Brynäs IF

710621 inlägg · 7953 ämnen

Matchtråd. Dif-Brynäs 14 feb 2017

1799521 · » Till forumet


Sv: Matchtråd. Dif-Brynäs 14 feb 2017
Powerfade:
Eller att han är en tvärhand hög i split?
Kommentera

Sv: Matchtråd. Dif-Brynäs 14 feb 2017
Huge: Hur du får femman som en sidledsförflyttning är att överdriva saker och ting en smula.Felix är i position när skottet går, verkar inte vara skymd heller så det målet får han ta på sig. Du brukar efterfråga nyans och i det fallet saknade du det helt.
Kommentera

Sv: Matchtråd. Dif-Brynäs 14 feb 2017
Powerfade: Skjuter dom inom målramen, så är det garanterat mål om det går över axeln på Rautio, pga att han står för mycket på knä.
Men detta kan vi debatera tills vi blir gröna😀
Kommentera

Sv: Matchtråd. Dif-Brynäs 14 feb 2017
Bratwursten : Samtidigt även svårt att säga hur mkt uteförsvarets agerande har betytt i Rautios vinstmatcher, allt handlar ju i grunden om ett samarbete som ska funka. Men generellt håller nog alla härinne med om att det känns tryggare med Rautio i kassen, oavsett vad statistiken gällande vunna matcher säger.
Hade ex Rautio vaktat kassen igår och fått samma "stöd" som Felix fick så är jag inte så säker på att resultatet hade blivit nåt annat än vad det blev.
Även lite kul att analyser målen som Felix släppte in igår:
Ettan är en styrning. Inte mkt att göra såvida Felix inte stått felplacerad, vilket det inte ser ut som att han varit.
Därefter 2 skott från blå där han är helt skymd av både egna spelare och motståndare. Han släpper aldrig såna skott från blå under normala omständigheter.
Fyran är en målvaktsretur där han efter att ha räddat förstaläget hinner ner och täcker med både benskydd och plock vid vänstra stolpen, Lundh får halvträff och pucken smiter ändå in mellan benskydd och plock eller under benskyddet, svårt att se vilket.
Femman är ett kanonskott under sidledsförflyttning, inte mkt att göra där heller.
Som nån redan varit inne på: är många gånger mer bekymrad över hur uteförsvaret agerar än vad målvakten sysslar med....
Kommentera

Sv: Matchtråd. Dif-Brynäs 14 feb 2017
Rautio kan ju ändå sägas ha vunnit eller varit starkt bidragande till vinst i ett antal matcher, detsamma är svårt att säga om Sandström.
Kommentera

Sv: Matchtråd. Dif-Brynäs 14 feb 2017
mk: Jag anser att Felix som släpper in de"enkla" skotten från blå är ett större problem än Rautios över axeln. För hur ska man försvara sig mot skotten från blå som läggs på grund av att försvaret "boxar ut" motståndarna i vår zon. Detta skapar en oro i egen zon. Rautios över axeln mål kommer ju oftast som en följd av markeringsmissar i slotet eller av att våra killar slarvat och skapat flygande spelvändningar.
Kommentera

Sv: Matchtråd. Dif-Brynäs 14 feb 2017
Peja: Jag håller med dig. Skulle funka bra med Felix eller Rautio att vara nummer två bakom en förstemålvakt som står en stor majoritet av matcherna. Komma in och avlösa.

Jag hoppas och tror att Lindbäck är klar till nästa säsong. Han vill till Brynäs och vi vill ha honom. What´s the problem, BZ?
Kommentera

Sv: Matchtråd. Dif-Brynäs 14 feb 2017
Powerfade: jag är också skeptisk till hur målvakterna matchas, men förklaringen är nog enkel. Glöm inte att målvakterna fick stå flera matcher i rad i början av säsongen men då tog ingen chansen. Tycker det är tydligt att Brynäs har två andramålvakter.
Kommentera

Sv: Matchtråd. Dif-Brynäs 14 feb 2017
mk:
Ser inte ut som att samarbetet b-mv funkar när det blir så mycket mål från blå. Jämför med handbollen.
Kommentera

Sv: Matchtråd. Dif-Brynäs 14 feb 2017
Powerfade: Ja, igår var det mkt svängdörrar överlag på isen.
Visar kanske på klassikern: "Ingen regel utan undantag".... :-)
För att ytterligare komplicera det hela för våra målvakter så är ju grundidén den att vi ska försöka spela likadant hemma som borta, och när vårt presspel/försök att själva styra matcherna inte riktigt funkar så ser det oftast ut som igår även på hemmaplan.
Kommentera

Sv: Matchtråd. Dif-Brynäs 14 feb 2017
Auchinleck: Självklart, motståndet spelar naturligtvis också in.
Jag pekar bara på en annan faktor som spelar in: hur det egna laget uppträder och spelar hemma resp borta.
Generellt känns det som att de flesta lag, medvetet eller omedvetet, spelar lite snålare borta än hemma, sas. Vilket i allmänhet gör att försvarsspelet på bortaplan hjälper målvakten på ett bätte sätt än vad det gör på hemmaplan.
Kommentera

Sv: Matchtråd. Dif-Brynäs 14 feb 2017
Oavsett vad man tycker om våra målvakter så håller det inte att ha sån här statistik (se länk) om man vill vara ett topplag/slåss om guldet.
Kommentera

Sv: Matchtråd. Dif-Brynäs 14 feb 2017
Powerfade: Jag är väldigt kluven inför målvakterna. Som sägs om Felix, han är ojämn. Men det är också konstigt att man inte har kört Felix eller Rautio i en radda matcher för att bedöma hur dom är.
Som det är nu så har man blivit utbytt i princip varje gång.
Felix släpper skott från blå.
Rautio har minst ett mål över axeln varje match. Det blir jag mer förbannad på , än att Felix släpper från blå.
Som igår. Felix försöker se pucken, är skymd och ser försent. Är kanske dåligt av utespelare som inte får bort motståndare?
Men klart är att ingen av målvakterna kommer att ta oss vidare i slutspel. Det är upp till utespelarna att göra.
Kommentera

Sv: Matchtråd. Dif-Brynäs 14 feb 2017
KulaShaker: Jag är betydligt mer orolig när Felix står. Försvarsspelet ser stabilare ut med Rautio. Som den läktarcoach man är, samt egen erfarenhet av lagsport på elitnivå, så vet jag hur mycket det övriga laget påverkas av en målvakt som utstrålar lite osäkerhet.
Kommentera

Sv: Matchtråd. Dif-Brynäs 14 feb 2017
Powerfade: Efter gårdagsmatchen är jag betydligt mer orolig över vårt försvarsspel än målvaktssituationen.
Kommentera

Sv: Matchtråd. Dif-Brynäs 14 feb 2017
Huge: tillknäppt? Igår var det allt annat än tillknäppt.
Kommentera

Sv: Matchtråd. Dif-Brynäs 14 feb 2017
Huge:
Borde vara intressant vilka lag man möter också, va...?
Jumbo eller ettan? Und so weiter...
Kommentera

Sv: Matchtråd. Dif-Brynäs 14 feb 2017
Skrubben: "En stor förklaring till varför Felix har så många vinster, är att han fått stå betydligt fler "enkla" matcher än Rautio. Dom har i princip delat upp hemmamatcherna till Felix och bortamatcherna till Rautio. Inte så konstigt att Felix därmed har en bättre win-ratio trots att han är den sämre målvakten."

Tycker att du gör det lite för enkelt för dig när du menar att hemmamatcherna skulle vara "enklare" att hantera för en målvakt.
Spelarna säger ju ofta att det kan vara svårt att spela hemma, man har större krav på sig att prestera framåt inför sin egen publik, det blir lätt överkonstruktivt och man tummar på skitjobbet som krävs bakåt.
Borta kan man spela lite mer strikt och tillknäppt, inget annat förväntas av bortalaget sas. Vilket i sin tur förstår underlättar för den egna målvakten.
Med ovanstående i åtanke så vill jag nog hävda att det isf är bortamatcherna som oftast är dom "enkla" för en målvakt, inte hemmamatcherna.
Kommentera

Sv: Matchtråd. Dif-Brynäs 14 feb 2017
Skrubben: Jo jag vet att du tycker så. Vilka är dom enkla matcherna då? Mot Leksand och Djurgården kanske? Jag tycker att du har fel, vunna matcher är inte statistik utan vad vi faktiskt strävar efter. All statistik är ju faktiskt sekundär och kommer efter vunna matcher. Eller blir du glad om laget kommer sist men hade en målvakt med bra räddningsprocent vilket ju ibland händer.
Kommentera

Sv: Matchtråd. Dif-Brynäs 14 feb 2017
bifhjärta: "Krasslig" tycker jag det låter som
Kommentera

Sv: Matchtråd. Dif-Brynäs 14 feb 2017
Svårt att höra vad Bulan säger på frågan om Rautio i slutet av presskonferensen..någon som vet varför han inte stod?
Kommentera

Sv: Matchtråd. Dif-Brynäs 14 feb 2017
Peja: Det behöver inte betyda att det är rätt väg att gå. Jag har varit och är fortfarande skeptisk till hattandet.
Kommentera

Sv: Matchtråd. Dif-Brynäs 14 feb 2017
Brynäsgubbe: det är nog ganska enkelt egentligen, Brynäs bestämde sig tidigt för att målvakterna skulle dela på sysslan. Möjligtvis var det uppgjort redan när rautio skrev på.
Kommentera

Sv: Matchtråd. Dif-Brynäs 14 feb 2017
Skrubben: Han har alltså bättre... win-Rautio...

Badum-tishh...
Kommentera

Sv: Matchtråd. Dif-Brynäs 14 feb 2017
KalleTeodor: Antalet vinster för en målvakt är nog den sämsta statistik för att bedöma hans prestation. Det är en lagstatistik och inte direkt kopplat till själva målvakten. Kolla med alla som håller på med fancy stats i NHL.

En stor förklaring till varför Felix har så många vinster, är att han fått stå betydligt fler "enkla" matcher än Rautio. Dom har i princip delat upp hemmamatcherna till Felix och bortamatcherna till Rautio. Inte så konstigt att Felix därmed har en bättre win-ratio trots att han är den sämre målvakten.
Kommentera

Sv: Matchtråd. Dif-Brynäs 14 feb 2017
Skrubben: Kontakta laget. Det här MÅSTE de se. Om inte du gör det så får ni gärna dela med er av de rätta kanalerna så jag kan. Detta rent löjliga hattande med målvakterna kan inte gynna varken laget eller våra keepers individuella prestationer. Aldrig varit med om maken på så märklig coachning.
Kommentera

Sv: Matchtråd. Dif-Brynäs 14 feb 2017
Skrubben: Det finns en del förbättringspotential i Felix. Det håller jag med om. Men Brynäs vinner betydligt fler matcher med Felix i mål jämfört med David. Det kan förstås finnas flera skäl till att det är så men jag tar hellre än målvakt med taskig räddningsprocent som vinner matcher än tvärtom.
Det är inte heller bara jag, Pecka, och "Brynäs" som tycker att Felix är en bra målvakt. Han har varit målvakt i två J20 turneringar denna säsong och blivit vald till bästa målvakt i båda..
Kommentera

Sv: Matchtråd. Dif-Brynäs 14 feb 2017
Jag blir verkligen ENORMT frustrerad på Felix. Vi ska inte blanda ihop person och spelare nu. Han är säkert en jättetrevlig kille, men det håller verkligen inte på isen! Han ligger på 90,4% i total räddningsprocent och 90,91% i 5v5. Det är 3:e sämst i HELA ligan. I skottsektorn ligger han på 78.33%. Med det är han näst sämst i hela SHL.

Nu måste Pecka och ledarstaben se det här. Brynäs chans att nå topp 6 kommer garanterat inte hålla om man ska dela på målvaktssysslan de kommande 10 matcherna. Av resterande matcher bör Rautio stå MINST 9.
Kommentera

Sv: Matchtråd. Dif-Brynäs 14 feb 2017
tjugo8: Nix. Jag är inte orolig. Karln har varit borta en månad och fick spela jäkligt mycket eftersom han alena var bra defensivt idag.
Kommentera

Sv: Matchtråd. Dif-Brynäs 14 feb 2017
tjugo8: Tror dom vilade honom på slutet för att inte överanstränga honom. Han landade ändå på nästan 18 minuter totalt sett. Planen var nog att hålla honom runt dom minuterna innan matchen.
Kommentera

Sv: Matchtråd. Dif-Brynäs 14 feb 2017
tjugo8:
La märke till det jag också. Zanetti spelade oroligt mycket.. aja. Jag blir ju inte ens bedrövad om det nu visar sej att han gått sönder....


.....igeeeeen
Kommentera

Sv: Matchtråd. Dif-Brynäs 14 feb 2017
Bertil lirade inte sista 5 i tight match
Vanligtvis hans paradgrenen
Oroliga?
Kommentera

Sv: Matchtråd. Dif-Brynäs 14 feb 2017
Inkazar: Ah, läste inte så noga :) Sorry för redundansen där.
Kommentera

Sv: Matchtråd. Dif-Brynäs 14 feb 2017
dAVydov: trodde du svarade på tjugo8s "lla ögon på #15 ikväll?" :-)
Kommentera


Sv: Matchtråd. Dif-Brynäs 14 feb 2017
dAVydov: #15 är ju Berra.
Kommentera

Sv: Matchtråd. Dif-Brynäs 14 feb 2017
tjugo8: Berra är spelklar också. Viktigt!

Hoppas han inte går sönder direkt.
Kommentera

Matchtråd. Dif-Brynäs 14 feb 2017
Känns tryggt när de låter Gunde fronta Nordic bets annonsering i hemstan
#Norrköpinghållerpåbrynäs

Alla ögon på #15 ikväll?
Kommentera

1799521 · »