1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 446106 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
SÅ JÄVLA GOTT MED TRE POÄNG! Att det är mot just SAIK får mig att njuta extra. Tack Brynäs. Alltid mitt lag.

Det kan bara vara Skellefteå som får en utvisning med sig när
man slår undan benen på en motståndare bakifrån.

Som tur var tyckte hockeygudarna att: någon måtta på
galna domarbeslut får det vara. Och såg till att Brynäs
fick göra ett mål i 4 mot 5. Rättvisa skipad.

honken21: Sista perioden i repris nu i CMore.
Perfekt avslutning på lördagskvällen.
Spännande, står 1-1. Vore kul om vi kunde få med oss nån pinne hem....😀

Enaranger: Så jävla skönt med en seger!!

En annan sak som jag tänkte på.
Hur kommer det säg att Felix stod idag. Hade det varit som förut, eller även förra året så hade väl Rautio stått?
Har det skett en förändring även på det planet?
Låt oss hoppas att det är så.
För enda sättet att bli säker i kassen är att spela.
Rautio lider inte så mycket av det. Men för Felix utveckling är det helt avgörande att spela.
Man lär sig inget på bänken.
Det är bara genom att spela mycket som man kan bli bättre.

Om nån är mer intresserad, så lyssna på ”Holmgren möter” när han pratar med Torbjörn Vestberg. Väldigt intressant om spelare.

Den här bilden sammanfattar verkligen skillnaden som blivit.

mk: Sjödda sa att man ville låta samma lag som började i torsdags, få chansen att revanschera sig. Bytte bara Liljewall mot Westfält. Den senare mkt bra idag, satte in ett par fina proppar.
Annat från Sjödda, som svar på frågan hur han klassade Felix insats på en skala från 1 till 5:

"En sexa!!!!" 👊😀

Huge: Ahh, du ligger bara en period bakom? U vanliga fall brukar det ju vara 1-2 matcher😉

Ps Melin har fått sparken.

Back: Vaaaaaa???
Melin sparkad?
När då? 😀

Back: jag tycker sunk var bra idag. Han visade vägen med ett jävlar anamma.

Back: Tjohoooo, 1-2 i BP.
Mannberg och Lucas i 2 mot 1.
Mannberg passar pucken avsiktligt via backens ben till Lucas, som får öppet mål.
Hockeygodis på hög nivå!!!! 😀

Huge: Riktigt skön och framförallt viktig seger. Detta skapar lite arbetsro. Lika viktigt att man följer upp den här insatsen i de kommande matcherna.
Sedan...Hur svårt ska det vara att göra mål i 5 mot 5???

{6984}: Huvudsaken att vi skapar mkt, då kommer målen förr eller senare. Sånt där går i vågor, ibland sitter allt, nästa gång ingenting.

Huge: Håller helt med dig, om dom fortsätter spela som dom gjorde idag så kommer både mål och poäng att trilla in!

Huge: fast "ibland" känns ovanligt långt just nu ;)

varulf: Håller med om Sundqvist. I början av mathcentyckte jag att t o m Bertilsson darrade och skickade iväg några puckar i panik. Då klev Sundqvist in och spelade med mod och attityd som jag tyckte lyfte hela laget. Säga vad man vill om honom men han är inte den som darrar eller viker ned sig.

KalleTeodor: precis. Han är en begränsad hockeyspelare men han står för det vi hade saknat i inledningen. Nämligen hjärta och ett helvetes engagemang. Tror inte sundlöv gjorde bort sig fullständigt då han skrev ett livstidskontrakt med sunk. Han är en bra försäkring.

varulf:
Den här "Sunken revival" såg man inte riktigt komma. Få har dissats så mycket av så många utan att förtjäna det.

mattiask: Håller med dig om Sjödin och Larsson är bättre än de flesta alternativ som finns tillgängliga ( t ex Perra, AJ, Waltin m fl). Tycker i alla fall att dom ska få chansen.
Både Sjödin och Larsson är ju otroligt smarta spelare och börjar även bli rutinerade som tränare.
Jag har funderat lite på vad som fungerat och inte fungerat tidigare. Det är nog inte en alltför vågad gissning att Sjödin har haft ett stort ansvar för vårt BP och förmodligen (tillsammans med Larsson) även PP. Båda dessa spelformer har ju fungerat riktigt bra hela säsongen.
Jag skulle som sagt vilja se vad de kan åstadkomma och istället ta in en kompletterande assisterande med spetskunskaper.

KalleTeodor: Jag skulle nog vilja ersätta Larsson med någon annan assisterande till Sjödda, om han ska vara huvudansvarig. Det var ingen slump att Larsson blev videocoach istället för att vara med i båset. Tror mycket mer på Mats Bäcklin där, han är en mycket bättre coach än vad många tror, men har hamnat i fel klubbar vid fel tidpunkter de gånger han har testat på seniornivå.
Alla Brynästränare som har haft tillgång till Gunde har väl fått till PP-spelet.

Peja: kan sjödin klara av huvudansvaret? Ja det tror jag med rätt uppbackning. Frågan är om han själv vill det.

KalleTeodor: älskade när han bokstavligt talat lyfte bort Skellefteåspelaren som var på väg i full fart mot Felix vid en situation.

Peja: Jag tror också att Bäcklin vore perfekt med Sjödda!

Huge: Det får du reda på i övermorgon 😉

Eller vrf inte Tomas Thelin han har ja haft som coach å han är mer åt Bulan hållet än Melin hållet om man säger så

KalleTeodor: Kunde inte se matchen idag, men jag är nte mindre glad för det:) Sunken har verkligen gjort det bra hittills:))

Wikegård tycker Brynäs ska skämmas.

Brynäsgubbe: Jag var inne på samma sak. Att lägga all skuld på Melin är fel. Välbetalda spelare måste ta sitt ansvar på isen. Speciellt Blomqvist som är kapten.

{6984}: jag tror en sån som Blomqvist med alla hade haft lättare att ge allt för en tränare de tror på. Melin kanske inte var just det. Misstolka mig ej då jag tror alla gjort så gott de kan men det underlättar om man tror på den som bestämmer. Då gör sig de extra sakerna sig självt.

varulf: Det ska inte spela någon roll om man trivs med tränaren eller inte. Att maska på jobbet är inte ok varesig man är hockeyspelare eller svarvare. I synnerhet om man representerar en förening med tusentals supportrar. Hur mycket pengar kommer detta "missnöje" att kosta Brynäs? Ett stort jävla svek emot klubbmärket är vad det är.

Brynäsgubbe: Håller med i allt Wikegård sa där, är faktiskt rätt less på spelargruppen just nu..

{6984}: Det är klart spelarna inte har underpresterat med flit tidigare. Att göra en så heroisk insats som dom gjorde idag, konsekvent över 60 minuter, är enormt krävande. Det räcker inte att bara trycka på en knapp och tänka "Nu ska jag kämpa och göra mitt yttersta". Man har varit vana att få energi från tränarna konsekvent under två säsonger, och helt plötsligt får man noll energi från tränarna. Med facit i hand är det inte konstigt att det såg ut som det gjorde under Roger.

Det hade kanske börjat fungera tids nog om Roger fått vara kvar, men jag är säker på att spelarna inte "maskade med flit" tidigare för att få till ett tränarbyte. Det tyckte jag man såg mot Skellefteå hemma där man startade matchen på ett bra sätt, men föll ihop som ett korthus efter ett par motgångar. Hade man verkligen velat få bort Roger hade man gjort en dålig insats från start.

Gissar att Caporusso lämnar inom en vecka.

Har klagat en hel del på Sunken men som alltid, när man är dålig ska man få höra det och när man är bra ska man få höra det. Senaste matcherna har Sunken varit riktigt stabil och spelat enkelt och tufft. TUMMEN UPP!

Brynäsgubbe: Wikegård är polare med Melin skall man komma ihåg.
Vissa ledare kan du ge hörntanden för, andra inte. Bara så det är.

Brynäsgubbe: "för dålig karaktär på gruppen för att ha roger som tränare", det är ett hån mot roger att de spelade med så dålig inställning under hans ledning, säger wikegård.

om något så är det ett hån mot klubben och fansen när laget uppträder som de gjorde i 8-2 förlusten, men inte fan är det ett hån mot roger. inte när roger själv uppträder minst lika uppgivet som laget gjorde i den matchen, om något så speglar prestationen på isen tränaren. jag kan tycka att spelarna borde känna stolthet nog att dra på sig brynäströjan för att inte uppträda så som de gjorde i den matchen, det minsta man kan kräva av sitt lag är att de spelar med hjärta varje match.

det är naturligtvis jättedåligt av samtliga inblandade att det blivit som det blev, men på vissa låter det som att melin inte kunnat göra så mycket eftersom att laget inte velat lyssna på honom. men det är hans jobb att göra just det, få laget att lyssna på honom. lyckas han inte med det så har han inget där att göra, kanske därav att han fick sparken dvs...

Auchinleck: Nåja, 75% av matcherna han spelat med oss har inte varit bra. Den här säsongen däremot har han överraskat. Så länge han håller det enkelt funkar han.

{6984}: jag håller med dig i vad du säger. Men jag tror att verkligheten är den att det har fuskats i de sista % som behövs att vinna matcher. Sorgligt? Ja .kostsamt? Ja mkt. Men det är utom bubblan, den så kallade verkligheten.

*Klirr i glaset*

Känner att det behöver sägas ett par saker nu.

Några har varit inne på identitet, och jag tror det är där svaret finns.

Thomas "Bulan" Berglund var en satans fullträff för Brynäs. Han fick ut max av spelarna - för att spelarna trodde på honom. Det var Bulan Boys. Det var Bulans röst "Nu gävlar kör vi" i högtalarna på varenda tekningsintro.

Att det skulle bli en baksmälla efter honom var nog svårt att undkomma. Men det kunde säkert blivit mindre smärtfritt. Roger Melin är en fruktansvärd kontrast. Skulle vi vara Melin Boys nu? Vad innebär det?

I ren idrottspsykologi måste spelarna tro på sin tränare. Bulan utstrålade självförtroende, målmedvetenhet och håll käften-attityd. Allt som Melin INTE gör. Spelarna är också människor och om det här påverkar så lite som några få procent, så räcker det i hockey. Man kan verkligen inte bortse ifrån tränarens betydelse.

Blir otroligt förbannad när en sådan som Wikegård klandrar karaktären i vår spelartrupp. Tror vi har fler spelare än något annat lag som just har Karaktär med stort K. Jag hoppas att jag har läst det sista om att Jacob Blomqvist inte skulle förtjäna sitt C på bröstet - han är den bästa kaptenen man kan ha. Vi har ett fantastiskt lag, med grymma karaktärer.

Och nu har de fått något att tro på igen. Tommy Sjödin visar att han vill någonting. Nu är vi BRYNÄS igen. Lets go.

luckyluke: Man kan vända på det också, spelarnas uppgift är att lyssna på tränaren, det går åt båda håll det där.

Vidhåller ändå att Roger är en bra ledare, synd att det blev som det blev. Tror faktiskt fortfarande att det fanns potential för Brynäs under Roger att ta nästa kliv, synd att det inte blev så av olika anledningar. Att man hade kunnat bära med sig Bulans identitet och sen lagt till Rogers skola på det för att få ett ännu bredare register än förra säsongen, kändes riktigt bra i teorin iallafall. ( i den bästa av världar). Jag hade liksom många andra likväl också vissa farhågor att det skulle skita sig med en så olik tränartyp gentemot Bulan vilket det också gjorde tyvärr.

Jag gillar Roger och hade jag fått välja mellan Bulan, Sjödin och Roger att ta en konjak och snacka skit hade jag valt Roger alla dagar i veckan.

Bratwursten : dricka konjak och röka cigarr med Roger, spela golf med Sjödda och åka till Magaluf med Bulan!

Bratwursten : Ja en konjak med Roger är trevligt, jag känner hans fru bra, vi studerade ihop och Roger är en varm och trevlig människa. Har lyssnat på Wikegårds utlägg om Fy skäms på Brynäs agerande i de andra matcherna...mja.

Jag tycker det är viktigt att spelare har karaktär inombords och utanför rinken. Dagens generation av spelare är lite mer som "småbarn" de behöver hela tiden påpassning av tränare och assisterande, de behöver ledas för att fungera. Förr var spelare självgående, de tog själv tag i sin träning och de hade karaktär många av dem iaf, men det är en annan tid och en annan hockey. Bara att se på syrrans grabb som spelat med juniorer o vunnit SM Guld, han e ganska lat av sig som hela hans generation född 95 om man inte jagar på dem. Som Bäckis sa när han kom till Capitols, att hemma i Sverige slarvade man med träningen mycket.

luckyluke: Wikegård är ett munväder med hockeykunnande. I moralfrågor är han på neandertalnivå. En ignorant.

Skrubben: Håller med, bra analys.
Melin förordar tålamod, långsiktigt tänk och tillåter nog därmed mer misstag av spelarna för att på så sätt få dom att växa inifrån sas. Gör att mkt ansvar vilar på spelarna själva. Kan tänka mig att Melins "mantra" då gör att spelarna "slappnar av" sas, i tron och vissheten om att det utlovade resultatet till sist kommer automatiskt, typ.
Lägg till att Melin säkert velat förfina och utveckla spelet från ifjol och att den processen medfört alltför mkt tänkande och teoriserande hos spelarna, på bekostnad av de "enkla" saker som krävs och som Wikegård talar om (hårt och rätt jobb i varje byte, varje match). Typ...

Huge:
Tänka hockey, Huge? Fy fan.
Käka puck. Nord-syd. Inga bromsspår.
Hårtork.
Så skall det se ut.
Rögle och Mora hemma till veckan. 6 p och ödsligt på läktarna i transportsträckan till slutspel.

Huge:

Undrar om det är nån merit att vara med på Wingelholms "dödslista"? = )

Man saknar lite mer analys kring hur det kommer sig att de nämnda lagen "plötsligt" går bra. I hans värld är nu oprövade tränare den gemensamma nämnaren.
Ok, vi säger så för enkelhetens skull.

Auchinleck: Haha, ja så måste det vara: dom går helt "plötsligt" bra pga sina "unga och orutinerade" tränare. Inget annat.
Vi får väl hoppas då att Sjödda och Janne håller sig unga tills BZ hittat nån snorvalp att placera i båset... 😊

Godmorgon, känns bra idag!

Gillar man Bäckis så är det skön morgonläsning att spana in denna sida.

Sen spelar ju J20 mot Modo i Fjällräven Arena kl 13.00. Kostar 79 kr i månaden eller 499 kr för ett år att se samtliga J20 (och J18) matcher via svensk hockey tv.

Huge: Kan det vara så att Melins ledarskap lämpar sig bättre på allsvensk nivå?

Ju högre upp i serierna du kommer desto mer krävs det av alla.
Även om FBK låg trea när han kickades, så kanske truppen saknade analyser av spelet?
Eftersom AIK gick rätt bra i allsvenskan, så kanske det är så.

När spelet utvecklats så mycket som det gjort på bara ett par år, så kräver det att även ledarna utvecklar sitt ledarskap.
Då räcker det inte att säga till spelarna att ”räkna ut själva hur ni ska spela ”.
Då behövs ju egentligen ingen tränare...

Igår fick uppenbarligen spelarna instruktioner likande förra året.
Sen ska man nog inte tro att det inte kommer förluster. För dom kommer ju...
Men som Bz sa.
Spelar man så här kommer man vinna fler matcher än man kommer förlora.

Kännes tillfredsställande att en söndagsmorgon få vakna upp med en Brynäs-seger i lungorna. Inte alla veckor det sker ju.
Jag tycker ändå vi ska vara medvetna om att krisläget ännu inte är utagerat. Framförallt bekymrar jag mig över vårt svaga målskytte. Du måste börja producera Kevin Clark, och du Aaron Palushaj m fl.

« · 1842727 · »