Brynäs IF

713200 inlägg · 7953 ämnen

MIF-BIF 24/11-16

1779176 · » Till forumet


Sv: MIF-BIF 24/11-16
Huge: Ok, vi håller med om att skadorna påverkar negativt men inte att det föranledde gårdagens förlust. Alright.
Kommentera

Sv: MIF-BIF 24/11-16
Brynäsgubbe: Tja, vad är det jag ska bemöta?
Att skadorna på Granis, Zaborsky och Enterfeldt inte är bra och självfallet påverkar laget negativt?
Tror du att jag eller nån annan tycker tvärtom: det är positivt för laget?
Det var inte ens en skitmatch, det var en jämn och tuff match mellan två bra lag där tillfälligheter avgjorde.
Hur det kommer att se ut framöver vet jag inte, om du vill ha svar där så får du konsultera nån spågubbe eller Saida.
En kvalificerad gissning är dock att vi sannolikt kommer att få problem i ett längre perspektiv om samtliga ovanstående spelare blir borta alltför länge.
Z är redan borta för den här säsongen, känns som att Enterfeldt är nästan lika osäker. BZ avvaktar nog utvecklingen på Granis innan han på allvar börjar jobba på en ersättare där.
Kommentera

Sv: MIF-BIF 24/11-16
Huge: Du har inte lust att bemöta mitt inlägg? Kan det finns en uns av sanning i det eller är du ändå inne på att det bara var en skitmatch?
Kommentera

Sv: MIF-BIF 24/11-16
mattiask:
Håller med såklart. Den är DEN spelaren jag betalar för att se.

Man får nog tänka på fler sätt där.
Dels försöka utbilda fram dem själv. Dels hitta någon att "klä på" med det som behövs för att kunna bära rollen.
Ingen föds in i en sån roll.
Dels handlar det om att KUNNA göra rollen, dels handlar det om att GÖRA rollen.
Vi har en förträffligt extra bra rustad coach för att jobba med det senare.
R Lassgård. Performance Coach...
Finns mycket likheter... prestera under press. Strålkastarljus på dig. Omedelbar feedback från publiken. Media.
Så jag tror det handlar mer om att våga ta plats än att kunna spela pucken.
Det gäller generellt inför publik såklart, men speciellt som playmaker när det finns stora förväntningar och stora möjligheter att misslyckas. Eller målis då...
Titta tex på publikreaktionerna när "Pavan" inte satte sina specialiteter... för de som gillar opera då.

Men hockeyvärlden är konservativ.

Vi dumpar pucken istället...

"Vi måste åka mer skridskor i nästa period"
"Vi måste lägga mer puckar på mål"
"Mer trafik framför mål"
Och favoriten: "vi måste bli mer desperata"... det optimala läget för goda prestationer.
Kommentera

Sv: MIF-BIF 24/11-16
Carl Lejonkräk: Fredrik Storm avstängd fem matcher + 18 400kr i böter för sin tackling på JJ.
Kommentera

Sv: MIF-BIF 24/11-16
Black Friday 2 för 1 på utvalda biljetter i mellandagarna.
Kommentera

Sv: MIF-BIF 24/11-16
rafalski: Håller helt med dig också. Men jag tycker det är stor skillnad på ifjol och iår.
Vi känns mer klara med läget. Hade det varit vid liknande situation ifjol är jag övertygad om att vi kanske istället legat under med 4-2 borta mot Malmö osv.
Dåliga jämförelser, jag vet. Men som sagt, tycker vi är med i varenda match även om vi till slut kanske inte drar längsta strået. Siffrorna sticker ej iväg, men sen kanske vi dock inte är riktigt nära att vinna matchen.
Men jag ser inte det här raset komma som vissa andra gör. Men självklart vill man ej vara med om det.
En ersättare till Z ser jag som självklart. Det måste komma!
Kommentera

Sv: MIF-BIF 24/11-16
Auchinleck: Det jag tycker vi saknar i laget är den här spelaren som i powerplay kan göra det oväntade.
Jag vill se en Bäckis light. En billigare variant av Bäckis. Visst allt som oftast finns ej sådana spelare på marknaden.
Kommentera

Sv: MIF-BIF 24/11-16
rafalski: Huvudet på spiken.
Kommentera

Sv: MIF-BIF 24/11-16
mattiask: Håller helt med din analys. Tror iofs min och andras oro baseras på fjolårets ras efter en lika stark höst. Lite samma scenario nu med tunga långtidskador som BZ måste ersätta på något sätt. Vi har en betydligt bredare trupp men EN skada till på en bärande spelare, ex Bertilsson så kan resan utför gå väldigt snabbt.

Vill inte uppleva en till sådan säsong.
Kommentera

Sv: MIF-BIF 24/11-16
Huge: Hahaha, du menar att det finns sansade modoiter? Iofs ska jag nog inte sparka på de som redan ligger, modoiter går igenom ett stålbad just nu. Får hoppas det kommer ordna sig för dom men Shl är numera bara en våt dröm i Ö-vik.
Kommentera

Sv: MIF-BIF 24/11-16
rafalski: Stefan Löfven? Fan, isf måste Löfven också vara en sansad och nykter hockeysupporter. Även om han nu råkar vara modoit.... ;-)
Kommentera

Sv: MIF-BIF 24/11-16
mattiask:

Z.
Playmaker. Ytterforward. Kapten. Es gibt alles.
Och lite glamour på köpet... =)

Krävs nog en uppgradering till "Cykelreparatör 3.0" samtidigt. = )
Kommentera

Sv: MIF-BIF 24/11-16
Peja:
Drillohockey... på med stövlarna.
Kommentera

Sv: MIF-BIF 24/11-16
Brynäsgubbe: Tycker vi gör ett riktigt bottennapp. Ett passningsspel som hör hemma I div3 vilket gör att tempot dras ner mot enligt mig ett mediokert Malmö. Brukar oftast vara ganska sansad när jag kollar men igår var jag riktigt förbannad, för mig verkade det håglöst stora delar av matchen. Tycker vår lägstanivå är alldeles för låg just nu för att det ska kännas riktigt bra.
Kommentera

Sv: MIF-BIF 24/11-16
mattiask: Handlar ju inte bara om spelarnas noggrannhet i passningsspelet utan kanske framförallt om att spelarna så otroligt ofta väljer att dumpa ner pucken i motståndarzonen, oavsett hur mycket tid de har på sig att göra något mer konstruktivt och oavsett hur övriga spelare på isen är positionerade. Om du lyssnar på intervjuer med Bulan och Blomman så betonar de ofta att Brynäs måste få ner pucken djupt och så vidare.... Så det är nog mycket en coachfråga.
Kommentera

Sv: MIF-BIF 24/11-16
Brynäsgubbe: Självklart är det illa när man har spelare skadade - oavsett lag.
Men det har andra lag också.
Men jag tycker trots det att man ligger tvåa/trea i tabellen, man har två matcher där passningsspelet inte stämmer.. MEN man är ändå där och är så när som på att vinna matchen.
Får inte Lindblom sin utvisning är jag övertygad om att vi tar minst en poäng.
Titta anfallet innan bevis får den utvisningen. Vi är otroligt nära att göra 0-2 i det läget och då hade alla här inne suttit och älskat att vi klådde dit hemmastarka Malmö (och kanske höll nollan).
Men tyvärr åker vi på två skitmål (som Brynäsare var det skitmål).

Jag är mer orolig när jag ser hur passningsspelet ser ut i vissa matcher än att vi från match till match har spelare borta. Av den enkla anledning att det känns märkligt att som igår att Bulan/Sjödin inte klarar av att laga passningsspelet.

Sen att vi måste ersätta framförallt Z med någon är i mina ögon solklart. Desto svårare med Granis.. men min personliga åsikt är att jag blir förvånad om han spelar innan typ februari OM han spelar mer alls denna säsong.
Men en ersättare måste vi få in då vi trots allt måste ha tre kedjor vi vet kan gå in och göra poäng!

Johnson & Paille känns ganska uddlösa utan Granis.
Skulle gärna se Blomman där samtidigt som vi hittar Z ersättare till bröderna W.

Helst av allt skulle jag vilja ha in en playmaker. En center. Annars tar vi en ytterforward likt Z.

Vi ligger trots allt tvåa/trea i tabellen och dessutom ligger vi väl tvåa i PP-ligan. Och då tycker ändå vi supportrar att PP-spelet inte fungerat fullt ut!
Kommentera

Sv: MIF-BIF 24/11-16
KalleTeodor: Lindblom är ju inte en av världens bästa spelare i sin ålder. Det är därför som han fortfarande spelar i SHL som förstaårssenior, precis som Silfverberg gjorde. Både L och S är ju väldigt skickliga men saknar explosivitet i skridskoåkningen. Lindblom måste förbättra det om han ska ta en tröja i NHL. Johan Larsson saknade också den explosiviteten och han har ju haft stora problem med att ta en plats i ett svagt NHL-lag, och då har han ändå flera egenskaper som Lindblom saknar. Så jag tror inte vi ska ta ut någonting i förskott angående Lindblom.
Kommentera

Sv: MIF-BIF 24/11-16
SvennEG: Vill man "nörda ner" sig lite i omdömen om Oskar bland Flyers-fans så kan ni kolla in denna länk:
hfboards.hockeysfuture.com/showthread.php?t=1696181&page=36

Man är uppe i 36 sidor med kommentarer...
Kommentera

Sv: MIF-BIF 24/11-16
SvennEG: Lindblom var länge prognostiserad för en andrarunda men en liten dipp i poängprod (2013-2014 J20) samtidigt som man såg brister i hans skridskoteknik gjorde att han föll i ranking. Detta har han ju sedan visat sig vara ogrundad rädsla och Philadelphia anser sig nog ha gjort det årets "steal".
Kommentera

Sv: MIF-BIF 24/11-16
Tittar igenom hela lindbloms karriär på eliteprospects och blir grymt förundrad över en sak. Hur fanken kan han blivit vald så sent i draften. Visst kanske aldrig varit någon supertalang men runda 5??
Kommentera

Sv: MIF-BIF 24/11-16
Huge: Fan Huge, du låter som Stefan Löfven ;)
Kommentera

Sv: MIF-BIF 24/11-16
Brynäsgubbe: Jag skulle beskriva kvällens insats så här...

Med puck gör Brynäs en fullständigt urusel insats. Klart sämst på hela säsongen. Som Lindblom påpekade efter två perioder var passningsspelet alldeles för dåligt.

Utan puck gör Brynäs en klart godkänd insats. Försvarsmässigt håller laget. Pudas blev uppsnurrad några gånger men helhetsmässigt släpper man inte till särskilt många målchanser, även om Malmö inte är det vassaste laget offensivt heller.

Brynäs fick inte riktigt 'fast' motståndarnas backar i forecheckingen. Min tolkning är att detta berodde på dåligt beslut i spelet med puck. Malmö läste sönder Brynäs spel och Brynäs hade inget motmedel. Det bådar inte gott inför framtiden, men samtidigt är Malmö defensivt starka.

Börjar förresten bli en tendens att Lindblom alltid påpekar att passningsspelet måste upp när han intervjuas. Han är ju skolad i Brynäs spelskickliga skola, medan Bulan och BZ verkar förespråka mycket dump & chase. Hoppas verkligen inte att de för över sitt tänk till juniorlagen, då kommer Brynäs att skola Daniel Brodins istället för Calle Järnkrokar i framtiden.
Kommentera

Sv: MIF-BIF 24/11-16
Ok, vill be om ursäkt för gapandet tidigare. Men jag blir verkligen omåttligt besviken när Brynäs förlorar såhär.

Men ni omutligt positiva här inne, Huge och gänget - tycker ni inte det finns ett uns av logik i det Pettisbif säger? Vi saknar Zaborsky, Granis, Enterfeldt, med flera, en hel kedja. För mig låter det helt rimligt att vi sliter för hårt på spelarna som väntas upprätthålla Bulans hårda presspel trots att vi har ett manfall. Kan det vara så illa att det inte går att spela på det sättet när folk saknas?

Med fullt lag kan vi vila spelare. När vi har fullt lag tror jag Bulans hockey är perfekt, det var vi sett, men kanske inte lika perfekt när viktiga kuggar saknas. Då tar bensinen snabbt slut.
Kommentera

Sv: MIF-BIF 24/11-16
Det här var i alla fall något riktigt positivt 👍
Kommentera

Sv: MIF-BIF 24/11-16
Brynäsgubbe: GDs matchsammanfattningar kan man slänga i sjön, samma människor som sätter betyg. En annan idag mot i tisdags noterar jag, men lika illa ändå.

Fattar inte varför inte Mansson, stisse eller Sasse gör dom...
Kommentera

Sv: MIF-BIF 24/11-16
Brynäsgubbe: jadu.. Jag har i princip slutat läsa vad media skriver kring Brynäs då det allt som oftast är helt uppåt väggarna ( inte alltid dock ).
Kommentera

Sv: MIF-BIF 24/11-16
"Brynäs var det bättre laget i dag, men lyckades inte stänga matchen såsom laget har gjort bra tidigare under säsongen."

... What.
Kommentera

Sv: MIF-BIF 24/11-16
Clarence: Ja, nån måste väl försvara det kunniga och nyanserade, bland allt tragikomiskt dravel som presenteras.
Och själv då?
Vi ligger högt upp i tabellen efter mestadels bra insatser. Jobbigt va?
Kommentera

Sv: MIF-BIF 24/11-16
Huge: Nedlåtande som alltid. What else is new.
Kommentera

Sv: MIF-BIF 24/11-16
Brynäs såg ut som Örebro gjorde mot oss senast, i sista perioden. totalt utspelade.
Kommentera

Sv: MIF-BIF 24/11-16
munkas: Som jag skrivit tidigare idag så såg jag ej vad Johnson åkte ut för så vågar ej uttala mig om det och nej, klart man ej kan vara nöjd med att knappt ta sig in i offensiv zon på 3 minuter.
Men det står trots allt 0-1 fortfarande efter denna femminutare.
Sen får Malmö ett ofantligt tryck sista 5 minutrarna med tanke på att ALLA lag framförallt på hemmaplan får detta tryck när man ligger under. Samma som för oss i några tidigare matcher.
Tycker ändå att vi gör det bra och nästan lite oturligt 1-1 mål.
Sen tar vi en i mina ögon väldigt onödig utvisning (Oskar är tvungen) och Malmö gör på det ett ganska snyggt mål.

Malmö är inte bättre än oss. Tycker vi matchplanmässigt gör en i stort sett prickfri match.
Om det sedan kommer komma en svacka eller ej - det återstår väl att se, men varför ta problemet två gånger? Kommer det en svacka så kommer den. Ta problemet då!
Kommentera

Sv: MIF-BIF 24/11-16
Huge: Nä men se Mr Defender fann det nödvändigt till en utryckning även i kväll. Så överraskande...
Kommentera

Sv: MIF-BIF 24/11-16
Här lägger man två timmar på att se en match och så slänger dom bort segern med några minuter kvar. Så less. Hade lika gärna kunnat städa garaget.
Kommentera

Sv: MIF-BIF 24/11-16
mattiask: Klockren analys av läget och matchen.
Visst är det komiskt, vi gör EN dålig period mot Rögle men vänder och vinner.
Idag gör vi en helt Ok match mot ett mkt bra motstånd, vi har koll på dom ändå fram till olycksminuterna i slutet och torskar lite snöpligt.
Dessa två matcher gör tydligen att alla svartmålande läktarcoacher går i taket, börjar förutspå jätteras i tabellen och fan vet allt.
Man får sig iaf alltid ett par rejält goda skratt när man läser "analyserna" härinne från alla överengagerade supportrar, vars kunnande och nyansering uppenbarligen står i direkt omvänt förhållande till engagemanget...
Kommentera

Sv: MIF-BIF 24/11-16
Tigerhjärta: Vi släpper det. Men skulle vilja se lite sånt här av Sjödda i presskonfen. Tyvärr är han precis det motsatta ser jag nu.
Kommentera

Sv: MIF-BIF 24/11-16
Rodrigo:

Lite Corsicoaching efterfrågas! Tur eller otur, bättre eller sämre. Vad händer?
Kommentera

Sv: MIF-BIF 24/11-16
Brynäsgubbe: Tack, ja man har ju turen att man fått det. Tillskillnad från vissa andra
Kommentera

Sv: MIF-BIF 24/11-16
Tigerhjärta: Bra med självinsikt hörru!
Kommentera

Sv: MIF-BIF 24/11-16
Brynäsgubbe: Ja men vi har ju loosermentalitet, har du glömt? Alla är inte så starka och har sån vinnarmentalitet som dig Brynäsgubbe!
Kommentera

Sv: MIF-BIF 24/11-16
mattiask: Är du nöjd med hur vi utnyttjar matchstraffet och stänger matchen också? Eller är du kanske rentav besviken att vi tar en skitutvisning efter 1 sek och sedan inte kommer in i zon på 3 min. Det är jag. Det där måste laget ta och snacka igenom. Är ju inte första gången det händer den här säsongen heller.
Kommentera

Sv: MIF-BIF 24/11-16
mattiask: "Vi ligger för fan 3a i tabellen"
Nu ja, men vi har 8 poäng ner till Skellefteå på en tiondeplats. Det är tre förluster. Det går fort att rasa. +Vi har 31 matcher kvar av säsongen. Strax under oss har vi lag som Växjö, färjestad, HV, Linköping, Luleå och Skellefteå.
Jag är inte så positiv som du just nu, känns som att vi kommer att falla nu
Kommentera

Sv: MIF-BIF 24/11-16
mattiask: Vi ligger på något sätt 2a fortfarande. 4p ner till 7e-platsen dock...

Känns sådär, men många här inne vill sjunga Kumbaya och hålla i hand, så det är ju fint.
Kommentera

Sv: MIF-BIF 24/11-16
Pettisbif: fast gunderson gör ju tamejfan fel i toppningar han med. Han verkar inte ha den där kylan som han hade under sin tidigare sejour i Brynäs längre. Nu skjuter han i täck och blir stressad på blålinjen. Dåligt självförtroende?
Kommentera

Sv: MIF-BIF 24/11-16
Zappaholic: Nöjd är man väl aldrig efter en förlust MEN just i detta fall kan jag inte vara annat än nöjd med hur grabbarna trots allt sköter sig fram till att vi åker på dubbla tvåor på Lindblom.
Tycker vi gör allt rätt fram tills dess. Visst Malmö kanske skapar chanser, men det står trots allt 0-1 ändå.
Vi tar två i mina ögon jävligt pissiga utvisningar där den andre är värst. Vi går fram med för mycket folk i fel läge och tappar således Komarek (?) som Lindblom får dra ner.
Tråkigt resultat - tråkig slutfas, men jag är inte orolig alls. Vi ligger för fan 3a i tabellen. Herregud, vad ska vi mer kräva? :)
Kommentera

Sv: MIF-BIF 24/11-16
Efter det att granis blev skadad så har vi haft enorma problem. Känns som att inställningen inte finns där, ingen i laget som visar vägen riktigt. De är inte tillräckligt ödmjuka för att komma till match.
Slarvigt passningsspel, felbeslut i egen zon och ingen i laget som sätter press som de ska göra. Jävlaranammat finns inte där längre.
Är vi på väg att återigen sjunka i tabellen är den stora frågan? Som det känns nu så tror jag det. Endast 10 poäng ner till Örebro på elfteplatsen...
Kommentera

Sv: MIF-BIF 24/11-16
Chris11:
Vad vare jag skrev före Örebro matchen??

Jooo att vi kommer dala som förra säsongen.... vi sliter på för få spelare. Och att Granis blev skadad blev droppen tror jag. Han är otroligt viktig. Som idag tillexempel. Han hade vunnit tek i slutskedet, han hade krigat som ingen annan.

Många som verkligen underpresterar just nu...
Johnson, Paille, Gunderson, Pudas, Mannberg, Zanetti och Kilström. Det funkar inte att fortsätta med detta lag. Det kommer rasa exakt lika mycket som ifjol. För vi sliter mer nu på spelare än när vi hade Z och Grana hela. Klart det blir ras och att vi blir mer sårbara. Dags för Bz att agera efter dom lovord han utlovade ihop med Stark inför säsongen. När dom hade sitt supporter möte..
Tror dom detta håller blir jag rädd.

Sen en sak till. Har Pudas haft något rätt när han får spela i toppningar dom sista minuterna under alla hans matcher i Brynäs?? Tror fan inte det. Han spelar helt galet och med risker jag själv skulle klanta till.. varför inte spela med dom som har bäst form? Gunderson, Fälth och Carlsson.. blir så less på Pudas ibland. Skott som täcks och blir till farliga kontringar. Fel beslut i passen.. små marginaler helt enkelt. Och det är i stort sett jämt när man jagar kvittering.
Kommentera

Sv: MIF-BIF 24/11-16
Brynäsgubbe: Nöjd?

Vem fan är nöjd?

Peka ut en person som är nöjd.
Kommentera

Sv: MIF-BIF 24/11-16
Zappaholic: Nej inte alls. Men jag vill se ett Brynäs som ger varje match en ärlig chans. Ett Brynäs som ligger i och inte blir sönderåkta som vi var idag, framförallt i PPt. Jag förstår att Brynäs kommer förlora men jag vill inte se dem förlora såhär.

Men bra att folk här inne är nöjda. Den inställningen kommer man långt på i livet. Not...
Kommentera

Sv: MIF-BIF 24/11-16
Brynäsgubbe: Ja du, du verkar ha noll koll som inte begriper att alla lag gör plattmatcher. Bara synnerligen naiva människor tror ju att ens favoritlag kommer vinna 52 matcher. Den kategorin av supportrar verkar du tillhöra...

Mina förväntningar? Jag tippade oss topp sex innan säsongen och sen tycker jag vi har ett lag byggt för slutspelshockey. Ser ingen anledning att ändra på mina förväntningar.

Vad är dina? Klappklapp-hockey i säsongens 156 perioder???

Ja jösses...
Kommentera

1779176 · »