1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 736203 inlägg · 7967 ämnen

Lockout 2012

Sv: Lockout 2012
tobhund: Skulle det vara negativt?

Tväst: Allt kan hända. Vi lever i en demokrati, marknadsekonomi yadayada. Vi ska inte lagstifta mot att människor, klubbar, företag fungerar olika bra. Sociala skyddsnät är nog bra men i företagsekonomiska sammanhang hör de inte hemma.

Jajjen: Du  vet inte hur nära åsikter som dina åsikter för ES närmare RUS och EUROPA...

Jajjen: Loob tänker inte på annat än Fbk. Själv ser jag gärna Bäckis i Brynäs men blir det inga lock-outare I Elitserien så gör det mig ingenting, det är Elitserien med Elitserispelare i som intresserar mig mest.

Tväst:

Rätta mig gärna om det är nåt jag missuppfattat.

Med Bäckis, Marcus J, o ett par till så skulle vägen mot ett nytt guld ligga öppen..... dessutom med ett sällan skådat underhållningsvärde.... inför fullsatta läktare....... det är ju möjligt att detta skulle kunna inträffa, MEN....

antag att minst 4-5 lag med mycket större muskler i form av pengastarka sponsorer förstärker laget med dubbelt så många profiler som lilla Gävle med omnejd lyckas ragga upp.

arnio: Nähää, du säger som Håkan Loob: det är svensk hockeys bästa du tänker på? Var det svensk hockeys bästa han tänkte på när FBK m.fl. skulle kasta loss från Elitserien och lira med ryssarna.

Huge: "Handlar inte om att nån Brynäsare är emot att Bäckström drar på sig Brynäströjan."

Det är EXAKT det, det handlar om för Brynäs räkning.

Jajjen: Alla brynäsare vill givetvis se Bäckis i brynäströjan men det är ju inte det saken handlar om.

Huge: Jag säger som Konkurrensverket, öht tveksamt att juniorerna tar nån skada om lockoutarna är här en eller ett par månader. Är dom här en längre tid, ja, då var ju Hockeyligan beredda att ta emot lockoutare. DÅ skulle juniorerna drabbas. SHL - vicket gäng

Jajjen: "Att så många Brynäsare kan vara emot att Nicklas Bäckström drar på sej Brynäströjan igen är... förvånande."

Handlar inte om att nån brynäsare är emot att Bäckström drar på sig brynäströjan.
Det handlar om att många brynäsare och framförallt de som har ansvar för verksamheten och förmodligen vet vad som är bäst för svensk hockey, inte vill se Bäckis i Brynäströjan under ett korttidskontrakt.

Jajjen:

Jag har inget emot att få se Bäckis i Brynäströjan igen... absolut inte. Det är bara omständigheterna jag inte gillar.

Jajjen: "Elias och Emil i all ära, men kan Brynäs förstärka med Nicklas Bäckström så känns det betydligt viktigare. Är dom elitseriemässiga kommer dom att spela i stället för nån annan. Är dom inte elitseriemässiga ska dom spela i juniorlaget."

Med 2-3 proffs i resp lag kommer junisarnas möjligheter till istid att minska avsevärt, jämfört med ett normalläge utan lockoutare.
Tror knappast att man tar hit proffsen och låter dessa nöta bänk, dom är dessutom otränade och behöver istid för att lite längre fram kunna komma till sin fulla rätt och berättiga sina resp platser i laget.
Under den tiden minskar junisarnas möjligheter till istid ännu mer.

Huge: "bara för att"

Världens bästa hockeyspelare vill spela i Elitserien. Och det är ett problem. Sanslöst!

Att så många brynäsare kan vara emot att Nicklas Bäckström drar på sej brynäströjan igen är... förvånande.

Wesley: Black Power my brother :-)

Jajjen: " Hur gör vi med ersättare till Dennis Persson och Lasse Jonsson?  Plockar Sundlöv in en bra back lär ju nån ung, lovande back bli bänkad. Kan inte heller vara ok."

Nä, men junisarna känner säkert att det är helt Ok om man av ren nödvändighet tar in en ersättare under en normal säsong sas, än att dom tvingas stå åt sidan bara för att ett gäng välbetalda proffs vill komma hem och spela under en konflikt i NHL.

70 Rodrigues: Och det ska ju gälla även fast Bäckis mfl dyker upp, vem är det som säger att det är just Molin o Lindholm

Helt rätt. Som jag sa förut så tror jag att Molin och Lindholm får ut mer av Bäckis och co´s intåg än vad de äldre spelarna får.
Skulle vara  kul att se dem två bredvid Bäckis och bra backar.

Jajjen: det måste ha varit en alldeles underbar finne.

Jajjen:

Jag lägger mig i den här frågan.... så många fans kan väl inte ha fel???? 

Det är bara det att jag så mycket sett fram emot hur Brynäs skulle lyckas med det svåra uppdraget att försvara guldet..... försvara det med sin filosofi... alltså med en dos hemvävt i form av egna juniorer.

I mina ögon, och med mitt mycket långa idrottsintresse så tycker jag denna cirkusen är sorglig.... i.v.f. på lång sikt.

arnio: Haha, läser du nånsin vad som skrivs härinne? Fan, du påminner om en tonårsfinne jag hade för länge sen.

Jajjen vet mer om guldtränaren TJ om hur man var ut ett lag, stort.

micke: men mej skulle du tvinga... En fredagkväll dessutom.

Tväst: Elias och Emil i all ära, men kan Brynäs förstärka med Nicklas Bäckström så känns det betydligt viktigare. Är dom elitseriemässiga kommer dom att spela i stället för nån annan. Är dom inte elitseriemässiga ska dom spela i juniorlaget.

Jajjen: Jag är så lat så jag orkade inte läsa PDF:n :)

Tväst: Klart att läktarcoacherna härinne med noll insyn och kunskap när det gäller att driva och träna ett ES-lag, har bättre koll än en erfaren och kunnig guldtränare.
Det borde du väl ha lärt dig vid det här laget?  :-)

micke: Det framgår av KKV:s beslut, det som du länkade till mej :-)

Jajjen:

Att TJ tar ut starkast möjliga lag får väl ändå anses som självklart? Att jag nämner just Elias o Emil är ju naturligtvis att det inte är speciellt långsökt att tro att dom får turas om att vila nån match ibland.

F.ö. har vi spelat tre omgångar...... tycker nog att guldtränaren förtjänar något större förtroende med sin laguttagning, pinsamt att som vissa börja prata om petningar, och till o med utlåningar redan.

tobhund: Nej nej, vi köper en back, typ Alexander Hellström, som snor Berglinds/Djoos backplats. Det känns mycket bättre.

Jajjen: Jag vet inte var du hittade detta men jag kan ju bara konstatera att olika ligor i EU kör med olika transferfönster och som du sa, Svea Rikes lag står nog över allt annat som inte är lagstadgat. (eller ngt sådant) :)

Jajjen: Vi tar en "gratis" spelare från nhl...

tobhund: Hur gör vi med ersättare till Dennis Persson och Lasse Jonsson?  Plockar Sundlöv in en bra back lär ju nån ung, lovande back bli bänkad. Kan inte heller vara ok.

tobhund:Blir det fel i första köpet så köper vi nya...

tobhundMed fem utespelare  och Lindbäckk tar vi allt...

Linus Wickman: Låna ut hela nuvarande lag. Vi köper ett nytt!

micke: "...konstateras att intresset av att idrottstävlingar ska kunna anordnas och genomföras på ett riktigt sätt har erkänts som ett legitimt syfte av EU-domstolen. I Lehtonen-målet accepterade domstolen att detta syfte kunde uppnås genom att tillämpa vissa tidsfrister för spelarövergångar..."

Tväst: Den frågan kan väl inte vara överordnat att Brynäs spelar med starkast möjliga lag?

Wesley: Nog tror jag att TJ tar ut bästa laget eller i alla fall matchar laget på det sätt som han anser är det bästa sätt till säsongen i stort.

Jajjen: Varför inte icke EU/EES-spelare. Varje "företag" måste ju själv bestämma vilka dom ska anställa. Har EU-domstolen verkligen stiftat en lag gällande elitseriens transferregler??

Jajjen:

Om Brynäs trupp förstärks med en stabil back, ev två, då tycker jag att man har en intressant blandning av ungt och lite mer rutinerat. Emil o Elias skulle nästan va garanterade ett antal matcher i A-laget, att dom däremellan tar nån match i J-20 får anses helt naturigt, i.v.f. när de flesta är friska. Hur många matcher/ träningar med A-laget får dom om den här cirkusen får börja?

Wesley: Och det ska ju gälla även fast Bäckis mfl dyker upp, vem är det som säger att det är just Molin o Lindholm som ska flytta på sig, med tanke på vad vissa av våra nyförvärv har presterat så här långt så ser jag gärna dem på bänken.

Redigerad kommentar

micke: Nej, KKV skriver ju tvärtom att transferreglerna är sanktionerade av EU-domstolen. Och än en gång, KKV har inte och kommer knappast att pröva frågan om icke-EU-spelare.

70 Rodrigues: Sen kan man ju tycka att TJ ska våga köra med det bästa laget oavsett namnet på tröjan. Lindholm och Molin tar idag lätt en plats före Harju, Lavander och Ollas. Det bästa laget ska spela, nuff said!!

Du har helt rätt i det. Hetaste spelarna ska få spela oavsett. Jag hoppas att så kommer att ske. Men TJ tar nog den fega vägen och laborerar om i femmorna först.

Jajjen: Du bör iaf inte försöka ställa till oreda hos Hockeyligan när du lika gärna kan söka jobb nån annanstans.
Det är min moraliska aspekt på saken, vet mkt väl att den inte håller rent juridiskt.

En annan aspekt är agenternas gråtvalser över hur livegna spelarna minsann är och att dom inte får välja arbetsgivare.

Samtidigt som agenterna och spelarna gladeligen accepterar draftsystemet i NHL, där dom är totalt livegna.

Pinsamt...

Jajjen: Den stängda ligan kom närmare...

Jajjen:Varför tror du att KKV:s beslut handlar om icke-EU-spelare och transferfönster?

"Enskilda klubbar måste själva få bestämma vilka spelare de vill skriva kontrakt med. 

– Varje klubb måste kunna fatta egna och självständiga beslut om investeringar, säger Per Karlsson."

Jag sa aldrig att detta beslut (som inte är definitivt) handlar om detta. Men om, det går igenom och blir prejudicerande, så blir det faen rena rama kaoset i svensk idrott, inte bara hockeyn.

Redigerad kommentar

micke: Konkurrenslagen står högst, givetvis. Svea rikes lag vettu. Eller Svea rikas lag som vi sa på kåken.

Jajjen:

"Enligt konkurrensreglerna är ishockeyklubbar att betrakta som företag. Samarbeten mellan företag som hämmar konkurrensen är inte tillåtna."

"...Klubbarnas gemensamma beslut att bojkotta vissa spelare är inte tillåtet enligt konkurrensreglerna, säger Konkurrensverkets chefsjurist Per Karlsson."

"Enskilda klubbar måste själva få bestämma vilka spelare de vill skriva kontrakt med.

– Varje klubb måste kunna fatta egna och självständiga beslut om investeringar, säger Per Karlsson."

Innebörden av detta kan innebära allt det jag nämnde i framtiden, om KKVs beslut står kvar och HLs tidigare beslut att inga tillfälliga lockoutspelare ska tillåtas OCH om ngn klubb bryter HLs överrenskommelse.

Tväst: Med tanke på att Bäckis och övriga stjärnor är otränade och har en bit kvar till normal form om och när dom kommer hit så blir det nog så att det är stjärnorna som får lära sig en del av junisarna...   :-)

Huge: Om jag blir lockoutad av arbetsgivaren, då bör jag förhålla mej solidarisk med samma arbetsgivare?

micke: Varför tror du att KKV:s beslut handlar om icke-EU-spelare och transferfönster?

Wesley: "Men jag tycker att man ska ta in NHL-proffs, tänk vilken upplevelse för dom unga att få träna med och studera fullblodsproffs på nära håll. Den upplevelsen är inget att förkasta eller förminska."

Kan väl ligga nåt i det, men när det gäller oron från ansvarigt håll i resp lag för de olika konsekvenser som korttidskontrakten medför så tycker jag att juniorernas upplevelser väger relativt lätt.

Sen begriper jag inte varför KKV öht lagt sig i det hela iom att proffsen de facto har full frihet att spela i ES, så länge det inte handlar om korttidskontrakt.
Finns det nån lag som säger att en arbetsgivare är tvingad att erbjuda den typen av anställning?
Rent moraliskt tycker jag också att lockoutarna egentligen bedriver nån sorts strejkbryteri, när dom väljer att arbeta för en annan arbetsgivare under en arbetsrelaterad konflikt.
Som sagt: en moralisk aspekt som man kanske inte kan klandra rent juridiskt.

« · 1518405 · »