs behov av bra och fortfarande utvecklingsbara backar. Tänkbart scenario är väl att Dackell ville ha Kinnvall, denne valde ett mer attraktivt alternativ (vi är ju som bekant sååååå oattraktiva efter all turbulens....) och Lindelöf fick bli alternativet när Kinnvall nobbade oss.
I praktiken går det ändå inte att så kategoriskt konstatera en dundertavla som du gör, innan vi vet hur båda parter resonerat.

Spajderman:
En till som karriären gått neråt för är ju vår gamla Jesper Jensen. Shit vad han gått ner sej!

Sen en som verkligen tappat allt är ju Nichlas Hardt. Han var ju grym för typ 2-3 år sen.

Går fort nerför ibland. Lex Andersén....

Skål!

Någon mer som hafr det tungt är Gynge. 6 mål 9 ass på 30 matcher, -15.

Kinnvall är tvåa i hela SHL:s poängliga bland backar. Ytterligare en dundertavla av Dackell att han antingen inte lyckades ro hem Kinnvall, eller att han aktivt valde bort honom.

Brynäs-krippa: Han lär ju inte bli sämre efter en fylla

Brynäs_1912: Eller varför inte sjunga karaoke tillsammans?

Brynäs-krippa: Personligen tycker jag att alla i laget ska ta å unna sig en redig fylla tillsammans så det byggs mera kemi å sammanhållning!

{8889}: jo tacka fan att det svänger när det är sweet home alabama,

Kotten: Kom igen Kotten, det svänger ju!

Brynäs_1912: Där har du fel, tycker inte han utmärkt sig alls denna säsong tyvärr

Brynäs-krippa Jag tycker han är värd att unna sig efter hans prestation i Brynäströjan hittills

{2064}: sweet home Alabama... de verkar inte bli lugnt för han ikväll..

Kotten: Jag ordinerar en Leif Boork; enkel biljett på nästa Finlandsfärja....

Brynäs-krippa: Lite beroende på val av sång.....

Kotten: gå fram till han då, jag ber?

Brynäs-krippa: Sitter här jag med, tycker det är så j*vla dåligt att han kan sjunga karaeoke klockan 22 en lördagkväll men han kan fan inte göra mål klockan 18 på Monitor......

Sitter just nu på bilagan o ser desch sjunga karaeoke... vart går gränsen...

Samsung: Jag har hoppats på Topi Jaakola men han rykrmtas nu till Schweiz

Spajderman: ja jag svara bara på vad som var mest realistiskt på hans lista.
Vill inte heller se han i Brynäs, bra högsta nivå men blandar och ger för mycket.

Makita: Tar man ett steg bakåt är förklaringen enkel. Faktum är att vi är ett bottenlag som sparkar tränare i parti och då är det svårt att locka spelare utan att betala en rejäl premie.
Nu när talangfabriken tycks ha klappat ihop så krävs det att Sundlöv nästan blir hundraprocentig i sina nyförvärv. Hittills har han lyckats med det även fast John Persson mer är spelare för en tredjelina.
Men det krävs att han även hittar unga utvecklingsbara spelare som kan växa in i laget.

Samsung: över min döda kropp att se Christoffer Persson i Brynäs.

Vuollerim: Spelskickliga backar har vi ju lövtunt med bakom Söderström så jag kan absolut tänka mig att Fälth inte är sämre än det vi redan har.

Mattson:
En grundläggande skillnad. Göra själv
eller göra via andra. Göra själv eller rekrytera andra att göra. Göra själv eller följa upp andras prestation. Konsekvensutsätta sig själv eller konsekvensutsätta andra. Förändra sig själv eller förändra en kultur. Svaren kommer...

« · 2032518 · »