1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742321 inlägg · 7967 ämnen

Matchtråd säsongen 2018 - 2019

Sv: Matchtråd säsongen 2018 - 2019
Ove Myling: Jag tycker nog att Kristo för varje match tar små steg framåt. Fortfarande hoppfull där. Såå dålig match gjorde inte Brynäs om man ser till hela matchen. Ett poäng var inte helt oförtjänt. Men precis som jag och flera andra varit inne på ett antal gånger så sprider sig Rautios osäkerhet till resten av laget när han släpper sina returer. Och återigen så täcker han inte första stolpen. han var stundtals OK förra säsongen men sammantaget så kan det inte bli godkänt eftersom det bara var stundtals. Denna säsong har han ju inte gått framåt precis.

Skrubben: och vi slipper Palushaj i nästa match, skönt.

Huge: Lite som finallaget Brynäs efterföljande säsong...
Statistik är levande materia vilket du och Hedberg verkar glömma.

Berge: Vad yrar du om? Det är statistik, det har inget med om hur vi stöttar vårt lag att göra.
Du får hitta en mattebok att ta ut din frustration och besvikelse på.

Berge: Kört även för Växjö, ligger bland dom 4 sista efter 9 omgångar.
Jobbigt för Hallam, från mästare till risk för kvalspel på 1 säsong.... :-))

{2064}:
Jamen då är det ju kört då.

Grattis till dig, Brynäsgubbe, Ove Myling och alla andra muntergökar vi har här inne.

Vi andra stöttar och tror på vårt lag. Låt oss göra det.

Davos ligger näst sist och Lindbäck har under 90 i räddningsprocent. Hur vore det att byta Lindbäck och Rödin mot Rautio, Kristo och två fjärdekedjor? Vi kan slänga in en tränartrio och en före detta sportchef också. Kom igen nu Dacke!

Okej, skönt att vi verkar slippa Masken i alla fall.

Blixt1980:

Utan att veta så skulle jag gissa att det kan ha hänt något
när han blev påkörd i slutet på matchen mot Skellefteå.

När jag såg det då fruktade jag en hjärnskakning (eller annan skada).
För det var ju en rätt rejäl smäll.

{2064}:
Det mentala spelet är en svår motståndare.

Vad har Karhunen dragit på sig för skada?

mk: Kopierar mitt inlägg från 9/10 förra året:
”Nu har jag iofs inte tid att gå igenom all statistik men för ett par år sedan kollade jag upp det där och fann att 3 av 4 lag som låg i botten fyra efter 8-10 omgångar hamnade där när säsongen var över”

Ser fram emot matchen i morgon och viktigt att ND fick måla igår, hoppas nu hans axlar åker ner lite för det är väldigt viktigt att han kommer igång både för han själv och för dom andra spelarna MEN det stora bekymret just nu är Rautio, man blir livrädd när vi har minsta lilla anfall emot oss och detta lär backarna känna av också!

Ove Myling: Kristo kan ta sig förbi motståndare 1mot1 och har ett rätt bra teknik & spelsinne, men så mycket mer har han inte visat... hittills. Väldigt uddlös. Tror han är en spelare som man måste sätta i vissa typer av situationer för att kunna utnyttja hans styrkor. Stor skillnad mot Palushaj som kunde sätta sig i de situationerna på egen hand och dessutom hade en annan offensiv spets.

Huge: och där Malmö istället spelat match i CHL och kunnat bibehålla ngt av sitt eget matchtempo, vittnar ju om hur onyanserad du är i din bedömning av matchen.
Inte ett dugg orättvist att vi får en pinne med oss, tvärtom.

Läste du något som skrevs härinne igår?
Jag vet att du inte lyssnar på skrikande, medgångssupportrar som beter sig som barnungar.
Men det var inget sådant igår bara en rejäl oro om Brynäs och dess spel i SHL.

Det är ju lika typiskt att tycka att det är ingen fara, ”vi tog ju poäng igår”
Ja enligt de flesta en ren stöld.
Jag vet vilka jag ska ” lyssna” på när det skrivs.
Det är så farligt när man tar poäng men inte spelet finns.
Men en otroligt viktig match imorn.
Det kan vara en match som kan sätta hela säsongen.

Stefan R 63: Du överdriver ju Malmös påstådda spelövertag kraftigt. Visst, dom hade mer puck under större delen av matchen men skapade inte så där jättemycket om man ska vara ärlig. Att du är förvånad över att vi är borta hela första perioden, när du samtidigt borde vara medveten om vår rinkrost efter uppehållet och där Malmö istället spelat match i CHL och kunnat bibehålla ngt av sitt eget matchtempo, vittnar ju om hur onyanserad du är i din bedömning av matchen.
Inte ett dugg orättvist att vi får en pinne med oss, tvärtom.

KalleTeodor: såg vi samma match?? Jo det var serietvåan...o ja vi brukar ha svårt mot mif men vi var ju borta i hela första perioden! Vi hade ca 7 min i andra till utvisningen kom sen hade vi inte ett skott på mål ca 20 min..när vi får 1-2 så får vi hugg och sista 10 min bra...men att säga att vi får ett rättvist resultat när vi spelar bra i 17 min av 60 nja...inte i min bok men jag är jädrigt tacksam för poängen men bekymrad över spelet som inte finns där iallafall inte i några längre perioder...

{8399}: SAIK totaldominerade mot Dif i två perioder igår men fick inte in pucken. Kolla höjdpunkter och skottstatistiken.

Djurgården är ett bra lag som dessutom hade rejäl flyt igår.

Tycker inte vi ska förringa vår insats mot SAIK.

Luddf: Jag håller med dig om Kristo, helt klart. Hade behövts en betydligt bättre spelare för att ersätta Palushaj eller Clark. Dock tyckte jag att Kristo var bättre än tidigare. Men ändå helt klart en av våra sämre forwards totalt.

Det jag ville påvisa i mitt förra inlägg är att jag tycker att Danielsson är totalt iskall vad det gäller att komma i bra lägen. När t om Kristo gör det bättre vet man att det är illa.

Tyvärr känns Danielsson ungefär som när Brynäs värvade hem Micke Wahlberg från många år utomlands. Man trodde man fått hem en stjärna men det visade sig vara en pensionär. Hoppas jag har fel.

Ove Myling: jag tycker Kristo är loj och har dåligt kroppsspråk, han blixtrar till ibland men är oftast avvaktande och väntar på pass. Sen är han dålig i försvarszon...

Tycker Danielsson är bättre för han visar vilja och kämpar åtminstone. Lite oflyt i passningsspelet och skjuter kanske i fel lägen. Men man ser ju att han har mycket hockey i sig.

Vi hade ju tekat överraskande bra fram till det här idiotiska uppehållet.
Igår var det ju minst sagt inte bra i den avdelningen. Kan det vara att
man tappar jämfört motståndarna, när man inte tekar under match
på nästan 2 veckor?

Sen måste spelet i numerära underlägen fixas till.
Från bäst till sämst på en sommar.

Det måste analyseras noga. Vad görs annorlunda nu
jämfört med förra säsongen? Vilka spelade då som
inte spelar nu i numerära underlägen?

Och så får man helt enkelt släppa lite prestige
och t.ex. kolla på hur de som är bäst nu i den
kategorin spelar (som t.ex. Luleå och HV). För
att helt enkelt stjäla de idéer man kan, från hur
de spelar i numerära underlägen. För uppenbart
funkar deras sätt bättre än vårt.

{8399}: Du får nog kolla 2:a perioden en gång till... Att säga att Malmö dominerade den perioden fullständigt tycker jag är att ha en väldigt dystert färgad lins framför ögonen. I mina ögon var perioden rätt jämn där vi hade ett bra momentum fram till att vi fick en något billig utvisning.

KalleTeodor: Med tanke på vårt enormt långa uppehåll hade jag räknat med en stortorsk igår. Det brukar se ut så för Brynäs. Vi har också väldigt svårt mot Malmö på bortaplan historiskt. Poängen igår ser jag som en ren bonuspoäng.

KalleTeodor: Grejen är att Brynäs inte mäktar med att spela ok i 60 minuter. Visst går det ibland att sprattla till i tredje och forcera in ett eller annat mål och sno en pinne här och där men det ser inte bra ut.
Alltså Malmö dominerade matchen fullständigt i 40 minuter och pinnen var i ärlighetens namn en ren stöld.

Pilen32: Alltså vi spelade bortamatch mot serietvåan, har 17-5 i skott i sista perioden och vänder rättvist ett 1 - 3 underläge till oavgjort vid full tid. Om man inte har legat i ide sen 1976 så borde man kunna se några fler ljusglimtar. Det var väl framförallt 1:a perioden som såg lite rostig ut men det tycker jag man kan förstå.

Jag håller med dig om att spelarna du nämner gjorde en bra match men lägger ett lite högre generellt betyg. Jag tycker nog att man oxå kan lyfta fram Blomqvist som återigen är bärande i att vi tar poäng.

{8399}: jag tyckte att Kristo skapade och hamnade i betydligt fler heta lägen än Danielsson igår. Nu fick Danielsson sätta en straff men när det gäller att ordna lägen i spelet var han iskall. Bästa avslut var väl när han ramlade och sköt. Kristo tog sig in på kassen några ggr och måste ha haft en del avslut i skaplig lägen om man kollar statistiken.

Peja: Visst har Kristo ryckt upp sig något?

Soffdomaren: Granis, Enterfeldt, Mads... Det är många tekare av högsta SHL-klass som har lämnat de senaste åren. Men Westfält är en bra tekare, Kellman och Blomqvist trots allt helt okej.

Soffdomaren: Stämmer nog ganska bra för där var vi bedrövliga

Enligt shls hemsida så var tekningsstatistiken 40-20 i Malmös favör, känns sådär tycker jag.

Danielssons mål igår var hans sjunde totalt i Brynäs A-lag genom tiderna.

Bratwursten : ”Mot SAIK var vi solida bakåt och då fick vi snurr framåt..”

Visst mot Rögle också men dessa två lag var ju helt under isen när vi mötte dem, SAIK just nu är ett skämt.

Otroligt dålig match. Försvarspelet katastrofalt, sjunker ner i knät på Rautio hela tiden. Rautio som vanligt dålig.
NOLL idéer i våra anfall, dumpa pucken och hoppas vi vinner den bakom mål..

Boqvist, Kousal och Söderström är väl de enda som kan få ett godkänt betyg ikväll.

Blir nästan förbannad över att Brynässpelarna/tränarna inte själva vågar säga och inse hur dåligt de spelar😞

Såhär långt finns det få saker som visar på att Brynäs ska kunna klättra till en högre placering, 10-12 plats hamnar vi på tyvärr.

Pettisbif: Kul dock att Kousal är den enda spelare av klass bland forwardsen. 

Här blev det lite fel i skrivandet eller hur!? För det är väl snarast tragiskt att han är den enda spelaren av klass bland forwards. Däremot skulle det vara kul om det var fler forwards av klass i laget. Vilket det säkert finns. Men dessa har tråkigt nog inte visat det ännu.

Ove Myling: Nej, det beror inte enbart på fjärdekedjan. Men det är alamerande hur dålig den är och jag hoppas att coacherna har koll på vilka skrattretande siffror dom levererar just nu.
Dom största faktorerna varför det gått så dåligt hittar du nedan.

Pettisbif: men inte fan beror väl Brynäs usla start på att vi har usel fjärdekedja?

Vi har en målvakt som varit riktigt usel, särskilt idag. Spelar ingen roll om bäckis och ovechkin spelat i fjärdelinan om målisen släpper in vart fjärde skott.

Shl bästa backuppsättning har varit shl sämsta backuppsättning. En 17 årig debutant går in och är precis lika bra om inte bättre än övriga herrar.

Tre av sex spelare i våra två första formationer hade inför ikväll inte gjort ett enda mål. Danielsson hade gjort 0 på sju matcher och Jensen har mäktat med 2 andraassist i pp. Kristo har inte gjort ett mål.

Vi har större problem än att vår fjärdekedja inte är bra tycker jag.

Dock var dagens match ett fall framåt mot inledningen av säsongen. Men frågan är hur ofta man kan vinna när alltid minst en lagdel verkar ha en dålig dag?

Bratwursten : OJ fina ord från Bäckis agent Gunnar Svensson om Söderström, han såg han på plats idag.

Har nu sett Brynäs Söderström på SHL nivå. Du Magnus, detta är en diamant.

Ni som kan kika på matchen i repris. Gör gärna det och ha ett koöga på Kilas. Han är totalt under isen!! Gör nog sin absolut sämsta inledning i Brynäs dressen. Inte många rätt. Klantiga pass, slinter ofta med klubban, ingen känsla i något alls, ofta skott i täck eller utanför, många puck out. Många 2 minuters utvisningar. Blockerar inte alls lika många skott som tidigare år. Bänka han och Kristo för att försöka väcka! För som det ser ut nu funkar det inte. Skärpning Sjödda!! Visa lite pondus nu!! Fan på tiden..

{8399}: Mot SAIK var vi solida bakåt och då fick vi snurr framåt..

Vad är det jag sagt. Vår fjärde kommer ställa till mycket bakåt. Mycket pga att vi inte har en SHL center. Varken Asklöf eller Westfält är redo!! Därav att Alex Johansson skulle vara perfekt! Som jag tidigare skrivit. Såg dessutom att i HV är Thuresson 13e forward med Thörnberg skadad. Även Martin Johansson i FBK var utanför idag. Känns som det går att hitta spelare bara man vill.

Positivt med Söderström och att Nicke äntligen gjorde mål. Nu kanske det kan släppa. Även fast jag tycker han ser helt lost ut i anfallsväg. Kristo lär inte få många fler chanser. Kul dock att Kousal är den enda spelare av klass bland forwardsen.

Såhär vill jag se laget nästa match:

Karhunen hoppas jag är tillbaka och står precis som Lundgren, Westfält och Mannberg.

Gunderson - Lundgren
Bertilsson - Ersson
Söderström - Andersén
7e:Kilström

Kousal - Jensen - Boqvist
Danielsson - Kellman - Rohdin
Mannberg - Blomqvist - Alcén
Forslund - Westfält - Nilsson
13e:Kristo

Vi skulle behöva ha Mannberg som extra forward med tanke på vårat BP i den spelformen är han oslagbar, iof granström med för den delen

Skrubben: Mannberg var inte ens med idag så det där var lite orättvist tycker jag...😜

SH: Helt rätt. Fjärdekedjan är inte bara ett problem. Den är katastrofdålig. Dom blev nedtryckta vartenda byte idag. Helt otroligt att dom aldrig ens lyckades få press i offensiv zon åtminstone ett byte. Westfält måste in när han är skadefri. Det ger en förbättring i alla fall.

Här är corsi från matchen. Tittar man på corsi för alla matcher så är mönstret likadant där. Övriga spelare är helt okej eller väldigt bra. Men Asklöf, Alcén, Mannberg har sifffor som är på allsvensk nivå. Den kedjan skulle nog fan inte ens vara mer än en fjärdekedja även i HA.

Chris11: den uppställningen tycker jag ser bra ut

{2064}: Jo iofs har dom väl kommit in från bänken även här... som backupspelare var för sig i andra roller är dom säkert okej... men ser inte bra ut tillsammans

Kousal-Kellman-Blomqvist
Boqvist-Jensen-Danielsson
Kristo-Westfält-Rohdin
Alcen-Asklöf-Forslund

Enaranger: Clark satte en straff i ordinarie matchtid just mot Malmö borta säsongen 16/17. Tror det är den senaste straffen vi gjort mål på.

Kan inte komma ihåg när vi gjorde
mål på en straff under match (alltså
inte i pajasstraffläggning).

Jag antar att vi kommer få reda på
om det numera är tillåtet att skymma
målvakten när man har en skridsko
i målgården, när vi gör ett sånt mål.
Jag garanterar att vi får ett sånt mål
bortdömt för "störande av målvak".
Alltså för att spelaren skymmer målvakten.

Jag kommer ihåg en match borta mot
Djurgården eller AIK för några år sedan
när vi fick ett mål bortdömt för att typ
2 cm av röven var innanför målgården
men båda skridskorna utanför. När en
spelare i Brynäs stod framför målet.

Het match på lördag ändå... Lag 12 mot Lag 13... Lagen på samma poäng... Viktig match särskilt ur ett psykologiskt perspektiv...

Synd Palushaj verkar skadad. Hade velat ha honom på isen och vinna...

SH: Fjärdekedjan är spelare som hade varit på bänken i andra SHL lag. T.o.m i Timrå...

« · 1914994 · »