1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742152 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Lunkan: det har du rätt i,men jag tog namnen från Bifsillys facebookgrupp å de vart så uppenbart att våran fw sida ser onekligen skrattretande ut med alla 3:e/4:e lina brunkare

Peja: Absolut inte uppenbart, alla får lika mycket pengar och det gynnar ju alla.

{8399}: Heller inte uppenbart att Brynäs inte värvar spelare tillsammans med övriga klubbar och i syfte att gynna allas verksamheter? Eller kan det vara så att Brynäs bara tänker på sig själva och sitt eget lag när man värvar spelare...

Peja: Måste säga att du är otroligt larvig nu.

Björn Hellkvist verkar vara ett namn Stefan kikar på. Vad tycker ni?

Mrassarson: Intressant!

Dallemas: den FW-uppsättning som Brynäs har under kontrakt skulle inte ens duga till ett allsvenskt lag. Möjligtvis ett lag i botten av allsvenskan. T ex Bofors. Så verkar som bz fått som han vill till slut, han har skapat ett nytt Bofors av Brynäs. Kan bli en tung säsong.

Mrassarson: Jag kallade honom Snusprillan när han var i Malmö... Fick aldrig något jättebra intryck.

Mrassarson: Tror inte det blir av. Lämnar han Oskarshamn blir det i första hand Mora verkar det som.

Skrubben: Känns som vi sitter i en prekär situation. Risken är att det blir en ny panikvärvning och en chansning. Vad Brynäs behöver är en tränare som passar vår spelstil och sätter höga krav. Bulan och Rönnqvist-typer. Frågan är om det finns några lediga sådana karaktärer i Sverige...

Ove Myling: Dysterkvist! Stoppa ner huvudet i marken så ser laget genast lite bättre ut. Tips!

Brynäsgubbe: Bättre att behålla Sjödin än att bara ta random tränare anser jag. Sjödin har gjort det jäkligt bra och han riskerar vi nog inte att tappa i första taget heller om intresse finnes.

Ove Myling: Danielsson hade dunkat in 150 poäng i HA...

Eller åtminstone varit en toppspelare.

Brynäsgubbe:
"Vår spelstil"? Hur ser den ut?

Auchinleck: Igelkott

Auchinleck: Vi backar backar backar, försvarar försvarar försvarar och hoppas att vi kan få till nån kontring och mål. Nyckeln till framgång med denna strategi är att vi är beroende av en sjuhelvetes målis och att vi har en gnutta energi kvar till att anfalla efter att vi blivit fastnaglade/våldtagna i vår försvarszon i 95 sekunder. Lätt som en plätt! 3 poäng

Ove Myling: Jag tycker vi avvaktar sillyn innan vi kan säga något om hur jobbig nästa säsong blir. Vi har ju ingen aning om vilka spelare som tillkommer förutom N.D.

munkas: Silly gar dragit igång iaf iben rasande fart. Namnkunnigt folk till många av våra konkurrenter.....
Hoppas vi inte hamnar i bakvatten igen.
BZ har ju en tendens att fundera o fundera... o så bidde det ingenting....

Jaken: Så slog tomheten till☹
Tankar på nästa säsong gör mig inte lugnare . Tror det kommer bli ännu värre med Bz vid rodret till hösten .

Jaken: De andra lagen kalasar väl på gamla Brynäs-juniorer som vanligt. Molin, Brodecki, Lööke, kanske? Kinnvall lär väl gå upp med Timrå om de skulle lyckas slå ut Karlskrona.

Huge: Kan du inte ge din bild av all otur som drabbat Brynäs i allmänhet och BZs värvningar i synnerhet för inte kan väl yrkeskunniga inom BIF göra fel? Tycker du laget behöver förstärkas eller räcker det med att domarna skärper till sig?

Peja: Herregud vad det där ämnet är uttjatat nu. Brynäs har ju haft en del nytta av spelare fostrade i andra svenska klubbar genom åren också.

Lunkan: Här är lite och lyssna på.😀👍👍

Intervju med Honken.

Skrubben: Jo, kan hålla med om att det är lite uttjatat - men samtidigt blir det bara värre och värre för varje år som går med BZ. Parodi att Janne Larssons och Ove Molins grabbar som har spelat massa juniormatcher för klubben kommer att vara framträdande motståndare mot Brynäs nästa säsong.

Peja: har det aldrig slagit dig att Emilarna inte vill spela i Brynäs för tillfället? Båda har uttryckligen sagt att man har velat göra sig sitt eget namn på annat håll.

Vilket är helt logiskt.

Peja: svårt för brynäs att satsa på alla juniorer när det kommer upp så många bra. Hittills tycker jag iaf att man faktiskt satsat på dom bästa. Lite synd bara att dom drar till NHL efter nån säsong. Sen var ju både Larsson och molin inte speciellt bra när dom kom upp i A-laget. Dom behövde nog tiden i allsvenskan. I dagsläget tror jag ingen av dom är intresserad av brynäs just på grund av omständigheterna. Känns tråkigt.

Hoppas att Westfält och Bjurström får mycket speltid nästa säsong. Ser fram emot att se mer från J.Boqvist och Ölund också. Finns så otroligt mycket i dessa grabbar! Vore härligt om Palushaj och Ikonen blev kvar med!

Peja: Brodecki kanske går till Rögle för att återförenas med sin gamla radarpartner från tiden innan Brynäs (Bristedt). De förvärv som nu görs måste garanterat hålla hög klass och minst ersätta de spelare som lämnar/eller har lämnat (Miller t.ex.)

Inkazar: Förklara logiken, tack.

Skrubben: Vad är poängen med att lägga mer pengar än konkurrenterna på juniorverksamheten om flertalet, och några av de bästa, spelar för konkurrenterna? Och vad är det för jävla idé att juniorer som en gång inte platsat skulle vara förbannade på föreningen flera år senare?

{5915}: Åtta spelare i A truppen just nu som spelat J-hockey med Brynäs samt några till som lirat där under säsongen, helt ok tycker jag.

{8399}: Fortfarande förjävligt om de bästa fd juniorerna spelar i andra svenska lag. Kan knappast vara syftet med juniorsatsningen.

{5915}:

I Brynäs är dom Oves och Jannes grabbar. Dom vill vara Emil och Emil. Är det så svårt att förstå? Dom vill inte bli sedda för och jämförda med vad deras fäder gjort utan för vad dom gjort och gör.

{5915}: "Och vad är det för jävla idé att juniorer som en gång inte platsat skulle vara förbannade på föreningen flera år senare?"

Så det enda skälet till att en junior som en gång inte platsat, skulle alltså vara att denne fortfarande är förbannad på föreningen där hen inte platsat?
Om du tänker efter lite grann så är jag rätt säker på att du kommer på flera andra och inte speciellt konstiga anledningar.

{8399}: Det handlar även om hur många av dessa som är producerande spelare. Tidigare fanns en tanke på att lyfta upp 1-2 spelare varje år. Igår var det väl sex juniorforwards på isen (Bjurström, Westfält, Solem, Nordberg, Boqvist och Asklöf) varav nästan alla inte är flygfärdiga.
Av tidigare Brynäsjuniorer så är det väl bara Blomman som går in i en topp 3 lina nu när Ölund försvinner, lite ovan roll han har tagit från förra årets gnuggande i 4e linan. Rensfelt, Molin och Emil Larsson skulle med lätthet gå in i 2a linan och eliminera behovet av importer där. Både Rensfelt och Larsson hade gått in bland Brynäs topp 5 poängplockare med årets skörd, trots att de inte spelade i några toppklubbar direkt.

Jag kan köpa att det är svårt att vara profet i sin egen hemstad då deras utvecklingskurva tog längre tid men nu är de riktigt attraktiva för många SHL klubbar vilket gör att Brynäs borde jobba dubbelt så hårt för att få hem dem.
Flera av de spelare som fått chansen behöver göra samma resa via Allsvenskan så utlåning är att föredra i de flesta fall.

Inkazar: Det argumentet köper jag absolut för unga juniorspelare med kända föräldrar. Men nu när de har skapat sig en egen plattform att stå på, vad är problemet?

Inkazar: Jo, det har slagit mig. Därför undersökte jag saken via pålitliga källor och fick reda på att det inte var/är så.

{2064}:
I ett tänkt guldlag platsar bara de bästa juniorerna, typ Bäckis och Silfver mfl. Utfyllnadsjuniorer har vi alltid gott om och de behövs också. Men i ett läge där kompetensnivån är på högsta nivå kommer de flesta behöva några år i Allsvenskan för att bygga upp sig för att fylla ut en mästarkostym i Brynäs.

Det är där vi behöver vara. Med ett talangutvecklingskoncept som matchar kraven på spelskicklighet och mental styrka.

Ut i kvarten kräver inget speciellt.

Inkazar: ”Har det aldrig slagit dig att Emilarna inte vill spela i Brynäs för tillfället? Båda har uttryckligen sagt att man har velat göra sig sitt eget namn på annat håll. ”

- Å det är här utsprungsidén med ”Morgondagens Brynäsare” kommer in... Har Brynäs haft en komtinuerlig dialog med dessa spelare och följt deras utveckling så hade de förmodligen haft ett annat intresse för Brynäs...

{5915}: Titta på truppen. Det finns redan extremt många brynäsare. Antingen spelare som spelat i hockeygym eller som gjort 5 säsonger eller fler i A-laget.

Skrubben: Du har en poäng, det finns fortfarande Brynäsare i truppen, men det borde vara fler. Särskilt då vi har flera medelmåttiga spelare utifrån under kontrakt.

Auchinleck: Japp, de absolut bästa juniorerna kanske kan göra resan direkt från J20 till en etablerad A-lagspelare men de är försvinnande få (Bertil, Carlsson, Ölund, Boqvist och kanske Ersson i dagens lag). De flesta behöver omvägen via seniorspel i div 1/allsvenska/andra SHL klubbar, En resa som Blomqvist samt Alcén tagit och Bjurström, Asklöf och kanske Westfält förmodligen behöver ta.
Somliga lyckas efterhand (Larsson, Molin, Rensfelt och Rohdin), andra har en bra karriär i Allsvenskan (Rotbakken t.ex.) och några kör på i Div 1/2 eller slutar.
Att följa upp detta borde vara en solklar del av programmet Morgondagens Brynäsare. Lite grand som Grönborg följer upp NHL proffsen för att motivera dem att vara med i VM (med OS som morot...). Ove Molin hade väl den mentorrollen för några år sedan. Inte så dumt faktiskt.

bradberry:
Inte bara "följa" utvecklingen, Brad, leda utvecklingen. Leda den i form av en tydlig plan hur utveckla spelaren i träning och matchning. Kika på träningar och matcher, kanske tom bidra med kompetens till den aktuella klubben. Ungefär som att NHL-klubbarna skickar sina mv-tränare, powerskatare m.m. till Sverige för att gnugga adepterna. Osv osv. på köpet får den aktuella klubben om den är smart åka snålskjuts i spelarutvecklingen...
Vi behöver backa från Morgondagens Motståndare/Gårdagens Boforsare till Morgondagens Brynäsare...

{2064}: men kolla på vad Brynäs har för forwards; mannberg, alcen, liljewall, Nilsson, Granström. Varför ska westfält, Bjurström och asklöf lånas ut när dom överglänst ovan nämnda spelare i årets slutspel?
Har sagt det förr och säger det igen: det unika med Brynäs är talangproduktionen och den utnyttjas inte fult ut.
Just nu går man över ån efter vatten och hämtar 3:e och 4:e linjespelare från Bofors när den typen av spelare redan finns i föreningen. Det är min största kritik mot värvningen av vår nuvarande sportchef, att han har för dålig bedömning av vad vi redan har. En lika dålig värvning som passar Brynäs lika illa som Roger Melin gjorde den här säsongen.

Ove Myling: Jo men nu måste man förhålla sig till hur kontraktsläget ser ut. Det är klart som fasen att BZ misslyckats, både med spetsen men också med möjligheterna att lyfta upp juniorer. Nu har han byggt upp en stor Berlinmur (lilje-wall?) på vägen mellan J20 och 3e/4e femmorna.
Återigen, lagbygget är obalanserat.

{2064}: och det är ju precis det jag menar; att med bz har Brynäs skjutit sig själv i foten. Bz kan visa sig var tidernas sämsta värvning av föreningen.
Inte bara att gamla Brynäsare inte värvas hem, nu är oxå dörren stängd för nya spelare in i a-laget. Dessa misstag kan ta många år att reparera. Har Brynäs råd med detta eller ska man faktiskt agera nu och sparka bz innan konsekvenserna blir för stora. Det kommer in nya pengar med tv-avtalet, kanske dom investeras bäst genom att köpa ut några kontrakt: läs bz, liljewall och larsson

Ove Myling: Jag minns att BZ pratade om att ändra åldersstrukturen i Brynäs som han då tyckte att laget var för spetsigt eller dvs lagets bredd var för ung och orutinerad. Tyvärr har BZ misslyckats med att höja kompetensen på bredden och egentligen bara höjt åldern och medellönen på utfyllnadsspelare och det är oroande för då hamnar vi där vi hamnade i år väldigt tunn spets och en stor grå massa med utfyllnad som är överbetald. Jag har svårt att se hur BZ ska få rätsida på laget till nästa säsong, det borde kräva ytterligare 1 säsong innan laget kan börja flyga igen. Sen gillar jag inte att man som sportchef hörs och syns och slår sig för bröstet när det går bra för laget, men när det går dåligt så är det knäpptyst. Väldigt oskönt karaktärsdrag.

{2064}: ”Lilje-wall” 😂😂

Auchinleck: Exakt precis så! Ansvariga borde ställas till svars... Årsmötet?

« · 1886027 · »