1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742187 inlägg · 7967 ämnen

Silly season 07/08

Sv: Silly season 07/08
JanT: Jag tycker att Hermansson och Widing visar betydligt större positiva tendenser än vad Karlsson gör.

Angående Angell vs DJ...

Angell är spetskompetens, DJ är på sin höjd en medelmåtta. Det är skillnaden...

Att DJ spelar i Brynäs andra pp-lina säger mycket om att det saknas bredd. Brynäs har en femma som är farlig i PP, den andra skulle knappt vara spetskompetens i Allsvenskan.

Peja: Dom har en tillräckligt viktig roll för att det i min mening inte räcker med att köra med gallerlirare i 4:e linen. En uppgift som förekommer är som bekant att "döda" motståndarnas "scoringline".

Ser du verkligen hellre Sunna/Eriksson/Alcén i 4:e linen än Widing/Karlson/Hermansson???

Om någon junior på allvar får chansen i nästa säsongs BIF kommer jag att höja på ögonbrynen! Glöm ej bort att både Morin & Gynge ligger ett år före årets J20-upplag i utvecklingen.

Denna skiten om Angell eller DJ.. min syn på det hela är så här..

Angell gjorde en bra säsong i Bofors, kom till Brynäs och har varit vår bästa back ihop med Sjödda och Nolander under hela säsongen.. Han är riktigt bra i offensiven samtidigt som han inte gör några större fel i defensiven.. En riktigt bra ES spelare..

DJ däremot är väl bäst offensivt men knappt det..
Han har ett hyffsat skott som han använder på tok för lite..
Sen så gör han något grymt med misstag i egen zon som verkligen märks för det leder alltid till farligheter för motståndarna.. Sen så är han alldeles för snäll, istället för att våga gå på kropp så är han bara där och petar på pucken..
Han håller väl i ES i vissa matcher men när det väl hettar till så är han en av dom som ger sig direkt. När det var lite gruff i matcherna mot Hv så var han en av dom första att åka iväg..
Sen så detta med att Boork lirar med honom i PP är ju antagligen för att han har ett hyffsat skott som han aldrig använder, titta på Färjestad när dom lirar PP.. Niskala och Rhodin gör ju en massa mål, för dom SKJUTER.. det gör ju aldrig våra backar.. tyvärr..

JanT: Titta på länken..

Jag blir lite orolig när man konstaterar att han gjorde EN bra säsong.

Hans +/- historia är inte vacker med tanke på Brynäs taktik med att lägga en stor roll på centern i defensiven.

GävleLasse: H-e! Måste skaffa nya glasögon...Tog visst fel på 10 poäng.

JanT: Anser du att spelarna i fjärdekedjan/på bänken har framträdande roller...?

Naturligtvis har Karlsson mer elitserieerfarenhet än Eriksson, men jag förstår inte varför det skulle vara något argument.

Som jag ser det har Karlsson fått chansen (många chanser!) i elitserien utan att ha tagit den.

Jag skulle hellre ta in typ Kimby från Nybro eller någon annan bra allsvensk spelare som center i fjärdekedjan.

GävleLasse: Som sagt, med rätt omgivning blir hutten livsfarlig!

JanT: Vart har du hittat de siffrorna?

2000-2001 JYP SM-liiga 55 Matcher 6 mål 10 ass 16 tp
2001-2002 JYP SM-liiga 56 Matcher 5 mål 11 ass 16 tp
2002-2003 JYP SM-Liiga 46 Matcher 6 mål 13 ass 19 tp
2003-2004 JYP SM-Liiga 47 Matcher 3 mål 12 ass 15 tp
2004-2005 JYP SM-Liiga 51 Matcher 6 mål 17 ass 23 tp
2005-2006 HIFK SM-Liiga 49 Matcher 19 mål 27 ass 46 tp

Peja: Karlsson har lite mer rutin från ES spel än Eriksson, jag har iofs aldrig sett Eriksson lira så vet inget om honom..

Karlsson är duktig om han väl får chansen, tro mig :) Men det har han inte riktigt fått i Brynäs heller..

Peja: Skall vi ta ett steg till och på allvar etablera oss i toppskiktet tror jag vi kan glömma samtliga av våra nuvarande J20-spelare i några mer framträdande roller. De håller helt enkelt inte måttet om BIF skall vara med och leka med de stora pojkarna.

Karlsson har en avsevärt större erfarenhet av ES-spel än Eriksson. Där tror jag Eriksson står sig slätt. Det lär bli Allsvenskan/Div I för våra förstaårsseniorer.

Peja: Jo det är han definitivt. Sebban är för ojämn och han drar på sig på tok för många vanisnniga utvisningar.

GävleLasse: Visst är det skillnad, men hutten är en klasspelare i mina ögon.

56 poäng är 56 poäng. Även i SM-liiga.

JanT: Angående Hauthonens poängskörd så tror jag att den här killen bidrog med en hel del...

Tony Salmelainen 53 matcher 27 mål 28 assist

JanT: Frågan är om Karlsson är så mycket bättre än t.ex Sebastian Eriksson...?

Huge: En av huvudorsakerna till att jag är skeptisk till Lind är hans ljumskproblem. Poängproduktionen har även den minskat i takt med att han blivit äldre. Lind är utan tvivel på retur.

Det är i och för sig ingen katastrof i mina ögon om han får nytt förtroende, men jag ser hellre en ny kraft på hans post.

Karlsson tycker jag kan få fortsatt förtoende att leda 4:e linen. Han lär ta ett steg till i utvecklingen med förnyat förtroende.

JanT: Jag tror också på Hauhtonen, men det känns som om han behöver en bra omgivning, helst med snabba forwards. Då kan han komma till sin rätt.

Angående Hulkkonen så uppfattar jag honom väldigt mycket som en humörspelare.

JanT: Du glömmer att det är ganska stor skillnad på den finska och svenska ligan..

Ett kul exempel: Mikko Kuparinen kom trea bland backarna i +/- den här säsongen.

Tänk vad mindre rinkar på många finska arenor kan göra ;)

GävleLasse: Vad det gäller Hutten är 56 poäng i SM-liiga definitivt inte kattskit. Får han bara komma in i laget på allvar tror jag det blir bra.

JanT: Att rata Lind är totalfel, enligt min mening. Hellre då låta Karlsson stå lite på tillväxt och försöka hitta en ersättare till honom.
Det enda som isf ligger Lind i fatet är hans skador, men på den punkten så har det ju visat sig att hans efterhängsna ljumskproblem har försvunnit och den skada han senast ådrog sig var tydligen av annan art.

Peja: Helt klart har han problem att hänga med i svängarna mellan varven. Frågan är hur mycket hans knäskada hämmar honom?

I TPS tillhörde han vad jag förstår topp4 bland backarna, och det var inget dussinlag de år han spelade där.

Jag tror bestämt att potentialen finns där.

JanT: Då får det bli skridskoskola för Hutten..

Jag har svårt att se att Halkkonen skall bli mycket bättre nästa säsong (även fast det inte läs bli svårt för honom att göra en bättre säsong) Den här har ju varit en katastrof.

Det är för mycket blindpass i egen zon.

JanT: Ja, Hulkkonen kan ju omöjligtvis visa sig från en sämre sida i alla fall.

sniper: Precis som jag skrivit tidigare så går det inte att jämföra Angell och DJ... Angell har spelat sin första säsong i ES Johansson har bra många fler.

Men något rätt måste Angell gjort i alla fall iom att NHL klubbar fått upp ögonen.

Johansson har mäktat med hela 31 poäng på sina tre senaste säsonger. Angell gjorde 27 i sin första...

Jag tog i ett tidigare inlägg upp ett antal backar som man borde jämföra DJ med.. Sett till antalet spelade matcher i ES så är han en veteran även i den skaran. Tänk om han kunde visa det på plan med.

GävleLasse: Jag instämmer! Har själv suttit och spånat på att det behövs ungefär en femma av god klass för att på allvar etablera sig i toppskiktet av tabellen. Lavins/Andersson/Molin/Lind/Spets bör ersättas.

Hutten tror jag på inför nästa säsong, tror även att Hulken kan visa sig från en bättre sida.

GävleLasse: Du kan se hur många matcher du vill, men det ändrar inte på faktum att jag anser att du är onyanserad när du totalsågar Danne i stort sett i varje inlägg du gör.
Och ditt ekonomisvammel ger jag inte mkt för, även om det kan ligga ett uns av sanning i att man ibland kan känna sig tvingad att behålla spelare som man egentligen vill bli av med.
Hade det bara hängt på det ekonomiska så hade väl Boork för länge sen gett Danne så lite istid att denne känt sig tvungen att agera på samma sätt som ex Casselståhl gjorde, dvs begära förflyttning.
Men tänk, ve och fasa, ifall det nu är så enkelt att Boork faktiskt tycker att Danne är en mkt viktig kugge i laget?
Och att det kanske för en erfaren tränare inte spelar så stor roll ifall hans tacklingsförmåga (vilket verkar vara det enda skäl du nu har kvar, som anledning att såga honom) inte håller ngn högre kvalitet, utan att det är den totala bilden som räknas.

GävleLasse: För mig är det inte antalet tacklingar som avgör om en spelare är bra eller inte. Det handlar om att ha olika roller i laget. Utan att ha handen på hjärtat uppskattar jag antalet tacklingar från DJ till ca 1/match vilket jag tycker är helt ok. Han avstår tacklingar ungefär lika många gånger/match som Angell går bort sig i anfallszon. (Nu blir det väl fart på tangenterna. hehe)

GävleLasse: "hamstern" har ånyo spridit lite visdom omkring sig. Tacka fan för att han vill att MoDo ska byta chanser med spelskickliga HV. Jag tror att det blir en dos av Haralds betongförsvar för Mårts raska gossar. Orkar de stånga sig blodiga i ännu en matchserie?

JanT: Ja, jag tyckte att Hutten såg lovande ut men nu när man sett honom helt försvinna i matcerna gör en jäkligt orolig. Det nämns i scoutingrapporter att han är långsam på rören. Och det har ju verkligen bekräftats.

2 back, minst 1 center och två BRA forwards vill jag ha in i laget till nästa säsong. Å nu menar jag inga dussinlirare som skall bli bra på sikt.

Vi har nu fått bevisat att lagets stomme inte orkar med att föra laget längre än till en kvartsfinal.

AD: Inte du heller.

Peja: kom ihåg en sak ivarjefall:

Hinz o Soling kan inte köra bil!

Jag tror inte att Molin stannar, tveksamt om Lind gör det också... Det skulle behövas en toppcenter, helst en snabb sådan.

Chad Hinz är en riktigt snabb tvåvägscenter som hade varit grym i tredjekedjan, men om Bäckström lämnar är det en förstacenter som behövs och en sådan är inte Hinz.

GävleLasse: Ja, det är knappast raketfart på någon i centeruppställningen. Detta gör mig tveksam till Lind nästa säsong. Karlsson/Hansen/Hutten känns OK, men jag tvekar å det grövsta inför en förlängning med Lind.

Även Molin hänger löst i mina ögon.

JanT: Ja det behövs minst två stycken. Det som gjort Brynäs extra såbara främst under slutspelet är centerspelet. Brynäs långsamma centrar har gjort det extra viktigt att våra backar spelat rejält. Nu har de hamnat på efterkälken och det har blivit hönsgård med målchanser eller utvisningar som följd.

Så det är inte bara DJ som får stå med hundhuvudet...

GävleLasse: Får vi in 2 st klassbackar i truppen kommer säkerligen DJ's istid att minska. (tror vi behöver 2 defensivt starka backar av god klass för att ta nästa steg i lagets utveckling, Jokeritfinnen + Kronwall!?)

Sjödin-Nolander
Angell-Ny
Hulkkonen-Ny
DJ-Sundqvist

Frågan är vem som får spela ihop med ett av de hypotetiska nyförvärven. Som jag ser det är det jämnt skägg mellan DJ/Hulken/Sunken.

sniper: Det får stå för dem...Det jag vill ha sagt är vad JAG tycker...

Jag gillar inte DJ's petande i egen zon. Jag vill ha ett rejälare spel från en spelare som spelat mer än 600 matcher. Jag kräver inte att han skall bli en ny Tuulola, allt jag kräver är att han tacklar spelare när läge uppstår.

Handen på hjärtat, hur många tacklingar har du sett honom göra på dina 500 matcher? 5? 19? 105?

JanT: Givetvis...Jag har aldrig påstått något annat. Det jag ville säga med mitt inlägg var att jag anser mig ha så pass mycket på benen att jag KAN bilda mig en egen uppfattning baserad vad JAG sett.

Personligen så tror jag inte att DJ skulle fått så mycket speltid om Brynäs varit i ett annat läge ekonomiskt när Boork kom.

Han är ett billigt alternativ, inget annat.

GävleLasse: Jag har haft seribiljett i 15 år och sett ca 500 matcher live med brynäs + tv sändingar. Jag kan tänka mig att man som suporter ser på spelare på olika sätt. Hos vissa spelare så ser man gärrna det possitiva och hos andra det negativa. inget konstigt i det, så fungerar människan. Jag uppskattar DJ:s spelstil och jag vet att det är mång fler än mig som gör det men de väljer att inte vara högljuda om det eller debattera här.

GävleLasse:

"DJ suger, så enkelt är det. Det är min uppfattning och den dagen han spelat sin sista match för Brynäs så skall jag fira rejält."

Att en ordinär ES-back kan väcka sådana känslor.....

Dessutom vet jag en som har sett mer av DJ än du - Leif Boork.

Det är han som bestämmer vem som är på isen....

Har förmodligen aningen bättre koll på spelet ishockey än du, jag & mäster Huge tillsammans.

GävleLasse: Rättelse:

"Det är MIN åsikt byggd på vad jag SETT i ett 100-tal matcher de två¨senaste säsongerna, den kommer du aldrig att kunna ändra på med spekulativa inlägg baserade på minimalt med fakta från text TV och Kebs spalt."

Skall vara de TRE senaste säsongerna...

JanT: Nja, man får inte glömma att han spelat med Sjödda...

De matcher man sett honom spela med andra backar så håller han inte samma kvalitet. Men nåt rätt måste han gjort iom att BÅG tagit ut honom...

Men att inte Dacke är uttagen ser jag som helgerån...

Gusten: Kul att Nolander får pröva på landslagsspel. Det är sällan man ser honom i trångomål under matcherna. Ett kvalitetstecken.

Sedan undrar man förstås vad BÅG har emot Dackell.....

Huge: "Tyvärr min vän, men jag måste ta dig ur den villfarelsen att mängden matcher man ser, automatiskt skulle stå i direkt proportion till en nyanserad och realistisk bild av läget.
Det finns ju ett flertal supportrar som verkar ha årskort, men som enligt min mening ändå inte har speciellt mkt koll på läget, vare sig det gäller enskilda spelare eller allmänna resonemang kring föreningen och laget, så din teori håller nog inte riktigt för en noggrannare granskning."

Samma skara supportrar lägger ner tid och pengar för att gå på matcher och besöka möten osv. I och med att de gör det så har de sin fulla rätt att bilda sig en uppfattning. Att du sitter hemma och bildar dig dina egna illusioner får stå för dig. Att du sitter och tror dig veta bättre än många här inne som sett t ex DJ i massor av matcher är ju endast löjligt.

Personligen så har jag sett så pass mycket att jag med bestämdhet kan och är berättigad att bilda mig en uppfattning. Jag har sett så pass mycket av honom på träningar och matcher, mer än du någonsin kommer att göra, så enkelt är det.

Så villfarelser är det du som står för.

Att du sitter och tror dig veta kan jämföras med att du t ex anser dig ha sett en film bara för att du sett trailern och sedan hört någon prata om den. I mitt fall har jag sett filmen fler gånger.

DJ suger, så enkelt är det. Det är min uppfattning och den dagen han spelat sin sista match för Brynäs så skall jag fira rejält.

Det är MIN åsikt byggd på vad jag SETT i ett 100-tal matcher de två¨senaste säsongerna, den kommer du aldrig att kunna ändra på med spekulativa inlägg baserade på minimalt med fakta från text TV och Kebs spalt.

Helt otroligt att inte Dacke är med.

RavenLord: Dackell behöver inte visa upp sig. Alla vet vad han går för, han bör gå direkt in i VM truppen.

Gusten: Dackell borde få visa upp sig med

Huge: Jag tycker att Luoma är en back som har allt. Han är stor, snabb, stark och väldigt spelskicklig. En toppback helt enkelt.

3 bajskorvar uttagna i landslaget. Bäckis, Månsson och Nolander.

Peja: hoppas på brendl....

he has a good shoot

Peja: Varför just Luoma? Är han ledig, så varför inte.
Som jag ser det så behövs det 2 nya backar som kan städa undan framför vårt eget mål. Med dessa 2 så har vi 8 ordinarie backar och Morin som 9:e.

Peja: Inte nödvändigtvis.
Du kan ju ha två personer som är mkt kunniga och pålästa i allmänhet, vad gäller sporten och dess olika områden.
Då tror jag inte att mängden av matcher som underlag spelar ngn direkt avgörande roll.
Men det är ju inte det jag talar om, utan jag framhåller ju bara min egen subjektiva uppfattning om hur pass kunniga vissa supportrar verkar vara.

« · 860696 · »