1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 758645 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Skit i det. Idag är det äntligen CHL-dags!

Farsang: Mötet slog fast att vi har tretton SM-Guld i hockey.

Supportern: Förra säsongen kunde Brynäs i 25 av 60 minuter per match mönstra ett backpar som var ett snäpp för bra för ligan. Den enorma fördel det gav går inte att kompensera för.

Men det måste gå att få ordning på spelet i egen zon, det är alldeles för ihåligt. Kanske är det en konsekvens av att man fortfarande försöker spela ett spel som den nya backbesättningen inte klarar av.

Märklig säsong denna. Upp och nervända världen från förra säsongen och man kan spekulera i orsakerna som sällan är mer än en. Helt klart är att JA och Gälla har fått fram en rätt dysfunktionell skara där det är mycket som behöver åtgärdas och även tränartrojkan kommer få en släng av sleven här.
Min syn på truppen innan säsong var att målvaktsduon var ett klart osäkerhetstecken vilket visar sig stämma helt och hållet. Låt vara att jag var minst lika osäker på Clara.
Backsidan saknade också det spelskickliga förvärvet. Norlinder var väl den jag inte hade plockat in men Hägg och Kempny var väl inte dåliga förvärv på pappret. Men vem skulle stiga in som playmaker? Djoos lär inte bli profet i sin egen stad då hans goda sidor uppvägs av hans dåliga sidor.
Forwardssidan var väl ok, men jag hade velat haft in förstacenter och AJF var en märklig värvning, alldeles för mycket pengar för en bra checkingspelare i en 3e/4e lina. Bellows har meriterna men inte skridskoåkningen som krävs i SHL. Dålig scouting? Sen kunde jag inte heller förstå varför JA förlängde både med Vesel och Scott, hade räckt med en av dem, framförall med tanke på LP och Svrcek.
Tränartrojkan hade man vid kritik hamnat i stupstocken för men det fanns jättestora problem med bp och en del annat som faktiskt inte stämde men kunde ha korrigerats med bättre taktiskt tänk. Det är alltid bra att rotera och jag tycker faktiskt inte Molin (som var ansvar för bp och defensiven) hittade några nycklar, det blev tvärtom någon gång där vid jan/feb. Hade faktiskt gärna sett någon annan med det ansvaret.
Nåja, lätt att vara efterklok, att ha facit i hand osv. men vad gör JA och Gälla nu då?
Antingen tittar man på den fina statistiken och hoppas att resultaten vänder innan statsen gör det (för vår lägsta nivå är så pass låg att alla lag slår oss även när de spelar mediokert) eller så idkar man lite självkritik och inser att nu måste man rädda det som räddas kan. Vi kan tycka att vi har ett riktigt bra lag på pappret men titta på HV, ännu dyrare trupp och där ser det riktigt illa ut igen.
Så vad göras? Sätter på mig fantasy SC hatten igen och kickar ut:
Delia (nej, det skall inte gå halva serien för en spelare att anpassa sig, låt vara att försvarsspelet är det som fallerar mest i dagens Brynäs) även fast han är en good guy.
Vesel, spara pengar, låt Löven, AIK eller varför inte Modo ta hans kontrakt
Bellows, vinner massor av närkamper längs sargerna och får på NHL manér fram pucken in mot mål där det aldrig finns några Brynäsare. Men han är för långsam och har inte tillräckligt vasst skott.
Så vi behöver alltså en ny målvakt (frälsaren Källgren får vänta på sin tur), en mkt bra spelande back samt en förste center. Tre inte helt oviktiga roller som JA misslyckades med att fylla från första början.
Sen skulle jag leta med ljus och lykta efter en tränare som vet hur man styr upp en defensiv och BP (Magnus Sundqvist var är du? :-) ) för det är uppenbarligen något som ingen i tränartrojkan lyckats med. Nuvarande försvarsspel är helt strukturlöst och är faktiskt skrämmande uselt.
Avslutar då mitt evighetslånga inlägg (kände frustrationen vältra i mig efter gårdagens Gävlebesök..) med en...ta da...ny laguppställning när JA väl kopierat mina tankar.
Ny (Clara, Källgren)
Ny, Hägg, Silfverberg, Ny, Rödin
AA, Kempny, Lindblom, Larsson, LP
Norlinder, Kinnvall, Trivigno, Bäckis, Kopacka
Djoos AJF, Ölund, Svrcek/Scott

ps) nej, jag tror inte att JA lyckas landa en förstacenter i det här läget. Bäckisprestigen är alltför stor. Men faktum är att Bäckis ankomst var både en bonus och en lite av ett problem kommande till lagbygget. (ds

Peja: "Det förvånar mig lite att du lägger enorm vikt vid +/- när professionella analytiker inte längre gör det."

Jag tycker om att titta på sånt som sticker ut. Vare sig det är PDO eller plus/minus. Det finns ju massa annat jag också redovisat som inte rör plus/minus också (över tid menar jag nu, inte just i dag). Att en spelare är inne på 6-7 gånger så många mål bakåt som en annan i laget med likvärdig speltid sticker ut i mina ögon. Det är därför jag pratar om plus/minus här. Sen var det väl iofs rätt många som tyckte plus/minus var viktigt när man hade Söderström och D'Astous i laget (inte riktat mot dig). Både experter och vi fans hyllade ju de siffrorna förra säsongen och det var väl ingen som sa att det var dåligt att titta på dem då? Men nog om det. Vi kan fokusera på PDO istället på individnivå.

"De var till exempel inne på 3-5-målet igår som enbart var ett resultat av ett individuellt misstag av Kinnvall."

Det är det här argumentet jag inte riktigt förstår. Menar du att misstagen som sker hos backarna bara sker när Larsson och Silfverberg är på isen? Resten av våra FWs (Bellows undantaget kanske) är ju inte inne på fler mål bakåt än våra FWs förra säsongen vid samma tid. Nu säger jag inte att du har fel här på något sätt dock då jag håller med dig om just det målet. Men alla andra han varit inne på, var de också p.g.a. andra spelare? Och sker de misstagen aldrig när typ Bäckström är på isen? Eller Ölund? Eller AJF?

Att vi har dåliga backar och dåliga målvakter borde ju märkas hos andra i laget också tycker jag (över tid, pratar inte en match här). PDO (har som sagt inget med plus/minus att göra) är ju urusel för Silfverberg och Larsson t.ex.. Vad är det som gör att målvakten alltid är sämre (räddningsprocent) när de är på isen jämfört med många andra FWs? Om målvakterna och backarna alltid är dåliga borde alla andra i laget också ha dåliga siffror här om du frågar mig.

Jag kan liksom inte se någon bra förklaring till varför våra målvakter har bra siffror med vissa på isen men rent av urusla med andra på isen (menar inte bara Larsson & Silfver här).

Vi har liksom 5 FWs där våra målvakter har 92% eller bättre när de är på isen.
Bäckström: 95.65%
Scott: 95.24%
Fjällby: 93.75%
Rödin: 93.33%
Trivigno: 92.11%

Sen har vi 4 spelare där våra målvakter har under 82% när de är på isen.
Ölund: 81.82%
Silfverberg: 80.77%
Larsson: 80.39%
Svrcek: 66.67%

Tittar vi på förra säsongens max och minimum bland FWs så var det mycket jämnare:
Topp 3 räddningsprocent (tar de som spelat typ alla matcher):
O.Lindblom: 93.36%
Rödin: 93.24%
Schroeder: 92.06%

Botten 3:
Indrasis: 90.73%
Scott: 90.57%
Ölund: 90.31%

Det gör att jag reagerar än mer på att det skiljer ca 15(!) procentenheter mellan toppen och botten i dag (Svrcek undantaget då det blir extremt missvisande). Sen är detta ingen slutsats på något sätt, det är därför jag frågar och undrar då det finns många andra kunniga här.

"En annan statistik som vi antagligen inte har tillgång till är hur istiden fördelas när Brynäs ska forcera framåt och chansspelar mer. Då är det inte Fjällby & co som man matchar stenhårt."

Helt sant, här får vi gissa/gå på känsla och det vi vet.
I och med att vi kan titta på vilka som varit inne på mål i öppen kasse så kan vi ju se att Bäckström är en av dem (varit inne vid alla de tillfällena) som förmodligen används när Brynäs ska forcera.
Om man nu använder argumentet att Larsson & Silfver får dåliga siffror p.g.a. det kanske man ska jämföra dem med Bäckis siffror? I och med att du nämnde "många i öppen kasse" och nu "de är inne när Brynäs forcerar" som ser ut att vara mer eller mindre samma för Bäckis är det kanske hans siffror vi ska jämföra med och inte AJFs?

Larsson & Bäckis är ju dessutom båda 2 centrar så det är väl vettigt att jämföra dem statistiskt (hur mycket de bidrar i sin kedja, menar inte poäng här). De har dessutom väldigt liknande speltid per match vilket gör det än mer rätt rättvist att jämföra dem.
Största skillnaden är väl att Bäckis spelat med femtioelva olika kedjekamrater denna säsong medan Larsson nästan alltid spelat med Silfverberg. Samt att Larsson spelar BP men BP/PP spelar ju ingen som helst roll här då PDO bara tar hänsyn till lika styrka.

Den fakta vi har är att när Bäckström är på isen har våra målvakter 95.65% i räddningsprocent.
När Larsson är på isen har våra målvakter 80.39%.
Detta har inget med öppen kasse-målen att göra (bara förtydligar det) och ej heller BP/PP som sagt.

Jag vet inte om jag är helt övertygad om att det bara är "backmisstag" eller "de spelar i olika lägen" som spelar in här. Det är så enormt stor skillnad mellan dem att jag blir nyfiken på vad som kan ligga bakom. Sen säger jag inte att det inte är så. Jag säger bara att jag har svårt att tro på det själv.

Jag tänker (inte fakta alltså) att Larsson och Silfverberg borde haft liknande roller förra säsongen och de klarade ju av det då utan att vara inne på massa mål bakåt. Det kan ju inte vara våra sämre målvakter och backar som gör att bara 2 spelare blir SÅ mycket sämre (PDO-kontext här, inget mer än så) från en säsong till en annan?

Eller är det så att Larsson och Silfverberg får spela mer eller svårare försvarsspel denna säsong i och med att vi inte har spelsklickliga backar och att de i sin tur inte klarar av försvarsspelet (när backarna gör misstag t.ex.)? Det skulle ju kunna vara en förklaring till varför deras siffror sticker ut mycket mer jämfört med förra. Men jag frågar er andra som har bättre koll istället!

Fan, jag backar laget. Är full nu. Vi suger igen. Men älskar Brynäs! Skål pojkar.

Undvik kval.

Någonting är grundläggande galet i Brynäs just nu och laget behöver en energiboost.
Hur om och vad som behöver göras lämnar jag åt de som styr skutan men något som jag reagerar på är att hur i helvete lyckas man med detta lag se så jävla håglösa, rädda och totalt handlingsförlamade ut?
Varför tar man inte någon timeout, byter målvakt , ja vad fan som helst för att bryta mönstret????

Gavve:
BIF har tagit FEM poäng av 18 möjliga på hemmaplan denna säsongen.

Nere på 48% i BP nu .....

Clara sjönk till 87%

Hur länge får coacherna fortsätta att förstöra ...

LHC byter målis efter 3an men vi lallar på efter 6 insläppta på Clara.
Säger en del om hurfan illa det leds från båset.

Men snälla domare, är du dum i huvudet.

Så jävla lättlurad så det är helt sjukt

Denna säsong blev ett brutalt uppvaknande för både fans och förening, snacka om missad chans att etablera sig i toppen. Igen. Nästa säsong är vi återigen oattraktiva på marknaden. Bra jobbat alla ansvariga, en sån här chans får vi sisådär en gång varannat decennium.

Detta går att vända eftersom linköping är ett ganska svagt lag.. men tror alla ser att kejsaren är naken, brynäs är inget lag för toppen.. vi kommer kriga från plats 10-14..

Gavve: tycker kedjorna är mycket bättre sammansatta idag

Danne66: Är det deras fel att Silfverberg och Larsson är inne på flest mål bakåt av alla i Brynäs? Frågar åt en kompis.

Brynäsgubbe: Skönt att vi har en bra buffert med poäng som ligger och skräpar. Runt jul kanske vi har hittat rätt i kedjorna och alla är tillgängliga. Fatta vad vi kommer klättra då!

Idag spöar vi Clübbzen på hemmais!
Jag kommer dessvärre inte kunna kolla idag.

HEJA BRYNÄS!

aplusb: "frågan är bara hur många han är delaktig i bakåt."

Det är ju enkelt att titta på! Redovisar vid lika styrka (jämför bara inom laget). Att titta på PK-siffrorna är inte så relevant i och med att han inte spelar där. Bobby är ju bra i den spelformen kan jag säga, Kopacka spelar inte där alls.

23/24 (HA): 31 mål bakåt. Delad "etta" i Brynäs med Bertilsson. Tvåa var Kinnvall på 28 bakåt. Färst antal mål bakåt hade Oskar Kvist på 20.

24/25: 23 mål bakåt. 13 plats. Etta var Bertilsson på 32 (mer speltid per match för Bertilsson). Etta av FWs var Indrasis på 28. Linus Lindblom var inne på färst antal mål bakåt på 16 (på 52 matcher dessutom).

25/26: 3 mål bakåt (på 6 matcher). Silfverberg är etta på 10. Larsson tvåa på 9. Nästa FW efter dem är Rödin och Bellows på 5 var.

Tittar vi även på plus/minus så ser det ut så här:
23/24: +21 ledde till en 8e plats. Indrasis var bäst av FWs på +27.

24/25: +10 ledde till en 9e plats. Lindblom var bäst av FWs på +20. 9e plats var dock sämst av alla som spelade 52 matcher.

25/26: Kopacka ligger på +2 på 6 matcher. Ölund är bäst av FWs på +4 efter 10 matcher. Larsson ligger på -4 och Silfver på -3.

Sen blir det ju lite missvisande att titta på 25/26-säsongen när han missat så många matcher. Men jag väljer ändå att redovisa det för att vara transparent.

Sen får man ju vara lite försiktig med att jämföra här då vissa har nästan 0 i speltid per match även om de "spelat" 50 matcher. Linus Lindbloms ca 7 minuter per match (i HA) på 49 matcher gör ju att antalet mål bakåt blir väldigt få och det blir lite missvisande när man jämför det med Kopackas 17 minuter t.ex. Det är därför mina siffror kanske inte stämmer exakt om någon annan kollar upp detta. Tog de som har "mer" speltid helt enkelt.

Edit: Han var alltså inne på många fler mål i HA än i SHL. 8 fler i HA var inte vad jag hade trott på förhand.

aplusb: Tack för input men vi får nog vara överens att inte vara överens😊.
Kopacka:
23-24 HA 33+13(46p) på 49 matcher
24-25 SHL 18+16(34p) på 52 matcher
25-26 SHL 3+3(6p) på 6 matcher hittills.
Inte lätt att hitta ersättare till de poängen, det går säkert men floppar är lättare att hitta än flippar 😉
Uppskattar mothugget
(Önskar att fler kunde uppskatta olika åsikter utan att idiotförklara de som inte tycker lika)
Ha en fantastisk helg och hoppas vi spöar LHC i morgon😊
Allt väl

Huge:
Kan säga som så här:
- hade han gett fan i att ens försöka rädda pucken så hade den hamnat i sarghörnet.

- Hade Delia gjort samma misstag så hade det varit lynchstämmning här inne.

Gavve: Brynäs ligger pyrt till i tabellen och det skulle man ju kunna gå bananas över... Men det är fortfarande tidigt på säsongen. Några omgångar till... Och handen på hjärtat: Stora delar i spelet har ju inte varit så katastrofalt illa...

Det är ganska enkelt att se vad som felat så här långt. Boxplay, målvaktsspel och brist på ödmjukhet initialt... Boxplay börjar vi få ordning på, ödmjukheten har gått från usel till typ godtagbar och målvaktsspelet, den del som fortfarande bär vissa frågetecken, har åtminstone höjts utifrån startomgångarna...

De stora plumparna 10 omgångar in är enligt mig två till antalet. Det är Luleå hemma och Malmö borta. Att förlora dessa båda matcher när vi totaldominerat matchbilden och nästan lekt med vår motståndare, är vår stora jobspost så här långt. Det är 6 självklara poäng som vänts till noll på grund av faktorerna jag nämnde ovan...

Att förlora hemma mot SAIK med 0-1 vore ju kanske inte så hårt om tabelläget vore bättre. Med dessa självklara 6 poäng hade vi haft 17 inspelade poäng och parkerat på en 5:e plats. Ganska normalt utfall utifrån hur spelet sett ut... Det är med andra ord dessa två obegripliga haverier som ligger oss i fatet och påverkar tabellen på ett tungt sätt så här inledningsvis...

Nyckeln blir att behålla tålamodet och ödmjukheten. Brynäs är ett bra lag, egentligen har vi kapacitet för topp 6 så håller vi oss kalla, litar på processen, behåller ödmjukheten och inte stressar upp oss.... så borde vi klättra på sikt...

Det som kan ställa till det är hjärnspöken och stress. Ledarskapet sätts på prov på ett helt annat sätt än förra säsongen och där är vi relativt oprövade under nuvarande ledning...

Metalman: håller helt med om att målet var mer oflyt än dåligt agerande. Mann däremot hade medstuds och stolparna på sin sida.

munkas: två lag bakom, allt annat är en bonus

Silfver: Jag är lugn! med det spel vi har så kommer vi helt klart sluta top 6.

Peja: Liten uppförsbacke håller jag med om. Men samtidigt är det ju inte Claras fel att Brynäs inte gör ett enda mål framåt på en hel match. Att släppa in 1 mål på hemmaplan och ändå inte få åtminstone oavgjort är tufft. Clara på över 94% trots missen.

Vi har ju nu visat att vi kan stänga ned lag. FBK hade ingenting, Timrå hade ingenting, Frölunda hade ingenting (utom PP) och nu hade Skellefteå inte särskilt mycket heller. Både Skellefteå och Frölunda är ju extremt offensiva lag (FBK var det förra säsongen, inte denna).

Mycket som är bra men tyvärr en hel del som inte är så bra också. Snart måste man ju börja fundera på riktigt om man ska göra sig av med Bellows. Får ju inte till det alls hur mycket han än skjuter. Tycker AJF hade en rätt bra match i dag även om det är rätt blött där också.

Sen undrar jag vad som hänt med Silfverberg och Larsson. Silfverberg verkar nästan skotträdd nu mer. Från att ha skjutit på allt till att inte skjuta nånting. Bellows hade 4 gånger så många skott på mål som Silfverberg (4-1) trots ungefär hälften så mycket speltid.

Peja: ok att Clara gör en tavla idag men dålig var han inte...
Släpper man 1 på hemmarink är det inte defensiven det är fel på....

Sånt där jävla piss får mig att vilja sluta se på hockey. Larsson hakas upp av två spelare när han kommer in i slottet men det blundar de för. Sen tar den en på oss direkt efter.

Helt jävla otroligt.. han släpper allt.. sen tar han en utvisning.. riktigt åt helvete..

rafalski: Ja, Scott var grym som fjärdelinespelare ifjol, men det är övertydligt att han inte längre hör hemma i en toppkedja. För långsam och uddlös numera för att spela där.

Gunderson: Brynäs har höjt energinivån senaste fem

Är det inte otroligt att Svrcek inte får med sig ett PP på den där nacksvingen?

Hur kan domarn inte blåsa för den dära extrema ryggsäckshockeyn.

Laget ikväll!

Målvakter
#45 Damian Clara / #61 Collin Delia

Backar
#14 Robert Hägg - #28 Johannes Kinnvall

#27 Mattias Norlinder - #29 Axel Andersson

#3 Christian Djoos - #5 Michal Kempný

#2 Victor Hedin Raftheim

Forwards
#23 Oskar Lindblom - #10 Johan Larsson - #33 Jakob Silfverberg

#47 Lucas Pettersson - #19 Nicklas Bäckström - #41 Greg Scott

#8 Bobby Trivigno - #36 Linus Ölund - #71 Axel Jonsson Fjällby

#17 Michal Svrcek - #20 Tyler Vesel - #81 Kieffer Bellows

#38 Gustav Hillström

honken21: Tycker det vore riktigt spännande, en defensivt ansvarsfull och passningsskicklig center tillsammans med våra två mest spännande forwards. Vansinne att Scott ska spela förstakedjan när det finns sån uppsida i Svrcek som skulle kunna få ett genombrott denna säsong. Scott som en balanserade kraft i fjärde känns betydligt rimligare.

Ekholm skriver 3 års kontrakt med Oilers

Han vill avsluta karriären med en Stanley Cup 😃

Erat: Mest mental påverkan verkar det ha blivit på ME88x själv. Och många andra, trots att man innan match deklarerat att en sån här match minsann inte är så mkt att bry sig om…😂

Charles: Svrcek sätter press på gammgubbarna! Så snabba fötter har jag inte sett i ett PP på 10 år. Bellows spelar på lånad tid…

Obetydlig match till trots, nu vill jag se Bellows, Fjällby och Lindblom sticka ut ordentligt mot det här motståndet.

Lemp: Tror det blir ytterst svårt att behålla Axel med det Djurgårdshjärtat. Jag tror verkligen han trivs men undra om inte moderklubben trumfar trots allt.
Sedan tycker jag man ska vara lite försiktig med hur mycket man är villig att ge Axel. Han lär kräva en hyfsat löneanspråk och spelat relativt billigt just nu, lägg därtill att han ändå dragits med en del skador genom åren.
Gillar Axel skarpt då han är en mycket kompetent och modern back, men några frågetecken finns det allt att ta i beaktning.

Kalle Kamel: Blir det fint väder på julafton?

Bellows är ett jäkla mysterium.
Oftast helt osynlig och så helt plötsligt så blixtrar han till och skallar sig in i de mest obekväma av situationer, något som ofta resulterar i läge eller att han får med sig en utvisning.
Tycker helt klart man ska ha tålamod med honom men samtidigt hålla ögonen öppna för en trade då Bellows lär vara attraktiv på marknaden som folk är inne på.
Bemström med 2p på 7 matcher i Bern för att ta ett exempel. Vore en klockren trade om det fortsatt skulle gå troll i produktionen för de båda.

Peja: ” Nja, spelare med Bellows och Fjällbys löner kan man inte ha i en fjärdekedja. Det var aldrig meningen och är inte meningen nu heller. Särskilt Bellows måste ju spela högt upp om man ska få ut hans kapacitet”

Nja, Fjällby har väl redan börjat lyfta (bra igår). Tror Bellows kommer att göra det med. Han skulle nog vara som bäst i täta, stökiga slutsspelsmatcher dock. Jag ser fram emot att se honom där. Hägg och Kempny och Berra i ett grisigt slutspel är nåt att också se fram emot. Gälla har för övrigt inga nummer på kedjorna. :-).

Vi har redan en vass rightare i laget. Han har #33.

Gavve: Sammanfattning: Jörgen Jönsson har förvandlat Färjestad till en normal upplaga av Växjö.

Peja: "det kanske inte bara var Brynäs försvarsspel som var bra utan också Färjestads anfallsspel som var svagt."
Jag satt för mig själv och jämförde lite med deras förra säsong när de hade en grym offensiv (och en dålig defensiv).

I deras 9 första matcher denna säsong har de gjort totalt 22 mål. 2 av matcherna sticker ut med 11 av dem. Det är ett medelvärde på 2.444 (median på 2) mål per match de gör.
Förra säsongen vid samma tid låg de på exakt 4 i medelvärde och median. De har alltså ungefär halverat sin målproduktion från förra säsongen (medianen) per match.
Deras xGF i går låg på 0.47 (lika styrka) och 0.29 i PP.

Så det är helt korrekt att FBK har en urusel offensiv (så här långt). Och då har FBK ändå fått med sig 9 fler PPn än t.ex. Brynäs (29 mot 20) och trots det har de färre mål i den spelformen. Bara 3 lag har fått med sig fler än FBK.

Det som räddat FBK så här långt är att de släpper in väldigt lite mål. I 5 mot 5 släpper inget lag in färre mål. 11 stycken bara och snittet ligger på 17.64 (DIF är sist på 25).

Sen gör FBK fortfarande många fler mål än t.ex. LHC. LHC ligger under 1 mål per match vid lika styrka så här långt (8 på 9 matcher). Men jag tror nog att FBK mer vill jämföra sig med toppen och inte bottenlagen.

Sen gällande att Brynäs inte kommer vara ett topplag som du nämner i annat inlägg så kan det vara värt att nämna att Brynäs ligger överlägset etta i Fenwick. Det brukar (notera brukar här) vara en indikation på var man ska vara i tabellen. Brynäs har liksom 61.41% medan tvåan Frölunda ligger på 55.9%.

Botten 5 ser ut så här:
Timrå: 47.04%
DIF: 43.35%
Luleå: 43.27%
LHC: 42.81%
Örebro: 42.05%.

Hade jag hejat på något av botten 4 där hade jag nog börjat börjat titta mer mot kvalstrecket än slutspelsstrecket i.a.f. Sen betyder det inte att Brynäs kommer hamna topp 4 för det, det är omöjligt att sia om 9 matcher in. Jag menar bara att siffrorna ser väldigt mycket bättre ut för Brynäs än för väldigt många andra lag (så här långt, jag kan inte se in i framtiden) vilket talar till Brynäs fördel. Sen finns det så klart saker som talar emot också, ingen är så dum och tror att vårt BP-spel inte skulle kunna vara ett hinder t.ex. Eller Delia (var inte dålig i går) som underpresterat så här långt.

Målet från Brynäs sida är väl att etablera sig som ett topp 6 lag och topp 6 ser jag absolut inte som en omöjlighet denna säsong så länge vi får liiite bättre BP-spel och att Delia antingen ersätts eller steppar upp.

Tror Brynäs kommer fortsätta klättra medan DIF och Timrå åker ned en bit. Även HV borde klättra sett till deras siffror så här långt. Men det är ju bara en här och nu-bild 9 matcher in och allt kan hända!

har inte läst alla kommentarer, men när det gäller Rödin så ser det ut som ljumsken?
Men vilken fin match av Brynäs idag :)

Med väderlös scouting och idiotiskt ändrad värvningsstrategi till trots så såg det ändå jävligt bra ut idag.

Skönt för Delia att han äntligen fick bra räddningsstatistik och att Bäckström fick sitt första mål.

Men f@n om Rödin blev skadad (långtidsskadad)

Catodenäldresspöke13: Delia rules 👍👍👍

dabif: Det kändes som en Väcksjö pyton som ströp Färjestad när 2-1 ledningen var på plats.

BIF Kungen: Delia rules 👍👍👍

Gavve:
Det är nästan som om utespelarna har viss påverkan på insläppta mål också.

havre: Domarna låter aldrig den där passera om de kollar på video.