1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 446128 inlägg · 7966 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Dallemas: Tror Bolaget och Brynäs har rätt bra samarbete sen tidigare.
www.instagram.com/brynas__if/reel/C-ZYaKToEfr/

Brynäs har ju till och med gjort reklam för dem och gett medlemmar billigare pris på biljetterna till just Bolaget (som ni ser ovan, från augusti i år). Finns även videos där de från Gävle (Gasklockorna) kör med Brynäströja också och drar igång "Oh a Silfverberg säg Oh ah...."

Så OM Brynäs skulle vara intresserade av en låt från dem så skulle det nog gå att ordna.

Gavve: Intressanta diskussioner gällande Lindstein/Kinnvall.
Som många varit inne på, ett lyxproblem.
Jag tror att anledningen till varför man väljer att ”peta” just Lindstein till förmån för Djoos är främst av två anledningar.
1. Man vill inte gå ifrån konceptet left+right då det är en grundsten i vårt spel att kunna vända spelet snabbt från back -> back upp till forward.
2. Det blir naturligt att alternera mellan Djoos och Lindstein jämte Andersson då Andersson är så jäkla stabil och spelar sitt spel oavsett vem som är intill.
Rimligtvis så delar Djoos och Lindstein på uppgiften inledningsvis för att senare ta beslut hur hårt man vill gå på 6 backar.

xxx BIF xxx: Jag insåg att jag gav mig ut på djupt vatten när jag valde att kommentera ett inlägg av dig. Men när man ser en person, efter säsongen hittills, ge Andersson epitetet ”bra” SHL back så tror jag de flesta reagerar.

Killen är ju inget annat än en succé. Han hyllas överallt och har grymma underliggande siffror också. Då är man mer än en ”bra” SHL back.

Sen håller jag verkligen med att vi ser på hockey på olika sätt. Du verkar fast i någon form av 80/90 tals romantik. Misstänker att spelare av typen Sanny Lindström stod för är din favorit? Primitiva, fysiska backar som kan boxa ut…

Förresten, var det du som skrev att 8st. Didrik Strömberg hade varit bättre än Brynäs nuvarande backuppsättning?…

xxx BIF xxx: Axel Andersson blev ju denna vecka utnämnd till veckans bästa back i SHL (tillsammans med Söderström) av Sanny. Så uppenbarligen finns det ju fler som håller honom väldigt högt. Johan Svensson (MrMadhawk) hyllade också just Axel Andersson denna vecka.

Sen är det ju fakta att Andersson varit inne på fler mål framåt (10) jämfört med Söderström (6). Trots bara 1 match mer spelad för Andersson. Söderström har dock 1 mer poäng än Axel (6 mot 5). Sen är så klart inte offensiven allt heller, jag vet.

Sen har ju Söderström spelat med D'Astous (Finska ligans bästa back) jämfört med Axel som spelat med Lindstein (som åldersmässigt får spela i J20 och i JVM) så det är ju lite svårt att jämföra rakt av. Lindstein har ju dock ruskigt bra underliggande siffror denna säsong, jag säger bara att den man spelar med kan påverka hur man spelar också (på gott och ont).

Båda är ruskigt bra backar och jag tycker det är svårt att jämföra dem rakt av. Söderström har haft en bättre karriär och kommer från NHL (53 matcher bara, mer i AHL) medan Axel kommer från Hockeyallsvenskan. Trots det gör båda det ruskigt bra i dag och jag tänker själv inte säga att den ena är bättre än den andra. Det får experterna göra. Jag kan däremot säga att Söderström är en mycket flashigare spelare än Axel och att han därmed syns (min åsikt).

Silfverkroken: Spännande med nytt intro!
Jag vet att det tisslats och tasslats lite om ”My heart will go on” med Celine Dion i halv hastighet.
Kan bli riktigt stämningsfullt 👍

Sv: Matchtråd Luleå - Brynäs 2024-10-19
Gavve: Tittat på lite sammandrag från övriga matcher. Plastsjö vinner alltså över Frölunda med 1-0… Kan inte bara SHL utesluta det där laget någon gång? Hockeymördare, det är ingen jäkla sparkboll vi håller på med här…

Silfverkroken: "Kommer på att tänka på stolpskotten i femtefemman som tyckte det hade varit bättre om vi satsat på sex Didrik Strömberg på backsidan istället"

Till deras försvar (håller inte med dem för det) så var detta sagt innan Söderström blev klar för Brynäs. Ta bort Söderström och med en skadad Djoos och en obeprövad D'Astous så kan jag någonstans förstå att Brynäs backsida såg svag ut (det var ju något de flesta här inne var överens om). Sen är det så klart kraftigt överdrivet det de sa. Men klart är ju att det åldrats sådär när man ser att Brynäs inte bara kan vara spelförande ibland utan är spelförande i de flesta matcher.

Vi såg ju hur mycket vi saknade en toppback när D'Astous var borta och när Söderström sedan var sjuk.

Detta hade kunnat vara vårt andra backpar om vi inte värvat Söderström (med Djoos borta) när D'Astous var avstängd:
Andersson, Axel - Lindstein, Theo
Hade D'Astous floppat hade vår backsida knappast skrämt någon (jag pratar fortfarande om innan vi fick in Söderström).

Alcén har ju åter igen lyckats med värvningarna och har fått ihop ett riktigt bra lag. Som experterna i studion säger. Brynäs spelar som ett lag. Inte att det är superbra spelare på alla positioner (som Färjestad har t.ex, min åsikt) utan att Gälla fått ihop ett bra lag där alla gör exakt det de ska match efter match. Där Scott är precis lika viktig som Silfver i sina roller.

Tigerhjärta: Sjukt imponerad av gruppen och stegen man har tagit sedan uppflyttningen. Och det sjuka är att Djoos inte ens har spelat,

Catodenäldresspöke13: Larsson är klass. Man kan inte kolla på poäng när man ska bedöma honom.

Titta på detaljerna, otrolig..

Min favoritspelare i Brynäs.

parks: Vi är så jävla bra! Man häpnar i varenda match!

gwl: fyyyyfan va snyggt!

Lunkan: Hybris? Jag tycker det är fint när dessa ”experter” hyllar Brynäs arbete. Bra saker förtjänar att lyftas fram. Jag tror att Svedman, Alcén, Gälla och övriga står stadigt på jorden även om deras arbete hyllas av SVT.

Man blir ju varm i hjärtat (inte bara av ölen) när kära gamla arbetarklubben Brynäs vaknat till liv igen. Om inget annat är en sak säker vill jag fastställa, vi spelar i SHL nästa säsong med. Trevlig helg brynäsare 🏒

Sv: Skellefteå - Brynäs 2024-10-17
{10735}: ja nåt har hänt med gävlepubliken.. kanske insåg staden gävle när vi åkte ur att brynäs i högsta ligan inte är så givet längre.. och man vill visa laget att vi finns här för er.. så gävlepubliken imponerar just nu.. känns som det är slutspel när man går på hemmamatch.. riktigt kul=)

Senast Silfverberg mötte Skellefteå vann vi också.

*Wink* *Wink* 😉

När man ser i efterhand Skellefteås mål så ser man hur jävla bra dem är på att slita isär vårt försvars spel i egen zon.

Ibland när folk skriker hönsgård så tycker jag det är lite överdrivet, här blev det verkligen hönsgård. Men det var fan oftast Skellefteås fel att det blev hönsgård, inte våra egna spelares. (Mer situationer än bara målen jag menar då)

Tre spruckna målnollor💪🏼

Mestadelen av folket på jobbet som gillar hockey är Malmö supportrar och Skellefteå supportrar.
Ska därför bli en helt underbar fredag imorgon.

Dra dit jobba vanligt 06-08, sen köra städmaskin och lyssna på musik resten av dagen 🤩 längtar redan att tugga hockey på rasterna med 😂

Kung_Sjödin: "För övrigt så är det stor skämskudde att publiken står och hejar på "AIK" hela matchen! :-D Borde dom inte stödja sitt eget lag i stället för ett lag från Solna som spelar i Hockeyallsvenskan???"

Har påpekat de för min sambo några gånger 😂

Haha..jävla topplagshockey. Håller pucken typ hela OT och sen avgör man metodiskt. Jag är imponerad!

Peja: Dom får alla domslut med sig men vi vinner ändå.

Så starkt.

Prime Rödin is back baby!

Bockensdricka: Vi gör totalt sett en jättematch igen!

Zappaholic: Håller med, men svårt att vinna mot ett lag som Skellefteå om man inte gör fler mål. Brynäs har spelat bra men bränt alldeles för många lägen i den här matchen.

Det där målet får Schroeder ta på sig. Huvudlös passning i egen zon till Rödda.

Supportern: Har kollat igenom highlights från Skelles hemmamatcher den här säsongen och det finns en del mönster som jag tror passar oss ganska bra.

För det första är deras deras gameplan hemma extremt offensiv. Man sticker med fem spelare så fort man får puckkontroll. Eftersom backarna pinchar vid nästan varje anfall får kvicka motståndare som vänder spelet snabbt ofta 2-1 eller 3-2 lägen. Passar oss bra. Jag tror att Ölundlinan har goda chanser att hänga ett par kassar.

För det andra är Söderström i kassen överraskande mänsklig. Han kan visst stå på huvudet och göra omöjliga räddningar då och då, men släpper också ganska enkla puckar förbi sig.

För det tredje så är det ju sedan Hedenhös så att vi spelar vår bästa hockey mot de bästa lagen (tyvärr gäller också det omvända mönstret...).

Alla som var orolig för Källgren vid slutsignal i måndags kan vara lugna. Han fick tydligen kramp i ryggen bara.

Sv: Brynäs - Modo 2024-10-14
dempa: Du uppför ju dig som folk, du är alltid välkommen!

eltifoso: JFK har haft så mycket fel att det blev underhållande. Vore kul att gå igenom det han skrev om Brynäs och Modo innan säsongen och se om något av det har stämt hittills.

Har någon att till JFK på HS både på våran och Modos
sida.Vi kanske får skicka ut en efterlysning.
Eller har han helt enkelt tackat nej till att medverka på HS.

Jugge: Verkar tyvärr vara kris i Modo nu. Läser Olofssons kommentarer om Karlins spelsystem, jisses.

OveJärnkrok: ” Viktigt att inte flyga iväg som supporter nu. Det var jäkligt viktigt ikväll att fortsätta skapa avstånd neråt och fortsätta vinna hemma. Nu har vi ännu tuffare matcher framöver. Vet hur det kommer låta på vissa om det går lite tyngre nu.”

Helt rätt och vi hoppas att laget fortsätter hålla sig ödmjuka också. Nu slog vi seriens bottenlag som är i en tyngre period ganska enkelt till slut på hemmaplan.

Men borta mot ZAIK och Luleå torsdag och lördag blir så klart något annat. Men det finns samtidigt noll press på laget att man måste ta poäng så vi borde kunna åka in med sänkta axlar och prioritera defensiven. Lägen framåt lär vi få och nu har ju fler börjat vakna till offensivt.

Jag tror vi tar 3p på veckans återstående matcher. Men jag är nöjd så länge vi spelar bra mot dessa topplag.

JawKee: Fin värvning, men går inte att jämföra. Axel är på en helt annan nivå, vill säga att han är tongivande med puck, i positionsspel, han höjer Lindstein, och inte tvärtom. Trivigno är en ruggigt fin "gnuggarvärvning" men Axel är en värvning som inte vi gör, i vanliga fall, den gör "toppklubbarna"...

OveJärnkrok: Egentligen är det bara HV hemma nästa torsdag som känns som en trea på förhand. SAIK, Luleå och Timrå kommer bli riktigt tufft. Men det kanske ger sig nu, när andrakedjan bestämt sig för att kliva in i säsongen på allvar och dessutom är Djoos med igen snart.

OveJärnkrok: Modo har släppt in strax under Brynäs och Timrås antal insläppta mål tillsammans (33 mot 35). Rätt fascinerande då det var defensiven hos både Brynäs och Timrå som ifrågasattes inför säsongen.

{7426}: tack! Och grattis till er att ni spräckte målnollan på bortaplan. Märks att ni har en del skickliga spelare men att de inte särskilt ofta spelar som ett lag. Känner tyvärr (för er) igen det där från flera Brynässäsonger när vi varit i SHL tidigare.

Önskar er all lycka framöver så länge det inte går ut över Brynäs så klart (ser hellre att Rögle och HV går dåligt för egen del).

Anders Berg: vad har du för bekymmer? Har du sysslat med lagsport? Hans slit och taktiska skills och rödins slit öppnar för chanser.. .
Jag har hellre 3 kedjor som kan avgöra matcher än att lita på en första lina....
Ibland går hissen inte ända upp...

Älskar att se hur Schroeder gör Max-åkningar efter pucken nu💪🏼 tysta tvivlarna

Honken72: TRIVIGNO!! Tänk att det finns 50 bättre spelare i hockeyettan…

Schroeder har börjat bra! 👍

{9684}: Rolf Lassgård för hela slanten

Aaaa: Ja jag tänker också att Djoos kanske spelar på torsdag. Som han själv beskriver det i artikeln:
"Jag hade gärna spelat idag, och hade säkert kunnat, men man får inte vara dum, säger Djoos"

Så låter det ju inte som att så mycket hämmar honom längre. Men förmodligen dumt att slänga in honom direkt när han inte ens tränat med laget (mer än 1 träning) när vi klarat oss bra utan honom. Men himla skönt att han är tillbaka! Ska bli så kul att se honom spela igen vare sig det blir på torsdag eller inte.

mattiask: Kinnvall har spelat upp sig på sistone. Kommit in i det. Rankar honom som 5:e eller 6:e back i konkurrens med Axel när vi är ordinarie.

Brynäs behöver få igång juniorverksamheten igen. Det är där man kan få mest prisvärda spelare i längden, både när de är unga och när de är "hemvändare", istället för att behöva värva dyra legoknektar.

Östbergarna och Svrcek har börjat säsongen starkt. Intressanta spelare.

Bob: jag känner samma frustration som många och det kliar att göra ändringar. Men, som en del är inne på så tror jag vi gör bäst att inte göra det. Vi tar poäng och är mer än bra med i matcher. Jag tror det är bättre att jobba på taktik och individuella prestationer inledningsvis och därmed få lite stäm. Som många säger så tror jag det finns talang att hämta, men av flertalet anledningar så vill det sig inte riktigt för alla.

Sv: Brynäs - Malmö 2024-10-12
KalleTeodor: Modo har spelat bättre än vad resultaten visar, så det blir en tuff match mot en
halvdesperat motståndare.
Snacket från en del frustrerade och otåliga fans om att bänka eller t.o.m skeppa Schroeder och Oskar är minst sagt oseriöst.
Det kommer att lossna för båda, ingen panik på långa väger än så länge.

Silfver: Jag tror det släpper för Lindblom i matchen mot Modo. Här är tre punkter till varför:
1. Rödin går mot formtopp och Lindblom är som bäst bredvid spelare med puckkontroll och rörelse.
2. Dastou är tillbaka vilket gör att Brynäs kommer att tillbringa mer tid i offensiv zon. Hans rörelse och puckkontroll ger lägen till andra.
3. odkar börjar hamna i rätt positioner för att få lägen. Förr eller senare börjar han se nätet och inte målvakten.

Var på plats idag. Långa köer i pauserna så lär ha blivit bra dagskassa. Gick snabbt att komma in. De hemska gul-röda-plockepinntröjorna är på 70% rea men verkar inte gå åt ändå :)

All heder åt ståplats som sjunger hela matchen. Mediakuben är fantastisk. Kan man få till ett bra intro som var riktigt kasst idag blir det grymt. Sjukligt mkt reklam som snurrade på den så den är nog redan avbetald.

Gillar inte att såga spelare med Schroeder såg verkligen risig ut i offensiv zon. Ser halvrädd ut och verkar inte vilja ha pucken. Skulle vara kul att ha sett honom nån säsong när han spelat bättre för att kunna jämföra. Lyckades väl även stå i vägen för ett mål. Men han vann nog rätt många tek.

Var mkt upp och ner idag men jag är ändå hoppfull. Jämfört med säsongen vi åkte ut så är det ju helstatlig bakåt. Den hönsgården vi upplevde då med risiga målvaktsinsatser glömmer jag aldrig. Källgren ser bra ut och defensiven funkar med undantag för 17 som inte håller för SHL. Men med full backsida så känns det som vi har chansen i varje match.

Bara hoppas att offensiven lossnar. Syns att Lindblom har något. Rödin tkr jag ser bra ut också.

Gavve: Var på plats idag och gjorde en del observationer. Malmö är ett bättre lag än många tror, framförallt är deras backuppsättning mycket bra. De hade dock blivit kraftigt försvagade och antagligen varit chanslösa utan två av sina tre spetsbackar (Thompson, Salo, Kivihalme) som är mycket bättre än de övriga backarna. Det är lite likadant i Brynäs, och givetvis blir man oerhört försvagade utan Djoos och D’Astous.

Annars konstaterar jag att Källgren och Silfverberg var klart bäst i Brynäs. Antar att Indrasis fick beröm efter första perioden, men det var tydligt att Silfverberg satte upp anfall och involverade Indrasis, som blandade och gav med vad han fick serverat på bordet. Med bättre kedjekamrater hade Silfverberg gjort 2-3 poäng i den här matchen.