1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742190 inlägg · 7967 ämnen

Silly season 07/08

Sv: Silly season 07/08
JanT: Jag tycker att Hermansson och Widing visar betydligt större positiva tendenser än vad Karlsson gör.

Angående Angell vs DJ...

Angell är spetskompetens, DJ är på sin höjd en medelmåtta. Det är skillnaden...

Att DJ spelar i Brynäs andra pp-lina säger mycket om att det saknas bredd. Brynäs har en femma som är farlig i PP, den andra skulle knappt vara spetskompetens i Allsvenskan.

mattiaskarlgren: Det säger sig själv att de inte skjuter... Målvakterna har ju fri sikt i 95% av fallen och då blir det sällan mål...

Våra forwards befinner sig ute i hörnen...

Vi måste ha in spelartyper som placerar sitt lekamen FRAMFÖR mål så att de skymmer...

Så jag har viss förståelse för att det inte blir så många skott.

GävleLasse: "Tommy Sjödin
Thomas Rhodin
Magnus Johansson
Hans Jonsson
Mattias Timander
Per Gustafsson
David Petrasek
Ronnie Sundin"

Det var dessa backar du tycker att man borde jämföra Danne med.
Eftersom ingen av oss som försvarar Danne anser att han är lagets bärande spelare, så undrar jag varför du vill jämföra honom med övriga lags bärande diton?

mattiaskarlgren: "Sen så gör han något grymt med misstag i egen zon som verkligen märks för det leder alltid till farligheter för motståndarna.."

Och trots mängden med grymma misstag så får han mkt istid i alla spelformer.
Det är nåt som inte stämmer här, men jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är....

Huge: Det är enkelt...

- På grund av sin rutin så borde han vara en bärande spelare
- På grund av att han fått så mycket speltid så MÅSTE han vara en av Brynäs bärande spelare, i alla fall i Boorks ögon

Det är vad jag baserar det på...

Johanssons speltid kan bara bero på en sak... Brynäs enormt tunna backbesättning.

Peja: Slutsats, vi kan inte ha hur många spelare som helst i truppen. Ekvationen topplag+helhjärtad satsning på egna produkter går tyvärr ej ihop.

Skall en nyutexaminerad J20-lirare platsa i ett ES-lag måste han vara något utöver det vanliga. Några sådana karaktärer hittar i varje fall inte jag i årets upplaga av BIF-juniorer. Det tar tid att växa i ES-kostymen! Låt grabbarna härdas i Allsvenskan.

Huge: Det är för att Boork inte har någon annan nisse att sätta in.. DJ är ingen hockeyspelare.. :) Jag säger desamma om Lance Ward, ingen hockeyspelare, han kan bara slåss.men det kan inte ens DJ ;D

JanT: OK, jag kan gå med på att typ Eriksson inte ska gå före Karlsson. MEN varför ska Karlsson stanna? Någon allsvensk toppspelare kan värvas istället, t.ex Kimby. Vem vet, han kanske skulle blomma ut som Månsson om han fick chansen. Karlsson har fått chansen, men har inte tagit den.

GävleLasse: Nu kastar jag mig in i sörjan.....Kom igen nu Lasse! Brynäs backbesättning kan inte definieras som "enormt tunn" med tanke på att vi var väldigt tajta bakåt. Kom nu inte och förklara det hela med "vi har ES bästa defensiva forwards". Nog har våra backar en viss roll det hela....

JanT: Men så var ju fallet.. Boork försökte i början på säsongen att spela en mer offensiv hockey, något han fick ändra på.

Om du tittar på fördelningen på speltiden bland samtliga backar och forwards så kommer du att se att det domineras av spelare som har defensiva kvaliteter.

Varför kom inte Bicek till sin rätt? För att det är svårt att göra mål från egen zon..

GävleLasse: Visst har vi ett defensivt inriktat spelsystem. Men "enormt tunn" är väl magstarkt i mitt tycke. "Ordinär" passar betydligt bättre.

Bra defensiva forwards, bra målvakter, ordinär backbesättning, defensivt spelsystem samt en extraordinär coach = få insläppta mål!

GävleLasse: Generellt sett så har vi spelat mer offensivt och försökt bibehålla det spelsättet så mkt som möjligt.
Det var ju när det började gå sämre som återgången till ett mera strikt spel infördes, vilket är i stort sett det enda sättet att få bukt med problemet.

JanT: Backsidan är tunn jämfört med de andra es-lagen. DJ har tredje mest speltid bland backarna, i hur många andra es-lag hade han varit tredjeback?!

Peja: Faktum kvarstår, vi släpper in näst minst mål i ES med i mångas tycke en usel backbesättning. Den ekvationen får i vilket fall som helst inte jag ihop.

Huge: Jaså? stod det på textTV'n eller?

Med ett målsnitt på 2.65 framåt och 2.49 bakåt så kan det bara tala för en sak. Att man inte varit offensiva alternativt dåliga offensivt eller att man tillbringat stora delar av matcherna i egen zon/kört fast i mittzonen.

Majoriteten av den tid vi tillbringat i offensiv zon har varit nere i hörnen utan total kontroll av pucken.

JanT: Enligt statistiken tror jag att Timrå släppt in 5 mål i öppen kasse och ni 3.
Detta borde innebära att ni släppt in minst mål med målvakt i målet.

JanT: Hm... få se nu. 1+1 Äh. Timrå är ju ännu mer överlägsna.

Godnatt!:-)

Frisco: Dessvärre görs ju in alla mål som Brynäs släpper in i tom kasse av motståndarlaget.

GävleLasse: Att leka statistikbög ger jag inte mkt för.
Jag grundar det på en allmän bedömning att vi verkligen försökt spela mer offensivt iår och det tycker jag också att vi gjorde under inledningen av serien.

Huge: Målsnittet för slutspelslagen:

Gjorda / insläppta

FBK: 3,28, 2,64
HV71: 3,09, 2,73
Modo: 2,89, 2,55
Link: 2,75, 2,78
Timrå: 2,35, 2,47
Brynäs:2,65, 2,49
Luleå: 3,11, 2,96
Mora: 2,67, 2,82

Inga topplaceringar direkt...

Huge: En allmän bedömning? Men du har ju knappt sett några matcher...

Hur får du ihop den ekvationen?

Peja: "Dessvärre görs ju in alla mål som Brynäs släpper in i tom kasse av motståndarlaget."

....eller av DJ :)

Gusten: hehe, ja... 5 mål framåt och 1 bakåt

Han gör alltså självmål på 17% av sina mål...

Tur att han inte är en notorisk målskytt ;)

GävleLasse: Tillräckligt många för att kunna göra en allmän bedömning av spelet jämfört med förra säsongen, om man ser främst till inledningen av serien.

Huge: så fraser som " Vi försöker spela tätt i mittzonen och vända spelet, precis som vi gjort hela säsongen" betyder att man är offensiv?

- En grunduppställning med 1-3-1 Är och förblir en defensiv uppställning.
- 80% av Brynäs mål den här säsongen har kommit av snabba spelvändningar och inte genom ett massivt tryck i offensiv zon. Inte ens i PP har merparten av målen kommit genom att man rullat upp försvaret utan de har kommit genom en snabb spelvändning.

En annan bra back är Dick Tärnström. Främst offensiv back i och för sig, men han är verkligen spetskompetens. Dessutom är han leftare, Brynäs hade behövt en vänsterfattad skytt.

Enligt Expressen är vi samt Luleå ute efter Niklas Hjalmarsson (HV71). Se länk.

GävleLasse:
Men att inte Dacke är uttagen ser jag som helgerån...

Det är ju klart som korvspad att BÅG ej behöver testa Dackell, han vet vad han går för redan, DÄRFÖR är han ej uttagen.

claesw: Enligt BÅG tvingades Dackell säga nej pga av axelproblem. Intervju med BÅG i sportradion igår.

Falken: Och Bäckström drar enligt samma tidning. Undrar om Sundlöv då är ute och fiskar efter Zachrisson i HV, ett bättre alternativ än vår egen Eriksson.

Huss: Jag undrar om Syndlöv är ute efter Straka :-)

Lunkan: "Enligt BÅG tvingades Dackell säga nej pga av axelproblem. Intervju med BÅG i sportradion igår."

Aha, det var därför Dacke var så dålig i slutspelet... ;-)

GävleLasse: "Majoriteten av den tid vi tillbringat i offensiv zon har varit nere i hörnen utan total kontroll av pucken."

Delvis sant men mest under de perioder av säsongen som Brynäs var inne i svackor. Glöm inte att vi seglade upp till plats #1 i Januari. Man ligger inte etta enbart genom att inte släppa in mål, sånt funkar bara för gnaget i fotboll...

70 Rodrigues: ring och kolla ;) eller så kan du åka och hälsa på och lägga fram dina förslag på spelare inför nästa säsgon ;)

70 Rodrigues:

Hjalmarsson till Brynäs ??

Se länk!

GävleLasse: " så fraser som " Vi försöker spela tätt i mittzonen och vända spelet, precis som vi gjort hela säsongen" betyder att man är offensiv?"

Både och, skulle jag vilja säga.
Det viktigaste i offensiven är väl vad man gör när pucken erövrats, även om ett lag som alltid forecheckar stenhårt alltid blir betraktade som mer offensiva än ett lag som idkar mer styrspel.
Vad jag ville ha sagt, och som även anemyr var inne på, är att vi försökt spela lite mer offensivt iår, jämfört med förra året.
Det har som sagt märkts bla under de perioder när spelet funkat bra, dvs i stort sett fram till uppehållet.
Du vill ju få det till att vi i princip ställt upp oss för styrspel i alla matcher, så fort motståndaren erövrat puck, vilket jag tycker inte riktigt stämmer.

mattias - 74: Det vore inte dumt, han är riktigt bra!

Huge: "Vad jag ville ha sagt, och som även anemyr var inne på, är att vi försökt spela lite mer offensivt iår, jämfört med förra året."

Med tanke på att Boork kom som ny tränare till ett lag som behövde shejpas till på olika sätt så blev det väldigt defensivt, filten etc.

Men varför endast jämföra med förra säsongen? Varför inte jämföra med den spelidé man helst vill spela och som man försökt värva ett lag till. Få fysiska- och många små rörliga spelare i laget talar för att ambitionen varit att ha en offensiv hockey, något man inte lyckats med. Visst har det varit bra periodvis, men det har ju även varit jävligt dåligt periodvis med.

"Vad jag ville ha sagt, och som även anemyr var inne på, är att vi försökt spela lite mer offensivt iår, jämfört med förra året."

Visst vill jag det. Spelar man med en 1-3-1 uppställning så ÄR det styrspel, det är därför man ställer upp i den formationen. Täta till i mittzonen och snabba spelvändningar det är det som är grejen med 1-3-1, eller trap som man kallar taktiken i NHL.

Jag har sett många matcher, både på hemma- och bortais, många nog för att kunna ge en väldigt klar bild av hur man VILL spela. Det faktum att jag sett massor av träningar ger ju ytterligare belägg på att jag sett hur man VILL spela. För man tränar väl på det sättet man vill spela eller?

Kan ni tänka er Molin i ett annat elitserielag? Det kan inte jag. bara för att slippa det tycker jag man ska signa honom. Ett år i taget gärna på någon form av prestationskontrakt.

Jag skulle ju inte på något sätt påstå att Brynäs spelat offensivt i år =)

Tight i mittzon, hårt jobb osv. Då laget ett tag låg i tabelltoppen överpresterade de sett till spelarmaterialet. Mycket tack vare Boorken.

mattias - 74: Hjalmarsson kan HV behålla själva. Varför ska Brynäs värva honom? Om han är bra går han till NHL efter en säsong. Värvar hellre någon annan, äldre, som dessutom är ett säkrare kort och kan stanna flera år.

GävleLasse: Bisittare Calle johansson gick mig visserligen på nerverna i sista kvartsfinalen när han sa så många korkade saker. Men jag minns nån gång i början på matchserien att han hyllade Boork för att anpassa spelet efter sitt spelarmaterial och inte tvärtom som många andra tränare brukar göra.

Jag tycker att han har rätt i det och det borde ju innebära att våra värvningar har extra viktiga stor inverkan på vilken typ av hockey som Brynäs kommer att spela? Om vi kan fortsätta att släppa in lite mål bakåt samtidigt som vi spetsar till det framåt med tex. Brendl så är väl allt frid och fröjd, eller?

Nu har ju till och med Bäckis agent bekräftat att Nicklas väljer NHL. Då måste en riktigt bra spelande center in i truppen..

Anemyr: Samtidigt så blir man lite fundersam över fenomenet att "målskyttar" som värvas till Brynäs inte producerar i samma utsträckning som i sitt forna lag. Viitakoski och Bicek är två spelare som varit duktiga målskyttar innan de kom till Brynäs.

Jag börjar mer och mer tro att det är spelsystemet det är fel på för vad är det annars som gör att det blir så hela tiden.

En annan mysko detalj är defensivt duktiga backar som kommer blir svängdörrar, särskillt då finska backar. Nej det är något skumt med det här...

Sen det Calle sa tycker jag är sanning med modifikation. Han gjorde ju en hel del sparkningar förra säsongen, sparkningar av spelare som inte ville underkasta sig "taktiken" detta tyder klart på att han INTE anpassade spelet efter spelarna utan spelarna fick anpassa sig till den hockey som Boork ville ha.

Bara att öppna börsen och köpa en förstafemma. Som jag ser det så har Brynäs en massa spelare som håller i elitserien men vi saknar de riktiga stjärnorna två stabila backar, en rutinerad center och två producerande forwards så kan vi ta ett steg ytterligare mot toppen.

Bort med Bicek, Lavins och Micke W och ersätt de med tre svindyra spelare och håll tummarna för att de lyckas. Fortsätt samtidigt med den lyckade satsningen på etablerade allsvenska spelare som varit en succe hittils.

Glöm dock inte att Lag som FBK, HV71, Frölunda, Modo, LHC (och snart även Malmö) definitivt har det minst lika bra förspänt som Brynäs när det gäller det ekonomiska så att komma före något av de lagen blir tufft men är inte omöjligt.

Jag litar på att Sundlöf och Boork styr skutan i rätt riktnig.

Skulle ju vara trevligt med någon/några fysiska spelare då vi tacklar 5 gånger per match typ.

arnio: Ja Micke W lär då inte få förlängt!

GävleLasse: "Jag börjar mer och mer tro att det är spelsystemet det är fel på för vad är det annars som gör att det blir så hela tiden.´"

Ja, spelsystemet kanske inte passar vissa spelare, eller rättare sagt spelare med viss karaktär och inställning.
Det fanns ju anledningar till varför ex Viitakoski, Miettinen och Wahlberg sparkades, och det var sannolikt att dom inte ville underordna sig laget i sina resp roller.
"Fenomenet" med att våra målskyttar slutar producera bara för att dom kommer hit, är nog lite mer komplicerat än att det bara skulle vara vårt spelsystem som är boven i dramat.
Viitakoski hade ju redan en sejour i ES med HV bakom sig innan han kom hit, och han gjorde inget större väsen av sig där heller. Och det trots att HV då, iaf mig veterligt, inte tillämpade ngt styrspel a la 1-3-1.
Jag tror också att vi många gånger övervärderar ex dom finska importerna, baserat på vad dom gjort i FM-liiga. Det är mer tuta och köra därborta och då passar nog både Bicek och Viitakoski in bättre i den spelstilen.
Att Bicek producerade mkt mer i Leksand berodde också på att han hade en mkt friare roll där, men det hjälpte ju ändå inte dom stackars masarna.

Det är väl bara att konstatera att många spelare som tidigare producerat, inte alls har det lika lätt med den biten när dom kommer till ett lag där spelsystemet kräver lite mer av spelarna ifråga.
Men fördenskull så kan man ju inte skylla på spelsystemet, när spelarna innan man skriver på vet hur vi spelar.

Samma sak med den mystiska detaljen med våra finska backa: dom kanske är lite övervärderade av oss själva. Trots allt så har ju dom flesta inte varit några Tuulola-typer direkt, innan dom kommit hit.
Ska vi upp till hans nivå så krävs det nog lite mer pengar, och det har vi ju hittills iaf, inte kunnat skaka fram i tillräcklig grad.

Huge: "Viitakoski hade ju redan en sejour i ES med HV bakom sig innan han kom hit, och han gjord inget större väsen av sig där heller"

1996-1997 HV71 Elitserien 50 17 12 29

Hyfsat väsen måste jag säga!!

70 Rodrigues: I Brynäs blev det:

2004-2005 Brynäs Elitserien 47 12 10 22

« · 860696 · »