1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 736804 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Qvarre: Utan att ta åt mig äran för nått, så har mina inlägg om Felix kanske fått några fler att sansa sig något.
Vi har den trupp vi har, och kommer att ha om inte Rödin vänder hem.
Så vi får hopps att truppen nu har pratat sig samman och förstår vad som krävs för att bli det laget som finns potential att bli.

FORZA BRYNÄS❤️❤️❤️

{5915}: Nu är det ju inte så att det är ditt TYCKANDE om Alcen vi pratar om, du får tycka vad fan du vill.
Men när du säger att du fått det bekräftat att han representerar stenålder när det gäller pedagogik, så framför du ett konkret påstående som du kanske borde bevisa med lite mer konkreta saker än att det bara är en ryggradskänsla du har.
Behövs inget CV, du kan börja med att rent konkret peka på nånting i Peckas sätt att lära ut, som du menar är stenåldersmässigt.
Borde väl vara enkelt, eller är det som min egen ryggradskänsla säger: du sitter bara och påstår saker som du inte har en aning om?

Huge: Det här kan ju bli kul...

Om inte DU har en DOKTORSEXAMEN i pedagogik kan inte DU bedöma min fingerTOPPSkänsla för att BEDÖMA Peckas metoder.

(Använde jag versalerna rätt?)

Jag hoppas på Felix i kassen i dag så att att han får möjlighet att revangera sig efter röglefiaskot.

{5915}: "Ryggrads-, fingertoppskänsla, erfarenhet, you name it. Ibland får jag en känsla av att du saknar allt det."

Inte alls.
Min ryggrads- och fingertoppskänsla säger mig att du totalt saknar förmåga att på ett seriöst sätt bedöma och avgöra ifall det Pecka lär ut och HUR han gör det, skulle representera stenålder vad gäller pedagogik.
Och min ERFARENHET säger mig dessutom att väldigt många på såna här forum ofta kommer med tvärsäkra påståenden om saker man inte är tillräcklig kunnig eller insatt i för att avgöra.
Ex om Alcens pedagogik är stenåldersmässig eller inte....

Huge: Jag mejlar mitt CV.

Jag har synpunkter på Donald Trump också men inser nu att jag måste sitta i regeringen, minst, för att tycka nåt.

{5915}: Ja, eftersom jag saknar kunskaper och insyn när det gäller hur Peckas pedagogik ser ut och det är DU som säger att den är föråldrad, så ligger det väl på DIG att framlägga lite mer konkreta saker om hur han jobbar, i jämförelse med hur en modern pedagog isf arbetar.
Hittills känns det faktiskt mest som att du sitter och antar saker och ting utan att han några som helst konkreta belägg. Din ev ryggrads-, fingertoppskänsla och erfarenhet räcker tyvärr inte för att än så länge övertyga mig.
Om du nu inte talar om praktisk erfarenhet när det gäller att bedöma och jämföra hur olika målvaktstränare jobbar rent pedagogiskt.
En praktiskt erfarenhet jag är rätt säker på att du INTE har, men du får mer än gärna överbevisa mig om att du är tillräckligt insatt och kunnig för att bedöma hur pass skicklig pedagog Pecka är, i jämförelse med andra och i ditt tycke mer moderna pedagoger på målvaktstränarsidan.
Ska Pecka stå och gapa/skrika framför sina adepter lite mer, är det din syn på hur en mer modern pedagogik ser ut?
Hittills känns det ju bara som att du tittat på Peckas framtoning och utifrån gjort en bedömning om hur pass skicklig han är i sitt jobb som målvaktstränare.
Isf har jag ett bra ordspråk som du borde tänka lite på: "Man ska inte döma hunden efter håren"
Eller på engelska: "Don´t judge the book by the cover"

Chris11: säger något om Brynäs läge

{5915}: "rödinklass minst" han var hela ligans bästa spelare när han stack. Här svårt att tro att man ska hitta någon bättre i dagsläget

Pejainför säsongen och var vi är nu är annorlunda: jag inbillar mig ändå naivt att lockelsen kan vara stor att bidra till ett lag i kris. Inget att förlora och med vetskapen att i truppen finns potential till topp 6. Det tror jag iaf. Sen i samtid med detta bör det lösa sig med ny tränare som sätter riktlinjerna naturligrvis. Sen förstår jag också att Dahlén inte är Jesus men kanske ändå kan skaka om lite. Skulle kanske hellre den en general i försvaret eller en målvakt som spelar stabilt över omgångar

Borde bjuda ut Zanetti till HV nu när dom har skadekris på backsidan. Fniss.

varulf: Dahle'n kommer inte lösa Brynäs problem. I bästa fall skulle han fylla en plats i en tredjekedja innan han drar över Atlanten nästa år. Brynäs behöver spets, en ledartyp. Rödinklass minst.

{2064}: Ja, Sellgren är duktig. Hade varit av stort intresse för Brynäs om sundlöv varit sportchef. BZ värvar ju hellre från Tyskland än allsvenskan, typ, såvida det inte är Boforsare förstås.

Huge: Behöver jag ha ett svar för att få bekräftat att Alcen representerar stenålder i pedagogik? Ryggrads-, fingertoppskänsla, erfarenhet, you name it. Ibland får jag en känsla av att du saknar allt det.

varulf: Låter som helt tvärtom mot varför spelare ville till Brynäs inför säsongen. Spelare vill gärna spela i bra lag. I Brynäs fall vet vi inte ens vem som kommer att träna laget om en vecka, ett sånt lag hade iaf inte varit attraktivt för mig. Det går ju inte ens att prata roll med coachen och veta att han blir kvar.

Peja: Ja, det är ytterst få som klarar steget J20 till seniorhockey på SHL nivå. Framförallt för backar och målvakter. Forwards har det bättre då deras misstag är lättare att förlåta.
Ersson och Kinnvall tog olika vägar och vi får se om ett par år vem som tog bäst väg. Kinnvall har utvecklats rejält i den framgångsrika miljön i Timrå.
Tycker också BZ skall hålla ögonen på Sellgren i Modo, en bra back med grym skridskokning.

Peja: jag inbillar mig att man triggas av att gå till ett lag som Brynäs. För deras tradition och historia. Samt att det i dags läget inte finns nått att förlora. Man har i mina ögon ett mannskap som skall hålla för den övre halvan av tabellen om man får ihop det och att vara den pjäs som kommer in och vänder det negativa tycker jag är lockande. Hoppas det är fler som ser det så.

Huge: det stämmer. Men verkligheten är tyvärr inte så enkelt att killar i hans position bestämmer var de skall spela till 100 %.

varulf: Låter ju isf lovande, om det stämmer.
Så vi säger att det stämmer.... ;-)

Huge: med mkt inside i tik och dess omnejd kan kan skvallra om Dahlén ser Brynäs som det enda alternativet till shl spel för honom om han själv får bestämma. Men det är ju såklart många och mer omständigheter som avgör i framtiden. Inte bara han själv.

"Och någon ny målvakt ska du inte värva?

– Nej. Det är klart att det blev olyckligt för Felix senast, det ser alla. Men han räddade oss mot Skellefteå. Och det handlar om hela laget, inte bara en enskild spelare, som gör fel.

Men du förstår att många undrar?

– Javisst. Jag har själv mejlkorgen full och får sms och samtal. Det började redan innan matchen mot Rögle var slut.

– Men jag kan inte svara på allt för en del är dumdristiga och skrivna i affekt. De meddelanden är så svaga att det inte går att besvara."

Saxat från plusartikel i GD.
Kan tänka mig vem eller vilka ex härinne som BZ isf syftar på, när han talar om dumdristiga... :-)

Peja: Tja, bl.a därför att han sannolikt inte klassar Brynäs som ett "kaoslag" bara för att vi går lite tungt just nu.
Han lär iaf högst sannolikt få mkt istid här, för vad det nu är värt i konkurrensen med vad andra klubbar kan erbjuda i den vägen.
En sak är iaf rätt så säker: om BZ inte ens försöker ifall han vill röra på sig, då minskar naturligtvis chansen att han skulle vilja komma hit.

Huge: Varför skulle Dahlén vilja gå till ett kaoslag som dagens Brynäs? Om han signalerar för SHL-flytt kommer många mer stabila omgivningar också att framföra kontraktserbjudanden.
Angående Kinnvall och Ersson så skulle bägge behöva 2-3 år i Allsvenskan innan de kan etablera sig i SHL.

{2064}: Ja, känns som att det var hugget som stucket när det gällde vilken av KInnvall och Ersson man skulle satsa på. Tycker att Kinnvall gjorde bra ifrån sig när han fick chansen, möjligt att man lånade ut "fel" gubbe där, så här med facit i hand. Om Dahlen är så här bra MED en möjlig släng av körtelfeber kvar i kroppen, hur ser det då ut när han är frisk?
Hua....

{5915}: Hur ser en modern ledarstil hos en målvaktstränare ut då?
Undrar en annan läktarcoach...

Huge: Verkligen, enorm talang. Tycker även Kinnvall etablerat sig fint i seniorsammanhang.
Dahlens körtelfeber gör att det kan bli svårt att få någon kanonsäsong ur honom.

{2064}: Inte fel, men Dahlén känns kanske lite mer mogen för SHL i dagsläget.
Hållander är dock en jättetalang, mkt mogen för sin ålder.

Huge: tar hellre Filip Hållander.

mk: Ge Jonathan Dahlén en bra lön, Timrå kan få både Liljewall och Caporusso i utbyte.
Vad säger du om det tipset, BZ?
Om du nu inte redan jobbar på saken...👊😀

{5915}: Vilken målvakt skall vi ha då, finns dte någon klubb i SHL som har någon missnöjd målvakt som inte får spela? Ta någon från Allsvenskan? Det verkar inte krylla av lediga målvakter nu..

mk: Kanske som att svära i kyrkan men är det nån som ger ett gammalmodigt intryck så är det Pecka Alcen. Har svårt att se att hans ledarstil lockar målvaktstalanger till föreningen. (OBS! Läktarcoach!)

Auchinleck: Skrek Bulan på spelarna?

pekka85: Fälth?

Anders Berg: tror inte sjödda vill vara tilltänkt huvud. Tror också någon annan fått förfrågan men antingen avböjt av ekonomiska skäl eller annat. Därför står det still i frågan om vem? Rimligt och sett till historia vore ju att presenterar en ny coach relativt snabbt efter man skickat föregångaren. Det jobbas nog febrilt på denna punkten just nu. Gungar rejält nu Brynäs vänner

pekka85: Tur att vi har Sunken! Årets mest oväntade var hans revival.

pekka85:
Sjödda måste skrika mer och oftare så att spelarna vet vad de skall göra och inte börjar bandysvänga.

mk: Man kan inte lägga all skit på Felix. Han var riktigt dålig igår men vad är det för jävla försvarsspel. Backarna missar markering och forwards yrar omkring utan linjer i spelet. Jag upplever det som att hela femmorna faller alldeles för djup i egen zon. Det var flera sådana lägen igår där Rögle fick vandra in i slottet och ta livsfarliga avslut. Eftersom Larsson visat sig vara en sämre Pudas, Zanetti fullständigt bäckat ihop, Bertilsson ser inte fräsch ut och Ersson inte mogen för SHL kanske en riktigt bra back vore något. Felix klarade sig ju bra i slutspelet förra säsongen när han hade backar som offrade hörntänderna.

{2064}: ”På något underligt sett håller jag med. Tittar man rent statisiskt så har Sandström trots allt runt 90% medan Rautio (låt vara att han spelat för lite för det skall kunna räkna rättvist) ligger på brutalt dåliga 81%. Sen är iofs det grundläggande problemet är att vi har ett av SHLs sämsta målvaktspar tyvärr så något måste göras där under pågående säsong.”

Ja man måste vara galen som tänker så😀😀

Men det känns som nu finns inga alternativ , mer än att löpa linan ut. Antingen så tar truppen sig samman. Eller så åker Brynäs ur iår.

Ha lite tålamod i paniken. ( Hur nu det ska gå till)

FORZA BRYNÄS❤️❤️❤️

Brynäsgubbe: Det är ju Pecka som har lärt honom det han kan..

KalleTeodor: Vad kom först, hönan eller ägget?
Vad är viktigast att i första hand ha: en stabil målvakt bakom ett darrigt försvarsspel eller att först sätta försvarsspelet, som i sin tur automatiskt lyfter och hjälper en mv som ex Felix?
Realistiskt sett finns det knappast nån sportslig eller ekonomisk möjlighet att idag hitta en ny toppmålvakt som ersättare.
Som vi båda påpekat: enklare och rakare spel, även hemma. Melins har satt ett avtryck på laget och spelet som nog tar lite längre tid än EN match och vinst mot SAIK att ändra på.

KalleTeodor: Skulle mer än gärna se Honken i Brynäs igen. Skulle passa perfekt som vår nya målvaktstränare nästa säsong.

Anders Berg: Det var DU som bockade av Dansk från nån lista, inte jag. Sen frågar du MIG vilka mv som finns på listan. Goddag yxskaft....
Dansk som ev alt känns oseriöst och orealistisk av flera orsaker, bl.a: har just fått chansen i NHL, knappast troligt att han då ratar den möjligheten för att helt plötsligt bryta sitt kontrakt och spela för Brynäs. Att i det läget och på fullt allvar ha Dansk på nån sorts "lista" över tänkbara och realistiska alternativ för BZ, säger väl allt om nivån på hur du resonerar härinne.

Wow, kroppspråket på Clark...

mattiask: Just ja, hade tänkt skriva en kort kommentar ang Honken också. Först ett statement: Jag älskar den mannen och kommer alltid att göra det.
Med det sagt så kommer jag ihåg Honken som en målis som var bäst när det gällde, i de lite mindre viktiga matcherna så var det inte ovanligt att det blev ett o annat billigt mål.
Sen kanske man ändå ska ta in honom men jag är inte så säker på att det är jämnhet man ska förvänta sig.

Bertilsson avstod träningen idag.

Förkyld... Det värsta är ju att hans förkylningar brukar framkalla bölder på både ljumskar, axlar och käkar och göra honom obrukbar för en tid... Hoppas det är en lättare förkylning då...

mattiask: Två korta ang gårdagens match och målvaktsfrågan:

1. Felix gjorde en skitmatch igår.
2. Brynäs spelar hemma mot ett av seriens sämsta lag. Vi förlorar skottstatistiken i matchen och blir fullständigt utspelade i andra perioden där skottstatistiken efter 15 min är 14- 2. Vi har inte ett målvaktsproblem. Vårt problem är mycket större än så.

Jag kan förstå Melins kritik vad gäller att det finns ett inslag av högmod i laget. Vi spelar alldeles för svårt för den skicklighetsnivå som laget håller. Kevin Clark, en av våra bästa spelare, tappar t ex extremt mycket puckar, pga av för svårt spel. Brynäs måste backa tillbaka till ett mycket enklare spel som mot Skellefteå. Spela enkelt och rakt och hålla motståndarna på utsidan i egen zon. Gör man det så blir också målvaktsspelet bättre. Vi kan ju inte ha som utgångspunkt att vi ska ha en målvakt som gör att vi vinner fast vi spelar som skit. Typiskt att vi kan göra en bra bortamatch men sedan på hemmaplan krånglar man till det igen.

Enkelt spel, raka linjer och hårt jobb sen växa från det.

GD meddelar att ”ingen tränare är i sikte” och Caporusso ”kan vara på väg bort”. Inget nytt alltså.

Caporusso ser ut att kunna lämna, kan detta vara för att ta in någon ny eller förlänga med Johansson?

mattiask: Håller inte med. Det är del av problematiken med Felix. Varför sitter han på knäna när skottet kommer så långt utifrån? Helt obegripligt. Det lämnar enorma ytor högt. Han ska rädda den.

Charles: Skulle det vara en förstärkning/göra nån skillnad det, tror du?

« · 1844540 · »