Brynäs IF

705140 inlägg · 7953 ämnen

PREMIÄR! LHC-BRYNÄS to 15/9 (skriv bara om denna match här)

1401558 · » Till forumet


Sv: PREMIÄR! LHC-BRYNÄS to 15/9 (skriv bara om denna match här)
Jorå satt :-)

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: PREMIÄR! LHC-BRYNÄS to 15/9 (skriv bara om denna match här)
Lunkan: Precis. Slutdiskuterat...
Kommentera

Sv: PREMIÄR! LHC-BRYNÄS to 15/9 (skriv bara om denna match här)
atilla: KLART OFFSIDE slutdiskuterat!
Kommentera

Sv: PREMIÄR! LHC-BRYNÄS to 15/9 (skriv bara om denna match här)
Lönetak ger ingen vidare liga, men vore ju det bästa som skulle kunna hända Brynäs. På så sätt hade vi kunnat vara med och slåss om ett SM-guld, vilket vi inte har möjlighet till nu.
Kommentera

Sv: PREMIÄR! LHC-BRYNÄS to 15/9 (skriv bara om denna match här)
Huge: Skilnaden ligger i att i sverige har vi föreningar och i NHL är det franchisesystem under "företaget" NHL.
Kommentera

Sv: PREMIÄR! LHC-BRYNÄS to 15/9 (skriv bara om denna match här)

Zzz: "Lönetak kan man hålla på med om man redan har den bästa ligan och dom högsta lönerna, som i NHL."

Sammanfattar frågan rätt så bra.
Går egentligen inte att jämföra förhållandena i USA/Kanada med Sverige.
Helt andra traditioner därborta och ett helt annat samhällsklimat överlag.
Räcker med att peka på hur ägarna helt plötsligt kan flytta sitt lag till en annan stad, där underlaget för att maximera vinsterna är bättre.
Nåt sånt tror jag inte skulle vara genomförbart här hemma.
Som du är inne på: vi är lite för små rent ekonomiskt än så länge för att ett lönetak ska kännas motiverat.

Kommentera

Sv: PREMIÄR! LHC-BRYNÄS to 15/9 (skriv bara om denna match här)
Lunkan: Är du blind eller, det är ju långt ifrån offside
Kommentera

Sv: PREMIÄR! LHC-BRYNÄS to 15/9 (skriv bara om denna match här)
tjugo8: era jävla blindstyren klart som fan det är OFFSIDE! Jag har pausat i exakt rätt ögonblick det syns extremt tydligt.... :)
Kommentera

Sv: PREMIÄR! LHC-BRYNÄS to 15/9 (skriv bara om denna match här)
Burken: "Vill man ha en jämnare liga så måste man försöka bromsa löneutvecklingen. Om sedan spelarna väljer utlandet för lönen är bättre är visserligen ett problem men jag tror att en jämnare liga i Sverige skulle öka intresset publikmässigt. Sedan skulle fler klubbar värdesätta sin juniorverksamhet i en större utsträckning vilket skulle resultera i fler duktiga hockeyspelare.

Med lite lägre lön skulle vi byta ut gamla överbetalda tjecker till unga hungriga svenska spelare från vår juniorserie. Och kanske skulle detta även öka intresset för juniorserierna som en bonus."

Jag vill inte ha en jämnare liga, ligan är jämnare än någonsin.
Kommentera

Sv: PREMIÄR! LHC-BRYNÄS to 15/9 (skriv bara om denna match här)
Burken: Jag köper dock inte resonemanget. Det du skriver om ett lag som missar sin chans att gå upp kan ju lika gärna handla om ett lag i elitserien som får två nykelspeare skadade och slutar elva istället för tia. Pga ska mattan dras undan förterna och hela föreningans existens riskeras. Just nu har vi en relativt liten skillnad mellan topp i allsvenskan och botten i elitserien, det ser vi ju på att det i princip varje år skiftar lag mellan serierna. Detta sker på det mest sportsliga och ärliga sättet, man mäter lagen mot varandra.

Om vi blandar in din diskussion om att ett lönetak ger mer unga talanger istället för snabba importer så har vi precis samma sak i en trög upp/nedflyttning. En direkt nedflyttning gör att många lag som förväntas ligga i på dom nedre platserna i tabellen kommer att värva mer "etablerat", i många fall importer, istället för att våga satsa på ungdomar som om något år kan vara etablerad i elitserien. Av just den anledningen svängde Wikegård i sin uppfattning, från att vara helt pro direkt ned/uppflyttning till att göra systemet ännu mer trögt.

Gällande diskussionen om lönetak så är jag helt emot. Det pågår inte bara matcher på isen utan dessutom på sidan om. Varför ska lag som HV71 och Färjestad som under flera år byggt upp stabila ekonomier hämmas i sin utveckling för att lag som Timrå, Brynäs mfl. under vissa tider kraftigt misskött sin ekonomi? Färjestad är i min mening ett prakt exempel på hur en förening ska skötas, ett starkt uppbyggt varumärke, balanserad ekonomi år för år. Allt detta handlar om ladarskap och kompetens. Vänd istället på resonemanget, ställ högre krav på klubbarna gällande arena, min lönebudget, min omstättning mm. Så blir elitserien bättre. Lönetak kan man hålla på med om man redan har den bästa ligan och dom högsta lönerna, som i NHL.
Kommentera

Sv: PREMIÄR! LHC-BRYNÄS to 15/9 (skriv bara om denna match här)
Zzz: Om man ser till vad ett lag har åstadkommit under en hel säsong så är det mer ärligt. Ponera att ett lag i AS vinner serien i stor stil och ett lag i ES torskar alla matcher. Om nu ES laget skulle klara sig genom ett kval så finns risken att det laget fortsäter i samma dåliga trend säsongen efter och blir strykpojkar med ekonomiska problem som följd. Samtidigt har ett hårdsatsande lag från AS som kanske misslyckats på mållinjen av en domartabbe eller på grund av skador missat avancemang vilket kan rendera i stora förluster.

På så vis är det ett oärligt system. Ett lag som dominerar sin serie skall belönas med avacemang.
Kommentera

Sv: PREMIÄR! LHC-BRYNÄS to 15/9 (skriv bara om denna match här)
Burken:
det sistnämda håller jag med om fullt ut 3-5st spelare från egna leden som spelat sen säg typ 16-17 års åldern i en 23 manatrupp skulle vara en mkt positiv väg för svensk hockey.
Kommentera

Sv: PREMIÄR! LHC-BRYNÄS to 15/9 (skriv bara om denna match här)
Hescores:

nope, sorry, tryckte kommentera på senaste inlägget på tråden...
Kommentera

Sv: PREMIÄR! LHC-BRYNÄS to 15/9 (skriv bara om denna match här)
Burken: Vad är det som är så ärligt med direkt upp/nedflyttning? Är det inte bättre att spela om det?
Kommentera

Sv: PREMIÄR! LHC-BRYNÄS to 15/9 (skriv bara om denna match här)
arnio: Ja, visst är den ärlig. Men som du sett tendenser av är att de rika klubbarna köper upp talanger och nyckelspelare från de andra klubbarna. Detta renderar i att de klubbarna hela tiden får "börja om" på sina lagbyggen.

Vill man ha en jämnare liga så måste man försöka bromsa löneutvecklingen. Om sedan spelarna väljer utlandet för lönen är bättre är visserligen ett problem men jag tror att en jämnare liga i Sverige skulle öka intresset publikmässigt. Sedan skulle fler klubbar värdesätta sin juniorverksamhet i en större utsträckning vilket skulle resultera i fler duktiga hockeyspelare.

Med lite lägre lön skulle vi byta ut gamla överbetalda tjecker till unga hungriga svenska spelare från vår juniorserie. Och kanske skulle detta även öka intresset för juniorserierna som en bonus.
Kommentera

Sv: PREMIÄR! LHC-BRYNÄS to 15/9 (skriv bara om denna match här)
Burken:

jag kanske förklarade mig dåligt, men som du säger med dagens kval så skulle det ju kunna hända att tex malmö med högre löner får möta ett ES lag med mindre lön. men gör man om allt att två åker ur direkt och 2 går upp eller att man har ett maxtak över hela hockey sverige då behöver man inte stänga serien.
Kommentera

Sv: PREMIÄR! LHC-BRYNÄS to 15/9 (skriv bara om denna match här)
Burken: Det är ju ett ärligt uppläg redan nu. Tolv lag i ligan, inget lönetak, elitlicens och kval.
Kommentera

Sv: PREMIÄR! LHC-BRYNÄS to 15/9 (skriv bara om denna match här)
tjugo8: Vad menar du? Att han som sätter betygen kan mer hockey än mig? ;) Hansen klarade av sin uppgift bra, det har jag inte sagt nått om.
Kommentera

Sv: PREMIÄR! LHC-BRYNÄS to 15/9 (skriv bara om denna match här)
Roger Ramkvist: Stänga ligan? Kan du motivera varför man skulle vara tvungen att stänga ES bara för att man inför ett lönetak. Hela tanken är ju att man skall få en jämnare liga. Men utöka gärna med två lag och gör om kvalet. De två sista åker ur direkt och ersätts av ettan och tvåan från AS. PÅ så vis får man ett väldigt ärligt upplägg. Hur man sedan skall köra kval tål att tänka på.
Kommentera

Sv: PREMIÄR! LHC-BRYNÄS to 15/9 (skriv bara om denna match här)
Hescores:

Betyg
Hansen 5
Löf 4
NEJ!

Lite svårt att hitta denna artikel tycker jag...
GD är också på väg att göra ngn special site...hade iaf jag missat
Kommentera

Sv: PREMIÄR! LHC-BRYNÄS to 15/9 (skriv bara om denna match här)
Roger Ramkvist:

Du har en poäng men jag hade i alla fall ingen bra känsla efter matchen. Men jag tror LHC blir ett topplag i år, dom kändes riktigt tunga och som Arlbrandt sa så vek Brynäs ner sig, alldeles för lätt och för tidigt för att det skulle vara acceptabelt.
Kommentera

Sv: PREMIÄR! LHC-BRYNÄS to 15/9 (skriv bara om denna match här)
arnio:

ja just nu så är ekonomin i hygglig ordning för klubbarna fast Timrås ekonomi är ju inte så stabil och ett antal klubbar gick minus. Men hur det är i framtiden vet ingen varken du eller jag. Sen att dom har så bra ekonomi köper jag inte. Men det lär märkas om ett antal år.
Kommentera

Sv: PREMIÄR! LHC-BRYNÄS to 15/9 (skriv bara om denna match här)
Roger Ramkvist: Lönetak är ingenting för Elitserien, det skulle på intet sätt göra ligan bättre. Elitlicensen har gjort ekonomin i klubbarna bättre och det räcker så.
Kommentera

Sv: PREMIÄR! LHC-BRYNÄS to 15/9 (skriv bara om denna match här)
Burken:

jag är för ett lönetak det enda som skulle göra det svårt är att man måste stänga ligan och jag vet inte om svensk idrott är moget för det. Men tittar man på fotbollsvärlden så ser man att om klubbfotbollen ska överleva så är det nog ett måste i framtiden och det samma gäller nog hockeyn med. Så finns det nått val:). Du har rätt om NHL men samma sak gäller KHL med..löne tak där med...men få lag dominerar på borta plan om det inte är toppen mot botten där av min jämförelse. även om man blandar in fotbollen så är det bara topp 3 i varje liga som dominerar borta ok top 5 i england då om man räknar bort Liverpool hehe,,,,men jag förstår vad du menar och håller med dig till 80 % fan jag vet jag är svår hehe :)
Kommentera

Sv: PREMIÄR! LHC-BRYNÄS to 15/9 (skriv bara om denna match här)
Roger Ramkvist: Jag vill reservera mig lite med din jämförelse med NHL.
Hela upplägget i NHL bygger ju på att vilket lag som helst skall kunna slå vilket som helst när som helst. Det är därför man har lönetak, free agents och draft.

Att lag dominerar säsong efter säsong blir mer och mer ovanligt även om det finns ett fåtal lag som varit med "däruppe" en längre tid. Men det finns även lag som tappat mycket mark på en förhållandevis kort period.

Lönetak? Något för Elitserien med kanske?
Kommentera

Sv: PREMIÄR! LHC-BRYNÄS to 15/9 (skriv bara om denna match här)
Huge: Ja det är alt för tidigt att måla fan på väggen. Visst faller man tillbaka i gamla synder och försöker spela på ett uddamålsresultat, omedvetet eller ej så är det summan. Vem vet kanske var de ganska nöjda med en pinne i premiären borta mot en av de förväntade topplagen.

Visst finns det detaljer att fila på men som du säger. Det är ännu väldigt tidigt på säsongen.

Något jag är lite besviken på är att INGEN i Brynäs stod upp för Bertilsson efter Jämtins fula påhopp. Att han sedan drygar sig i Expressen visar bara att han borde fått ansiktet ommöblerat en smula. Fast med tanke på hur domaren agerade under andra situationer (Ollas utvisning efter kurret mellan Jämtin och Larsson) så kanske det var säkrast resultatmässigt. Hade någon i Brynäs gett igen så hade det helt säkert slutat med PP för LHC.

HV i morgon känns verkligen spännande. Jag har gott hopp om vinst och tippar 4-2 till Brynäs.
Kommentera

Sv: PREMIÄR! LHC-BRYNÄS to 15/9 (skriv bara om denna match här)
Roger Ramkvist: Klockrena inlägg från din sida, båda två.
Jag förvånades mest av det trots allt höga tempot i matchen, för att vara en premiär.
Som jag själv var inne på igår och även nån annan idag: LHC ligger nog lite före i både det fysiska och tempomässiga pga tuffare matchning på försäsongen. Så vi gör en mkt bra insats sett till matchbilden.
Det är ju den onödiga tvåan i slutet på andra som avgör matchen, som jag ser det.
Hade vi gått ut med 2-0 inför sista så vete fan om dom lyckats vända.
Att blir lite stressigt är fullt naturligt då vårt försvarsspel ännu inte hunnit sätta sig och alla vet exakt vad dom ska göra.
Herregud, det var faktiskt första matchen och ändå verkar vissa begära felfria insatser och inga misstag.
Nu lyckades vi väl bara hålla en bra nivå i ca 40 minuter, men vi är snart uppe i 60, no worries.....

Kommentera

Sv: PREMIÄR! LHC-BRYNÄS to 15/9 (skriv bara om denna match här)
Hescores:

Vad skulle brynäs göra för att det skulle varit en godkänd match? att LHC inte skapat nått och Brynäs skapat mkt hur så då en bra match ut? första halvan tycker jag ser riktigt bra ut för brynäs, sen tappar man fart och momentum. Mest för att LHC ökar trycket. Sen efter 1-2 målet så kommer oron in och det är väl inte så jävla konstigt. hur hade du trott det skulle se ut att Brynäs skulle dominera?? Även om Brynäs har guld i sikte "inte mina ord" så är LHC minst lika stort om inte bra mkt större favorit till Guldet. Hade detta varit en hemma match så hade jag nog tyckt det varit knappt godkänt men borta spelar vi så här Borta i år om vi bortser från sista perioden så lär vi fördubbla poängskörden. Säger som dig fast tvärtom Så jävla missnöjd med matchen kan jag inte förstå. Du kan kolla in borta matcherna i både NHL och KHL dominerar typ Atlant borta mot salavat? ändå final lagen i KHL 3-0 i första sen överkörda. På borta plan gäller det att ha en liten gnutta tur för att vinna. Jag kan ta upp säkert ett 30 tal NHL matcher med men det skulle bara bli mkt text i onödan. Men det är min åsikt alla ser väl hockeyn på olika sätt.
Kommentera

Sv: PREMIÄR! LHC-BRYNÄS to 15/9 (skriv bara om denna match här)
Zappaholic: hahaha, ja.. Pinsamt!
Kommentera

Sv: PREMIÄR! LHC-BRYNÄS to 15/9 (skriv bara om denna match här)
Förstår inte hur alla kan vara så nöjda över matchen, visst det var en premiär men LHC kunde lika gärna ha vunnit med 4-1. Vi spelade jämt i första men sen har vi väl ingenting i andra och speciellt inte i tredje. Silfverberg, Järnkrok, Widing.. alla våra bästa spelare var rätt bleka. Defensivt så kändes det ganska skakigt och haffsigt, kändes inte alls tryggt med Löf.
Kommentera

Sv: PREMIÄR! LHC-BRYNÄS to 15/9 (skriv bara om denna match här)
En av de mest inkompetenta "inför"-rapporter jag läst.
Kommentera

Sv: PREMIÄR! LHC-BRYNÄS to 15/9 (skriv bara om denna match här)
Roger Ramkvist: Håller med dig att BIF får klart godkänt.
Kommentera

Sv: PREMIÄR! LHC-BRYNÄS to 15/9 (skriv bara om denna match här)
arnio: En klar offside. Domarna var LITE ringrostiga.
Kommentera

Sv: PREMIÄR! LHC-BRYNÄS to 15/9 (skriv bara om denna match här)
Tommy är själv inne på att Brynäs blev för passiva och backade hem. Han säger att det var omedvetet, vilket är skönt. Han vill alltså inte spela så..
Kommentera

Sv: PREMIÄR! LHC-BRYNÄS to 15/9 (skriv bara om denna match här)
bradberry: ooooh, vilket hatobjekt han är.... Enkelt, men vad tusan - vad annat kan man känna för muppen.
Kommentera

Sv: PREMIÄR! LHC-BRYNÄS to 15/9 (skriv bara om denna match här)
bradberry:

Returmatch Jämtin vs Sundlöf & Pettersson Lör 15 okt i Läkerol?
En håller i, en slår!
Kommentera

Sv: PREMIÄR! LHC-BRYNÄS to 15/9 (skriv bara om denna match här)
Elitseriens DAMP-unge presenterar sig redan i första omgången...

Avd. "Elitseriespelare med Särskilt Stöd"...
Kommentera

Sv: PREMIÄR! LHC-BRYNÄS to 15/9 (skriv bara om denna match här)
tjugo8: Förlusten är förklarad. Kvitteringen var givetvis en missad offside.
Kommentera

Sv: PREMIÄR! LHC-BRYNÄS to 15/9 (skriv bara om denna match här)
tompap71:

En av Lunkans bästa sidor är hans enögdhet...
Och på det ögat ser han inte speciellt bra

Troligen ingen offside
Kommentera

Sv: PREMIÄR! LHC-BRYNÄS to 15/9 (skriv bara om denna match här)
Lunkan:

Var såg du den offsiden? Pucken är ju minst 2dm före någon av LHC-spelarna över blå

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: PREMIÄR! LHC-BRYNÄS to 15/9 (skriv bara om denna match här)
Jag tycker detta var ett stort steg framåt om man jämför från förra året. Jag ser med tillförsikt framåt och tror det kan bli ett bra år. hur bra ja det lär visa sig.

Håller med om att det vart passivt helst sista tredjedelen tror att 1-2 målet skapade alldeles för mkt oro. Men borta mot LHC och ett 1-2 mål i baken i slutet av 2e kommer ge dom flesta lagen oro och passivitet.

Sen att vissa älskar att såga Brynäs får stå för dom. Jag kan förstå det efter en skit match hemma när man inte skapar ett skit och att man inte klarar av mer än 3 passningar på raken då är det ok att spy ur sig sin frustration men efter en hygglig match borta eller hemma så förstår jag inte det, framför allt när det gått ett antal timmar och man fått tid att analysera matchen.

Men jag har märkt en sak om det är i blogg eller i verkliga livet den som skriker högst kan minst :)

nej jag ger Brynäs klart godkänt för denna match.
Kommentera


Sv: PREMIÄR! LHC-BRYNÄS to 15/9 (skriv bara om denna match här)
Zzz: Det säger väll det mesta om dina inlägg.
Kommentera

Sv: PREMIÄR! LHC-BRYNÄS to 15/9 (skriv bara om denna match här)
Storhonken: Jag tycker LJ var riktigt bra, har inget negativt att ta upp.
Kommentera

Sv: PREMIÄR! LHC-BRYNÄS to 15/9 (skriv bara om denna match här)
MarcusElving: Jag tycker dom såg trötta ut i tredje. Kan det vara så att Linköping ligger längre fram fysiskt med tanke på att dom fått bättre försäsongsmatcher i ET?

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: PREMIÄR! LHC-BRYNÄS to 15/9 (skriv bara om denna match här)
Zzz: Så varför inget negativt om LJ som du skrev så positivt om?
Kommentera

Sv: PREMIÄR! LHC-BRYNÄS to 15/9 (skriv bara om denna match här)

Det är ju inte enskilda spelare som gör att vi torskar. För mig är det enkelt, Brynäs blir för passiva i andra och tredje perioden helt enkelt. Trycket vi skapade i anfallszon i första perioden gång på gång såg vi inte prov på EN ENDA gång i andra och tredje i stort sett.

Låter man motståndarna anfalla, anfalla och anfalla hela tiden så släpper man till mål till slut. Man måste försöka spela i anfallszon trots att man leder. Det fanns ju inte ens någon forecheck i andra och tredje perioden.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: PREMIÄR! LHC-BRYNÄS to 15/9 (skriv bara om denna match här)
Storhonken: Sitter du och äter taggtråd? Det var mer ett refererande till att det gnälldes på Hansen, det skulle ha varit "visst, han gör någon miss".

Men jag tycker att tar man upp en spelare i positiva ordalag tar man även med det negativa, precis som man borde när man tar upp en spelare negativt. Jag tycker även att Johan Larsson är en av Brynäs bästa spelare igår, smäller på, åker mycket skridskor  och spelar väldigt vårat med puck men han gör också en ordentlig markeringsmiss på andra målet.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: PREMIÄR! LHC-BRYNÄS to 15/9 (skriv bara om denna match här)
Zzz: "han gör någon miss"Och vem tyckte Du inte gjorde någon miss?
Kommentera

Sv: PREMIÄR! LHC-BRYNÄS to 15/9 (skriv bara om denna match här)
Jag tycker Brynäs gör en bra bortapremiär. Surt att tappa en tvåmåls ledning men i stort gillar jag vad jag ser. Klarar man av att spela som i första perioden kommer många lag få det jobbigt med Brynäs. Det som saknades var väll att första och andra kedjan kliver och lyfter upp spelet. Nu blev det väldigt kompakt mot Brynäs mål i andra halvan av matchen. Backsidan såg ok ut, mycket bättre än vad jag befarat men vi behöver fortfarande in en stor stark back. Jag tycker att Gunderson visade en del fina tendenser igår, det kanske blir bra det här. LJ var också riktigt bra.
Hansen är riktigt bra igår, han gör någon miss men i stort är han riktigt bra i spelet utan puck, synd att han ibland får sylt i armarna när han ska slå en passning.

Klarar 1:a och 2:a kedjan att göra en bra offensiv match samtdigt som 3:e och 4:e spelar som igår så tar vi HV på lördag.
Kommentera

1401558 · »