1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 736730 inlägg · 7966 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
{2064}: Jag har själv skojat om detta som (väl?) är allmänt känt, men jag tycker vi i fortsättningen skall undvika att dra upp det eftersom han gett öppenhjärtiga ("Ingen del av livet jag är stolt över - corren.se") intervjuer där han säger att det var en fas i livet som numera är passerad sen länge. Låt privatliv vara privatliv. Att ledarskapet i Brynäs har pratat om detta och rensat bort det från dagordningen förutsätter jag...

G A M E D A Y !
Yeeehaaaa! Yarrrribaaa!!!
Liljewalls grillor är nyslipade och Melins taktiktavla från -99 är på plats i omklädningsrummet.
Melins mannar är redo! Är du?
Brynäs go go go, Brynäs tajgers!

{2064}: Eller så är det just lite sådan teambuilding som behövs för att få ordning på detta....:)

moment22: Jo, det är väl allmänt känt att Melins ägnar sig åt vissa utsvävningar. Bara han inte bjudit in laget på en teambuilding aktivitet...

moment22: Anses det en bedrift, det är väl snarare en skymf mot SHL? ;-)
Han fick pris som årets coach det året också (andra gången då första gången blev -99). Å andra sidan har Perra Johnson också lyckats med den bedriften. Det känns f.ö. som det priset är lika med en dödskyss för karriären underligt nog.

Zappaholic: Westerholmarna och Pudas var nog större förluster än man trodde.
Lite risiga bakåt men hade ofta en förmåga att ta fram pucken i anfallszon... och även få igång lite snurr där. Så i nuläget är ju truppen sämre med tanke på vad som kommit istället och att vissa som man började få förväntningar på i slutet på förra säsongen underpresterar.

{7510}: Mina FBK-vänner, (jag vet, konstig kombination av ord), menar att det var en kontrovers som involverade Loobs fru och Roger... Sanningshalt okänd.

moment22: ok det hade jag glömt!

pjåtor: Han tog upp AIK från Allsvenskan också.

pjåtor: Jo, det stämmer väl att han fick foten från FBK. Men om jag inte missminner mig låg de trea i tabellen då... Känns som det var något annat som låg bakom än det sportsliga.

Brynäsgubbe: Det är inte riktigt samma glöd i en 40-åring som i en 60-åring. Hårde Hardy och Börje undantaget...💪

KalleTeodor: Bra inlägg 👊en fråga bara ! Melins meritlista SM-guld med Brynäs och semifinal med AIK 2012 var det väl ? Linköping gick det väl sådär för eller har jag missat nåt ? Fick han inte kicken från FBK ?

KalleTeodor: Rysningar alltså..Bäckis till Djoos som spelar in till Ovechkin som gör mål...trodde aldrig jag skulle se det!

KalleTeodor: Varför fortsätter folk att jämföra nu och då? Hockeyn för 18 år sedan var annorlunda än idag och numera behövs ett annat ledarskap, iallafall för Brynäs.

Edit: Bra inlägg i övrigt. 👍🏻

Utlovade en "liten" text om Melin igår och man bör ju hålla vad man lovar…

Nu har det ju skrivits rätt mycket i ämnet och jag tycker t ex att Powerfade har skrivit mycket som jag tycker är tänkvärt och av bra kvalitet.
Jag skriver inlägget med lite plus och minus mer eller mindre baserat på fakta och avslutar med lite egna spekulationer…

Melin är en av SHLs mest erfarna och även mest framgångsrika tränare. Han har nästan alltid fått långa förtroenden av styrelse och ledning. Dessutom är han omtyckt av de allra flesta spelare som haft honom som tränare. Han brukar även (i längden) vara omtyckt och respekterad av fansen, även om den gruppen är snabbast i kursförändring... Summerar man så har vi en tränare som uppnått bra resultat, som är i regel är uppskattad av ledning, spelare och fans i princip samtliga sina uppdrag. Det är starka papper och att han skulle ha blivit en sämre ledare under sommaren är väl ytterst osannolikt? För er som tycker att Melin verkar trött och oengagerad så var han ju på exakt samma vis när vi tog guld också. Då gick det ju bra.

På minussidan ligger ju förstås i första hand den urusla starten. Att förlora några matcher i rad får man räkna med i en jämn serie. Det som sticker ut är att spelet klappat ihop totalt i hela perioder i flera matcher. Man får intrycket av att spelarna inte ”gör jobbet” och det oroar förstås.
Det är ju på sätt vis naturligt i ett lag som förlorar (och har skador) men de ständiga förändringarna av laget ger också en osäkerhet. Har Melin koll på sina spelare och deras kvaliteter? Diskuterade lite med Pjåtor om ledarskap i förra veckan och vad det handlar om. En sak som jag tycker att en bra ledare ska klara är att ta kritik utåt men kunna ge kritik inåt om ni förstår vad jag menar. Man kan vara tuff i sin kritik mot spelare och trupp men det ska ske öga mot öga. Om man ger uttryck för kritik mot spelare utanför omklädningsrummet så tycker jag att man i de flesta fall är fel ute. I sämsta fall känns det som åtgärder för att skydda sitt eget skinn och här tycker jag att Melin har brustit.

På avdelningen egna spekulationer så får man ett intryck av att det är något som inte fungerar i truppen. Om det är någon form av osämja, osäkerhet på roll, dålig respekt för ledarskapet eller en blandning av allt vet jag inte men det är något som luktar illa. En dålig start ger förstås alltid oro och det blir lätt fokus på fel saker. Det är viktigt att oro, roller mm kan hanteras på ett bra sätt och det är väl detta som Melin ska vara bra på.

Till slutsatser:
Min känsla är att Melin borde ha varit mer involverad i truppen tidigare på säsongen. Det känns inte riktigt som han har koll på individerna vilket ska vara hans styrka. Att få igång en bra dialog och känsla för spelarna när laget (och spelarna) är pressade är mycket svårare.
Några förändringar och en vinst kan dock snabbt förändra läget. En grupp som upplever en kris och klarar den blir oerhört stark. Att klara krisen kräver dock starkt ledarskap och nu är det verkligen en utmaningens tid för Melin. En vinst mot Skellefteå skulle kunna vara ett bra första steg.

{5504}: Vi gjorde Djoos en otjänst när vi placerade honom i en roll han inte var redo för.
I övrigt är han pappa upp i dagen, på gott och ont.
Bättre på skridskorna iofs.

{5504}: Ja Djoos var inte värd vatten innan han stack över pölen av många av oss "supportrar" ..hoppas på trendbrott ikväll det skulle sitta fint med en seger 👊

{5504}: Håller på med ett lite längre inlägg ang Melins roll som kommer strax, Ang kvällens match så kan det nog gå lite hur som helst. Rimligen är laget rejält taggade för att slå "AIK" och om det finns problem i truppen så borde match kunna ge fullt fokus. Jag tror att vinst skulle kunna bli en vändning medan en förlust förstås ger näring till negativa tankar. För egen del vill jag se ett konsekvent spel och att man börjar se att rollerna sitter.

Ang Djoos så finns det säkert en del på detta forum som fortfarande inte tycker att han skulle platsa i Brynäs. Vi har höga krav på våra spelare... :)

{5504}: Är du lika insatt i alla lag som Brynäs? Trots att du är Djurgårdare?
Superkul för Djoos! Han var inte bra i Brynäs. Minns även en annan kille som gjorde succé efter sin tid i Brynäs: Brian Rafalski. :-)

Zappaholic: Japp, vi skulle behållit TJ 😉

KalleTeodor: Kul för Djoos som kämpat på och väntat på sin chans.
Han vart väl utdömd av Brynäs (fans) han med?

Vad tror du om Brynäs chanser ikväll Kalle? Jag tror Brynäs vinner för första gången på 3-4 år hemma mot Skellefteå.
Spelare borta och ingen tror väl på vinst men Brynäs kommer att klättra, dom har ett bra lag så ge inte upp=)

Men sen får ni tänka att även ett Brynäs i toppform och i toppen av tabellen kan förlora mot Skellefteå och andra lag, man måste förstå att SHL är en jämn hård liga där man ska vara på topp i mars april.

Sen kan jag förstå ni blir frustrerade på Liljewall och Zanetti och Caporusso som inte håller nivå alls, Liljewall är den kantigaste och sämst tekniskt på både grillorna och med klubban som man sett i SHL tyvärr!

Sitter och funderar på vår snöpliga förlust i CHL. Den machen speglar verkligen våran start på säsongen. Förlorar seriesegern pga att våran sämsta spelare gör ett själviskt och ett riktigt dåligt beslut.

Mot seger idag!
3-2 efter OT

Peja: Ja, iaf så här långt. Säger dock inte så mkt mer än att varje lag har SINA anpassningsproblem.
Blommans utbrott och Sunkens ord verkar iaf tyda på att mkt i första hand handlar om klen inställning hos spelarna i komb med allmänna problem med att sätta ett grundspel.
Har sett Mora en del och dom jobbar stenhårt i 60min, det kommer man långt på till att börja med.

{6984}: Håller med dig. I första hand är det spelarna som måste upp ett eller två snäpp. Det har jag sagt hela tiden härinne men den enkla lösningen är att gnälla på Melin.

Spelarna har ett stort ansvar för att spelet ska fungera ute på isen. Truppen är i stort sett intakt, spelet ska vara ungefär detsamma. De bärande spelarna underpresterar gravt mycket. De ska leda laget och visa vägen för de andra.

Var håller de hus nånstans?

{7510}: Här är Djoos mål och assist (inget i pp)...

För övrigt två riktigt snygga mål. Assisten är till Ovie och den som passar Djoos är Bäckström. Mysigt!!!

www.nhl.com/video/djoos-first-nhl-goal/t-290861186/c-53388703
www.nhl.com/video/ovechkin-buries-one-in-front/t-290861186/c-53389603

Huge: Mora har ny tränare och knappt en spelare med SHL-erfarenhet. Anpassningen som du talar om ser ut att gå smidigare där.

{7510}: Vilken assist han gör till Ovi. Snyggt jobbat!

{6984}: Håller med till 100%.
Komisk kommentar du fick: "du säger inget nytt"
Nähä. Gör dom otåliga kritikerna det då, som vill sparka allt och alla vid minsta motgång, kan man fråga sig? Knappast nåt nytt det heller....
Lägg till skador utöver dom andra faktorerna du pekar på, så blir listan över orsaker/anledningar komplett. Tror att en del nyförvärv blivit överraskade av motståndet i SHL och att det tar lite tid att anpassa sig. Sen tror jag många underskattar svårigheterna med att få ett lite nytt spelsätt att sätta sig ordentlig och därmed skapa trygghet och stabilitet i grundspelet. Skador och dåligt självförtroende bidrar knappast till att underlätta den processen.
För övrigt bra sagt av Melin i GD: onödigt att sparka på den som ligger. Man vet nog redan hur det ser ut på isen utan att gnälliga s.k "supportrar"
behöver påminna om saken i varenda inlägg, 24/7.
Support=stöttning. Behövs mest när det går tungt, inte när allt flyter.

{6984}: Han fick ingen istid i PP enligt nhl.com men såg du matchen litar jag på dig.

Saxat från gd.se inför kvällens match: \"Spelar ej: Louie Caporusso...\". Har det tagits upp här eller har jag missat det?

{6984}: Har vi inte tragglat igenom ansvarsfrågan redan? Tränaren är ansvarig för att motivera spelarna och leda laget. Att Melin är ansvarig råder det väl ingen tvekan om. Men Brynäs skall kanske som första lag kicka truppen istället?
Det är en sak om laget är dåligt från början, säg KHK, då kan man inte lägga alltför stora krav på Molin i båset där. Men Brynäs av i år har en stark trupp, låt vara svagare framåt jämfört med ifjol.
Är Bulan en så sjukt mycket bättre coach än Melin gällande att få ut max av materialet? Gick Melin bara in i det här projektet med rutin i bagaget och tron på ett självspelande piano? Är BZs trupp kompenerad utifrån en annan tränartyp?
Är det så att Melins bedrövliga språkkunskaper inte gör att han inte når fram till den 1/4 som är engelskspråkig? Många frågor blir det.
Återigen undrar jag varför inte Brynäs utnyttjar möjligheten med en mental coach. Gick bra sist.

mk: i min bok så är det i första hand spelarna som måste höja sig. Med deras löner så borde man kunna kräva att de vet vad som krävs. Jag menar Melin är den som ska lägga upp taktik osv. Men själva arbetsinsatsen måste spelarna själva fatta att de får klara själva. Det är ju inget dagis vi pratar om. Så spelarna om några måste ju ha lärt sig efter två säsonger med Bulan.

{6984}: En person som är kompetent nog att leda laget framåt.
Är det Melin? Jättebra Isf.
Det vore den bästa lösningen, ekonomiskt.
Funkar inte han, så någon annan kompetent.

Brynäsgubbe: kan ju bero på att det ÄR fakta.
Så...vem skall stå i båset?

{7510}: såg matchen på en bar här i Ft Lauderdale. Jävligt kul att se honom göra mål och assistera ovie till en balja. Extra intressant att de spelade honom i PP med :)

Djoos 1+1 och +2 i nattens 2-3 förlust mot Penguins.

{6984}: Ok. Du säger inget nytt. Vet allt det där.

I mitt traditionella Brynäsgrubblande innan läggdags började jag fundera över vad man är nöjd med i publikväg imorgon. Tog därför upp datorn och började överslagsräkna på biljettsidan ( Har inte så tråkigt liv egentligen) och kom fram till att runt 3700 sittplatsbiljetter är sålda. Då har jag tagit 6000 (kapaciteten vid övre stängt) - ståplats (1000 platser?) och hittade 1300 lediga platser.
Räknar med att kanske 400 är sålda på ståplats. Ligger alltså på min amatörmässiga räkning på 4100 sålda dygnet innan match. Kan nog räkna med 4500 imorgon då?
Skönt att det blir mer än mot Karlskrona iallafall. Tycker egentligen inte att 4500 är så långt ifrån godkänt en tisdag mot Skellefteå i början av Oktober när laget varit värdelöst.

mk: Det kan bero på att han försökt att behålla formationerna från förra säsonen. De funkade under Bulans spelidé men har inte funkat den här säsongen.
Frågan är hur länge ska en tränare vänta innan han börjar göra förändringar? För snabbt kan förstöra mer än det tillför. Det ger ett sken av att tränaren är osäker osv.
Vi har haft en ruggigt dålig start på säsongen. Dels på grund av att spelet inte har funkat dels på grund av att vi mött bra motstånd under seriestarten. En annan bidragande orsak har varit att spelarna inte levererat på samma nivå som under Bulan.

Brynäsgubbe: poängmässigt kanske. Men det ändrsr fortfarande inte det faktum att Bulan valde att gå vidare. Så vem ska leda Brynäs? Bz valde Melin. En rutinetad tränare. Han valdes efter att man legat på Först Bulan och sedan Collinton eller vad han hette..

{6984}: Jag irriterar mig inte på att han är lugn i båset.
Jag irriterar mig på att han på två månader inte fått ihop en fungerande grupp med fungerande spel.
Det är fan skitdåligt.

{6984}: Poängmässigt. Har vi tagit fler poäng någon gång? Snittet var säkert högre under 70-talet men mig veterligen har vi inte tagit fler poäng tidigare.

{6984}: Vårt poängsnitt förra säsongen är det bästa sedan 99/00.

Bratwursten : vi kom tvåa 99/00 med..*trumvirvel*... Melin som tränare ;)

{6984}: Ja kollar vi bara i närtid kom vi väl fyra i grundserien 11/12 och fyra också säsongen 13/14

Brynäsgubbe: Bästa grundserien någonsin? Hur länge har du varit Brynäsare? 10 år?

Brynäsgubbe: Jämförelsen har hamnat där på grund av att många irriterar sig på att Melin håller sig lugn i båset. Givetvis har Bulan goda kunskaper och gjorde ett väldigt bra jobb i Brynäs. Det man kan tycka är konstigare är hur många fans som förespråkar Bulan före Melin. Man glömmer att BZ gjorde allt han kunde för att förlänga med Bulan men fick ett nej. Man får nästan känslan av att man bytt ut Bulan mot Melin viljet INTE är fallet.

Peja: samma typ av tackling/knuff som Linus Ö blev avstängd 2 matcher Printz fick inte engång en 2 min . Men vi fick en skadad center .

Djoos får göra debut i NHL i natt!!

För mig är det obegripligt att det enda folk här verkar ha med sig från Bulan är att han gapar och skriker... Så fruktansvärt respektlöst mot en tränare som tog oss till final och bästa grundserien någonsin.

« · 1841307 · »