1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742301 inlägg · 7967 ämnen

Matchtråd säsongen 2018 - 2019

Sv: Matchtråd säsongen 2018 - 2019
Pilen32: förstår inte snacket om Lundgren han har varit bättre än både kilström och Andersen hitills

Har sett Kellmans GWG ett antal gånger nu. Vilken pärla. Önskar vi fick se mer sånt istället för massa grötmål framför kassen. Älskar nätrasslet på sådana mål.

Bratwursten : ok...kolla reprisen ...idag var han inte bra men han kanske har haft vaknätter..o rosa moln att bli pappa!

Brynäsgubbe: Klasspelare. Bra gjort av Bengtzén där. Hela SHL jagade honom.

Brynäsgubbe: Ja.
Det och JJ:s var så det ska gå till.
Men vad gör Rautio på 2-1?
T om jag som inte kan åka skridskor hade gjort det bättre. Jösses😱😱

mk: Rautio verkar tro att man kan göra mål bakom kassen... Han ska givetvis bara hålla stolpen.

mk: Rautios agerande vid första målet såg också lite skumt ut från min plats. Har inte sett många repriser i efterhand men det såg ut som att den högra delen av hans kropp täckte till viss del täckte en yta bortanför stolpen, dvs att han satt fär långt till höger. Och precis innan skottögonblicket gjorde han en rörelse framåt för att slå till deras forward, fel fokus där.

Skrubben: Säga vad man vill om corsi och vad det säger men den enormt låga procenten på Alcén är extremt talande. 40% är, trots vilka situationer man matchas i, uselt. Varför tycker folk att det ser ut som Alcén kämpar så mycket? Ja, han får ju jaga puck hela tiden eftersom han inte kan göra något konstruktivt med den själv.

Rodrigo: ”Ja, han får ju jaga puck hela tiden eftersom han inte kan göra något konstruktivt med den själv.”

- Samma fenomen på både Ludvig Nilsson och Forsberg... De kämpar å kämpar... Men har väldigt sällan pucken själv...

Bratwursten : Försöker inte provocera eller något, men vad tycker du att han gör så bra?

Jag tycker som sagt att han sköter sig OK, (något svag om man ska se till hans fulla potential) men så fort han får pucken ser det väldigt kantigt ut, ikväll slog han bort många enkla puckar i andra perioden som bidrog till att vi fick anfall på anfall mot oss.

Håller dock med dig i att han presterar bättre än både Kilas och Andersén just nu. Speciellt Kilas som ser väldigt obekväm ut på isen.

Som sagt, han är godkänd, och säsongen är ung, men såhär långt..väntade vi inte oss mer av mannen som skulle ersätta Bertil?

Rodrigo: Det är verkligen en enorm kontrast när förstakedjan byts in på isen efter att fjärdekedjan varit inne. Från att bara försöka hänga med motståndarna och täcka skott så blir vi helt plötsligt puckförande och kan skapa anfall. Men det är precis som du säger, studerar man deras byten är det inga egentliga fel som görs. Dom följer spelsystemet och kämpar som djur i egen zon.

Detta var ingenting jag heller tänkte på tidigare säsonger. Men nu när vi kan se varje spelares corsi-statistik har jag denna säsong fått upp ögonen för hur ofattbart mycket sämre siffror fjärdekedjan har gentemot alla övriga lagkamrater. Och det är väl egentligen det bästa med denna statistik, att man kan få upp ögonen för något man annars aldrig hade lagt märke till. Och när man sedan kollar på matcherna, med statistiken i bakhuvudet, så ser man tydligt att det verkligen inte är en slump att siffrorna ser ut som dom gör.

Tror dock att det är Asklöf som är den riktigt stora akilleshälen i fjärdekedjan just nu. Med Westfält har det sett bättre ut.

Skrubben: Bjurström (utlånad tyvärr) och Westfält kanske bör få chansen.

Davey85:
Håller med om Lundgren - tyckte redan innan Bertilsson blev kvar att han var en nervärvning på bertilsons stol.
Även andersen hade jag hoppas mer av.
Kilas var ingen favorit hos mig initialt, men så blixtrade han till och omsigning var en självklarhet, men nu verkar han ha dippat igen.
Varför - är konkurrensen för hård? Vi har många bra backar som vill spela i ett bra backpar/ha istid, och måste de bevisa vad de kan varje träning så kanske förmycket krut läggs där, emellan matcherna?

bradberry:
"- Samma fenomen på både Ludvig Nilsson och Forsberg... De kämpar å kämpar... Men har väldigt sällan pucken själv..."

Ja, det är BZs Drillohockey det...

Auchinleck: Ja huvudet på spiken! Egil ”Drillo” Olsen. Långbollarnas konung med filosofin att ett anfall som tog längre än 10 sekunder eller innehöll mer än 5 tillslag före avslut aldrig renderade i mål... och lika gärna kunde avbrytas...

Lite så spelar ju Brynäs nu. Dumpa, dumpa... Inga långa anfall... T.o.m. höga lyror verkar man anammat då man ofta glider i låg fart och tvingas man dumpa före röda så drar man ofta upp den i luften. För att undvika icing troligen.

Drillo style...

bradberry: Jag tyckte väl att det var ovanligt mycket gummistövlar uppe på rinken hahaha

Sköna 3 poäng men spelet haltar ordentligt. Lovande att laget visar moral med vändningar de båda senaste matcherna. Men 4.300 på läktarna en lördagsmatch! Inte bra även om det "bara" var Örebro. Restaurangen var nästan tom. Blir svårt att matcha supportrarnas förväntningar på att vara ett topplag om ingen vill betala för att se laget.

Mattson: laget är en strut med vaniljglass. Vill man bli mer attraktiv så måste man byta ut struten mot en våffla och tillsätta strössel eller chokladsås. Bengtzéns ”vision” med blåställshockey var dömt att misslyckas från dag ett. Gävleborna vill se offensiv klapp klapp och inte brunkarhockey. Svårare än så är det inte.

{6984}: Har verkligen märkt det nu när man bor här, va ute med ett gäng som haft säsongskort många, många år efter gårdagens match. De säger precis som du att folket kommer inte för de vill inte se ”dump and chase” hockey utan mer finurligt spel med många duktiga spelfördelare.

Bratwursten : Japp. Visst kan Brynäs ärorika historia vara en tillgång många gånger men när det gäller den kräsna Gävlepubliken är den ett tungt ok att bära.

{6984}: det är ingen ursäkt att strunta att gå på matcherna. Man ska inte gå på matcherna för att få något tillbaka, man går på matcherna för kärlek till sitt lag. Det är lite de som supporterlivet går ut på.

Rumpelstiltskin: Låter som ett jobbigt äktenskap... ;-)

Rumpelstiltskin: Det finns alltid olika grader av supporterskap. Den stora massan går når laget är framgångsrikt eller når det är bra matcher. Så enkelt är det. Jag menar bara för att DU är en die hard supporter så är det inget måste bara för att man bor i Gävle. Man kan med andra ord hålla på ett lag utan för de delen tycka att det är liv och död

{2064}: Inga dåliga krav. ALLA gävlebor SKA gånpå ALLA matcher bara för att HAN är en ”riktig” supporter.
Hörde jag livets ord eller?😂😂😂

Rumpelstiltskin: Klockrent. Finns det nåt mer korkat i supporterväg än dom som gnäller över uselt spel och sen stoltserar över att man minsann inte tänker betala för skiten, i tron att det är rätt väg att generera pengar för att göra laget bättre.
Man håller på sitt lag därför att det är ens eget lag, av många olika anledningar.
Och den främsta anledningen är definitivt inte att laget hela tiden måste ligga i topp och alltid spela rolig hockey.
Klarar man inte av att hålla på sitt lag enbart av kärlek till just laget, då kan man lika gärna byta lag varje säsong, till det som för stunden ligger i topp och spelar den roligaste hockeyn.

Huge: Och det skulle hjälpa Brynäs menar du? Men vad är du för slags supporter då? Du lägger ju ut mer pengar till DIFs biljettkassa än till Brynäs..

{6984}: Ja, det är alltid lättare att säga åt andra vad de ska göra än att göra det själv...

Peja: Eeeexakt. Sen är det intressant hur min och Bratwurstens lilla omvärldsanalys emottas här. Det är liksom fakta och verkliga problem som Brynäs marknadsavdelning måste brottas med. Hur lockar vi mer publik till arenan? En arena som byggdes på tok för stor sett till publikunderlaget. Med tanke på omvärldsanalyser....

Rumpelstiltskin: Alla får göra som de vill.

Huge: Ja, hur mycket får Brynäs IF av text TV pengarna egentligen? ;-)
Skämt åsido jag tror vi alla gillar Brynäs och det är väl inte klubbmärket som det gnälls på, det är individuella spelarmisstag, avsaknad av spelarstrategi, underliga förvärv osv. Det vill säga allt det som gör att laget inte är var det borde kunna vara.

kommer det inga folk på matcherna som bidrar ekonomiskt, ja då får vi det lag vi förtjänar. Vi kan dra paralleller till Hammarby i fotbollsallsvenskan, snittat 20k per match och är ett topplag i dagens fotboll. Det är vi supportrar som har ett ansvar för att bygga upp en framgångsrik klubb. Om man inte har en kommun som skyfflar pengar över klubben t.ex. Växjö, saik.

{6984}: Att den genomsnittliga gävlebon går på hockey när laget vinner köper jag, men jag trodde vi brynäsare var tillräckligt många för att fylla arenan. Är vi inte fler än 4.300?

Mattson: Alltså man kan ju vara Brynäsare och kolla på Cmore också eller text tv eller inte kolla alls...
Alla får göra som de vill. Sen att Brynäs byggt en stor hall påverkar förstås också i serielunken, hade hallen tagit 6500 pers så hade det nog varit bra drag efter biljetter.

{2064}: Och vägran att gå på matcherna bara för att laget inte är där man tycker att det borde vara, är alltså rätt väg att gå som supporter?

{8399}: Man får nog göra hur man vill inom lagens råmärken. Men vill man göra det som gynnar Brynäs är nog text-TV och C-more ett betydligt sämre alternativ än att besöka Gavlerinken. En åsikt, ingen pekpinne.

Rumpelstiltskin: Kul att du nämner Hammarby. Deras hockeyverksamhet gick ju i KK på grund av att nästan ingen gick på matcherna. Då tyckte jag synd om de riktiga Hammarbyarna.

Mattson: Absolut är det så, men är det rimligt att betala både Cmore och att se matcherna på plats? Tv pengarna från Cmore skall inte förringas utan man bidrar även som Cmore abonnent.

Peja: Ja, precis. Vilket skulle hända Brynäs förr eller senare också med nedåtgående publiksnitt varje år. Nu jämförde jag med fotbollssektionen som har legat toppen av publikligan i flera år, som nu ger resultat på planen.

När det blåser så ska rötterna bli starkare inte tunnare!

{6984}: Jo, förstår du: jag är den sortens supporter som lägger ut pengar på bl.a biljetter till Djurgårdens hemmatcher mot Brynäs. Därför att Brynäs är mitt lag i hjärtat och jag vill gärna stötta laget verbalt härnere när möjligheten finns. Om de pengar jag därmed lägger ut kommer att gynna Djurgården rent ekonomiskt, så bjuder jag på det.
Kan dock inte se vad det har med sakfrågan att göra: vad är bäst för att boosta Brynäs ekonomi: gå på deras hemmamatcher eller gnälla över uselt spel och vägra gå på matcherna?

{8399}: Då bidrar du också till Växjös guldlag. Som vuxen, heltidsarbetande brynäsare har jag inga problem med att prioritera Cmore, Brynäs hemmamatcher, middag i restaurangen, ny matchtröja varje år och annat diverse krimskrams från supportershopen.

Rumpelstiltskin: Tror alla vill se bättre publiksiffror, men frågan är hur man ska uppnå det. Att använda argumentet "ni måste gå på matcherna", typ, kommer inte funka. Det intressanta med Hammarby är att fotbollslaget (nuförtiden) drar storpublik medan hockeyklubben gick i KK. Samma klubbmärke, olika publikutveckling.

Rumpelstiltskin: Det är självklart att man ska stötta sitt lag i alla väder. Inget fel med det, men jag förstår folk som inte vill betala för att se sitt lag åka på stryk. Det kan låta negativt men det är den verklighet vi ser idag. Dessutom visar inte Brynäs några signaler på att det verkligen kan vända. Då anser jag att dem inte förtjänar mer publik. En knapp vinst igår mot Örebro räcker inte. För att saker verkligen ska hända och för att få supportrarna på tå krävs först och främst förändring i tränarstaben, ett förslag kan vara att ge huvudansvaret till Sundquist. Därefter få iväg spelare som Larsson, så det satsas på Söderström. Mannberg, Asklöf bör även få nya klubbadresser. Fjärdekedjan vi har är ju rent utsagt katastrofal. Flytta ner Jacke till fjärde (Alcén-Jacke-Forslund). Sen tycker jag att Jensen spelat upp sig, men han borde vara tredjecenter. På så sätt kan Kousal spela center i andrakedjan med ett nyförvärv bredvid honom. Sådana här saker som inte jag ser som omöjliga skulle visa att de verkligen vill vända skutan i rätt riktning. Att endast sparka BZ räcker inte. Det måste hända saker i föreningen. Gävle är av historia en svårflörtad publik, då får klubben ta ansvar och införa fler förändringar än att utse Dackell till SC.

Emil9783: Bra skrivet!

ellis: Tack så mycket!

Huge: Absolut inte, men som Powerfade med flera konstaterat, det gör att den stora publiken uteblir och vi hamnar i en ond cirkel. Det intressanta är väl hur man bryter den?

Emil9783: Japp, bra inlägg. Skulle också vilja se lite fler konkreta åtgärder för laget just nu. Allt ser så jävla formlöst och chansartat ut. Att vi ändå tagit poäng tre matcher i rad ser jag som ett tecken på att vi har ganska bra potential i truppen. Den måste bara tweakas lite.

Huge: Jag måste vara din drömsupporter Huge. Skaffade säsongsbiljett på sittplats (haft på ståplats innan) efter guldsäsongen 1999 och hade den ett tiotal år, dvs mellan gulden. Hade även cmore (eller motsvarande abonnemang) under tiden samt åkte varje säsong till både Leksand och Stockholm å kollade (om dom hade lag i SHL).

Fick genomlida några riktigt tunga säsonger men jag ställde upp när Brynäs behövde gamle Myling som mest!

Frågan är vem som bidragit mest? Den som varit på alla matcher och investerat i klubben eller den som alltid skriver positiva saker om klubben på ett random internetforum?

Emil9783: Exakt. Finns ingenting som lockar andra än dom inbitna för tillfället.

Ove Myling: Du är vad man kallar en ”nyttig idiot”
Nyttig för klubbens ekonomi men värdelös i övrigt, med ditt eviga gnäll, skitkastande och allmänt magsura supporteruppträdande.

dAVydov: Någon mer än jag som tyckte det blev en jävla skillnad när dom bänkade Kristo i slutet av tredje och satte in Rohdin med Kousal och Jensen. Rohdin gick in och vann lite närkamper och lyfte den kedjan. Kändes som att den ändringen ledde till kvitteringen.

Skulle kunna tänka mig att dom särar på förstalinan också. In med någon som vinner lite närkamper med Boqvist och Kellman och som kan böka framför mål i offensiv zon.

Skulle kunna tänka mig att se Blomman och Danielsson ihop i en kedja oxå. Kanske blir lite jämnare över alla kedjor på så sätt?

Man kanske greppar efter halmstrån här men det kanske kan ge effekt? Känslan är väl fortfarande att man måste få in mer offensiv spets.

« · 1915574 · »