Brynäs IF

715482 inlägg · 7953 ämnen

Forum

« · 2508520 · »


Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Alla Helvetes Kval
Wilhelmsson: det finns några klubbar som inte väcker så mycket känslor i SHL. Växjö, Örebro, Oskar och Linköping t.ex.
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Lunkz: Så SHL består av platslag? jösses, låter verkligen som du är bitter, Brynäs var sämst därför spelar dom i HA och "plast" lagen i SHL.
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Wilhelmsson: säger inte att HA är bättre än SHL hockeymässigt.
Men lite kul med att en röstning för ett år sedan så vart det 50% av rösterna att HA var mest intressant.
Det var innan Brynäs kom åkte ner.
Det säger mycket om våran högsta liga med ett x-antal plastlag.
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
varulf: Vore nog mer klädsamt att du riktar din ilska mot sättet som Brynäs IF skötts de senaste 20 åren, i stället för missriktat svammel mot Timråsupportrar. Jag har naturligtvis läst hela artikeln. Har du? Alla lag gör misstag, även Timrå IK. Vi har fått vår beskärda del av misären, år efter år. Timrå hade också hybris, med värvningar det inte fanns pengar till. De kom ned pä jorden, och det tog ett antal år innan föreningen kom på fötter. Nu får Brynäs börja om.
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Ytterligare en gammal spelare med stort hjärta för föreningen som uttalar sig. Hans lösning? ”Ta in Inge Hammarström”.

Jag avundas inte Svedmans jobb att lyckas navigera bland alla som vill lägga sig i med sina åsikter. Och jag tror tyvärr att trycket är stort att Brynäs ska köra på en hemvävd lösning framåt. Argumentationen är inte särskild svår heller: ”Titta! Det funkade ju inte att ta in någon utifrån (Manner). Vi behöver någon som vill lägga ner sitt hjärta och själ på Brynäs”.
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Jag har inte mysribba för att Brynäs åkte ur. Jag missar en chans att se derbyn i Gävle 2 ggr per år. Och jag vill inte provocera någon.

Artikeln säger ju också att varken ledare eller spelare i Brynäs gnällt på seriesystemet, med något undantag. Det Leifby menar är ju att det görs skillnad på lag och lag. Såg inga snyftartiklar när Timrå ramlade ur ett par ggr i närtid. SHL's seriesystem har ju SHL's klubbar, inkl. Brynäs bestämt.

Som det är nu åker sämst SHLlag ur, och bäst HAlag går upp. Man kan ha mycket åsikter om seriesystemet, och det får väl nya kommande utredningar, som garanterat kommer, utreda. Men det är inte seriesystemets fel att Timrå, HV, Djurgården, Brynäs med flera SHLlag och nya lag framöver av olika anledningar, främst svaga trupper, ramlar ur SHL. Tyckte artikeln var klockren.
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
BoyceBoyceBoyce: Leifby är sportjournalistikens Putin.
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Nisse på Mon or: Klockrent!
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Lakim1912: Ja,först har vi haft 11 ödesmatcher o på måndag ödesmöte.Sen då fler öden skulle jag tro.
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Lunkz: Fortsätt tro att HA är bättre.
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
mattias - 74: Nix om ni menar min kommentar så var det Bertil (kommentar tidigare från JA)
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Huge: "Såvitt jag läst i alla uttalanden från spelare och ledare så har ingen gnällt över hur orättvist det var att Malmö vann med 4-1 i matcher." Nä.. och det nämns ju inte i artikeln heller?

"Brynäs ledning har inte gnällt, men tv-experter stod tårögda med brustna hjärtan, hårda ishockeyspelare från förr tyckte det var orättvist (oklart vad som var orättvist)."

Klockren artikel om ironin och hyckleriet hos många Tv "experter" och "tuffa" hockeyprofiler. En artikel som verkar helt ha gått över ditt huvud.

"Leifby måste ha osedvanligt dålig läsförståelse." - Ironi när den är som bäst.
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Nisse på Mon or: han understryker att det är ingen från Brynäs org som gnällt ett endaste dugg. Utan det är folk runtomkring. Hockey folk i Sverige. känns som en klassisk leifby artikel och folk som inte är mer begåvade att läsa mer än det fetstilta går på den varje gång.

Sen varför du känner att det är en bra dag att saxa in en sådan artikel i denna gästboken tolkar jag som att man bara vill provocera. Var lite ödmjuk nu jävla vattenskalle och fokusera på er egen uppgift. Vi vet redan att halva Sverige har mysribba när en sådan klassisk förening åkt ur. Fira det absolut men är inte så säker på någon här inne hänger på.

Vanligt både bor och stöttar jag timrå ik parallellt med Brynäs, så skäm inte bort er här inne nu timrå fans. Kan vara ett stalltips att i denna stund komma ihåg de fler än en gång ni åkt hiss.
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Lunkz: Tack, det var så jag menade.
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Nisse på Mon or: Leifby måste ha osedvanligt dålig läsförståelse.
Såvitt jag läst i alla uttalanden från spelare och ledare så har ingen gnällt över hur orättvist det var att Malmö vann med 4-1 i matcher.
Att gnälla över hur jobbigt det är att ramla ur SHL är väl nåt helt annat och förståeligt, Leifby verkar tro att det degraderade laget borde fira istället.
Pajasartikel.
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Huge: Det som skulle kunna tala för Alcen är ju att han redan byggt ett skapligt allsvenskt lag, synd att det var i fel liga....
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Lunkan: och 1:an i AS ska gå direkt upp i SHL.
2 och 3 i AS kvalar mot 14 och 15 i SHL.
Lag 16 I SHL åker ur direkt
Låst ämne


Sv: Alla Helvetes Kval
Honken: Playout är bara ett sätt att dra in pengar, självklart är det inte sportslig rättvisa. Ett lag som är helt avsågat kan förbereda sig länge och spela mot ett lag som gett allt i många matcher.

Foppas förslag är bra tycker jag, sist i SHL ur, 1 och 2 i AS kvalar mot lag 14 och 15. gärna i en minikvalserie.

Blir inte riktikgt samma katastrof att åka ur, större möjlighet för fler att ta sig upp.
Nu vill man endast mjölka publiken med alla matcher bäst av 7.
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Hank81: De som anställde Alcén är ju inte kvar utan blev bortröstade på årsmötet för att de inte var tillräckligt insatta och kunniga..
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Huge: vilka är dem insatta och kunniga folket i föreningen som anställde alcen på 4 år utan någon erfarenhet.
Bara för att man är anställd i Brynäs behöver man inte vara kunnig. Det har väl den här säsongen visat.
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
mk: Helt otroligt att vi är sämst och åker ur högstaligan. Hur kan en ledningen/spelartrupp förstöra varumärket Brynäs som man gjort.

Det räcker att en av alla beslutsfattare får stanna så är det en för mycket. Radera alla gamla namn på duktiga spelare och överskattade företagsledare och gör om gör rätt.
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
mk: Jag vill helst ha in personer utifrån, men om man ska försöka ta sig an en "Brynäslösning" hoppas jag på nedan:

Huvudtränare: Janne Larsson. Dags för honom att kliva ur ass-rollen. Respekterad, kunnig och bra kontaktnät.

Assisterande tränare: Magnus Eriksson. Fick helt oförtjänt kicken från J18-laget häromåret, nu är det "hans grabbar" som ska ta steget från J20 till A-laget. Vore den perfekta ass-tränaren att få in, skulle säkerligen uppskattas mycket av grabbarna också och öka chanserna att behålla dom som jagas av SHL-klubbar.

Målvaktstränare: "Honken". Hans upplägg är helt okej på allsvensk nivå. Skulle också öka chanser att behålla Lindbäck, som skulle vara en toppmålvakt i HA.

Sportchef: Anthon Hansson. Statistiker med en övertygelse som skulle skapa en röd tråd i rekryteringarna. Skulle undvika emotionella (idiotiska) beslut som att ge feta livstidskontrakt till "Brynäshjärtan". Dessvärre tror jag att han kommer att få gå när alla "Brynäshjärtan" till varje pris ska behållas, men av alla som finns inom organisationen nu är han det överlägset bästa sportchefsalternativet.

J20-tränare: Ove Molin. Erbjud honom jobbet, om han tackar nej måste han tyvärr bli uppsagd. Det går inte att rättfärdiga utgiften som en spelarutvecklare kostar i HA.

Johan Alcén - Ingen eller snudd på ingen "value adder", kan inte vara kvar som beslutsfattare. Kanske i en säljarroll om det mot förmodan behövs fler säljare, det tror jag att han skulle kunna tränas till relativt snabbt. Han är en trevlig kille som är bra på att snacka, vilket är bra kvalitéer för en säljare.

Erika Grahm - Nu måste damlagets tränare även bli sportchef, så som det funkar i många andra klubbar. Därmed måste Grahm antingen bli tränare eller nuvarande tränaren bli sportchef (och Grahm lämna). Det kan inte vara ett alternativ att hon och Alcén ska få fortsätta styra elitverksamheten. Förmodligen vore det bäst om båda lämnade, det kan nog bli problematiskt om de snurrar omkring i andra roller.
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
mk: Går alldeles utmärkt att tycka två saker samtidigt om det är en svårbedömd fråga för en oinsatt sofftyckare.
Men som jag redan skrivit och om jag måste bestämma mig för ETT namn: behåll Alcen, då jag förutsätter att han har den koll på ex HA-marknaden som man rimligtvis kan begära. Jag vet ju ingenting om den saken, därför som en SC som jobbat i just HA en tid möjligtvis kan vara ett bättre alternativ.
Egentligen fullständigt ointressant vad jag, du eller nån annan härinne tycker.
Det är ändå det mer insatta och kunnigare yrkesfolket i föreningen som ska bedöma ifall Alcen ska bli kvar eller inte.
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
ToddW: "Möter hellre AIK, Brynäs, DIF, Mora, Löven, Västerås, SSK än Rögle/Oskarshamn(usch)/Växjö/Örebro/Malmö/Linköping, ja listan kan göras lång."

Det tror jag alla gör, men nu jämför du HAs toppklubbar med skräpet i SHL. Om man istället jämför Tingsryd, Nybro, Almtuna, Vita Hästen, Östersund, Kristianstad osv, med Malmö, Linköping, Växjö, Oskarshamn, Örebro. Jag vet vilka jag hade valt.

Problemet med HA är också att ingen verkar bry sig, bara ett lag är över 4700. Liksom Västerås och Mora har ett lägre snitt än Oskarshamn(!).
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Vad finns det för tänkbara alternativ till Tränar stab kommande säsong? Vad finns ledigt? Vem kan tänka sig sugen på uppdraget..
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Fyboda: ”jag kan säga att Johan Hult, klantade till sig rejält den säsongen vi åkte ur. Något av de sämsta värvningarna vi sett från allsvenskan som skulle få oss att ta guld igen, vi är otroligt glada att han drog, dock får vi tyvärr dras med Nubben.”

Samtidigt, var inte HV topptippade det året ni åkte ur? På pappret var det knappast ett dåligt lag vad jag vill minnas?
Måste väl snarare varit Rahm/ Lund som misslyckades med att få ihop ett gediget spel?
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Huge: Du säger Behåll Alcén. Sen börjar du lista varför man ska byta mot en som kan HA bättre.
Vad tycker du egentligen?
Ska man behålla eller inte?

Du kan inte tycka 2 saker samtidigt som är så viktiga för Brynäs framtid.
Antingen så tycker du att man ska behålla Alcén eller inte.

Lista fördelarna som Alcén har. Vad är hans fördelar kontra en som kan HA
Du kan inte ha kakan och behålla den.

Detta är ju ett klassiskt exempel på när du senare kan gå tillbaka och säga. Kolla jag sa att man skulle behålla Alcén
Eller, jag tyckte att man skulle byta.

Det är sånt svammel!!!!
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Huge: Sannys krönika är klockren. Han varnar för att det värsta Brynäs kan göra nu är att man vänder sig ”inåt” och går på det hemvävda spåret. ”Se och lär av Modos resa”, skriver han.

På måndag börjar jobbet. Alla beslut man tar nu i början kommer påverka föreningen i flera, flera år framöver.
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
HUMLESNURR:
Men han är definitivt ett namn som Brynäs borde jobba på att få in i organisationen på något sätt.
Ett starkt Brynäshjärta har han, annars hugger Valbo honom defenitivt 😀
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Silly:

Han syftar nog på Djoos

Silfverberg är forward ;)
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
kulltorp:

Han kommer inte erkänna att han haft fel, många här inne varnade för detta redan i mitten av säsongen och då drog Huge igång sina försvarstal om okunnigt yrkesfolk, otur och soffcoacher m.m

Jag hoppades inte att BIF skulle åka ur men jag hade det på känn tyvärr så som det sett ut ett tag.

De flesta som följer hockey vet att allsvenskan inte är någon lek, det är inte bara att ställa ut skridskorna och tro att man skall vinna även om det står Leksand, DIF eller Brynäs på tröjan, sådana klassiska lag vill alla slå.

Jag hoppas verkligen BIF får ihop det snabbt och kommer tillbaks, byter vilket lag som helst mot LHC i SHL.

Ponera att Modo eller DIF går upp då har vi ändå ett av dessa lag kvar i AS samt löven SSK, Brynäs och AIK.


Känns som om det blir 2 SHL serier kommande säsong, många klassiska lag i båda serierna.
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Silly: Ja det är mycket möjligt tyvärr. Tror inte det är omöjligt att han försöker en säsong men jag är rädd att du har rätt.
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
mikenomad: Bra inlägg om att hockeylivet går vidare, även om det känns tungt och overkligt just nu.
Fan, ända sen 1965 när man gick med farsan på Nynäs uterink med dubbla kalsingar i pjäxorna, varm saft och korv i paus och match mot Frölunda med ymnigt snöfall och plogning var 10:e minut för att öht kunna spela, så har ju Brynäs i högsta serien varit lika självklart som att solen går upp varje morgon.
Lite surrealistisk känsla just nu, samtidigt som ett nytt och intressant kapitel börjar och förhoppningsvis slutar bra...

Även en bra och klok krönika av Sanny i Expressen om läget.
Behåll Alcen och Svedman, möjligtvis en ny SC som redan jobbat ett tag i AS och i första hand kan den serien men även har bra kontakter och kännedom om marknaderna i övrigt.
Vem ska träna laget? Inget om det från Sannys sida, men även där nån från AS som kan serien borde ju inte vara helt fel.

Spelarmässigt och om vi tittar på stomspelare med hjärta för klubben att bygga vidare på så hoppas och tror jag att Rödin och Berra blir kvar. Blomman självskriven, mer osäkert med Ölund. Har nyss fått barn och är rotad i Gävle men pengarna kanske väger mer nu när han har familj att ta hand om.

Får man sen drömma lite så tackar jag inte nej till nån återvändare, där Silfverberg väl isf verkar vara den som ligger närmast en hemkomst efter att avsluta sin NHL-karriär.
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
HUMLESNURR:

Bäckis kommer gå i Pension efter NHL.
Kroppen är för sliten!
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
mattias - 74: Nu öppnar jag en påse popcorn och väntar på Huges försvar av uttåget
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Fyboda: Tror både Bäckström och Silfverberg har tillräckligt med hjärta för klubben för att göra det men det lär inte hända än. Möjligtvis Silfverberg om Anaheim köper ut honom från det sista året på kontraktet men det är ett extremt longshot. Det är nog endast om han och familjen vill hem till Sverige (och han lär aldrig spela för någon annan klubb här hemma). Bäckis kommer åtminstone spela klart sitt kontrakt som sträcker sig till 24/25. Dels för pengarna men sen tror jag också att han vill vara med och se till att Ovechkin slår Gretzkys målrekord innan han åker hem.

Men allt är givetvis bara spekulationer från min sida.
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Signature:
Vem är Europas bästa back??
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Silly: En av europas bästa backar vill nog inte spela i HA!
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Peja:
Tror att en annan NHL klubb kommer att hugga på Silfverberg . Han är inte klar där.
Eller så hamnar han ett Alpland och tjäna lite mer kosing.

Djoos lockar honom att bilda kedja med Suomula!
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Fyboda: Vilken hygglig sportchef som helst hade kunna tagit HV tillbaka till SHL med den överlägsna budgeten som ni hade. Det som trots allt vore en fördel med Hult är att han antagligen har rätt bra koll på den kategorin spelare som kan tänkas vara aktuella för Brynäs nu.

Det snackas om att Silfverberg möjligtvis kan bryta sitt NHL-kontrakt. Om det sker återvänder han nog till Brynäs oavsett vem som är sportchef, men där är vi inte än. Kan ju fortfarande bli så att han spelar ut kontraktet i Nordamerika.
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Samsung:
Ölund kommer att tänka på kartiären.
Tror att han hamnar i FBK eller Luleå?
Blomman blir kvar' förmodlugen Bertil också han kommer nig inte få något annat bud från SHL.
Rödin ? Vill han bo.kvar efter dessa hot eller flyttar han och startar om i en ny stad Sundsvall eller Söder ut?
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Herre P: Ni får nu dessutom chansen att uppleva det största man som supporter kan vara med om, ett avancemang. Det uklassar SM-guld känslomässigt alla dar i veckan.
Ja inte för att jag har nåt att jämföra med 😂 Men jag föreställer mig det
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Tigerhjärta: Mycket troligt att det stämmer, Hult var tänkt som ny styrelsemedlem i Jönköping Södra men hoppade av uppdraget bara några dagar före årsmötet som var i veckan.
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Tigerhjärta: jag kan säga att Johan Hult, klantade till sig rejält den säsongen vi åkte ur. Något av de sämsta värvningarna vi sett från allsvenskan som skulle få oss att ta guld igen, vi är otroligt glada att han drog, dock får vi tyvärr dras med Nubben.

Men, inför allsvenskan så gjorde Johan ett gediget jobb att rätta till allt han ställt till med! Han hade också fin relation med gamla HV-spelare som bidrog till återkomster osv, värvade fint från finska ligan.

Tror Johan absolut kan göra ett bra jobb hos er, han scoutade HA väldigt bra och tog spelare som vi behövde för avancemang. Att höra hur alcen fick jobbet via en avgående styrelse ger mig kalla kårar..

OT, tror ni att Bäckström och silfverberg har tillräckligt med ryggrad för att spela i HA?
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Zappaholic: Men det sämsta laget efter 52 omgångar var ju inte vi, dock var vi sämre i bäst av 7 mot sämsta laget. Personligen skulle jag gärna se ett upplägg där sist åker ur och näst sista kvalar mot ett lag från HA.
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Wilhelmsson: och HA går snart om SHL i tittarsiffror genom cmore.
Hälften plastlag som bara några få bryr sej om.
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
” Är Johan Hult Brynäs lösning? En tanke jag själv tänkt då jag tycker han gjorde ett klockrent jobb med att bygga den trupp som tog HV71 tillbaka. Dessutom har Brynäs i media uttryckt att de vill kopiera HV. Ikväll har jag nåtts av rykte om att han är deras SC-lösning...”

- Henrik Skoglund

Dålig koll vem människan är, men någon typ av journalist vad det verkar.
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Silfver: Jag tror kvist skulle kunna bli en pålitlig spelare i HA. Typ tredje kedjan, kanske lite liknande roll som exempelvis Eklind haft denna säsong hos oss. Men jag kan absolut ha fel.
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Numret till fansens värvning är 123-350-0675 vi ska tillbaka.
Låst ämne

« · 2508520 · »