1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 446528 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Enaranger: Det här måste få en förändring. Tycker nästan vi borde mailbomba eller göra något typ av uppror mot SHL. Två (!) MVP-mässiga spelare harvar i AHL när det går kräftgång i Brynäs.

SHL måste sluta vara en jävla dörrmatta åt NHL. Om inte NHL-lagen avser att använda svenska spelarna i sina lag i så MÅSTE de spela i högsta ligan i Sverige. Rödin har ju till och med kontrakt med oss. Vad hjälplös man känner sig. Man ser hjälpen i horisonten, Lindblom och Rödin hem till Brynäs skulle vara en enorm tillgång juste nu, men känns som de hamnar längre och längre bort ju snabbare man springer.

Enaranger: "Spelgeniet" Johansson har presterat hela 3 assist sedan han kom till Brynäs. Detta TROTS att han fått väldigt mycket speltid. Han är seg som sirap i PP oh drar ned pucktempot. Hur svårt är det att spela BP mot ett stillastående PP?

Brynäsgubbe: Nu har inte SHL inte mycket att sätta emot när det gäller detta. Avtalen skrivs mellan IIHF, där SHL ingår, och NHL.

Men mejlbomba du...Du fyller säkert deras inkorgar för spam bara du ligger i...

{6984}: Japp, du sitter nog på rätt lösning. Att inte göra någonting kommer nog hjälpa Brynäs...

Jag tänker inte mailbomba något... Men känner att vi har två fantastiska spelare i nordamerika som skulle göra mer nytta hos oss än vad de gör nu där borta. Känner en stor frustration över det.

Tja, dags för SHL att börja sätta emot då. Ställa lite krav för att kvalitén på produkten svensk hockey ska bli högre. Dörrmatta som sagt.

Av de 4 spelare med sämst +/- i hela SHL (-9)
så är tyvärr 3 av dem från Brynäs.
Clark, Gunderson och Larsson.
Visst för Gunderson och Clark så har 2 av
baklängesmålen kommit i spel 6 mot 5.
Men det är så klart totalt underkänt.

I spel 5 mot 5 så är vi solklart sämst.
Vi har -20 i målskillnad där.
Det näst sämsta laget är ungefär 10 mål
bättre.

Om inget radikalt sker så blir det kval för oss.
Just bara därför att vi är bland de sämsta
i de flesta spelmoment. Och klart sämst i
det moment som de största delarna av matcherna
spelas i.

Och de lag som brukar vara sämst på hemmaplan.
De får 9 gånger av 10 kvala. Kanske till och
med 10 gånger av 10. Ja, vi är klart sist där med.

Gissa vilket lag som vunnit minst antal perioder.
Ja det är vi det också. Enbart 6 av 33 perioder.

Av förstaperioderna har vi vunnit 2 av 11, spelat
oavgjort i 7 av 11 och förlorat 2 av 11.

Av andraperioderna har vi vunnit 1 av 11, spelat
oavgjort i 3 av 11 och förlorat 7 av 11.

Av tredjperioderna har vi vunnit 3 av 11, spelat
oavgjort i 2 av 11 och förlorat 6 av 11.

Laget måste nu sätta en ny målsättning.
Undvika kval. Snacket om att vara bäst i slutspelet
och vinna guld. Det måste de glömma nu. För det blir
inget slutspel den här säsongen. Så dags att ställa
om hjärnorna.

Brynäsgubbe: Tyvärr så har SHL inget att sätta emot. Spelarna vill till NHL och det går inte att tvinga spelare att stanna.
Sen kan man tycka att spelare som inte ens får speltid i AHL kanske skulle vilja ställa upp för föreningen som varit en starkt bidragande del att de befinner sig där de är i sina karriärer.
Men det är en annan diskussion...

{6984}: Håller inte med. NHL är bara bekväma. "Vi vill ha snabb tillgång till vår spelare så de får gott harva i en skitliga under tiden." Istället för att ställa kravet att de ska spela här enligt kontrakt tills de blir ditkallade. Då är det bara att ta första bästa flyg.

Enaranger: Riktigt illa att 5mot5 är så dåligt. Special teams kommer också att kollapsa om kräftgången fortsätter, om de inte redan har gjort det.

Brynäsgubbe: Vem ska ställa kravet? Spelarna? SHL? NHL-klubbarna kan lika gärna strunta i ett avtal, då kommer spelarna att flytta utan ersättning. Spelarna väljer uppenbarligen att hellre riskera att harva i AHL före spel i SHL.

Tycker inte vi var bra idag som många säger, vi möter Mora hemma så det är att greppa efter halmstrån att säga att vi var bra titta bara på vårat:
Passningsspel, tacklingar, avslut, skridskoåkning (ser ut som vi åker på grus) energi, målvaktsspel det finns ta mig fan inget som stämmer!
Förläng INTE med Mikael Johansson maken till SEG och bedrövlig stekare...
Vad hände med tekniska frejdiga anfallsglada Brynäs?

Peja:

Vi har redan halkat ner på den sämre halvan
i spelet i numerära överlägen också.

Det är bara spelet i numerära underlägen
som inte havererat än så länge.
Om inte det hade funkat. Ja då skulle
vi nog knappt haft någon poäng hittills.

Björklöven åkte ur säsongen 88/89 efter
två raka finaler. Ett guld och en finalförlust.

Vi var nära att åka ur 95/96 säsongen efter
vi förlorade finalen mot HV.

Så alla som tror att vi är immuna bara för
att vi spelade final säsongen innan. De får
tänka om. För saker kan snabbt gå utför.

Vänta och skrika = hota, enligt henne.
Uppladdat:

500x0-img3077png.png

Forsberg 1978: Tekare och inte stekare (telefonjävel)

SWEATT: Skämskudde på henne! Fattar hon inte vilket jävla pådrag det uttalandet kunde/kan fått!?

Peja: SHL i första hand. Tycker vi har rätt att kunna ställa sådana krav som 3e bästa liga i världen. Frågan är varför spelarna hellre vill vara i AHL? Jo, för att de får bättre betalt. Det måste vara möjligt för NHL-lagen att betala dem även om de spelar i SHL, med så mycket pengar de har. Det är ju fortfarande deras spelare. Gör väl detsamma om de spelar här eller där.

Det skulle gynna både NHL och svensk hockey. Vi får en bättre produkt iom att fler talanger stannar längre och NHL-klubbarnas prospects får spela på en högre nivå och utvecklas.

Bara att skita i omvärlden. Vi riktiga brynäsare går på matcherna hursomhelst och lägger lite extra till fansens värvning. (Föreställ dej degradering och hur du skulle må då. BZ, Palushaj och alla andra dagsländor kommer och går, vi brynäsare lever med det här. Helvete va skönt!)

4–5 hemma mot Rögle BK.
0–2 hemma mot Mora IK.
Nu har vi verkligen nått absoluta botten.
I dubbel bemärkelse.

Brynäsgubbe: Fast du har i regel bättre betalt här än i AHL. Om du nu inte sitter på ett envägskontrakt och passerar waivers det vill säga (som tex Rödin).

Så mycket patetiskt snack om kvalmatcher hit och dit. Japp, efter elva omgångar så ska vi rusta inför ett kval. Ni får det låta som jorden går under. Samma visa förra året när vi torska flertal matcher i rad. ”Åh bulan bryr sig inte längre ” ”åh westerholmarna bryr sig inte längre”. Alla dessa domedagsprofetior.

Ni må vara besvikna och ha en frustration. Men för guds skull HÖJ ER för fan.

I natt vann Utica med 5-1, ingen Rödin på isen vad det verkar. Har han problem med knät? Det fanns någon regel om att AHL lagen får ha max 260 NHL matcher i truppen. Märligt då om Rödin får stå över hela tiden när han är regitrerad för endast 3 matcher.

Tycker vi gör en helt ok insats igår. Släpper man bara in ett mål ska man givetvis vinna men stukat självförtroende gör att vi inte får hål på Mora.

Sist i tabellen och full panik runt laget är väl inte de bästa förutsättningarna för arbetsro för ledarna och laget.

Tycker inre det ska göras några större förändringar utan hålla sig till grunderna och på så sätt skapa trygghet i spelet.
Med Fälth tillbaka i laget kan vi ställa ett av SHLs bästa försvar på banan och det där vi får börja.
Spela snålt och tajt.

Sen om det räcker för en resa uppåt återstår att se men panik är vår värsta fiende just nu.

Zzz: Comets' scratches: Subban, Rodin, MacEwen, Carcone #UTIvsRCH
Om detta beror på skada eller annan orsak vet jag ej, men som du tycker även jag det är märkligt och även fans för utica har ställt frågan utan fått svar.

Rumpelstiltskin: Och du stoppar nog dessvärre huvet i sanden, å din sida.

Rumpelstiltskin: Tror det är viktigt att gå in i ett mentalt läge där man inser allvaret och inser att dagens Brynäs är ett bottenlag. Allt det här snacket om att laget egentligen håller toppklass har bara varit destruktivt hittills. Bara att inse att detta lag kommer att behöva höja sig rejält för att överhuvudtaget undvika kvalspel. Att förneka den allvarliga situationen kommer skapa en ännu större kris.

Peja:
Är vi inte tillbaka nånstans där i jan-feb 17? Som sen utvecklades till nåt helt annat. Bulan var hårfint nära sparken. Sen hårfint nära guld. Samma lag.
Förstår (fortfarande) inte att det saknas en mental coach i organisationen. Inte att leda utvecklingen. En bra start är viktig. I serien också.
Stärka individen. Stärka gruppen. Fokus på en hög prestationsförmåga.
Oförståeligt. Oförsvarligt. Märkligt.

Om man ska försöka vara lite positiv och leta ljusglimtar i dessa dystra tider så vill jag lyfta fram att juniorerna får chansen. Tycker Westfält ser väldigt intressant ut. Stor, stark och ändå relativt snabb. Ser ut att ta för sig mer och mer dessutom.

Auchinleck: Enda SHL-laget utan nån form av mental coach?

Peja: Du skriver så kloka saker. En fundering som återkommit hos mig under den här förfärliga hösten är om spelartruppen den här säsongen blivit f ö r geografiskt spräcklig. I klartext att vi numerärt har för många transatlanter nu som inte har det där helgjutna klubbhjärtat? Kanske inte kanadicker och amerikaner i blandning går så bra ihop? Sen låter det här tveksamt, jag vet det. För transatlanter brukar ju ha krigarådra och vinnarmentalitet i blodet.

ellis: Det är ett problem att många spelare är som sina egna företag och i fjol fick dom inte en chans att vara slapp in en åkning eller tappa sin position.

Det här är ett problem som hela gruppen skapat för det är inte bara 1-2 spelare som underpresterar eller ser loja ut, nyförvärven iskalla men även såna som Blomqvist Öhlund och inte ens Bertilsson och Gunderson går in och är så dominanta som dom ju är.
Och Pialle är ju ett skämt denna säsong, han gör ju noll nytta och bara åker i bågar utan att ens kriga. Längtar han hem tror ni?

ellis: Klubbhjärta? Det var länge sedan det var tal om klubbhjärtan. Visst finns det en del spelare som har "klubbhjärta" och stannar kvar i en klubb. Fast grundanledningen är att det passar bäst för familjen och liknande. Sedan brukar de ju ta rejält betalt för att visa det hjärtat med. Så "klubbhjärta" är passé.

I dagens idrott handlar det om Legosoldater som kan byta klubb när som helst. Men för att ha tagit sig så här långt i karriären som de flesta har gjort så måste man ha vinnarmentalitet och liknande. Det är inte där det brister.

I dagens Brynäs så har saker och ting låst sig. Spelarna valde att skylla på Melin så honom sparkade man, utan nytta. Att sparka sportchefen hjälper knappast. Det är fortfarande samma spelare som skall göra jobbet på isen.

Om JAG fick bestämma så skulle man göra tre saker.
1 Leta fram en BRA målvakt som själv kan vinna matcher åt laget, eller i alla fall inte själv FÖRLORA matcher som Felix och David gjort i parti och minut.

2. Skaffa en tränare som inte är polare med laget. Någon utifrån om spelarna har respkt för. Jag menar när Bulan kom så var han inte nån man fikat med på Java flera gånger. Gjorde man inte jobbet så kunde det bli bänken direkt. Så är det inte idag.

3. Byt ut Kaptensrollen. Kaptenen ingår i ledarstaben och har en del av ansvaret av vad som händer. Hur ofta ser man Blomman gå runt i båset och peppa, ta ansvar?

{5504}: Ja, det verkar som att det är svårt att kräma ur de där sista procenten som vi vet spelarna besitter. Extra svårt när vi saknar tränare och kaptenen är sämst på isen. Lite som när sunken var kapten för några år sedan. Vi behöver en Lindblom/Rödin som visar vägen med hårt jobb och skills. Som Peja är inne på så saknas det helt klart karaktär i den här upplagan. Clarks kroppspråk signalerar mer en uppgivenhet än en knuten näve i byxfickan.

Peja: Om Brynäs är ett bottenlag så är ju isf flera andra lag bottenkollegor, om man ser till spelet och materialet för dagen. Blir ju bara löjligt när vissa ex gnäller över att vi inte ens kan slå skitlag som Rögle och Mora, bara för att dessa lag råkar vara bottentippade. Alla lag i SHL är riktigt bra lag, man får INGENTING gratis, nåt som framförallt dessa s.k "bottenlag" har lärt sig via spel i AS. Man spelar därför utifrån resurser och förväntningar när man kommer till SHL, hårt och disciplinerat arbetet kommer man jävligt långt på även i SHL.
Om du antyder att spelarna skulle förneka allvaret i vår situation tror jag att du är lite fel ute, möjligtvis att man lite för sent har insett att fjolårets fina prestation inte är nån som helst garanti för att man ska lyckas lika bra påföljande säsong.
Tycker att det ändå börjar se bättre ut spelmässigt, frågan är och som du varit inne på, om vi har tillräckligt bra material för att kunna kriga om dom högsta platserna i serien? Tveksamt.
Speciellt med tanke på att vi inte har ersatt det vi förlorat med samma kvalitet, nåt man tyvärr och så här långt måste konstatera.
Prio ett i nuläget för BZ tror jag är att försöka byta ut Caporusso mot nåt annat, borde kanske gå att hitta ex nån som sitter på bänken i nåt annat SHL-lag och som går att antingen lösa ut eller få på lån.
Drömmen vore ju om Rödin beslutade sig för att komma hem, han skulle bli den härförare vi behöver i nuläget.

Huge: Ja, de andra bottenlagen är självklart bottenkollegor, men det är bara ett lag som ligger allra sist och det är Brynäs. Med tanke på att Brynäs torskat mot två bottenlag på hemmaplan nu på slutet så är det uppenbart att Brynäs är allra sämst just nu. Det är alarmerande och ska inte snackas bort med att andra också är dåliga, särskilt när de bevisligen är tillräckligt bra för att nita Brynäs i Gavlerinken.

{6984}: Dom är tre sakerna skulle isf bli väldigt kostsamma och dessutom till viss del onödiga.
Varför skaffa en ny målvakt när vi har två fullt kompetenta diton? Det är inte den biten som fallerar, det är utespelet och framförallt försvarsspelet.
Att BZ raggar tränare får man utgå ifrån och då blir det naturligtvis nån utifrån, kan inte tänka mig nåt annat. Så den biten jobbar man redan på.
Blomman är en mkt bra kapten, han sliter på och gör så gott han kan i det pressade läge vi befinner oss i. Att det saknas karaktärer i laget är enligt mig rent BS.
Viktigast är isf att lösa tränarbiten men nån utifrån, som du säger.
Det blev tyvärr en mismatch med Melin och det har laget fått sota för så här långt.
Ny tränare utifrån och ersättare för Caporusso och Liljewall till att börja med, sen jobbar man utifrån det. Finns inga andra realistiska alternativ i nuläget, med tanke på bl.a ekonomin och tillgången på riktigt bra ersättare.

Chanzone: Jag håller med, Westfält är på väg in i truppen på allvar. Han har en smart spelstil som är väldigt användbar och är dessutom stark för sin ålder. Vinner mycket närkamper, spelar fysiskt och börjar nu komma till avslut också. Kanske ska vi sätta upp en ren Juniorkedja som sätter press på övriga laget. Det råder ingen tvekan om att Westfält och Bjurström är de som jobbar hårdast av alla och det funkade ju förra året när vi sjönk som en sten. Sätt in Hirsch också och bänka den spelare som har sämst arbetsinsats i senaste matchen. Sen fortsätter vi så tills det blir lite ordning.

Det som blir uppenbart är att laget har väldigt tunt med forwards som kan hålla i pucken och dra ner tempot. Med Jensen och Boqvist borta så är det ju nästan bara Johansson som har kombinationen av skridskoåkning och teknik för detta. I viss mån Ikonen också som var bra igår.

Ang det där med mental coach så håller jag med. Ta Palushaj t ex som helt har tappat förmågan att skjuta pucken i mål. Hur många perfekta pass har den mannen fått av Micke Johansson?

ellis: Skriver nog bara det som många tänker. Brynäs gick in i säsongen med oerhört hög svansföring. När det gick åt skogen skyllde alla inklusive spelarna det på Roger Melin. Ursäkterna är liksom borta nu, det här snacket om att Brynäs spelartrupp egentligen är ett topplag börjar bli tragikomiskt...

Peja: Jag är helt övertygad om att det finns både kunnande och kvalité i laget som det är. Vad som saknas är på det mentala planet. Spelare tänker mer än agerar på isen. Då blir man långsam i aktionerna. Jag tyckte att det såg bra ut de byten då man bytte plats mellan Hajen och Ikonen. Det har inte funkat alls med Clark, seeega gubben och Hajen. Våra på förhand vassaste målskyttar tillsammans med en center som håller i pucken för länge, förlorar viktiga tekningar och som ofta tappar puck eller lägger för svåra passningar funkar inte.

KalleTeodor: Håller med om att W och Bjurström ser intressanta ut, men tycker ändå det är andras misslyckanden snarare än deras egna prestationer som gör att de får så mycket isid. Frågan är vad som händer när Brynäs tar in ny coach, sparkar ett par floppar och tar in några nya spelare (som man med högsta sannolikhet kommer att göra).
Westfält skulle verkligen behöva förbättra spelet i egen zon men annars ser han ut som en framtida toppspelare. Kan se framför mig att han kan komma att leverera nästa säsong, men spelas in redan denna. Tyvärr typiskt en sån typ som NHL vill ha över tidigt.

Huge: Två kompetenta målvakter? Du skojar. I det mentala läge som Brynäs befinner sig i så har man absolut inte råd att ha målvakter som släpper in bjudmål i match efter match. Jag kan nästan lova dig att om Felix inte varit så ruggigt dålig i matchen mot Rögle och bjudit på två mål så hade vi även tagit Mora igår. Man verkligen SER hur spelarna sjunker ihop på isen varje gång framför allt Felix släpper in så billiga mål. Jag lägger mycket skuld på målvakternas insats till vårt läge just nu.

{6984}:
Lägg till efter raden"fikar på Java med"- festar med på krogen...

Peja: Ja visst är det så. Men nu är vi ju där vi är och nu gäller det att väcka de andra.
Ang spelet i egen zon så håller jag med om det också men det är väl tyvärr en anpassning som måste göras när man går från J20 till SHL.
Man kan faktiskt bli lite fundersam på hur vi utvecklar det defensiva spelet i juniorleden. Ser en hel del juniormatcher och offensivt är vi ju i regel galet bra men defensiven är ibland hemsk. Nu är det ju juniorer men ändå...

{7510}:
Vet inte. Men vi har inte råd att ge handikapp till de andra 13 helt i onödan. Se på ÖFK och deras arbete för att utvidga spelarnas komfortzon tex.
Finns mycket att vinna med små insatser (i en traditionellt konservativ sport).
Extremt viktigt att ha spelare/ledare som presterar på max inför publik och under konstant press.

Peja: Tycker även att vår sportchef har haft en lite väl hög svansföring sett till hans "trackrecord"; Säsongerna med BZ som sportchef har vi haft tabellplaceringarna 10/10/5/12 (lär bli "tvåsiffrig" placering). Jämför detta med Sundlövs fyra sista säsonger som sportchef; 7/4/8/4. Siffrorna talar för sig själva....

På tisdag bär det av till Scandinavium... undrar om jag sett nån match live där Brynäs ligger sist i tabellen?
Hur blev det såhär? Tja, det har avhandlats en hel del här på forumet så jag nöjer mig med att konstatera att det är både tråkigt och en smula överraskande.
Jag utgår från att ledningen funderar mycket på vad som kan och bör göras!

Vad kan då vi supportrar göra?
Det är ganska enkelt egentligen... fylla Gavlerinkens läktare och visa att vi är många som bryr oss!
Skall beställa en ny matchtröja trots att jag har ett par förut...
Om bara sjukdomsrehabiliteringen i familjen går som vi hoppas åker vi 60 mil i början på december till Gävle, det är nu dom behöver stödet som bäst...
Sätta in en slant på fansens värvning.

Till sist... hot mot spelare o ledare är bara så lågt, trodde bara det var hjärndöda storstadslagsfans som bar sig så dåligt åt.

Peja: Hej, svarar en gång till...

Just med anledning av att vi ofta uppvisar lite brister i systematiken i defensiven (både på senior och juniorsidan) så är jag nyfiken på J18:s tränare Mikael Holmqvist. De lag som han tränar lyckas även få till defensiven. Vi hade det ju uppe tidigare, att ta in förstärkning på tränarsidan i form av en assisterande.
För egen del så skulle jag gärna se att man tog in Holmqvist under förutsättning att man får en vettig rollfördelning. Varför inte köra som "Skellefte", delat ansvar.

Hade vi inte släppt dessa onödiga baljor mot Rögle hade vi trots en skral insats vunnit den matchen. Är säker på att vi då oxå tagit Mora av bara farten....

Charles: Kan han verkligen ha tappat så mycket att han inte platsar i AHL? Eller kan det vara taktik från Vancouver att få honom att bryta kontraktet?

Sett Djoos balja från i natt?

Jösses! Verkar lossnat nu...

SnowKing: "Till sist... hot mot spelare o ledare är bara så lågt, trodde bara det var hjärndöda storstadslagsfans som bar sig så dåligt åt."

Åter igen, ingen har hotat någon.
Uppladdat:

500x0-img3077png_0.png

« · 1844947 · »