1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742230 inlägg · 7967 ämnen

Silly season 07/08

Sv: Silly season 07/08
Bissett19: Hade jublat om vi inte redan hade varit fullskitna med femte till åttonde-backar. Vi behöver färdiga klassbackar.

88Lindkvist:

"Niclas Andersén, back, Leksand
I Sportbladet 070308 kan man läsa att Andersén är aktuell för Brynäs. 18-åringen är en stenhård defensiv back som är högaktuell för kommande JVM. Nu går det rykten om att Andersén är klar för Brynäs."

Inte den back man hoppats på direkt.

pastorn: brynäs måste väll förlänga med micke wahlberg? ;) han är ju en riktig klippa :P haha.. läste på svenskafans om de nyss :P men ni har säkert snackat om honom redan.. jag som är lite efter bara

... och Lance Ward fortsätter att visa sina "hockeykunskaper"!!

88Lindkvist:

Rickard Wallin i Brynäströjan? Usch usch, en dom sista jag skulle vilja se i laget fast han kunde vara nyttig.

65selander: Ja, Tony är ju orolig för att våra forwards ska åka sig trötta i egen zon, så jag har kommit på ett nytt revolutionerande spelsystem.
Det kallas för 5:5, och innebär att man spelar antingen med 5 backar eller 5 forwards.
Backarna börjar vid face off, och ifall man vinner pucken så byter alla blixtsnabbt mot 5 forwards. Det gäller ju att vara kreativ när vi har puck och då behövs väl inga backar.
När vi tappat pucken byter alla tillbaka till 5 backar igen, eftersom forwards ändå inte gör ngn nytta i egen zon.
Tulipanaros....

GävleLasse: Nej var väl inte direkt målvakternas fel, men de gjorde inga superrädningar heller. Det som det föll på var givetvis backsidan, där jag påstår att det är bedrövligt att vi inte förstärkte med minst en duktig back inför slutspelet. Ok, vi hade Angell, Sjödin(börjar bli gammal) men sen tycker jag inte resten av backarna duger. Minst ett stabilt backpar till behövs, backar som Nolander,Hulkonen o.s.v duger i sista backpar. Men 4 riktigt duktiga backar behövs med tanke på den speltid som t.ex D.Johansson får.Att inte förlänga med Bicek tycker jag också är en miss, måste ha någon sniper i laget, visst att han inte presterade vad som var förväntat...men vad säger att t.ex om vi väljer att satsa alla kulor på en spelare som Brendel att han kommer att lyckas bättre, se bara på Kerman i Luleå denna säsongen.

GävleLasse: Vi tar det från början så att alal förstår... Vi behöver klassbackar som gör att dom där uppe får göra det dom är anställda för.

Vem vill vara anfallare och få spela på backen ;-)

GävleLasse: Jag tycker att Tony själv ska få förklara sig, innan vi börjar diskutera spelsystemet.
Men jag kan väl avslöja att jag till största del håller med honom.
Om det är en offensiv eller defensiv uppställning känns mer som en semantisk fråga.

A_x_e_l: Du kan ju knappast lasta målvakterna för att vi åkte i kvarten, ej heller det faktum att vi tappade vår topp 4 placering.

Angående målvaktsfrågan såtycker jag det är givet att vi måste värva en ny första målvakt, behöver en duktig målvakt om vi ska komma längre äb vi gjorde iår.Vilket givetvis måste vara nästa års målsättning eller? Var detta året som det skulle ske, och att nästa år är meningen att vi ska ner i bottenträsket och slåss igen. Värving av duktiga spelare, klass spelare är givetvis ett måste, ingen veling nu!

Huge: Jag utgår från att Roddan förväxlade tangenterna när han skrev.

1-3-1 Är en defensiv uppställning...

Vad tycker du själv?

Hade du någon tränare som förebild?
– Jag har haft många som spelare. Tommy Sandlin, Putte Karlsson, Leif Boork, Lasse Falk, John Sletvoll och Curre Lindström. Jag lärde mig nog mest av Boork när jag kom från Huddinge till Djurgården 1982. Han var ingen diktator som man kan tro, det är mycket ett spel utåt som han kör. Han är en riktigt trevlig kille. Han såg detaljer i spelet som jag aldrig hade trodde att han kunde se, jag hade inte direkt den bilden av honom. Jag som center fick lära mig en ny roll. Jag fick nästan spela back ibland. Jag skulle inte ligga framme och göra poäng hela tiden. Men det visade sig att jag kunde göra poäng när jag kom bakifrån också. Jag vann poängligan ändå."

Kenta Johansson svarar i en intervju på tikare.se. Intervjun i sin helhet finns på bifogad länk.

70 Rodrigues: "1-3-1 är ju i grunden ett offensivt spelsystem,"

Och så här säger en annan coach (Gävlelasse):

"- En grunduppställning med 1-3-1 Är och förblir en defensiv uppställning."

Ser med spänning fram emot ett avgörande: vem av tupparna kommer att ramla ner från gödselstacken? :-)

70 Rodrigues:

Hear, hear, Nr 70...!

Ankan - paddling around Times Square

Bissett19: Jag med, men vi kommer inte att vinna något GULD med 1-3-1 hockey, eftersom vi har fel gubbar för den sortens hockey. 1-2-2 är också ett alternativ jag skulle kunna tänka mig.

70 Rodrigues: Jag vill se Brynäs vinna,skiter i vilket spelsystem man använder.

Bissett19: Vill du se Brynäs spela brunkarhockey eller?

Bissett19: 2-1-2. 1-3-1 är ju i grunden ett offensivt spelsystem, men då gäller det att ha rätt gubbar. Det hade Boorken i DIF 1983, han hade det inte i Brynäs den gågna säsongen.

Widing tycker jag ska få nytt kontrakt, med rätt spelare i hans kedja kan han lyfta sig ett par snäpp. Han är fysisk och riktigt snabb, bara hoppas att han spelar lite mer in på kassen :)

Heino, Sperrle eller Kristan? ja frågan är vem.. kristan är ju självklar och detsamma med sperrle.. heino vill jag inte se i brynäs.. däremot om de blir så, så är ju sperrle en given förste målvakt..

Peja: Hehe, förstod att du menade det.Kunde bara inte låta bli.

Portello: Haha, det har du rätt i. Jag menade såklart om SSK inte kommer till elitserien. Killar som Enroth och Videll måste nog röra på sig då.

Peja: "Enroth (borde vara aktuell om SSK åker ur)"

Que? Vad menar du nu? Risken att dom åker ur allsvenskan finns inte.Inte den här säsongen iallafall.

70 Rodrigues: Vad vill Lill-Tichonov se för spelsystem utan att det rasslar bakåt i vartannat byte då?

Teppo: Ja... men han lär ha mognat nu. Om han kräver att spela i förstakedjan så kommer inget ES-lag att signa honom :)

Peja: Videll lämnade ju en gång av Brynäs J-20 för att han inte fick spela i förstakedjan. Tveksamt om han vill komma eller att Brynäs vill ha honom.

Bissett19: Vi får väl se hur dom resonerar runt värvningar och spelsystem. Tyvärr så tror jag att vi kommer att få se 1-3-1 även nästa säsong.

Huss: Videll är inte lika fysisk som Widing och inte lika snabb heller. Däremot är han bättre med pucken... Skulle gärna se honom i Brynäströjan. Han spelar garanterat i ES eller AHL nästa säsong.

70 Rodrigues: Nu kom ju Widing till Brynäs nån gång November/December o då var han ju i ett dåligt skick,men efter Jul har han ju varit en av dem bättre i Brynäs.Så jag tror o hoppas att man förlänger med honom.

Peja: Om Brynäs spelade ett mer offensivt anfallsspel så skulle Widing komma till sin rätt på ett mycket bättre sätt. Vi får väl hoppas att Boorken tänker om, i fall det värvas 2-3 riktigt bra backar som kan sköta det mesta av försvarsspelt själva så forwards slipper att åka sig trötta i egen zon.

Peja: Videll i SSK är väl också en "Widing" spelare. Fast han gör mer poäng...
Å andra sidan vete sjutton om jag skulle vilja ha honom i laget. Han bytte klubbar i ett under juniortiden, harvade även i Brynäs J-20 lag ett tag.

Peja: Visst är han snabb och fysisk, men han har ju inte fått ut något av det under säsongen, det var ju först under slutspelet han började att röra på sig.

70 Rodrigues: Widing är en fysisk spelare, så han behövs i truppen. Dessutom är han snabb.

Heino eller Enroth (borde vara aktuell om SSK åker ur) vore bra om Kristan inte stannar men håller med om att man helst ser Kristan kvar.

Bissett19: Varför inte, han kanske kan ta en plats i Oskarshamn IK :-)

70 Rodrigues: Mönsterås?

Spets hoppas jag att dom skickar så långt bort från Gävle som möjligt!

sylf: Dackell och Sjödin får gärna rita på för ytterligare 1 säsong. När det gäller Molin så är jag lite kluven samma sak när det gäller Widing, han blir bra under slutspel, annars så tycker jag att han inte visar speciellt mycket under säsongen.

prosten: Han är den enda i världen som fått ett par såna i övergångssumma. Han kan ha exportfirma i Vaxholm, ev fabrik.Mormor har setts i en eka i östersjön.

70 Rodrigues: Blir det Heino/Sperrle så får vi två målvakter som har förmågan att spika totalt i vissa matcher.Men samtidigt  kan släppa puckar från  mittlinjen.Båda målvakterna lever på sina reflexer.Men dem är inte så stabila som Kristan är.

Jag hoppas att man kommer överrens med Kristan,som fortfarande kommer att utvecklas under Alcéns vingar.

sylf: Du menar att det är Börje som levererar till mormor?

sylf: Inplastad ostmacka menar du väl :-)

prosten: Fråga Börje om han har sina kvar:-) Ostmackan har han nog ätit upp.

sylf: Var köper man dom där helhäftiga playboy-skorna?

sylf: Som backup är han säkert bra, men om Kristan drar så måste vi ha en bättre målvakt än Heino-Lindberg.

70 Rodrigues: Han är bra,bättre än våra varannandag målvakter. frågan är väl om Brynäs bud, ett par playboyskor och en ostmacka, kan få honom att komma hit.

51 Roger: Gammalt rykte, men om det skulle bli fallet så ser det inte så lovande ut på målvaktssidan, tyvärr!

Ryktas om Hieno-Lindberg, målvakt från FBK, skall värvas till Brynäs!!!!!!!!!!!

88Lindkvist: Klar för FBK.

70 Rodrigues: hur äre med rickard wallin? har han kontrakt? en sån spelare vore inte fel.. stå och ta stryk och brukar irritera motståndare

Bissett19: Jag undrar ju hur Brynäs planer ser ut, när har dom tänkt att vara ett topp 4:a lag och när är det tänkt att nästa GULD ska bärgas. Så länge Boorken är kvar så blir det inget GULD.

« · 862419 · »