1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 446101 inlägg · 7966 ämnen

Bästa inläggen

Sv: Matchtråd: Brynäs IF - Malmö Redhawks 2025-01-11
Lira: Vad har diagnoser att göra med fel och brister?
Har haft en anställd som hade Aspergers. Funkade jättebra. Förstår inte vad det har med fel och brister att göra? Möjligen annorlunda.

Sv: A proposito de nada
nittontolv: Det kanske är jag som blivit lite girig. Det jag tänker på är att vi har tre bra, fungerande kedjor. Den fjärde räcker, för det mesta, inte riktigt till tyvärr. Ska vi kunna gå långt i ett slutspel så måste vi få in nån bättre dit för att inte vara tvungen att gå för tungt på vissa spelare. Men samtidigt så vill man ju inte att dom ska plocka in nåt i panik bara för att göra nåt, då är det lika bra att strunta i det. Vi kan säkert ta oss till semi utan nån ny, men nu när vi har nåt bra på gång i år vore det kanske en idé att försöka förstärka för att gå för det i år.

Men det är bara en tanke från min sida.

JawKee: Ja, spelet har hackat så mycket på sistone så nu har även Brynäsforumet påverkats.

Sv: Matchtråd: Leksands IF -Brynäs IF 2025-01-09
Silfverkroken: Vi var trea under hela januari förra säsongen (1a till 31a januari). Mora och DIF var bättre än oss under den månaden (DIF hade 2 fler matcher än oss men bara 2 mer poäng dock).

Vi skrapade ihop 19 poäng på 9 matcher. Gjorde 31 mål och släppte in 20. 6 vinster, 1 oavgjord (OT-förlust) och 2 förluster efter full tid.

Kan jämföras med december där det var lika många matcher men 18 poäng, 36 mål och 20 insläppta.

Sen växlade vi absolut upp i slutet. Om vi istället tittar på mitten på februari till mitten på mars (9 matcher här också så klart, precis innan slutspelet):
9 vinster, 27 poäng, 41 mål framåt och 16 mål bakåt.

Om vi tittar på slutspelet så såg det ut så här:
Brynäs - Nybro: 2-1
Brynäs - Nybro: 4-1

Brynäs - Karlskoga: 3-2 (OT)
Brynäs - Karlskoga: 4-1
Brynäs - Karlskoga: 2-3 (OT)
Brynäs - Karlskoga: 6-2
Brynäs - Karlskoga: 4-3 (OT)

Brynäs - DIF: 6-2
Brynäs - DIF: 2-1
Brynäs - DIF: 6-3
Brynäs - DIF: 3-1

Vilket kan sammanfattas med 13 matcher, 10 vinster efter full tid, 2 vinster i OT och 1 förlust i OT. Om man för över det till poäng (inga poäng i slutspelet) så samlade vi in:
35 av 39 poäng. Vi gjorde också 46 mål framåt och släppte in 22 under dessa 13 matcher och enbart i 3 av dessa matcher släppte vi in fler än 2 mål. Och i 7 av dem (mer än hälften alltså) släppte vi bara in 1 mål.

Vi steppade absolut upp mot slutet. Inte bara en känsla!

Uppenbart presterar Brynäs en svagare hockey i nuläget. Men laget har visat vad man kan och dessutom vad man kan över tid… Under en säsong går lag in i perioder där allt inte jackar i, där energin inte riktigt finns där och där mental trötthet kan skönjas… Är väl egentligen bara normalt att denna reaktion kommer och att den kommer nu. Ser framför mig att det kommer fortsätta se trögt ut ett tag men att vi växlar upp om några veckor för att öka oss in i slutspelet💪🇧🇪

Farsang: Spontant vill jag nog ändra backparen för att återgå till "det goda"
Söder - Dasset
Lindstein - Axel
Djoos - Berra
Kinnvall
Skulle ge oss en bättre kemi och Kinnvall har tyvärr spelat ner sig en hel del. Igår gick det väldigt långsamt och han behöver fokusera om några matcher.

Fruktansvärt pissig torsk.. flög ett och annat verktyg på jobbet ikväll. Fan låt oss vara lite förbannade och affekt-skriva.. torsk mot ett Leksand som inte speciellt bra är vidrigt tungt.
Vart är känslorna, behövde nån duscha eller använda en ispåse efter matchen ens?
Vart är Lindblom?
Helvete vad förbannad jag är. Kan inte släppa känslan....

fan, spelar ingen roll hur bra vi går, känslan av förlust är lika tung varje gång....
lycka till med nattsömnen kamrater!

munkas: du var en muntergök.
Vi vann mot rögle o lhc och förlorade mot leksand. Är det en kris?

Blir ju fundersam om vissa här inne sett en repris från en annan säsong? Vi släppte ju knappt till någonting alls. Fattar om man snackar om offensiven. För den var ju svagare. Men defensivt? Förstår inte hur man inte kan se att det var ett steg upp jämfört med tidigare matcher?

Anders Berg: Brutal svacka där vi vunnit fem av de sju senaste matcherna. Ja, spelet har hackat men om det ses som en brutal svacka vill jag ändå hävdat att vi gjort något bra.

Jag säger som Alcén sa "never too high, never too low". Bara upp på hästen igen inför lördagen.

Tack Källgren! 1-1 där hade varit en parodi på tidigare matcher.

Simpa: Brynäs har varit ett enda stort vulkanutbrott sen vi åkte ut mot Malmö. Kan inte minnas att det ens var samma positiva-vibbar under guld och finalsäsongen!

Sv: Matchtråd Linköping HC - Brynäs IF 2025-01-07
JawKee: Kanske rentav är så att det börjat prestationshämma laget och spelarna att leda serien så här? Att det byggts upp både egna och andras förväntningar som skapat en allt svårare hanterad press? Jag vet inte, men kanske de skulle ha en bekvämare sits och kunna spela ut bättre igen som 3-4 i tabellen? Likväl kommer det kännas något surt om vi snart nu nte skulle ligga i topp längre.

Jag hoppas LHC går ut och ber om ursäkt för ”vi hatar Brynäs” imorgon. Såna hårda ord hör inte hemma i en SHL-arena.

Honken72: Det komiska är ju att samtliga dessa tuffa Stone Island-klädda supportrar i 50-årsåldern på hemmastå har en Vita Hästen-halsduk och en Rickard Rauge-autograf ihopvikta i en kartong på vinden i föräldrahemmen...

JawKee: "Jag tror att resterande lag har spelar in sig nu denna säsong och nu vet hur Brynäs spelar och kan läsa oss lite lättare"

Kanske är det så. Det som talar emot det är ju att vi (inför denna match när vi spelat 30 matcher) samlade ihop mer poäng på de 10 senaste än de 10 första matcherna. Om motståndarna hade kunnat oss nu borde vi ju inte ta mer poäng.

Första 10: 17p
Match 11-20: 22p
Match 21-30: 20p

Det är verkligen ingen kris sett till poängskörden. Men jag håller ju med om att spelet känns sämre (det defensiva spelet så klart). Det känns nästan som vi gått tillbaka till hur det var i början på HA-säsongen där det kunde bli 5-4 istället för 3-1. Full fart framåt och så länge vi gör fler mål så är det lugnt liksom.

SuneMangs: Ett vilt kämpande Linköping får till slut se sig besegrade av ett Brynäs som totalt gick för fullt i 20 minuter.

Jag är glad att vi lyckades vända, men det känns onödigt att tappa poäng mot detta Linköping.

xxx BIF xxx: Rödin dirigerar in pucken med skridskon. Han sparkar inte.

Är det Källgrens fel att Brynäs drar på sig en utvisning i slutminuterna också?

Brynäsgubbe: Losersnack att ta förlust för givet innan matchen är slut.

Källgren har släppt en billig idag. Resten är backarnas fel. Sluta gnälla på målvakten nu, han har vunnit bra jävla mycket poäng åt oss.

JawKee: trots svag form (det krävs en serieledning för att säga så) så tror jag vi tar hem det här. Dock inte utan ansträngning. Tvärtom. Tror vi vinner med 3-4 innan förlängning. Lhc tar ledning och Kovacs gör två mål.

Målskyttar är Larsson, Kopacka, D'Astous och Trivigno.

"Något som är lite intressant att titta på är olika lags antal mål i 5 mot 5. Dvs utan special teams. Vill minnas att vi inte är så långt ifrån superoffensiva FBK"

Detta kan jag enkelt kolla upp JawKee. Och du har helt rätt! Vi är inte så långt ifrån alls. ;) Reserverar mig som alltid för slarvfel, bara att ni säger till om ni ser något.

Brynäs - FBK
5 mot 5: 78 - 78
5 mot 4: 17 - 23
5 mot 3: 0-1
4 mot 4: 4-3
4 mot 3: 0-0
3 mot 3: 0-0
3 mot 4: 0-0
3 mot 5: 0-0
4 mot 5: 1-1

Några fler:
Öppet mål: 10-3
Straffslag: 1-5

Om vi för skojs skull jämför med de som är minst effektiva i SHL... Växjö! Så ser det ut så här:
5 mot 5: 50
5 mot 4: 9
5 mot 3: 2
4 mot 4: 1
4 mot 3: 0
3 mot 3: 0
3 mot 4: 0
3 mot 5: 0
4 mot 5: 0
Öppet mål: 3
Straffslag: 0

För skojs skulle kan vi jämföra antal mål bakåt med FBK också.
5 mot 5: 47 - 57
5 mot 4: 1-1 (alltså när ens eget lag har PP)
5 mot 3: 2-0
4 mot 4: 4-3
4 mot 3: 0-0
3 mot 3: 0-0
3 mot 4: 0-2 (Alltså när laget spelar i BP)
3 mot 5: 0-3 (Också i BP)
4 mot 5: 11-19 (Också i BP)
Öppet mål: 3-2
Straffslag: 1-1

Sämst i denna defensiva statistik är Modo.
5 mot 5: 76
5 mot 4: 5 (De har alltså släppt in 5 mål när de har PP)
5 mot 3: 0
4 mot 4: 4
4 mot 3: 0
3 mot 3: 0
3 mot 4: 1 (När Modo har BP)
3 mot 5: 2 (I BP)
4 mot 5: 16 (I BP)
Öppet mål: 6
Straffslag: 0

Sv: Matchtråd: Brynäs IF - Rögle BK 2025-01-04
Erat: Exakt vad jag skulle säga. Alltjämnt tre poäng ner till Färjestad. Nyp mig i armen någon.

Gavve: 2p och man är missnöjd som fan, man har blivit bortskämd...

Erat: Han har inte gjort 4 poäng i matchen.

SuneMangs: Han är ju faktiskt helt otrolig. Han ser ut att ha två sekunder mer än alla andra på sig i varje agerande.

Tänkt en del på detta med ramträffar (även skott utanför). Är väl alltid surt när det klingar i ramen men jag ser hellre ett skott i ribban/strax utanför än mitt i magen på målvakten. Så klart hade jag helst sett den sitta i övre maskan jag tycker det är positivt att man siktar i närheten av ramen. Se tex Rödin som nästan alltid sätter dom strax under ribban. Sen hamnar många utanför oxå men tycker man kan ta det då det blir vassare avslut. Obs jag kan vara ute helt och cykla här 😄

Forsberg 1978: Oh ah Hillström. 😎

#33: Persson som står enligt swehockey.se

Erat: Jag är väl också lite inne på det där med att det "inte kostar något". Utvecklas Lejon till en bättre/bra spelare (på SHL-nivå alltså) så är det win för Brynäs. Gör han det inte lär det finnas lag i HA som är intresserade av honom.

Faller inget av dem in så lär det inte kosta många kronor för Brynäs att göra denna chansning. Hellre chansa (när det är billigt) och förlora än att se något annat lag plocka upp honom och se honom växa till en grym spelare där.

Dagens laguppställning. Hillström går före Lindblom jr
Uppladdat:

500x0-20250104160537_0.jpg

Svensson_62: Håkan Lönngren, med klara Nybro-sympatier. Helt underbar.

”MEN TITTA, SLÅ IHJÄL HAN!” 😂

Ett ypperligt val, det hade jag också valt.

De här som inte känner till honom kollar med fördel in klippet jag länkar till. YouTubes absoluta höjdpunkt, anser jag.

JawKee: Hade fortfarande varit riktigt intressant att se Hillström från start på Schroeders plats. Tror inte han hade gjort bort sig.

Gott nytt år alla Brynäsare!🎆
Uppladdat:

500x0-img5599.webp

500x0-img5600.webp

Gott nytt år alla !

Sv: Matchtråd Brynäs IF - Timrå IK 2024-12-30
Olli Nomadinen : Har du sett en arg chihuahua nån gång? Springer runt fotlederna på människor och nafsar men allt som händer är att man tycker de är lite smågulliga i sin iver att verka tuffa.

Olli Nomadinen : Ni kan vara glada att ni vann öht, som Gavve påpekat. Varför är du så arg?

JonteD: tror inte det är en enda Brynäsare som kan säga att Brynäs var sig likt i dem två första perioderna 😂

Däremot 3:e perioden spelade dem hockey som dem brukar at göra.

Men tycker ni att Brynäs gjorde en bra match så kanske ni ska titta på lite mer Brynäs matcher för att se hur dem brukar bete sig 😂

Gott nytt oavsett 🚀

jhnd91: Givet att kritisera domare när felbeslut görs. Men enligt dig kanske domare alltid dömer perfekt? D'astous puttade in Wedin i målisen precis lika mycket som eran spelade puttade in Oskar Lindblom mot eran målis i en tidigare match, där målet blev bortdömt.
Wedin gör inte allt han kan för att ta sig därifrån, han väljer att hoppa istället och gör själv så han faller mot Källgren. Där är skillnaden. Dessutom så var det icing redan innan det som domaren missade, en tydlig en.
Tycker att alla borde sluta ta kritik mot domare som är ursäkt till att man förlorat. Kritik är kritik helt enkelt.
Med det sagt så ja, Timrå förtjänade vinsten idag, för ni var bättre än Brynäs. Det tar jag inte ifrån er. Jag kan dock hålla flera tankar i huvudet samtidigt och kritisera vissa domslut, ja.

Blå grottan: Helt ärligt, hur mycket hjälp hade stackars Källgren idag? Jag fattar att han ifrågasätts, men det var inte många rätt på utespelarna fram till 4-0 heller. Det var i det stora hela en usel laginsats idag, även om några spelare hade en tyngre dag på jobbet än vissa.

Räknar med Persson från start i nästa match dock.

DoNaka: "Hans defensiva kvalitéer lämnar ju övrigt att önska ibland"

Kul att du säger det när han samtidigt varit inne på totalt 7 mål bakåt på hela säsongen. Finns ingen på topp 25 i plus/minus i SHL som varit inne på så få mål bakåt (tvåa har 9).

KulltorpsOlli: Vår styrka är i tredjeperioden. Så ropa inte hej än.

Dessutom har ni retat upp Silfverberg också. Inte bra.

Det ska bli mäktigt att få se sjöddas vepa hissas live. Han var Mr Brynäs för mig när jag växte upp

Sv: Matchtråd Växjö HC - Brynäs IF 2024-12-28
Så ja! Luleå tar extrapinnen

Erat: Och om Frölunda släpper in ytterligare ett mål har vi släppt in minst bakåt efter 28 omgångar

Blixt från klar himmel!

jag tror många lag och brynässupportar fortfarande är chockade över att brynäs är så bra.. man är van att brynäs är ganska dåliga och sviker allt som oftast i shl, dom senaste åren.. man vill gärna skriva av sin frustration, sen är det klart man måste få kritisera när det inte ser bra ut men jag råder alla brynäsfans( även mig själv) att spara på den värsta kritiken tills matchen är över.. för det går inte att räkna ut detta brynäs denna säsong!