1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742153 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
KulaShaker: Gävle är ju en alldeles underbar stad 👍👍

Steenm: men hv har väl inte haft så mycket bättre publiksnitt? Isåfall är väl färjestad ett bättre exempel trots betydligt fler lördagsmatcher.

Publiktappet är väl ett problem överlag i shl och jag tror att det till stor del beror på att folk hellre stannar hemma och ser matchen på tv. Mer bekvämt helt enkelt. Tror överlag att folk går ut mindre idag på sociala sammanhang. Folk är ju så upptagna med annat jämt. Tror nog mycket ligger i att försöka dra mer ungdomar till arenan. Missförstå mig rätt men jag kan nästan tycka att det är lite för barnfamiljvänligt ibland. Kanske lägga matcherna lite tidigare så folk kan dra dit direkt efter jobbet och inte bli allt för sena hem?

Sen tycker jag aldrig att arenan har fått den där auran som man hade i gavlerinken. Det är för mycket loger och sån skit. Går man på hockey vill man väl sitta i gemenskapen och slänga käft istället för i nån töntig liten bur.

Brynäsgubbe: Ja, håller med, det är synd att vi verkligen får kämpa för att nå ett snitt på 5.500. Kolla på HV71, de har lyckats skapa ett riktigt stabilt publikunderlag oavsett hur laget presterar eller vilka man möter. Något rätt gör de. Eller så är invånarna helt enkelt inte lika kräsna.

Steenm: Kom på mig själv att Rautio nog inte stannar, men det spelar mindre roll. En kunglig förstamålis är högsta prioritet.

{4783}: Håller med om att det inte är fel på staden i sig. Den ligger bra till jämfört med andra städer.

Men jag retar mig något enormt på folket där. Enormt höga krav men vi kan knappt skrapa ihop 3-4000 åskådare under en seriematch. Är det fullsatt beror det på motståndet...

Brynäs förtjänar att ha fullsatt varje match, tänk vilket lag vi kunnat få med de extra miljonerna. Önskar att det var lite mer hockeyfeber över staden. Varför vill så få i Gävle stå upp för staden och Brynäs? Värna om ett så långvarigt och anrikt varumärke? Jag är så jävla avundsjuk att jag inte bor där och kan gå och se MITT lag varje vecka. Att känna den gemenskapen med andra hockeytokiga...

Jag är övertygad om att vi haft ett mer konkurrenskraftigt lag om Gävle fyllt arenan varje kväll och på så sätt hjälpt Brynäs köpa bättre spelare.

Titta på Toronto. De har en rabiat fanbase trots att laget gått dåligt länge. Önskar att invånarna i Gävle kunde visa lite mer passion... Föreningar som Brynäs växer inte på träd. Det gör mig bara ledsen.

What could have been...

Jaha. Slut. Den sedvanliga tomheten. Lär inte följa resterande delen av slutspelet speciellt nära, skönt att fotbollen börjar snart.

Med vår katastrofala start på säsongen får väl ett uttåg med 1–4 i kvartsfinal mot de kommande svenska mästarna ses som helt okej. Jag tycker även att vi avslutar på ett hedervärt sätt med fina 40 minuter i Växjö, där Fasth tyvärr stod i vägen återigen. Men med tanke på vad man hade för målsättningar och förhoppningar i höstas är säsongen i stort absolut inte godkänd. Den numera sedvanliga bakfyllan efter en fin säsong.

Årets flippar: Aaron Palushaj, Daniel Mannberg, Lukas Kilström.
Årets floppar: Jesper Jensen, Henrik Larsson, Elias Fälth.
De vill jag se mer av nästa säsong: Marcus Ersson, Alexander Bjurström.
Det önskar jag mig mest av allt: En riktigt bra förstamålvakt, med David Rautio som stabil andrekeeper.

På återhörande i höst, tack för i år!

KulaShaker: varför skulle inte gävle vara en attraktiv stad? Skulle Skellefteå eller växjö vara mer attraktivt? 😂 gävle är ju i mina ögon en omtyckt stad i övriga Sverige, även bland hockeyspelare. Aldrig hört något negativt så det känns som ett konstigt resonemang från honom. Bra uteliv (nåja) bra restaurang, bra på sommaren men bra med aktivitet på vintern också. Nära till Stockholm och Arlanda. Och inte minst Sveriges bästa hockeylag.

Brynäsgubbe: ”Kul” att läsa Sasses svar vad problemet för Brynäs är:

det korta svaret: För dåliga spelare. Titta bara vilka som spelade 2012 och var många av dom är nu. Bra spelare går ej att behålla och Brynäs/Gävle inte tillräckligt attraktiv som stad eller löner för att locka de bästa som spelar i Sverige.

Känns så typisk ”Gävle” över det svaret!
Varför satsa och tro på att något kan bli bättre, bättre att kliva ner i allsvenskan direkt då.

Gävle staden där ansvariga inte ens vet hur djup en simbassäng måste vara...

Nog för att detta var en typisk Brynäs-säsong, respass i kvart å så… men det är sällan man blivit så besviken på hur en säsong urartat sig med tanke på förra året. Här är allt som gått fel som med enkelhet borde kunnat undvikas med lite fingertoppkänsla för laget, samt lite övriga tankar i allmänhet:

- Man sparkar en väldigt inlevelselös tränare i Tommy Jonsson och tar in Bulan, och laget gör en fantastisk resa och förbättrar spelet markant under hans ledning. Ok, vad kan man dra för slutsatser av det? Jo, att Brynäs behöver tydliga roller, en tydlig spelidé som alla kan följa. Så vad gör man? Man tar in sömnpillret Roger Melin som inte lyfter ett finger i båset, och står och säger till hockeysverige att Brynäs spelade sin bästa match när man blev utskåpade med 2-8. Har man varit BARA LITE uppmärksam och följt Brynäs sedan Tommy Jonsson och förvandlingen under Bulan så borde Bengtzén veta bättre än att ta in den totala motsatsen till Bulan som huvudtränare.

- Istället för att ta in en ny tränare lägger man allt ansvar på Tommy Sjödin. Han räddade oss kvar. Vi låg sist ett tag och spelade ändå kvartsfinal. Han har gjort ett bra jobb men är enligt mig inte den vi behöver i båset. Vi behöver en ledare med mer erfarenhet av att träna ett hockeylag. Sjödda kan dock avsluta säsongen med hedern i behåll.

- Man värvar Louie Caporusso. Kommentar överflödig.

- Man kickar Miller av ingen anledning alls precis innan stundande slutspel. Hur korkad får man bli? Vips får vi massa skador efter Luleå och är plötsligt underbemannade. Man blir helt mållös.

Jag kollar på vårt lag just nu och det ser oerhört blekt ut. Paille kommer inte tillbaka och let’s face it, han är inte spetsen som vi behöver. Jag har inte ens sett röken av honom sedan tacklingen.

Palushaj kommer med all sannolik inte vilja komma tillbaka, jag skäms för vilken soppa han drogs in i. Vår enda spetsspelare den här säsongen.

Finns mycket mer som snurrar i huvudet just nu… målvaktssituationen inte minst. Just nu vill jag helst bara höra hur Bengtzén summerar säsongen.

Synd att Ölund också sticker. Bara hoppas alla dessa kommer tillbaka nån dag. Känns ju som om vi är nåt jävla farmarlag till NHL

Nu ska vi sansa oss, det finns trots allt en anledning att fira. Vi har just spelat bort risken att tvingas delta i CHL nästa säsong. Hipp hipp hurra !!

Kent747Socker: Folk borde tänka efter både 7 och 8 gånger innan de mailar BZ i affekt. 

Visa att ni håller klass.

Håller med fullständigt. Pinsamt att läsa drevet mot BZ ibland. Visst kan man ge honom kritik för vissa värvningar. Men rena person påhopp som skrivs, får mig att skämmas som Brynäsare.
Brynäs är en förening med många aktörer. BZ ska inte ensam behöva ta allt skit.
Nu är det bara för klubben att ransaka sig själv och komma tillbaks som en vinnande klubb igen. Med eller utan BZ som SC.
Tack för den här säsongen grabbar.

Chris11: Chris11, du läser antagligen ingenting av vad jag skriver, dra åt pipan med dig. Fotbollshuligan för att jag försöker få information? Du lär inte vara från Gävle.

Skrubben: Thomas Johansson är ansvarig för ungdomsverksamheten i Djurgården. Det är Jocke som sköter värvningar. Vad ska vi med Thomas till?

{8399}: Om Bengtzén inte ska vara kvar måste man ändå sparka honom under den kommande hösten för att ge den nya sportchefen tid på sig att börja silly season 2019. Det är otänkbart att göra en "Sundlöv", dvs. låta han jobba kontraktstiden ut och sedan ska en ny sportchef ärva det lagbygget. Så hur man än gör måste man ha dubbla löneposter ett par månader i alla fall.

Mitt förslag är Thomas Johansson som ska lämna Djurgården efter denna säsongen. Jag vill ha en visionär som har en långsiktig plan för att göra Brynäs till en stormakt på sikt. Nu känns det som att planen är att "vi ska hitta några nyförvärv och hoppas på att allt klickar".

Lesky: Granström skulle aldrig vara i närheten av den lönechecken om han spelade i Växjö......Vi ska nog vara lite försiktiga när vi yttrar oss om deras lönebudget - ingen tvekan om att truppen är dyr - men jag tror att Evertsson är betydligt bättre på att sätta rätt prislapp på rätt spelare än vad den gode Bengtzén är.....

blackredberry: idiotiskt att jaga sportchefen... som nå jävla fotbollshuliganer. Stå upp och stötta vår förening istället!

{8399}: Jag mejlade Bengtzén en novel efter matchen om vad vi tycker här på hockeysnack. Det var mycket summerad kritik.

Jag fick tillbaka: Tack för ditt STARKA stöd, precis vad som behövs nu.

Så där har ni det, Vi i Brynäs har inget att dölja & jag hoppas inte att jag får någon smäll för att jag delar information.

Edit: Är det någon som tror att jag delar falsk information. Kan ni få det på papper.

{6984}: Mer intressant än att prata om att BZ ska bort är att prata om vem som bör ta över i så fall.
Har vi råd att kicka BZ? Betänk att Brynäs redan har Melin på lönelistan.
Är en sparkning ens realistisk?
Börjar inte Starks ersättare snart? Har han några visioner tro?

Lesky: Granström tillför tyvärr inget längre. Inte ens elakhet eller tyngd i närkampsspelet. Tyvärr !

blackredberry: Fick positivt svar från Bengtzén på mejlen nyss.

Glädjer mig.

{6984}: Jag har mejlat Bz om mina besvikelser. Jag tycker alla hängivna borde göra det.

{8356}: Den vägen har man sökt i snart 20 år nu.

Vad tänker ni Brynäs-fans? Väldigt tyst nu efteråt. Vad gör vi under sommaren?

Kent747Socker: Inte ens i närheten. Klart att man som medlem ska bry sig om FÖRENINGES BÄSTA
Och där passar inte Bz in.

Efter denna skitsäsong hade jag velat bygga en ny Brynäsanda och storhetstid. Nu har vi en sportchef som knappt någon står bakom som har byggt ett helt felaktigt lag. Ska vi behöva börja om efter nästa säsong också?
Jag vill ha tydliga riktlinjer om vart Brynäs är påväg som klubb.

Undvik dessa skiljetecken det är hockeyforumets fel. Ni alla vet denna sången, men det kan få oss på rätt fot. Vackert.

{2064}: Jag tycker att Larsson blev bättre och bättre i slutspelet och klarade även det fysiska spelet bra. Det gäller bara att han slutar tappa klubban 3 ggr per match 😀

Peja: Sunken? Tyckte mer han låg och kravlade på isen än stod upp under det här slutspelet.
Vi har Ersson och Kilas samt ev. Lundgren som defensiva pjäser. Ser hellre att vi bygger för framtiden genom att plocka in någon av Almtunagrabbarna eller någon annan Allsvensk talang.
Ja, vi behöver kulturbärare men vi har redan några som fyller den kvoten.

Lesky: Räkna på slutspelet förtusan.

blackredberry: Jag tror aldrig att Granström vore en nackdel för ett sm-guld & dess lag.

Tänk efter lite ni nu.

blackredberry: Granström.

200 000 kr i månaden och 13 poäng och -10.....Jag struntar i hur mycket han krigar - för dom pengarna kunde vi istället ha en till Palushaj.

Och hitta en KRIGARE som inte har betalt som en superstjärna, svårare än så är det inte!
---
Jaja.Om du tycker Granström är värd dom pengarna, så kom inte och klaga på att vi inte har råd att värva några riktiga superstjärnor då Granström tar upp den delen av budgetet.
---
Granströms stats i slutspeletet i år:

3 matcher, 0 mål och 0 assist.

Lesky: Pratar inte om 3 spelare. Jag pratar mestadels om en spelare. Granström. Han vann guld 2012. Han har ett Brynäshjärta. Han krigar hela säsongen, han irriterar & krigar mest framför kassen. Han förtjänar varenda penning som han får. Andra kan vi diskutera.

blackredberry: Med Brynäs begränsade budget har man inte råd med 200 000 kronors spelare i 3:e femman som kanske eventuelt sätter en prägel i slutspelet....om vi hade fler sådana uppenbara felkontrakt skulle Brynäs inte ens nå slutspel och då skulle Granström inte EVENTUELLT kunna sätta sin prägel där.

Granström klarar sig undan kritik för hans historia i klubben, hade han inte haft den hade han varit en av de mest påhoppade spelarna här på forumet.

Sedan är det inte Granströms fel att BZ givit honom 100 000 för mycket i månaden, så jag klandrar inte honom, utan gillar honom.

Säsongen 17/18- Betyg/Omdömen

David Rautio +++ ”Bra när laget varit bra. Dock svackor”
Linus Fernström + ”Är inte på nivån men började bra”

Simon Bertilsson ++++ ” Nästan skadefri. Visat klass...”
Ryan Gundersson +++ ”Pålitlig men kan mera offensivt...”
Lukas Kilström +++ ”Stark. Saknad i kvartsfinalen...”
Elias Fälth + ”Skön karaktär. Jobbigt med skador...”
Jörgen Sundqvist ++ ”Bra krigare. Börjar komma lite efter”
Marcus Ersson ++ ”Levererat ungefär som förväntat”
Lucas Carlsson +++ ”Tagit kliv. Borde fått mer PP-tid...”
Henrik Larsson + ”En spännande värvning som bara kom fel in i det mesta...”
Marc Zanetti + ”Håller inte på SHL-nivå men härlig karaktär...”

Kevin Clark ++ ”Andraårssyndromet...?”
Jesper Jensen + ”Fått galet mycket PP-tid. Omotiverat...”
Drew Miller + ”Felscoutad...?”
Juuso Ikonen ++ ”Höga toppar men djupa och långvariga dalar...”
Linus Ölund ++ ”Varvade upp något i slutspelet men annars trodde vi han skulle lyfta mera...”
Aaron Palushaj +++++ ”En klasspelare...”
Johan Alcén ++ ”Jobbar och sliter. Bra karaktär.får inte ut mycket. Höjer sig i slutspelet...”
Jacob Blomqvist +++ ”Klev fram i några viktiga lägen som en kapten skall göra...”
Jonathan Granström + ”Dålig grundserie. Skadad när HANS säsong började...”
Jesper Boqvist +++ ”Lite mera tyngd och bibehållen snabbhet så blir han en storspelare”
Daniel Mannberg +++ ”Skadad mycket men gjort sin klart bästa säsong i BIF när han varit med...”
Louie Caporusso + ”Fick aldrig visa riktigt vad han gick för...”
Marcus Wästfält +++ ”Kommer in och bidrar som 17-åring. Kommer bli en stor spelare...”
Alexander Bjurström +++ ”Potential att bli riktigt bra..”
Christopher Liljewall + ”Obegriplig värvning. Och på två år...(?) För trög för den moderna hockeyn...”
Samuel Asklöf ++ ”Snabb, rapp och lurig. Bra krigare. Kommer utvecklas..”
Daniel Paille + ”Tragiskt öde för en härlig karaktär. Hade svårt innan skadan. Svårt att anpassa sig till Melins hockey...?”
Ludvig Nilsson ++ ”Kommer in i ett krisläge och sticker ut med sin frejdiga stil...”

honken21: Capo och Miller är två otroliga floppar. Kanske framförallt Miller som både värvades och sparkades under pågående säsong.

Tack för den här säsongen gubbs!

Lika mycket som vi överpresterade i slutspelet i fjol, tycker jag vi underpresterade i serien i år. Jag kan inte tycka att vi haft ett dåligt lag på pappret. Men för många har underpresterat. Palushaj var en värdig ersättare till Lindblom, men Lindblom tog tyvärr halva Clark och halva Jensen med sig. Ikonen för ojämn. Paille försvann. Ölund fick inget lyft. Sen har vi gubbar som vi vet höjer sig i slutspelet... Blomman, Alcén, Granström, som inte bidrar överdrivet mycket i serien.

Bengtzén ska dock såklart inte gå helt fri från kritik. Framförallt Caporusso var en stor gåta.

Blir spännande att se vad som händer i lagbygget nu.

blackredberry: Men han är gravt överbetald. 200 tusen/månad enligt aftonbladet. Med den nivån på lön ska han vara en toppcenter i SHL. Och där är han långt ifrån.

Rumpelstiltskin: Patetiska? Det har varit sedan han kom hit. Ett framgrångsrikt förvärv var Bulan förra året. Har du varit i ide eller vad säger du?

{2064}: Rensfeldt, Jensen, Liljewall. Kedjan som sköt Rögle till SHL ;) Känns som BZ smak.

Bratwursten : Känns som Brynäs nästan alltid kommer 10:a.
Ser vi till nästa säsong så kan man ana att Lakers, Frölunda, SAIK, Djurgården och Malmö kommer att bli riktigt svåra att nå men sen är det nog liknande förutsättningar för ett gäng lag.
Sjätteplatsen blir tuff att nå om inte silly blir bingo.

vad är ni för patetiska individer som kräver ens sportchefs avgång efter EN jäkla dålig säsong?

Om vi backar bandet ett år, vilka trodde att brynäs skulle spela SM-final med det laget? Vem var mannen som låg bakom det bygget?

Kontinuitet vill jag se.

Lesky: Han är en slutspelsspelare. Som inte kommer till i år. Som tidigare kommenterat.

Det är tråkigt, men han är värd det. Han sätter en prägel.

{6984}: Ja, att släppa Fälth är tämligen givet. Det blev inte särskilt lyckat att ge en så gammal spelare ett flerårskontrakt. Tycker däremot man ska signa upp Sunkan ett år till, men han ska självklart inte vara en av lagets bäst betalda spelare.

Lunkan: Boulognern, inte Boulongern....

blackredberry: Jag har inget emot Granström, du missförstår mig. Med med tanke på att tjänar lika mycket som en förstafemma spelare så tycker jag inte att han är värd de pengarna. Granström borde lira i tredjefemman typ och ha betalt därefter. Man kan inte betala honom baserat vad han gjorde för 6 eller 7 år sedan. (Antar att han då också hade mindre betalt) Han gjorde ju någon bra säsong poängmässigt i Luleå och värvades ju hem som en superstjärna mer eller mindre av BZ.

Så när jag skriver "att vi får dras med Granström" är det med tanke på hans skyhöga lön som Sunken också haft, inte pga att jag inte gillar honom. Man måste kunna skilja på person och prestation!

« · 1885938 · »