1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 747501 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Stefan R 63: Frågan är HUR stora krav på satsningar man kan ställa på en verksamhet där ingen satsad krona ger konkret avkastning..? Alla pengar som läggs på damverksamheten kommer till syvende och sist från herrverksamheten... (exklusive vissa eventuella öronmärkta sponsorpengar) Visst skall klubben ta sig i kragen här och upprätthålla en bättre standard för damerna vad gäller omklädningsrum, utrustning och andra grundläggande förutsättningar. Men alla investeringar utöver detta är ren goodwill och inget man kan KRÄVA så länge damhockeyn har 123 åskådare per match och inte själva genererar ekonomi till klubben... Sen skall vi inte förminska vikten av goodwill. Det kanske blir fart på klubben om sponsorer börjar dra öronen åt sig med anledning av utebliven damsatsning...?

Stefan R 63: Jag roade mig lite med att kika på vad vi har åstadkommit mot Växjö under säsongen. På bortais så verkar PP ha fungerat bra. 50% i första matchen och 40% i andra mötet. På hemmaplan är det dock dystrare siffror.

En annan intressant sak är att senast Växjö tog tre poäng hemma mot oss var 24/2 2016
VÄX - BRY
2017 21/12 4-3 OT
201719/9 4-3 OT
201725/2 1-4
2016 15/10 1-2

Med andra ord så känns det som att Brynäs trivs rätt bra nere i Växjö

GAAAAAAMEEEEEE DAAAAAAY!

Såg att Lindblom gjorde sin första poäng i NHL denna natt. Hade ett ass i vinstmatchen mot Hurricanes.
Kul för Lindblom som fått kämpa hårt!

Vuollerim: Brynäs släpper ingen info om laget förutom att Mannberg är tillgänglig.

KulaShaker: Bara det är ju positivt. Han ger bra energi och är bra i BP

bradberry:
"Frågan är HUR stora krav på satsningar man kan ställa på en verksamhet där ingen satsad krona ger konkret avkastning..?"

Gulp, Brad... 💣

Jag kan nog se vinster på kort och lång sikt om man ser den större bilden. Med en beläggningsgrad publikt på ca 68% i grundserien finns det potential att öka publiksnittet på kort sikt om man engagerar de som inte besöker Gavlerinken idag. HV har en beläggning på ca 93%. En stor del av potentialen borde bestå av damer. Damplus och andra vägar att allokera finansiering till utvecklingen för damhockeyn borde gå att synka i ett uppbyggnadsskede så länge det det finns en tydlig utvecklingsplan (eller hur, Johan Cahling, hållbarhets- och varumärkesutvecklingschef?)
På lång sikt borde damhockeyn kunna stå på egna ben på samma sätt som damfotbollen. Men dit är det en bit.
En hög svansföring i teorin behöver leverans i praktiken. Men först en synkad plan där alla funktioner och roller i föreningen är involverade.

Rom byggdes inte på en stad, eller vad man brukar säga... 👍

Auchinleck: Så fler kvinnor kommer att börja gå på herrmatcher om Brynäs satsar på damlaget? Du jämför med HV som har haft ett lag i riksserien i 5-6 år och som väl hade bra beläggning redan innan? Varför skulle hockeyintresserade kvinnor lockas av annat än hockeyintresserade män?

Vi har ju faktiskt ett färskt exempel i distriktet. När SAIKs damer lessnade över uteblivna satsningar valde många där att flytta till ett nystartat, storsatsande Skutskär. Det verkar ha blivit bra för alla inblandade. Har det påverkat SAIKs sponsorintäkter & publiksiffror överhuvudtaget?

Det är väldigt enkelt att klaga på utebliven satsning på damerna men samtidigt inte bidra till att öka intresset kring laget, och det är ju pga det uteblivna intresset som satsningarna uteblir. Om alla som gnäller på att Brynäs inte satsar på damlaget hade varit genuint intresserade av damhockey hade inte uteblivit intresse varit ett problem.

Sedan måste det trots allt finnas ett mellanting mellan "strunta hela i damlaget" och "storsatsa". Typ subventionerade lunchkuponger på Gavlerinken borde inte vara något problem för Brynäs att fixa.

Stefan R 63: "Sen kommer Huge o vissa andra att leta annat och vrida o vända och försvara Bz !"

Nästan rätt, det sista om att försvara BZ beror ju isf på vad man kommer fram till efter att ha vridit och vänt.
Ingen har såvitt jag vet försvarat BZ, tvärtom.
Att ifrågasätta om enbart han och ingen annan/inga andra verkligen ska bära hela hundhuvudet, är inte detsamma som att försvara honom. Det borde du begripa om du har lite läsförståelse.

Huge: han kommer en månad för sent till j stark o säger att jag inte klarar av uppgiften!! Vems fel är det? När han skrev på som sportchef antar jag att det fanbs en ttdlig arbetsbeskrivning på vad han skulle göra och år 1 gick det tydligen bra! Jag är rädd att han kommer att sakta men säkert få brynäs i en mycket prikär situation! Skulle bli mycket förvånad om Bif ger honom nytt förtroende efter denna säsong!

Stefan R 63: satan vad det här stack i dina ögon, Jag antar att damverksamheten ligger nära intill hjärtat ditt.

Jag personligen tycker att damverksamheten kan läggas ner. för det första är sporten så förbaskat tråkigt att kolla på, dom kan börja med att tillåta kroppstacklingar.

Stefan R 63: Stark och andra i föreningen borde ha reagerat långt innan. Som sagt, detta hade aldrig hänt med herrlaget, då hade de minsann reagerat långt innan. Så det var inte bara BZ som inte gjorde sitt jobb, oavsett vilka hans arbetsuppgifter var.

Kan vi fokusera på något lite viktigare nu. Det är kvartsfinal! Nu jävlar kör vi över lakejerna!

Peja:
Ja, allt finns det kopplingar. Damer på herrhockey och vice versa. Det viktiga är att fånga upp intresset från alla inblandade parter. Ingen slump att det är några lag som leder utvecklingen inom damhockeyn heller. Men oavsett behövs det en plan för verksamheten. Oavsett ambitionsnivå.

En snabb jämförelse med damfotbollen gör att man kan fundera över om det finns större möjligheter att utvecklas i egen förening på sikt. Bevisligen inte lätt att stå i skuggan i en Elitförenings herrverksamhet.

Får väl lyssna lite extra på dragningen av Verksamhetsplanen på årsmötet.

Auchinleck: Det känns ganska naivt att tro att damhockey skulle öka intresset hos tjejer att börja gå på herrhockey. De går ju bevisligen INTE på damhockey, själva "triggern" som skulle öppna dörren...

Hur förhåller man sig till dagens match egentligen. Jag är taggad. Optimisten och Brynäshjärtat i mig säger att vi kan slå ut Lakers. Hjärnan säger andra saker.

Hur som helst så hoppas jag att få se laget verkligen spela uppoffrande och gå på hörntänderna. Ge dem jävlarna inget gratis.

Legendarernas förening mot Nyrika poplaget.

Älska Brynäs IF

Davey85: Sett till hu jämnt det varit mellan lagen under lång tid så tror jag inte att Brynäs blir någon push over som de flesta "experter" tror. Du vet "experterna" som dömde ut Brynäs mot Luleå ;-)
Special teams blir viktigt. En punkt där det känns som att vi har lite edge på Växjö. Annars så tror jag att Brynäs kommer att få fokusera på tajt försvarsspel och vinna matcher genom att ha en grym effektivitet på spelvändningarna.

{6984}: Laget har ju faktiskt visat att de kan försvara ganska bra och fått resultat med sig på det viset. Det blir intressant detta.

{6984}:
Så ser det ut nu.
Frågan är snarare hur vi vill att det skall se ut i framtiden. Om min dotter spelar hockey ökar det chansen att jag (familj/släkt) ser både dam och herrhockey. Det ökar sannolikheten för att någon (kanske tom någon i den nämnda sfären) som sitter på sponsringsmöjligheter ser affärsmöjligheter osv.
Damhockeyn behöver breddas. Utvmöjligheterna (tex hockeygym) behöver stärkas. Försörjningsgraden behöver ökas.
Ett långsiktigt arbete som kräver visioner handlingskraft.

Auchinleck: Jag är väldigt skeptisk till den utvecklingen. Det finns ingenting som pekar åt det hållet.

{6984}:
En sak är säker. Det kommer inte bara "att lösa sig"...

På samma sätt som att bottenlaget Brynäs plötsligt efter 30 år, där större delen av tiden ägnats åt kvalspel eller åka ur i kvarten, skulle "bli" ett topplag.

Det krävs en jävla energi att styra upp ur de djupa hjulspåren!
Första steget: "åh fan, vi är djupt ner i skiten!"
Nästa steg: "hur i helvete tar vi oss upp ur det här?"
Sen: "Dit ska vi!"
osv
osv

Det löser sig inte av sig själv.

Auchinleck: Många brynäsare på plats i arenan ser det ut som.. Någon från forumet som är på plats?

Auchinleck: Jag tycker att Brynäs har funnit ett spår som känns som rätt väg. Den är inte spikrak men helt klart åt rätt håll. Vi har inte behövt kvala oss kvar på tio år. Visst. Steget upp till att vara med i snacket om serievinster och vara med i förhandssnacket om SM Guld kanske inte är nått men jag tycker ändå att vi har fått en bättre stabilitet. Jag kan i alla fall säga att satsningen på damhockeyn som varit under några år INTE gett frukt i några ökade publiksiffror i alla fall...

{6984}: Ingen Clark idag
Uppladdat:

500x0-420dfddc-0a92-4323-aaef-8a9cf5e499df.png

Vuollerim:
Inte dag, änna... 😆

KulaShaker: och ingen Kilström, Fälth eller Granström... Aj.

{6984}:
"Jag tycker att Brynäs har funnit ett spår som känns som rätt väg."
Ett spår?

"Jag kan i alla fall säga att satsningen på damhockeyn som varit under några år INTE gett frukt i några ökade publiksiffror i alla fall..."
En satsning?
Du förväxlar det inte med Hansas unika affärsmodell "En bra start"?
Det är en satsning det!
Som inte gett nåt avtryck på publiksnittet, det sportsliga spåret eller lönsamheten? Än?

Rodrigo: Oj då, vilket manfall.. Vi har 4 ungtuppar i forwardsuppsättningen som knappt spelat nån SHL-match efter nyår. Plus skador på backar. Vad hände efter Luleåmatchen?? Bragdguld om de vinner idag.

munkas:
Garanterar fart och fläkt. Ingen press. Dä bar å åk.

Mirakle on ice....

KulaShaker: satan vilket jäkla mörker det blev, efter jag läste laguppställningen. Men grabbarna har inget att förlora. Blir jävligt tufft idag.

{8302}: Clark, Nilsson, Kilström, Alcen, Granström och Fälth skadade(?) mot Luleå alltså? Missat någon? Men stackars Luleå som nästan fick E. Larsson huvudtacklad!

Rumpelstiltskin: fortsätter diskussionen sen;) nu är det satans så nervöst inför match o med alla dessa skador och manfall! Har mirakel hänt förr? Ja!:) go brynäs go

Hur är det möjligt att tappa så många spelare på 2 dagar.. ? Vilar man till hemmamatchen Eller.?

bifhjärta: 1 spelare in (Mannberg) och 5 spelare ut hur fan är det möjligt, detta händer bara i Brynäs!!!

Wtf. Vad hände efter senaste matchen? Varför så många borta??

Rumpelstiltskin: Ja men det är bra då att andra får kliva fram idag för Växjö känner sig säker kanske nu...men Grana o Alcén saknas i ett slutspel, vem skall böka med Skägglufsen nurå? Rönnqvist pratar i kontext "oj vad Brynäs är chanslösa"

För er som har twitter. Gå in på Luleå Hockeys twitter och se svaren på deras senaste tweet. Ang att de ber om ursäkt för sitt beteende.

J18-matchen mot Nacka ballade ur en hel del, men en drös matchstraff.
Snacka om att de som svarat lägger ALLT fokus på vad domaren gjort och inte.
De har nog aldrig funderat på att rannsaka sina egna spelare och vad de faktiskt sagt/gjort mot domaren. Men det är klart, fans överlag i sådana här fall har väl haft en hemlig mikrofon på domaren så de vet att alla matchstraff varit helt fel ;)

bifhjärta: 100 000-kronorsfråga. Det är inte sant vad vi drabbas mer än ALLA andra i skade- och sjukdomsväg. Sanslöst...

munkas:
40. Pettersson, Elias
70. Rasmussen, Dennis
24. Shinnimin, Brendan

Klar fjärdelina.

Växjö stinker plast. Fyfan

Tips: 1-0 inom två minuter.

Om dessa spelare är borta idag i en så här viktig match så talar väl inte mycket för att dom är med på Tisdag heller med tanke på att det är slutspeloch då spelar man om man inte är rejält skadad! FAN!!!

Forsberg 1978: Skulle ju kunna handla om annat än skada oxå.

Feber? Magsjuka?

Då kan de ju snart vara tillbaka...

Dags att införa lönetak i SHL. Det är för fan inte friskt att ha ett sånt där bra lag, där deras lönecheckar hämtas ut vid kommunhuset.

Forsberg 1978: Ajajaj så många borta. Vi får hoppas på grav underskattning

Forsberg 1978: Jag tycker att Växjös uppställning ser lite tunn ut. Hade dom inte råd att värva???

Forsberg 1978: Noll nervöst faktiskt 😁 Som att möta CSKA Moskva 1980 ungefär.....

ellis: Ja men vi har fått gått hårt på några stycken för att överhuvudtaget vinna Åttondelen och rätt mycket grishockey mot Luleå...frågan är "kommer någon av dessa skadade att spela mer i i denna kvart? Det är bara att köra på nu med det vi har...underdogs blir bra

« · 1882031 · »