1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 759501 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: Matchtråd 2025-09-16 Brynäs IF - Luleå HF
SuneMangs: Hade ju inte suttit fel med att vinna ikväll och mot just Luleå, det hade det inte...

Sv: A proposito de nada
Ändå märkligt att man lägger i princip noll krut på introt när man lagt miljoner på norra Europas största mediakub samt nya LED-skärmar. Känns alltid som att introt är lite ihopklipp från tidigare intron utan någon röd tråd eller tanke, hela produktionen känns oproffsig.

{10065}:

Känns väl som en no-brainer att ge Delia en ny chans imorgon, en chans att revanschera sig direkt.

Silly: Bertilsson ligger i bussen och håller koll!

Erat: Det är nästan viktigare att spelarna får reda på att SHL är en av världens jämnaste ligor. Jag mailar Brynäs 👍

Fortfarande smått chockad över den svaga insatsen senast (har inte sett Brynäs förlora i ERP:en på 14 försök innan). Tyckte ändå det fanns goda intentioner i förstaperioden.

Men, uppenbart att de nya backarna och Delia inte var varma i kläderna. Förutom vårt usla boxplay gör nya spelartyper att även uppspel och utgångar ur egen zon inte är synkade.

Sedan måste Bäckis få bättre lekkamrater i andrakedjan. Faktiskt en gåta att inte målfarlige Bellows fick en plats gjuten bredvid Bäckis. Önskvärt att få igång honom direkt.

Lindblom var osynlig senast så vore logiskt att testa med formstarke LP bredvid Bäckis i andrakedjan.

Tror på ett revanschsuget och mer disciplinerat Brynäs imorgon.

bradberry: Är inne på din linje också. Kan faktiskt tycka att det är lite märkligt att man inte testat lite olika miljöer för Bäckis under försäsongen, Silfverberg och Larsson vet man fungerar, men tycker att man ska prova spela Silfverberg och Bäckis ihop.

Slänger in mitt förslag på formationer (skriver in Trivigno även fast han kanske missar någon match till)

Silfverberg - Bäckis - Pettersson (Pettersson förtjänar en chans högt upp efter hur han sett ut)

Rödin - Larsson - Bellows (Ge Bellows chansen i en miljö där han kan agera avslutare)

Trivigno - Ölund - Kopacka (Bobby och Jack hade en kemi hela fjolåret, Ölund vägde upp den kedjan fint)

AJF - Vesel - Lindblom (Både speed och hårt jobb i en kedja som bör fungera bra ihop)

Extra: Svrcek/Scott (alternera lite mellan om Svrcek spelar J20’eller inte)

I PP(1) tycker jag även man ska göra om:

PP1:
Bäckis till höger
Silfverberg vänster
Larsson runt målburen
Bellows i slottet
Kinnvall/Andersson på Point

Backpar:
Kempny - Djoos (testa gamla Washington kompisarna ihop)

Hägg - Kinnvall (Hägg får se till att ha 100% fokus på defensiven, bli som en Berra. Vi alla vet att Berra - Kinnvall fungerat bra därför sätts dessa herrar ihop)

Norlinder - Andersson (Tror dom tänker hockey på ett liknande sätt och kan fungera bra tillsammans)

Sv: Matchtråd Brynäs IF - Växjö Lakers HC
Treklövern1912: Ja, eller chans på 6 poäng. Förra året var laget extremt bra på att aldrig göra två dåliga matcher i rad. Vi får se hur årets upplaga tacklar motgångar.

Erat: Det blir nog mycket träning på BP i veckan.

honken21: Jag tycker att man ska fortsätta med Dödin tillsammans med Larsson och Silfverberg. De två sistnämnda har grym kemi och Rödin har övertygat där under försäsongen. Det är en kedja som kan leda laget.

Därbakom bör man naturligtvis sätta ihop bästa möjliga omgivning till Bäckis. På den punkten har tränarna misslyckats hittills, och det skulle inte överraska mig om det blir Bellows och Pettersson som spelar med honom inom några veckor. Jag tror att man riskerar att slarva bort Bellows on man spelar honom längre ner, särskilt om han inte heller spelar i PP#1, och Pettersson ser ut som en spelare som förtjänar mer istid, även om det är tidigt på säsongen.

ME88x: Om jag får lägga till något annat positivt som inte har så mycket med oss att göra? Ät Ägg förlorade också. Det kommer jag aldrig någonsin tycka är dåligt.

Sen vill jag nog ändå påstå att matchen mot Zurich (sista CHL-matchen alltså) var ruskigt bra av Brynäs. Där och då fick i.a.f. jag upp förhoppningarna lite inför premiären. Men ja, nu är premiären avklarad och det gick ju inte alls som vi hoppades på. Inget att göra något åt nu. Bara att jobba på det som inte funkade (en hel del) och titta framåt. Värre kan det ju inte bli. :)

Bara att hoppas på att vi landar en back snart och att man får se lite mer positiva tendenser från från fler spelare. Nu tycker jag ändå att Norlinder och Djoos gjorde det okej defensivt i dag t.ex. Vilket är viktigt då Norlinder hade det tufft i Modo förra säsongen. Att förlora med 4-7 och ändå landa på +1 är ändå positivt (nej, jag säger inte att någon var felfri för det). Men innan allt sitter är det ju viktigt att man sätter det defensiva.

Tycker även Bellows var bra i dag. Syns att han har mycket hockey i sig. Synd bara att den kedjan känns helt felkomponerad. Som så många andra sagt före mig.

Lucas Pettersson också bra i dag. Med lite mindre speltid. Hoppas han får chansen högre upp.

Svrcek, bara 2 minuters speltid vilket jag inte ens märkte själv under matchen.

Fjärdekedjan bra med tanke på deras roll. Ser också helt sjukt ut att Scott i fjärde har 18 minuters speltid vilket är 3 minuter mer än Rödin i första... Men blir ju så i och med så mycket special teams.

Bäckis vann 8 av 12 tekningar. Hade noll koll på hans FO% i NHL men den imponerar. Scott vann 9/13 vilket också är sjukt bra. Ölund 4/9, Vesel 3/7 och Larsson 5/11.

Svårt att hitta positiva saker efter en sån här match. Men jag försöker i.a.f. hitta något för min egen skull. :)

Costanza: Även om du är välkommen som du skrev, så är det jävligt onödig att hålla på och provocera efter en förlust.

Man får hoppas att Bäckis har lite mer än så här att komma med. Årtusendets mest upphaussade värvning var tyvärr en riktig besvikelse som i stort sett hela laget.

Mickesgolf: Håller med. Stoppa in LP i PP1 istället. Den pojken är inte rädd för att skjuta pucken. Tycker han sett jättebra ut idag!

ME88x: Bellows bland de bästa på isen idag.

Jösses. Bellows kan placera pucken han. Den där kom lite oväntat! Men otroligt kul och viktigt för honom.

Edit: Tror nog Ludde vill ha tillbaka den också. Men bra placerat!

havre: Larsson 2+0 och Silfver 0+2 redan!

Kul att Hägg får assist också.

Edit: Rödin slet som ett djur också. Grym kedja.

Domarnas försäsong pågår fortfarande ser jag.

Domarnivån i SHL gör sig påmind...

Dags för en ny säsong! Det har blivit rätt många seriepremiärer genom åren. Säsongens viktigaste match i eftermiddag, hittills alltså. Det blir ju lätt så i slutet på en säsong att man pratar om hur viktiga matcherna är då - men alla matcher är ju lika viktiga - så jag tycker att vi ser till att inleda med 3 poäng. ✅ De kommer kanske vara guld värda lite längre fram.

aplusb: Kommer Järnkrok hem till nästa säsong så är jag inte alls lika säker på att Silfverberg lägger av även om det skulle bli guld.

Svensson_62: Jag har nog aldrig sett fram emot en säsongspremiär så mycket som denna.
Tycker Delia, Kempny, Norlinder och LP sett riktigt bra ut. Hoppas även Hägg, Bellows och Jägarn har några växlar till. Nu gävlar kör vi!

Gavve: Läste nånting om 3150 åskådare i Delfinen mot ett Toblerone/Rolex/Ost-lag i CHL nyligen. Där ligger Brynäs c:a 50% högre.
”CHL är CHL. SHL är SHL. ” Gammalt djungelordspråk. 🙂

Erat: Ja, ikväll är det bara att börja ladda! Fram med fredagsölen, höja volymen och köra "Bäckis is back" på repeat på spotify.

GD har en trevlig krönika om Dallas Cowboys och Brynäs. Det finns en härlig mening i den: "Sponsorer kan överge ett lag som bara intresserar några tusen fans i en mellanstor norrländsk stad – men hela Sveriges lag överger man inte" Fredags skål på den! :)

{10071}: Intressant är även den totala lönetabellen.
1) Färjestad, 136,4 miljoner
2) Rögle, 129 miljoner
3) HV71, 124,1 miljoner
4) Brynäs , 121,8 miljoner
Det betyder att vi kanske går förbi HV när den nya backen kommer in.
JA splashar ut bra med pengar nu för att han vet att vi har ett fönster på två år att ta gå för guldet. Sen kommer generationsväxlingen…

{11039}: Witkowski är alldeles för dålig med pucken för att kunna spela i Brynäs. Han var en svag länk i Skellefteå och kastade bort massa puckar i egen zon när Brynäs forecheckade i semifinalspelet.

Så mycket tjänar spelarna i Brynäs…

Från Expressen:

30.000 kronor i månaden eller lägre
Gustav Hillström, forward
Leo Sundqvist, forward
Michal Svrcek, forward

30 – 49.999 kronor i månaden
Damian Clara, målvakt
Lucas Pettersson, forward

50 – 69.999 kronor i månaden

70 – 94.999 kronor i månaden
– 
95 – 119.999 kronor i månaden
Axel Andersson, back
Nicklas Bäckström

120 – 149.999 kronor i månaden
Jakob Silfverberg, forward
Linus Ölund, forward

150 – 199.999 kronor i månaden
Simon Bertilsson, back
Mattias Norlinder, back
Anton Rödin, forward

200 – 249.999 kronor i månaden
Erik Källgren, målvakt
Johannes Kinnvall, back
Axel Jonsson Fjällby, forward

250 – 299.999 kronor i månaden
Christian Djoos, back
Robert Hägg, back
Johan Larsson, forward
Oskar Lindblom, forward

300.000 kronor i månaden och högre

Importspelare:
Kieffer Bellows, forward – Cirka 220.000 euro netto per säsong
Michal Kempny, back – Cirka 200.000 euro netto per säsong (Tidigare klubben Prag genomförde utköp vilket påverkar storlek på lön)
Collin Delia, målvakt – Cirka 140.000 euro netto per säsong
Jack Kopacka, forward – Cirka 130.000 euro netto per säsong
Greg Scott, forward – Cirka 120.000 euro netto per säsong
Bobby Trivigno, forward – Cirka 90.000 euro netto per säsong
Tyler Vesel, forward – Cirka 80.000 euro netto per säsong

Farsang: Ja det är ju hela halva grejen..
Det är ju Sveriges tydligaste snyggaste trademark!!!!

BrynäsMotRubb_: Det känns som Alcén fick lite panik när Dahlqvist och Raftheim var dåliga mot Brno och i samband med det kom rykten om De Haan och Hunt. Sen har dom ju spelat upp sig och Berra kanske är tillbaka tidigare en befarat vilket gjort att Alcén är lugn igen.

Sen kan vi också titta på vilka spelare Roos nu slagit (eller är likvärdig som):
Roos: 5 matcher & 17p
Landeskog: 8 matcher & 17p
William Nylander: 8 matcher & 17p
Lucas Raymond: 12 matcher & 17p
Rasmus Dahlin: 17 matcher & 18p (back så ingen jämförelse i övrigt)
Bäckis: 16 matcher & 19p

Bara en till spelare från 25/26 har slagit sig in på topp 100 i poängligan (inte snittet, utan totalen) och det är bara dessa 2 spelare som har färre än 8 matcher var (5 var).

Sen betyder detta så klart inte att Roos kommer bli en stjärna för det. Men att han har ett ruskigt bra poängsnitt och är en lovande talang är en sak som är säkert. :)

Känns positivt med målvaktsduon just nu.

Backparen börjar väl sättas. Kempný-Kinnvall har ju varit bra hela vägen. Norlinder tycker jag kompletterar Djoos bra med sin skridskoåkning. Antar att Axel A/ny kliver in bredvid Hägg. Men lite synd också när Dahlqvist tar fina steg.

Förstakedjan från igår blir svår att flytta på, om det fortsätter på samma sätt. Då blir frågan hur man ska forma Bäckis-kedjan. Jag kan tycka att Bellows ska få fler chanser där. Finns en jäkla höjd om han får träff. Är inte heller främmande för att stoppa in LP. Känns som han börjar förtjäna kliv i hierarkin. Å andra sidan har han ju haft bra kemi med Vesel. Men vore lite kul med Bäckis+LP som hade kunnat vara far och son.

Svensson_62: Det är väl den stora behållningen med CHL - Möjligheten för supportrar att få lite roligare bortaresor. Jag hade fruktansvärt kul i Tjeckien, och även om jag egentligen inte vill supporta CHL som fenomen så är det ju jäkligt trevligt att träffa andra Brynäsare och dricka bira.
Blir ju en annan sammanhållning när man hamnar utomlands, ungefär som när man springer på andra svenskar på andra sidan jorden. Helt plötsligt är man polare bara för att liksom :)

Costanza: Har vi tälamod att vänta så länge? Nåja pyramiderna tog också sin tid att bygga. Kanske ni skulle rista in ”MoDo” på några runstenar på Ulvön så kanske nån hittar dem nån gång i framtiden när dom utforskar surströmmingens historia. 🙂
Kan ju vara en grej att koppla lukten till laget 🙂

Ikväll kände man: Nu har sässomgen startat!!!!

Danne66: Det känns som att det är 90% chans att det blir mål när rödin får åka in så där och skjuta. Trodde dock han skulle lägga den i högra hörnet, brukar vara så😂

Några PP mål av Djoos så kommer han nog att stiga i graderna hos supportrarna. Tunga skott.

Bra BP

Petrov: Jag tror många sakta börjar ändra åsikt om CHL. Mycket mer publik nu, och matcherna är ju bättre än träningsmatcher i en islada i Tierp.

Om de kan öka prispengarna ordentligt så kanske det kan bli nåt i slutändan.

Danne66: mycket bra insats! Roligt att se. Och då finns ändå sparkapital..

Jag vill att de särar på Rödin och Bäckström. Båda vill bära puck och Bäckis ska egentligen ha en pudelklok kompanjon som tar sig till lägen på ett smart sätt. Anton är aktiv, söker puck och vill vara där det händer. Jag tycker inte det klickar fullt ut…Kör Rödin med polaren Scott och ta upp Bellows med Bäckis. Lindblom borde funka som tredjelänk i den kedjan sett till spelartyp och logik…

Silfver Larsson AJF
Bellows Bäckström Lindblom
Rödin Scott Kopacka
Ölund Vesel Trivigno

Svrcek Pettersson

Sv: Silly Season 2025-26
Jan Grismöbel: Jag förstår att gällande avtal med tv4 är svårt att ändra på.
Lagen som spelar i SHL äger tillsammans ligan som sedan förhandlar om försäljning av streamingrättigheter.
Så om tillräckligt många klubbar har streamingupplösning 1080p som tydligt krav så måste det beaktas nästa upphandling.
Jag ser det som ett tydligt exempel på hur föreningsdemokratin kan leda till förbättring <3

ELFBIF: streamen har 1080p (åt minstonde efteråt), detta gratis... Tv4 klarar inte av mer än 720 p för typ 500 sek per månad ;D

Inför nästa årsmöte måste det fasen ligga en motion att Brynäs ska verka för att upplösningingen på shl streams ska åt minstonde vara 1080p!

Costanza: Bortamatch hos nån man raggar upp på krogen är billigt 🙂

Gavve: Bäst på plan skulle jag säga Norlinder själv. Sedan gjorde Bäckis inga missar, lätt att missa passningar som går fram o bra hemjobb. Djoos var bra också. Summa sumarum rolig match att kolla på.

Brynäs är ju uppenbart bättre, att det är jämnt målmässigt just nu känns förståeligt sett till att de spelar CHL... Hade också haft svårt att motivera mig. Ändå har de parkerat i deras zon flera gånger under matchen och även denna period.

Blå grottan: Helt enig.

Något annat kul. Pettersson, Kempny och Kinnvall har alla +2 i dagens match (vid 2-1). Är väl de jag tycker varit bäst i dag (Clara också bra).

Ja vad ska man säga efter 2 perioder, som många andra är inne på så visar ju alla pilar att Brynäs ser detta som en ren träningsmatch. Men på lördag är det bara en vecka kvar till premiär i SHL och även om man inte ska dra för stora växlar för snabbt så tycker jag att det finns vissa frågetecken..

Kedjan med Silfverberg - Larsson - AJF har inte fått ut ett smack under vårat CHL äventyr, fortsätter det såhär så måste Gälla och kompani se över den konstellationen. Dom ska trots allt ses som vår ”leading line” och då håller inte spelet dom visar såhär långt.

Såhär långt tycker jag nästan bara det är Clara som får ett godkänt betyg, utan Clara så hade Klagenfurt garanterat haft ledningen i matchen nu efter andra.

Bäckis känns spelsugen vilket är kul att se, sen tycker jag Fjärdelinan ser ut att vara något att bygga vidare på.

Fin tackling av Bäckis.

Skalman13: Masken verkar ruskigt alert... Mottaglig som en sovande stubbe.