1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 736180 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Clarence: Efter EN match? Han producerade bra sett till sin roll i laget i fjol. Tyvärr så kom ju hans pappas bortgång med i hans tankevärld så det kanske inte är så konstigt att han inte "levererade" under en period. Det är fortfarande människor och inte maskiner som spelar i Brynäs.

Inkazar: lite ljusare nyheter är att det verkar bli rejält tryck nästa torsdag när Djurgården kommer! Hittar inga platser där man kan sitta breve varran redan nu! :-D

EDIT: glöm det. Var tydligen 2för1 som inte gick att få breve varran.

Någon som läst artikeln i GD om publikläget imorgon? Jag undrar hur bra koll Brynäs marknadsansvarige verkligen har på hur mycket folk en premiär brukar dra i Gävle. Han säger sig vara chockad över att man bara sålt 4500 biljetter hittills. Man räknar med ca 5500.

Premiären 2012 kom det 5273 mot Växjö (säsongen efter SM-guldet). 5709 åskådare mot Skellefteå 2013 (Skellefteå drar alltid mycket folk i Gävle). Året efter hade man Leksand i sin hemmapremiär (=fullsatt) och förra året spelade man på en fredag mot Frölunda (7132 personer).

Tittar man historiskt är det inte på något sätt anmärkningsvärt att det kommer 5500 personer imorgon. HV brukar generellt sett heller inte vara ett publiklag i Gävle. Att man firar 50 år av Gavlerinken tror jag knappast gör att en särskilt stor skara människor helt plötsligt vill betala minst 220 kr per biljett. Man bjuder på tårta och visar en film om Gavlerinken innan nedsläpp...

Skrubben: 50-års firandet borde ha lagts till en lördagsmatch kan man tycka. Man kanske borde ha tagit fram ett Jubileumsöl med. Det hade varit ett trevligt inslag.

Skrubben: dessutom är nästa hemmamatch mot Dif. Och det några dagar efter löning

Inkazar: Ju mer jag tänker på det, desto sjukare tycker jag att det är att Brynäs marknadsansvarige är ”lite chockad” över publiksiffran imorgon. Är han ny på jobbet eller?

Det känns sjukt onödigt att elda på i media att det är en publikkris när det inte är det.

Clarence: kallar du paille för spelfördelare? Då har du nog inte sett många brynäsmatcher

Skrubben: Dessutom osedvanligt korkat uttalande. Han drar verkligen sitt strå till stacken vad gäller att dra ner hajpen för matchen. Som marknadsansvarig.... Skämskudde!!!! Det han skall göra är att tona ner det faktum att få köpt biljett. Att det troligen kommer landa på 5 500 pers och att det är vad man kan vänta sig en torsdag fyra dagar före lön mot ett lag som brukar ha svårt att dra folk i Gävle. Dessutom skulle han kunna peka på att Djurgården väntar runt hörnet.

Riktigt knasiga uttalanden som skapar negativt skimmer över hockeyn och Brynäs i Gävle. Avgå!!!!

bradberry: håller med. Klumpigt uttalande av honom... skärpning!!!!

Chris11: AVGÅ ALLA

Peja: Håller med dig om det du skriver. Jag vill dock hävda att talangmässigt är Boqvist och Dahlin relativt likvärdiga. Frågan är hur de utvecklas i denna viktiga ålder. Förra året gav Dahlin ett klart försprång och för varje månad som går där Dahlin spelar SHL och Boqvist spelar i J20 så kommer deras utveckling att ske i olika takt.
Hur Boqvist är som seniorspelare vet vi ju inte ännu. Vi vet bara att han är sensationellt bra på juniornivå.

Att Dahlin kommer att gå som etta eller möjligen tvåa är ju gjutet. Det kan tyckas att det inte spelar så stor roll om Boqvist går som 2:a (som vissa rankar honom) eller 12:a ur "vårt" perspektiv. Men agenter m fl runt Boqvist kommer naturligtvis också förstå att utvecklingen blir bättre i en klubb som vill spela en spelskicklig back i A-laget. Av den anledningen är nog problemet kanske närmare och mer påtagligt än man kan tro vid en "hastig" betraktelse. Det skulle verkligen göra ont i min Brynässkäl om vi skulle tappa AB till en annan klubb.

KalleTeodor: Så här säger Melin om Boqvists chanser:
"Boqvist skulle absolut klara av att spela men sen har vi haft några skador direkt på backarna (förutom Fälth) och det är svårt att ställa över etablerade backar och lyfta upp en spelare som inte spelat en enda match – och knappt tränat med oss."

På ett sätt förstår jag Melin. Det är svårt att gå fram till Sunken och Zanetti och säga "Ni har varit för dåliga, nu lyfter vi upp en kille från J20 istället". Men samtidigt kan det vara sådana beslut som behöver tas när vi har en talang av denna kaliber som väntar på sin tur. Som det ser ut just nu krävs det att 4 backar är skadade samtidigt för att Boqvist ska ta en plats. Det är inte många matcher per säsong, om ens någon, som det händer.

Skrubben: Melins resonemang känns ändå lite fel, det är väl hans fel att Boqvist inte har spelat eller ens knappt tränat med A-laget?
Är övertygad om att Boorken hade kickat någon etablerad för att göra plats åt Boqvist men samtidigt väldigt få coacher som agerar på det sättet.

KalleTeodor: Det som vi vet om Boqvist och seniornivå är att Melins bedömning är att typ Sundqvist och Zanetti, i alla fall just nu, är bättre än Boqvist. Och vi vet mycket om Sunkan och Z... så vi vet mer än ingenting.
Med tanke på att Boqvist håller oerhört hög klass med pucken är det en kvalificerad gissning att Melin anser att han är för dålig i spelet utan puck.
Men jag ser ingen anledning till oro. Om Boqvist inte har SHL-debuterat om ~3 månader kan vi börja bli oroliga.
Tror dock inte Brynäs riskerar att tappa honom till en annan svensk klubb, men om han går högt ökar risken att NHL-klubben vill placera honom i AHL med vissa inhopp i NHL.

Skrubben: tränar han inte med A-laget? Varför? Nu förstår jag ingenting.

honken21: Han tränade med A-laget idag, men det var för att fylla ut så att dom hade 8 backar.

Peja:
Brynäs sitter i en konstig sits här tycker jag. Den är att jämföra med Markström, om man spelar AB nu, och han inte håller i spelet. Så har man ju klart försämrat hans draft och karriärchanser.

Sen är det ett problem med jämförelsen med RD. Alla människor är olika i utveckling.
Jag är helt säker på att Brynäs har en bra plan för att spela in AB.

FORZA BRYNÄS IKVÄLL !!!!!!!!!!!

mk: Det är väl egentligen mer aktuellt att jämföra Adam med Sunken och Zanetti, eftersom det är dessa han konkurrerar med. Har svårt att se att han skulle göra det sämre än nån av dessa.

Peja: Jäpp håller med i den analysen även om jag gissar att anledningen till väntan med A-laget främst beror på att man vill ha honom bättre förberedd på det fysiska spelet. Kanske lite extra så med tanke på broderns skada. Jag kan medge att det skulle kännas lite obehagligt med Anton Hedman eller Joel Lundqvist i ryggen på Boqvist när han ska hämta puck i sarghörnet...
Det och förstås det faktum att truppen är full och att prio 1 är att spela de spelare som ingår i truppen.
Att man relativt kontinuerligt låter honom träna med A-laget ger ju hopp om spel så småningom och även bättre chans till utveckling.

Skrubben: Ett till inlägg i frågan angående Boqvist och hans chanser i truppen.

Min egen högst personliga åsikt är att man borde lyft upp Boqvist i A-laget istället för att ta in Henrik Larsson. Det säger jag inte för jag tycker att Henrik är dålig. Tvärtom så tror jag att han har potential att bli bättre än Pudas. Ändå kan man se att även han har en del anpassning att göra för SHL-spel och jag hade hellre sett att AB fått göra den anpassningen då hans potential är ännu större. Vi pratar om en spelare som i talang ligger på Bäckströms eller EK65 nivå.

Nu var det lite av en prestigevärvning av Bengtzén som förstås är svår att klandra men jag tycker att han gjorde fel avvägning i detta fall.

Som truppen nu ser ut får man ha respekt för att Melin i första hand spelar de som har kontrakt. Men som Peja var inne på så kommer det nog ändå att bli något tillfälle framöver med CHL-spel etc.

Min tanke är att grejen med Melin är ju att hans styrka ligger i att bygga lag, att få alla att må bra och dra åt samma håll. Därför gillar han inte förändringar i truppen. Därav hans kommentar angående MJ och vilja att ge Sunken och Zanetti en ordentlig chans. På gott och ont förstås. Med det sagt tror jag ändå att vi kommer få se AB i truppen vad det lider.

moment22: Vilket kan vara både en styrka och en svaghet. Det innebär att i realiteten att det krävs rätt mycket för att nödvändiga förändringar skall ske.
Det är ett lite intressant område i sig, att se hur spelarna reagerar på två så fundamentalt olika tränare. Brynäs hade enormt hög frekvens förra året och mycket tack vare Bulans driv i båset. Nu blir det mer upp till spelarnas inre driv att bibehålla det, men frågan är om det ändå inte inverkar mentalt på killarna?
Att behålla Sunken av rent nostalgiska skäl svider. Det gjorde nästan ont i Brynässjälen att se honom på isen sist, det är inte så man vill minnas honom.

bradberry:

Varför ska Brynäs vara nöjda om det kommer 5500 på en hemmapremiär?
Vi möter SM-final motståndarna. Har ett spännande lag.

Leksand hade lite över 5800 igår hemma mot Södertälje.
Vi borde inte nöja oss med färre åskådare.

Enaranger: Vore tråkigt om vi inte kunde komma upp till 6000.
Jag tänker mailbomba ALLA mina kompisar. Det är ju f-n säsongspremiär och ett jubileum.

{2064}: Hårt drivande ledare som Bulan, eller Boorken för den delen, behövs i tider av förändring. När man sedan skall förvalta den åstadkomna förändringen är det inte alltid säkert att det är samma ledarskap som behövs. Förmodligen är det därför inte helt fel att Bulan lämnar. Vi är honom stort tack skyldiga för det han gjort.

Petrov: Absolut, tycker också det är bra att vi får en ny röst. Det intressanta är att se hur spelarna reagerar på skillnaderna.

Enaranger: Vem har sagt att Brynäs skulle vara nöjda?

Då har du missförstått poängen i mitt inlägg. Mitt inlägg handlade om signalerna som Brynäs marknadsansvarige sänder till allmänheten med sina uttalanden i lokalmedia, inte om huruvida Brynäs skall vara nöjda eller inte. Däremot så tycker jag att omständigheterna gör att det är förståeligt att biljettförsäljningen varit relativt skral:
- Fyra dagar före lön.
- HV har aldrig dragit folk i Gävle.
- DIF- match nästa vecka. Då har folk såväl större intresse som mer pengar...
- September/Oktober generellt sett dåliga publikmånader. (dock balanseras d kanske upp av att d är premiär)
- Gävle och framgångsvanan... Gävle är en hockeystad. Intresset är utbrett. Men vi ÄR VERKLIGEN bortskämda. Många avstår att ta sig upp till rinken om det inte känns tillräckligt hett... Kollar tv istället...

Petrov: Tydligt exempel i Växjö där detas gamla tränare var mer en Bulan-typ, bra under ett tag men en lugnare Hallam har tagit Växjö till en högre nivå.

Nu ligger det ju såklart mer än bara hur personen är i det men ändå intressant tycker jag.

Angående Larsson istället för Boqvist tror jag det är så enkelt som att Boqvist kommer försvinna väldigt snabbt medan Larsson är en back att bygga på i framtiden.

SWEATT: Boqvist in som sjunde idag!

SWEATT: Synd att Berra av alla människor ska vara sjuk idag bara.

Läser på GD:s blogg att man kommer rulla på 7 backar. Adams första sekunder i A-lagströjan får man uppleva på plats ikväll alltså. Bara hoppas att han gör så bra ifrån sig så att han tar Zanettis plats dom kommande matcherna.

Skrubben: Fan så roligt! Hoppas verkligen att han vågar ta för sig nu.

Tyvärr så är nog Bertil tungan på vågen idag, vem ska städa framför vårat mål?
Zanetti som mera står på knä eller ligger på rygg, Sunken som är lika rapp som en finlandsfärja eller Larsson som hittills vart lika klen i kroppen som Mannberg..

Ne tyvärr 1-4 ikväll och tårtan i halsen och champisen spilld på magen tror jag.

bradberry: "Men vi ÄR VERKLIGEN bortskämda."
Nja, är vi? Allting är relativt. För 35 år sen hade man kanske kunnat säga så efter de osannolikt gyllene åren med 10 SM-guld på 17 år 1964-1980. Men på 37 år sen -80 har det blivit 3 guld och många motiga hundår, då vi varit långt ifrån bortskämda på framgång.

Jag undrar hur många förluster och baklängesmål det kommer kosta innan tränarna ser det vi alla sett - Sunken och Zanetti håller inte SHL-klass...

Sunken är för gammal för att komma tillbaka från en så pass lång skada. Han var gränsfall för långsam redan när han blev skadad. Att sen komma tillbaka ett helt år senare i en liga där spelet blivit ytterligare lite snabbare, det är jävligt svårt. Tror tyvärr han har gjort sitt på den här nivån. Iaf i ett topplag.

Nej, Bertilsson kommer inte att spela alla matcher den här säsongen heller. Otursförföljd spelare, väldigt tråkigt. Zanetti i första backpar låter ju dock som ett skämt modell 1 april.

Ersson måste vara skadad eller?

Anders Berg: Han har ju spelat med J20 så... om han inte är skadad och man väljer att lyfta upp Boqvist istället (tycker det är rätt gjort) så skulle Ersson nog må bra av att lånas ut till Allsvenskan.

Förresten så kommer corsi i Växjö-matchen om ett tag!

Rodrigo: vadan denna hype om Boqvist? Erson är en väldigt kompetent back som borde vara ordinarie.

{6984}: Ja, jag rankar Ersson över både Sundqvist och Zanetti i dagens läge men tror att Boqvist har större potential. Hur han är i dagens match får man ta med en nypa salt men potentialen finns där.

Han har ju ändå blivit rankad som potentiell tvåa och fyra inför nästa draft så det är ju solklart att det blir en hype kring honom. Svårt att bara förbi se det.

{6984}: Så här är det med talangen Boqvist mot för Erson Sunken Zanetti!

Boqvist kommer likt Dahlin i Frölunda göra missar och spela vågat i fel lägen ibland så klart, men dom kan skapa på egen hand och även spela igång anfallen på ett helt annat sätt än trion jag nämnde!

Sunken Erson Zanetti gör ju missar och hänger inte med ibland heller men skillnaden är ju att dom kan inte reparera med nå offensiv briljans på nå vis som ju pojken Boqvist verkligen kan.
Men kom ihåg att han har nyss fyllt 17 hehe

Rodrigo: Riktigt kul att Adam får chansen ikväll! Ska bli spännande att se hur mkt han får spela.

5000 sålda till ikväll i nuläget.

{5504}: Faktum är att Ersson var nästan fläckfri under slutspelet. Han gjorde det enkelt och fick ut puvken ur egen zon utan att krångla till det. Något de flesta av våra ibland väl överkonstruktiva backar gör. Man kan inte förvänta sig att man dlall vända spelet och anfalla varje gång man erövrar puck i egen zon. Ibland måste man fokusera på att få ut pucken och få en chans att byta spelare. Allt för ofta blir bli fastcheckade och tvingas spela långa byten i egen zon. Det märks väldigt ofta när Zanetti eller Sunken är inne men även Gunderson brukar kunna ställa till det för sig. I tisdags var det Berra och Zanetti som krånglade till det med mål i arslet som följd.
Så man ska inte underskatta enkelt spel. Nåt Ersson är väldigt bra på.

Hyfsade förväntningar på Boqvist. Fysiken såklart ett frågetecken, men tror han kan ge oss ytterligare en dimension i vårt spel.

{6984}: håller absolut Ersson högre än Zanetti. Vanligtvis även högre än Sunken men tycker han gjort det bra på försäsongen och senast.

Lindström: Vem vet, det kanske säljer några biljetter extra också? När vi 6000?

{2064}: Något som jag retar min på är "Vi mot världen" känslan som helt saknas.

Idag så är alla spelare halvtjenis med varandra, inte fan skulle Tigern eller Salming småpratat med nån i motståndarlaget.
Hat kanske är fel ord men mera rivalitet behövs, ska vara mera känslor och markeringar. Åker nån och ful smäller på nån av våra "stjärnor" så ska det straffas direkt, eller under i matchen.
OBS jag förespråkar inte fighter eller den typen av spelare, men Granis kan inte såsa runt och vänta på bättre tider.
Hans jobb är att vara polis/retsticka och det får han betalt för, mer än att han ska hänga 40 baljor.

Eller är spelarna/ledningen för mätta/ointresserade?

CMORE gör allt för att du ska sitta hemma i soffan och titta INTE ta dig till arenan. Klubbarna måste hitta vägar runt det fast dom får hiskliga summor av just CMORE.

« · 1836306 · »