1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 743455 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Dags att mentalt börja förbereda sig på en tråkig hockeysäsong. Ut med alla känslor och försöka blocka bort all frustration och ta allt med en axelryckning. Ibland hejar man på ett så dåligt lag att man bara kan skratta åt det. Något lag måste ju vara sämst.

Brynäsgubbe: Bäst hittills denna säsong är Lövens vändning mot Leksand. Alltid något.

Mitt med Brynäs grupp ska ha en tuff ledare ingen jävla sengångare tacka fan att spelarna gillar honom när dom aldrig en rejäl jävla utskällning!
Blir en myskänsla av hela gruppen!

Ångest !!!

Anders Berg: godnatt.. det är alltså detta man gått nästan fem månader och väntat på..

Brynäsgubbe: Det här är en normalsäsong sett till de senaste 30-40 åren. Om 4-5 år kan det bli roligt igen.

Fyfan vad det gör ont nu. Kom igen nu för i helvete, eller skicka Melin på tippen & starta om.

Davey85: Känns som att vi inte har något spelsystem... Finns inga linjer, ingen kontinuitet. Var lika på försäsongen fast vi vann... Då var det lika med skillnaden att individuell skicklighet räddade oss genom att vissa klev fram och gjorde mål... Som Wikegård säger, kommer såna här fyra matcher mitt i säsongen må det vara hänt. I början är det känsligt, på gränsen till katastrof... Matchen mot Lakers är godkänd. Efter det har det sett väldigt illa ut...

{5915}: Du har HELT rätt. Kvalserien eller ut i kvarten - det är Brynäs IF i genomsnitt. Så att säga.

Davey85: Klart fall framåt spelmässigt idag, lag i motgång har aldrig flyt heller. Med skador på Fälth, Bertil, Boqvist och Ikonen samt en del bleka bärande spelare på isen blir det tufft att vinna.
Den här motgången har vi nytta av framöver, stärker laget när den har vänts till nåt bra.

bradberry: nu lär de hända något bengtzen kan väl gå ner å skälla lite

blackredberry: Detta var inte det jag hoppades på . Ser mer än lovligt lojt ut . Detta kan gå åt helvete . Ingen nämnd å ingen glömd . Blir nervöst när vi ska se laget på plats på lödag i Örebro . . Någon fler som ska dit?

Huge: Skadorna känns som en dålig bortförklaring. Alla lag har skador och Boqvist är ju till och med ersatt av en bättre spelare (MJ).

Brynäs föll ihop efter 1-2-målet. Svagt.

Hv71 - 8 insläppta på 5 matcher. Brynäs - 16 insläppta på 4 matcher.

Nånting är väldigt annorlunda jämfört med förra säsongen. Då åkte till och med små spelare som Ikonen, Asklöf och Clark runt och vann närkamper mot bra mycket större spelare och slog in returer efter rejält krigande.

Den enda jag har sett som visar tillstymmelse till vilja nu är Granis.

Melin har inte nått fram.

Forsberg 1978: Känns lite Beppes godnattstund med Melin. Hoppas att Sjödda kliver fram i båset.

Melin ”vi släpper två märkliga från blå”
Vad gör man då?
1- Större backar som ORKAR hålla rent framför mål
2- Bätte målis, en som kan stå på huvet & hålla dom kvar i matcherna

Davey85: Små, snabba energispelare är högpresterande med Bulan-hockey. Var samma sak när han och Rönnqvist coachade uppe i Luleå.

Om ni var på plats idag och kunde bevittna det jag såg i Brynäs bås sista 10 minuterna så hade alla här enats om att byta ut Melin nu på direkten!...

Han stod blixtstilla på samma plats utan att säga ett ord till spelarna!! Inte ett jävla ord... Tar sen timeout och skickar då fram Sjödda och backar själv bak...

Varför ska han vara kvar???

Jag tycker Roger balanserar laget helt fel. Sammansättningen av kedjorna har inte tilltalat mig alls... Han har ju spelarna... Balansera rätt!!!!

Clark Jensen Paille
Palushaj Ölund Ikonen
Blomqvist Johansson Caporusso
Alcén Granström Asklöf

Peja: Vi hade tre spelare med landslagsmeriter borta. Ljung,Brodin och Tom. Så nog rätt lika där.
Vad hände hos er mellan period 1 och 2. Ni kör över oss i första och Adam håller oss kvar i matchen.
Bte vilket fynd Jeppe P är!

Fanns en hopplös känsla i våras också när vi hade en svacka på 6-7 matcher. Betyder ingenting över en säsong, borde vi ha lärt oss. Spelarmaterialet är bra. Men spelet sitter inte och formationerna sitter inte. Det kommer komma.

{7003}: Haha, du gör iaf skäl för ditt nick...

munkas: Målvaktsmatchen förloras i stort sett alltid. Sandström kanske inte kan lastas för något av målen, men som vanligt är det skumma puckar som går in bakom honom. Förvånad över första målet idag, moderna målvakter släpper ju väldigt sällan in puckar längs isen såvida de inte går mellan benskydden. Moderna målvakter brukar täcka i stort sett allt längs isen.

1-2-målet är svårt i och med att pucken tar på Kilas skridsko, men touchen sker ändå tillräckligt långt ifrån för att Sandström har en viss chans att reflexrädda. Det hade dock varit en riktig \"idioträddning\".

1-3-målet i stort sett otagbart, det skottet måste täckas av utespelare som försöker men misslyckas med att täcka vilket skymmer målvakten totalt.

bradberry: Väldigt tidigt på säsongen men det gör redan ont att se Brynäs spela hockey. Jag vill tro och hoppas att vi vänder runt detta. Har alltid förespråkat tålamod och ge spelare förtroende även i motgång.

Det här laget är bättre än så här. Allt kan inte hänga på att vi tappat Bulan och Lindblom för då är ju laget snuskigt felbyggt.

Huge: ja det var med självinsikt och glimten i ögat som jag ändrade mitt nick i förrgår.. :p

Zappaholic: vill se MJ ihop med palushaj

{7003}: Det är som Mitell sade om Melins AIK, energin och farten saknades helt under och AIK är klart tuffare i år.

Tippar på att Melin får tre matcher till innan han ryker. Vinner vi på lördag mot Örebro & sen mot Karlskrona då kanske vi är på G igen. Men! Torsk kommande två, då är det dags att se över båset!

honken21: Håller inte med. En svacka mitt under säsongen, som dessutom kunde förklaras med olyckliga omständigheter (tränaren blev klar för annan klubb, Paille blev tvungen att dra hem till Nordamerika etc), är en helt annan sak än att få en dålig säsongsinledning.

Dåliga säsongsinledningar gör att man hamnar i uppförsbacke och måste kämpa ur underläge. Det är mycket stressigare än att gå från toppen till mitten som Brynäs gjorde under fjolårssäsongens formsvacka.

Och, eftersom Brynäs låg i toppen innan förra säsongens formsvacka, visste vi ju också att det laget hade kapacitet för toppen. Den kapaciteten vet vi inte om den här säsongens lag.

Det kanske är detta som är den normala nivån för den här säsongens lag? Hur vet vi att det bara är en formsvacka?

Huge: Fan du är ju värre än Friggebo! "Nu tycker jag vi gemensamt i denna sal sjunger, we shall overcome!" Jag upplever också att det här var nyttigt för laget. Otur, oflyt, ostuds, oskönt, osexigt och allt. Dina analyser är gudomliga. Finns nog ingen som kan skriva så intetsägande och slå in så många öppna dörrar som du, Tack! Tack Huge! PS, skriv inte 400 inlägg som är extremt långa och intetsägande för att hävda din rätt, jag orkar inte.

honken21: Skillnaden är stor. Då hade vi bevisat att vi kunde spela grym hockey hela hösten och december. Då handlade att komma tillbaka till ett spel som fanns. Nu vet vi ju inte ens om det finns ett spel där...

Viss skillnad på backarnas agerande framför Fasth.
Ser ut som dom sysslar med en annan sport...

pekka85: Du får väl scrolla förbi Huges inlägg så slipper du bli irriterad och provocerad.

Det är mitt tips i all välmening. Jag scrollar förbi en hel del inlägg jag inte orkar ta mig igenom eller som jag vet kommer reta upp mig.

{7003}: Vad menar du? Melin är ju taktiskt överlägsen Bulan. Han kan till och med kommunicera sin taktik med telepati.

pekka85: Sån tur då att den store hockeytänkaren pekka85 finns härinne,som kan leverera objektiva och klarsynta analyser, fulla med meningsfulla åsikter.
Kan vi inte få höra 400 fler inlägg där du grina och klagar som en 5-åring som tappat sitt lördagsgodis, så fort det tar emot det minsta?
Nä, förresten, gör inte det. Jag orkar inte höra dom...

Brynäsgubbe: Melin är ju en erkänt duktig taktiker och matchcoach. Men han kan ha tappat gnistan. Tyckte han såg trött ut sista säsongen i AIK.

Så.... idag har vi ju fått svar på många av sakerna som diskuterats här inne sen senaste matchen..

Ämnen som:

* För dåliga målvakter eller inte? Eller är det styrningar på alla puckar som Sandström kastar förbi sig match efter match? Eller är det osynliga Molgans fel?

* Är Melin verkligen en tränare för detta Brynäs?

Svar:

* Sandström är för dålig. Sluta rotera. Gör Rautio till förstakepper och låt han stå vidare match efter match så han kan bygga upp en kontinuitet i sitt spel samt självförtroende.

* Roger är precis som vi många reagerade på vid anställningen totalt icke auktoritär och besitter inte förmågan att vända en rejäl negativ trend. Idag såg det på riktigt ut som att han bara ville försvinna från båset sista perioden. HAN SKA JU FÖR FAN TA ÖVER BÅSET OCH FÅ SPELARNA ATT VAKNA. Det är hans jobb. Allvarligt, han skicka till och med Sjödda för att ta timeouten.

Så åter till frågan, Varför ska vi ha Roger kvar?

Peja: Som Wikegård och Sanny är inne på: en sån här motgång i början av serien gör att man tar den på mer allvar och tidigt ventilerar vad som är fel.
Lättare att nonchalera en sån här motgång/svacka mitt under säsong, vilket kan vara farligare i det långa loppet.
Håller även med studion (vilket jag själv tidigare varit inne på) att det smugit sig in en liten övertro på det egna laget iom framgången ifjol, nåt som genomsyrat hela förening från BZ ändå ner till materialaren sas. Säkert inte nån medvetet, dock nåt som kan vara svårt att värja sig emot när man kommer från en framgångsrik säsong.
Sen är det självklart att skadorna på Ikonen, Fälth, Boqvist och Bertilsson påverkar laget och Melins möjligheter att skapa nån sorts trygghet och konsekvens i spelet och formationerna. Att påstå att skadorna på dessa spelare är en "bortförklaring" känns inte seriöst.

bradberry: Brynäs känns lika välkomponerat som hummerglass eller Adam Alsing som arga snickaren... Eller så har spelare som Blomman, Öhlund och Paille kört sommarträningen med Tyler Arnason. De är helt under isen.

munkas: tur man är sliten annars hade det varit omöjligt att somna

munkas: Du får ge laget mer än fyra omgångar, munkas.

munkas: HAHA... glömmer ALDRIG bilden på Arnason tillsammans med tre damer runt ett bord på nattklubben ("exklusiva") Goya i Expressen!

HAHA

Vilka minnen!

Brynäsgubbe: Tycker du verkligen Brynäs är det sämsta du vet?
Adam R storspelar i första och tyckte Brynäs såg riktigt vassa ut, så helt klart finns det kvalitet.
Men förstår det blir snack om Melin ut när många va skeptiska innan säsongen redan.

Känns iallafall inte spännande med Melin 2017-18 lär jag väl säga men ge han några matcher till=)

{5504}: Se så...återgå till ert forum eller så sätter du in dig i det faktum att ni Djurgården är en puck ifrån SM Guld, tappar er tränare och anställer en tränare som hade sin peak för ca 18 år sedan och som dessutom har auktoritet som en tredjeklassare och gömmer sig i båset... lägg där till att ni torskar de 4 första matcherna under vederbörande tränare..

Förstår att det är lätt att gå in och skriva det där...Hade det varit Djurgården så hade redan Melin fått garageporten vandaliserad innan gryningen imorgon.(vilket såklart är galet fel)...

Så låt oss vara bittra och vela ha en radikal förändring redan nu... eftersom Melin inte ens sista 10 min ikväll kunde förmå sig själv att öppna munnen trots att det är hans jobb...

munkas: vad vi kommer att skratta åt den här starten i april när SM-guldschampangen korkas upp, Sandström blir årets målvakt & Melin får stadens nycklar...

Zappaholic: Skulle du inte ha scrollat förbi det inlägget? 😉

{2064}: Beror på vilket du menar? Munkas inlägg var inte det minsta provocerande utan jag tyckte med all önskvärd saklighet att han skulle ge laget lite mer tid :-)

bbbb

{7003}: Men hallå experten, jag säger ju att jag förstår ni är bittra och att jag själv inte hade vela fått in Melin säsongen 17/18.

Sluta vänd på allt

« · 1838074 · »