1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742165 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
KulaShaker: Gävle är ju en alldeles underbar stad 👍👍

Brynäsgubbe: kan bara hålla med. Hade jag bott i gävle hade jag varit på varje hemmamatch. Det känns ju lite surt men samtidigt måste man ha respekt för att folk har familjer och sen kanske ekonomi spelar roll.

En ide med att få dit mer folk vore att på nått sät (ja vet inte hur) sälja vissa platser "en gång till" många ggr när jag tänkt ta med fam på match å vill köpa 3-4 biljetter bredvid varandra på långsidan så finns de bara på rad 1 och 2 å där ser man inte ett skit. När man då skiter i att åka för att se matchen på TV där man då ser bättre än från rad 1 och 2 så ser man att hur många platser som helst gapar tomma på raderna ovanför. Jag antar att de är säsongsplatser så dem borde med nått smart system kunna säljas "igen" om personen som "äger" den inte ska gå.

Dallemas: Bra idé 👍👍

Vissa kanske vet att man inte ska på en viss match.
Då kan man ju få en rabatt oxå.
Har man många sådana matcher skulle man ju kunna få en rabatt på nästkommande seriebiljett.

Många bäckar små...

Dallemas: Iden är förstås god frågan är hur det skulle kunna realiseras? Säsongskortsinnehavaren kanske kunde logga in senast två timmar innan match och klicka i ”kommer ej på nästa match” och sedan kan dessa biljetter säljas vidare.

Dallemas: Dubbelt betalt för stolarna är ju grymt också för Brynäs!! Någon form av premie givetvis till de som återsäljer en biljett men det får förstås inte vara en för bra premie 🤔
Sen de där skitplatserna borde aldrig kosta mer än 100 spänn, familjebiljetter och pensionärsrabatt borde gälla hela arenan inte bara utvalda skitplatser.

{4783}: Känns mer om att Sverige och SHL har blivit ett farmarlag. I förhållande till folkmängd och kvalitet på spelare är Sverige grovt överrepresenterat i NHL. Nästa säsong lär det vara runt 100 svenskar anknutna till någon NHL klubb.
Kanske 30-40 av dessa gör någon skillnad i dessa lag, resten är utfyllnad. Samtidigt undrar SHL-pamparna varför publiken försvinner och kräver bättre ljud o skärmar som om det skulle dölja det grundläggande problemet.
Om SHL pamparna hade lite guts så hade de förhandlat fram betydligt högre övergångssummor för att få NHL gängen att tänka en gång innan de släpar över icke-färdiga spelare eller rena medelmåttor. Sen kan Allsvenskan ställa samma krav på SHL f.ö.
Ta Ölund, vilken spetskompetens kan han bidra med i NHL? Halvdana defensiva centrar finns det massor av däröver. Se Johan Larsson som är klassen bättre än Ölund och som krigar om en olats i 4e linan.
Lucas Carlsson då? Finns massor av liknande spelare i AHL, dessutom är Carlsson alldeles för oslipad (alltför många felbeslut för att det skall funka däröver).
Pengarna lockar givetvis så det är klart de vill åka men alltför ofta blir till priset av en falnande karriär eller en som aldrig ens tog fart.

{2064}: Fast det är väl vad brynäs vill vara? Farmarlag åt nordamerika. Kom in i matchen, hela hockeyvärlden består av köpelag. Spelare drar till sämre ligor sålänge det syns lite extra i plånboken. Om sverige vill behålla sina spelare krävs nog en dubblering av spelarbudget. Fast det lär nog aldrig att hända, kolla hur tokigt folket blev när det blev klart att SHL klubbarna får 16 miljoner extra i TV avtal

Judas11: Alltså KHL är svåra att konkurrera med lönemässigt. Niklas Svedberg till exempel tjänar 11 miljoner och de bäst betalda i ligan runt 50 miljoner. Sen betalar de knappt skatt heller.

{2064}: ”Om SHL pamparna hade lite guts så hade de förhandlat fram betydligt högre övergångssummor för att få NHL gängen att tänka en gång innan de släpar över icke-färdiga spelare eller rena medelmåttor”

NHL säger förstås nej och bråkar SHL så blir det inget avtal alls.

{8399}: ja som sagt ja har ingen lösning på exakt hur men vet att i Nhl har dem en "flik" på nhl.com som säljer säsongsplatser styckevis borde ju kunna funka å nått sätt liknande här typ att man splittar 50/50 mellan Brynäs/privatpers. Finns ju även sjukt många platser på vad jag förstår är sponsor platser bakom soeakerbåset som tamefan oxå jämt gapar tomma men som mig veterligen aldrig går att köpa hur tidig man än är.

{2064}: Ölund kanske ser större utvecklingsmöjligheter i NHL-organisationen.

Tycker ett av grundproblemen är att SHL-klubbarna får lika mycket TV-pengar. Är det rimligt att typ Karlskrona, som nästan ingen betalar för att se, får lika mycket TV-pengar som Brynäs som massvis med personer betalar för att se?

Om TV-pengarna hade fördelats på ett rättvist sätt hade Brynäs antagligen fått 10 gånger mer än Karlskrona. Brynäs, Djurgården och övriga klubbar med många fans borde driva den här frågan stenhårt.

Judas11: Sverige är alldeles för litet för att kunna konkurrera lönemässigt. Det måste till andra metoder.

{8399}: Tänkte mest på NLA. Men visst, om en spelare kunde få uppemot 8 miljoner kr is SHL, hade det funnits betydligt större chans att stanna än att gå till KHL (som inte är CSKA eller SKA)

Peja: Jag tycker att det är helt rätt och riktigt att alla lagen får samma del av TV-kakan då en match kräver två lag. Sen är ju allt som ger en jämn och spännande serie positivt i min mening.

Peja: Jag tycker det är vettigt att det fördelas jämnt, ut ett opartiskt perspektiv.

Sen måste vi börja fråga oss, har Brynäs ett så stort underlag som vi tror? Om vi nu har det varför befinner sig klubben ständigt i mediaskugga? Nyheter långt ner i nyhetsflödet, sällan huvudmatch på cmore. Leksand, AIK ock Djurgåren är mer omskrivna än Brynäs oavsett serietillhörighet.

{8399}: Skapar det verkligen en jämn serie? Tycker du att Brynäs och Växjö är jämna lag? Tror det hade varit betydligt jämnare om vi fått några TV-miljoner mer och dom några TV-miljoner mindre.

{2064}: SHL gjorde ju en framstöt för något år sedan. Var det två säsonger man stod utan avtal? Men inte gav NHL med sig för det, NHL förhandlar inte. Dom vet att spelarna vill dit och för eller senare måste dom europeiska ligorna börja acceptera en låg ersättning framför ingen ersättning.
Minns också stt Boustedt försökte stoppa att spelare lämnade i för ung ålder genom att hindra spelare som lämnar för Nordamerika ifrån att delta i landslag. Han blev ju lynchad av båda media och agenter.

Peja: Knappast växjös fel att vi har 100 ggr bättre sportchef. För en, sparkar vi sällan våra tränare

Peja: Absolut att det skapar en jämnare serie överlag. Alla får samma förutsättningar från start så att säga.

Peja: Hur vet du att nästan ingen betalar för att se Karlskrona? Är det för att ni har mer fans här på hockeysnack? Hade bara blivit en ännu större klyfta om man ska dela upp tv-pengarna som du vill.

Zzz: Jag kan inte förstå varför Karlskrona är förtjänta av massa TV-miljoner eftersom Djurgården, Brynäs etc har skapat stort intresse kring sina föreningar. Tänk om man resonerade på samma sätt om andra intäkter... dela på sponsorintäkter? Dela på fysiska publikintäkter? För TV-publiken är ju i grund och botten också publik och intäkterna därifrån är därför publikintäkter.

Jämnast serie och mest rättvisa förutsättningar skulle vi ju få om alla klubbarna satte in alla sina intäkter på ett gemensamt konto och därefter fördelade samma summa till alla... Men så skulle man aldrig göra. Det är bara TV-publikens intäkter som av någon anledning ska fördelas jämnt ut.

Djurgården och AIK kommer alltid få mest publicitet i riksmedia, eftersom de flesta journalisterna på riksmedia är hemmahörande i Stockholm. Utan att vara särskilt insatt, får jag dock intrycket av att åtminstone AIK:s fans är väldigt mycket mer fokuserade på fotbollen (där de för övrigt inte delar på TV-intäkterna broderligt).

Peja: "Tycker ett av grundproblemen är att SHL-klubbarna får lika mycket TV-pengar. Är det rimligt att typ Karlskrona, som nästan ingen betalar för att se, får lika mycket TV-pengar som Brynäs som massvis med personer betalar för att se?"

Fast hur himla kul är det sen då när KHK åkt ut och ersatts av Leksand och Örebro ersatts av AIK? Nä att dela lika på kakan ser jag som en självklarhet

Peja: Givet Brynäs säsong, kontraktsläget i stort (utsikter för framgång) och pengar som lockar så är valet begripligt. Men att han skulle utvecklas mer däröver är väl knappast troligt. I Brynäs skulle han nog fortsättningvis fortsätta ha en ledande roll som center i 2a femman (eller 3e om vi satsar på en förstecenter typ Scott).

Samma diskussion har förekommit i PL där det varit ett jäkla liv. Mycket vill ha mer typ.
Det går säkert att vikta licenspengarna t.ex. 70% fast ersättning som är lika för alla och 30% utifrån tittarsiffror (kan motiveras med uteblivna publikintäkter). Problemet är väl bara att små orter aldrig kan nå samma siffror som Göteborg, Stockholm eller Malmö. Finns säkert fler invändningar typ supporterskarans accessmöjligheter till Cmore osv.

Peja: Jag kan hålla med dig till viss del. Men det finns ju ligor som helt tappat balansen genom att snedfördela tv-pengarna. Jag tror inte det gör SHL intressantare.

Fast enskilda journalister har inte det inflytandet längre. Allt styrs ju av vilket intresse som finns runt det som skrivs. Det är ju uppenbart så att Brynäs engagerar mindre än andra klubbar. Jag skulle säga att vi är på sen undre halvan rent exponeringsmässigt.
Samma med cmore, det är något med vår självbild som inte stämmer. Jag tror vi behöver vara lite ödmjuka här..

Peja: Cmore säljer ju abonnemang till att se alla matcher där alla lag deltar och det är ju för mig i alla fall logiskt att alla lag då delar på intäkterna. SHL är ju en liga med 14 lag som jobbar tillsammans för att skapa de bästa förutsättningarna för alla.
Jag ser detta som helt logiskt.

{8179}: Tar bara Karlskrona som ett exempel, i och med att de uppenbarligen har väldigt få sympatisörer. Det finns självklart människor som håller på Karlskrona och betalar för att se de, men det är knappast särskilt många.

Större klyfta om TV-intäkterna avspeglar publiken? Ja, kanske... Men samtidigt är det upp till varje klubb att hitta sina egna intäktsmöjligheter. Exempelvis Växjö har ett företagsklimat som gör de starka på sponsorsidan, och en kommun som går in med väldigt mycket pengar (säkerligen också kopplat till företagsklimatet eftersom det förstärker kommunens ekonomi). Luleå har en spelkille som har gått in med ett antal miljoner, Malmö har haft Percy och så vidare.

Jag är positiv till alla investeringar inom hockeyn, tror man skjuter sig själv i foten om man driver en business och inte är positiv till att människor investerar i den. Men det gör självklart att klyftorna blir större.

Kollade Bifsilly nyss helvete vilken forward uppsättning vi har klar till nästa säsong, tror övriga lag är ruskigt rädda för oss, lyssna på dessa namn bara. Alcen,Blomman,Granis,Westfelt,Bjurström,Jensen,Asklöf,Liljewall,Mannberg,Nilsson

Dallemas: Respekt

Zzz: Jag vet, men droppen urholkar stenen. Det gäller att vara stenen i skon och hela tiden ligga på.
Svenskar generellt är usla på affärsförhandlingar då vi är så extremt konflikträdda. Vi funkar bra i FN men sämre i tuffa förhandlingar.
Det är värt att lägga ut några miljoner på amerikanska advokater, lobbying osv. för att flytta fram positionerna.

Några namn försvann såsom Liljewall, Mannberg å Nilsson

{2064}: Jag vet men SHL har ingen chans. Det slutar ju bara med att spelarna skriver ettårskontrakt eller förhandlar in klausuler. Vägrar SHL det genom samordning är det inte omöjligt att fler spelare lämnar för andra europeiska ligor.
Det är så många som springer NHL:s intressen.

Jag tror faktiskt att den enda möjligheten vi har och är på väg mot är att spelare själv börjar inse att man gör bättre i att stanna något år extra. Misslyckade graden kommer att öka markant med den takt och kvalité som NHL tar över spelare som det är nu.

Sen gör väl USA som dom vill i FN också 😀.

Dallemas: De du nämner tillhör väl knappast Silly, att tro det är däremot silly.

Jag hoppas på flera 1&2 generationens invandrare som sprider ett kulturellt mångfald i BIFs nästa års lagbygge. Jag är faktiskt för inkvotering här. Bör ligga helt i linje med EN BRA STARTS värderingar.

{8399}: Jobbar tillsammans för vadå? Öka intresset för ligan? Då borde man väl även dela på intäkterna för den fysiska publiken? Detta upplägg gynnar bara klubbar som egentligen inte förtjänar TV-intäkterna som de får, och missgynnar de som blir grovt underbetalda på grund av fördelningsprincipen.

xxx BIF xxx: Det behöver du inte vara orolig för. Alla importspelare är väl "typ" invandrare?

Lundgren blir ett stabilt nyförvärv. Nu vill jag se Kolan, Rensfeldt, Molin och en riktigt bra målvakt. Synd att Brynäs har så många forwards på kontakt, tror såna som Edwin Hedberg eller Possler skulle kunna vara bra nyförvärv men är inte läge att ta in den typen av spelare nu. Samma sak med Brodecki, han gör 8 mål trots väldigt begränsat med speltid, han vore spännande att se någon annanstans.

Med de stormar runt BIFs damlag - kanske daga bryta mönster? Tänk om BIF lyckas bryta fördomar i samhället och kan ställa upp ett brett dam-lag.

Får ishockeydamer ha burka under hjälm och hockeyutrustning?

Zzz: Jo det är klart det måste vara fler samordnade aktiviteter. Men vi måste ta bort bilden av Sverige som ett land som bara sprutar talanger, en källa att bara ösa ur. Det borde ligga i NHLs intresse också men tänket är oerhört kortsiktigt. Det är SHLs och förbundet förbannade skyldighet att se till att NHL inte kommer billigt undan.
Det handlar minst lika mycket att om att ta diskussionen med den månghövdade agentskaran också, de är en stor del av problemet.

Peja:
Ja arbetskraftsinvandring positivt såklart, inte bara inom hockeyn, men inte många andragenerstionens invandrare i den gruppen.
Det jag menar är att fotbollen har väldigt många talanger på elitnivå som är 1/2generationens invandrare (eller längre såklart), men färre inom hockeyn. Måste finnas en enorm potential för hockeyn att hämta talanger ifrån. Att gå i bräschen här gör fler potentiella talanger söker sig till idrotten. Men det behövs hjältar i A-laget.. ..dessa bör vi kvottera in i laget!

Peja: "Jobbar tillsammans för vadå? Öka intresset för ligan? Då borde man väl även dela på intäkterna för den fysiska publiken? Detta upplägg gynnar bara klubbar som egentligen inte förtjänar TV-intäkterna som de får, och missgynnar de som blir grovt underbetalda på grund av fördelningsprincipen."

Jag skrev ju det ju i inlägget men här kan du läsa det om du nu missade "SHL är ju en liga med 14 lag som jobbar tillsammans för att skapa de bästa förutsättningarna för alla."

Peja: Sjödda vill fortsätta som huvudtränare enl GD. Men BZ verkar titta på alternativ.

{2064}: Intressant!

Zzz: Det blir inte bättre av att Hemlin krälar i stoftet och tittar storögt...

{2064}: Då är det klart att Palmberg lämnar Hästen. Tro om Bengtzen fortfarande är intresserad?
www.hockeysverige.se/2017/12/06/uppgifter-brynas-intresserade-av-poangkung/

{2064}: Nej så är det. Förstår inte hur SHL kan acceptera att scouterna har kontakt med spelarna under säsong. Helt sjukt att dom ringer upp spelarna efter matcherna och coachar dom.

{8399}: "SHL är ju en liga med 14 lag som jobbar tillsammans för att skapa de bästa förutsättningarna för alla."

Tycker tyvärr inte det besvarar frågeställningarna som jag lyfte upp, det är bara en klyscha som dessutom inte stämmer. Det är ju inte så att SHL-klubbarna jobbar tillsammans med allting för att skapa på bästa förutsättningarna för alla...

Peja: Vad menar du med att de inte jobbar tillsammans med allting för att skapa de bästa förutsättningarna för alla? Hur då klyscha som inte stämmer? Har du hört nåt annat?

{8399}: Klubbarna är konkurrenter. En extrem klyscha att allt som Brynäs gör skulle göras i samarbete med alla andra klubbar i syfte att gynna alla. Tror du Brynäs typ värvar spelare utifrån de premisserna?

Peja: Jag läser vad du skriver men jag anser att du har fel. SHL jobbar för alla klubbars bästa är min övertygelse.

{8399}: Fast det är ju uppenbart att TV-avtalet gynnar somliga och missgynnar andra. Så för allas bästa? Det kanske är avsikten men i slutändan är det inte så i verkligheten.

« · 1885938 · »