1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742830 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Peja: Det är som i alla lag fram t.o.m. U16 (och även längre i små föreningar), föräldrar, bidrag och föräldrars företag (spons) som står för kostnaden.

Zzz: Jag säger ingenting om att leif kräver 100% underkastelse för laget utan det själva twittrandet som är så jävla onödigt. Det är ju rent ut sagt personangrepp grensande till mobbing han håller på med, lågt.

Huge: Om du kollar då ser du att Brynäsaren har en defensiv position på sin armar. Han skyddar sig. Växjö spelaren kommer ur en tackling där han håller ned sina arnar.
Amatör

Auchinleck: Pojklagshockeyn i Brynäs finansierar väl själv i samma utsträckning som pojklagshockeyn i Huge, Strömsbro etc? Det är väl inte A-laget som finansierar den?

De spelarna som junior- och hockeygymverksamheten levererar är helt klart värda investeringen. Det visade exempelvis guldet '12.

{8399}: Jag tror svenska ishockeyförbundet visste exakt vad man gjorde när man anställde Leif Boork. En tränare som kräver 100% underkastelse laget. Kan man inte acceptera det så får man inte vara med.
Frågan är varför man ifrån förbundets ansåg att damlandslaget behövde den typen av tränare..

Peja:
De få Brynäsare (från den egna ungdomsverksamheten) som tar sig hela vägen till A-laget (herr eller dam?) motiverar inte kostnaden.
Hur många har vi med moderklubb Brynäs per år och hur många miljoner kostar de att utbilda? JAS-pilotnivå? = )

Men... det kan ju finnas andra värden också...?

Auchinleck: Ungdomsverksamheten levererar A-lagsspelare och genererar därför inkomstkällor. Särskilt Brynäs ungdomsverksamhet som ju är förträffligt bra. Om Brynäs inte hade fått fram en A-lagsspelare på 30 år skulle vi kunna diskutera nedskärningar där, typ hockeygym har inget existensberättigande om de inte levererar A-lagsspelare.

"En bra start" tycker jag att Brynäs borde driva tillsammans med Gefle IF men det är en annan diskussion.

{5915}:
Varför inte lägga ner ungdomsverksamheten, vad fan ger den? Bara kostar pengar... satsa allt på A-laget. Lägg ner Brynäsvallen!
Juniorverksamheten och hockeygym är ännu dyrare. Kostar som ett allsvenskt lag. Hundra personer på matcherna, närmast sörjande. Lägg ner!
En bra start? Vadå för! Lägg ner!

Nu jävlar deffar vi!

Köpsjö, here we come?

Huge: "Och vissa mynt verkar ha Axle San på båda sidor. Enögd och sväljer bara den ena partens framställan när två parter är inblandade.
Seriöst värre..."

Och hur är Leif inblandad i Brynäs Damlag?

Huge: Det handlar ju mer om varför Boork i hela friden skall Twittra om detta. Tre Brynässpelare går ut och kritiserar förhållandena för Brynäs Damlag.
Då går Leif Boork ut och twittrar att en av dem är mindre ambitiös och därför borde sopa framför sin egen dörr först.

Uppenbart att detta handlar om Bäcklin som var en av dem som hamnade i konflikt med Boork under hans tid som förbundskapten. Om Bäcklin är ambitiös eller inte är helt oviktigt i sammanhanget utan det viktiga är att Boork skriver tweeten som enbart avser att racka ned på Bäcklin.
Boorks tweet har ingenting med Brynäs damlag att göra utan det är ju ett rent personligt påhopp. Som före detta förebundskapten så anser i alla fall jag att det är både olämpligt, onödigt och långsint av Boork.

{8399}: Ja och kamp blir det ikväll. Nycklarna blir försvarsspelet, hålla Växjö borta från målprotokollet så länge som möjligt. Jag skiter i hur det ser ut ikväll bara det leder till vinst. Växjö måste få känna att detta kommer bli svårt och kommer kosta, här blir det ingen gräddfil till semi. Brynäs hej!

Brynäsgubbe: En vanlig kampsituation bara, en härlig bild.

{8399}: Och vissa mynt verkar ha Axle San på båda sidor. Enögd och sväljer bara den ena partens framställan när två parter är inblandade.
Seriöst värre...

Under gårdagens intervju med Fälth i CMore så antydde han att skadeläget var oförändrat. Allt annat än 0-4 i matcher mot Köpsjö är i det närmaste att betrakta som en bragd.

{Powerfade: Sicken smörja duskriver. Jag tolkar bilden enbart utifrån det jag ser, när det gäller vem som ev tacklat vem. Går inte av bilden att fastställa att det är ”uppenbart” eller inte att vår liggande spelare ens har blivit tacklad, eftersom twittertomten nu påstår att det är ”uppenbart”.
När han bevisat detta via bilder som visar hela händelseförloppet fram till bilden vi ser, då är jag beredd att ev ändra uppfattning och hålla med om att det är uppenbart, ifall bilderna visar det.
Att du natuligtvis tolkar min neutrala analys som vänd till Brynäs fördel visar nog mest på att du inte har fattat vad jag sagt.

Lesky: Bara alla medlemmar förstår vad det innebär att ”anställa en person att stötta Liljebjörn” och ”prioritera dambudgeten inför nästa år”. Min känsla är att Brynäs har svårt att göra herrlaget till ett topplag även utan att avsätta resurser till damhockeyn. Men det kanske är bättre att försöka bli bäst på damsidan. Där skulle vi säkert kunna bli mästare redan nästa år om vi trappar ner herrverksamheten.

Huge: Den där anslysen toppar nog allt du skrivit, läs vänt till Brynäs fördel. Herregud vilken smörja du skriver ibland

Huge: Allt har inte två olika sidor, vissa människor trycker ned andra människor och är mobbare.
Vissa mynt har Leif på båda sidor.

{8399}: Eller av goda själ har ratat. Ett mynt har alltid två sidor. Gråtvalserna från spelarna i media ska inte negligeras men heller inte sväljas med hull och hår.

{2064}: Alla som följde pojklagshockeyn i Gävle visste att Järnkrok var en av de mest talangfulla spelarna som någonsin kommit fram i Gävle.

Brynäsgubbe: Tja, är man enögd som twitter-Oskar så tolkar man det förstås som att det är Brynäsaren som ”uppenbarligen” blir tacklad.
Har man istället två ögon så ser man att det är omöjligt att utifrån bilden avgöra vem som ev blivit tacklad av vem. Är dom öht inblandade i en tacklingssituation? Och isf, med vem?
Av spelarnas positioner att döma så kan det ju isf vara lika uppenbart att det är den Växjöspelare som flyger i luften som just har fått en tackling av en annan brynäsare och nu ses på väg att landa på en våra trippade spelare som ramlat.
Mao: bra Brynäs. En fyndig illustration inför kvartsfinalen som visar vad era spelare kommer att bli bjudna på: en gratis flygtur för den som så önskar...

mattiask: Det går inte att jämföra, Silfver och Järnkrok var erkänt större talanger och bofasta i juniorlandslagen sedan 17-18 års ålder.
Det brukar mer vara en fråga om tid för så stora talanger.
Westfält är väl den av ungdomarna som har tillräckligt med talang att nå fram.

{Brynäsgub

Brynäsgubbe: Rikspuckots tweet lär ju handla om Brynäs också ...
Uppladdat:

500x0-a89d944d-ae3f-411d-b2a0-9b4e8f96529a.png

Ingen jättegrej, men nog är det rätt konstigt att lägga ut en bild på instagram där ens egna spelare blir mosad av motståndet? Det gör mig rätt irriterad.

Jag måste avsluta med att tacka samtliga skribenter för diskussionen kring damerna de senaste dagarna. Jag är positivt överaskad över den sakliga ton som speglat konversationen.

Om jag bodde i Gävle skulle jag nog gå på damernas matcher.

I övrigt vill jag att alla ska ha det bra och hejar på Brynäs alla lag. I och med att damlaget utrifrån Brynäs målsättning med laget, verkar halka efter oförsvarligt har jag tagit upp debatten här.

Det blir intressant att följa vad Brynäs tänker göra nu och vilka uttalanden som kommer att följa från ledningen om damspelarnas krav etc.

Kommer Grahn och övriga av Brynäs landslagspelare att stanna? Eller blir det att börja om med ett lag helt utan spetskompetens? Det gäller att agera nu medans tid finns och de andra lagen med stört plånbok fortfarande spelar slutspel.

Ett nystartat hockeygymnasium med riksintag är säkerligen den bästa vägen för Brynäs att få bra unga talanger som kan vara billiga och säkerhetsställa att det inte är spelarbrist i damernas a-lag.

Brynäs vet ju hur man driver ett hockeygymnasium redan, vilken är en fördel jämte mot tex Luleå etc. Men tills dess att det är uppstartat gäller det att försöka behålla de ledande spelarna så att Brynäs inte rasar ur högsta serien och förlorar hela sin ställning.
---
Just det. Damspelarna HAR TAGIT UPP DESSA KRAV med Brynäs ledning redan innan det kom fram i media. Så ledningen är medveten om det här.

mattiask:

Järnkrok hade jag hyfsad koll på innan. Han skulle ju bli den nya Bäckström. Så ja, han trodde jag på.

Silfverberg smällde ju in åtta mål sin första säsong i A—laget. 16 säsongen därpå. Då var han 19-20 år har jag för mig. Hade ingen vidare koll på honom i juniorlaget men väl i a-laget såg man ju vad han kunde.

Boqvist är väl den enda som jag kan jämföra dem med i talang innan de testades i a-laget, men, Boqvist har varit för mycket skadad och inte alls visat lika mycket när han väl spelat. Stannar han i Brynäs nästa säsong och får vara hel kan hans utveckling möjligtvis explodera då. Men vad vi sett hittills kan han inte jämföras med Bäckström, Järnkrok, Silfverberg, Lindholm, Larsson och Lindblom.

Lesky: och Carlssons avstängning var ju inget problem tyckte han. Nej han borde ta ett sabbatsår och hålla på med sin skäggodling eller nåt.

mattiask: Ja men herregud. Sanny brukar värna om skydd mot huvudet och hjärnskakningar. Och nu ska Lindström gå fri för att han bara var \"klantig\"? Man har ansvar för sin klubba. Väljer man tex att slå ett yxslag utan titta och träffar någon i huvudet kommer man inte undan med 2 minuter bara för att det var klantigt och inte medvetet.

Sannys resonemang om att \"klantighet\" skulle innebära att man går fri från straff är fullkomligt bisarrt. Karln borde få sparken från sitt jobb då han ändrar åsikt beroende på vilken spelaren är som utför handlingen osv.

Vid en tekning måste man inte crosschecka eller trycka bort motståndaren TVÅ gånger. Och väljer man då att göra det utan att titta och trycka till rejält eller \"för hårt\" som Lindström säger själv, så är det bara att lugnt sitta i båten och vänta på sin avstängning.

Sunken fick 5 matcher och var inte straffad tidigare, då bör Lindström få minst 8 matcher.
---
Ja Lucas Carlsson fick ju 5 matcher för en lindrigare variant av crosschecking - den här tar ju på hakan den andra hårdare smällen. Får Lindström något mindre straff än 5 matcher är det FEL.

Lesky: Håller med. Är väl inget snack om att JL bör få minst 5 matcher. Han är väldigt klumpig i situationen.
Att sedan CMore-studion inte håller med kan väl endast vara för att JL är en av SHLs största kelgrisar för experterna.

Sandberg drar sig inte för att skrika högt, det är en sak som är säker :-)

-----
Sandberg: Att sitta på en hög häst är farligt om man saknar en sadel att sitta i

\"Läste ni den kritik som Sara Grahn och Anna Borgqvist riktade mot Brynäs? Jag gjorde det och jag gjorde det igen. Det finns inget provocerande i deras krav för fortsättning. Förslagen bär anständighetens färger. I mina ögon är det förslag som borde varit vardag redan på 1900-talet. Jag kan till och med säga att jag själv kräver mer av Brynäs.

Varför inte av alla klubbar och bara av Brynäs? Skälen är flera. Ni som känner mig vet att jag följt Brynäs under många, många år. Närmare tre decennier faktiskt. Det är därför smärtsamt att skriva, men jag känner inte att jag har något val. Jag måste skriva det.

Det är inte heller så att det bara är av Brynäs jag förväntar mig bättring, men Brynäs är ett exempel på klubb som - med handen på hjärtat - redan idag har resurserna som krävs för att vara ett absolut topplag i SDHL. Brynäs är bara en av flera klubbar som medvetet valt bort att prioritera sin damverksamhet för att det ska bli verklighet.

Jag menar också att Brynäs genom sitt sätt att uttrycka sig för damishockeyns utveckling i klubben och regionen på ett iögonfallande sätt visat prov på brist i samband mellan ord och handling, mellan ambition och spelarnas vardag. Därför tycker jag att Brynäs har mer att bevisa än klubbar som helt enkelt inte bryr sig särskilt mycket om sin damverksamhet.

et specifika med Brynäs är att man sagt sig vilja vara ledande, men man glömde bort en avgörande beståndsdel - att ha med sig sina viktigaste aktörer på resan. Spelarna som skulle kunna vara ambassadörer och förebilder inom och utom klubben, mot sponsorer och supportrar. Spelare som med egna ord skulle berätta den viktigaste kärlekshistorien av dom alla. Kärleken till en sport.

Om jag vore en elak person skulle jag kunna säga att Brynäs genom att sätta sig på en alltför hög häst riskerat att göra sig illa när man faller av. Problemet är bara det att i Brynäs fall hann man inte ens sätta sig i sadeln.

När jag under det senaste året ställt frågor om förutsättningar och villkor för damlaget har det inte alltid känts som om jag fått svar. Känslan är att svaren präglats av lojalitet med den egna klubben och att det i lojaliteten ska finnas ett inbyggt belöningssystem per automatik som ska ge bättre förutsättningar och villkor.

Min upplevelse i det sammanhanget är att det här är ett resonemang inom hela damishockeyn - åtminstone stora delar. Det är inget specifikt med Brynäs. Det har inte gett resultat. I alla fall inte i Brynäs. Istället har lagets förutsättningar under och förberedelser inför säsongen som för klubben just avslutats präglats av helt andra saker än det klubben tidigare pratat om som ambitioner.

ag vet att eftersäsongsanalyserna varit bristfälliga och vissa säsonger har dom varit obefintliga. Det är mer än märkligt. Det är att förstöra eget kapital, riskera förtroenden, tappa spelare och mark mot övriga lag.

Går skadorna som uppstått att reparera? Ja, om Brynäs vill kan man reparera dom skador som uppstått, men det kommer att krävas omedelbara åtgärder. Titta på den lista som Borgqvist och Grahn presenterat. Det mesta kan klubben åtgärda snabbt. Om man vill. Men det är bara en sida av myntet. Tillfällig kosmetika täcker bara en stund. Brynäs måste också i grunden förändra sin syn på damlagets verksamhet. I grunden.

Därför vänder jag mig direkt till Brynäs. Den nya tiden är redan här. Ni måste bli mer professionella i det mesta som gäller damlaget. Punkt.

Låt mig i all enkelhet föreslå några saker ni kan göra omgående

Börja med dom fyra punkter Borgqvist och Grahn presenterat. Man föreslår faktiskt ingenting annat än basala förutsättningar för elitidrottande. Man begär inget mer än respekt, självklarheter och förutsättningar värdig elitidrotten.

Anställ en person med hockeybakgrund som kan stödja Åke Liljebjörn när det gäller rekryteringar och det sportsliga. En person som varje dag finns kring laget och kansliet. En sorts general manager. Jag vill gå så långt att jag också föreslår ett namn för jobbet. Nanna Jansson finns i Gävle. Genom sin karriär som både spelare och ledare har hon kontakterna i hockeyvärlden, erfarenheterna och tuffheten som med all säkerhet kan göra att Brynäs tar nästa kliv i sin utveckling.

Prioritera dambudgeten inför nästa år på ett sådant sätt att ingen spelare förlorar på att spela ishockey för Brynäs.

Jag vill inget hellre än att svensk damishockey ska vara ett stall fyllt med fullblod. Men jag vill också att alla som ska rida fullbloden sitter i sadeln och förstår vad man gör.\"

Berge: Jo absolut, MEN då ställer jag istället frågan så här.
Visste/Trodde du redan innan Silfverberg och Järnkrok kom upp att de skulle bli så bra som de faktiskt blev?
Sen hade dom självklart en jävla talang båda två. Men att veta på förhand exakt hur bra vissa spelare kommer att bli är ju omöjligt.

Lesky: Jag kan inte heller säga att jag ser på damhockey men det är ändå viktigt att det finns intresse och engagemang i damidrott att den ska få förutsättningar att finnas. Jag kan inte påstå att jag är speciellt intresserad av att se varken Handboll, Innebandy,fotboll heller men jag gillar idrott och vissa arrangemang som OS, VM i andra sporter!

Det är väl bra för Brynäs om vi har ett topplag inom damhockeyn precis som att det är viktigt att det finns hallar och möjligheter att spela ishockey i lägre divisioner och att ungdomar vill välja ishockey, om inte dom möjligheterna längre skall finnas väljer ingen ishockey i framtiden!

Lesky: Tydligen inte fult enligt studion på Cmore.

{8302}: vilket är förståeligt då de inte drar in några pengar till föreningen.

Mike.F: Sunda tankar. Här i vårt distrikt finns det många klubbar som skulle älska och vårda ett elitlag i damhockey. I Brynäs kommer dock damhockeyn "alltid" att komma i sista hand.

Lesky: sa jag all damidrott??finns mängder av bra svensk damidrott men hockeyn och för all del fotbollen är inte så fantastiskt kul att se på!! Och varför måste Frölunda satsa på något som mycket väl kan skötas på egen hand? jag är inte intresserad av att se på damhockey men det betyder inte att jag är emot all satsning på damhockey!! Jag vill bara inte att Frölunda skall satsa!!

Mike.F

Om Sunken fick 5 matcher borde Lindström få 10. Både Sunken och Lindström tittade åt ett annat håll när det smällde.

Lesky: Man ska ju inte heller ha damverksamhet bara för sakens skull, även fast samhället säger åt en att \"så ska de vara\" . Det om något är ju orättvist mot tjejerna, något vi också ser resultat av uppenbarligen.

Inte speciellt många damidrotter som är intressanta enligt mig. Skidor typ...Kommer inte på några andra. Speciellt inte lagsporter....

Lesky: De som klarar av en satsning på damhockey ska givetvis göra det. Varför tror du att Brynäs ska göra det?

Lesky: Men hur många går och ser på damhockey? Knappt 100 pers/match i Gävle. Tycker du a det pekar på att folk tycker att de är underhållande?

Mike.F: Varför inte läggs ned all damidrott då? >Eftersom det inte enligt dig är lika underhållande som herrsport. Stenålderstänkande...suck.

Peja: Fast nu kan väl en damsatsningen ge 5 mille extra från Cmore? Eller har jag drömt?

Vart tyst på orgeln......

ellis: Föreningen klara knappt av att hålla herrlaget ovanför vattenytan, vad får dej att tro att man skulle lyckas bättre med ett damlag? Renodla verksamheten istället med hopp om att man kan lyckas med herrlaget.

Auchinleck: Ja, konkurrensen är betydligt tuffare nu. Några SHL-klubbar har nya damlag som satsar. Nyhetens behag. Om de inte genererar intäkter om 30 år tvivlar jag på att de kommer fortsätta satsningarna.

ellis:
Det händer grejer i omvärlden hela tiden. Det som funkade för 7-8 år sedan räcker inte längre. Bara att spotta upp sig. Detsamma gäller damerna.. = )

{5915}: Det är ju Brynäs själv som skapat denna "badwill", genom att misskreditera och nedmontera damsidan de senaste 7-8 åren. Laget var ju i ett par SM-finaler, men det har det getts sämre och sämre förutsättningar att bygga vidare på från föreningen.

« · 1882828 · »