Brynäs IF

713197 inlägg · 7953 ämnen

MATCHTRÅD KVART 5 DIF-BIF FREDAG 26/3 KL 19.00

1253235 · » Till forumet


Sv: MATCHTRÅD KVART 5 DIF-BIF FREDAG 26/3 KL 19.00
rafalski:" Är i Thailand för att försöka få lite distans till hockeyn. Men nu måste jag få veta vilka vi får i semin;-)."

Tyvärr så får inte brynäs spela semi eftersom att de blev fullständigt bortdömda i kvartsfinalen. Hockeysverige behöver Djurgården i semi-final så domarna fick order uppfrån att göra allt för att Djurgården skulle gå vidare, tyvärr så lyckades de.
Kommentera

Sv: MATCHTRÅD KVART 5 DIF-BIF FREDAG 26/3 KL 19.00
Är i Thailand för att försöka få lite distans till hockeyn. Men nu måste jag få veta vilka vi får i semin;-).
Kommentera

Sv: MATCHTRÅD KVART 5 DIF-BIF FREDAG 26/3 KL 19.00
Jajjen:
Ja, jag såg sunkens propp på Tim...satt med hörlurar på framför datorn i tv-rummet med ungarna kollandes på lets dance... låt oss säga att jag fick 9-åringen att gråta av min (något högljudda) reaktion på tacklingen...
Kommentera

Sv: MATCHTRÅD KVART 5 DIF-BIF FREDAG 26/3 KL 19.00
StoltBrynäsare: Tammefan så man fick en klump i halsen själv när man såg sveriges bästa 21:a knappt ville åka av isen.

Hemmapremiär med hängning av nr 21 borde vara självskrivet...
Kommentera

Sv: MATCHTRÅD KVART 5 DIF-BIF FREDAG 26/3 KL 19.00
Finns inte mycket att klaga på när det gäller årets säsong för Brynäs. Möjligen att förstakedjan inte var bäst när det gällde. Tycker nog dock att DIF ändå var numret för stort. Bara hoppas vi fortsätter på den inslagna vägen inför nästa säsong. Med 2-3 klasspelare och några juniorer som värvningar.
Slutligen, tack för allt Ove! Detta var den bästa säsong från din sida sedan 1999!
Kommentera

Sv: MATCHTRÅD KVART 5 DIF-BIF FREDAG 26/3 KL 19.00
Gusten: Förvisso helt sant :)
Kommentera

Sv: MATCHTRÅD KVART 5 DIF-BIF FREDAG 26/3 KL 19.00
Davey_22: Same shit, different name ;)
Kommentera

Sv: MATCHTRÅD KVART 5 DIF-BIF FREDAG 26/3 KL 19.00
Det var ju fan Sören som dömde igår, varför rättade ingen mig ? :)

All kritik ska såklart gå till Sören Persson, inte Morgan
Kommentera

Sv: MATCHTRÅD KVART 5 DIF-BIF FREDAG 26/3 KL 19.00
Jag brukar alltid kika in här och läsa lite emellanåt. Men har aldrig känt något större behov av att göra en användare men nu kände jag att jag fick lov, när även vanligtsvis kloka användare sriver nonsens. I och för sig i besvikelsen stund.

GävleLasse:

"Som lagkapten måste man ta ansvar, även om det ansvaret innebär att man bänkar sig själv när man känner att man inte levererar. I mina ögon så har Dackell agerat väldigt själviskt när han stulit speltid från Spelare som varit mycket hetare.

Laget före jaget har ofta nämnts i Brynäs sammanhang. Vad hände med det egentligen."

Är du allvarlig med det här? Menar du att våran kapten spelaren, spelaren som ska vara vår ledare, ska bänka sig själv? Laget före jaget är precis motsatsen till vad du har beskrivit. Laget före jaget är att alltid ställa upp och göra vad man av tränaren blir tillsagd. Spelare som "bänkar sig själva" och inte vill spela när det gör ont eller man själv tycker att man är dålig har inget utrymme i lagidrotten. Sånt fjant kan utövare hålla på med i induviduella idrotter men absolut inte i lagidrott. Det här är värre än målvakter som byter ut sig själva när man haft en dålig match. Beslut som dessa ska man helt och hållet överlämna till tränaren. Hur jobbigt det än är, hur mycket man själv tycker att någon annan kan göra det bättre så är det tränaren som bestämmer. Det förstår en kille som dackell. Att du ifrågasätter hans ego i den här situationen är skrattretande. Spelar Dackell när han inte platsar så är det tränar trion som ska ifrågasättas och ingen annan.

Tack för allt Ove, du kommer alltid att vara störst för mig.
Kommentera

Sv: MATCHTRÅD KVART 5 DIF-BIF FREDAG 26/3 KL 19.00
arnio:
Håller i stort med dig i din analys,med undantag för huges reservation.
Dessutom får du byta spik på v-75, struken.

Men ett stort tack förståss till Ove Molin, så många fantastiska prestationer under alla dessa år, lycka till i framtiden.

Måste åxå ge mycket beröm till Brynäs för en väl genomförd säsong.

Förutsättningarna var ju att vi hade värvat en målskytt av rang ( Eero )
En lovande samling juniorer ( men skulle nån av dom lyckas? )
Troligen landets bästa målvakt.

Frågetecknen var flera: skulle den något bleka backuppsättningen hålla?
Är Dacke o Molin kanske för gamla?
Kahna har väl inte levererat på flera år?
Kommer vi få nån användning av Nordqvist efter långtidsskadan?

Bättre än förväntat tycker jag Läck, Sunkan o Hietanen varit.
Junisarnas framfart har ju vart väldigt glädjande o lovar gott till nästa säsong.

Förstafemman är bra i stort sett hela grundserien, Kahna åxå bra o börjar till slut även levera poäng.

Sen finns ju dom som har det otacksamma jobbet att göra det oglammorösa defensiva slitet, Dacke, Hansen, Molin, Granis, m.fl.
Sett över hela säsongen så har det funkat bra bakåt.

De övriga som jag ej nämnt tycker jag gjort en stabil o fullt godkänd säsong.

Alltså, på papperet var inte Brynäs trupp specielt skräckinjagande inför första nedsläpp i höstas.
När sen backarna o deras ersättare började gå sönder så undrade i.v.f. jag hur det skulle sluta.
Men Sundlöv o NC f.a. fixade detta med tålamod, kunnande trots små resurser. Stort beröm.

Det är ju lätt att stirra sig blind på ett par mindre lyckade matcher men DIF var bra o marginalerna inte riktigt med oss fullt ut.

Men till slut, tack för en bra säsong o jag ser fram emot hur nästa steg skall bli.
Kommentera

Sv: MATCHTRÅD KVART 5 DIF-BIF FREDAG 26/3 KL 19.00
arnio: Håller i stort med dig i din analys.
Men visst är väl Brynäs ett lag som alltid varit känt för att vårda pucken och inte kasta bort densamma i onödan? Där tycker jag att du har lite fel.
Dessutom tycker jag att farten och kraften definitivt finns, det har inte minst juniorerna visat. Och som du säger: hade inte förstafemman tappat form eller fått skador på viktiga spelare så hade vi plockat Djurgården, det är jag tämligen säker på. Där hade du skillnaden mellan lagen. Lägg till Wesslau som verkar ha tokform för dagen, och du har ytterligare en förklaring till resultatet i matchserien.
Sen tror jag att det där med hemmplansmisslyckandet mkt beror på saker som nästan alla lag har att leva med. Det är ju inte bara vi som haft problem hemma.
Många gånger alltför mkt vilja och övertändning som ställer till det när man spelar hemma. Ngt som verkar extra framträdande just i slutspel, där alla vill lite extra.
Men visst ser det ljust ut inför nästa säsong: enbart juniorernas framfart gör ju att man nästan vill att golfsäsongen redan är över....     ;-)
Kommentera

Sv: MATCHTRÅD KVART 5 DIF-BIF FREDAG 26/3 KL 19.00
Jajjen: Tycker att OPG blandat och gett och varit lite ojämn. Har iaf överlag spottat upp sig betänkligt när det hettat till i slutspelet, men är också lite tveksam till en fortsättning för hans del. Känns som att det borde gå att hitta nåt stabilare.
Det var mer en bedömning av hans insatser i gårdagens match jag gjorde, eftersom GL singlade ut honom som ensam syndabock, mer eller mindre....
Kommentera

Sv: MATCHTRÅD KVART 5 DIF-BIF FREDAG 26/3 KL 19.00
Nån som såg Sunkens propp på Tim Eriksson. Erikssons tomma och blanka ögon i båset efteråt var rätt kul. Typ, "vem är jag, var är jag".
Kommentera

Sv: MATCHTRÅD KVART 5 DIF-BIF FREDAG 26/3 KL 19.00
Huge: Du har rätt om Dackell men fel om OPG. Han håller inte ES-klass.
Kommentera

Sv: MATCHTRÅD KVART 5 DIF-BIF FREDAG 26/3 KL 19.00
Jajjen: Fantastiskt bra spelat av Brynäs i de tre matcherna som gick på bortaplan men i det närmaste katastrof i matcherna hemma.

NC måste tillsammans med övriga i lagledningen analysera vad som gör att Brynäs inte lyckas bättre hemma och varför Brynäs plockar så mycket poäng mot de sämre lagen i serien men har otroliga problem mot de bättre lagen och därigenom även i slutspelet.
Min teori är att brynäsarna blir så tillbakapressade att när de får tag i pucken så finns inte kraft till att anfalla och allt som oftast så ser man Brynäs dumpa in pucken i anfallszonen för att direkt åka och byta. Mot de sämre lagen så blir vi inte så tillbakapressade och energi fins kvar till lite anfallshockey också. Passa på att lära lite av Djurgården NC, vårda pucken bättre!! En bortkastad puck är en missad anfallsmöjlighet.

Med kniven på strupen så ändrade NC spelet till ett mer offensivt spel vilket gav resultat sett till matchbilden men inte i målprotokollet då de som var tänkta att producera plötsligt tappat formen hela gänget (Dixon, Kahnberg, Eero, Dackell, Nordan). Något att ta med sig till nästa säsong? NC får dock mer och mer erfarenhet och kan nog fortsätta att utvecklas.

Vad som kan förbättras när det gäller pp är en annan sak som är viktig att analysera, i slutspelet så sågs i alla fall en bättring på den punkten och även det får vi ta med oss till nästa säsong.
Sen så är det lätt att se att Brynäs saknar både tyngd och fart i spelet. Farten kan komma genom att ungdomarna får större plats i laget samtidigt som Brynäs måste börja ta sig in i anfallszonen med fart.

Mot Djurgården var det tydligt, Brynäs har två sätt att komma in i offensiv zon. 1: Pass upp till en stillastående spelare vid offensiv blå som tar fast pucken, tittar upp och söker medspelare på väg in i zonen och hittar han ingen så dumpar han in pucken längs sargen.

Alternativ 2: Soloåkning tills det tar stopp.

men tyngden måste komma genom värvningar och behövs både i försvaret och i anfallet.

Summa sumarum en mycket bra säsong av Brynäs men återigen tvärstopp i slutspelet där jag ser det som att det största problemet är spelet i Läkerolen. Vi måste börja bli fruktade på hemmabanan om vi ska ta ett steg framåt.
Igelkott funkar knappast om vi inte kan hitta en ny målvakt som kan ligga på minst 92% (eller om Markan stannar förstås)

Dax att ta ett steg framåt, inte bara i tabellen utan även på banan!
Kommentera

Sv: MATCHTRÅD KVART 5 DIF-BIF FREDAG 26/3 KL 19.00
Gurra88: Börjar det bli jobbigt?
Kommentera

Sv: MATCHTRÅD KVART 5 DIF-BIF FREDAG 26/3 KL 19.00
Jajjen: NU snackade vi väl knappast utifrån oss fans? Utan vad som är bäst för ett slutspel.. dumme fan
Kommentera

Sv: MATCHTRÅD KVART 5 DIF-BIF FREDAG 26/3 KL 19.00
GävleLasse: Varken du, jag eller nån annan har en aning om hur snacket gått kring laguttagningarna, där spelare och tränare självfallet diskuterar saken tillsammans.
Att Dackell skulle försöka tvinga fram speltid av ren själviskhet, tror jag är rent nonsens.
Problemet har nog snarare varit brist på bättre alternativ, då Dackell trots sin skada ändå varit tillräckligt bra för att göra sitt jobb bättre än vad nån annan tillgänglig spelare skulle ha gjort.
Igår var han en av våra bättre spelare och visade lite av det han kan när han är frisk. Han kunde mkt väl ha blivit ngt av matchhjälte om domaren inte tagit en helt felaktig tvåa när Hansen frispelades. Istället fick Dackell bevittna när Timmy Pettersson förmodligen avgör matchen med sitt mål i 5 mot 3.
Att dessutom hänga ut OPG känns oerhört selektivt och felaktigt. Han var en av våra backar som kunde stå emot deras tunga spel, och ingen skugga ska falla på honom. Isf tycker jag snarare att domaren har dålig känsla när han plockar OPG för den där lätta omfamningen framför Markan. Djurgårdaren förstärker ju å det grövsta och kastar sig bakåt, så där borde domaren haft lite mer känsla. Likande tjafslägen mellan spelare efter avblåsningar är ju legio och jag ser inte att OPG:s tilltag var så mkt allvarligare än många andra liknande incidenter.
Kommentera

Sv: MATCHTRÅD KVART 5 DIF-BIF FREDAG 26/3 KL 19.00
Gurra88: Kul att läsa från en som påstår sej va brynäsare. Vill du snacka med folk som tycker som du kan jag rekommendera TIK:s eller Modos gästbok.
Kommentera

Sv: MATCHTRÅD KVART 5 DIF-BIF FREDAG 26/3 KL 19.00
GävleLasse: "Hur hade du reagerat om det stått att Brynäs behövts i ett sluitspel? Jag tror inte att du hade klagat."

Det är ju det som är min poäng!
Brynäs, eller nåt annat landsortsgäng, kommer aldrig att beskrivas på det sättet. Djurgården skyddas på alla sätt.

Vem skulle ha spelat istället för Dackell? I en SM-kvartsfinal. Låt mej gissa - en 18- 19-åring "eftersom Rödin och Järnkrk klarat det". Härligt enkel verkligheten är!
Kommentera

Sv: MATCHTRÅD KVART 5 DIF-BIF FREDAG 26/3 KL 19.00
Jajjen: Är det så j'vla konstigt.. Slutspelet behöver hellre ett lag som djurgården, med makalösa fans, fin hockey.. Istället för Brynäs motsvarigheter..
Kommentera

Sv: MATCHTRÅD KVART 5 DIF-BIF FREDAG 26/3 KL 19.00

Jajjen: Hur hade du reagerat om det stått att Brynäs behövts i ett sluitspel? Jag tror inte att du hade klagat.

I mina ögon så bäddar återigen OPG för förlusten med åter en totalt onödig utvisning.

Vidare så har vi fått svar på varför Dackell varit så under isen. Förståeligt att han inte varit sig själv den senaste tiden.

Samtidigt så ställer jag mig väldigt frågande till hans och Cz's ledarskap när man envisas med att spela honom i förstalinan i match efter match. Som lagkapten måste man ta ansvar, även om det ansvaret innebär att man bänkar sig själv när man känner att man inte levererar. I mina ögon så har Dackell agerat väldigt själviskt när han stulit speltid från Spelare som varit mycket hetare.

Laget före jaget har ofta nämnts i Brynäs sammanhang. Vad hände med det egentligen.

Kommentera

Sv: MATCHTRÅD KVART 5 DIF-BIF FREDAG 26/3 KL 19.00
Aftonbladet skriver:

"Grattis, Djurgården.
Och grattis, Sverige.
Svensk hockey behöver Djurgården långt fram i ett slutspel."

Det här är alltså mediesveriges inställning till Djurgårdens hockeylag. Nån som tror att hockeyförbundet och domarkåren tycker annorlunda?

Står det i tidningen då tror vi på det. Spelar ingen roll om du är riksdagsman, hockeydomare eller Gurra118118. Ungefär som med tidningsmyter som "Brynäs spelar tråkigt", "Therese Alshammar är snygg" eller "Kungen är en harmlös gubbe".
Kommentera

Sv: MATCHTRÅD KVART 5 DIF-BIF FREDAG 26/3 KL 19.00
andreasknox:
I mina ögon är han störst faktiskt... men då var ju jag inte med på 60 och 70 talet...(inte på nåt vis...jo, andra halvan av 70 talet var man väl "med"...men då hade man bättre saker än hockey för sig)
Kommentera

Sv: MATCHTRÅD KVART 5 DIF-BIF FREDAG 26/3 KL 19.00
Tack Ove du är en av Brynäs allra största (kortaste) spelare genom tiderna! Såå tråkigt att vi inte pallar med att vinna fler matcher, men utan mål kommer man ingen stans...
Kommentera

Sv: MATCHTRÅD KVART 5 DIF-BIF FREDAG 26/3 KL 19.00
henke1:
Ska man "tacka" nån för för förlusten i kväll så är det väl silver, järnkrok (som missade öppna mål...men är förlåtna ändå) och OPG...
Han är nog en av de minst begåvade hockeyspelare jag vet (ja, thörnberg är ju king-of-the-hill inom det området iofs)
Kommentera

Sv: MATCHTRÅD KVART 5 DIF-BIF FREDAG 26/3 KL 19.00
bisterfinnen:
Jaha ja, ja det kanske är klokt att inte vara FÖR hård mot Ove då antar jag....dissa en ikon här skulle nog inte uppskattas :)
Kommentera

Sv: MATCHTRÅD KVART 5 DIF-BIF FREDAG 26/3 KL 19.00
sylf kan dra åt helvete!
Kommentera

Sv: MATCHTRÅD KVART 5 DIF-BIF FREDAG 26/3 KL 19.00
Horace76c:

Bor ju i Gävle numera så det är ju bäst att man håller sig i skinnet, haha.
Kommentera

Sv: MATCHTRÅD KVART 5 DIF-BIF FREDAG 26/3 KL 19.00
bisterfinnen:
Stort av dig bister...vet hur mycket ni egentligen hatar ove däruppe...
Kommentera

Sv: MATCHTRÅD KVART 5 DIF-BIF FREDAG 26/3 KL 19.00
Tom-2:

Äntligen. Nu slipper man kanske mardrömmarna från -99 ;-)


Tack Ove för många fina och förfärliga hockeyminnen.
Kommentera

Sv: MATCHTRÅD KVART 5 DIF-BIF FREDAG 26/3 KL 19.00
alloe: Hade gärna haft honom kvar.. för att döda utvisningar. och lira en lägre kedja.. För han har utan tvekan varit en av de bättre i slutspelt, sen om det säger mer om de andra vet jag inte..
Kommentera

Sv: MATCHTRÅD KVART 5 DIF-BIF FREDAG 26/3 KL 19.00
Horace76c: Hardy är en sån man vill ha i sitt eget lag men att se den stöddige jäveln klaga på domaren hela matchserien sänker hans status till en looser!!
Han är en stöddig skit och taktiker och att våra mesar till domare kan sänka sig så lågt är pest. Hade vi haft Boork som tränare hade det inte blivit utvisning. Får hoppas att ärlighet varar längst och att vi kan visa Sören persson vad skåpet skall stå nästa år istället.
Kommentera

Sv: MATCHTRÅD KVART 5 DIF-BIF FREDAG 26/3 KL 19.00
Tusen Tusen tack Ove för allt!!!
Kommentera

Sv: MATCHTRÅD KVART 5 DIF-BIF FREDAG 26/3 KL 19.00
Gurra88:
Ja, jag lider med han att han fick avsluta på det här viset...
Men ett är säkert, det kommer inte falla NÅN skugga på ove efter det här slutspelet!! han har varit på toppen av sitt game!!
TACK OVE!!

(Han har nåt år till i kroppen tyvärr, men han gör nog rätt som lägger av ändå...stort beslut av en ännu större spelare!)
Kommentera

Sv: MATCHTRÅD KVART 5 DIF-BIF FREDAG 26/3 KL 19.00
Helt ärligt nu.. Nått måste hända.. Sundlöv, har återigen visat att han inte kan värva ett lag som håller för spelet i ett slutspel.. Hur många chanser får han.. ?

Jag ser hellre att CZ drar. men det kommer ju inte hända..
Kommentera

Sv: MATCHTRÅD KVART 5 DIF-BIF FREDAG 26/3 KL 19.00
Gurra88: Tack för allt ove!!!!
Kommentera

Sv: MATCHTRÅD KVART 5 DIF-BIF FREDAG 26/3 KL 19.00
Gurra88: Och stackars ove.. Fy fan va ovärdigt..
Kommentera

Sv: MATCHTRÅD KVART 5 DIF-BIF FREDAG 26/3 KL 19.00
MarcusElving: Vi vann ju en match.. Vem sa att vi inte saknade Widing.. Huge var de va?
Kommentera

Sv: MATCHTRÅD KVART 5 DIF-BIF FREDAG 26/3 KL 19.00
MarcusElving: Du vet svaret.. De har en uppgift va i toppform till slutspelet.. Jävla sopor.. Snälla kan inte bara nån ta ansvar och avgå..!! Vem som helst.. Faaan
Kommentera

Sv: MATCHTRÅD KVART 5 DIF-BIF FREDAG 26/3 KL 19.00
Skitstöveln: Vi hade högre förväntningar inför denna säsongen också och skulle ta ett steg till med spets i Somervuori, Kahnberg m.f.

Blev det så?

Vi verkar inte kunna ta nästa steg och det är frustrerande.
Kommentera

Sv: MATCHTRÅD KVART 5 DIF-BIF FREDAG 26/3 KL 19.00
Davey_22: Ja det är väl för fan hans förbannade plikt..
Kommentera

Sv: MATCHTRÅD KVART 5 DIF-BIF FREDAG 26/3 KL 19.00
Wesslau låg på 94% innan den här matchen och har utklassat Markström och Läck i den här kvarten..

Är det pga av att han har sin livs form eller att vi är värdelösa?
Kommentera

Sv: MATCHTRÅD KVART 5 DIF-BIF FREDAG 26/3 KL 19.00
MarcusElving: icke sa nicke, besviken! men jag tror ändå inte på ytterligare en kvartsfinalförlust nästa säsong - det var anledningen till din bitterhet.
Kommentera

Sv: MATCHTRÅD KVART 5 DIF-BIF FREDAG 26/3 KL 19.00
MarcusElving: Till slut är det 1 mål som skiljer, 1 mål dom fick av Morgan, alltså,,,,,AVGÖRANDE
Kommentera

Sv: MATCHTRÅD KVART 5 DIF-BIF FREDAG 26/3 KL 19.00
Skitstöveln: klart jag är bitter, är du nöjd och glad eller?? Herregud!
Kommentera

Sv: MATCHTRÅD KVART 5 DIF-BIF FREDAG 26/3 KL 19.00
Skolad ? trist ?

Han skällde ut domaren och fick utvisning (befogat av Nicke)
Kommentera

Sv: MATCHTRÅD KVART 5 DIF-BIF FREDAG 26/3 KL 19.00
Skitstöveln:
Har alltid gillad DIF (ja upp tills nu dvs) för att dom varit dom som spelat och gnällt minst (räknar bort challe)..dom har spelar rakryggad hockey och när dom sugit så har dom inte gnällt för det...
Kommentera

Sv: MATCHTRÅD KVART 5 DIF-BIF FREDAG 26/3 KL 19.00
Horace76c: Hoppas CZ vågar sticka ut nu och sågar domarjävlarna vid fotknälarna.. men han är väl lika skolad och trist som vanligt.. "vi har stora delar av matchen, men får inte den utdelning vi behöver" Avdelning: NÄHÄ...
Kommentera

Sv: MATCHTRÅD KVART 5 DIF-BIF FREDAG 26/3 KL 19.00
sylf:
Kommer hålla på Djurgårn...OM dom kan sluta Gnälla!!...trodde ärligt inte Hardy var en sån gnäll-kärring..
Kommentera

1253235 · »