1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 446116 inlägg · 7966 ämnen

Bästa inläggen

Sv: Matchtråd: Brynäs - Växjö 2024-10-31
Timrå plötsligt på 9:e plats, med 1 pinne ner till plats 11. Visar hur fort det kan gå.

{10753}:
Har varit ett långt vacuum nu med spelare jag genuint ogillat sen Jönsson o Wallin la av.
Varit lite trist.

Tack Larmi för att jag efter mycket om och men fått ett nytt hatobjekt...

Nu har Schroeder lika många poäng som O’neill.👏🏻

Brynäsgubbe: Vi spelar oftast bra mot Frölunda, även borta. Blir en riktigt härlig match på lördag. Seriefinal, huvudmatch med studio och mycket Brynäsare på plats.

Nu är vi bara 2:a 😱

Om man ska vara ärlig så är det rätt förståeligt att det kan bli lite darrigt mot slutet när man har sån segersvit som Brynäs har. Hade blivit orolig om det här beteendet sker efter förlust liksom.

Är så glad för att det lossnar för Schroeder, även om jag ville att Bobby skulle få trycka in nådastöten på Larmi 😅

Jaaaaaa! Ät snö, jävla plastlag!

Mattson: Ändå fascinerande att Brynäs driver spelet i stort sett hela matchen men ändå inte har ett enda powerplay.

Bobby ♥️

Farsang: Indrasis ser het ut 🔥

Sv: A proposito de nada
Jonjo:
Jaa verkligen, man går som på moln 😅 men vet samtidigt att dippar/torskar kommer, newer to high, newer to low, tror jag vi alla i Brynäs familjen bör förhålla sig till, man rodnar nästan när man lyssnar på poddar och läser experternas omdömen om oss just nu, härligt så klart, men…😅

Sv: Matchtråd Malmö - Brynäs 2024-10-29
Ove Myling: ” Tur att dom endast är 3:e backpar nu. ”

Ja, samtidigt är det väl kanske en bra väckarklocka för oss soffcoacher, men även för sportchef och tränare i Brynäs, vilka kategoriserar Bertil/Kinnvall som ett väldigt starkt backpar i SHL.
Nu blir det väldigt tydligt vilken kvalitet som krävs för att bli framgångsrik på den här nivån. Att en sån som Axel Andersson från Allsvenskan och Charlie från finska ligan kan trava in och överglänsa dessa skyddade klubbikoner gör uppvaknandet än mer barskt.

Huge: Det finns faktiskt ett (väldigt) specifikt undantag (gäller så klart inte i detta fall, mer svar på att tiden inte spelar roll någonsin).

"Om en ny utvisning för avsiktligt flyttad målbur inte kan avtjänas i sin helhet för att det återstår för lite tid på matchklockan i den tredje perioden eller när som helst i overtime, alternativt beroende av redan utdömda utvisningar i den tredje perioden, eller vid vilken tidpunkt som helst i overtime, ska i stället ”straffslag” utdömas."

Under 63.6 STRAFFSLAG
www.swehockey.se/media/obaa1m1z/spelregler-foer-ishockey-20242025.pdf

Edit: Ditt andra "Med målvakten kvar döms det aldrig för direkt mål, då blir det antingen straffslag eller utvisning."
Stämmer inte heller riktigt.

"25.2 FÖRSEELSER – NÄR MÅLVAKTEN ÄR PÅ ISEN
Tilldömt mål ska tilldelas anfallande lag om en anfallande spelare, med en omedelbar målchans, hindras från att göra mål genom att en försvarande utespelare eller målvakt flyttar på målburen antingen avsiktligt eller oavsiktligt "

Detta gäller även om målvakten tar av sig masken för att få stopp på spelet.

3 TABELL 12.2 – REGEL 25 TILLDÖMDA MÅL
ÖVERSIKT ÖVER TILLDÖMDA MÅL (NÄR MÅLVAKTEN ÄR KVAR PÅ ISEN)
Avsiktligt flytta på målburen under ett friläge Regel 63
Avsiktligt ta av sig målvaktsmasken under ett friläge eller straffslag Regel 9
Oavsiktligt flyttad målbur vid en omedelbar målchans Regel 63

Brynäsgubbe: De flesta journalister verkar bara gå dit av ren plikt. Att försöka göra ett bra jobb är sällan aktuellt. Noll yrkesstolthet.

Sjukt overkligt att ligga i serieledning men jag klagar inte jag är bara så stolt över laget 🖤💛❤️

parks: Börjar bli lite av en vana men måste också hylla D'Astous. Han spelar liksom 23.16 minuter per match i snitt (23.13 i dagens match). Bara varit inne på 4 mål bakåt på 11 matcher (vid lika styrka) men trots det inne på 11 framåt trots att han missat 3 matcher (han har ju inte spelat 14 själv).

Ren magi när han och Söderström är inne även om Söderström är den lite flashigare spelaren av dem. De har trots det 2 mål och 5 assist var (D'Astous med 2 matcher färre spelade än Söderström också).

Nu sitter jag mest och hoppas på att Vesel och Lindstein snart är tillbaka. Vill se Lindstein mer i laget och Vesel behövs för att kunna köra Rödin i andrafemman igen.

munkas: Håller med, till 100%! Vi gör en sån jävla solid insats, onödigt med dom två sista målen! Ludvig grym idag! Så sjukt att vi avgör under ordinarie tid, jag räknade kallt med en poäng. Kul att vi äntligen får må bra! Älskar denna inledning, älskar vårat lag!

Farsang: schroeder är fantastik bra...

Farsang: Jag är så imponerad av Ludde vilken målis, var hittade Johan honom?
Och jag vet junior ligan NA ,
Bara att kliva upp i SHL och presentera vad han gör är så fruktansvärt imponerande.

Farsang: En annan gigant i dagens match är ju Johan Larsson. Herrejösses vad bra han är i dag.

Även ruskigt kul att våra målvakter är så fortsatt lugna och stabila också. Åter igen en fantastisk räddning från Persson. Känns som han ensam skulle kunna stå för alla "veckans räddningar" kommande röstning.

SuneMangs: Veckans räddning

Horace76c: Silfverberg är som en bläckfisk längs sargerna. Sen är spelare som Indrasis och O Lindblom otroligt bra på att tajma skymningarna, där märks deras rutin.

Alvin : va??? Va grundar du det på? Han gör mål...håller i puck i sluet i 30 sek...nåt felpass...i ett dåligt pp av ALLA...
Så tröttsamma kommentarer....

Supportern: total hjärnsläpp, sånt som kan hända i stridens hetta när man inte är så rutinerad

Gavve: Vore kul om Brynäs stannar i toppen hela säsongen. Och sedan går långt i slutspelet. Tycker föreningen behöver en bra säsong och åter bli topplag. Precis som RBK förra året. Hoppas även Timrå går långt i slutspelet. Play in för oss är ok.

Slaven82: Tror på fullsatt resten av lördagsmatcherna den här säsongen. Finns inget annat nu.

Såg att vi har tre hemmamatcher 15:15 på lördagar i november. Vilka publiksiffror vi kommer få.

16 november 15:15 mot Luleå.
23 november 15:15 mot Skellefteå.
30 november 15:15 mot Örebro.

Gavve: Det hände även D'Astous i den första träningsmatchen som han spelade för Brynäs. Hans tackling mot Växjö har ju varit en vattendelare. En del experter menade att det inte borde ha varit någonting, en del experter och domarna på isen menade 2 minuter, fåtalet dessvärre inklusive beslutsfattarna menade att det skulle vara avstängning. Klart det måste vara lite förvirrande som ny i ligan.

Peja: Att D'Astous blev avstängd var nog det värsta som kunde hända för honom (pratar inte skador osv här). Det var ju tydligt att han både kunde och ville spela fysiskt då. Sen är det klart att han blir osäker när han blev avstängd för en (enligt de flesta) regelrätt tackling.

Farsang: Såg även ut som det var en situation nära slutet där en Tikare körde på honom, han tröttnade väl och tyckte att domaren var för släpphänt. Viktigt att vi fortsätter hålla koll på känslorna, men fattar ilskan från Källgren.

När Peking överraskande vann sm-guld 2015 så sa Tränsren Janne Andersson efter att ha mött alla lagen en gång. Inget lag är i alla fall mycket bättre än oss….
Börjar få den känslan nu….
Men mest om natten :-)

Sa i går att jag skulle kolla på om något annat lag har utstickande siffror där backarna (eller någon back) varit inne på många fler mål bakåt än FW i laget. Så här kommer sammanställningen. Reserverar mig för slarvfel då jag gör detta manuellt.

Börjar med Brynäs: FW: -6 (Indrasis). Back: -12 (Kinnvall) (-6 skiljer)
Frölunda: FW: -8. Back: -8 (0 skiljer)
FBK: FW: -10. Back: -11 (-1 skiljer)
HV: FW: -12. Back: -16 (-4 skiljer)
Malmö: FW: -11. Back: -11 (0 skiljer)
Leksand: FW: -12. Back: -12 (0 skiljer)
Linköping: FW: -13. Back: -15 (-2 skiljer)
Luleå: FW: -8. Back: -10 (-2 skiljer)
Modo: FW: -20. Back: -14 (+6 skiljer)
Rögle: FW: -12. Back: -13 (-1 skiljer)
SAIK: FW: -12. Back: -11 (+1 skiljer)
Timrå: FW: -8. Back: -11 (-3 skiljer)
Växjö: FW: -12. Back: -10 (+2 skiljer)
Örebro: FW: -10. Back: -10 (0 skiljer)

I 7 lag är någon back inne på fler mål bakåt än någon FW. I 5 av dessa lag är skillnaden mindre än 3 (HV -4 och Brynäs -6 undantagna).
I 3 lag är någon FW inne på fler mål bakåt än någon back (2 och 1 i skillnad i 2 av lagen, bara Modo sticker ut med 6 i skillnad).
I 4 lag är det lika.

Jag var även inne på det här med att Kinnvall & Bertilsson är inne på fler mål än någon annan back i vårt lag. Om vi då tittar på skillnaden mellan de 2 backarna med flest antal mål bakåt (de spelar oftast i ett par tänker jag) med den back som varit inne på tredje flest antal mål så ser det ut så här.

Brynäs: -12 (Kinnvall), -10 (Bertilsson) & -5 (Axel) (5 och 7 skiljer)
Frölunda: -8, -6 & -4 (2 & 4 skiljer)
FBK: -11, -10 & -9 (1 och 2 skiljer)
HV: -16, -12 & -9 (3 och 7 skiljer)
Malmö: -11, -10 & -6 (4 och 5 skiljer)
Leksand: -12, -9 & -8 (1 och 4 skiljer)
Linköping: -15, -11 & -9 (2 och 6 skiljer)
Luleå: -10, -10 & -9 (1 skiljer)
Modo: -14, -13 & -13 (0 och 1 skiljer)
Rögle: -13, -10 & -7 (3 och 6 skiljer)
SAIK: -11, -11 & -10 (1 skiljer)
Timrå: -11, -9 & -6 (3 och 5 skiljer)
Växjö: -10, -9 & -8 (1 och 2 skiljer)
Örebro: -10, -9 & -7 (2 och 3 skiljer)

Så trots att vi släpper in minst antal mål i ligan (sanning med modifikation då Frölunda har sammanlagt 2 mindre insläppta i 5-5 & 4-4 samt 1 mindre insläppt i PP som också räknas in i insläppta mål i listorna ovan) har vi störst skillnad både i FW-Back och i Back/Back-Back (Modo har lika stor skillnad men där har FW varit inne på fler istället för back och de har också många fler mål insläppta).

Vi har släppt in 20 mål (lika styrka eller i PP) varav 1 i öppen kasse (sen har vi 4 BP och 1 straffmål som inte räknas in här). Av dessa har alltså Kinnvall varit inne på 12 och Berra på 10.
Detta kan vi jämföra med t.ex. SAIK som släppt in 35 mål med samma förutsättning som jag listade ovan. Där skiljer det 1 mål mellan FW och back och de har flera backar som varit inne på ungefär lika många mål bakåt.

Jag tycker att Kinnvall och Bertilssons statistik sticker ut väldigt mycket sett till att vi är laget som släpper in minst antal mål. De släpper in mål på nivåer som nästan är i paritet med "sämsta" (flest antal mål bakåt alltså) backarna i SAIK, Modo & LHC som alla släppt in många fler mål än oss (räknar ej in BP-mål här som sagt).
Brynäs: 20 mål bakåt som jag nämnde ovan
SAIK: 35 mål
Modo: 43 mål (ej felskrivning, mer än dubbelt så många som oss)
LHC: 36 mål

Om vi tittar på plus/minus i Brynäs bland backarna så ser det ut så här just nu:
Söderström +7
D'Astous +6
Axel +5
Lindstein +4
Bertilsson +1
Djoos 0 (bara 2 matcher spelade)
Kinnvall -1
Persson -1 (inte mycket speltid, bara 7 min per match i 11 matcher)

Nog för att D'Astous, Söderström, Axel och Lindstein är bra allihopa. Men är de verkligen SÅ mycket bättre än Kinnvall och Bertilsson? Det önskar jag att någon kunde analysera och titta mer på (jag är alldeles för okunnig själv). Vad beror annars det stora glappet på? Matchas de bara mot toppkedjorna (de är ju inne på flest mål framåt också så jag vet inte det)? De får inte heller mest speltid (Söderström och D'Astous snittar ca 4 minuter mer per match var, 23 mot 19 min). Matchas strax över Axel och Djoos (Djoos bara 2 matcher så inte så intressant att titta på hans +/- än).

Sv: Matchtråd: Brynäs - Timrå 2024-10-26
KulltorpsOlli: Håller med och hade dom också såklart i toppen på tabelltipset

Brynäs är det lag som spelat bäst i Karlstad denna säsong också av de vi mött

Brynäs är i skrivande stund bäst på hockey i Sverige. Passa på att njuta vänner.. Snart drar vi ifrån i toppen 🙃

Nu lägger jag upp tabellen igen.
Uppladdat:

500x0-img4867.png

roger_sundsvall: Så dåliga var ni inte, tycker det var en otroligt bra match med två bra lag. Ni har nog en fin säsong att se fram emot ni också.

Rip Kirby: har aldrig sett Timrå så här bra (noll ironi)

Det är fan helt sjukt men vi leder serien!!!

BIF Kungen: Helt klart bästa laget vi mött i mina ögon.

3 poäng ikväll så är vi ensamma serieledare.

Orimligt mycket hat på Lena? Är det så svårt för folk med en kvinna som är mer påläst än de själva?

SuneMangs: BRYNÄSJÄVLAR ÄR NI KLARA??

Testade en rolig grej. Jämförde antalet sökningar på Google på SHLs populäraste lag. Visade sig att Brynäs är mest populära. Inte oväntat.👍🏻
Uppladdat:

500x0-img4859.jpeg

Sv: Brynäs - HV71 2024-10-24
{8225}: klart som fan vi är nykomlingar, underdogs som är tacksamma för varje poäng, skönt med en bra start och att vi kan vinna utan att spela på topp.

Tankar om matchen:

Första 10 bra, början till sämre nivå var PP vilket i sig är märkligt (men det har ju varit ”sådär” tidigare under säsongen.)

Sista 10 i första och hela andra: uddlöst, slarvigt och tempofattigt. Så långt en ”plattmatch”…

Tredje: starkt att komma igen och ifatt. Som någon/några skrivit: tyder moral och lagsammanhållning.

Matchen prestation så långt Rödins ass, klass.

OT: kan ju gå hursomhelst men matchens bästa spelare gör hela matchens prestation och trampar runt backen och avgör.

Toppar idag:

Gälla, coachade aktivt på slutet, jag gillar det. Samtidigt behåller han lugnet, en styrka.

Scott: klass, köper sin roll och gör det bra
Trivigno: bäst på isen, rivig intensiv, ”det händer något”
Rödin: lagets skäl, inte alltid strålande men har den svettigaste tröjan varje match. Grymt ass som sagt.

Sammanfattning: starkt att ta två poäng när spelet
Inte flyter.

Än en gång: grattis till oss och en skön fredag till alla🇧🇪💪🥂🍻

J-S: tänk om vi kunde spela powerplay, då hade vi varit överlägsna.

Bäska droppar: Det var nog en av dom skönaste segrar jag har upplevt 😄

Peja: Alltså, det är så tragiskt klimat hos vissa härinne. Fruktansvärd losermentalitet. Minsta motgång och allt är helt åt helvete. Ingen nyans överhuvudtaget…

Förläng inte med någon tränare innan vi har ett fungerande powerplay, sånt är SÅ viktigt inom modern ishockey.

rafalski: En typisk jävla HV-match hittills.