1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742187 inlägg · 7967 ämnen

Laget säsongen 2014/2015

Sv: Laget säsongen 2014/2015
Sett att Anton Lander kopplats ihop med Brynäs. Vad tror ni?

honken21: Hade ju inte gråtit direkt😃. Var har du hört/sett/ läst det?

honken21: Ja, källa på det?

Twitter (säker källa.... ;-)), Brynäs är dock inte enda SHL-klubben det snackas om. Men Gävle och Örnsköldsvik ligger väl närmast till hands om han vill ha närhet till hemorten Sundsvall. Vilda spekulationer men men... Hade hellre sett Järnkrok.

honken21: hade kunnat tänka mig både lander och järnkrok😃

honken21: twitter och "säker källa" rimmar inte i mina ögon ;)

Powerfade: Twitter är ju ingen källa överhuvudtaget. Ungefär som att säga att google är en källa. Man bör redovisa den specifika tweeten i så fall, så att andra kan bedöma. 

Peja: Precis. Folk kan skriva precis vad som helst, allt för att få retweets, och allt annat som ger dem uppmärksamhet.

Powerfade och Peja: Trodde inte min ironi kunde bli mer tydlig... ;-) Vilda spekulationer, det erkände jag, men långt ifrån en otänkbar värvning.

honken21: Om vi ska värva Lander kan vi räkna med en till lönepost på minst 200 000 kr. Jag är realist, medan många andra kanske inte är det. Vilka resultat kan vi nå med honom i laget jämfört med utan? Vi kanske tyvärr inte kan vinna sm-guld trots att han skulle ansluta.

Ser man över ett längre perspektiv, ska detta lag vara som bäst nästa år. Bara ett fåtal spelares kontrakt går ut (ex. Rödin,Kilström) och junisarna kommer bara bli ännu bättre nästa år. Är det kanske inte nästa år vi verkligen ska gå för guldet, med den här lagstommen? Är det inte då det kan vara värt att bränna på lite extra med lönebudgeten för att verkligen kunna gå hela vägen?

I mitt tycke är det kanske inte värt att offra en sådan tung lönepost, om vi ändå inte kan gå hela vägen. Givetvis hoppas jag att jag har fel, jag stöttar laget i vått och torrt och lider under varje match. Men om man ser ur föreningens perspektiv har man kanske inte råd att bränna 200k i månaden (med vikande publiksiffror osv) då vi ändå troligen "bara" når semi.

Skrubben: Jag tror att en svensk tvåvägscenter av VM-klass skulle bli en stor förstärkning. Lander skulle ju dessutom göra 'sina' ytterforwards bättre. Brynäs har ju egentligen bara en center (Greg Scott) som håller hög klass åt båda hållen. Enterfeldt är mer en karaktärsspelare, Lindgren en utfyllnadsspelare och Nordan vet man inte riktigt vad man får ut av. Westerholm har visat positiva (men även negativa) tendenser men jag vill se mer innan jag bedömer honom... Junisarna är ju målvakter, backar och ytterforwards. Min poäng är att en högklassig center verkligen vore bra att få in.

Redigerad kommentar

Peja:

Äsch pettisbif levererar ett lag med Lander ;)

Starkbaum(Johansson/Sandström)

Andersén - Kilström

Djoos - Bertilsson

Eklund - Westlund

Sundqvist

(Nörstebö)

Blomqvist - Scott - Rödin

Ollas - Lander - Brodecki

Sweatt - Enterfeldt - Brodin

Olden - Nordquist - Lindblom

(Lindgren - Westerholm - Westerholm)

Extra:Lööke

Tror en värvning av Lander är otänkbart just nu..med dåliga publiksiffror och en säsong 15/16 som ser ut att bli året man ska satsa mer.

honken21: Real Modo har väl Nylander och Lööv på lönekontot snart, deras ekonomi är sämre än vår så låt oss hoppas.

Peja: Det råder inget snack om att Lander skulle tillföra väldigt mycket för Brynäs. Frågan är om det är värt att lägga ut den löneposten med tanke på hur mycket laget egentligen förstärks. Brynäs kommer inte behöva kvala eller komma längre än semi med eller utan Lander i laget. Därför kanske det inte är försvarbart att göra en sådan satsning då Brynäs trots allt måste fokusera på att göra ett plusresultat i år efter förra årets ekonomiska förlust.

Tråkigt för oss supportrar som vill se ett så bra lag som möjligt, men ser man ur ett längre perspektiv kommer alla som hejar på Brynäs bli nöjda då vi förmodligen kan satsa mer nästa år när vi ska gå för guldet på riktigt

Skrubben: Fast får man ett läge att knyta upp en spelare som Lander på mer än en säsong så kan det ju såklart vara värt att slå till med en gång. Annars är han nog "fetborta" sen.

Om man nu ska leka med tanken att Lander vore aktuell/intresserad av Brynäs. Vilket jag har svårt att se ska hända.

Davey_22: Man kan ju drömma :)

Men det kommer aldrig hända...

Skrubben: Jag förstår ditt resonemang och visst tror jag att Brynäs kommer vara en större utmanare nästa år (och framförallt om två säsonger när 97orna är uppe på riktigt).  Men jag tycker faktiskt ändå att Brynäs har pusselbitar för att utmana om ett guld, det jag tycker saknas är en förstacenter som kan dra en leadingline.

Lander är den pusselbiten som saknas, kan han få ihop en förstakedja med Rödin och Ollas(?) kommer vi ha en förstakedja som kan gå in i landslaget rätt av. Vi har också en andrakedja med Brodin-Enterfeldt-Sweatt som börjat komma igång ordentligt. Vårt PP har blivit otroligt mkt bättre när Brodecki och Djoos klev in, tänk en Lander i PP också så lär vi ju faktiskt bli bättre där. 

Håller helt med att vi troligen kommer bli en större kondender nästa säsong MEN tycker ändå att vi, med en första center av rang, kan utmana även i år. 

Och som ni säger, att knyta upp honom på ex. två säsonger? klart vi ska ta chansen!

Sen vet jag inte hur Timrå spelarna ser på Brynäs, länge sen en TIKare flyttade ner till oss väl? Sebbe Erixon drog ju till Småland istället. Finns det en rivalitet klubbarna i mellan? jag tycker inte riktigt det? :S

Men jag hoppas iaf på Lander! =) 

HappyX3: Ja, om Brynäs inte värvar Lander så kommer ju någon annan klubb att göra det. Även för nästa säsong vore det ju inte helt fel att kunna inleda den med en inspelad toppkedja, bestående av förslagsvis Brodecki, Lander och Lööke eller någon annan skicklig ytterforward.

HappyX3: Jag hoppas du har rätt och respekterar din åsikt. I mitt tycke måste dock för många bitar falla på plats denna säsong för att vi ska vinna SM-guld, även om Lander skulle ansluta. Brodecki har varit fantastisk hittills, men kommer kanske inte kunna hålla denna höga nivå hela säsongen (hoppas jag har fel). Samma sak med Lindblom och Lööke. Dessutom kommer ett slutspel sätta saker på sin spets på en helt annan nivå än tidigare. Jag tror inte att junisarna kommer vara tillräckligt mogna ännu för att kunna vara bra på den nivån också. Åtminstone kommer det bli en viktig erfarenhet till nästa års slutspel, där jag tror att vi har alla möjligheter till att ta guldet.

Jag hoppas givetvis att jag har fel och att vi kan nå final redan denna säsong, men den realist som jag är, vågar jag inte ha dom förväntningarna.

Redigerad kommentar

Har ite hängt med i svängarna de senaste par dagarna, så jag måste fråga - varifrån kommer ryktet om Lander och är det trovärdigt? Är en värvning verkligen realistiskt att förvänta sig? 

Brynäsgubbe: Lander blev uppsatt på waivers (eller hur det stavas) och eftersom han lirat tre år i ahl kanske han är sugen att vända tillbaka till Europa. Han har dock ett år kvar på kontraktet så,möjligen att han testar sista året.

I vilket fall är det nog önsketänkande från oss ;) rimlighet i en värvning är låg i nuläget. Framförallt när vi nu är inne i en positiv trend och Ollas är på väg tillbaka.

Men Lander är en "unik" spelare på så sätt att han är en ung svensk toppcenter som kommer lira en hel del i landslaget. Också ett bra namn som som lockar lite extra uppmärksamhet bland media, fans och parters.

En sån spelare av denna kvalité tror jag inte vi kan få efter nästa säsong. Gäller dock att vi kan få ett tvåårskontrakt.

Brynäsgubbe: Så länge det är ett rykte som härstammar från twitter så kan du ta det med en nypa salt.

Powerfade: Om ryktet gick att spåra till ett specifikt twitterkonto så hade det kanske kunnat vara ett rykte med lite mer värde (beroende på vem som i så fall skulle stå bakom twitterkontot) men detta rykte är inte ens ett rykte utan ett dåligt skämt.

Carl Lejonkräk: Givetvis. Men så länge källanvisningen är "ett rykte från twitter" så är det inte ens ett rykte utan bara ogrundat skit.

Powerfade: jag skrev typ samma som dig bara så att du vet.

70 Rodrigues: Ok så nu är Ollas tillbaka. Hur ska femmorna se ut?

Det mest naturliga är kanske att kliva in på Löökes plats, i mina ögon. Ollas-Nordquist-Brodecki känns spännande. Men även ge Lööke lite speltid då Ollas inte verkar vara redo för 60 min.

honken21: Det kan vara bra att avlasta Löken och Brodden lite, det sliter att sin första säsong med elitspel spela var match. Lite j-20 för dem under säsongen kan göra dem gott och kanske nån match på bänken.

Redigerad kommentar

Någon som vet om allt är som det ska med Bertilsson? Han har haft mindre speltid än normal, särkilt mot Modo (13,24 min) och mot Djurgården senast (15,27min).

Zzz:

Vaken iaktagelse

Var ju mkt PP i de matcherna...kan ju påverka speltiden

Samt att hans partner Djoos spelat mer PP o därför kanske han suttit en extra gång när Sunk-Ek o Kilas-Dubblerande Andersén gått in o lirat efter PP:t...

Tycker Bertil lirat stabilt på sistone, ej gjort mkt väsen av sig...o då är väl han som bäst...

tjugo8: Fast även Eklund spelar en hel del PP också och då borde rimligtvis Sunkens speltid också ligga lägre. Kan inte tänka mig att Sunken går före Bertilsson i något skede så därför funderar jag om han inte har någon känning.

Redigerad kommentar

Zzz:
Men har inte Andersén o Djoos gått före Eklund i PP de senaste 2 matcherna...?

tjugo8: Så är det säkert, men märkligt ändå om Sundqvist ska ha mer istid än Bertilsson.

Här har vi ett annat alternativ, skulle vara en ganska bra ersättare till Thuresson faktiskt.

Rossa:

Så du är mer imponerad av Örebro, Djurgårdens, Leksands, MoDos, Färjestads lagbyggen?

Denna säsong är en omställningssäsong för ALLA shl-lag, ALLA har oförändrade eller sänkta spelarbudgetar...

Bedömer att vi har ett lag för slutspel o om alla planeter står i rätt läge då så kan vi överraska...

Bara det blir ordning på publiksiffrorna kan kommande år m Bz o juniorerna (speciellt målvakterna) bli intressanta...LHC, FBK, VXJ är nog stressade för att få ordning på sina juniorverksamheter

Brynäsgubbe:

Armstrong känns dyr o trött, men klubblös, se bra länk

Jag väntar på att Bz plockar in ngn oöm, billig, irriterande brunkare som kan röra om både inom laget o hos motståndaren...

Bz måste ju ha koll på den spelartypen sedan Bik, hur är det m den där Wessner-typen...?

tjugo8: Jag tror att det behövs en Granistyp som skapar oreda framför kassen för att vi ska få ut mer av tvillingarna. Nu fastnar man ute i hörnen. Det finns inget alternativ framför kassen så nu måste de dribbla sig fram från hörnen och det har inte gått strålande om man säger.

Powerfade:

PoW & PaW måste ha en tydligare plan för vad de ska göra för att ta sig t mål, med sina just nu relativt begränsade kvaliteter...

Som det ser ut nu (över hela banan) känns det som; "O fan, vi fick pucken, va fan ska vi göra med den?"

tjugo8: Sen känns inte Lindgren helt rätt i den kedjan, han är ju heller ingen spelare som går rakt på mål. Om det är hög prio på att få igång Westerholms så tycker jag man borde prova Brodin i den kedjan, men det beror som sagt på hur högt man prioriterar tvillingarna.

Zzz:

Som det ser ut just nu anser jag att de måste börja m sig själva o sin egen spelstrategi o mind set...som det ser ut nu så funkar det inte alls...Pow verkar hata pucken

Tror ingen spelare i världen kan/ska sättas till för att få "igång" dem, de måste få igång sig själva först...

tjugo8: Nej men du förstår vad jag menar. Om man talar om att spelarna i kedjorna ska komplettera varandra så tror jag att det finns bättre alternitiv till tredjelänk än Lindgren.

Jag tycker att man misshandlar Lindgren lite när man kör honom på kant. Jag tycker han är bättre som center, dock är det ju trångt om platserna just nu. Vid någon snar tidpunkt får ledningen utvärdera om Westerholms ska fortsätta spela 7-8 min per match eller om dom mår bättre av att spela ytterligare en tid i allsvenskan. Snart är Ollas och eventuellt Olden tillbaka. Då kan man sätta ihop en fjärdekedja med Lindgren som center tillsammans med Olden och den spelare som får flytta på sig i toppkedjorna när Ollas kommer tillbaka.

Redigerad kommentar

Zzz:

Förstår vad du menar

Anser dock i detta fall att PoW o PaW verkar ha egna ruggiga problem så din föreslagna utlåning kanske är enda lösningen...

Lindblom ska tillb också...skulle kunna vara en jävligt intensiv 4:e, Olden/Linkan/Lindblom

tjugo8: Jag hade glömt bort Lindblom. Den oro man kände inför säsongen för kvaliten på forwardssidan känns ju väldigt avlägsen nu iom Löökes och Brodeckis genombrott. Även Lindblom såg redo ut i dom matcher han spelade. Känns som att det kan bli trångt om platser framöver, främst för Ponthus som redan varit petad en match.

Sen saknas det en Granström till slutspelet, men man blir väl aldrig nöjd.

tjugo8: Wessner var uppe och körde i Mora för några säsonger sedan utan att göra nåt större intryck. Verkar som att han utvecklat sitt spel rejält sen dess. 

Småful,irriterande och poängstark. Tycker han sett bra ut i BIK. 

Jag skulle väl dock hellre se nån mer kreativ målfarlig spelare. Fast det kanske saknas deg till det.

Davey_22: Senast Wessner fick chansen i elitserien/SHL så var inte hans skridskoåkning tillräckligt bra. Han kom på mellanhand i varenda situation, kändes det som. Minns när de spelade i Läkerolen och han inte hängde med överhuvudtaget. Men jag har inte koll på om han har utvecklat skridskoåkningen de senaste åren. 

Peja: Ja,tempoanpassning är ju inte sällan avgörande. Är väl där man får sätta ett frågetecken. Annars en "karaktär", som folk verkar vilja ha.

Sitt ner i båten! Vi måste låta tvillingarna få ett par säsonger på sig att växa in i SHL-kostymen. Sen har vi norrbaggen och nya juniorer som även de behöver tid för tillväxt. Som Brynäsare är jag helt oförstående hur ett lag som HV kan leta spelarförstärkningar mitt under den brinnande säsongen när de dessutom går som tåget i serien. Har de inte tillräckligt bra lag?

munkas: Tillväxt.....Är det inte det vi har J20 till?

Peja: inte wessner. Jag ser honom ofta i bik å han har svårt med tempot redan i allsvenskan

« · 1631908 · »