1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742340 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
{7003}: Källa?

Har hört annat.

3500 biljetter sålda igår... (då är säsongskort inräknade)..

Game day = ångest
Vinn Brynäs vinn

bradberry:
Glaslirare.

Brynäsgubbe: jo han kom på det under sin livesändning på instagram igår.

Wiken har ju dock rätt. Just nu kan man inte säga nått annat heller. Han har även påpekat i nån tidigare blogg att han inte tänker tippa innan han har sett några matcher. Och det verkar han gjort nu. Vi nämns tillsammans med Djurgården, Luleå, osv.

Vi får se. Jag tror inte vi kommer hamna där. Men just nu ser det tufft ut bla pga skador.

Brynäsgubbe: vi har för bra lag för att hamna på nedre halvan. Då är det Mellin som inte gjort sitt (och gjort sitt)

"Spännande match imorgon mellan två lag som kommer vara någonstans på undre halvan."

Peja: Det är komplext. Och försvarsspelet var inte bra i perioder under säsongen som gick. Tänker främst på den stora dippen där efter nyår.

Jag tycker vi har potentialen att vara ännu bättre i år i backspelet. Unga backar som Lucas Carlsson räknar jag med tar ett kliv framåt. Sen gäller det att våra backklipppr håller sig skadefria.

Zappaholic: Håller med om att försvarsspelet påverkar målvakterna mycket. Just därför som det är extra anmärkningsvärt att Sandström/Rautio inte var bättre statistiskt förra säsongen när Brynäs hade ett bra kollektivt försvarsspel.

Anders Berg: Nä. Dom var inte sämst förra säsongen. Långt ifrån bäst också. Säkert samma sak denna säsongen.

De tretton insläppta ska vi alltså enbart belasta målisarna för? Det är din analys?

Lite väl ytligt och du gör det väldigt enkelt för dig. Svart eller vitt.

bradberry: Japp, såg det när jag läste lite närmare. Skum skada ändå.

Zappaholic: Nej, statistiken avser förra säsongen. Tre matcher är ju inte mycket att gå på även fast 13 insläppta är lite för många.

Anders Berg: Ok. Statistik. På tre omgångar.

Jag sticker ut hakan här och påstår att försvarsarbetet bland utespelarna påverkar räddningsprocenten i allra högsta grad. Så att hänga upp din analys på målvaktsststatistik bli fel. Men du kanske har gjort en mer djupgående analys kring statistiken och tagit i beaktning hur agerandet i egen zon har sett ut? Ibland sätter ju utespelarna sina målvakter i svåra/omöjliga situationer...

Tar gärna del av din djupgående analys i så fall!

dAVydov: Fast abris verkar haft fel uppgifter. Var ju en glasbit som suttit i två år....

Zappaholic: Statistik. Bland de sämsta. Kanske sämsta, har inte räknat på siffrorna ännu.

Lindström: En Bra Start har skördat sitt första offer :) Kan inte annat än skratta åt det. Hoppas Bertil blir bra snart, men av tidigare skador att döma kan det ju ta tid med honom.

Lindström: å ikonen verkar bli borta någon någraveckor han me enligt gd

pjåtor:
Skönhetsprodukterna funkar bättre då?

{8179}: varför rakar man benen som fotbollsspelare?? Pungen ok men benen 😂

munkas: Och du kommer att sitta härinne som väldigt gammal och avdankad gnällspik till du fyller 80 år. Om du nu inte redan har fyllt....

{8179}:
Lugn och fin... Mats Waltin. Det där skall vi nog kunna slå... 😆
Säsongen är ju bara barnet.

Peja: Det är väl ingen som hävdar att de är topp i serien. Jag förstår hur bz tänker tror jag:

”De här två målvakterna var tillräckligt bra att ta oss en skitpuck ifrån ett SM-guld. Felix kommer utvecklas och ta förstaspaden denna säsong och då har vi en kompetent andremålvakt i laget. Övrigs laget är i stort lika bra som förra året. Minus Lindblom. Vi ska kunna tävla om guldet i år också”

Så tror jag. Vi får se hur det utvecklar sig.

munkas: Nu tycker jag ditt glas är alldeles heltomt, munkas. Allt är väl inte nattsvart så här tidigt på säsongen😂

Några av er verkar tävla i att verka dystrast. Kom igen nu, detta kan vända snabbt.

Ikonen borta från spel imorgon. Glasbit i foten. I två år...

Huge: Vi har iaf en väldigt ung och väldigt lovande målvakt. Den ende målvakten som kommer vara väldigt ung och väldigt lovande fram tills han fyller 35.

Huge: Kanske inte sämsta, men inte så bra som många ansåg innan säsongen. Det var ju t.ex mycket snack om att Brynäs hade seriens bästa backuppsättning, men det har väl alla lagt ner nu...

Vidhåller fortfarande att Brynäs har två otroligt bra andramålvakter men ingen riktig toppmålvakt. All statistik över tid från de senaste 1-2 säsongerna förstärker den tesen. Går ej att med trovärdighet hävda att Rautio eller Sandström är bland seriens bästa.

{5915}: "Tomas Jonsson var nog en lovande upcoming tränare med framtidspotential när han anställdes av Brynäs. Gick inte så bra. Krävs nog en hel del flyt för att lyckas med nybörjare."

De senaste tränarna som har lett Brynäs till framgångar i slutspel är Bulan, TJ och Melin. Olika tränartyper men den gemensamma nämnaren är att de var orutinerade som huvudtränare på SHL-nivå när de tog över Brynäs.

Andra coacher som har vunnit SHL de senaste åren (Lindbom, Hallam, Skellefteås coacher) tillhörde ju inte heller skaran av SHL-tränarrävar när de tog över sina respektive guldlag.

pjåtor: Ja, vi har nog SHL:s sämsta målvakter.
Och backar. Och forwards. Och tränare. Och Sportchef. Och materialare.
Har jag glömt nåt?
Visstja, läkare.
Men vi har iaf SHL:s gnälligaste supportrar, alltid nåt.... 😩

Anders Berg: Så vi har shl:s sämsta målvaktspar. Vad baserar du det på? Räddningsprocent? Antal insläppta mål/match?

Eller bara en subjektiv känsla?

Tur att Kilström kan spela imorgon. Trodde han kunde bli borta ett tag efter att han klev av senast.

Däremot blir man lagom frustrerad när man läser att Sunken ska spela bredvid Gunderson...

JanT: Det är på backsidan vi har problem, en del är rent klappkassa, både Sunken och Larsson är på efterkälken ofta

Huge: Det är nog kört tyvärr ! 😉

Peja: Går det öht att se nån trend i spelet vad gäller arbetsinsatsen efter 3 matcher?
Bitvis har det ju sett bra ut om man dessutom betänker att vi har en ny tränare och även några nya spelare som bör få lite mer tid på sig för acklimatisering. Lägg till ett par skador som knappast gynnat arbetet med att hitta de rätta kedjeformationerna.
Jag menar, om arbetsinsatsen bitvis ändå varit Ok så finns ju gott hopp om att den kan hållas uppe under större delar av matcherna (helst hela matcherna) framöver. Melin och spelarna är ju ändå medvetna om var felet ligger SAS.

JanT: I fjol hade vi (ett av) de sämsta målvaktsparen i serien. Bättre i år, som sagt? (Ska räkna mer exakt och ev. återkomma).

{7003} SWEATT och säkert nån till:

Erkänner mig besegrad. Och rent av lite förbannad. Varför i helvete känner man att man måste mörka en sån sak?

{7003}: Tomas Jonsson var nog en lovande upcoming tränare med framtidspotential när han anställdes av Brynäs. Gick inte så bra. Krävs nog en hel del flyt för att lyckas med nybörjare.

{7003}: Fy f-n! Det är lite Nordkorea över Brynäs när det kommer till skador. Det var ju självklart att Bertilsson var skadad! Trodde aldrig på krasslig. Brynäs IF ljuger för media och sina fans.
Men som ni förstår är jag mest besviken på att Bertilsson saknas och att han är så otroligt skör.

JanT: Jag har också haft långa uppehåll härifrån då det bara är samma saker som skrivs hela tiden... :-)
Okej, vilka har SHL:s sämsta målvaktspar?

Anders Berg: Kom igen nu Anders! Inte kan vi väl ha sämsta målvaktsparet i SHL? Exakt samma gubbar som spelade SM-final i våras! Jag har som bekant gjort ett HS-uppehåll på 7 år och kan konstatera att du har behållit din positivism och framåtanda under dessa år! :-)

{5504}: Fast det är väl inte helt otroligt att det smäller mer... Bulan var knappast någon förespråkare av tacklingar.... mer att farten skulle hållas in och ur situationerna. Sen om det är något mått på om träningarna är "lika hårda" är ju svårt att säga...

{7003}: Så är det ju, det har du rätt i.
Manson kanske inte är den bästa att lyssna på i denna fråga om att jämföra med i fjol med Bulan.

mattiask: Håller med. Finns ingen anledning att skriva respektlöst om våra spelare. 👍

{5504}: ja nu kommer vi till det här med att vara naiva igen...

Månsson är anställd av Brynäs...
Hur skulle det se ut om han i chatten på hemsidan svarar:
"Näe det är mycket sämre kvalitet och intensitet på träningarna nu under Melin"

...

{7003}: "Men varför skulle Bry äs mörka det???!??" Exakt som jag (och flera andra) påpekade så är det exakt som vanligt. I Bertilssons fall sjuk = skadad (ev. avstängd)

{7003}: Manson som följt varje minut med Bulan och nu Melins träningar säger så här om han ser nån skillnad på träningarna?

Ja lite skillnad är det på upplägget. Fast många övningar känns igen. Kvalitéen är minst lika hög. Jag skulle säga att det är tuffare fysiskt i år. Det är mer smällar i sargen och ute på isen. Spelarna är hårdare mot varandra. Det tycker jag är tydligt. Det är inte så att Melin har "vekare" träningar än Bulan. Snarare tvärtom, Fast han hörs ju betydligt mindre.

Bengtzen om Bertilsson idag:

"han har en lättare skada men planen och förhoppningen är att han ska kunna spela i slutet av nästa vecka.."

Avdelning "krasslig".

mattiask: Härligt... i mina ögon så har jag det namnet för att jag bytte till det namnet igår med glimten i ögat!

Fortfarande så grundar inte jag min besvikelse över att vi anställt Roger på dessa tre matcher.. Utan på det faktum att vi anställt honom och jag tycker inte han uppfyller de krav som Brynäs bör ha med tanke på vart kubben befinner sig i hierarkin efter förra säsongen.. Om du kan berätta för mig i vilken klubb efter år 1999 som Roger Melin i Elitserien/SHL har lyckats i så lägger jag mig platt. Det är en sak att välja en lovande upcoming tränare som inte hunnit med att prestera på denna nivå än men man ser en stor framtidspotential i personen i frågan, men att välja en äldre tränare som hade sin peak år 1999 (!!!) är för mig obegripligt. Jag skulle kunna ge han säsongen 2011 som ett lyckande då han förde AIK till en kvartsfinal. Thats it. Misslyckat i Färjestad Linköping och Frölunda. Som alla var då det Brynäs är nu, ett topplag.

Men helt allvarligt, är det detta ni förväntade er som meritlista på Brynäs nya tränare efter en säsong där vi var ett mål från guld?

Klart man är besviken och det tycker jag man har all rätt till att vara.

Och jag tycker att vi har för dåliga målvakter för att i år kunna konkurrera om ett guld då vi antagligen rent truppmässigt peakade förra året och skulle i år behöva ännu bättre målisar då truppen känns svagare (då Lindblom bar laget mer än vad folk tror) och för att det knappast var pga av målvaktsspelet som vi knep silvret. Det var definitivt utespelarna som bar laget förra året. Vilken del av truppen var svagast, målvakterna.

Tycker jag det är bullshit? NEJ.

Där fick du mina svar på dina frågar.

Peja: Håller helt med om arbetsinsatsen. Men gå tillbaka och se vad han skrev tidigare.
Det var ju i stora drag att vi redan nu kan se att Bz gjort helt fel val att plocka in Melin.
Det tycker jag defintivt inte att man kan se efter endast tre omgångar.

Arbetsinsatsen har ej varit bra - men vi har defintivt lag till att spela bättre. Det kommer vända.

« · 1837861 · »