1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 736805 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Frölundas målvakt släpper in ett dragskott från blå, Gunnarsson i HV släpper in ett lamt skott från Rensfeldt från dålig vinkel.
Verkar vara fler lag än Brynäs som har målvakter som inte håller i SHL....

Auchinleck:
Trevligt att många härinne är så PRO Honken och optimistiska att just han kommer in i laget.
BZ har förmodligen inte en enda tanke på att värva en ny målis- förmodligen av ren tjurskallighet.
En tjurskallighet som den gång kan komma att fälla oss.
Finns ingen tränare att tillgå, inga spelare av klass osv....

bradberry:
brad är hård mot de hårda... 😎

bifhjärta: Inget bra läge att möte nykomlingarna och jumbon i. All press ligger på Brynäs. Förlust idag och krisen är definitivt här.

Zzz: Sjödin, Molin och Dackell borde redan hängts upp. Men det är klart, dom borde nog bli lite äldre innan det sker.

Känns inte bra inför dagens match...och varför skulle det? Mycket snack från spelarna på Brynäs Twitter, vill se lite handling nu också. Tycker dom ska skämmas hittills.

Davey85: Det är mycket som är egendomligt med det här laget denna höst...

mk: Befarar att det är ett misstag att spela Rautio idag... Hade gärna sett att Felix får revanschera sig inför hemmapubliken....

Tänker lite på Liljewall. En spelare som ska spela ett "enkelt" spel, vara fysisk och jobbig, vinna närkamper och vara god för typ 18 poäng.

HUR kan en energi/kraftspelare se så jäkla vilsen och sömnig ut? Har tyckt att han varit ganska bra innan han kom till oss.

Lite samma fenomen med Zanetti, hur kan han gå från att vara ett av våra utropstecken (visserligen under en svag säsong) till att inte ens spela? Såg han såhär slö ut på skridskorna redan då?

Zzz:
Tycker det funkar skitbra med förlängning och straffar som publikdragare. Vad kan slå det?

{5504}: Nja, det är väl mer ett ironiskt sätt att försöka hantera situationen. Precis allting har gått åt helvete den här säsongen. Jäkligt deppigt och trist med tanke på hur det kändes efter förra. Man får försöka distansera sig.

Nu hissar Frölunda Niklas Anderssons tröja i taket. Vilka har Brynäs i pipe line för att hissas? Sjödin, Molin och Dackell, fler? Kanske läge att lägga in någon i år så att man får något som drar lite publik.

munkas: Rautio i mål enl sportlovin.

munkas: du påminner om en vän jag hade en gång. Vi är inte vänner längre ;)

Huge: usch för GIF!

Viktig match för GIF mot IK Frej idag, börjar iaf bra: 1-0 av Ajeti i andra matchminuten.
Hoppas superlördagen börjar lika lovande senare i eftermiddag...

munkas: Nu slog du rekord i att håna saker med Brynäs och denna match Munkas, nu mår du bra som tusan märker jag.
Jag är faktisk glad för din skull, jag ser dig framför mig där du sitter framför datorn och njuter i fulla drag.

Huge: "Han själv är ju inte bara nöjd NÄR vi förlorar utan även ATT vi förlorar"

Att du har både livlig och sjuk fantasi är ingen nyhet...

Zappaholic: Att nån kan vara nöjd med spelet och insatsen men inte med resultatet efter en förlust, är inget konstigt öht och därmed nåt som Clarence aldrig kommer att förstå.
Han själv är ju inte bara nöjd NÄR vi förlorar utan även ATT vi förlorar.

mattiask: jag håller delvis med den okända skribenten om att satsa på en av målvakterna trots att båda just nu håller tveksam klass. Det skulle ju kunna ge självförtroendet den kick som behövs. Hur gör andra lag?

G A M E D A Y !

Felix i kassen med nytvålad vante!
Jumbofinal!
Just ja, höll på att glömma. D E R B Y !

Brynäs gå gå gå, Brynäs tajgers.

Clarence: Har aldrig sett att någon är nöjd vid en förlust. Var är dina bevis för det?

Däremot finns det ju inlägg där man hoppats på att Brynäs ska förlora, så att möjligheten att sparka Melin skulle förbättras.

Tycker det är betydligt värre.

{Clarence

{5915}: Absolut, att vara positiv kontra negativ är dock något jag är helt med på. Men nu är det inte det jag pratar om.

Jag kan ta ett exempel på vad jag menar.

Efter matchen mot SAIK i lördags skrev en medlem följande..
"Nu måste Pecka & co satsa på Felix 100%. Går inte att hatta runt på målvakter som vi gör nu!"

För att efter matchen mot Rögle skriva följande..
"han är ingen bra målvakt iaf. Inte Shl-klass."

Skriver inte vem de var som skrev det om denne medlem kanske känner sig uthängd, men det är inte det detta handlar om.
Utan mer att jag förstår frustration när Felix släpper billiga mål. Men den här nivån, då blir det i mina ögon en aning löjligt.

{5915}: Finns flera här inne som är "nöjda" även när vi förlorar, det ser vi återkommande bevis på.

mattiask: känns ju logiskt att vara positiv vid vinst och negativ vid förlust. Vore ju märkligt att ge beröm om laget spelar dåligt.

{5915}: Ja det är det, tro det eller ej.
Jag ser ofta personer som vid mål/vinst kan hylla spelare till skyarna för att endast en match efter så haglar det skit.
Men jag orkar samtidigt inte sitta och leta upp vad folk skrivit för att bevisa något. Sådan är inte jag.. alla måste få ha sin åsikt!

Gott att se att Fälth är tillbaka till dagens match! Tror det kan vara nyttigt för vårt spel!

mattiask: du menar att det är samma personer som svänger så i sin syn på Felix? Har jag svårt att tro.

{8356}: Men samtidigt måste jag säga att man blir ganska trött på detta eviga tjat om att Felix inte håller för ett SHL-lag.
Det är ju rent jävla bullshit.
Felix kan göra riktiga stormatcher medans han även kan göra riktiga skitmatcher som nu senast.
Men att påstå att han inte håller för ett shl-lag är i mina ögon bullshit.

Han är på tok för ojämn i sin nivå och skulle nog faktiskt må bra av att få ha en bättre målvakt än Rautio brevid sig. Av den anledning skulle jag vilja se Honken i truppen då Honken är klart mer jämn än båda våra andra målvakter.
Jag tror Felix skulle växa om han fick Honken brevid sig.

För mig är Felix just nu en mycket kompetent och duktig andremålvakt.

Sen är det skoj att läsa här inne före och efter matcher.
Efter matchen borta mot SAIK i lördags så skrevs det ifrån i princip alla.. "Satsa nu för helvete på Felix som förstamålvakt, ge honom många matcher i rad för han är den vi ska satsa på".
För att efter matchen mot Rögle inte vara vatten värd.
Det svänger snabbt i den här boken!

Peja: Vilken/vilka målvaktstränare tycker du gjort ett bättre arbete de senaste 5 åren?

{2064}: Honkens erfarenhet ifrån en karriär på högsta nivå kombinerat med bra målvaktstränare som Pecka och nu senast Micke Andréasson ger honom alla förutsättningar att bli en grym målvaktstränare.

Peja:
Skall vi hamna högst på pallen får vi nog skita i sånt som prestige och göra det som är rätt för föreningen...

{8356}: Sandström är en helt okej andramålvakt. Skulle antagligen behöva ett par år som etta i Allsvenskan innan han kan bli etta i SHL, men problemet är att Brynäs har gett honom en alldeles för framträdande roll alldeles för tidigt i hans karriär. Nu är det väldigt svårt att göra honom till andramålvakt (eller låna ut till allsvensk klubb) utan att det uppfattas som en sågning. Och dessutom finns mycket prestige bakom det hela.

{5915}:
Ja, skulle det fungera bra vore Brynäs mästare ofta (re).
En mästarplan och ett mästerligt genomförande.
Tänker ofrånkomligt på MFF.
En händelse som sticker ut var när de kickade tränaren trots SM-guld. "SM-guld är bara ett kriterium vi bedömer", eller nåt åt det hållet, med betoning på långsiktighet. Höga krav.
Som jag tror många har på Brynäs sen gammalt.
Där står vi.

Huge: "Varje målvakt du räknar upp ska ju bedömas utifrån massor av kriterier som målvaktstränaren knappast kan påverka, så den uppräkningen säger egentligen inte så mkt."

Den uppräkningen är resultatet av Alcéns arbete. Det är en resultatinriktad bransch och resultatet säger därför mycket mer än tusen timmars ordbajsande.

Auchinleck: får en känsla av att just den biten fungerar väldigt slumpmässigt. Är det för att satsningarna görs efter budgetläget för dagen eller när kompetensen råkar dyka upp? Den röda vinnartråden är ovanligare än förlorartråden de sista 40 åren.

{2064}:
Vill man vinna får saker och ting inte gå i stå. Top notch. Hela tiden.

Huge: Har väldigt svårt att förstå hur man som Brynäsare inte kan svälja stoltheten och inse att Felix inte håller för ett SHL-lag. Senaste 3 åren bevisar det. Det vore en sak om han under dessa 3 åren spelat med ett försvar som liknar en hönsgård men det har han inte och väldigt många av målen han släpper är billiga skott från blå och närmare med helt fri sikt.

På sikt kanske han kan bli det men det som vore bäst för Felix nu vore allsvenskan.
Finns väldigt många duktiga målvakter som gått genom allsvenskan och nu är stjärnor.

bradberry: Behöver vi en målvakt som dominerar idag? Enligt mig behöver vi en målvakt som är stabil och som tar det han ska. Det ska räcka för att slå Mora på hemmaplan.

Peja: Varje målvakt du räknar upp ska ju bedömas utifrån massor av kriterier som målvaktstränaren knappast kan påverka, så den uppräkningen säger egentligen inte så mkt.
Felix är en i mängden av målvakter i SHL som håller relativt samma klass, finns några bättre och säkert några sämre också.
Tycker definitivt att tjatet om Felix är uppförstorat och överdrivet negativt, typ att det är nästan alltid målvakten som får skulden vid förlust och speciellt om han råkat göra nåt (ibland) avgörande misstag. Där saknar man isf lite mer djuplodande förklaringar till att det går dåligt, det är ju inte bara målvakten som spelar därute.
Så ja: jag tycker att du och många underskattar målvakterna och tror att det ser så mkt bättre ut i alla andra klubbar.
Och även om Pecka är delaktig i rekryteringen av målvakter så är väl det i sig ingen garanti för att den man väljer alltid kommer att bli en jättesucce.

Peja: Håller helt med. Han har varit hos Brynäs i 15-16 år men sista 5 åren har det gått grus i maskineriet. Jj och Felix har inte alls utvecklats och det känns som om en omstart vore bra. Honken en uppenbar kandidat som ersättare.
Därmed inte sagt att Pecka är dålig men ibland behövs ett byta av miljö vilket gagnar bägge parter.

varulf: Jag kan se tjusningen med att inför säsongen gå till ett bottentippat lag och vara underdog. Att komma in i ett krislag när en del av säsongen redan spelats är däremot inte lika roligt.
I NHL är det vanligt att spelare ber om att få bli tradade till bättre lag inför slutspelet för att ha en chans att vinna något.
Nu är vi inte nära slutspelet än, men jag kan tänka mig att många Brynässpelare hellre skulle vilja vara i en trygg miljö; en bättre omgivning. Inför säsongen hade säkert några Brynässpelare förhoppningar om OS-spel, men de förhoppningarna börjar nog försvinna med varje match som går. Just nu ger den osäkra tränarsituationen inte bra förutsättningar att prestera.
Om Brynäs har potential för topp 6 är ju egentligen ingenting som en utomstående (typ importspelare) har god kännedom om. De kollar nog bara på den nuvarande tabellen och där finns ingenting som antyder att Brynäs är någonting annat än ett bottenlag.

kexxet: Hade Rödin hållit samma klass idag som senaste säsongen i SHL hade han varit given i Vancouver nu. Högst troligt att hans långvariga skada sinkat hans karriär och alltså osäkert hur mycket han skulle bidra vid en eventuell återkomst till Brynäs.

(OBS! Personligt tyckande. Finns ingen fakta som stöd.)

Huge: Svammel vore att hävda att Alcén har lyckats väl med sitt jobb de senaste åren. Hans resultat mäts i utvecklingen hos målvakter...

Sandström - har knappt utvecklats sedan han debuterade i A-laget. Samma svagheter vid skott, fortfarande väldigt passiv när motståndarna dumpar. Går aldrig bakom rundeln och stoppar dumpningar, har inte utvecklat sitt spel med klubban heller. Utöver att långskotten fortsätter att gå in. Möjligtvis marginellt bättre än för 2 år sedan men det blir alla målvakter i hans ålder, det är absolut inte tal om någon exceptionell utveckling.

Rautio - Verkade få lite av en nytändning när han slapp vara uttalad tvåa. Egentligen ingen särskild utveckling i Brynäs men å andra sidan gammal när han anslöt. Men Brynäs valde att ta in honom istället för någon yngre, mer utvecklingsbar, så man har sig själva att skylla att alternativet till Sandström inte har utvecklats mer.

Jonas Johansson - Såg intressant ut i Almtuna men Brynäs valde att satsa på Sandström och Rautio istället. Skulle inte förvåna mig om han i slutändan gör en bättre karriär än Sandström.

Starkbaum - Kom som en målvakt med rykte om sig att vara stabil i grundserien och ett såll i slutspelen, lämnade med samma rykte. Ingen skillnad.

Honken - Spelat i 3 klubbar de senaste åren; Almtuna, Karlskrona och Brynäs. Presterade klart sämre i Brynäs än i övriga klubbar. Finns alltså inget som tyder på att Alcén gjorde ett bättre jobb än övriga mv-tränare.

Nu kommer du säkert säga att jag underskattar målvakterna och/eller att Alcén inte har haft tillräckligt bra målvakter att jobba med, men han är ju även delaktig i rekryteringen av målvakter...

mk: nu lever du farligt 😉

Chris11: Men hur bra är Rödin idag??
Vi vet hur bra han var innan skadan, men kan det kanske ligga något i att Vancouver inte anser att han inte är tillräckligt bra?
Skadan kan ju ha satt sina spår.
Jag hoppas dock att han kommer hem igen och bevisar att han är så bra som vi minns han.

Huge: Om man nu får tycka nått här, så tycker jag att Pecka skulle fått ordning på Felix ”problem” nu.

Jag tycker det är dags att se sig om efter en annan målvaktstränare om han nu inte får ordning på Felix För han rör sig fel i målet, står fel uppställd.
Hade han haft rätt rörelsemönster, så hade detta problem inte funnits.
Så tycker jag.

Qvarre: Ja logiskt vore faktiskt att spela Felix idag. Han behöver den signalen och jag tror faktiskt sannolikheten är större att Felix gör en kanonmatch idag än att Rautio går in och dominerar...

{5915}: Har ingen aning om huruvida din fingertoppskänsla är bra eller inte och ifall den har rätt eller fel när det gäller Peckas metoder.
Jag undrar bara vilka mer konkreta saker du går på som intäkt för att Peckas metoder verkligen är stenåldersmässiga.
Med din egen logik kan ju JAG lika gärna hävda att DU bara svamlar och gissar och att jag fått det bekräftat iom att min fingertoppskänsla säger det.
Och nej: du använde inte versalerna på rätt sätt. Verkar som att du även här bara gissat och använt dom lite hur som helst, utan nån mening...

Huge: Jag har ångrat mej. Jag tycker inte längre att Pecka Alcen ger ett gammalmodigt intryck.

« · 1844628 · »