1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 759489 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: Matchtråd 2025-09-27 Rögle BK - Brynäs IF
Synd att Rödin gör det där misstaget i pp. Även lite tur för Rögle att pucken styrs på Lindblom in. Annars tycker jag att det kändes som vi hade bättre kontroll på matchen här i andra perioden. Men fler spelare behöver vilja ta plats i offensiven.

Erat: Som sagt domarna GISSAR eftersom publiken skriker. Fanns ingen utvisning att ta.

Erat:
Nog för man är partisk, men nån domarfördel hat vi ju inte i alla fall....

Bäckström är helt jävla livrädd ute på isen!

Inte bra att Dahlqvist platsar på 6 backar.

Peja: Exakt. Tycker dock att även Kinnvall är skarp i passningspelet och positioner i år.

Farsang: Förhoppningsvis leder ju detta till att Silfverberg-kedjan är inne på färre mål också. De har inte startat säsongen särskilt bra defensivt.

Hur som helst väldigt kul att få se Pettersson så högt upp. Minns någon Modo-snubbe som var in här för något tag sedan och frågade om Anaheim kommer ha tålamod med att Pettersson inte får chansen högre upp (inget nedsättande utan genuin nyfikenhet). Spännande att det gått så fort från fjärde till första, det trodde jag inte ens själv.

Bellows utanför och Pettersson med Larsson och Silfverberg. En spännande förändring inför dagens match.

J-S: Svrcek är avstängd 3 matcher men Alcén kunde inte svara på vilka matcher i GD. Han skulle kolla med förbundet, blir lurigare när en spelare spelar både SHL och J20.

Heja Brynäs!

Bratwursten : Jag håller med om att det är lite tidigt att döma ut Delia helt.
Han behöver anpassas för stor is och försvaret har stundtals varit klappkasst. Dock har han inte presterat och sånt sätter sig i huvudet på målvakter.

De kan nog ge honom några matcher till att bevisa vad han går för innan de ger upp.

Matchtråd 2025-09-27 Rögle BK - Brynäs IF
Nu kör vi igen.

Sv: A proposito de nada
Gavve: Och 22/23 var han bättre än Demko. Det är ju en hyfsad målvakt....
Vägrar låta det här falla på Alcen. Han har gjort bort sig ibland, men den här gången är det som det är. Korkat att hänga honom för Delia (så länge han styr upp det).

Tror vi att backstjärnan och målvaktsesset blir klara snart? Tåget har lämnat stationen.

Huge: ”Hade våra gubbar jobbat lika hårt som LHC:s gjorde igår mot Rögle, så hade vi vunnit enkelt mot Malmö. Svårare är det inte.”

Rögle skapade dock mer än LHC, men Ignatjew gjorde några riktigt svettiga räddningar. Rögle hade troligtvis vunnit om Delia hade stått i LHC igår.

Motståndarna får tyvärr massa energi ock Brynäs ”kollapsar” med Delia eftersom han släpper in varenda jäkla målchans. När han inte släpper in är det ett skott i stolpen, typ. Han har tyvärr kommit in helt fel i SHL och det bästa för alla vore att kapa banden redan nu.

Huge: Igår började väl raset redan när det var två tre minuter kvar av första. Malmö hade en helt annan arbetsinsats och Brynäs var plötsligt tvåa på allting. Det borde ha varit en väckarklocka inför pausen, men icke. Så vi kan kanske inte hänga Delia ensam, men han har väl inte visat att han är målvakten som kliver fram och håller matchen vid liv när utespelarna fuskar.

BIF Kungen: Jag vill att man kan se klarsynt på matcherna även vid en förlust men när man börjar att säga att man måste sälja spelare för att dom är så dåliga då tycker jag att det blir lite för mycket och den här kritiken pågår vid vinst också....jag vet att inte säsongen har varit vad vi har förväntat oss men laget måste få jobba i lugn och ro för att bli en mer sammansvetsad enhet och sånt tar olika lång tid med olika lag.
Mycket av spelet sitter men hjärnan i motgång börjar fundera och då kommer hickupsen.
Jag är posetiv att det här löser sig och att framgångarna kommer....
"Ingen kommer någonsin att påverka min tro på klubbmärket"

aplusb: Jag tror det viktiga är att den nya backen är duktig med pucken. Det skulle gå att ”maskera” svagheterna hos spelare som Hägg och/eller Dahlqvist om de parades ihop med en sån back istället för att spela med varandra. Även om det bästa uppenbarligen vore att hitta en back som är bra på allt.

Är ändå nyfiken på att se om Alcén kan hitta nåt från camperna. Spelarna därifrån bör rimligtvis ha varit nära en NHL-plats och därmed förmodligen vara väldigt kvalificerade ur ett SHL-perspektiv.

Känns trist att med det bryska uppvaknandet från att vara favorit till SM guldet till att, som det ser ut i skrivande stund, vara en av ksndidaternaet för kval.
Sitt fan inte still i båten nu och hoppas på att det ordnar sig.
Finns det ekonomiskt utrymme så fixa baksidan.

bradberry: Tjänstefel att inte låta Clara stå mer. Med honom i målet kunde det sett roligare ut i tabellen. Viktigt att inte göra som med Lindbäck, låta en usel målvakt spela ut oss ur SHL.

Alcén dementerar att Svrcek ska lånas ut. Han är dessutom avstängd efter matchstraff.

"Det stämmer inte. Vi har inte fört dialog med någon klubb. ”Micha” är en spelare som vi vill ha kvar i vårt lag, just nu är han bara en ”snorkråka” från att spela."
www.gd.se/2025-09-25/uppgifter-om-utlaning-av-brynastalang-dementeras/

Brynäsgubbe: Otroligt…
Alcen måste ha trott att höga värden i kolumnen är bra. Högt är bra! Alltid.

Vi kanske skulle gått hårt på något beprövat istället. Rycka en stabil keeper från konkurrenterna, typ en Larmi-värvning. Det blir dyrt men Brynäs årliga jävla målvaktscirkus kostar fem gånger mer.
Clara var en chansning med tanke på hans förra säsong i SHL. Delia vette fan hur man hittade… Vilken ond själ tipsade om honom?
Eller var det en flaskpost med ett kontrakt i som Alcen råkade fiska upp och skriva på?
Cirkus…

Bratwursten : Malmö gör 5 mål på sina 5 första målchanser. Brynäs gör 2 mål på sina 10 första målchanser. Delia verkar vara en bra kille men han håller inte måttet.

Varför ställer man dethär fucking skämtet till målvakt i mål? Det är fan den sämsta jävla slipsen jag sett i brynäs tröjan å då har vi tamejfan haft många riktigt jävla bedrövliga målvakter genom åren. Vi har nog haft klart flest värdelösa jävla slipsar av alla lag i sverige

Zappaholic: Precis. Det här förlust som Gällstedt får ta på sig. Även om Brynäs skulle gå ikapp till 5-5 kommer inte Delia att hålla tätt resten av matchen. Kommande matcher är mot väldigt mycket bättre motståndare, Brynäs kan mycket väl befinna sig i en bottenstrid efter 8-10 omgångar på grund av den gör idiotiska coachingen.

Gavve: Det är rationellt om spelarna inte litar på Delia. Han har mycket flax som inte släppt in fler mål idag, det har varit minst två ramträffar som han inte haft en susning om.

Bisset: Värsta är att Malmö inte behöver vara bra för att sätta fem puckar.

Detta är förfan pinsamt . Ha en fin kväll Brynäsvänner . Spelarna har gett upp så då gör jag det samma .

parks: Dags att byta ut Delia nu. På en bra målvakt ser man inte nätet, på honom är det tvärtom. Som sagt, det är omöjligt att vinna en match om man måste göra 6-7 mål framåt. Be honom leta ny arbetsgivare i förslagsvis Tyskland, i SHL håller han inte.

Thellen: Det ingår i arbetsbeskrivningen som SHL-målvakt att ta mer än bara de enkla skotten. De enkla skotten hade antagligen div1-målvakter också tagit. Inte omöjligt att Delia kan anpassa sig till större is med tiden, men inget SHL-lag har råd med ett så undermåligt målvaktsspel.

Tre tankar om första perioden.

Mycket bra av Brynäs fram till sista 3-4 minuterna.

Om vi inte får 2+2 med oss när det ser ut som Bäckis har varit med i en nyinspelning av Fredagen den 13:e så kanske det är dags att slopa det som alternativ.

Sen väldigt underhållande groda av Åke Unge : " Langhammer gör sig stor i målet som en..fladder....mus..."

Gött att Kempny är ”back in the roaster”😂

{9382}: Gissar att Bäckis behövde sy eller stoppa blödningen. Borde kunna komma tillbaka i andra perioden.

mk:
Det blir mer pengar än det.
Han ska alltså behålla ca 1800000kr efter skatt.
För att få det behöver han tjäna 3360000kr före skatt.
Han tjänar ca 373000kr/månad om det nu handlar om nio månader.

Med arbetsgivaravgifter blir det totalt 4416000kr för Rögle.

munkas: Finns å funnits mångs slipsar i Brynäs, men jag är övertygad att Delia med backar inte är det.

Gavve: Ja, jag har också förstått det som att det varit tavlor i varje match från Söderström. Han kommer inte att inleda i NHL i alla fall om inget väldigt oväntat händer. Sedan kanske han är tillräckligt nära för att stanna ändå, men där har jag ingen koll...

Och angående Delia - Helt rätt att ställa honom.
Han måste tillbaka nu, hellre ställa honom imorgon utifall det blir platt fall - Då har man Clara som kan stå de två andra matcherna.
Ställer man Clara imorgon, han gör ett plattmatch så ökar man pressen ännu mer på Delia.

Anders Berg: SAIK? I och med att deras ena målvakt ligger en bit över 90% (som Clara också gör) medan deras andra ligger under 83%.

Sen vet jag inte om SAIK är guldtippade eller inte. Men de är ju alltid tippade i toppen i.a.f.

FBK och Frölunda är väl de 2 lag som är guldtippade som inte har någon "målvaktskris" om man nu tycker det är kris när ena målvakten ligger på 92% eller mer. Clara har dock bättre siffror än FBKs förstemålis (90.91% mot 92%).

Nu förstår jag varför alla ville ha upp stockholmslag i SHL, målsnittet i ligan höjs ju nåt fruktansvärt!

honken21: Har Bobby verkligen fått chansen tillräckligt mycket i powerplay för att man ska kunna konstatera den saken? Han är duktig på små ytor, har bra speluppfattning, puckkontroll och skott. Det är väl ingen vild gissning att spelaren och agenten ser PP-istid som ett naturligt nästa steg?

Bellows in med Larsson och Silfverberg. Nästan så man tror att ledarna läser mina inlägg här!

Det tror jag stenhårt på. Bra att Rödin återgår till Bäckis, och han har kemi med Lindblom sen innan.

Farsang: ja den målskytten och att få mer hjälp med grovjobbet från Larsson och silfver, sen så vet vi att rödin och Lindblom har kemi och kanske bäckis behöver någon som rödin gjort nu som kan ta bort lite ansvar i form av pucktransport bort från bäckis

Söderström spelade sin första träningsmatch för Boston sent igår kväll svensk tid och verkade ha en jobbig match.

"It was a rough start for Zadorov and his D partner, Victor Soderstrom. Soderstrom, who is looking to beat out Michael Callahan and Jordan Harris for Boston’s seventh D spot, didn’t do himself any favors on Sunday. After getting outmuscled by Milano in the slot on that first goal, Soderstrom threw a pass between Elias Lindholm’s legs and into the front of Boston’s net that was buried by Hendrix Lapierre at 11:33."

Min gissning är att det är större sannolikhet att Söderström återvänder än D'Astous, även om inte det heller är något jag skulle satsa allt jag äger på.

Verkar som att Brynäs vill knyta upp sig Kopacka och Bobby samt att båda är intresserade av att stanna. Men även andra konkurrenter är intresserade av dem.

Knappast konstigt att det finns intresse på annat håll i SHL. Mer skönt att veta att de trivs här och att Alcén vill ha dem kvar.

www.expressen.se/sport/hockey/shl/vill-forlanga-men-konkurrenter-attraheras-av-brynasspelarna/

Sv: Matchtråd 2025-09-20 Brynäs - Örebro
Peja:
Hade absolut kunna tänka igenom en 4:e lina med AJF-Pettersson-Svrcek
Bra fart och skapligt med skills, intressant enligt mig.
Men var är den sista backen...

Fruktkorg: GD rapporterar i stort sett alltid från träningarna. I.a.f. från de gemensamma. Där får man all info man behöver även om man inte bor nära. Bara ett tips!

Gavve: Det går ändå att dra slutsatsen av vissa spelare spelar för mycket när man ser att de åker in på isen trötta innan nyckelmoment i matcherna. Tänker då främst på Silfverberg och Larsson. Och då är vi alltså bara några omgångar in i serien och har inte haft massa forwardsskador. Tror också att man måste inse att de tidiga 90-talisterna inte längre är unga, det går inte att lasta på de här killarna hur mycket istid som helst längre. Det borde inte längre ingå kalkylen att de ska spela boxplay.

Supportern: Nja, som någon skrev tidigare så låg vi ju uppe i ligatopp i BP långt in i säsongen i fjol. Så Brynäs kan ju spela bra BP med dom här spelarna/tränarna. Jag tror det är väldigt mycket självförtroende också, precis som PP. Just nu är självförtroendet i BP i botten, spelarna vet att dom är kassa. Då tar man en massa felbeslut och kanske blir onödigt passiv i rädsla att göra fel istället för att göra det man tränat på och kommit överens om.

Tvåan i antal ramträffar är väl inte ens nära oss även denna säsong? Boxplay måste upp några snäpp. Mot nya, klarare segrar! 🖤💛❤️

Brynäshockey: Förra säsongen spelade D’Astous och Söderström halva matcherna, nu gör Kuparinen 2.0 det. Hägg har sina goda sidor men passningsspelet är verkligen horribelt hittills.

Fy fan vilken skön jävla seger! Hade varit minst sagt snopet om Clara och Kopacka inte klev upp så stort i straffläggningen och vi gått miste om den där poängen, och inte att underskatta segern. Nu mår man som en kung istället..

Gott att se laget klara av att dominera mot Örebro 5v5 även denna säsong.