Brynäs IF

712924 inlägg · 7953 ämnen

Linköping HC - Brynäs IF 01-10-2020

2084487 · » Till forumet


Sv: Linköping HC - Brynäs IF 01-10-2020
TobbeJ: Det är knappast ovanligt att special games fungerar knackigt i början på säsongen och särskilt inte nu när mycket är förändrat. Ge det ett antal matcher till så ser det garanterat bättre ut.
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Brynäs IF 01-10-2020
Metalman: kanske går att byta bort
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Brynäs IF 01-10-2020
Peja: 1.Håller helt med i det du skriver. Vi vet inte instruktionerna....man önskar ju bara det där flowet i spelet. Puckar på bladet, spelare som söker upp. Drops i uppspel. Synk.
2. Så sant. Mycket ser man inte. Vissa saker ser man tydligare.

Angående vissa supportrars negativa attityd är jag inte förvånad alls. Kommer alltid att finnas. Man får nog välja själv hur mycket energi och fokus man ska ägna åt dessa gökar. Fan...hockey är ju kul och när Brynäs lirar tänder man till. Låt gnistan brinna och stötta klubben istället. I vått o torrt.
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Brynäs IF 01-10-2020
mk: Ja ett genomtänkt grundspel är viktigt att ha att utgå från. Och som du säger så är nog BP lättare att justera. Färre moment som ska synka.
Det är ju härligt om man är nöjd med 5v5 spelet så här långt. Jag har dock inte kommit dit än men en vacker dag så kanske....
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Brynäs IF 01-10-2020
TobbeJ: Tack för förtydligandet och en trevlig samtalston. Angående taktiska framsteg och tendenser, så tycker jag att vi ska komma ihåg två saker när det diskuteras:
1) Vi vet inte vilka taktiska direktiv spelarna har. Det är därför svårt att bedöma hur stora framstegen kring den taktiska biten är. Givet att alla kan se att allt inte har fallit på sin plats än, då hade helheten sett bättre ut, men det är svårt att bedöma vilka detaljer som saknas när man inte vet hur laget ska spela.
2) Vi ser inte matcherna på plats. Alla tränade hockeyögon vet att det är väldigt stor skillnad att se matcherna på plats och framför tvn. Du missar väldigt mycket framför tvn. Det är en jätteskillnad i vilka observationer man har möjlighet att göra, framförallt i spelet utan puck.

Därför menar jag att det är väldigt svårt att bedöma framstegen annat än använda statistisk data från matcherna. Nu har det dock spelats så pass få matcher att man ännu inte fått ett vettigt 'sample size' att analysera.

Det som jag tycker är trist är att en del personer - ingen nämnd ingen glömd - ifrågasätter allt och alla inom Brynäs. Det blir en tråkig stämning runt klubben när man får känslan av att en del "supportrar" nästan vill att laget ska misslyckas och folk ska få sparken bara för att de stolt ska utbrista "vad var det jag sa!". Jag är dock helt övertygad om att DU inte är en av de personerna.
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Brynäs IF 01-10-2020
TobbeJ: Det som jag tror är att det är så mycket som har ändrats.
Allt från hur man sommartränar till hur man tränar på övningar.
Som jag förstått så har man ägnat mycket tid på att sätt 5 vs 5. För att få ett spel att falla tbx på.

Om man ägnat för mycket tid? Nä, tror inte det. Har man det så har man väldigt mycket.
Sen så är BP kasst, men det är nog lättare att få till det än lika spelet.
Som jag fattat det så är det många som är nöjda med lika spelet. Man får börja där och jobba på det andra.
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Brynäs IF 01-10-2020
Också lite postivt.
Desch...så jäkla kul att se skillnaden från förra säsongen. Nu ser det ju ut som att det är kul att lira hockey. Kan det vara Peter som ser hans potential och ger han rejält förtroende? Ser fram emot hans utveckling i klubben.
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Brynäs IF 01-10-2020
TobbeJ:
Tror nog alla förstod vad du menade!
Iaf nästan alla!

Du ställde hur som en mycket bra fråga..
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Brynäs IF 01-10-2020
Peja: Det är väl klart att allt inte kan sitta på 3 seriematcher. Det fattar nog även den mest otåligaste supportern. Jag tänker mer på tendenser. Att man ser det tydligare på isen. Men jag kanske bara famlar i mörkret....det kanske är skitsvårt att ändra. Vad vet jag.
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Brynäs IF 01-10-2020
Peja:
”varför en del supportrar ändå inte kan ha tålamod med en ny tränare” har väll inget att göra med att vissa supportrar ”sitter naturligtvis inte och gnäller på spelet”.

Gnäller de på spelet är det inte med automatik riktad mot tränaren?
Du måste lära dig att skilja på egen TOLKNING och vad som verkligen blivit sagt.
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Brynäs IF 01-10-2020
xxx BIF xxx: Ingen av tränarna som Brynäs har kickat har haft lika bra passform som Peter Andersson. Varken Sjödda eller Sundquist hade meriterna och Melin var helt fel ledartyp vid tidpunkten i fråga. Det är det enkla och kortfattade svaret till varför man bör tro på Peter mer än de sparkade företrädarna.

En person med någon som helst verklighetsförankring och tålamod sitter naturligtvis inte och gnäller på spelet under början av försäsongen, vilket en hel del supportrar gjorde. Så ja, uppenbarligen finns det personer som saknar tålamod.

Noterar för övrigt att försäsongskungarna HV71 har haft en sisådär start på SHL.
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Brynäs IF 01-10-2020
SWEATT: Då kan man hoppas att han får ett osynligt lönekuvert också...
Förhoppningsvis har ledarna fått klart för sig att Björk inte skall spelas i en första formation där motståndarna håller högre klass än hans defensiv klarar av. Men samtidigt måste han spela i en offensiv formation för det är där hans styrkor ligger. Dilemma...
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Brynäs IF 01-10-2020
Peja:
”Det är även relevanta frågor varför Brynäs har sparkat så många tränare och varför en del supportrar ändå inte kan ha tålamod med en ny tränare”

Absolut relevant fråga varför Bif kickat tränare, tom med erfarenhet bättre än PA - kan det bero på bristande lagbygge tro? Något annat? Vad tror du?
Men vad har det med frågetecken kring ”processen” att göra?
Skulle Mange fått köra sina 3 år ut då han var i en ”process” eller vad menar du?

Vilka supportrar syftar du på som inte har tålamod med PA? Visa mig gärna för jag har missat den diskussionen.
Är det någon som uttryckt det är det också något jag tycker är en intressant och relevant frågeställning.
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Brynäs IF 01-10-2020
Peja:
Jinxa inte nu... 😀
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Brynäs IF 01-10-2020
xxx BIF xxx: Det är även relevanta frågor varför Brynäs har sparkat så många tränare och varför en del supportrar ändå inte kan ha tålamod med en ny tränare som uppenbarligen har gedigna meriter. När man läser en del inlägg här inne skulle man kunna tro att Brynäs har 10 raka torsk och bara har gjort plattmatcher.
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Brynäs IF 01-10-2020
TobbeJ:
”Man undrar ju hur länge Brynäs kan luta sig mot att det nya spelsystemet är en låååång process. Det kommer ta lååång tid att få saker att funka.”

Relevant fråga,
om man bara refererar till ”processen” så kan PA ju i princip luta sig emot denna tills man vinner tillfredställande med någon trupp någon gång i framtiden.
Kan tom ändra det man arbetar med att försöka uppnå nu.

Att bara tala om ”processen” som något diffust och i tid obestämt och som man förväntas uppnå är ju i praktiken dravel.
Kan ju lika gärna säga:
”Vi arbetar så gott vi kan med att så fort som möjligt bli så bra som möjligt i det vi är tänkt att kunna utföra.”
Säger varken mer eller mindre än att ”vi är i en ”process” som KAN ta tid”!

Hur särskiljer man ”processen”s genomförande från tex begränsning i truppen eller konkurrensen från andra lag?

”Process” är något man svänger sig med från BIFs håll, och som vissa supportrar tycker låter bra och köper som förklaring på varför man inte presterar tillfredsställande.

Från första shl-matchen konkurrerar alla lag på lika villkor utifrån de förutsättningar de skaffat sig. Har man då saker som ännu inte är adresserade i sin ”process” bör man fråga sig varför. Poängen har redan börjat fördelas.
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Brynäs IF 01-10-2020
pettisbif2.0: Han utgjorde ligans bästa BP under Bulan för 4 år sedan. Sen dess har Brynäs BP varit mediokert eller snarare dåligt och Alcén har matchats ganska mycket i den spelformen. Utifrån det kan man med stor säkerhet säga att det bra box playet under Bulan var tack vare ett mycket bra spelsystem och inte tack vare att han och Blomman är jättebra BP-spelare. Samma sak ser vi nu i Luleå, dom har säsong efter säsong ligans bästa BP. Jag tycker det är mycket tråkigt att ledarstaben gett Alcén en så stor roll så här långt på säsongen. Riktigt tråkigt att en trött, trög och överbetald spelare går före Solem, Kvist och Ljungkrantz.
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Brynäs IF 01-10-2020
majk:Jaha det hade jag totalt missat. Tackar!
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Brynäs IF 01-10-2020
Chanzone: Men det är två matcher som räknas om i böter. Så ca 600k/2=300k. Men summan var alltså 280k/månad på Lias. Det är ett påslag på 15% också om det är mer än en match om jag fattat rätt.
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Brynäs IF 01-10-2020
Semic: Hmm, hittade ngt om att det skall motsvara 12,5% av månadslönen. Kan det stämma? Isf ligger hans lön på runda slängar 600tkr/mån. Då har man gått på hans lön från Rangers antar jag. Annars tjänar man jäkligt bra i HV....
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Brynäs IF 01-10-2020
Chanzone: 280k/månad enligt Madhawk.
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Brynäs IF 01-10-2020
Chanzone: Vet inte alls ifall det stämmer men använde mig av MrMadhawks gamla uträkningsmetod från 2018 och fick fram 322000kr/månad vågar ju inte lova att detta är rätt!
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Brynäs IF 01-10-2020
munkas: Nej nej, Ludvig Nilsson saknar ju helt spelsinne måste jag säga men det gör inte Johan och det är det han har nytta av i boxplay.
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Brynäs IF 01-10-2020
5 matcher och 80500kr i böter för Lias. Bra! Såna fulsmällar ska beivras hårt. Men jisses, vad har karln för månadslön eg??
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Brynäs IF 01-10-2020
TobbeJ: Beror nog på lite vad man har för tidsperspektiv här. För en del supportrar är 3 SHL-matcher låååång tid, så är nog inte fallet för alla inblandade. Sen är det svårt att vinna jämna matcher med ett 30-procentigt boxplay och det har ingenting med spelsystemet att göra.
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Brynäs IF 01-10-2020
Man undrar ju hur länge Brynäs kan luta sig mot att det nya spelsystemet är en låååång process. Det kommer ta lååång tid att få saker att funka. Vi har alltså ett gäng spelare som spelat på hög nivå rätt länge. Har våra spelare svårt att förstå trots lång erfarenhet eller är instruktionerna otydliga. Tycker mig inte se nån skillnad mot förra säsongen vad gäller spelidé. Spelar vi med varandra eller är vi själva en av våra motståndare? Vi gömmer oss på isen. Det finns såklart ljusglimtar och hopp i allt det här men jösses...vår lägsta nivå måste upp.

Imorgon tror jag på vinst trots allt.
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Brynäs IF 01-10-2020
Huss: Ja exakt, mycket hellre det än det han visade upp igår. Tycker du inte?
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Brynäs IF 01-10-2020
Axle San: Man kan säga att han är ungefär som Ludvig Nilsson. Fast äldre, dyrare och lite sämre.
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Brynäs IF 01-10-2020
pettisbif2.0: Överskattad bland okunniga kan man säga men uppskattad av tränare för sina prestationer i boxplay genom åren.
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Brynäs IF 01-10-2020
pettisbif2.0:

Alcen var hackkyckling i Leksand, jag har alltid sett enorm potential i Alcen,
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Brynäs IF 01-10-2020
Axle San:
Alcén är så sjukt överskattad i BP.
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Brynäs IF 01-10-2020
SWEATT: Sin osynliga nivå då? 😉
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Brynäs IF 01-10-2020
Peja: Absolut en gång är ingen gång. Normalt sett är han ju relativt osynlig, på ett bra sätt. Hoppas han kommer tillbaka till sin vanliga nivå.
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Brynäs IF 01-10-2020
Peja: Jag tycker han började bra, men hade sen en del emot sig. Jag tror fortfarande på honom:)
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Brynäs IF 01-10-2020
Luddf: Björk hade ingen bra match igår, men det var ju en sån där match där allt gick emot honom. Rätta mig om jag har fel, men vid en av chanserna låg en klubba på isen ivägen för att Björk skulle kunna försvara på ett bra sätt, vid en annan slog han en sån passning som man ser i nästan varenda byte men den tog på motståndarens klubbskaft, dock var han för långsam på det tredje. Min poäng är att två av de tre situationerna var avvikelser.
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Brynäs IF 01-10-2020
majk:
Självklart lyfte gunde Berras corsi, ffa i förhållande till vad Björk gjorde igår,
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Brynäs IF 01-10-2020
xxx BIF xxx: Absolut kan det det. Men han får väl spela mycket med era bästa forwards också. Historiskt brukar han ha bra i dessa siffror så man ska no inte dra för stora växlar av endast en match. Sen kan man undra om hans siffror bars upp mycket av att han spelade så mycket med Gunderson förut.
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Brynäs IF 01-10-2020
majk:
Visst säger corsi något,
men det kan härleda totalt fiasko hos en spelare trots att spelaren faktiskt gör allt 100% rätt, men så är det de4 andra + målis på isen som är totalt under isen.
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Brynäs IF 01-10-2020
majk: ” 25% corsi igår är dock riktigt uselt om man ska vara lagets ledande back.”

Han har bara betalt för att vara ledande backen, tätt följd av Sigalet och Andersen.
Halvmätt, mätt och proppmätt.
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Brynäs IF 01-10-2020
majk: han spelade dock med Björk som gav bort 3 frilägen och var tyvärr riktigt dålig. Han måste ju vara top 5 långsammaste backarna i ligan? Topp 5 där även Lindelöf ingår
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Brynäs IF 01-10-2020
Anders Berg: De flesta i BP så det kan väl inte bara han lastas för? 25% corsi igår är dock riktigt uselt om man ska vara lagets ledande back.
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Brynäs IF 01-10-2020
Peja: Han ser ut att slita mycket och kämpa hårt. Alla som ser ut att göra det blir automatiskt bra bp-spelare enligt vissa.
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Brynäs IF 01-10-2020
Huss: Hade Linköping haft en bättre målvakt igår hade vi inte fått med oss nån poäng. Lundström var 75%-ig.
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Brynäs IF 01-10-2020
Makita:
Precis,
jag trodde vi skulle vara ett defensivt fokuserande lag utifrån de defensiva backvärvningar som gjordes.
Lika så trodde jag inte att en spetsvärvning på forwardssidan skulle vara tillräckligt då den bara tillför den tid den är på is och behöver vidare kemi med kedjekamrater.
Jag håller kvar den tanken.

Håller vi >3 gjorda mål framåt i snitt, och <2.5 insläppta så kommer vi att klara oss ganska bra. Handlar såklart om att det sprids rätt på rätt matcher också.
Det genomsnitten är dock inte tillräckliga för att vara ett lag som når målen utan tur, men absolut för att vända en bottenlagstrend - vilket borde ha varit ett seriösare mål från en SERIÖS ledning.
Men för att vara ett offensivt vinnande lag 5v5 bör inte mer än 40 mål av >3 snittet bli gjorda i pp (fler pp-mål ju bättre såklart, men då ska gjorda målsnittet upp också)
Det ger 3x52=156, 40/156=0.26 av målen bör göras i pp.
Om vi släpper in 2.5 mål i snitt så bör max 35 av dessa komma från ok bp.
2.5x52=130, 35/130=0.25

13/3=4.3 och 11/3=3.6 påvisar att vi lyckas bra offensivt men värdelöst defensivt (prognos på en bra bit över 200 insläppta).
Dock 4pp mål av 11 ger 4/11=0.36 dvs vi lever förmycket på pp för att vara nöjda. Målsnitt 5v5 7/3=2.3 visar alltså att vi är dåliga offensivt 5v5.
Men bryter vi ner det defensiva ett steg till också.
7 mål i bp av 13 är alltså drygt dubbelt så många insläppta mot vad vi borde max ha förväntat oss. Så i insläppta mål - bp målen så har vi en ratio på 6/3=2 i 5v5 vilket är ok.

Vi har alltså en prognos som säger att vi faktiskt är ganska bra i defensiven, vi är dåliga i offensiven, båda 5v5, men vi förlorar på dåligt bp och för dålig 5v5 offensiv.

Så här långt - i en inledning som ofta svajar i resultat, och där lagen utvecklas och påverkas under säsongen - är 3 initiala matcher med 1-3 viktiga kuggar borta lite för osäkert generellt underlag och säger kanske inte mycket.

Dock vår svagaste länk är helt klart BP och där påverkar inte scott.
Räcker han för att höja offensiven 5v5 till ok nivå? Nej tror jag, även om han kommer att höja den.

Så jag tror fortfarande jag tror rätt när jag tror det jag skrev att jag tror inledningsvis. Men det är ju bara vad jag tror..
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Brynäs IF 01-10-2020
BratwurstMsenap: Vill du att Brynäs ska konka..värva ännu mer i dessa tider inte så begåvat
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Brynäs IF 01-10-2020
Sama: Börja med att korrigera boxplayspelet så är mycket vunnet och sedan måste vår keeper få mer hjälp och då genom att dels minimera antalet skott mot mål och sedan måste vi boxa ut (eller vad det nu heter) framför mål så att motståndarna inte kan skymma vår keeper och sedan stå ostört och raka in puckar framför mål.
Blad, blad, boxa ut, spela modernt.
Sen givetvis det kanske viktigaste för att minimera antalet skottförsök bakåt, äg pucken, håll i den och släng inte bort den. Kämpa Peter !
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Brynäs IF 01-10-2020
Sama: 4,3 insläppta per match kan bara sluta i Allsvenskan. Bertilsson inne på 4 mål bakåt igår.
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Brynäs IF 01-10-2020
Huss: Så är det. Jag väljer att fokusera på topparna för att inte bli galen :)
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Brynäs IF 01-10-2020
dAVydov: Såhär i början har jag faktiskt blivit postivit överraskad av ett par spelare och detaljer. Descheneau har varit bäst i hela laget i dom inledande matcherna. Helt annan karaktär och vilja. Patrick Berglund och Tom Hedberg har varit skitbra aswell. Rödin som vanligt i en klass för sig själv. Viktor Andrén tycker jag släpper in rätt billiga mål och är ofta felplacerad i kassen. Ja, vi har ett ganska uselt försvarspel tidsvis men ett par puckar igår ska han ta i min mening.

Nu pumpar vi SAIK på lördag!
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Brynäs IF 01-10-2020
dAVydov: Topparna är högre men dalarna är fortfarande alltför djupa. Det är de senare som vi måste göra något åt.
Bortsett från det genomusla PK då. Här borde vi väl kunna använda Dackell om någon?
Låst ämne

2084487 · »