1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 736773 inlägg · 7966 ämnen

Bästa inläggen

Sv: Matchtråd: Färjestad BK - Brynäs IF 2025-01-25
Persson i kassen = ✌️

Forsberg 1978: Äger sönder FBK i tredje.

Sanny lite ledsen😎

SÅJA!

Ingen jävla blåst i träa idag inte!

Forsberg 1978: Hahaha, karma på gnällpellen som klagade på höga klubbor.

Lindstein gör en jättebra match måste jag säga!

Brynäsgubbe: Där får vi tacka domarna för att de var blinda

Lindström: Dom hugger, slår och ramlar lätt. FBK i ett nötskal.

Ja med satan så oförtjänt och underbart!! 💛🖤❤️

Värmer upp med en AI-match inför den riktiga 💪
Uppladdat:

500x0-pxl20250125102133379mp.jpg

Farsang: Är Karlskoga "däruppe" i förhållande till Gävle?

Sv: Matchtråd: Hv71 - Brynäs IF 2025-01-23
Lejon mål igen för Karlskoga!

Fan vad bra av Alcen att lyckas låna ut han till ett lag där han får speltid i en topp kedja för att utvecklas 💪🏼

För varken i Västerås eller Brynäs kunde/fick han inte en sån roll!

EDIT: Lejon gjorde ett andra mål bara någon minut senare 😂

Peja: Förstår att det misstolkas, jag ska utveckla - Vi är i en situation där vi har en andramålvakt som är bättre i varenda mätbar kategori (Om Källgren nu är bättre i någon enstaka ber jag om ursäkt, inte dubbelkollat), men man har en förstamålvakt som (troligtvis) är utlovad att vara just det.
Hade det varit en rättvis konkurrenssituation så hade Ludde stått fler matcher vid det här laget, det lär väl vi kunna slå fast.

Men visst, fult att jämföra med Lindbäck, då var siffrorna klart värre, men situationen påminner om den. Och oavsett vad man tycker om Källgren så kvarstår fakta att han, just nu, på sin höjd är en okej förstamålvakt. Knappast mer. Under 90% SVS i det lag som Brynäs har just nu är direkt underkänt.

Vill bara poängtera att jag inte gör några andra jämförelser mellan Lindbäck och Källgren.

Peja: Källgren är bra och stabil - men fortsätter målvakterna på den nivån de varit på hittills ska nog "Ludde" vara etta i slutspelet.

Anders Berg: "Speciellt mot bottenlag"

Om du tittar på 10 senaste (eller till och med 20 senaste) så är HV allt annat än ett bottenlag. HV är på plats 4 senaste 20 matcherna på 32 poäng. Frölunda och Luleå har 29 poäng under samma tid som jämförelse. SAIK har 28 och Växjö 26.

Efter HV (senaste 20) har vi... Modo! På 31 insamlade poäng. Lite farligt att stirra sig blind på tabelläget istället för att titta på trender.

Endast Timrå (37p), Brynäs (41p) och FBK (43p) är bättre än HV under denna tid.

Jockster : Du menar att du inte tror på xGF och xGA och sån underliggande statistik eller va? Det som statistiker och analytiker (även i Brynäs) jobbar med dagligen?

Finner det intressant att man avfärdar något som alla experter och klubbar använder i vardagen för att se hur spelare (målvakter och utespelare så klart) presterar. Om det bara var räddningsprocenten som varit det intressanta hade man ju aldrig behövt redovisa något annat och man hade knappast behövt ha anställda analytiker i klubbarna.

SuneMangs: Källgren tar ju aldrig det lilla extra.

Ingen målvakt i SHL nyper den missilen, den kullen dör jag på.

Sv: A proposito de nada
Erat: ” och nu har vi två av dom i årets trupp och levererar som det vore 2011 igen 😍”

Berra var med i guldtruppen 2012, så vi har 3 i nuvarande trupp som vet hur det känns att vinna guld i världens vackraste tröja.

Peja: Jo det lutar nog mycket åt det hållet du beskriver. Det tror jag också. Sen vill säkert Scott få ett värdigt avslut i Brynäs. Jag bara HOPPAS att vi kan kämpa hem ett guld också för Scotts skull. Skulle ge honom ett fantastiskt avslut.

SuneMangs: Det är ju Alcen, han skulle aldrig säga något annat i en intervju.
"Ingen har försämrat sina chanser" är ju hans ledord. Det gällde ju tex även Kelleher som ville stanna och alla gillade honom men Alcen förstod att det inte gick och tog in Trivigno istället.

Bara ett exempel.

Svensson_62: Exakt! "Snillen spekulerar". Hejdlöst roligt att ta del av dessa "experters tankar" och funderingar.
Här finns ett outömligt förråd av odödliga citat.

JawKee:
Undra om man inte redan nu kan jobba förebyggande och se till att det inte blir några krockar i slutet på mars (parmiddagar, stockholmsresor eller vad det nu må vara för blriljanta ideer som kläcks av respektive).

Lag 1/2 spelar 20:e, och lag 3/4 spelar 21:a....och sen vidare..

För att komma 2:a har det krävts 95p i snitt sedan 14 lag infördes.
För att vi skall missa det krävs det att vi under kommande matcher sänker vårt poängsnitt från 2 till 1,41p/match.
Samtidigt krävs det att TIK varvar upp och ökar sitt snitt från 1,74 till 1,88p/match.

Hatar, verkligen hatar att ta ut saker i förskott....men jag ska banne mig försöka manipulera frugans planer redan nu jag.😁

DoNaka: Jag tackar nej till att kommentera eller dementera detta.

Peja: Jag är av åsikten att Brynäs absolut inte ska bredda laget som det ser ut nu. Jag tycker att det fungerar alldeles utmärkt att låta lite juniorer komma upp med massor med energi och spelglädje. De får erfarenhet och är jobbiga att möta. När energin viker efter några matcher så växlar man. Precis som vi gjort. Det finns många vinster med detta t ex att det fått fart på Scott och Vesel som båda är smarta spelare som kan göra mål.
Sen har vi ju faktiskt Anton och Linus som back-up oxå. Rätt säker på att Alcen sitter lugnt i båten.
Apropå Scott och Vesel så höjde sig båda dessa (särskilt Scott) några snäpp i slutspelet i fjol. Jag tror faktiskt att den trupp vi har passar riktigt bra i ett slutspel.

Sv: Matchtråd: Skellefteå AIK - Brynäs IF 2025-01-18
Jugge: Gamnackarna eller varför inte ”Brynäskonsumenterna” förnekar sig icke. Oavsett resultat, prestation eller tabelläge skall det sågas, gnällas och kritiseras. Fakta är helt irrelevant i sammanhanget. Centralt är att det måste finnas en hackkyckling som ska hängas ut. Är det inte Djoos så finns Kinnvall och Indrasis tillgängliga. Jag skulle vilja tagit del av dessa herrars kommentarer om det varit Djoos och inte CEDA som spelat fram till Skellefteås mål igår….

Skaplig start av Modo. 2-0 mot en helt meningslös företeelse i svensk hockey

Brynäsgubbe: Det känns helt ok. Man unnar ju inte LHC någonting, men Timrå behöver lite motgång just nu.

Kanske kan vi få en ny rolig video där Jokinen gapar på dem.

8-2 på ett par dagars roadtrip i Norrbotten/Västerbotten är helt ok 😉

Växjö och Timrå förlorar. Nu hoppas vi att färjestad tappar poäng

{9684}: Kul att förstöra fester!
Pissenkla skellefteå!

nittontolv: Skulle bli förvånad om den inte kommer granskas och anmälas i morgon. Lite konstigt att den inte renderade i matchstraff.

Jag gillar grabben Svrcek. Drivet i åkningen kan bli grymt när han växer in i kostymen.

nittontolv: klockan slår är ju absolut värst.

Gavve: Det är också intressant att han kände sig nödgad att säga att det minsann inte var någon filmning. Han insåg antagligen hur löjligt det skulle se ut i efterhand.

Jugge: Tycker inte det där var så farligt. Sagt med glimten i ögat och sen är ju det han säger sant också, det var ju faktiskt inte så längesen Rödin fick klä skott för allt som gick fel. Vi har kommit väldigt långt på kort tid, det går onekligen fort i hockey.

Edit: inser nu att du högst sannolikt snackar om idioterna som knackade på hos Rödin, och att det inte handlade om tonen i hans inlägg. Så kan det gå när man glömmer att dricka kaffe på morgonen :)

jhnd91: Det finns idioter bland supportrar till alla lag tyvärr. Så också lilla Timrå…

SuneMangs: Håller med fullständigt, SM-guld är realistiskt. Det känns nästan surrealistiskt som Brynäsare att skriva det efter vår ökenvandring.

Sen ska månen stå rätt, isen luta åt rätt håll och spelarna ha vinden i ryggen och solen i örat för att det ska lyckas.

Skämt åsido, håller sig laget skadefritt och antingen Ludde eller Källgren kommer in i zonen likt Honken -99 och Svedberg -12 så ska det laget som slår oss över 7 matcher vara j-vligt bra.

Sv: Matchtråd Luleå HF - Brynäs IF 2025-01-16
Peja: Håller med, fjärdekkedjan var bättre ikväll där det känns spännande att se om Svrcek kan fortsätta att ta steg. Han har bra skridskoåkning och tar för sig mer och mer.

Älskar känslor!

Farsang: nej , skenan lossnade mot stolpen när källgren var på väg tillbaka , men pucken var på väg in då.
Så nej hade inte räddat med skena

Danne66: Den får nog Källgren ta på sig, billigt mål.

Zappaholic: Rödda är som en maskin

Bäska droppar: Vilket hästhemjobb av kung Larry!!
👍👍👍👊👊👊

Hugo Lejon med 5p på 4 matcher, det ser lovande ut!

Catodenäldresspöke13: Jag är nog enig där tror jag. Tror även Greg är lite inne på det, iallafall lite halvt. Även om han nog inte skulle säga nej till en till om Brynäs skulle vilja det. Men tror han är väl medveten om läget. Det känns rätt att han avslutar karriären efter den här säsongen, även om det ändå gör lite ont, kommer sakna honom. Han är en äkta Brynäsare.

Stefan R 63:
Ljungkrantz måste ha ångra att han inte tog en mindre roll i Brynäs och ha. Hade han haft Tärnströms plats hade han troligen gjort det lika bra som i Almtuna och varit ordinarie nu i Brynäs och troligen utvecklats mer än han gjort i FBK.

Westfelt har vuxit enormt sen han lämnade Brynäs, speciellt under sin tid i fbk.
Undrar om det finns något gott kvar i honom eller om han gått över helt till the dark side? Må the force vara med Alcen nu när kontraktet går ut. Jag tror vi behöver en westfelt mer än en vesel i 4de.

Cardigan Daffipoff: Lejon mål för Bofors;)

Lunkan: Har för mig att man ringde 129510 eller nåt liknande gång på gång på gång med snurrtelefonen (var ju upptaget nästan hela tiden) och fick höra nån - som man föreställde sig var KEB - torrt berätta resultatet i periodpaus.
Det var på den tiden man vaknade efter fredagspartyt kl 15 på lördagarna, tipsextramatchen började kort därefter kl 16 (mörkt ute på vintern) och skålade för varje pling. Underbara tider!

SuneMangs: Om Samuel Jonsson fortsätter att storspela förtjänar han definitivt en ny chans i Brynäs. Annars är jag lite svag för tanken att Felix Sandström återvänder som en bättre målvakt och revanscherar sig i Brynäströjan.

Sv: Matchtråd: Brynäs IF - Malmö Redhawks 2025-01-11
JawKee: "Förstakedjan och tredjekedjan är ju bäst men andrakedjan är ju också bra"

Poängmässigt är det nog ganska jämnt mellan framförallt andra och tredje (skriver detta innan jag kollar upp det). Blev nyfiken så jag sammanställde lite snabbt.
Silfver (32) + Larsson (25) + Indrasis (25) = 82
Rödin (24) + Schroeder (17) + Lindblom (19) = 60
Kopacka (25) + Ölund (13) + Bobby (20) = 58

Var inte helt fel ute alltså. Att Kopacka och Bobby har så många fler poäng än Ölund kan ha att göra med att de jobbar mycket mer mot Brynäsbackarna än mot Ölund som då istället får ta en lite mer defensiv roll (ingen fakta, bara känsla/tanke).

Hade tänkt slå ut det på speltid också men SHLs statistiksida fungerar tydligen sådär i dag så vi får vara lyckligt ovetande kring poäng per minut speltid!