1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 446153 inlägg · 7966 ämnen

Bästa inläggen

Sv: Brynäs - Leksand 2024-10-10
Anders Berg: jag tycker ändå Söderström och Persson gjorde det bra mot Linköping. Så hoppas dem gör det ikväll med

Sv: A proposito de nada
Kan rekommendera att ladda upp till morgondagens match mot Leksand med att kika på Södertälje - Djurgården ikväll. SSK har haft en grym säsongsinledning med 16 poäng av 18 möjlig, och nyförvärv som Nolan Steven och Carter Souch har levererat framåt. Djurgårdens lag behöver ingen närmare presentation.

Dasstuss: du verkar ju dock se en enorm uppsida som ingen annan ser.

Dasstuss: Jag tror vi alla är överens om att vi gärna hade haft Kelleher i laget. Brynäs ville det också (ingen hemlighet). Men Brynäs ville inte betala 250k+ i månaden för honom vilket Djurgården ville.

Räcker det inte så? Vi alla vet att du älskar Kelleher mer än någon annan men Brynäs har erbjudit honom ett kontrakt som han tackade nej till. Han är uppenbarligen inte värd de pengarna i SHL (eftersom ingen annan klubb värvar honom heller).

Det handlar liksom inte om att vi supportrar eller Brynäs inte vill ha honom i laget eller att han inte skulle passa in utan att han är alldeles för dyr sett till vad vi får. Ska han vara bäst betalda spelaren i ett SHL-lag (eller en av de bäst betalda) så får han ha väldigt mycket mer uppsidor än han har även om jag gillar Kelleher väldigt mycket.

Sanny visar upp en riktigt ful tackling och undrar vad den ska resultera i för avstängning om D’astous fick 2 matcher ”väldigt hårt”.

Bra video av Sanny att få ut på sociala medier att återigen visa att det är felaktigt.

Dasstuss: Kelleher är inte en spetsspelare i SHL eller ens Liiga. Därför faller din argumentation platt.

Dasstuss: själv skulle jag inte klandra Alcen 100% för degraderingen. Det är något som hela organisationen löste. Skev självbild av vad man var för
Lag i nutid. Kickar tränare år efter år. Nedåtgående spiral som bara kunde sluta i degradering, tyvärr fick Alcen ta smällen för andras arbete.

Sen väljer styrelsen att kicka Micko manner EN match innan kvalet. Tror vi hade sluppit HA om man kickat manner 5-6 matcher innan kvalet eller låtit han styra laget genom kvalet.
Ove och masken fick för lite tid att ta tag i det.

Sänder ju bra signaler att man verkligen tror på sin sportchef för framtiden men bara ge ett ettårskontrakt 😂

Kelleher ”vet” vi för media skrev om det. Inte konstigt att han tog en mega lön i djurgården dock.

Så som laget ser ut så hade Kelleher enbart kunnat ta Indrasis plats enligt mig. Han passar inte in någon annan stans. Kelleher var säkert tänkt att spela på Trivignos plats. Men efter att ha sett Trivigno så är jag ändå väldigt nöjd med utfallet av den värvningen.

Och skulle han ta Indrasis plats så hade Brynäs vart tvungen att bryta Indrasis kontrakt för att ta in Kelleher.

Onödigt att bryta ett kontrakt för en liknande spelare.

Och nej Kelleher i en fjärdekedja hade aldrig funkat.

Oavsett så är det roligt när man kan klaga på en sportchef att han inte är värd kontrakt och sen klaga när han inte tänker överbetala för en spelare bara för att vi ska ha en spelare som man gillar i HA. Där snackar vi om felbyggt deluxe.

Såg att LHC fans samlat in pengar att swisha till Hofbauer för en del av böterna efter hans boarding tackling.

Deras motivation var att han är en spelare som alltid ger allt ute på isen och spelar nära gränserna, men att det ibland ”kan gå över gränsen -Shit happens”

Tycker det är så otroligt skevt av fans att samla ihop pengar för en väldigt ful smäll i ryggen rakt in i sargen.
Där ska han ta smällen själv med både avstängning och böter.

I mitt tycke även respektlöst mot den tacklade spelaren i Skellefteå. (Men det är ju trots allt LHC fans)

DOCK gillar jag hofbauers svar. Skickade tillbaka pengarna och tackar för stödet och skriver att dem pengarna har bättre användning för läktarkulturen. Det är en klass akt av spelaren själv.

Ännu mer - till LHC fans i min bok.

Men ett + för Hofbauer i min bok, som jag även tyckte var rätt rolig att se när dem mötte Brynäs.

Oavsett så förstår jag såklart att det kan bli fel ibland med tacklingar och dylikt. Så hyser inget stort agg när en spelare råkar göra en sån tackling. Gillar bara inte sättet fansen gör en insamling för att hjälpa betala böter som han förtjänar.

Sv: Matchtråd: Växjö - Brynäs 2024-10-05
Hur fasen kan han bli avstängd i efterhand när domaren går igenom händelsen och ändrar beslutet till och med till en tvåa.. Snacka om att undergräva förtroendet till sina egna domare.. gör om och gör rätt..

Gavve: Måtte Brynäs försöka överklaga. Ett horribelt beslut.

Fan vad trött man blir. Två domare står och granskar tacklingen via flertalet bilder och gör sin bedömning, sen ska skiten lik förbannat anmälas och granskas igen.

Det är en bra jävla tackling och detta är bara montera ner och döda hockeyn.

havre: Det är ALDRIG onödigt att sätta in en schysst tackling. Det var ju tyvärr matchens höjdpunkt för oss.

Domaren tar ett bra beslut för en gång skull. Nu laddar vi om och tar Leksand på torsdag!

Erat: Underbar jävla tackling! Matchens höjdpunkt!! Armen är nere, skridskorna lämnar inte isen. Växjö-spelaren är puckförare och träffen tar initialt i axeln.

Jisses. Det som Rödin åker för är ju sånt som deras backar gör i nästan varenda byte.

SuneMangs: Kontrakt till slutet av november tydligen, Vienna har sin målvakt skadad. Jag hoppas det går bra, mycket bättre avslut att spela utomlands än att avsluta med att få sparken i Brynäs.

Jonjo: ” Risk att vi får se ett snålspelande riskminimerande Växjö ”

Risk??
Det är ju garanti på sådant spel från Växjö

mk: Efter att ha gillat på reprisen tycker jag ändå att domarna gjorde rätt. Min spontana reaktion var matchstraff men 2 minuter var OK. Jag tror inte att det är en medveten armbåge, tycker matchstraff hade varit för hårt för en omedveten aktion. Skulle inte kalla det för tjuvsmäll. Oavsett vad regelboken säger tycker jag det vore dålig fingertoppskänsla att dela ut matchstraff för en sån sak.

Sen är det intressant att Brynäs spelar så oerhört rent och disciplinerat. Inga dumma utvisningar. Man åker skridskor och jobbar klubba mot klubba istället för att göra saker där man riskerar utvisningar.

BIF Kungen: "Tredje klart sämsta perioden av oss och vårt tidigare spelövertag jämnades ut"

Håller med. Ändå starkt att vinna den (1-0). Vi har alltså vunnit 4 av våra 5 tredjeperioder och den femte har vi spelat oavgjort i. Första perioden har vi bara 1 vinst i på våra 5 matcher och andra perioden har vi 2 i. Tyder på att vi blir starkare ju längre matcherna går (detta var samma sak i HA om jag minns rätt). Tidigt på säsongen så klart så det är väl mer rättvist att sammanställa när man mött alla lag 1 gång i.a.f.

Även fint att höra Gälla på presskonferensen om att han inte är nöjd med spelet. Att det inte riktigt satt i dag och att vi måste "tävla än mer för att ta oss in på insidan mer" eller något sånt. Skönt att ha en tränare som efter 3 vinster, en OT-förlust och 1 förlust inte säger "Vi är nöjda med poängen vi fått" tycker jag.

Roger Hansson sa i PK att dem blev irriterade vid 2-1 målet p g a att Silfverberg rörde sig till en mer fördelaktig position innan pucken släpptes.

Varpå Gällstedt säger lite kaxigt med glimten i ögat ”Jädrar vad snabb du var på att se det”

Vad jag kan se så står han still tills pucken Tekas bakåt 😬

Peja: Rögle hade 10 av 11 mot oss innan dagens match. I år är det vi som bryter negativa trender.

Brynäs har alla möjligheter att vinna i Växjö med. Ruggigt skön känsla nu.

Älskar hur fucking stabil Källgren är. Så skönt att slippa ha ångest varje gång motståndarlag får skottläge

Att Bobby skulle vara en 1p/m-spelare trodde nog ingen. Snacka om positiv överraskning! Är precis den spelare jag tycker Brynäs saknat i flera år (sen typ Alcén och Granström slutade även om det inte går att jämföra rakt av så heller).

Utan tvekan en av mina favoritvärvningar så här långt. Även om D'Astous så klart också måste hyllas. Men Bobby är mer "min" spelartyp, ingen mer värdering i det än så.

Edit:
Kul också att vi äntligen vunnit en förstaperiod. Rögle enda laget på 0 där nu!

Söderströms man mot man försvar är sinnessjukt bra! Sätter han jobbar med klubban är galet klass

Sv: Matchtråd: Brynäs - Rögle 2024-10-03
avdankad: "Jag personligen tycker ändå att Bertil/Kinnvall steppade upp rejält mot FBK, enklare spel i egen zon, vassare framåt och framförallt rejälare. Även många bra skottäck etc."

Yes, dom har varit helt ok. Men... någon måste petas när Djoos är tillbaka. Chuckie och Söderström ska ju såklart spela, ingen diskussion där ens. Och sedan har ju Lindstein och Andersson överraskat rejält, iaf på mig. Trodde dom skulle få mer problem.

Tycker egentligen ingen varit dålig, blir att ta bort den som varit minst bra.

Ove Myling: För att försvara de gubbarna lite, ber jag er att kolla på hur resterande spelare på isen vid de baklängesmålen agerat. Båda målen mot Frölunda kom från mittzonsdräll där även fwds ligger helt fel och glömmer sin gubbe hemåt.
Visst har de en del att jobba på, men allt ligger inte på backarna vid de målen, som ett exempel.
Jag personligen tycker ändå att Bertil/Kinnvall steppade upp rejält mot FBK, enklare spel i egen zon, vassare framåt och framförallt rejälare. Även många bra skottäck etc.

Annars tycker jag att det är ett lyxproblem med vem som ska petas för Djoos när han är tillbaka.

Idag blir en liten värdemätare om BIF ska fortsätta vara ett lag som andra kan vända sina dåliga trender mot, eller om vi vänt trenden. :))

Sv: Matchtråd: Färjestad BK - Brynäs IF 2024-10-01
Samsung: Han är värvad som en toppcenter, har lön därefter, men presterar som en breddcenter i Allsvenskan. Jag vill påstå att Schroeder och Miks sabbar en hel del för våra tilltänkta toppkedjor. Hade vi inte haft Bobby och Jack hade den här forwardssidan bara varit en sirapstjock mellanmjölk. Vår eminenta backsida och hittills väldigt stabila målvakter ligger bakom den fina starten på serien.

Är det någon som vet om FBK var ordinarie lag eller saknade de någon? Lätt att glömma men vi saknar ju vår förstaback (som vi såg det inför säsongen alltså) och ändå spelar vi jämnt med FBK i dag. Ludvig Persson 96.15%(!) i dag (straffen räknas inte som insläppt).

Otroligt nöjd med att ta poäng i Karlstad och jag kommer alltid hata straffavgöranden vem som än vinner dem. Bra känsla i inledningen av säsongen men gäller att se det lite nyktert och inse att det kommer komma dippar även för oss.

PP kändes väl inte riktigt som det fungerade i dag. Men trots det ett mål. Vi är femma i PP-ligan ändå och vi fortsätter få många PP med oss. Och om vårt PP är okej så är vårt BP ruskigt bra. 2 BP i dag och 0 insläppta.

Vi drar dessutom på oss rätt få utvisningar i matcherna. 10 boxplay på 4 matcher (FBK har 21 på 5 matcher som jämförelse). Dock inte lika få som Växjö som sticker ut med bara 7 BP på 5 matcher. 10 matcher kan låta mycket på bara 4 matcher MEN då är det viktigt att tänka på att vi drog på oss 5 utvisningar i första matchen mot LHC bara (sen noll mot Örebro).

7 poäng efter dessa matcher tycker jag känns okej (lite surt att vi inte fick poäng mot LHC). Sen är det ju inte bara poängen utan hur det sett ut i matcherna också.
LHC borta (0p)
Örebro borta (3p)
Frölunda hemma (3p)
FBK borta (1p)

Tänker inte få hybris och prata om slutspel bara för detta då det fortfarande finns många frågetecken. Indrasis får jag en hjärtattack av varje gång t.ex. och i dag var Oskar Lindblom osynlig igen. Men det finns också utropstecken som är värda att lyfta. Backsidan som många dömde ut och sågs som svag ser redan nu (med Djoos borta) ut som vår starkaste lagdel. Målvakterna har båda två bevisat att de kan spela bra. Tycker det är viktigt att olika spelare kliver fram när andra har en dålig/sämre dag också. Rödin har haft det tungt (poängmässigt) medan Kopacka och Bobby gjort poäng och i dag var det tvärt om. Söderström syntes mer än D'Astous (som inte var dålig för det).

Dagens 3 stjärnor utan inbördes ordning får bli:
Ludvig Persson - Svårt att ge honom något annat än högsta betyg
Bobby - Börjar bli tjatigt men oj så snabb han är och oj så irriterande han är för motståndarna. Otroligt avig spelare.
Söderström - Han spelar stundtals som att han svävar på moln. Känns som han har en sekund extra jämfört med andra spelare ibland.

SuneMangs: Jag älskar hans "fulspel". Att han får med sig saker genom att pussa dem lite på kinden.
Denna match får han 5 Bobbys av 5 möjliga.

Farsang: Alla som såg Trivignos "spider" innan säsongen fattade vilken typ av defensiv spelare vi fick in (i klass med Oskar Möller stod det, om jag minns rätt). Att han däremot skulle bidra så mycket framåt var något jag inte riktigt räknade med.

Då kan man konstatera att vi har 2 fina målvakter denna säsong.

Bra period av boysen! Tungt emellanåt men tycker vi står väldigt bra första 20.

AB: ” Miljönämnden gjorde en upptäckt i Färjestads hemmarena. Döda möss och musbajs.”

Nån som har koll på om AIK spelade någon försäsongsmatch i Karlstad?

Gavve: Hade förstått resonemanget att värva från HA istället för en AHL-spelare med Bobbys typ av CV, men löjligt att dra in division 1...

Tycker egentligen Hockeynews var helt offside i sin analys av träningsmatchen mellan AIK och Brynäs också, som de till stor del använde till att dra sina slutsatser ifrån. Det som hände var att Bobby hade 3-4 eleganta pucktransporter och därefter fick lite hybris och tappade pucken, han underskattade AIK-spelarna efter i princip ha haft lekstuga flera byten innan. För mig är det ett tecken på att det är träningsmatch snarare än att han skulle hålla div1-nivå, tvärtom såg man ju kvalitéer hos honom i den matchen.

KalleTeodor: Det jag saknar mest med allsvenskan är Fredrik Söderström. Tycker han är riktigt bra!

Sanny är bra men skulle behöva ha ett tränar CV för att höja sig ännu mer

mk: Nåja, har har hyllat rätt många som blivit bra och är bra. Man kan tycka vad man vill om Sanny, som definitivt inte har Brynäs som favoritlag, men jag håller nog honom som den bäste s k experten i media trots allt. Och i detta fall, just med tanke på att han inte älskar Brynäs, så känns det värdefullt att han är så positiv till både "Chuckie" och Victor.
Sen behöver man ju inte höra från Sanny att de är bra. Man kan ju se det alldeles på egen hand.

När Djoos är tillbaka ska det bli förresten bli otroligt spännande att se hur man ska formerar backarna. Här är några frågeställningar:
- Om Victor o "Dastå" fortsätter så här kan/vill man splittra dem?
- Fortsätter man spela Kinnvall och Bertilsson ihop?
- Om man särar på K&B blir Kinnvall 7:e då?
(K&B är -2 Lindstein och Axel är +2 hittills...)

En inte helt osannolik uppställning med nuvarande form skulle då kunna bli:
- V&Chuckie
- Djoos&B
- L&AA
K(med spel i PP2)

En av fördelarna med detta är att bara ett backpar förändras vilket jag tror prioriteras om vi fortsätter att spela bra.

Silfver: Och när som helst kan en nyckelspelare bli långtidsskadad och då kan man falla som en sten, så ständig ödmjukhet i alla led krävs.

honken21: Ohlsson har tagit kliv framåt, jag tycker han har visat det flera matcher nu. han har utvecklats i båda riktningarna. Mindre farliga misstag defensivt och skapar mer i anfallszon.

Vill se fler matcher, men just nu är jag försiktigt optimistisk.

Sen Axel Andersson, han har överraskat mig rejält. Mer än Ohlsson faktiskt. Med Djoos tillbaka har Brynäs plötsligt en riktigt spännande backsida.

Såg intervjun med Silfverberg i TV4. Det blir lite tröttsamt att höra Fridas tjatande om han inte ”känt pressen”. Vet inte om det är typiskt svenskt men det känns ofta som att svenska journalister vill fokusera på den ”negativa känslan” när man intervjuar idrottare.
Siiver verkar dock vara lugnet själv och det känns otroligt skönt att han har fått en bra start!

Några tankar några timmar senare. Började se mitt barndoms-Brynäs igen säsongen vi åkte ut och har inte missat en match sen dess. Även fast det bara spelats några matcher tycker jag det finns vissa givna skillnader man kan ana redan nu.

-Ledarskapet i truppen känns tydligare än tidigare med Silver, Larsson mfl.
- Målvaktsspelet, vid det här laget hade väl Lindbäck och Veven redan gjort flera tavlor. Det här går inte att underskatta.
- Fjärdekedjan. Då Kvist och Birgersson väl. Nu Scott och Olsson. Vet vilka jag tar alla dagar i veckan även fast jag alltid gillat Kvist. Nya fjärdekedjan har väl tangerat förra SHL-kedjans poäng redan nu.
- Klacken. Det var riktigt trist stämning för några år sedan men dagens stämning såg grym ut.

Då var vi ju ändå sjukt nära att klara oss kvar. Ser inte att det här laget ska behöva vara indraget i kvalkriget. Känns positivt kring BIF!

Zappaholic: Får fortsätta på inslagna vägen då.
Grattis till ännu en seger och fjärdeplats trots en match mindre spelad.

Hörde dessutom rykten av att en målskytt hette Silfverberg

Silverberg ut med oknutna skridskor och shorts 😂

Brynäsgubbe: Vilket jävla MÅÅL av TRIVAGO.🥰

Lindström: "0-3 sista i tom kasse, kom ihåg vart ni läste det först."

Det sket sig du ;)

{10522}: Noll respekt för Frida Nordstrand som försökte genomföra en intervju.

Trivigno alltså! Bra att han redan nu kryper under skinnet på motståndarna.

Spelarbetyg från hockeysiffror.se. Tredjelinan och Chucky bar oss till seger ikväll.
Uppladdat:

500x0-screenshot2024-09-26-23-21-55-413combravebrowser.jpg

havre: ...och vi har Djoos kvar