Brynäs IF

713234 inlägg · 7953 ämnen

Försäsong 2017/2018

« · 1835576 · » Till forumet


Sv: Försäsong 2017/2018
Skrubben: Och hur löd Melins motivering?
Utan den säger du A men inte B....
Kommentera

Sv: Försäsong 2017/2018
Det här är ju rätt roligt tycker jag hahaha.
Kommentera

Sv: Försäsong 2017/2018
Skrubben: Man kan inte leda lag så 2017. Att lova en spelare en roll/speltid för att skriva på. Visst kan man berätta för spelaren vilken den tilltänkta rollen är men om man går så långt att detta påverkar laguttagningar är man ute på tunn is.

Jag tror du är helt fel ute här...
Kommentera

Sv: Försäsong 2017/2018
Kollade på mittmedias sändning nu i efterhand. Intressant svar från Melin där han motiverar varför Kilström går före Carlsson i PP. Enligt mig är detta den enda riktigt konstiga laguttagningen. Det måste ha något att göra med att Kilström blev lovad en mer offensiv roll för att skriva på ett nytt kontrakt. Han hade hamnat i ett defensivt fack och var säkert tveksam till att förlänga fram till att Bengtzén och Melin lovade honom en mer offensiv roll.

Detta måste vara den enda förklaringen varför Kilström går före i PP. Carlsson är bättre på alla moment vid blålinjen.
Kommentera

Sv: Försäsong 2017/2018
ellis: Har sagt det bra många gånger men såhär tycker jag vore bäst!

Blomqvist - Jensen - Clark (Blomman tar ALLA tek!)
Palushaj - Ölund - Caporusso
Ikonen - Johansson - Paille
Bjurström - Granström - Alcén (Bjurström har varit bättre än Asken)
Kommentera

Sv: Försäsong 2017/2018
bradberry: Jahaja, ja jag vet inte om man kan begära så mycket annat än det förväntade i såna specialare.
Kommentera

Sv: Försäsong 2017/2018
Pigalle: dedär är direkt felaktigt och ett fel många gör när dom jämför. Dom glömmer att vårt "egentliga" ståplatskort kostar 1350kr.

Det kostar 1350kr om du är medlem i Brynäs eller nån av dom 3 största supporterföreningarna, vilket alla som köper ett ståplatskort bör vara.

Dessutom är vårt sittplats kort det näst billigaste i ligan.
Hälften så mycket som det dyraste kostar det (HV 12000kr) 5300 kostar Brynäs.
Kommentera

Sv: Försäsong 2017/2018
ellis: Jag följde programmet. Bra program för att vara lokalmedia. Inget nytt kom väl fram direkt men samtal med Melin, Fält, Jacke och Ölund var för sig samt inklippta intervjuer från upptaktsträffen med Roger o Ove Molin, med Bulan, med Björn Oldén samt kortare snack om Brynäs med Tagnes, Roger Rönnberg och Micke Renberg. Sen också lite inklipp från tidigare publicerat som snack med Magic/Granis och Bengtzén. Blir alltid lite bonnigt när lokalmedia gör tv-produktioner men jag tycker att det som helhet blev ett lyckat program...

Stisse tippar femteplats
Sasse tippar fjärde...
Renberg sade "Absolut ett topplag"
Kommentera

Sv: Försäsong 2017/2018
Dubbelt så dyrt i Gavlerinken kontra Malmö Arena.
Kommentera

Sv: Försäsong 2017/2018
mk: Du, så här i nuläget tycker jag allt att det är halvfullt. Dock kanske Johanssons vara eller inte vara i laget kan bli avgörande om glaset blir fullare än bara halvt. Hoppas på säsongen ut för han, oavsett när Boqvist är tillbaka.
Kommentera

Sv: Försäsong 2017/2018
Nån som har följt den där hockeykvällen? Jag vägrar + sajter. Får visserligen bildlikt betala ett rätt högt pris för det, men behöver å andra sidan då inte göra det bokstavligt - och det väger över för mig...
Kommentera

Sv: Försäsong 2017/2018
ellis: Hade man verkligen velat ha MJ. Så hade man signat han i sillyn, eller på ettårs kontrakt.
Är glaset halvfullt eller halvtomt?
Kommentera

Sv: Försäsong 2017/2018
Skrubben: Fast jag tycker då å andra sidan att det "skickar lite dålig signal" till M Johansson om Melin inte fullt ut uttrycker att han är helnöjd med att MJ togs in utan ömkar för juniorerna. Som jag ser det är det upp till dem att ta en ordinarie plats om de är tillräckligt bra.
Kommentera

Sv: Försäsong 2017/2018
Gillar det jag hör från Melin här. Han erkänner att man inte skickar dom bästa signalerna till Bjurström när man värvar in en ersättare istället. Men samtidigt säger han detta:

– Jag har pratat med honom och sagt hur läget är. Vi måste ju ändå ha en bredd på truppen och Boqvist kommer vara borta så pass länge att vi ändå tyckte att vi hade behov av att plocka in Micke Johansson. Vi får ju inte bli utarmade på spelare redan innan serien har börjat.
Kommentera

Sv: Försäsong 2017/2018
Anders Berg: Nog borde skytteligavinnaren platsa bland de tio iaf..
Kommentera


Sv: Försäsong 2017/2018
Har ni lyssnat på L-G Jansson på SR?
Enligt honom har Brynäs två av de bästa backarna i serien men när det kommer till SHL:s 10 bästa forwards så återfinns inte någon spelare från Brynäs.
Håller ni med?
Kommentera


Sv: Försäsong 2017/2018
Huss:Jo det är klart att man inte kan vara på två platser samtidigt och man har väl lite ont om backar i J20. Men det hade nog gått att lösa om viljan fanns...
Här kommer mina tankar om den spelartyp Adam är och jag menar alltså inte att vi nödvändigtvis har olika uppfattning utan jag passar på att säga vad jag tycker i frågan generellt.
Jag håller dock inte med dig om att AB är dålig på avvägningen "gå-inte-gå". Däremot råder ingen tvekan om att han är extremt offensiv och därmed går till anfall ungefär 10 ggr oftare än "medelbacken". Huruvida det är bra eller ej kan man ju debattera. I matchen igår så var han t ex inne på två mål framåt (gjorde som vanligt 1 av målen) och ett mål bakåt. Ett relativt vanligt Boqvist-resultat och vad denna typ av spel går ut på.
Det är ju väldigt enkelt att se likheter med Erik Karlsson och även debatten runt hans spelstil. Som jag ser det så har Erik Karlsson nu vunnit den debatten och unga backar runt om i världen kopierar hans spelstil.
De flesta är överens om att den back i hela världen vars spel mest påminner om EK65 är Adam Boqvist. Så här säger t ex erfarna scouten ” Bob McKenzie ” om Boqvist (rankar honom 4 inför draften).
”– Jag har ingen aning om Boqvist någonsin kommer att bli lika bra som Erik Karlsson för Karlsson är något speciellt, men jag kan säga som så här: Boqvist ligger längre fram än Karlsson gjorde i samma ålder. Jag har scoutat dem båda . Som 16- och 17-åringar är Boqvist bättre än vad Karlsson var. Fysiskt sett, storleksmässigt och sättet de spelar på, kan man jämföra Boqvist med Karlsson.”
Satt i perspektiv så spelade EK65 7 matcher i SHL när han var i Adams ålder. Han hade sen även svårt att få speltid året efter. Som sistaårsjunior spelade han större delen ordinarie i Ottawa. Vad säger det då?

Två saker tror jag.
1. I SHL är det svårt att få speltid om man är en ung spelbegåvad och relativt liten back. Som jämförelse så spelade årsbarnet, Adam Ginning (som är 1,90 cm lång) 16 matcher i SHL förra året. En bra back utan tvekan men inte i närheten av den potential som AB har. Fokus på resultat i varje match pga av kvalspöket gör SHL Lagen lite fega tycker jag.
2. Spelstilen som Adam och Erik har kräver mer av sin omgivning. Ju bättre omgivningen är desto mer får man ut av deras extrema spelstil båda i form av att täcka upp bakåt och se de spelmöjligheter som öppnas.
Summa summarum så hoppas jag att man vågar släppa fram Adam detta år. Dels därför att han behöver ha en större utmaning än J20 för att utvecklas och dels för att jag tror att han kommer att spela överraskande bra på SHL-nivå.
Kommentera

Sv: Försäsong 2017/2018
bifhjärta: Vem utgår när han är tillbaka? #4, #51 eller #22? Jag skulle nog lägga min röst på #22 även om det känslomässigt tar emot.
Kommentera

Sv: Försäsong 2017/2018
Inkazar: Känns inte som att Asklöf-Ölund-Caporusso ger tillräcklig slagkraft i tredje....
Varför inte spela Caporusso med Jensen och Clark.
Paille-Ölund-Palushaj
Blomqvist-Johansson-Ikonen

Tyckte Johansson och ikonen utvecklade bra kemi tillsammans igår
Kommentera

Sv: Försäsong 2017/2018
bifhjärta: till novemberuppehållet var det väl sagt men han ligger lite före i rehaben.
Kommentera

Sv: Försäsong 2017/2018
Mittzon: Har du nån länk till detta från Metro?
Kommentera

Sv: Försäsong 2017/2018
Inkazar: När kan man få se Fälth spela?
Kommentera

Sv: Försäsong 2017/2018
Inkazar: Kan förstå Jocke. I KHK får han spela i en andrafemma, i Brynäs 3e-4e linan. Se bara på Liljewall.

Edit: Tack för info!
Kommentera

Sv: Försäsong 2017/2018
I dagens pod med höken så intervjuar han KHKs sportchef.
Där säger Höken att några topplag var konkret ute efter Jocke Rohdin men att han valde mindre pengar för att stanna i KHK.
Man måste väl anta att Brynäs var en av dom och då istället för Liljewall.

Edit:

Huss: Mannberg tränar i rött. Snart tillbaka.
Kommentera

Sv: Försäsong 2017/2018
Anmärkningsvärt tyst om Mannberg förresten, någon som vet status?
Kommentera

Sv: Försäsong 2017/2018
KalleTeodor: Adam Boqvist spelade i J20 premiären igår. Det var väl ett av skälen att han inte spelade mot Mora, det andra kanske går att utläsa av matchreportaget.
AB tenderar vara dålig på avväga när han skall gå och inte gå. Default är att gå för hans del vilket kan bli kostsamt i SHL sammanhang.
Sen håller jag med om nyttan av att låta honom spela en träningsmatch mot SHL motstånd för att se och lära, bättre nu på försäsongen än en bit in på säsongen.
Hans raka motsats i laget är väl Sunken. Låt vara att han inte gjorde bort sig igår utan spelade rätt hyfsat, men han har fortfarande inte anpassat sitt spel efter den mer moderna hockeyn med hög press. Ett av medlen mot detta är att någon av backarna själv transporterar pucken upp vilket AB behärskar, Sunken gör det inte.
Kommentera

Sv: Försäsong 2017/2018
Chris11: Hej, håller med dig. Nu kan det ju vara en ren slump, alla kan ju ha en sämre dag, men Palushaj var relativt osynlig i denna match. Man måste ju däremot säga att Clark verkar vara ännu vassare i år, om möjligt. Dessutom börjar Jensen se ut som formen närmare sig (även om han kunde skjuta lite mer...). Tyckte dessutom att uppspelen, och backarnas spel generellt, såg lite bättre ut i denna match. Det inkluderar forumets "hack-favvo" Sundqvist som jag tycker spelade stabilt. Han behöver dock lägga passningar med ”ryggmärgen” och inte tänka för mycket. Tror att alla som spelat hockey förstår vad jag menar. Det borde dock komma med lite med matchträning (hoppas jag).

Jag är däremot besviken på att man inte gav Adam Boqvist en chans i denna match. SHL-hockey består av två viktiga element; resultat och underhållning. Avseende underhållning så måste man förstå att AB har ett stort värde, dels genom sitt sätt att spela men också genom den nyfikenhet och intresse som finns runt honom.

Jämför med att man gav Rasmus Dahlin ett par matcher i landslaget i våras. Var det för att han var en av SHLs 7 bästa backar. Knappast…
Kommentera

Sv: Försäsong 2017/2018
Chris11: samtycker. Men det gör tydligen inte Melin:

"Men kommer Palushaj också bli den som blir tredjelänken till Jesper Jensen och Clark i förstakedjan?

? Som det känns just nu i alla fall, kommenterar Roger Melin som inte tycker att han i så fall "slösar" bort två målskyttar (Clark och Palushaj) i samma kedja."

www.arbetarbladet.se/ishockey/shl/storseger-i-genrepet-da-kunde-melin-och-brynas-bjuda-pa-ett-leende-igen-liten-ljusning
Kommentera

Sv: Försäsong 2017/2018
Metro är en riktig kvalitetstidning. Tippar Brynäs som tvåa i serien för att sedan vinna finalen mot Växjö.
Kommentera

Sv: Försäsong 2017/2018
Känns som att Palushaj passade bättre ihop med Ölund och paille. Någon som samtycker?
Kommentera

Sv: Försäsong 2017/2018
Zappaholic: Jag var otydlig.
Kommentera

Sv: Försäsong 2017/2018
Brynäsgubbe: Ja det var stor skillnad. Jag tolkade inte ditt inlägg så. Antingen var du otydlig eller jag trög :-)
Kommentera

Sv: Försäsong 2017/2018
Brynäsgubbe: Jo det stämmer bra. Min poäng är bara att alla har så höga krav på årets Brynäs. Jag bara väntar på hur stämningen kommer vara här inne när vi förlorar mot Växjö på tisdag 😉 (antijinx)
Kommentera

Sv: Försäsong 2017/2018
Zappaholic: Jag menar inte rakt igenom alla matcher. Menar att vi i omgångar varit riktigt dåliga i alla matcher. Rätt stor skillnad.
Kommentera

Sv: Försäsong 2017/2018
Skrubben: Tyckte vi spelade bra i andra och ok i tredje. Första var inte bra alls. Håller du inte med?
Kommentera

Sv: Försäsong 2017/2018
Tjurn : Tidigt kanske att påstå, men jag tror att Johanssons tillkomst kan bli ett viktigt lyckokast för laget. Skulle kännas frikostigt släppa en sån rutinerad kraft även när Boqvist återkommer.
Kommentera

Sv: Försäsong 2017/2018
Wesley: micke va riktigt bra för att va första matchen blir grymt bra i pp ett spelgeni helt enkelt
Kommentera

Sv: Försäsong 2017/2018
Spelade inte Liljewall? Redan satt i periferin?
Kommentera

Sv: Försäsong 2017/2018
luckyluke: Jag hade inte haft några problem med att se Granström bänkad, tycker inte han håller måttet riktigt.
Kommentera

Sv: Försäsong 2017/2018
Brynäsgubbe: Man vet att kraven är höga när det inte bara räcker att vinna matcherna utan det ska även vara klapp-klapp-spel också 😉

Tittar man på övriga SHL-lag på försäsongen tror jag inte något lag är nöjt med själva spelet. Det blir ofta inte lika strukturerat som under seriespelet.

Vi får vänta och se hur spelet sätter sig helt enkelt. Matchen på tisdag kommer bli enormt tuff.
Kommentera


Sv: Försäsong 2017/2018
Finns det nån som har lite målfakta från ikväll? Har inte kunnat titta på matchen och att försöka hitta nåt från swehockey.se är ju värdelöst. Ingenting står där.
Kommentera

Sv: Försäsong 2017/2018
Formationerna idag gav lite blandade känslor. Tycker att förstakedjan skar sig lite med palushaj på kanten, han klickar inte riktigt med jensen och clark och det känns som att han håller pucken för länge och släpper den i konstiga lägen.. Han bör definitivt spela med ölund och caporusso istället där han tidigare fått ut mer av sitt spel. Jensen och clark är så bra spelare att nästan vem som helst kan spela i den kedjan, de kommer att producera oavsett. Det märktes inte minst idag då jensen och clark skapade lägen trots att palushaj inte gjorde många rätt på isen.

Något desto mer positivt var kedjan med paille, johansson och ikonen, där framförallt ikonen såg ut att trivas med micke johansson. Det var en helt annan fart på ikonen idag och han hade fin kemi med micke som hittade sköna instick till honom när han fått upp farten. Den kedjan vill jag se mer av.

Tycker även det är synd att inte jacke får lira center i 4e linan då jag anser att han är en av lagets bästa på den positionen. Han är den spelare som nästan på egen hand kan skapa farliga lägen framåt i en annars ganska uddlös 4e kedja. Tycker inte han kommer till sin rätt på kanten och tyvärr så blir 4e kedjan något sämre då. Men det finns tyvärr inte så mycket att välja på då alternativet hade varit att sätta granis på kanten (eller bänka honom) och det tror jag inte att någon vill se.
Kommentera

Sv: Försäsong 2017/2018
Brynäsgubbe: Bedrövliga i alla matcher var väl att ta i en smula för hårt...allt är inte svart eller vitt.

I en del moment har vi varit bra, andra behöver förbättras. Precis som vanligt under en försäsong.
Kommentera

Sv: Försäsong 2017/2018
Brynäsgubbe: Ja, vi kan väl sammanfatta försäsongen så här att resultaten totalt sett är ++++. Spelet kanske bara +++.
Men nog ser det väl försiktigt bra ut inför SHL.
Kommentera

Sv: Försäsong 2017/2018
Bra moral i laget. Vi har varit bedrövliga i alla matcher men hittat sätt att vinna ändå. Nu rann det iväg lite. 6-2.
Kommentera

Sv: Försäsong 2017/2018
bradberry: Hajen har tappat produktivitet senaste matcherna. En annan som jag har tänkt på inte gör så många mål är Paille. Nyttig i spelet ändå, förvisso.
Kommentera

Sv: Försäsong 2017/2018
Back: Haha Sunken :)

Edit. Alcén,
Kommentera

« · 1835576 · »