1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 738899 inlägg · 7967 ämnen

Nästa säsongs lag

Sv: Nästa säsongs lag
Huge: Tämligen enkelt.. Då du hyllar precis allting som Sundlöv tar sig för.. Svårare än så är det inte.

Lindström: Nja, rätta lottoraden kan jag inte ge dig.
Men jag kan nästan garantera att Nordan kommer att höja sig ett par klasser med en ordentlig grundträning i ryggen.
Och det baserar jag till stor del på hur han såg ut i slutspelet i våras.
Var väl först då han kom ikapp med träningen någorlunda.
Min garanti är dock i övrigt att likna vid de "garantier" du och en del andra brukar ge, när ni hävdar att vissa spelare kommer att floppa eller i övrigt inte hålla måttet...

Huge: "Vi får väl se vad han säger när Nordan för första gången kommer rejält grundtränad till säsongstart och visar de kvaliteter som tog honom till landslagsspel innan knäskadan var ett faktum."

Trevligt att du garanterar att han blir en landslagsspelare igen tackvare en bra grund träning..

Kan man få rätta lottoraden oxå tack.

GävleLasse: "Skulle Sundlöv presentera Jamie Ram idag så skulle du säkert hylla det valet och komma med "årets värvning" del 2."

Ram höll ju inte riktigt måttet senast och såvitt jag vet har han fört en relativt undanskymd tillvaro i bl.a ryska andraligan.
Så jag förstår inte varför du tror att jag skulle hylla den värvningen?

Huge: Jag tror att det här blir ännu en mellansäsong och att det blir Guld 2012 då vi slipper Färjestad, Frölunda, Djurgården, HV71, Linköping och Luleå

tompap71: "det handlar inte om Sundlövs myspinne, det handlar om att försöka vara förutseende och ta ett tillfälle i flykten."

Klockrent.
Det handlar väl snarare om att Gävlelasse verkar få myspinne så fort Nordan kommer på tal. Verkar vara nån sorts käpphäst om GL fått på hjärnan.
Vi får väl se vad han säger när Nordan för första gången kommer rejält grundtränad till säsongstart och visar de kvaliteter som tog honom till landslagsspel innan knäskadan var ett faktum.

GävleLasse: "Det som är mest intressant är att du hela tiden försvarar precis allt som Brynäs tar sig för."

Betydligt mer intressant att se hur illa du läser mina inlägg.
Ibland undrar jag faktiskt om du öht läser de inlägg du svarar på?

Jag förklarade för Tony hur Brynäs resonerat kring målvakterna, eftersom han uppenbarligen missförstått en del.
Det var alltså vare sig nån kritik eller nåt försök till försvar av Brynäs agerande.
Om du vill ha min åsikt så håller jag dock med tompa71 i det här fallet:
Bjurling känns som ett klart sämre val än Karlsson, oavsett om Karlsson nu verkligen är tillgänglig eller inte. Tror att även Alcén har samma åsikt, bara det att man inte säger det rent ut.
Vilket innebär att Karlsson med största sannolikhet är ute ur leken och det isf beror på orsaker som inte har med hans kompetens att göra.
Dvs saker som Brynäs inte kan påverka (ex lönekrav eller att han fått bättre anbud från andra lag osv)
Jag utgår nämligen från att Karlsson har en egen vilja och att han kanske har andra alternativ än Brynäs som han anser vara bättre.

GävleLasse: Sundlöv värvar säkert så bra spelare det bara går. De bästa lirarna vill inte till Brynäs utan till de stora elefanterna så är det bara.Fatta att det inte bara är att peka och köpa för även spelarna har en vilja som tyvärr inte alltid leder till att de är sugna på Brynäs.

Juniorer, juniorer, juniorer så stavas Brynäs hopp.

tompap71: Jag tror knappast att det var något reapris som vi fick nordan för ser du. Sett till att årets trupp är dyrare än förra årets så måste det ha rört sig om ett tvåstegkontrakt med Nordan. Han var ju fortfarande på rehab när han kom till Brynäs och det ligger nära till hands att man förhandlade fram en lägre lön för den del av säsongen han kunde spela och ökade lönen till nästa säsong. För vart har annars pengarna tagit vägen?

Hietanens och Dixons löner var definitivt inte låga och om vi säger att Dales lön bekostas av Hietanens så borde Dixons lön kunna täcka en del av Nordans. Vilka andra "dyra" nyförvärv har vi?

Att de "befodrade" juniorerna som t ex Järnkrok skulle kosta massor köper jag inte.

Sedan är det ju fler spelare som har lämnat. Spelare som borde haft en ganska bra lön.

Prat om buffertar för att förstärka laget köper jag inte heller. Hade man den strategin så måste man ju först och främst se till att man har två målvakter som håller för spel i ES. Idag har vi en som MÖJLIGTVIS kan ta en andraspade...

GävleLasse:

Jag håller med dig att det är beklämmande att man har Bjurling som alternativ, det tycker jag faktiskt oavsett om Karlsson är tillgänglig eller inte vilket vi faktiskt inte vet ännu. Bjurling är hursomhelst inget alternativ i mina ögon.

Men tröttnar du aldrig på att hacka på värvningen av Nordan?
Det handlade inte om någon panik eller hur många centrar vi hade i laget då utan en center med potential som man just då fick till ett bra pris. Då var man rädd att Dixon skulle välja att lämna efter säsongen och fick en ersättare till reapris jämfört med vad det skulle kosta att ta in en förstecenter under silly season, det handlar inte om Sundlövs myspinne, det handlar om att försöka vara förutseende och ta ett tillfälle i flykten.

Men för att återgå till Karlsson, är han tillgänglig så bör all kraft läggas på att få honom till Brynäs, jag ska inte säga att det vore tjänstefel annars, men snudd på.

Huge:"I tillägg så har Alcén sagt att man heller inte är rädd att värva YTTERLIGARE en Svedbergtyp, ifall det inte går att hitta nån lite mer etablerad målvakt som passar."

Vad har man för alternativ? Antingen så värvar man en rutinerad målvakt eller så värvar man en orutinerad. Finns det några andra varianter?

Det som är mest intressant är att du hela tiden försvarar precis allt som Brynäs tar sig för. Skulle Sundlöv presentera Jamie Ram idag så skulle du säkert hylla det valet och komma med "årets värvning" del 2.

Jag får fortfarande inte ihop det. Hur lät det från Brynäshåll när man värvade Nordan? Man startade insamlingar för att en center plötsligt blivit tillgänglig. Då hade vi ganska många centrar i laget så det kändes inte som någon större panik. Nu har man en situation där man är i skriande behov av en målvakt och en klassmålvakt i form av Karlsson blir tillgänglig. Gör man samma värdering då? Vart finns kontinuteten?

Den enda skillnaden är att Nordan tillhör 82 kullen som Sundlöv har som någon slags fetich på. Han får myspinne av den helt enkelt.

Beklämmande att ens ha Bjudning som alternativ när det finns så bra målvakter som Karlsson tillgängliga.

70 Rodrigues: "Det snackades om en ung och utvecklingsbar målvakt, Bjurling tillhör väl inte riktigt den kategorin, men det är som vanligt med Brynäs, mycket snack o liten verkstad!!!!"

Läs vad man sagt innan du får allt om bakfoten och börjar yra om verkstäder hit och dit.
Från början har utgångspunkten varit en lite mer etablerad målvakt som komplement till Svedberg och den utgångspunkten har såvitt jag vet inte ändrats.
Därför är Bjurling ett av flera logiska alternativ i det fallet, när Modig helt plötsligt är ute ur leken.
I tillägg så har Alcén sagt att man heller inte är rädd att värva YTTERLIGARE en Svedbergtyp, ifall det inte går att hitta nån lite mer etablerad målvakt som passar.
Mao: snacket är glasklart om du bara lyssnat istf att gapa högt i din egen lilla verkstad....

20 Lindgren: Snart vänder det

70 Rodrigues: Liten verkstad under silly season 2010? Hur tycker du att Brynäs haft det med målvakter senaste månaderna?
[ ] Tur som en tok
[ ] Normalt utfall
[ ] En jävla en gång på miljonen-otur
Jag bockar i det sista alternativet.

teddykgb: Haha, varför skulle han inte göra det. Han går ju till tryck med vilka lösryckta spekulationer som helst.

70 Rodrigues: Jag har hört rykten om Henke Lundqvist han är tydligen trött på Manhattan och känner att Brooklyn är mera lagom, dessutom har vi ju samma efternamn han och jag.

sylf: Det snackades om en ung och utvecklingsbar målvakt, Bjurling tillhör väl inte riktigt den kategorin, men det är som vanligt med Brynäs, mycket snack o liten verkstad!!!!

Hence: Ros är ett arsle, men han brukar sällan ha fel vad gäller nyförvärv. Vi kan nog räkna in Bjurling och förbereda oss på KS!

Hence: ingen aning..men han skulle väl inte svara som han gör om han inte hade någon som helst aning..

teddykgb: Vilken extra inside information skulle Ros ha i det här fallet?

MarcusElving: Jag skickade ett mejl till Ros på AB och frågade, vem han trodde skulle bli Brynäs målvakt..och han svarade faktiskt..
"Du kan räkna in Bjurling", sant eller ej återstår väl att se men tror knappast han skulle mejla en för honom okänd om han inte var ganska säker.

Redigerad kommentar

Huss: Se där! Jag undrar också vilka de andra alternativen är..

Vågar man fortfarande hoppas på Henke Karlsson?

sylf: Ben Perrault!

Lunkan: Eller den där snubben som stod i modo för en massa år sen, som visade sig vara nästan blind........

teddykgb: Åke Liljebjörn och Leonid Fatikov

Huss: Hade ju varit spännande att veta vilka dom övriga förutom Karlsson och Bjurling....

MarcusElving: Säg inte det....

Appropå målvakter så verkar Robert Esche få lämna Dynamo Minsk..
Men Bjurling är väl i stort sett klar för Brynäs redan antar jag.

Redigerad kommentar

Redigerad kommentar

Jajjen: Klart att Bjurling är en självklar nedbytning jämfört med Markström men Pecka kan säkert peta lite i detaljerna kring Bjurlings spel och förbättra honom en aning, hoppas jag.

Vi kan vara överens om att målvaktssidan blir sämre med Bjurling, den hade blivit detsamma med Modig och det krävs att bitarna faller på plats, helt klart.

Men att vi spelar kvalserie nästa vår är lite väl tidigt att säga, vi får se hur det går när säsongen drar igång helt enkelt..

Redigerad kommentar

MarcusElving: "För mig känns Bjurling som ett bättre alternativ än Modig i dagsläget"

Sundlöv, Czarnecki och Alcén tycker precis tvärtom eftersom dom valde Modig.

Bjurling, 31 år:
09/10: 88,6% - 15:e i målvaktsligan
08/09: 90,9% - 10:e i målvaktsligan

Modig, 23 år:
09/10: 89,9% - 11:a i målvaktsligan
08/09: 92,2% - 2:a i målvaktsligan

Med Bjurling i mål spelar Brynäs kvalserie nästa vår.

Jajjen: Nja, Bjurling har ändå legat på en stabil 91-92% nivå de senaste säsongerna med undantag för förra säsongen då. Modig har varit betydligt mer upp och ner de senaste åren och det finns inga garantier för att han ska utevcklas bara för att han är utvecklingsbar, han har även ett ganska sargat självförtroende kan jag tänka mig efter senaste säsongen i Luleå där alla fans hånade honom..

Bjurling hade också en sämre säsong förra säsongen men är betydligt mer rutinerad och vet vad han kan.

För mig känns Bjurling som ett bättre alternativ än Modig i dagsläget även om ingen av dem skänker mig någon trygghet direkt..

Jajjen: Ja, känns som att kasta pengarna i sjön att lägga 6-7 miljoner på U-verksamhet när man ALGRIG får skörda frukten av det, sjukt!

sylf: Väljer man Bjurling är det för att inga andra alternativ finns.

Höjden av ironi - klubben som tagit fram Sveriges mest lovande målvakter får hålla till godo med Elitseriens sämsta målvaktspar. Måtte Svedberg bli stjärna över en sommar.

Jajjen: Väljer dom Bjurling före Karlsson kan det stå klubben dyrt, vill det sig illa är vi på Sperrle/Korhonen nivå!!

MarcusElving: "Det enda vi kan trösta oss med är att Bjurling förmodligen är stabilare än Modig, känns det som."

In your dreams! Bjurling har gjort TVÅ hyfsade säsonger i Elitserien.

03/04 i DIF när han var trea i målvaktsligan. Det var då han klappade igenom fullständigt i slutspelet och släppte in 25 mål på 4 matcher, bl.a. 8 mål x 2. Efter det var han körd i DIF.

07/08 i ett tokdefensivt SSK. Han var trots det bara näst bäst i SSK (efter Enroth). De två säsongerna därefter har han vait förstamålis i SSK. Facit: SSK sist båda åren, Bjurling 10:a resp. 15:e i målvaktsligan. Det är ingen slump att förra årets elitseriejumbo inte vill behålla honom.

Modig fyllde 23 i år. Med bara tre år som senior är han fortfarande utvecklingsbar. Som junior var han i landslagsklass. Bjurling, 31 i år, är en helt annan femma.

Bjurling var tillgänglig när Sundlöv valde Modig. Alla, inkl. ledningen, vet att Bjurling är ett sämre alternativ. Betydligt sämre.

MarcusElving: Ja, visst har han kvalitéer, men han är ju så långsam. Jag tror inte att han skulle vara en toppspelare i allsvenskan nu heller.

Peja: Ja, det ligger nog mycket i det.. Men hur som helst så är han bara 23 år och har alla möjligheter att utvecklas till en riktigt bra elitseriespelare, kanske mer. Men då vill det till att kurvan börjar stiga uppåt snart. Han besitter ju mycket fina egenskaper.

Lite "late bloomer" varning är det på honom känner jag, eller jag hoppas åtminstone! :)

MarcusElving: Jag tror att Sundström gick till elitserien för tidigt. Han etablerade sig aldrig som en allsvensk toppspelare i Björklöven vilket spelare som flyttar till ES från allsvenskan enligt min mening bör ha gjort.

Jag satt och funderade på Alexander Sundström. Jag tror att han kan bli en positiv överraskning denna säsong när han får spela anfallare igen. Jag menar, Sundström ansågs väl som en väldigt stor talang för ett antal år sedan. Han spelade junior-VM osv..

Det har inte riktigt lyft för honom i Brynäs och han spelade ju back stora delar av förra säsongen. Känns som det är dags att komma upp några snäpp och försöka spela till sig lite mer speltid.

Han är ju fantastisk på att täcka pucken och är stark som en björn, ett ruggigt bra skott har han också.. Hoppas verkligen att han kommer fram lite mera kommande säsong. Potential finns det gott om.

MarcusElving:

Mer OM än vanligt då...

OM juniorerna tar steget och OM målvakterna håller elitklass.

Ja, ja... Den som lever får se men jag är skeptisk so far.

Qvarre: Det brukar vara väldigt många OM inför varje säsong, bara att hoppas som vanligt!

MarcusElving:

Känns som väldigt mycket OM för att det ska bli en någorlunda rolig säsong.

Qvarre: Håller med dig! Det enda vi kan trösta oss med är att Bjurling förmodligen är stabilare än Modig, känns det som. Men det är en klen tröst när vi kunde ha riktat in oss på Henke Karlsson vilket skulle vara hur bra som helst. Där har vi i stort sett Markströms klass..

Vi får hoppas på att Bjurling gör en supersäsong och överträffar allas förväntningar, vilket inte är omöjligt när Pecka håller i trådarna. Men jag vill se det först, just nu känns det bara skit rent ut sagt..

Lindström:

Man tappar ju en del intresse när det värvas 2St 2:a målvakter ( igen ).
Trodde ju att Sundlöv lärt sig av sina misstag och som FD målvakt borde han ha bättre koll på målvakter.
Om Bjudning värvas så kommer det förmodligen att kosta bra mycket mer än vad Karlsson skulle ha kostat i form av minskad publik och missat slutspel.
Det är i alla fall vad jag tror.

Blir så trött.

MarcusElving: Ja det lilla hoppet att man skulle få se anfallshockey kan vi nog sluta ha nu..

Bif kommer att ha en helt ny modell när serien drar igång, vilken innebär att vi spelar med 4 backar å en anfallare... Kommer säkert att ha bra stats i Bp och lite insläppta mål även detta år med detta upplägget..

Börjar lukta lite som i Gif nu; Kul att vara med syndromet...

Kan inte förstå när man nu bevisligen får slantar både för Markan å Limpan att man inte VÅGAR satsa..
Men de klart vill man bara ha spelare som kostar lite och har "potential" så lär det inte vankas någon buckla på ett tag...

Gurra88: Ja vi kan nog räkna med att Bjurling blir klar inom ett par dagar. Han klarade läkarkontrollen och nu väntar väl kontraktsnack :(

Och Henrik Karlsson finns på marknaden, herrejävlar!!!!

Redigerad kommentar

MarcusElving: Tro mig .. Det bir Björn Bjudning

Bjudning/Svedberg Korhonen/Sperrle.. Dött lopp

Enda hoppet för oss att få Henke Karlsson till Brynäs verkar vara om Bjurling har någon form av skada som inte är läkt.

Bjurling är som sagt förstavalet och Henke Karlsson kommer som tvåa i fall Bjurling är skadad.

Borde vara tvärt om...

Redigerad kommentar

teddykgb: *ASG*

Sundlöv är tydligen inte ensam om att inte lärt sig nåt de senaste 10 åren!!

Redigerad kommentar

sylf: OCh du är som vanligt den förste att kasta yxan i sjön, om Sundlöv är Sveriges sämste Sportchef, så måste du vara den sämste Brynäs-supporten all-time...din gnällige, negative fan..

« · 1265539 · »