1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 446141 inlägg · 7966 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Zappaholic: Ja, interna signaler måste ha fått BZ att agera så pass snabbt. Känns samtidigt som lite av en indirekt självkritik över att tränarvalet från början kanske var tveksamt. Härligt med lite tränar-Silly Season, kan behövas som lite uppmuntran i dessa dagar...
👊😉

{7800}: Bra. Gillar staken på BZ, det trodde jag inte.

Honken: Bra BZ. Ändå snabbt agerat

Hoppas vi får se spelare på rätt plats nu. Ingen Mannberg eller Kilström i powerplay etc

{7800}: Där kom det....

Huge: Han nämner ju det också! Se hela videon.

Huge: Nu belyser de väl även skillnader i åkvägar. Start-stop vs pruttbågar. Skillnader i hur det fuskas på isen och toleransen( eget ansvar) i båset när det händer. Där är det stora skillnader mellan Melin och Bulan.

Melin får sparken!!! Klart nu!

Brynäsgubbe: Imponerande. Du, en del andra och en hel panel av experter har kommit fram till att Bulan och Melin har olika kroppsspråk.
Ledsen, men för MIG säger det ingenting om hur bra båda tränarna är på att ställa krav.

Huge: "Hur vet ex VI härinne eller gemene man att Bulan var bättre på att ställa krav än Melin?"

Du kan ju börja med att titta på videon jag gjorde där en panel av Sveriges hockeyexperter ger sin åsikt om Melins kroppsspråk och hur han jämför sig med Bulan. Fast det kanske inte är tillräckligt för dig? Det är i alla fall så vi andra VET.

Länkar den igen för dig, trots att jag är på jävla dåligt humör.

mk: Självklart ligger mycket ansvar på spelarna. Men en ledares viktigaste uppgift är att se till att laget håller sig till det man kommit överens om. Lyckas han inte med det och att det till och med går åt fel håll måste situationen utvärderas.
Melin måste bort, jag har aldrig förespråkat att man sparkar en tränare tisigare men just nu är känslan densamma som under TJ och med facit i hand var det vansinne att sportchefen inte agerade tisigare.

Thias30: Utmärkt skrivet, Mathias Karlsson! I detta läget måste man vara skarp och inte mesa i omdömet om och kring laget.

Thias30: Vettefan om inte Esko Nokelainen skulle få ut mer av det här laget. Tror fan det. Vad gör han nu förresten?

Zzz: Som vissa skrivit så har ju spelarna ett eget ansvar i detta.
Men om man som Brynäs inte har ett spel som man är trygg i, så blir det ju att man jagar själv
Det funkar jj inte alls i lagidrott.
Det är tränarnas arbete att få till ett spel. Misslyckas man med det så kan man inte vara kvar.

Bara att ta nya tag imorn.

FORZA BRYNÄS❤️❤️❤️

{2064}:
Jag tror att Honken kommer in i laget nu.
Och att ett par spelare försvinner.
Typ Zanetti, Liljewall, kanske tillomed Rautio.
Sen kommer Melin ryka efter helgen,
Bz kommer att fixa en ny tränare under helgen
Det är vad jag tror. (hoppas på)
Som det är nu kan vi inte hålla på längre.
Vi skämmer ju ut oss, man kan inte åka omkring och förlora men 5-6 mål var och varannan dag och sen stå och säga att man spelar bra, otur med stuttsen, pucken styrdes, mm.
Måste bli ett slut på detta.
Det ÄR ju heltids avlönade spelare och ledare..
Byt ut det som är dåligt och ersätt med bättre.
I min värld borde spelarna och ledarna skäms och be om ursäkt.
Man måste spela för klubbmärket.
Att man förlorar ibland fine det kan man göra ibland men detta måste få ett slut...
Jag har spelat fotboll i över 30år och är fostrad i att man spelar för klubben och sin egen stolthet.

Mathias Karlsson.

Huge: Under våra svackor ifjol påpekade Sjödin att sättet Brynäs spelar på bygger på att alla för jobbet till 100% och är extremt noga med detaljerna. Brynäs ska även denna säsong spela på liknade sätt, men vi har hamnat helt fel. Så mycket som inte stämmer, vi har efter åtta matcher haft ett par krismöten och nystarter. Dessutom har det blandats i femmorna ordentligt vid flera tillfällen. Spelarna har det största ansvaret men något är fel när ledarna inte kan få spelarna att höja sig och börja göra jobbet. Det blir ju värre och värre.
Vad har Melin kvar att ta till? Hyllningen till laget igår var ett försök men tyvärr allt för genomskinligt. Är det allt han har kvar för att ingjuta mod?

bradberry: Läskigt att det kan gå så fort utför. Det känns precis som i slutet av TJ-eran. Korta perioder av bra spel och sen total kollaps och mål i baken vid varje anfall.
Vad gjorde sjödda förra säsongen egentligen? Var det Bulan som styrde upp precis allting?

{5504}: Personligen blev jag överraskad över tränarvalet, kändes som ett steg tillbaka utifrån min oinsatta och okunniga lekmannasynvinkel när det gäller lagbygge, interaktion mellan spelare/tränare osv.
Hur vet ex VI härinne eller gemene man att Bulan var bättre på att ställa krav än Melin?
Det intressanta nu är väl det Huss pekar på: vad gör BZ?
Har han tålamod eller är han lika otålig som många härinne verkar vara?
Hur såg tränarnarknaden ut?
Vilka tänkbara och vettiga alternativ fanns tillgängliga?
Känns som att Melin blev lite av en nödlösning, inget riskfyllt men samtidigt tryggt val. Bra jobb under 2 säsonger i riktiga AIK betydde nog också en del.
Och tänk om det är så att vårt material hittills bara har underpresterat alt är för klent i vissa delar?

"Vi gjorde en bra match" säger Melin..

Bagdad Roger...

{5915}: Därför jag skrev om Melin va rätt för Brynäs 17-18?
Hade han kommit efter Perra i Leksand kanske det hade gått bra, men det alla sa när Bulan kom till Brynäs va att kraven och energin i klubben höjdes som tusan.

Man måste ju få ha en känsla även som en vanlig hockeyintresserad, så därför undra jag va tex Huge som jag tycker har många bra tankar har för känsla?
För visst får vi väl ha känslor Huge? Och tycka saker?

Jag säger bara att Melins ledarskap känns inte Brynäs 2018 och framåt, varken för spelare eller fans.
Hockey ska vara känslor och passion, det blir ju ett skämt för spelare och publik och tom dom på c-more att se ledarskapet nu mot för i fjol.

Inte meningen kasta skit men så känner jag, även om det skulle vända så känns det inte bra för intresset med Melin.

Zappaholic: Själv har jag tappat smaken ! Var nyss ute på en förnedringsrunda med bilen ..många som tutade pga mitt bifmärke på bilen .. skadeglädjesignaler lät det som !

{5647}: Var egentligen det jag menade, men det kanske kom ut fel. Kravställningen skapade ju problem både i Färjestad och HV. Även Bulan har en tydlig kravställning, men det gäller att få spelarna med på tåget annars blir man som du skriver en balastning. Sen tycker jag Andreas har en instabil framtoning, men det är ju min åsikt.
Hockeykunskapera är det inget fel på, mer ledarskapet.

{5915}: Tveksamt om Melin hänger med 18 år senare, men oavsett. Vad gör föreningen nu?
När samarbetet skiter sig brukar man antingen avbryta det ganska fort eller chansa och försöka bygga upp fötroendet igen. Bägge alternativen lär kosta och det senare betyder att det blir sämre innan det ev. blir långsamt bättre. Om det fungerar öht alltså.
Oavsett så behöver BZ göra något åt truppen, på alla positioner.

{5647}: Å andras sidan tog vi klivet från terriern till mysfarbrorn denna säsong. Sedan om det är orsaken till kräftgången låter jag vara osagt.

Zzz: Andreas Johansson skapade inte misssämja i Modo. Hans problem var att han ville spela ett försvarsspel (extremt aggressivt) som inte riktigt passade med det material han hade. Dels var det flera långsamma backar som inte hann med att sätta pressen och dels var det för många unga spelare som inte riktigt var beredda på det.

Andreas ställer också extremt hårda krav på sig själv och andra att han när det går tungt blir en belastning. Ju tyngre det gick, desto mer tyngd blev det på spelarnas axlar...

Andreas lyckades dock fantastiskt i SSK och kan mycket väl lyckas nästa gång han försöker också, men jag skulle inte välja honom i er situation. Det lär bli en gigantisk kulturkrock att gå från mysfarbrorn Melin till terriern AJ.

Huge: Fast det där om svagt motstånd på försäsongen har jag reflekterat över i många år nu. Varför möter vi bara allsvenska lag eller presumtiva bottenkandidater i SHL? Det är inte så att vi mött Frölunda, SAIK eller HV direkt. Mer Mora, Amtuna och AIK...

Lunkan: Hockey smakar bajs idag

Huge: "Vad vi supportrar tror eller tycker i den frågan är ju ointressant"

Hmmm, jag tror du missuppfattat syftet med ett forum av och för fans!

{5915}: Mkt bra skrivet. Vi har kommit snett in i säsongen av flera orsaker: alltför billigt motstånd i CHL=övertro på sig själva hos spelarna, tufft inledningsschema mot bra motstånd, ny tränare med lite nya idéer, en del nya spelare som inte riktigt motsvarat förväntningarna så här långt osv.
Som sagt; pyskologi är ett jävla skit...

Davey85: Andreas Johansson vore en mardröm. Han har ju inte uträttat något annat än att skapa missämja.

Nu är det 8 matcher på 18 dagar innan vi får ett uppehåll på 10 dgr i SHL. Ska Bengtzén agera så är det idag. Det finns ingen anledning att avvakta. Väntar han till uppehållet kan vi vara avsågade.

{5504}: Vad vi supportrar tror eller tycker i den frågan är ju ointressant, det är väl isf spelarnas åsikter som känns intressanta.
Om det vore så enkelt som att en mer aktiv Bulantyp i båset skulle vara lösningen är jag rätt säker på att BZ och övriga ansvariga skulle ha anställt en sån tränartyp.
FBK hade 14 raka utan vinst och tog sig till semifinal, där har du mkt av svaret på hur både laget och fansen borde förhålla sig till nuläget.

{5915}: kan vara det absolut bästa jag läst av dig på det här forumet nånsin!

Precis så tänker jag med

{5504}: Melin har varit "rätt" i SHL sen -99. Har han blivit fel så har det hänt över sommaren. Ibland skiter sej samarbetet mellan spelare och tränare, oavsett hur skicklig tränaren är. Bulans Luleå kan också hamna där om inget händer snart.

Psykologi är ett jävla skit

Huge: Tycker du att Melin känns rätt för Brynäs 2018?
När Bulan kom in med sin energi och och helt andra krav än tidigare så lyftes hela Brynäs, man hörde ju genom tv hur han va på tex Clark efter ett dåligt byte.

Jag kan känna att intresset för Brynäs sänks några steg med Melins stil 2017-18, eller har man sån fel känsla Huge?

Jag brukar aldrig gå på och gnälla men min känsla är att Melin väldigt trötta stil inte höjer varken spelare eller höjer intresset.

Och har du kollat nån träning? Där är Melin ännu mer passiv.
Har du känslan att Melin är rätt man för att behålla spelare och få in nya talanger åren framöver med?

Costanza: Ska tydligen till en sansad modoit för att man ska få läsa nåt nyanserat och vettigt härinne.
Förutom Melins och MJ:s sansade bedömning av matchen och läget så sa han en annan bra sak i GD, gällande det här med okunnig och onyanserad kritik från otåliga supportrar så fort det tar emot under en säsong: "Det skrivs så mycket skit på Internet"
Spot on, Melin!! 👊

Steenm: Undrar om inte Brynäs tappar publik med Melin som tränare?
Det är för jäkla tråkigt höra och se han nästan sovande i både bås och intervjuer.

Säga va man vill om Andreas Johanssons resultat i Modo men vilken profil med grym energi både på träningar och i båset och utanför isen.

Jag säger in med Andreas och höj temperaturen igen.
Och tänk på talangerna som Andreas kan hjälpa framåt på ett helt annan nivå än Melin, tror ni dom lockas att va kvar med en lugn mysfarbror?

Nä in med energi på träningar och i båset och även till media och till publiken!

Costanza: Gillar din optimism, men det ser jävligt tungt ut. Men tack ändå !

VI behöver en riktigt förstemålis.
Vi behöver en ny tränare.

De va de.

Costanza:

Om någon nu skulle erbjuda att,
säsongen kommer vara slut direkt
efter sista omgången är spelad.
Alltså att vi blir elva eller tolva.
Då köper jag det rakt av.

Vi skulle inte vinna en bäst av sju
serie mot knappt något lag i
allsvenskan.

Hittills har alltid minst ett SHL lag
förlorat i bäst av sju mötena mot
de allsvenska lagen. Fastän "experterna"
sa att de allsvenska lagen skulle vara
chanslösa i de mötena.

Och alla lag som ramlat ner har väl
haft det väldigt svårt i allsvenskan sen.
På grund av att ekonomin raseras.

Brynäsgubbe: Som MoDoit tycker jag att ni ska lugna er lite. Ni har en riktig bra organisation och rutinerade ledare. Det blir lätt stress och poängjakt i början av en serie. Ni har bra trupp och grymt juniorgäng, så tugga på långsiktigt. Säsongen är lång...

Brynäsgubbe: Frölunda har en match mindre spelad dock.

Riskera inte ekonomin genom att
förlänga med Mikael Johansson.
Om ekonomin ska riskeras. Då får
det allt vara en bättre spelare än
så, som vi sätter ekonomin på
spel för.

Han är ju t.ex. fullkomligt oduglig
på att teka. Det såg man redan i
träningsmatchen mot Mora.
Då såg det ut som han aldrig
tagit en tekning i hela sitt liv.
Så när han tekar så startar nästan
alltid motståndarna med pucken.

Bratwursten : Frölunda går ju inte direkt som tåget heller. Bara 2 poäng före oss. Vi skulle behövt slå FBK.

Men det spelar ingen roll. Med den här ledningen kommer vi falla tillbaka till gamla synder efter en eller två segrar. Hela laget verkar ju helt kravlösa och helt sanslöst bekväma över hela banan. Det är så illa att man storknar.

Vad brukar det heta.
Försvarsspelet börjar i anfallszon.

Där ligger nog det största problemet.
Att det i anfallszon slås en massa
chanspass utan någon koll på
om det ens finns en medspelare
dit pucken slås. Eller passningar
bakom mål på ren chans in framför
mål som går till motståndarna, som
kan kontra. Eller passningar bakom
ryggen.

När vi mötte Örebro i träningsmatchen
före serien. Då hade de ett mycket
bättre spel än oss i anfallszon, där
passningarna till största delen gick
till rätt adress, utan att gå på chans.
Därför trodde jag att de skulle gå
bättre än många trott.

Det ska inte slås en enda pass bakom
ryggen förrän vi vunnit minst 7 matcher
i rad. Så i värsta fall kan det dröja två
säsonger, till någon match i division 1,
tills vi får se en backomryggenpass igen.

Fyra av sju backar har inte minus
i +/-, ändå förlorar vi med 2 - 8.

Den som förvarar Brynäs och framförallt då Melins hållning och sätt och se på matchen bör fanimej stängas av från HS för uppseendeväckande provokation eller ngt...

Så här jävla illa har jag aldrig sett mitt Brynäs spela.

Då har vår ciach mage att påstå att vi spelat bra.

Är han helt jävla dum i huvudet?

Jag gillar ju Roger Melin som människa... En skön snubbe med sunda värderingar typ. Nu har han hamnat helt förjävligt snett i sitt sätt att leda Brynäs. Att då stå å antyda att man spelat bra är att spotta oss supportrar i ansiktet.

Fy fan Roger!

Nu måste något ske! Frågan är bara.... V E M ?

Huge:

Ok.
Räkna upp de säsonger när vi
varit nere på kvalplats och spelat
riktigt dålig, som vi INTE hamnat
på kvalplats när serien avslutats.

Jag tror tyvärr inte alls på en vändning under Melins ledarskap. Det är för mycket som är fel inställnings- OCH spelmässigt. Ingen verkar veta hur vi ska spela, Melin säger konstiga saker och ser trött ut.

Hur ett till stora delar intakt lag helt kan glömma/strunta i hur de ska spela kommer jag aldrig förstå, tyvärr verkar inte Roger heller förstå.

Jag tror Abrahamsson är inne på rätt spår i sin artikel. Bulan lyckades inte bara med högljuddhet och petighet att få oss att leverera, han verkar även vara otroligt skicklig på att övertyga och inspirera.

Trodde aldrig jag skulle säga det, men till och med Andreas Johansson känns lite intressant just nu. (Va fan säger jag..)

Henrik Larsson inne på 6 baklänges mål...

Brynäsgubbe: det är ju säkert precis DÄR vi får hela svaret. Melin är en tränare som fokuserar på spelet med puck. Han var själv en offensivt lagd spelare. Och det är där han bedömer vår prestation. Vi kan uppenbarligen inte spela försvarsspel längre. Det + energilösheten = katastrof.

« · 1841898 · »