1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 736295 inlägg · 7967 ämnen

Lockout 2012

Sv: Lockout 2012
Wesley: Sen kan man ju tycka att TJ ska våga köra med det bästa laget oavsett namnet på tröjan. Lindholm och Molin tar idag lätt en plats före Harju, Lavander och Ollas. Det bästa laget ska spela, nuff said!!

arnio: Om man hårdrar KKVs formuleringar och anser att hockeylagen ska liknas som företag och att gemensamma beslut att förbjuda vissa spelare inte är tillåtet. Vad hindrar ett företag att värva en dopingsavstängd egentligen? Vilkas regler står högst, konkurrenslagen eller Svenska idrottsförbundets?

Tväst: Emil Molin spelar med J20 ikväll. Inga NHL-spelare i Brynäs A-lag.

Tväst: Att Elias Lindholm med flera ungdomar skulle få lära sig så mycket av stjärnorna på träning är jag väldigt tveksam till, dom lär ju bli utlånade. Utlånade till vad? Allsvenskan med sina lockoutlån? Nej.... det lär bli J-20 eller kanske div 1.

Om dom skulle spela med Brynäs J-20 så lär dom ju fortfarande träna med A-laget.
Och 10-15 matcher i div 1 lär inte göra juniorerna sämre, Bättre det än bänknötande.

arnio: Bara det?

micke: Nu har jag läst. Vad menar du?

Jajjen: jag förstår inte riktigt vad tidigare dopingdömda har med detta att göra.

Jajjen: Har du läst KKVs motivering?

Ja, vi har haft lockoutspelare förut. Då kom HL överrens om hur många varje lag skulle ta in. Ett lag bröt mot det en gång, de fick böter. De gick senare i konkurs. Nu är KKV inblandade.

Ett tips;

www.kkv.se/t/NewsPage____8433.aspx

läs det och kom tillbaks sen.

micke:

Många ser i rosa skimmer att NHLspelare skall komma och förgylla vår ES, på kort eller lång tid. Men jag håller med dig i det mesta du skriver i kväll.

Att Elias Lindholm med flera ungdomar skulle få lära sig så mycket av stjärnorna på träning är jag väldigt tveksam till, dom lär ju bli utlånade. Utlånade till vad? Allsvenskan med sina lockoutlån? Nej.... det lär bli J-20 eller kanske div 1.

Tråkigt om inte ESlagens lagbygge anses tillräckligt attraktiva för en vinters seriespel utan denna cirkus som nu inleds.

micke: Det är inte transferfönster eller kvoteringen av icke-EU-medborgare som KKV förbjuder.

När det gäller juniorerna, se min förra kommentar.

Jag tror du glömmer att vi har haft lockoutspelare förut i svensk hockey. Svensk hockey lever i all högönsklig välmåga trots/tack vare det.

Själv hoppas jag att lagen själva får bedöma vilka och hur många spelare dom tar in, oavsett om det är juniorer, lockoutare eller tidigare dopingdömda. Vi lever i ett fritt, nåja, land.

Jajjen:Kopierar mitt svar från några minuter sedan;

"

Om KKVs beslut står fast och blir prejudicerande kommer vi definitivt tappa på juniorsidan i framtiden. Ingen begränsning på icke EU/EES-spelare, inga transferfönster, omöjligt att låna ut juniorer till Allsvenskan för att få speltid osv. Om ett lag befinner sig i botten av serien under säsongen och blir desperata. Då skulle jag iaf värva erfarna transatlanter för att rädda säsongen. Vilka tror du då får stå åt sidan?

Det är ingen utveckling jag vill se av Elitserien, även om det innebär att vi inte skulle få se gästspelande lockoutare några månader i år..."

Jag hade önskat att HL fattat ett beslut på max 3 lockoutare/lag, men man kom överrens om inga. Då ska det följas. Nu kommer en tjomme till agent och anmäler HL till KKV och plötsligt gäller inga regler längre.

OM, HL gemensamt ändrar sitt beslut eller att KKV ändrar sitt så är det bara bra. Annars kan ett lag nästa säsong göra sina egna regler hur dom vill och om ngn klagar behöver dom bara hota med att anmäla till KKV.

Redigerad kommentar

micke: Hur skulle svensk hockey förlora på att världens bästa spelare lirar i Sverige, oavsett om det är en månad eller tio år?

arnio: Svensk hockey skulle definitivt bli den stora förloraren.

Men jag antar att det var enskilda företag du menar? ;)

Brynäs skulle nog definitivt bli en vinnare.

Jag undrar jag vilja som skulle bli vinnare/förlorare om lock-outarna skulle släppas fria på korttidskontrakt?

Jajjen: Åh andra sidan har vi lite färre lag i högsta serien än i nordamerika så konkurrensen är svår nog. Trots det har Sverige de senaste åren lyckats tagit fram mängder med lovande juniorer och t.om tagit VM-guld. Mycket tack vare att många har fått chansen i Elitserien.

Jag vet att lagen inte kommer ta in 10 lockoutare. Det är bara det att jag tycker en överrenskommelse ska följas, även om jag inte tyckte den var bra.

Om KKVs beslut står fast och blir prejudicerande kommer vi definitivt tappa på juniorsidan i framtiden. Ingen begränsning på icke EU/EES-spelare, inga transferfönster, omöjligt att låna ut juniorer till Allsvenskan för att få speltid osv. Om ett lag befinner sig i botten av serien under säsongen och blir desperata. Då skulle jag iaf värva erfarna transatlanter för att rädda säsongen. Vilka tror du då får stå åt sidan?

Det är ingen utveckling jag vill se av Elitserien, även om det innebär att vi inte skulle få se gästspelande lockoutare några månader i år...

Redigerad kommentar

Anders Blank: Ang. artistskatten. Jag kan inte hitta ngnstans att det skulle förhindra antalet anställda utanför EU/EES. Ingen fast anknytning till landet och arbeta här högst sex månader är väl huvuddragen. Betalade inte LHF artistskatt till en finne som bodde Torneå för ngt år sedan?

Jajjen: Några. Tvivlar på att en sån som Lindholm kommer vara särskilt bitter över att en av världens bästa centrar ev. snor hans plats. Det kommer förmodligen vara hans livs bästa hockeyutbildning att få se Bäckis på nära håll, träna med honom och få tips.

Knepigt argument öht. Varje gång Brynäs förstärker laget riskerar ju juniorerna att bänkas. Inte vill jag att Sundlöv avstår från en spetsvärvning fär att matcha en junior. Det borde vara fjärdelinjespelarna som ska offras. Inte såna som Bäckis.

Hur överlever kanadensiska juniorer NHL? Har för mej att dom får fram rätt skapliga juniorer trots konkurrens av både de bästa inhemska och europeiska spelarna

Kloka ord :-)

micke: Ja, och på samma sätt har inte svenska juniorer samma konkurrens här hemma.

Jajjen: Om nu Lindholm får plats att träna med A-laget. Han kanske skickas ned till J-20. Vem vet, men det är onödigt att diskutera hypotetiska fall. Vi vet inte ens om KKVs beslut står fast.

Kanada har väl liiite större pool att plocka unga spelare ifrån. Jag vet inte hur många som får istid i NHL, men de flesta spelar väl i AHL/juniorligor kan jag tänka.

micke: "Hur många unga spelare tror du inte kommer att få stå åt sidan när lagen fylls av gästspelande lockoutare"

Några. Tvivlar på att en sån som Lindholm kommer vara särskilt bitter över att en av världens bästa centrar ev. snor hans plats. Det kommer förmodligen vara hans livs bästa hockeyutbildning att få se Bäckis på nära håll, träna med honom och få tips.

Knepigt argument öht. Varje gång Brynäs förstärker laget riskerar ju juniorerna att bänkas. Inte vill jag att Sundlöv avstår från en spetsvärvning fär att matcha en junior. Det borde vara fjärdelinjespelarna som ska offras. Inte såna som Bäckis.

Hur överlever kanadensiska juniorer NHL? Har för mej att dom får fram rätt skapliga juniorer trots konkurrens av både de bästa inhemska och europeiska spelarna.

Anders Blank: Jag tror inte om artistskatten har ngt med max antal spelare att göra. Isånafall får väl "företagen" betala vanliga skatter för de de spelarna då. NHL kanske är glada att få ett farmarlag i ES så de kanske kan stå för en del av lönen-

I Finland t.ex förstärker man hej vilt innan slutspelet drar igång, så där verkar inte samma transferregler gälla. F.ö tror jag svensk lagstiftning står över IIHFs riktlinjer...

Wesley: Jag tror du överdriver betydelsen av gästspelande lockoutare för de unga spelarna. De flesta lär skickas ner till juniorlagen både för träning och istid. De kan ju inte lånas ut till allsvenska lag då KKV anser att samarbete mellan "företag" är olagligt då det hämmar konkurrensen.

Missförstå mig inte, jag har alltid tyckt att lagen ska få ta 2-3 lockoutspelare. Men jag tycker en överrenskommelse ska följas. Punkt slut. Dagens preliminära beslut från KKV (det är inte slutgiltigt) innebär ju att inga tidigare HL-beslut gäller. Transferfönster, max antal icke EU/EES-spelare, samarbete mellan ES-lag och AS-lag osv. Allt är ogiltigt helt plötsligt. Inte bara inom hockeyn, det gäller alla idrotter som fotbollen osv.

micke:Fast just regeln att max 2 icke EU/EES spelare inte får spela i samma lag är väl nåt med EU eller möjligen svenska skatteverket? eller är det också nåt som HL bestämmer? Och att kunna värva mitt under brinnande slutspel är väl nåt som också är omöjligt då det är transferstopp den 31/1, vilket är bestämt av IIHF va? Eller?

Hur det än är är jag jävligt glad över att Bäckis är på väg hemåt, och möjligen tillsammans med Marcus Johansson och förhoppningsvis nån back, helst två!

micke: Hur många unga spelare tror du inte kommer att få stå åt sidan när lagen fylls av gästspelande lockoutare

De unga som sitter på bänken, och där lär dom inte utvecklas så mycket heller. Då sitter det nog fint att få träna och få vägledning av proffsen. De unga spelarna få se det som om de befinner sig på en rookie camp för vidareutbildning :-)

Wesley:"Men jag tycker att man ska ta in NHL-proffs, tänk vilken upplevelse för dom unga att få träna med och studera fullblodsproffs på nära håll. Den upplevelsen är inget att förkasta eller förminska."

Hur många unga spelare tror du inte kommer att få stå åt sidan när lagen fylls av gästspelande lockoutare?

Anders Blank:"Så det är en liten vägvisning att den nuvarande överenskommelsen är verkningslös, däremot kan HL ha ett nytt möte och där begränsa antalet Lockoutspelare till kanske 3 st per lag, det borde vara möjligt..."

Egentligen inte. Enligt KKV: "– Varje klubb måste kunna fatta egna och självständiga beslut om investeringar, säger Per Karlsson." Så det är fritt fram för lagen att bryta alla HL överrenskommelser om dom vill. Allt ifrån max 2 icke-EU/EES spelare till transferfönster. OM KKVs beslut står fast kan ES-lag värva 20 nordamerikaner mitt under brinnande slutspel.

Huge: Vilket borde innebära att nåt vite inte kan utgå förrän det går att bevisa att ligan har straffat nåt lag som skriver korttidskontrakt med en lockoutare

Precis min tolkning med, och då finns det ingen möjlighet som du sa för KKV att bestraffa Hockeyligan om alla lagen fortsätter att följa sitt "enhälliga beslut"
KKV har inte mandat att tvinga klubbar att värva.

Men jag tycker att man ska ta in NHL-proffs, tänk vilken upplevelse för dom unga att få träna med och studera fullblodsproffs på nära håll. Den upplevelsen är inget att förkasta eller förminska.

Huge: Det är väl det att i överenskommelsen som "alla" ES-lag tecknade sa att inga korttidskontrakt med NHL-kontrakterade spelare skulle göras utan att "böter" eller nåt skulle dömas ut är förkastat nu. Även om HL har en s.k. överenskommelse mellan klubbar är den verkningslös då HL inte kan döma ut några böter till den klubb som plockar in Lockout-spelare utan att HL då skulle få vite från KKV.

Det är väl där "vi" är nu. Så det är en liten vägvisning att den nuvarande överenskommelsen är verkningslös, däremot kan HL ha ett nytt möte och där begränsa antalet Lockoutspelare till kanske 3 st per lag, det borde vara möjligt...
Eller?

Så som Mike Helberg säger är ju också en sanning med modifikation då lag nu har fritt fram att värva utan att kunna vänta sig böter från HL. MEN lag som vill, däribland bevisligen Brynäs, kan värva in en lockoutare utan problem från HL...

Wesley: Ja, så har även jag uppfattat det hela.
Vilket borde innebära att nåt vite inte kan utgå förrän det går att bevisa att ligan har straffat nåt lag som skriver korttidskontrakt med en lockoutare.

Huge: Så du tror att ingen kommer värva? haha

Ska bli kul att se hur länge Helber väntar när stjärnorna börjar trilla in.

Huge: Min tolkning är att det är hotet om bestraffning som skulle drabba klubbarna som bryter mot  den sk. överenskommelsen som KKV inte finner tillbörlig och strider mot lagen.

Skulle ett lag eller fler straffas om de tar in NHL-proffs, så utgår det vite för Hockeyligan. It´s my guess and tolkning.

Simmalugnt: Ja, om nåt lag redan har gjort klart med nån lockoutare på korttidskontrakt så riskerar ju Hockeyligans sammanhållning att spricka.
Men har nåt lag verkligen skrivit ett sånt kontrakt?

Tycker att Mike Helber sammanfattar det hela mkt bra:

"Linköping agerar dock inte.

– Jag tolkar det som att konkurrensverket säger att vi gör rätt. De säger att det är upp till varje klubb att bestämma och det är exakt det vi har gjort. Alla tolv har bestämt att vi inte ska ta in några spelare som inte stannar hela säsongen, säger klubbdirektören Mike Helber.

Vad kommer det här beslutet att innebära?

– Ingenting. Jag ser inga konsekvenser överhuvudtaget.

Du är inte orolig för att det här beslutet ska göra att vissa klubbar ändrar ställning i frågan?

– Nej, jag är inte orolig. Det enda jag är orolig för är att vissa klubbar känner sig överkörda av det här mediedrevet som ni håller på med. Att de inte orkar stå emot. Det enda ni tänker på är att få se NHL-spelare i Sverige, ni tänker inte över huvud taget på några andra konsekvenser eller tar någon hänsyn till hur det drabbar svensk ishockey."

Simmalugnt: Det är väl inte helt klart än mellan MoDo och Steen som jag förstår...

Huge:

"Så om varje ES-klubb bestämmer sig för att inte värva några lockoutare och motiverar det med att man är nöjda med det material man redan har, så förstår jag inte vad man bråkar om?"

Fast nu har det ju redan värvats.

Saxat från KKV:s beslut och motivering:

"Beslutet innebär att ishockeyklubbar som är anslutna till Svenska Hockeyligan AB (Elitserien) själva måste bestämma om de vill skriva kontrakt med lockoutade NHL-spelare eller inte."

Så om varje ES-klubb bestämmer sig för att inte värva några lockoutare och motiverar det med att man är nöjda med det material man redan har, så förstår jag inte vad man bråkar om?
Eller finns det nån lag som KKV kan hänvisa till och som säger att ES-lagen MÅSTE värva lockoutade spelare?

Räcker väl med att värva:  Bäckis, Mike Green och Karl Alzner ;)

MarcusElving: Visst har Honken spelat lysande men vi vet hur Honken kan bli när han får spela för mycket matcher och Honken är också ganska skadedrabbad så kan man lösa Limpan så tycker jag vi ska plocka in han direkt.

Jag blir lite fundersam över detta uttalande från KKV

"Enligt konkurrensreglerna är ishockeyklubbar att betrakta som företag. Samarbeten mellan företag som hämmar konkurrensen är inte tillåtna."

Är det en tolkningsfråga vad som räknas som företag? Såvitt jag vet är samtliga ES-klubbar föreningar och inte företag eller bolag...

Det kanske blir så att samarbeten mellan ES-lag och allsvenska lag där man lånar ut spelare kan bli förbjudet då det kan "hämma konkurrensen"?

Redigerad kommentar

Tväst: låna ut rahm till nåt lag. In med Lindbäck, bäckis, alzner och Carlson kanske..

MarcusElving: haha nej, men enligt han ska sundlöv 45 minuter efter beskedet om att det var tillåtet, pratat med någon i resturangen, då han ska ha hört det,

Frölunda planerar att ta in NHL-trion Henrik Lundqvist (Rangers), Erik Karlsson (Ottawa) och Loui Eriksson (Dallas)

Frölunda blir farliga om de lyckas få hem dessa tre.

HGK säger:

Vi har haft en dialog med ”Bäckis” och det känns givetvis jättenaturligt att han spelar med oss. Klart vi har haft kontakt med honom men det finns en del praktiska detaljer som måste lösas först, säger Karlsson.

Hur många till kan det bli frågan om?

– Inte så jättemånga tror jag. Det kan handla om några stycken.

Undra hur många "några stycken" är? :)

Redigerad kommentar

90Steen_:

Håller med dig..... målvakter har vi, däremot har jag svårt att se våra backar stå emot en anstormning av NHLforwards..... minst två backar + Bäckis.

Slajsarn: Haha, ja.. Det skulle vara det då. Fast barerna är bara öppna under match. Det är svårt att ha möte där då ;)

MarcusElving:De har nog sina möten i baren åsså har han tjyvlyssnat ;-)

90Steen_: Jag håller med! Känner inte alls särskilt stort behov av en målvakt. Honken har ju spelat lysande!

Bäckis, en riktigt bra back och kanske en till forward skulle jag vilja se.

Skit att inte Silfverberg är aktuell, hade ju varit en våt dröm.

Redigerad kommentar

Linus Wickman: Så de som jobbar som bartender i Läkerol Arena får sitta med Sundlöv när han är i kontakt med spelare?

Vilken arbetsförmån!

Bästa beslutet på länge!

In med Bäckis självklart. Sedan kanske Phillips vill återvända, minst en back måste vi fan hämta in iaf. Någon målvakt känner jag inget behov av, som alla andra märkligt nog verkar vilja ha!? Honken har varit strålande och jag tror verkligen på Rahm som back-up. Men visst, vill Fleury spela för oss så ge killen chansen ;)

The gallion: på Aftonbladets chatt så säger en som jobbar som bartender i läkerolen, att Brynäs INTE kommer lyckas få med bäckis kompis Marcus Johansson.

det är samma som arbetstillstånden och det är fritt att arbeta inom EU och ESS länderna. Alltså räknas inte Hansen som en kvotspelare! =)

Skulle blivit jobbigt för färjestad annars med 4 norrmän ;D

Så en till ryss/amerikan kan vi ta in!

Hur många icke-eu spelare kan Brynäs ta in? Räknas Mads Hansen som en eu-spelare med tanke på schengen-avtalet?

« · 1518327 · »